Sunnuntai ja iltalisät?
Niin...poistuuko ne
Anonyymi-ap
4792
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Dodii. Kuvailekaivattusi ulkonäköä :)
- On aika ottaa sinuun etäisyyttäKohtalo tuli apuun ja järjesti sille puitteet. Ei sillä että olisi tyytyväinen, päinvastoin.
- Voi kun saisin selvänMitä sinä oikein ajattelet ja ootko oikeesti täällä niinku kuvittelen. Eilen oli niin vahva tunne kun ensimmäisen viestikeskustelun avasin, että se olit sinä. Meen taas saunaan enkä tiedä, ehkä tulen ikävässäni vielä tä…
- Mikä on kaikkenViehättävintä kaivatussasi?
- Yritetäänkö vielä kerran?Sussa on paljon hyvää, mutta paljon myös piirteitä jonka kanssa en voi elää. Annoin mahdollisuuden sössit sen. Mutta silti oot ajatuksissa haluaisin laittaa sulle suoraan viestiä mutta en uskalla.
- Trump teki dieseldiilin Putinin kanssaYhdysvaltain presidentti Donald Trump kertoo sosiaalisessa mediassa sopineensa Vladimir Putinin kanssa mittavista dieselpolttoaineen toimituksista Yhdysvaltain ja maailman markkinoille. Olen juuri saanut päätökseen erit…
- Joskus joku ihminen jää sydämeen asumaan, vaikkei hänelle olisi koskaan uskaltanut kertoa sitä.Sinä olet jäänyt ajatuksiini tavalla, jota on vaikea selittää. Olemme kohdanneet siellä, missä olen käynyt asiakkaana, etkä ehkä itse tiedä, miten paljon lämpöä olet tuonut päiviini. Joskus pelkkä hymy tai pieni kohtaam…
- Kaipaan sinua miesToivo elää, että näemme vielä. Kadun, etten pyytänyt sun puhelinnumeroa.
- Et näytä vanhalta,vaik ootkin iäkäs!Ootko ottanut botoxia?
- Jos et enää uskallalaittaa viestiä, enkä itsekään uskalla, ei ole kuin yksi vaihtoehto
- Haluaisin tutustua miesKun tapasimme paikka ei ollut paras mahdollinen. Luulin, että kaipaan toista ihmistä elämääni enkä huomioinut sinua. Päästin tilaisuuden menemään. Kaipasin koko ajan jotain mikä ei ollut todellista ja sinä olit siinä ko…
- Ei olis pitänyt tykästyä siihen mieheen...Yhä vaan kaipaan...
- No miltä näytänKu et saa silmiä irti🫠
- Laita se viestiTiedät että ollaan linjoilla nyt molemmat.
- Älkää ihmiset hyväksykö Antin natsismia!Kyllä se on ihan yhtä hirvittävä ideologia, vaikka sitä demari harjottaiskin.
- Matkailu avartaa.Kyllä. Niin klisee kuin se onkin, niin onhan meillä Suomessa hienoja asioita. - Lentokentällä on siistiä. - Hanasta voi huoletta juoda vettä. - Hotelleissa ei pörrää monijalkaisia kavereita. - Infra on toimiva. - Kaljat…
- Mikä on horoskooppisi?Mikä on naisen?
- Mikä onkaanKauneinta kaivatussasi?
- Et edes yrittäHuomaan että et edes yritä parantaa meidän välejä mitenkään vaan syyllistät ja epäilet ja haukut ja kaikkea muuta
- En sua torjuis!Silloin joskus oli pakko...
Vastaukset 47
Vanhimmat
Sunnuntailisät pitäisi ainakin poistaa, koska sunnuntaista on tehty käytännössä arkipäivä!
Just samaa mieltä.
Ja seuraavaksi poistamme palkalliset lomat ja sairaslomat. t: työnantaja.
Eiköhän pekkasetkin ole vaarassa.
Nehän nykyään saa vapaina.
Heikennetäänkö työehtoja myös tulevalla hallituskaudella riippuu siitä, voivatko kokoomus ja persut vielä yhdessä häärätä ja määrätä Elinkeinoelämän keskusliiton
eli työnantajapuolen tavoitteiden muaan.
Äänestäjät päättävät.
Saisi poistaa.
Jokainen työ on yhtä arvokasta oli sitten päivä tai ilta. Pyhä tai arki.
Anonyymi00005: "Muista pyhittää lepopäivä".
Digiaikana työt muuttuvat. Osa vanhoja ammatteja on jo kadonnut kokonaan. Meiltä vaaditaan, että teemme esim. pankkitoimihenkilöiden tehtävät itse kotona diginä. Vaatteet ja ruuat voimme tilata itse netin kautta.
Kun tekoäly tulee laajemmin käyttöön erilaisine applicationeineen eli sovelluksineen, uusia ammatteja katoaa hoitotyöstä, sairaaloista (niistä, joita on vielä jäljellä isoissa kaupungeissa).
Tulevaisuudessa teemme yhä enemmän itsetyötä, ja se on yhtä arvokasta - palkatonta, ja lisäksi itse maksamme digilaitteet, niissä ohjelmien päivitykset, kunnes päivityksiä ei enää voi vanhoihin laitteisiin laitteisiin saada, joten ostamme kiltisti uudet ja opettelemme niiden käytön, jos osaamme opetella, kun käyttöohjeet on vain diginä juuri niissä uusissa "läppäreissä", "kännyköissä", joita emme vielä osaa käyttää.
Myös valtion laitokset vaativat meiltä kotona tehtävää palkatonta "itsetyötä".
Suomeen tullee vain viisi Suomi-keskusta, jotka sijaitsevat siellä sun täällä, ja sinne voit hakeutua hoitamaan Suomi.fi:n palveluja, vero-palveluja tai muita oma.fi palveluja, joita on lähes pakko diginä itse hoitaa.
Ei hyvältä näytä, ellet omista digi-laitteita ja ellei sinulla ole hyviä digitaigoja (saatat tulla helposti huijatuksi).
Miten arvokasta sinusta on itsetehty, vaativa työ kotona, sinun omilla, itse ostamillasi digilaitteilla, kun "digityö" lisääntyy tulevaisuudessa entistä nopeammin?
Tässäpä sitä ollaan.
Ruokarobotit kantavat ruuan kotiin saakka.
Kaupoissa on itsepalvelukassat.
Oikeastaan kaupoissa ei tarvittaisi myyjiä ollenkaan.
Pankkikortilla pääsisi kauppaan sisälle ja maksettua ulos.
Hyvinvointialueilla joutuu itse varaamassa ajan netistä.
Pankkiasiat, jopa lainat hoidetaan netissä.
Tunnuksia ja salasanoja toisessa perään.
Mihin enään tarvitaan sunnuntai ja iltalisiä.
Älä Persuloinen viitsi olla idiootti.
Kelaloiset huutelevat tyhmyyttään.
Pieneen palkkaan tarvitaan lisiä, jotta sillä elää.
Vaihtoehtoisesti voi maksaa riittävää kk palkkaa.
Pienipalkkainen voi hakea sosiaalitoimelta lisää rahaa, kuten kokoomuksesta on ehdoteltu. Ei sillä pelkällä palkalla tarvitse tulla toimeen.
Paljonko se verottaja ottaa lisistäsi?
Kaikki eivät vain sitä huomaa.
Tai vaihtaa alaa.
Se vähän riippuu miten kuluttaa sitä rahaa.
Osa laittaa kaiken menemään kun rahaa tulee. Ehkä jo etukäteen.
Oho, persut keksineet uuden sanan: "kelaloiset". Ennen persuja, oli SMP, Suomen maaseudun puolue, jonka puheenjohtaja eduskunnassa käytti termiä: "seteliselkärankaiset".
Nyt Orpon hallituksessa on persujen puheenjohtaja, Riikka Purra valtiovarainministerinä, ja isot leikkaukset sosiaaliturvasta alkoivat välittömästi persujen päästyä hallitusvastuuseen.
Me tiedämme, ketkä ovat nykyajan seteliselkärankaisia. Seteliselkärankaiset jakavat lisää rahaa ja uusia veroetuja rikkaille - mutta lisää leikkauksia köyhille. Leikkauksien symbolina on sakset ja leikkuulaudat.
Äänestäjät tietävät nyt, miten seteliselkärankaiset toimivat rikkaiden etuja ajaessaan ja pienituloisilta sekä työttömiltä leikatessaan.
"Kelaloiset" tai "lusmuilijat" ovat persujen piilosanastoa, jonka tarkoituksena on perustella tietämättömille heidän tekemiään sosiaaliturvan ja työttömyysturvan leikkauksia.
Eli miten kuuluu sunnuntai ja iltalisiin?
Sunnuntai- ja iltalisät ovat työn haittalisiä. On paljon töitä, joita tehdään 24/7/365. Peruspalkka on pieni. Lisiä maksetaan tietyiltä tunneilta ja viikonlopputyöstä, kun muut normaaliaikaista työtä tekevät ovat vapaalla. Kun vuorotyöläinen on lomalla tai sairaana, hän saa vain sitä pientä peruspalkkaa. Kummallista, miten nuo vuorolisät aiheuttavat kadehtimista, kun niitä ei makseta huvikseen. Tavan työtä tekevä pitää itsestään selvänä joulu- ja juhannusvapaat, mutta vuorotyöläinen ei. Kahden vuorotyöläisen äitinä voin vain ihmetellä tuota kateutta, kun niillä lisillä ei todellakaan pääse rikastumaan ja verot niistä lisistä maksetaan, kuten peruspalkastakin. Ei niitä lisiä lopeteta.
Kyllä ne lopetetaan,usko vain. Jossain vaiheessa.
Onko muilla kuin opettajilla selvänä joulu-, syys-, pääsiäis- ja kesälomat.
Kyllä ne lomat sovitaan työpaikkakohtaisesti. Osa tietenkin jättää kesälomastaan viikon joulun aikaan, tai viettää ylityöt vapaina.
Oikeastaan sunnuntai - ja iltalisät voisi antaa vapaina. Saisi vuorotyöläinenkin olla perheensä kanssa.
Oletko koskaan edes jutellut kenenkään vuorotyöläisen kanssa? Monet ovat myös sitä mieltä, että esim sairaanhoitaja tekee kutsumustöitä, eikä juuri tarvitse palkkaa. Ne ehdottamasi vapaat... Kuka niitä kolmivuorotyötä tekeviä silloin tuuraa. Vai ryhdytäänkö vanhuksiakin hoitamaan ma-pe klo 8.00 - 16.00 tai poliisit tekisivät samoin. Työnantajalle on edullisempaa maksaa joiltakin päiviltä ja tunneilta lisiä kuin maksaa korkeampaa peruspalkkaa. Voi hyvänen aika tuota yksisilmäisyyttä!
Mitä haittaa on työskennellä sunnuntaisin ja iltaisin.
Ei mua ainakaan haittaa.
Nykyään tehdään paljon etätyötä läppärillä, metalliteollisuudessa on pieniä alihankkijoita. Kun on töitä niin tehdään työt. Levätään sitten kun ei ole.
Ei ilta- tai sunnuntai ole sen arvokkaampi päivä kuin muutkaan päivät ja vuorokauden "osat".
Kirkonmenonkin kuulee kuulokkeilla.
Mä hoidan vanhuksia 24/7 . Palkkaani pienennettiin. En saa sunnuntai- tai iltalisiä. Vapaapäivätkin jää 2 päivään kuukaudessa.
Taloudessani asuu myös kaksi vuorotyöläistä.
Toinen menee aamulla kuudeksi ja toinen iltapäivällä kolmeksi. Vuorot vaihtuu kolmen päivän sykleissä.
Vanhempani olivat vuorotyöläisiä.
Isovanhempani olivat maatilallisia. Eli jotain kokemuspohjaa minullakin on vuorotyöhön, sunnuntai ja iltalisiin.
Ne saa minun mielestäni poistaa. Kannattaa sitten vaihtaa sitä kutsumusammattiaan jos työ ei sairaanhoitajan palkoilla miellytä.
Me lopetamme palkanmaksun, ja pakotamme ihmiset töihin sosiaaliturvaa saadakseen t: kokoomus.
Voi mahdoton! Mutta niinhän se sananlasku sanoo, että kateus vie kalatkin vedestä. Olisipa kiva laittaa ne lisien kadehtijat itsensä vuorotyöhön, niin mitenkä mahtaisi mieli muuttua.
Itse teen vuorotyötä, yleensä viikonloppuja. Mutta en tee niitä lisien takia vaan siksi, että toinen vanhempi on silloin kotona lasten kanssa mikä viikolla on hänen reissutyönsä takia mahdotonta ja haluan pitää ammattipätevyyttäni yllä.
Minulle on ihan sama työskentelenkö arkena vai sunnuntaina. Se osuus verojen jälkeen näistä lisistä on minulle verojen jälkeen niin mitätön (menee kulkemiseen) niin kannattaisi ennemmin lisien poistoa ja tuntipalkan nostamista KAIKILLE.
Eli lisät pois. Eikä ole kateutta. Kaikilla on mahdollisuus nykyään työskennellä iltaisin ja sunnuntaisin.
Samalla yölisätkin.
Jotta homma olisi tasapuolista, voisi kaikilta tiputtaa palkkaa 20 prosenttia.
Onko aloittaja valmis?
Kyllä olen.
Aivan sama mihin vuorokauden aikaan ja minäpäivänä työnsä tekee kun vain tekee, eikä odota valmista elintasoa kaupungin yksiön nurkkaan.
Helppo anonyyminä luvata. Itse tehdessäni aikoinaa keskeytymätöntä vuorotyötä, olivat lisistä kitisijät he, jotka itse tekivät päivätyötä.
Siitä sitten tekemään työnajan kanssa paikallista sopimusta itsellesi, jos vuorolisät jäävät pois, sinun palkkasi tippuu 20 %.
Kuittaa, kun nimet on paperissa.
Ei tipu palkka paikallisella sopimisella. Päinvastoin.
Perheessä on kaksi, jotka ovat sopineet omat "työehtönsa" suoraan työnantajan kanssa. Paikallisella sopimisella. Eikä mitään valitramista.
Se on ammattiliittojen vale, että paikallinen sopiminen on huono juttu
Helppo sinun on sanoa, kun nämä kaksi toimivat omistamassasi perheyrityksessäsi. Isot firmat ja teollisuus onkin sitten eri juttu. Ja tietenkin vuorotyötä vaativissa työpaikoissa.
Paikallinen sopiminen on ollut mahdollista, jos se on työntekijän edun mukaista.
Miksi Kokoomus halusi lisätä paikallista sopimista?
Kokoomuksen ajama paikallinen sopiminen tarkoittaa sitä, että lisätään joustavuutta eli suomeksi heikennetään työntekijän asemaa. Jos TES ei estä alle minimipalakan sopimista, siitä voidaan paikallisesti sopia. Tämän helpottamiseksi Orpon hallitus saati potkulain ja porrasti ansiosidonnaista työttömyysturvaa.
Joko kirjoitit paperit, että tiputat palkkaasi 20 %, jos lisät poistetaan?
Multa tippuu 25% palkasta,enkä ole saanut edes lisiä.
Ihan hyvinvointialueen yksipuolisella ilmoituksella tämä tehdään.
Mietin tässä allekirjoitanko vai jäänkö päivärahalle.
Voit kiittää Orpoa hyvinvointialueiden ajamisesta ahtaalle.
Toki Orpo tiputti palkan verotustasi 0,2 %-yksikköä. Tosin vei 0,2 %-yksikköä työttömyysvakuutusmaksun alenemasta palkansaajilta, mutta siitä ei puhuta.
Rahaa kuitenkin on Ukrainan sotaan mutta ei tekeville käsille.
https://yle.fi/a/3-11103994
Ajaako Suomi nykyään suuryritysten maksamien verotulojen julkisuutta EU:ssa?
Vuorotyölisistä kitisevät pääasiassa he, jotka tekevät päivätyötä ma-pe. Itkun aiheena on "kun emme mekään sellaisia saa".
Kyllähän sen saa kun vihjaa, että voi tehdä viikonloppunakin.
Ruokakin halpenis kun noita lisiä ei kaupoissa maksettaisi. Kaikki nuo lisät lisätään ruuan hintaan niin kauppias saa parhaimman tuoton.
Aprillipäivä meni jo, joten syö silliä ja juo kuravettä päälle!
Kuha on silliä.🐟
Toivottavasti poistuu.
Tekoäly ja robotit ei tarvitse sunnuntai- ja iltalisiä.
Ei ole ollut mukana missään lakiesityksissä.
Koska lain säätämiseen menee pari vuotta eikä sellaista esitystä ole kukaan koskaan eikä ikinä edes esittänyt, ei sellaista tapahdu ainakaan tämän hallituksen aikana.
Asian muuttaminen vaatisi esityksen, jota ei ole.
Sen jälkeen se vaatisi valmistelun, jota tietenklään ei ole koska ei ole esitystäkään.
Lopulta laki pitäisi käsitellä eduskunnassa ja sitä ei tietenkään voi tapahtua koska asiaa ei ole valmistetu eikä edes esitetty.
Koska mikään kolmesta vaiheesta ei ole ollut esillä eikä suunnitelmissakaan, niin jos muutos haluttaisiin, niin sen pitäisi olla seuraavan hallituksen listoilla ihan alusta lähtien.
Oliko jotain muuta, mitä aloittaja ei tiedä Suomesta?
Vastaan mielelläni, mutta kaikki olisi löytynyut, jos osaa googlata.
Onhan Työnantajajärjestöt asiaa väläytelleet jo keväällä.
Saisi poistaa, sunnuntait on arkipäiväistyneet.
On tekoäly, automaatio ja robotit.
Pian kaupoissakaan ei ole myyjiä. Robotiikka palvelee kotiinkuljetuksen ja liukuhihnoilta pakataan kotiinkuljetettavat tavarat. Vielä jos on kibijalkakaupoa, siellä on itsepalvelukassat.
Hoitoala on nyt myös murroksessa. Entistä huonokuntoisemmat vanhukset sysätään asumaan yksin kotiin tai läheisten vastuulle. Tekoälyllä hoidetaan kotiin ja seurataan valvontakameroilla. Jumpparobotit tulevat jumppauttamaan ja keskustelemaan iäkkään muistisairaan kanssa.
Tervetuloa nykyaikaan. Työ ja ammatit muuttuu. Mihin tuolloin tarvitaan sunnuntai- ja ylityökorvauksia?
Se vaatii silti esityksen, valmistelun ja eduskuntakäsittelyn.
Ymmärrän, että pidät lisiä epäoikeudenmukaisina, mutta jos niille halutaan tehdä jotain, se on aikaisintaan seuraavan hallituksen asia.
Sekin vaatisi sitä, että hallitus on eri pohjalta koska nykyinen hallituspohja ei ole asiaa halunnut.
Onhan se epäoikeudenmukaista eikä ollenkaan tasa-arvoista.
Jos katsotaan kelloon ja kalenteriin, milloin on arvokkaampaa työtä.