https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2813f5f5-7991-4ef1-85da-f1344b8ede83
"Valtiotieteiden tohtori, Helsingin yliopiston taloustieteen kandiohjelman johtaja Juha Tervala tyrmää idean eläkekaton asettamisesta maksussa oleville työeläkkeille.
– Jo ansaitun työeläkkeen leikkaaminen on jännitteessä Suomen työeläkelainsäädännön lähtökohtien ja perustuslain omaisuuden suojan kanssa, Tervala summaa Iltalehden haastattelussa.
– Suomessa ansaittu työeläke on perustuslakivaliokunnan mukaan omaisuuden suojan piirissä. Nykyinen niin sanottu raippavero ei ole vielä niin merkittävä vero, että se rikkoisi sitä.
Tervala korostaa, että toisin kuin kansaneläke ja takuueläke, työeläkkeet ovat työsuoritukseen perustuvaa vastikkeellista maksua.
– Se olisi myös loukkaus tietyllä tavalla oikeusvaltiota vastaan: ihmiset ovat maksaneet eläkemaksuja, heille maksetaan tietyn suuruinen eläke, ja nyt takautuvasti ilmoitetaan, että tuleekin eläkekatto, Tervala kritisoi."
Mites työeläke muuttui yks kaks itse ansiatuksi, kun kyse on eläkekaton esityksestä ja koskee yli 6200€/kk eläkkeitä.
Tähän saakka on koko ajan toitotettu, että työeläke on yhteiskunnan verovaroista maksettavaa tukea, eikä rahaa, jota työntekijältä on peritty elemaksuina työelämässä ja siitä kertynyttä eläkevaroja maksetaan työntekijälle työeläkeen muodossa.
Omaisuuden suoja, ei maksettava eläke ole mitään omaisuutta ennen maksua, van sen jälkeen, joten maksettavan eläkkeen summaa voi muuttaa.
"työeläkkeet ovat työsuoritukseen perustuvaa vastikkeellista maksua."
Ei eläkeläinen ole enää töissä, eikä hän eläkkeellä ollessaan tee enää työsuoritusta työpaikalla.
Työnsuorituksen vastikkeellinen maksu on työstä saatava palkka, ei mikään eläke.
Miten se työeläke muuttuikin yks kaks itse ansaituksi
2
<50
Vastaukset 2
- Anonyymi00001
”Mites työeläke muuttui yks kaks itse ansiatuksi, kun kyse on eläkekaton esityksestä ja koskee yli 6200€/kk eläkkeitä.”
Kyllä työeläke on itse kerrytettyä ja siitä on maksettu vakuutusmaksu. Tämä koskee ihan yhtä lailla yli 6200€:n eläkkeitäkin.
”Tähän saakka on koko ajan toitotettu, että työeläke on yhteiskunnan verovaroista maksettavaa tukea, eikä rahaa, jota työntekijältä on peritty elemaksuina työelämässä ja siitä kertynyttä eläkevaroja maksetaan työntekijälle työeläkeen muodossa.”
Tällaista tulkintaa en ole missään nähnyt. Työeläke ei ole veroilla kustannettua eikä yhteiskunnan muutenkaan järjestämää. Ei, vaan työeläkevakuutusta hoitavat yksityisen sektorin työeläkevakuutusyhtiöt ja kustannukset maksetaan työeläkevakuutusmaksuina.
”Omaisuuden suoja, ei maksettava eläke ole mitään omaisuutta ennen maksua, van sen jälkeen, joten maksettavan eläkkeen summaa voi muuttaa.”
Kerrytetty eläkeoikeus on omaisuuden suoja piirissä. Maksettava työeläke taasen on tuon omaisuuden eli kerrytetyn eläkeoikeuden tuottoja. Veronalaisia tuottoja.- Anonyymi00002
Niin ja koska työeläkejärjestelmä on valuutusjärjestelmä, niin tarkkaan ottaen maksettava eläke on oikeastaan vakuutuskorvaus.
Työeläkevakuutusmaksu on nimensä mukaisesti vakuutusmaksu.
Työeläkevakuutusjärjestelmä toimii kuten vakuutusjärjestelmä yleensäkin toimivat. Vakuutuksen ottaa työnantaja omille työntekijöilleen, jotka siis ovat vakuutettuja. Vakuutetuista maksetaan työeläkevakuutusmaksu työeläkevakuutusyhtiölle ja se määräytyy vakuutetun ansioiden perusteella, nykyisin noin 25% ansioista.
Työeläkettä vakuutetulle kertyy nykyisin 1.5% ansioista. Työeläke on siis vakuutuskorvaus, johon vakuutettu on oikeutettu, kun vakuutuskorvauksen ehdot täyttyy. Sen maksaa työeläkevakuutusyhtiö, jossa vakuutettu on vakuutettuna.
Valtiolla ei ole roolia työeläkevakuutuksen käytänmön hoidossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa671421Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää921067- 164947
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as28891Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.105884Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä30883Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks52794Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒201782Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu128758- 27724
Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93717Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.172669- 64644
VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa45633Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12595- 85558
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78530Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo188523sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75497- 55497