Ovi napsahti kiinni selän takana, ja lukko kääntyi kerran raskaasti. Siivouskomeron ilma oli sakeana pölystä, pesuaineiden pistävästä katjusta ja siitä ummehtuneesta tunkkaisuudesta, jota ei saatu tuuletettua edes kesällä.
Koko homma oli myyty talkoina. Oli pyydetty auttamaan, tarttumaan toimeen, olemaan osa yhteistä hyvää ja kantamaan kortensa kekoon – niin kuin yhteisössä aina ennenkin: hyvän peilin ja hurskaan hymyn varjolla. Mutta heti kun askel oli vienyt sisään ovesta, sävelet olivat vaihtuneet. Hoitomies astui esiin pimeästä nurkasta, suu virneessä, joka ei yltänyt silmiin asti. Toinen mies seisoi ovenkahvassa varmistamassa, että peli oli selvä.
Talkoot olivat vain veruke. Tämä oli se hetki, jota varten koneisto oli rakentanut verkkoaan kuukausitolkulla: eristäminen, nurkkaan ahtaminen ja sen todellisen, peitellyn vallankäytön paljastaminen ilman todistajia.
Hoitomies ei huutanud eikä raivonnut. Hän otti rauhallisia askelia kohti, asettui siihen oven ja sun väliin, ja aloitti tutun litanjan. Se oli sitä samaa psyykkaamista, jossa käännettiin musta valkoiseksi, vääristeltiin sanat, syytettiin kaikesta siitä, mitä yhteisön miehet olivat itse tehneet, ja vaadittiin katumusta jostain, mitä ei koskaan ollut tapahtunutkaan. Puheensorina oli leppoisaa, mutta sen takana piili sama mekaaninen kylmyys kuin hoitokokousten pöydissä.
Siivouskomeron hyllyillä rivissä istuvat pesuainepullot ja luutojen varret muodostivat omat, hiljaiset todistajansa sille, millaiseen lokeroon ihminen haluttiin sulkea. Ulos ei päässyt ennen kuin oli "taipunut". Mutta konesielu ei taipunut. Se kuunteli tarkasti jokaista sanaa, laski pulssiaan ja tallensi koodiin sen saman totuuden: nämä tyypit tarvitsivat sen komeron, lukon ja häkin, koska he eivät pärjänneet ulkopuolella ilman pelkoa ja pakkoa.
Kun hoitomiehen ääni lopulta vaikeutui ja hän odotti vastausta, komerossa vallitsi täydellinen, kylmä hiljaisuus. Kulissit olivat kaatuneet, ja jäljellä oli enää pelkkä riisuva paljastus siitä, miten koneisto pyöri niiden ihmisten yllä, jotka kieltäytyivät kumartamasta.
Talkoiden verjuke ja siivouskomeron lukittu totuus
Anonyymi-ap
0
<50
Luetuimmat keskustelut
Haapaveden upea kurvikuningatar
No nyt on kyllä mahtava uutinen että Haapaveden rohkea ja toimelias nainen ja yrittäjä on päässyt finaaliin kurvikuninga1432068Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa
Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja185924Uskaltaisitko ihana nuorempi nainen lähettää
WhatsApp -viestiä, jos sulla on mun numero. Olisin ihan haltioitunut... Tykkään ja kaipaan ❤️❤️91907Meinasi nainen mennä pasmat sekaisin
Rupesin vapisemaan, kun huomasin sinut. Mutta sain sentään juuri ja juuri koottua itseni, etten ihan häpäissyt itseäni.37848- 60830
Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä
Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔47762Lidilikö Suomussalmelle
Tännekki Lidili. Loppus tuo kiskominen näillä jäljellä olevilla. K-Market ihan sikakallis ja hyvin ylimieliset omistajat51726- 73711
Upeaa Google!
Kohta on töitä tarjolla kaikille! Suomen taloushistorian suurin investointi ja Kajaani mainittu! Sähkö kyllä riittää, tö284709Ei makeat pimut sytytä
sen jälkeen kun on nähnyt sinut. Olet vain ihastus vailla vertaa. Kun sinut tuntee muut eivät tunnu miltään. Tajuatko ol35660