TURBO ILMAN LUPAA??

v.tt

Mitä seuraamuksia tulee jos laittaa autoon turbon ja jättää sen muutos katsastamatta?

20

18796

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on sama

      kuin katsastamattomassa autossa.Turbon/ahtimen asennus verrataan moottorin vaihtoon.

    • antsu

      Ei siihen mitään lupaa tarvita, ota se pois ennen seuraavaa katsastusta, ei tavallinen poliisi tutki moottoria vaikka jäät kiinni ylinopeudesta.

      • .......

        Onnettomuustutkintalautakunta tutkii kun ajat sen pienen tällin.

        Makselet sitten lopun ikääsi vakuutusyhtiölle niitä korvauksia takaisin.


      • ???
        ....... kirjoitti:

        Onnettomuustutkintalautakunta tutkii kun ajat sen pienen tällin.

        Makselet sitten lopun ikääsi vakuutusyhtiölle niitä korvauksia takaisin.

        Mut jos niin pahan tällin ajaa että onnettomuustlk tutkii ni sit on yleensä jo pari metriä multaa päällä.


    • tuunaajari

      Suomessa on autojen rakennuksessa sääntöjä, joita nauretaan pitkin maailmaa.
      Esim. Ruotsissa autoosi saat laittaa vaikka v-8 tuplaturbon ilokaasulla vaikka Volvoon, kunhan jarrut ovat auton painoon verrattuna tarpeeksi suuret.
      Ja täytyy myös muistaa että Ruotsalaiset voivat hakea Saksasta auton, eikä tarvitse maksaa veroja siitä.
      No kyllä se vitutus ohi menee ajallaan kun ajelee alitehoisilla karvalakkimallisilla volkkareilla tai fordeilla sinne äänestys paikalle, ja äänestää eduskuntaan MIEHEN joka on myös sitä mieltä että Suomen autojen rakentaminen ja verotus on PERSEESTÄ.
      Ennemmin tai myöhemmin muutoksen on tultava Suomeen.

      • mä ainakin

        Olen iloinen ettei amikset ajele rakettimoottoreilla tuolla pihateillä, missä lapset juoksentelee...


      • JonR
        mä ainakin kirjoitti:

        Olen iloinen ettei amikset ajele rakettimoottoreilla tuolla pihateillä, missä lapset juoksentelee...

        kuis auto jossa 1.2 moottori olis vähempi vaarallinen kuin auto jossa jokin v8, yhtä pahasti se jalankulkija siihen läsähtää.

        Samalla tavalla ne kahjot kiihdyttelee, oli siinä autossa mikä tahansa moottori.

        Eu:lla olis varmaan jotain sanomista näistä suomen prosentti säännöistä. Ovat ihan älyttömiä, tarkoituksena vaan pakottaa väki ostamaan uusia autoja


    • --------------------

      siis näin,kukaan ei tule tarkastelemaan sun autos moottoria katsastuksien välissä.voit asentaa vaikka mitä ja ottaa pois katsastusajaksi,ja taas vuodeksi uudet palikat sisään.poliisi ei ole ainakaan minulta koskaan aukaissut konepeltiä ja tarkastanut edes runkonumeroita ja moottorinumeroa,onko samat kuin papereissa.lopuksi sanon,että lakia ei saa rikkoa muut kuin kansanedustajat.

      • V.tt

        pitääkö paikkansa että poliisilla pitää olla katsastusmies mukana ennenkun saa mennä kurkkimaan konepellin alle.
        ps. On myös niitä kateellisia jotka tykkää ilmoitella viranomaisille et mitä sulla löytyy pellin alta.


      • --------
        V.tt kirjoitti:

        pitääkö paikkansa että poliisilla pitää olla katsastusmies mukana ennenkun saa mennä kurkkimaan konepellin alle.
        ps. On myös niitä kateellisia jotka tykkää ilmoitella viranomaisille et mitä sulla löytyy pellin alta.

        joo,vain katsastusmies tarkistaa nämä asiat.poliisi voi tarkastaa vain jarrut,valot,renkaat,yms...... mutta koskaan eivät ainakaan minulta ole 20-vuoteen tarkastaneet onko sama moottori kuin papereiden mukaan pitäisi.ps. mulla Asconassa 2.4 kone paikoillaan ja katsastukseen vaihdan oman 2.0:n


      • laiska ukko
        -------- kirjoitti:

        joo,vain katsastusmies tarkistaa nämä asiat.poliisi voi tarkastaa vain jarrut,valot,renkaat,yms...... mutta koskaan eivät ainakaan minulta ole 20-vuoteen tarkastaneet onko sama moottori kuin papereiden mukaan pitäisi.ps. mulla Asconassa 2.4 kone paikoillaan ja katsastukseen vaihdan oman 2.0:n

        jopa on homma vaihtaa kone ennen leimaamista ja heti sen jälkeen.
        Mistäs se setä konttorilla tietää moottorin olevan 2,4 litrainen? Eikö se ole tehty normaalilohkosta vai?
        Iät ja ajat on ollut isompia koneita monessa autossa ja ei niitä huomata.


      • ----------
        laiska ukko kirjoitti:

        jopa on homma vaihtaa kone ennen leimaamista ja heti sen jälkeen.
        Mistäs se setä konttorilla tietää moottorin olevan 2,4 litrainen? Eikö se ole tehty normaalilohkosta vai?
        Iät ja ajat on ollut isompia koneita monessa autossa ja ei niitä huomata.

        ei ole samasta moottorista kysymys.2.4 on aivan eri moottori kuin 2.0 . imu ja pakosarja sekä venttiilikopankansi juoruavat heti asianruntijalle mistä on kysymys.ja tietysti 48mm tupla Weberit kertovat,että jotain muutoksia on tehty.


      • jartsik

        kyllä ne poliisi sedät voi sinne pellin alle alkaa kurkkia jos välijäähdytin on näkyvillä ja rek. oteessa vapari. eli ei ainakaan kannata sitä cooleria näkyville jättää jos meinaa ilman muutoskatsastusta autoa tiellä käyttää ;)


    • ottakaa selvää

      Autoon saat laittaa turbon jos tehot ei ylitä automallin tehokkaampaa mallia yli 15%. Turbon laitto ei vastaa KONEEN vaihtoa mutta teho rajasta ne on aikas tarkkoja. Siis esim. bemariin 320i saa laittaa surutta turbon ja eikun vaan katsastus konttorille mukana M3 paperit niin siinä on kaikki mitä tarvitset.

      • ewrtwertwert

        Auto täytyy muutoskatsastaa jos siihen laittaa turbon.

        Suosittelen tutustumista LAKIIN!!!

        www.ake.fi


    • Lukemaan oppinut

      Hieman taas tuoksahtaa siltä, että joku on hävinnyt teinikorollan kanssa valoista lähdettäessä ja nyt sitten haluisi korollaan heti 500 heppaa lisää, niin jopo keulisi taas.

      Kyllä nuo katsastussäännöt ovat useimmat aivan fiksuja. Niillä estetään se, että kyseiset korollakuskit eivät pääse vaarantamaan toisten henkeä niin helposti.

      Miksi et autoa samalla katsastaisi? Eipä tuo lupalappu maksa kuin muutaman kympin.

      Jos taasen korollasi jarrut ym. eipä katsastusta läpäise niin siihen voi olla jopa syy. Jarrujen uusiminen kyllä voi olla ylivoimaisen kallista, jos muutaman kympin katasatuskin jo on.

      PS Tuolla konttorilla ne neuvovat kun vain uskallat paikalle kysymään. Puhelin voi jo maksaa, joten älä käytä sitä.

      • tuunaajari

        Miksiköhän Suomessa ollaan autojen rakentelussa niin kielteisiä?
        Mietitäänpä vaikka Englantia, jossa autoja on rakennettu iät ja ajat.
        On kaikenlaisia kitcar paketteja ym, ym ja kaikki ovat laillisia ja ne saa katsastettua tieliikenteeseen.
        Otetaanpa oppia, koska Englannissa on hyvin pitkä historia autojen rakentelusta, olemmehan Euroopan Unionissa molemmat.
        Vai alkavatko Suomalaiset päättäjät vetoamaan tässä että Englannissa on ratti väärällä puolella, ja sen takia ei niiltä voi ottaa mallia=)
        Lopuksi sanon vielä olemmeko tyhmiä(hallitus!!) vai mikä on ettei Suomessa ole tehty mitään autoverotuksen yhdenmukaistamiseksi, ja autojen rakentelu säädöksiäkin voisi yhtenäistää.


      • Lukemaan oppinut
        tuunaajari kirjoitti:

        Miksiköhän Suomessa ollaan autojen rakentelussa niin kielteisiä?
        Mietitäänpä vaikka Englantia, jossa autoja on rakennettu iät ja ajat.
        On kaikenlaisia kitcar paketteja ym, ym ja kaikki ovat laillisia ja ne saa katsastettua tieliikenteeseen.
        Otetaanpa oppia, koska Englannissa on hyvin pitkä historia autojen rakentelusta, olemmehan Euroopan Unionissa molemmat.
        Vai alkavatko Suomalaiset päättäjät vetoamaan tässä että Englannissa on ratti väärällä puolella, ja sen takia ei niiltä voi ottaa mallia=)
        Lopuksi sanon vielä olemmeko tyhmiä(hallitus!!) vai mikä on ettei Suomessa ole tehty mitään autoverotuksen yhdenmukaistamiseksi, ja autojen rakentelu säädöksiäkin voisi yhtenäistää.

        Todettakoon nyt aluksi, että olen itsekkin autoja rassanut paljon ja rassailen edelleen.

        Kirjoittelin "Kyllä nuo katsastussäännöt ovat useimmat aivan fiksuja."

        Useimmat noista minusta todellakin ovat fiksuja, mutta eivät kaikki. Olen samaa mieltä sinun kanssasi esim. kyseisistä kitCar paketeista.

        Se, että autoon asennetaan turbo, eikä sitä muutoskatsasteta on kuitenkin hieman toinen asia. Muutoskatsastuksessa edellytetään esim. jarruihin muutoksia, joka on aivan tervettä.

        Olen muutaman kerran ollut autossa, johonka on isketty pelkästään turbo kiinni, eikä ole tehty mitään muuta. Hirveitä kokemuksia. Yksi näistä oli vanha Lada, joka suti vielä nelosellakin. Kolmanteen mutkaan tullessa meni jarrut. Pelkääjän paikalla tuolloin aidosti pelättiin. Latuskasta ei paljoa jäänyt jäljelle.

        Turbon heittäminen autoon on kuitenkin helppo homma ja suhteellisen halpa. Se, että koko auto saadaan vastaamaan nousseita tehoja onkin jo vaikeampaa/työläämpää, varsinkin jos tehoja nostetaan paljon. Auton virittely olisikin suotavampaa aloittaa jarruista, alustasta ym. ja jos nämä todetaan onnistuvaksi, niin vasta viimeiseksi siirrytään tuohon turbon asenteluun.

        Asenne, että mitä seuraa, jos on turbo ilman lupaa ei yksinkertaisesti mene meikäläisen nuppiin. Mistä se lupa on kiinni, muusta tekniikasta (kuten jarruista), katsastuksen hinnasta, periaatteesta..? Kaikki nuo ovat huonoja syitä.

        Valitettavasti me autojen rakentelijat olemme ison osan tästä pykäläviidakosta aiheuttaneet.

        Itse maksan kyllä veroja mielummin autoverojen muodossa kuin palkkatulojen. Se, että nykyinen autoverokäytäntö eri tulkintoineen on aivan pelleilyä onkin jo toinen asia.


      • tuulia
        tuunaajari kirjoitti:

        Miksiköhän Suomessa ollaan autojen rakentelussa niin kielteisiä?
        Mietitäänpä vaikka Englantia, jossa autoja on rakennettu iät ja ajat.
        On kaikenlaisia kitcar paketteja ym, ym ja kaikki ovat laillisia ja ne saa katsastettua tieliikenteeseen.
        Otetaanpa oppia, koska Englannissa on hyvin pitkä historia autojen rakentelusta, olemmehan Euroopan Unionissa molemmat.
        Vai alkavatko Suomalaiset päättäjät vetoamaan tässä että Englannissa on ratti väärällä puolella, ja sen takia ei niiltä voi ottaa mallia=)
        Lopuksi sanon vielä olemmeko tyhmiä(hallitus!!) vai mikä on ettei Suomessa ole tehty mitään autoverotuksen yhdenmukaistamiseksi, ja autojen rakentelu säädöksiäkin voisi yhtenäistää.

        Näistä ake:n sivuista ei selviä voiko vaihteiston perään laittaa sähköisen ylivaihteen ilman muutoskatsastuta, eli kardaaninlaippaan ja lyhyempi kardaani paikalleen . Vai onko se kielletty automaattisesti ,kun ei ole varsinaisesti otettu asiaa esille. Eli Rinnastetaanko vaihdelaatikon vaihtoon joka pitää muutoskatsastaa. ( 5v överdrive)


      • Jape

        Kaverini "leikkii" Harley-Davidsonien kanssa, ja hän sanoo samaa kuin monet muut Harley-miehet. Ajo-ominisuudet ovat hirveät eikä jarruissa ole voimaa. Kaverini sanoi myös sen tosi asian että Suomessa "rankaistaan" sitä joka vaihtaa Harrikkaansa paremmat jarrut ja paremman alustan.
        Prosentit kasvavat jos parantaa laitteen turvallisuutta, joka vakiona on nollatasoa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3315
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3127
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2508
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      2435
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1933
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1830
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1435
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1169
    Aihe