Mitä mieltä olette tästä ns. yhteisöllisestä senioriasumisesta? Onks se vähän niinkuin entisajan vanhainkoti tai perhekoti tai hoivakoti? Ehkä koko talo tai koko taloyhtiö, monine rakennuksineen, piha-alueineen, palveluineen kuuluu tähän senioriasumisen kompleksiin.
Yhteisöllisyys tulee siinä kohtaan varmaan yhteisistä tiloista , palveluista, harrastusmahdollisuuksista, mitähän vielä :)
jotenkin ymmärrän että näissäkään taloissa ei oo erityisesti palveluja, ellei niitä tilaa ja niistä erikseen maksa:) henkilökohtaisesti, nk. hoito ei kuulu vuokraan, vai mitä? joten sinne pääsemiseks on olemassa tietyt kriteerit myös voinnille, sairauksille tai toimintakyvylle.
Mutt tämmöinen yhteisöllinen asuminen on varmaan verrattavissa näihin - n.s. palvelutaloihin mutt kuitenkin uudella nimikkeellä
Yhteisöllinen senioriasuminen :D
Yhteisöllinen asuminen
37
91
Vastaukset 37
- Anonyymi00001
Vainoharhaiset vanhemmat ihmiset eivät pysty elämään soluasunnossa enää
Yritin koota porukkaa joka olisi yhdessä ostanut jugend-talon ja pitänyt ovet auki portaikkoon ja alaoven kiinni
Idean sain tilastomatematiikan maisteri Urpo Leppäseltä
joka eli silläkurin ForssassaTästä tulikin mieleeni tv.sarja Kämppikset - Oletko nähnyt?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kämppikset_(televisiosarja)
Siinä oli kovin paljon erilaista asumista yhdessä talossa.
Mutt kovin mielenkiintoista ja romanttinenkin sarja,
Totisesti
miun makkuu!Mummunen kirjoitti:
Tästä tulikin mieleeni tv.sarja Kämppikset - Oletko nähnyt?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kämppikset_(televisiosarja)
Siinä oli kovin paljon erilaista asumista yhdessä talossa.
Mutt kovin mielenkiintoista ja romanttinenkin sarja,
Totisesti
miun makkuu!vielä mainostan kun meni toi linkki-ihan keturalleen;)
https://www.mtv.fi/ohjelma/0d4b169cda3a46ca165d/kamppikset
(maksullinen Katsomo+) ja
toi edellinen Wikipedian -linkki kannattaa kopioida >tuosta sitten toimii :D
Sitten joku wanhaakinwanhempi linkki liittyen sarjaan.
https://www.kulttuuritahdet.com/uutiset.html?247956
Kyll toivoisin että jatkuis vielä uudella kaudella ja vaikka useammallakin.
- Anonyymi00002
Tällaista esim Keski-Suomessa :
Ikääntyneiden yhteisöllinen asuminen
Yhteisöllinen asuminen on hyvinvointialueen järjestämää asumista turvallisessa yksikössä, jossa asiakkaalla on oma asunto. Yhteisöllisessä asumisessa on mahdollisuus sosiaaliseen kanssakäymiseen ja yhteisölliseen toimintaan. Palvelu on tarkoitettu henkilöille, jotka eivät selviydy yksin kotona, vaikka kotiin vietävät palvelut olisivat käytössä, mutta jotka eivät tarvitse ympärivuorokautista hoivaa. Yhteisölliseen asumiseen sisältyy arjen tuki ja ohjaus, jotka edistävät asukkaan toimintakyvyn ylläpitämistä. - Anonyymi00003
Yhteisöllisyys tulee ihmisistä!!!!
- Anonyymi00004
ei sosdemsääntelyssä voi yhteisöllisesti asua
sieltä tulee määräystä koko ajan eikä mikään suju
tuhosivat jo työmarkkina pakoilla ja veroilla eikä nekään takaisin tule työpaikat enää se siitä- Anonyymi00009
Itsekö tuota sekasotkua peukutat?
- Anonyymi00005
Vanhan ajan kunnalliskoti toimi, jos ootte nähnyt filmin Opri, sellainenhan olis mukavaa.
- Anonyymi00006
Paikallisessa vanhainkodissa kaksi sukulaismuoria riitaantuivat keskenään, ja en tiedä oliko kummallakaan siellä hyvä olla. Nyt ovat jo edesmennet.
Niin, oliks tää vanhainkoti niinku lähinnä sairaalan tyyppinen laitos, niinkuin laitos osasto - mutt omissa huoneissa, tai jos oikein sairaita ni parittain vuoteissaan. Muistan käyneeni jossain näissä käytävissä joskus lapsuuden/nuoruuden aikoina.
- Anonyymi00007
Mummunen kirjoitti:
Niin, oliks tää vanhainkoti niinku lähinnä sairaalan tyyppinen laitos, niinkuin laitos osasto - mutt omissa huoneissa, tai jos oikein sairaita ni parittain vuoteissaan. Muistan käyneeni jossain näissä käytävissä joskus lapsuuden/nuoruuden aikoina.
Kolkkoja sairaalan tapaisiahan on ainakin se missä olen käynyt, ankea ilmapiiri.
- Anonyymi00010
Oprin-kuntousilla ei nykypäivänä ole mitään mahdollisuutta saada edes kunnallista kotihoitoa.
Siili25 - Anonyymi00013
Anonyymi00010 kirjoitti:
Oprin-kuntousilla ei nykypäivänä ole mitään mahdollisuutta saada edes kunnallista kotihoitoa.
Siili25Mitä tarkoitat?
- Anonyymi00016
Anonyymi00013 kirjoitti:
Mitä tarkoitat?
En ole hän, mutta Opri oli liian hyväkuntoinen nykypäivän terveydenhuollon ja / tai huollon piiriin. Nykyään tarttee olla toinen jalka haudassa ennen kuin pääsee hoidon piiriin.
- Anonyymi00018UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
En ole hän, mutta Opri oli liian hyväkuntoinen nykypäivän terveydenhuollon ja / tai huollon piiriin. Nykyään tarttee olla toinen jalka haudassa ennen kuin pääsee hoidon piiriin.
Juuri tuota tarkoitin
Siili25 - Anonyymi00019UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
Oho, siis ... terveydenhuollon ja / tai hoivan ...
- Anonyymi00008
Taitaisin viihtyä yhteisöllisessä asumismuodossa. On tietenkin vähän eri asia olla yhdessä yötäpäivää kuin pari kertaa viikossa, mutta kuitenkin vuosien ajan samojen henkilöien kanssa.
Olen eläkeläisjärjestössä ja nyt taas alkoivat tapaamiset. Porukassa on tosi iloisia jäseniä, lauletaan, rupatellaan, pelataan juodaan kahvia. Retkikin on tiedossa. Yhtään nirppanokkaa ei näy. Muutamat pariskunnatkin mukana, useita leskiä ja muut joko ikisinkkuja tai eronneita. Kaikki viihtyvät silminnähden.
Jaksan aina ihmetellä, miksi he jotka kokevat itsensä hylätyksi tai muuten yksinäisiksi, eivät tule mukaan. En käsitä sitä.Olen samaamieltä kanssasi, se ois kuitenkin tosi tärkeetä ees joskus, käydä jossain, tehdä jotain muiden kanssa yhdessä ja viettää aikaa yhdessä samanikäisten/ samaa yksinäisyyttä elävien kanssa.
Niin ei senioritalossa tarvitse olla aina-yhdessä, oman kotioven voi sulkea koska tahansa, eikä tarvitse olla velvollisuudesta mukanamenossa.- Anonyymi00014
Minulle riitti yksi parin vuoden kokemus eläkeläisjärjestöstä. Vastaanotto oli sitä luokkaa että koko aikana en tuntenut kuuluvani porukkaan. Paikalle mennessäni ei edes tervehdykseeni vastattu, paria kertaa lukuunottamatta sain yksin viikkotapaamisessa istua pöydässä. Yhdellä reissulla olin mukana ja majoituspaikassa illanvietossa sain huonekaverin kanssa kahdestaan istua , kaikki muut menivät ihan toiseen päähän ravintolasalia kun tulivat meidän jälkeen paikalle. Kovasti olin etukäteen kehuja järjestöstä kuullut ja sitä minulle suositeltiin, mutta olipahan sellainen kokemus että sen jälkeen ei ole ollut tarvetta liittyä mihinkään yhdistykseen. Ei tupata kun ei tykätä. En ole sellainen että väkisin tunkisin kenenkään seuraan ja yksin reissatessakin olen kokenut mukavampia kohtaamisia ihan ventovierailtakin kuin tuossa järjestössä.
Anonyymi00014 kirjoitti:
Minulle riitti yksi parin vuoden kokemus eläkeläisjärjestöstä. Vastaanotto oli sitä luokkaa että koko aikana en tuntenut kuuluvani porukkaan. Paikalle mennessäni ei edes tervehdykseeni vastattu, paria kertaa lukuunottamatta sain yksin viikkotapaamisessa istua pöydässä. Yhdellä reissulla olin mukana ja majoituspaikassa illanvietossa sain huonekaverin kanssa kahdestaan istua , kaikki muut menivät ihan toiseen päähän ravintolasalia kun tulivat meidän jälkeen paikalle. Kovasti olin etukäteen kehuja järjestöstä kuullut ja sitä minulle suositeltiin, mutta olipahan sellainen kokemus että sen jälkeen ei ole ollut tarvetta liittyä mihinkään yhdistykseen. Ei tupata kun ei tykätä. En ole sellainen että väkisin tunkisin kenenkään seuraan ja yksin reissatessakin olen kokenut mukavampia kohtaamisia ihan ventovierailtakin kuin tuossa järjestössä.
Noniin, tietysti on aina kokemuksia myös päinvastoin ja negatiivisia ja huonoja muistojakin;) mutt Eläkeliitossa on 20 piiriä ja 382 paikallisyhdistystä ympäri Suomen. Piirit ja yhdistykset ovat itsenäisiä toimijoita. Mutt nää eläkeliiton vapaaehtoisjutut / tapahtumat ei liity :) senioriasuntojen vuokraukseen :) mutt on tietty Yhteisöllisyyttä.
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Älä valhettele. Tai vaihtoehtoisesti: haisetko pahalle, hoituuko hygienia? Vai onko naamari norsun withulla kaiken aikaa? Viisas ihminen voi edes joskus katsella ja tarkastella omaa käytöstään ja toimintaansa.
- Anonyymi00025UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
Älä valhettele. Tai vaihtoehtoisesti: haisetko pahalle, hoituuko hygienia? Vai onko naamari norsun withulla kaiken aikaa? Viisas ihminen voi edes joskus katsella ja tarkastella omaa käytöstään ja toimintaansa.
Katsopa itse sinne peiliin.
- Anonyymi00011
Kallista ilman palveluja. Kotihoitaja voi käydä lämmittämässä
mikroruuaan jos ei vanhukset keskenään pysty auttamaan toisiaan.
Sehän perustuu siihen, että vanhukset hääräilevät keskenään
toisiaan auttaen, jos jaksavat ja ymmärtävät.
Hoitajaa voi käväistä jossain vaiheessa päivää. - Anonyymi00012
Mikä noihin on ikäraja? Jos on 58-v niin pääseekö?
Niin, mie entiiä - ku mie oon jo 65v. eläkeläinen :) mie pääsisin heittämällä sisssään:) - mutt toisiin ns. palvelutaloihin voi ikäraja olla vain 55v.
Kannattaisko kysellä siell sun paikkakunnalla mitä mahdollisuuksia sull on :) ? Oisko mitään palveluohjausta tai ikääntyneiden sos.ohjausta tai muuta vastaavaa?- Anonyymi00020UUSI
Ei kai mitään vaatimuksia ole, mutta kuka höhlä niihin haluaa ?
Se on kallista asumista lähes ilman palveluita.
Senioritalot on erikseen. Niissä on jokaisella oma asunto
niitten ikäraja on yleensä 55v. - Anonyymi00021UUSI
Mummunen kirjoitti:
Niin, mie entiiä - ku mie oon jo 65v. eläkeläinen :) mie pääsisin heittämällä sisssään:) - mutt toisiin ns. palvelutaloihin voi ikäraja olla vain 55v.
Kannattaisko kysellä siell sun paikkakunnalla mitä mahdollisuuksia sull on :) ? Oisko mitään palveluohjausta tai ikääntyneiden sos.ohjausta tai muuta vastaavaa?Senioritaloon alaikäraja on 56-v. Palvelutalo taitaa olla niille, jotka eivät enää kotona pärjää ilman apuja.
- Anonyymi00022UUSI
Anonyymi00021 kirjoitti:
Senioritaloon alaikäraja on 56-v. Palvelutalo taitaa olla niille, jotka eivät enää kotona pärjää ilman apuja.
Korjaan edellistä: eli senioritaloon ikäraja 55-v.
Mikkeliin valmistui iso kerrostalo johon tuli osa Eloisan käyttöön osa vuokratalon käyttöön, asukkaille omat yksiöt lisäksi yhteiset tilat.
Olin pitkään sitä mieltä kuntoni takia olisi hyvä paikka asua.
Peruin hakemukseni, alkoi tuntua etten viihtyisi moisessa yhteisössä jossa pelkästään vanhuksia.
Toinen kohde suunnitteilla jossa asuisi vuokralaisia, kaiken tasoisia opiskelijoista lähtien, jossa jonkinlaista yhteisasumistiloja.
Aika näyttää miten käy, murehdin sitten jos tarvis.Joo mä mietin tällaista "yhteisöllistä" senioritaloa, jossa omat yksiöt/kaksiot, tietty ovat neliövuokriltaan hiukka kalliiimpia, mutt hyvä varustelutaso, ennenkuin tulee esim liikkumisen kanssa ongelmia.
Sitten siell ois sitä yhteisötilaa, yhteisiä tapahtumia, aktiviteetteja, yhteinen piha, ehkä :) sielläkin jotain toimintaa, kaikki yhteiset tilatkin esteettömiä, luulisin. Näitä on erilaisia palvelun tarjoajia, erilaisia vuokranantajia.
Mieluuummin ennemmin ku myöhemmin:)
kotihan sekin ois?- Anonyymi00017UUSI
Varmaan viisas ratkaisu. Noissa yhteisöllisissä asunnoissa on niin huonokuntoista porukkaa nykyisin kun ympärivuorokautiseen ei pääse. Tavalliseen vuokra- tai omistusasuntoon saa kotihoidon palveluja kun alkaa tarvitsemaan.
Siili25
- Anonyymi00023UUSI
Hänelle vastaan, mutten viitsi tuonne väliin: Anonyymi00014
2026-09-08 11:19:50 Minulle riitti yksi parin vuoden...
Tiedättehän miten helposti syytetään elämään tulleista "vastoinkäymisistä" ihmistä itseään ja minä teen nyt juuri niin.
Mitä sitten siellä ravintolassa odotit? Että sinä saat määrätä paikan missä istutaan? Valitsemanne paikka ei ole ollut hyvä, siksi siihen ei ole muut tulleet. Voi odotella minne muut menevät ja mennä sitten samaan ryppääseen. Jos olet ollut uusi tulokas, ei kukaan tulekaan sinun pöytääsi kun ei tiedä mitä siitä tykkäät.
Olen itse ollut yhdessä järjestössä puoli vuotta, menen katselemaan pöytien ääreen, silloin joku huikkaa, tänne mahtuu ja siitä lähtee rupattelukin. Alussa ollaan aina varovaisempia, kun sinuun on tutustuttu, viereesi tullaan siinä missä mihin paikkaan tahansa.
Aika erikoista ettet vielä kahdessakaan vuodessa löytänyt paikkaasi? Voi olla että tällainen yhteisö sitten juuri sinulle on väärä paikka. Oma aloite on tärkeä. Toivottavasti olet löytänyt paikan jossa viihdyt paremmin kuin joukossa, erakkotyypitkin ovat lukemani mukaan hyvin tyytyväisiä elämäänsä.Mull on tuttavana erittäin virkee lähes 8kymppinen mamma, joka on pitkään ollu paikkakuntansa Marttojen parissa. Siellä hän tutustuu jatkuvasti uusiin ihmisiin ja pitää sillä itsensä hyvin iloisena. Martoilla on kaikenlaista toimintaa, matkaa ja kurssia. KYLLÄ mun mielestä eläkeläisen ja yksinäisen pitää itse hankkiutua ihmisten ilmoille - vielä kun pystyy. Sitten kun on sidottuna kotiinsa, sänkyynsä tai jopa mieleensä - ei enää mennä minneen.
Oppia ikä kaikki!
- Anonyymi00024UUSI
Joissain paikoin näihin senioriasuntoihin on tulo-ja varallisuusrajat. Eli niihin ei pääse jos on liikaa varallisuutta.
siili25Sekin seikka on ihan olemassaoleva, varallisuus ja tulorajat pitää täyttyä. Näihin asuntoihin on kriteerit, yhteisöllinen senioritalo tarjoo asuntoja tiettyjen ehtojen mukaan. Ei auta vaikka kuinka ois tarve päästä esteettömään asuntoon, jos on omakotitalo esim, tai rivarinpätkä jossain. Nämä eivät ole n.s. hoivakoteja, vaan ihan vuokra-asuntoja joissa asuu tietyn hakuprosessin läpi käyneet asukkaat. Jokainen hankkii itse palvelunsa - mutt asunnot ovat ns. loppuelämän esteettömiä koteja, joihin voi sitten hankkia erilaisia palveluja. ja tietty onhan niitä ns.kovanrahankin senioritaloja, jotka maksaa hunajaa, ovat jostain syystä kalliita, esim, hyvän sijainnin, palveluntarjoajan tms. vuoksi.
Siis yhteisöllinen senioriasuminen on lähinnä vaan itsenäistä vuokra-asumista toisten samankaltaisten kera. Palvelut joutuu hommailee sitten itse jos niitä tarvitsee.- Anonyymi00026UUSI
Mummunen kirjoitti:
Sekin seikka on ihan olemassaoleva, varallisuus ja tulorajat pitää täyttyä. Näihin asuntoihin on kriteerit, yhteisöllinen senioritalo tarjoo asuntoja tiettyjen ehtojen mukaan. Ei auta vaikka kuinka ois tarve päästä esteettömään asuntoon, jos on omakotitalo esim, tai rivarinpätkä jossain. Nämä eivät ole n.s. hoivakoteja, vaan ihan vuokra-asuntoja joissa asuu tietyn hakuprosessin läpi käyneet asukkaat. Jokainen hankkii itse palvelunsa - mutt asunnot ovat ns. loppuelämän esteettömiä koteja, joihin voi sitten hankkia erilaisia palveluja. ja tietty onhan niitä ns.kovanrahankin senioritaloja, jotka maksaa hunajaa, ovat jostain syystä kalliita, esim, hyvän sijainnin, palveluntarjoajan tms. vuoksi.
Siis yhteisöllinen senioriasuminen on lähinnä vaan itsenäistä vuokra-asumista toisten samankaltaisten kera. Palvelut joutuu hommailee sitten itse jos niitä tarvitsee.On olemassa myös yksityisia senioritaloja ja niihin taas hinnat ovat sen verran korkeita, ettei niihin pääsekään ellei ole hieman varallisuutta tai hyvä eläke
- Anonyymi00027UUSI
Tässä kylässä on ehkä 5v ollut uusin ja kallein kerrostalo, jossa on yksiöiden ja kaksioiden lisäksi 2kpl 4h ja keittiö asuntoja. Yksi muori huoneessa ja hoitaja aamuvuorossa ja iltavuorossa. Yö pitää selvitä turvarannekkeen avulla. En ole varma hoitaako 1 hoitsu molemmat 4 muoria vai onko kummassakin oma hoitsu. Sairaanhoitaja käy jos tarpeen koko kerrostalossa ja se tietty laskutetaan. Yhteisistä tiloista pitää myös maksaa osansa, vaikkei niitä käyttäisikään.
En ole vielä muuttamassa ja olen hieman erakkokin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olivia Oras
"Yle MOT:n tietojen mukaan Oras oli joutunut sairaalahoitoon helsinkiläisellä kauneusklinikalla tehdyn rasvaimun yhteyde1541984- 1351105
MOT: Nuoren Olivia Oraksen, 27 surullinen kuolema kauneusoperaatiossa :(
MOT:n tietojen mukaan Oras menetti tajuntansa rasvaimua edeltäneessä puudutuksessa. Hänet kuljetettiin Husiin, ja hän ku1121101- 47971
Haluatko että unohdan sinut kokonaan
Siihen suuntaan ollaan menossa, nyt jo. Ja ehkä parempi näin, niin ei kulu energiaa hukkaan mahdottomuuteen. Ja vaikka j72928- 53819
- 38707
- 34667
Ylen typerät rinnastukset.
Näin YLE…..Saksassa ei ole äärioikeisto ollut vallassa sitten Hitlerin . YLEn toimittajille tiedoksi . Hitler oli Saksan245664- 64662