Hei,
tässä aloittelevana yrittäjä opettelen samalla kirjanpitoa(on palkattu kirjanpitäjä).
Tässä olen takertunut seuraaviin käsitteisiin.
Mikä erä on tilin saldolla ja kirjanpidon saldolla?
Näissä on selvä ero euromäärissä kirjanpito-ohjelmassa.
Eli onko Kirjanpidon saldo pankkitilin saldo - kulut tietyltä ajalta vai? En oikein saa keksittyä miten Kirjanpidon saldo on yli 50% pienempi, kuin tilin saldo
Tilin saldo vs Kirjanpidon saldo
4
<50
Vastaukset 4
- Anonyymi00001
No enpä tiedä noista kirjanpito-ohjelmasi tilien nimityksistä, miksi olisivat juuri tuossa kohtaa jotenkin epämääräisiä.
Perinteikkäässä kirjanopito-ohjelmassani on omat kirjanpidolliset tilinumerot kahdelle pankkitilillemme.
1910 Nordea FI157630-2234567890
1914 Danske FI800014-7027702660
Kyllä nuo kirjanpidon tilit pitävät sisällään juuri sen hetkistä pankkitilien tilisaldoa.
Pankin tiliote näyttää vaikka elokuun lopussa tilien saldon. Ne rahasummat matchaavat kirjanpito-ohjelman elokuun lopun tilanteeseen noiden tilien saldojen osalta. - Anonyymi00002
Olisiko näin että kirjanpitosaldossa on otettu myynti huomioon vaikkei sieltä ole tullut vielä suorituksia.
Osakyhtiössä ja taitaa muissakin muodoissa olla tositepohjainen kirjanpito, eli lasku kirjatuu tekopäivänä ja ostolasku laskun päiväyksen perusteella ei todellisten maksuaikojen perusteella.
Pankkitili taasen elää sitä elämää miten rahaa tulee sisään ja miten sitä lähtee ulos. - Anonyymi00003UUSI
Tilin saldo = saldo hetkellä X
Kirjanpidonsaldo = Tilin saldo - viikon aikana tulevat menot.
Esim. Tilillä on maanantaina 10 000€, jolloin tilin saldo on 10 000€. Kuluja viikon aikana laskuina on 2000€, jolloin kirjanpidon saldo on 8000€.- Anonyymi00004UUSI
Miksi viikon aikana tulevat ja miksi vain menot?
Tositepohjaisessa kirjanpidossa käsitellään tapahtumia päiväyksen mukaan, eli jos ostan jonkun tuotteen ja sivimme 30vrk maksuajan niin se kirjautuu heti kirjanpitoon menona ja jos myyn jonkin tuotteen ja annan siihen myös sen 30vrk maksuajan niin silloinkin kirjanpitoon kirjataan tulona laskun päiväyksen mukainen päivämäärä.
Ei ole olemassa mitään viikon aikarajoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi meni ihan itse sössimään peruskoulunsa
Nyt syytellään maahanmuuttoa, vaikka ihan itse lopetettiin vaatimaan oppilailta koulunkäynnin tarkoitus eli opiskelu ja2481060Tuli paha mieli miten kaikki meni meillä
Harmittaa myönnän sen, kun molemmilla oli selvästi toiveita ennen kuin sukset meni ristiin. Olen jäässä. 😔49880Miksi vanhusraiskaajaa ei ole palautettu?
Ukkola kysyy Rantaselta, vaikka perussuomalaiset ovat olleet hallituksessa kolme ja puolivuotta. Rantasen vastaus on "223822- 98821
- 69706
- 56648
- 91581
- 64566
Anni Ihamäki ja Ilkka-rakas vetivät tiukan rajan TTK:ssa: "Kyllä spekuloitiin"
Anni Ihamäki on naimissa Ilkka Ihamäen kanssa. Aviopuoliso tunnetaan myös nimellä Hovimuusikko Ilkka. Heillä on kaksi yh2528Rekkawelinehkä
Vitunvelin ehkä...miten rekka auto voi jatkaa pysähtymättä vaikka tappaa mopoilijan,tänään tapahtunut pmäelle vievällä 237509