Lestadiolaisuus ainoa oikea usko?

Marjatta (vl)

En yleensä kirjoittele näille palstoille, mutta nyt provosoiduin kynänvarteen kun luin täällä muutamia viestejä.
Olen siis syntymästäni asti vanhoillislestadiolaisen liikkeen jäsen, vanhemmat ovat jo toisen polven vl:iä ja itse olen siis kolmennen polven edustaja. Olen ajatellut että olen onnellinen kun olen saanut olla uskomassa kaikki nämä vuodet.
Nyt olen 29 vuotias ja oma elämä edessä, vaikka miestä ei ole vielä löytynytkään.

Täällä on paljon käyty keskustelua siitä, onko meidän uskomme se ainoa oikea usko ja muilla ei voida taivaaseen tulla?
Näin minäkin uskoin ainakin 25 vuotiaaksi asti ja olin seuroissa ja kotona saanut tällaisen vahvan kasvatuksen että muut eivät voi pelastua kuin vl:t koska vain meidän uskomme on oikeaa. Siihen mennessä en ollut juuri lukenut itsenäisesti raamattua eikä vl:ssa ole sellaista tapaa että sitä paljonkaan itsenäisesti tutkittaisiin, monet ajattelevat ettei sitä oikeastaan voi edes ymmärtääkään vaan luotetaan seurakunnan puhujiin että he tulkitsevat raamatun meille oikein.
Näin minäkin luotin, kunnes eräitten elämässä sattuneitten kipeitten kokemusten jälkeen jouduin huomamaan ettei rauhani ollutkaan pysyvää vaikka olin mallikelpoinen vl-uskovainen.

Aloin lukemaan raamattua ja minulle kirkastui sieltä armo aivan eri tavalla kuin mitä meille oli aina opetettu. Se ei ollutkaan ehdollistettua "seurakunnan sääntöjen kuuliaisuudelle" ja kaikkinaisten elämäntapojen noudattamiselle ja mikä tärkeintä sieltä kirkastui ihan selvääkin selvemmeni että Usko Jeesukseen pelastaa ihmisen. Jos ihminen siis uskoo Jeesukseen, hän pelastuu, eikä siihen oltu mitään pantu ehtoja että pitäisi kuulla ensin "äänellinen synninpäästö" joltakin vl:n kuuluvalta. Näin siis Raamattu!

Mutta meille oli aina opetettu monenlaisia ehtoja ja töitä ja jos et niitä suostu noudattamaan, menetätä uskovaisten yhteyden ja autuuden. Näin hyrkkä ristiriita oli siis RAAMATUN ja meidän uskomme välillä!

Kuulun vieläkin vl:n mutta en usko enää kaikkia sen opetuksia ja vl:nä todistan teille jokaiselle ettei uskominen ole siitä kiinni oletko kuullut/saanut siunauksen joltakin vl:ltä! VL-liike on vain yksi pieni kristinuskon historian virrassa oleva juonne jossa kaikenlisäksi opetetaan monista asioista väärin!

Olen vakavasti harkinnut eroa vl:sta mutta haluan kaikkien tietoon että meitä löytyy täältä paaaaljon jotka emme ollenkaan allekirjoita että vl-usko on ainoa autuaaksitelevä usko! Meitä on aina ollut ja tulee aina olemaankin vaikka meidät yritetään tietoisesti vaientaa. 70-luku oli siitä hyvä esimerkki ja nykyäänkään kukaan ei uskalla avata enää suutaan siitä pelosta että joutuu muiden hampaisiin jos on eri mieltä. Tässä liikkeessä EI ole ajatuksen vapautta sisällä eikä tämä liike perustu vapaaehtoisuuteen.

Näennäinen vapaaehtoisuutemme on suoraan ja rehellisesti sanottuna: "niele kaikki tai lähde ja menetä samalla taivaspaikkasi!"

Monet meistä ovat kuitenkin henkisesti niin kiinni tässä liikkeessä kun siihen on lapsesta asti kasvettu ettemme uskalla ajatellakaan mitään muuta vaihtoehtoa, kaikenlisäksi meidät on aivopesty jo hyvin pienestä uskomaan että tästä liikkeestä lähteminen on sama kuin kadotuksen valitseminen! Puhujia ja opettajia ei ole täällä lupa epäillä eikä ääneen kritisoida. Loppujen lopuksi hyvin pitkälle veli kyttää veljeä ja sisar kyttää sisarta ja juorikoneisto toimii hyvin tehokkaasti kuten vanhassa neuvostoliitossa.

Meikkaus-, ym. kiellto ovat täysin järjettömiä ja perustelemattomia vallankäyttökeinoja joiden avulla pyritään tehokkaasti erottamaan meidän joukkomme muusta maailmasta ja katkaisemaan kontaktit ulkomaailmaan.

Arvaan että moni vl nyt hyökää kimppuuni, moni ehkä väittää minu olevan feikki ja useat selittävät "surkutellen" minun käsittäneen kaiken väärin yms.

Tämähän on HYVIN tyypillistä juuri meidän liikkeessämme että tosiasioilta suljetaan silmät ja ulospäin yritetään kiillottaa kilpeä säihkyväksi, mutta kerroinpa nyt vähän täältä siäsltäkinpäin, ettei täällä kaikki suinkaan ole niinkuin ulospäin annetaan ymmärtää.

92

42348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JIA

      olit. En yleensä ole kommentoinut, onko joku feikki vai ei, mutta kun tämä sattui nyt olemaan ensimmäisenä viestinä.

      Tiedätkö mitä? Sitä ei esim. sinun viestiäsi lukiessa tarvinnut edes arvuutella. Varsinkin kun kerrot olevasi jo kolmannen polven lestadiolainen. Sinulla on viestissäsi aivan selkeitä asiavirheitä, jotka jokainen vanhoillislestadiolaisuudessa sisällä oleva tietää.

      • Marjatta (vl)

        Ihmettelenpä kovasti miksen voisi olla kolmannen polven vl? Isovanhempani saivat parannuksen armon aikuisiällä ja omat vanhempani ovat nyt 50-60 vuotiaita. Syntyneet siis 40 ja 50-luvuilla.
        Mikä tässä yhtälössä on mielestäsi mahdotonta?

        Tai annapa minu narvata... -tietenkin se että illuusiosi "yhtenäisestä" uskosta särkyy lukiessasi viestiäni. Sinänsä siinä ei ole minulle mitään uutta; edustat minulle juuri niitä jotka eivätr koskaan ole uskaltaneet ITSE ajatella omilla aivoillaan, vaan uskovat puhujien olevan erehtymättömiä, lähes jumalia...


      • admata.

        >>
        viestissäsi aivan selkeitä asiavirheitä, jotka jokainen vanhoillislestadiolaisuudessa sisällä oleva tietää.
        >>

        Olen minäkin huomautellut selkeistä feikeistä, mutta tässä avauksessa en niitä merkkejä kyllä huomannut. Mitkä mielestäsi olivat nuo mainitsemasi "selkeät ajatusvirheet", joita "aito" lestadiolainen ei olisi kirjoittanut.

        Itse arvelen ettei avauksen tapainen tarina ole edes mitenkään harvinainen vl:ien joukossa. Kyseiset ihmiset eivät vain usein halua ongelmia, jotka seuraisivat kun kertoisivat ajatuksensa julkisesti (helvetintuomioit ja parannuskehoitukset)


      • raamatun lukemisesta
        admata. kirjoitti:

        >>
        viestissäsi aivan selkeitä asiavirheitä, jotka jokainen vanhoillislestadiolaisuudessa sisällä oleva tietää.
        >>

        Olen minäkin huomautellut selkeistä feikeistä, mutta tässä avauksessa en niitä merkkejä kyllä huomannut. Mitkä mielestäsi olivat nuo mainitsemasi "selkeät ajatusvirheet", joita "aito" lestadiolainen ei olisi kirjoittanut.

        Itse arvelen ettei avauksen tapainen tarina ole edes mitenkään harvinainen vl:ien joukossa. Kyseiset ihmiset eivät vain usein halua ongelmia, jotka seuraisivat kun kertoisivat ajatuksensa julkisesti (helvetintuomioit ja parannuskehoitukset)

        huvitti taas minua eniten. Mikä on Marjatta se paikkakunta, jossa näin on opetettu?


      • JIA
        admata. kirjoitti:

        >>
        viestissäsi aivan selkeitä asiavirheitä, jotka jokainen vanhoillislestadiolaisuudessa sisällä oleva tietää.
        >>

        Olen minäkin huomautellut selkeistä feikeistä, mutta tässä avauksessa en niitä merkkejä kyllä huomannut. Mitkä mielestäsi olivat nuo mainitsemasi "selkeät ajatusvirheet", joita "aito" lestadiolainen ei olisi kirjoittanut.

        Itse arvelen ettei avauksen tapainen tarina ole edes mitenkään harvinainen vl:ien joukossa. Kyseiset ihmiset eivät vain usein halua ongelmia, jotka seuraisivat kun kertoisivat ajatuksensa julkisesti (helvetintuomioit ja parannuskehoitukset)

        Admata. Jospa Marjatta vielä jatkaa keskustelua. Aika monta vl:ksi itseään kutsuvaa on näköjään kirjoitellut mitä uskomattomampia tarinoita. Saahan niitä kirjoitella, mutta harmittaa, jos joku joka ei asiaa tunne, luulee niitä oikeasti vl:ien kirjoittamiksi. Siinä suhteessa tämä oli oikeastaan harmitonta tekstiä. Huvitti vain topakka loppukaneetti.


      • JIA
        raamatun lukemisesta kirjoitti:

        huvitti taas minua eniten. Mikä on Marjatta se paikkakunta, jossa näin on opetettu?

        Sekin ja vielä...?


      • EI-VL
        JIA kirjoitti:

        Sekin ja vielä...?

        No

        Mikäli satut olemaan feikki ( en väitä mitään) niin jo on paksua, NAURETTAVAA!

        Mikäli et ole feikki, niin puhu suoraan tutuille ihmisisille vaivaamastasi asiasta.


      • Pihlaja

        Marjatan viesti on täyttä asiaa ja kirjoittaja on uskovainen, eikä mikään feikki. Se on vaan niin JIA, että toiset kykenevät analysoimaan paremmin asioita kuin toiset. Rehellisesti. Olen Marjatan kanssa samoilla linjoilla.


      • Marjatta, mutta
        raamatun lukemisesta kirjoitti:

        huvitti taas minua eniten. Mikä on Marjatta se paikkakunta, jossa näin on opetettu?

        saanen silti vastata,että Helsingissä esimerkiksi kiellettiin 70-luvulla Raamatun lukeminen ja perustelut olivat sanasta sanaan samat kuin Marjatan tekstissä.


      • Meiliaikku
        admata. kirjoitti:

        >>
        viestissäsi aivan selkeitä asiavirheitä, jotka jokainen vanhoillislestadiolaisuudessa sisällä oleva tietää.
        >>

        Olen minäkin huomautellut selkeistä feikeistä, mutta tässä avauksessa en niitä merkkejä kyllä huomannut. Mitkä mielestäsi olivat nuo mainitsemasi "selkeät ajatusvirheet", joita "aito" lestadiolainen ei olisi kirjoittanut.

        Itse arvelen ettei avauksen tapainen tarina ole edes mitenkään harvinainen vl:ien joukossa. Kyseiset ihmiset eivät vain usein halua ongelmia, jotka seuraisivat kun kertoisivat ajatuksensa julkisesti (helvetintuomioit ja parannuskehoitukset)

        ja helvetintuomiot kuuluvat Raamatun sanomaan, hyvä admata.


    • Iiro

      Ihmettelen vain että Marjatta on ollut niin kypsä ikäisekseen 70-luvulla ollessaan alle kymmen vuotias. Sen kuvan ainakin kirjoituksesta sai että tuon luvun tapahtumat olisivat itse koettuja ja ymmärrettyjä. Itse olen kymmenen vuotta vanhempi mutta eipä minulla ole selvää kuvaa tuon ajan tapahtumista muuten kuin toisten kertomana. Ja sehän ei ole koskaan objektiivinen näkemys. Siihen vaikuttaa kuka kertoo ja miten itse kokenut asiat.

      • JIA

        ja muutamat muut väitteet, jotka kuvastavat vanhoillislestadiolaisuutta koskevia ennakkoluuloja.


      • Marjatta (vl)

        Voisitko kertoa ystävällisesti missä kohdassa viestiäni väitin olleeni "kypsä" 70-luvulla?

        Kerroin vain sen mitä olen vanhemmiltani ja isovanhemmilta aikoinaan kuullut. hekään eivät hyväksy kaikkea mitä "Jumalan nimissä" tuolloin on tehty. Minä uskon että silloin tapahtui paljon vääryyksiä ja niitä tapahtuu vieläkin mutta niistä ei paljon enää puhuta ja tietnkin vähän pienemmässä mittakaavassa.

        Sinullakin on tarve yrittää vesittää sanomani, ottaako niin kipeätä lukea sitä?


      • Iiro
        Marjatta (vl) kirjoitti:

        Voisitko kertoa ystävällisesti missä kohdassa viestiäni väitin olleeni "kypsä" 70-luvulla?

        Kerroin vain sen mitä olen vanhemmiltani ja isovanhemmilta aikoinaan kuullut. hekään eivät hyväksy kaikkea mitä "Jumalan nimissä" tuolloin on tehty. Minä uskon että silloin tapahtui paljon vääryyksiä ja niitä tapahtuu vieläkin mutta niistä ei paljon enää puhuta ja tietnkin vähän pienemmässä mittakaavassa.

        Sinullakin on tarve yrittää vesittää sanomani, ottaako niin kipeätä lukea sitä?

        Minuun ei henkilökohtaisesti sattunut yhtään missään kohtaan avausta lukiessasi. Tiedostan lestadiolaisuuden raskaat ajat ja sen perusteella mitä olen niistä ymmärtänyt ajattelen että silloin toimittiin monesti väärin.

        Nyt oli vain kysymys siitä että mainitessasi 70-luvun tapahtumista sain sen kuvan että itse olit ne asiat elänyt ja päätelmäsi tehnyt. Tarkoitin vain sitä että muilta saatu tieto ei ole koskaan puolueetonta, halusi tai ei kertojan oma tausta ja asioissa mukana olo heijastuu vääjäämättä asioihin.

        Ei mielestäni viestissäsi mitään sellaista ole jonka pitäisi niin kauhistuttaa. Onhan selvä että osa tekee ratkaisun irrottautua lestadiolaisuudesta. Kaksoielämä on mielestäni turhaa eikä siinä petä kuin itseään.


    • että

      helposti saattaa menettää uskonystävät, jos uskaltaa kertoa omia ajatuksiaan ja epäilyksiään ääneen. Kun olet uskomassa, niin sinulla on ystäviä, mutta jos jotenkin olet eri mieltä joistakin asioista, niin eipä niitä sitten oikein ole niitä ystäviä. Jotkut säilyvät ystävinä kyllä, mutta parempi olla suureen ääneen kailottamatta omia näkemyksiään. Ja kuitenkin Jumala tietää, mitä itse kenenkin sydämessä on ja mitä ei ole. Jos nyt joskus itsekseen ollessaan tykkää kuunnella vaikka iskelmiä tai rokkia, siis joskus, niin parempi että ei mainosta sitä kovin laajasti. Epikseksi nimitetään helpommin kuin arvaatkaan. Seuratkaa omantuntonne ääntä, se kertoo oikean ja väärän.

    • Marja-Liisa_Yksinäinen

      Miten tuttua -. Vanhoillislestadiolainen kotikasvatus jossa yhteisö on tiiviisti koko ajan mukana, on niin voimakas että siitä harva kykenee irrottautumaan vaikka haluaisikin. Sukulaiset, ystävät, elämän sosiaaliset verkostot... Pääasia tietysti on että ihminen kykenee elämään oman omantuntonsa mukaan. Jos vain ulkonaisesti ohjailtuna elää, ei elä omaa elämäänsä itse - se olisi hirvittävä kohtalo.

      Itse irrottauduin kovien kipujen ja pitkäkestoisen prosessin jälkeen, vasta kypsässä kolmenkympin iässä. Luin Raamattua ja perehdyin kristinuskon perusteisiin, keskustelin puhujien kanssa. En voinut päätyä muuhun kuin että vl-opissa ei ole kaikki Raamatun mukaista. Se oli suorastaan järkyttävä kokemus. En ollut uskoa sitä.

      Kun pääsin tämän asian kanssa tasapainoon, tunsin itseni hyvin vapaaksi ja sieluun laskeutui rauha. Se vapaus, omantunnon vapaus, se on suuri asia. Siitä sai voimaa, tunsin että saan luottaa ikiaikaiseen Jumalaan tässä ratkaisussa. Ulkonaisesti elämäni ei juuri muuttunut, mitä nyt on tullut paljon taideharrastuksia ja ystäviä sitä kautta.

      Minulla on muuten yksi kuoronjohtaja-ystävä, vl, joka uskoutui tässä äskettäin minulle ja kertoi että irrottautuisi heti rauhanyhdistyksen
      piireistä jos eivät kaikki ihmissuhteet ja sosiaaliset verkostot olisi siinä yhteisössä. Hän ei pidä vl-oppien Raamatun tulkintoja kaikkieneen oieina, kertoi ihan samoista ajatuksista kuin sinä "Marjatta". Hän kuitenkin tietää että jäisi ihan tyhjän päälle jos eroaisi. Hän ei jaksa ajatella että pitäisi yrittää löytää uusia ihmissuhteita, ystävystyminen enää keski-ikäisenä ei kai ole helppoa.

      Tällaiseenkin voi johtaa vl-kasvatus. Se kasvatus on turvallistakin, silloin kun haluaa aikuisenakin elää siinä samassa yhteisössä. Aina on kavereita, minne meneekin, joka paikassa on samoinajattelevia uskovaisia. Ihminen on sosiaalinen eläin ;-))...

    • tuulia

      Todella naurettavaa jos joku yrittää feikiksi laittaa..
      Tämä on varmasti aivan oikea ja vain yksi tarina niistä tuhansista, joita uskoakseni paljon on samankaltaisia tämän liikkeen sisällä.
      Tuo sosiaalinen puoli ei todellakaan oo mikään pieni juttu. Jos on lähes sata sukulaista ja siihen vielä kymmenet ja kymmenet tuttavat, joiden usko on sama ja joiden kanssa on aina ollut paljon tekemisissä. Ei siitä niin vain lähdetä.
      Vl liikkeen sisällä on todella paljon erilaisia näkökulmia oikeasta ja väärästä, säännöistä jne.. ja todella kytätään toisia. Jos edellinen lapsi on puolivuotias, alkaa heti kysely joko ootat jne..
      Tuo on myös totta omalla kohdalla, että ei sitä varsinkaan nuorempana kyseenalasta tätä uskoa, vaan uskoo ja elää niin kuin on aina sanottu ja opetettu.
      Mutta kai se usko silti yhdistää..?! Paljon hyväähän vl:ssä myös on.
      Hajanaisia ajatuksia tähän kirjoitin, mitä tuli mieleen Marjatan tekstistä.
      -vl-äiti Oulun seudulta-

    • Jeesuksenusko

      Kiitos Jumalalle, ihana kuulla. Täällähän meitä on sinun ystäviäsi, Jumalan lapsia, monissa eri nimisissä joukoissa. Nyöskin meitä eri nimisiä lestadiolaisissa. Kiitos Jeesus sinun rakkaudestasi ja hyvästä huolenpidosta.p. t. 10:36   Sen sanan, jonka hän lähetti Israelin lapsille, julistaen evankeliumia rauhasta Jeesuksessa Kristuksessa, joka on kaikkien Herra,

      Jumakan rauhaa ja siunausta sinulle. Jumala sinua vahvistakoon uskossa kalleimmassa!

      Ap. t. 10:37   sen sanan, joka lähtien Galileasta on levinnyt koko Juudeaan, sen kasteen jälkeen, jota Johannes saarnasi, sen te tiedätte;

      Ap. t. 10:38   te tiedätte, kuinka Jumala Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeesuksen Nasaretilaisen, hänet, joka vaelsi ympäri ja teki hyvää ja paransi kaikki perkeleen valtaan joutuneet; sillä Jumala oli hänen kanssansa.
      Ap. t. 10:39   Ja me olemme kaiken sen todistajat, mitä hän teki juutalaisten maassa ja Jerusalemissa; ja hänet he ripustivat puuhun ja tappoivat.

      Ap. t. 10:40   Hänet Jumala herätti kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä,
      Ap. t. 10:41   ei kaikelle kansalle, vaan Jumalan ennen valitsemille todistajille, meille, jotka söimme ja joimme hänen kanssaan sen jälkeen, kuin hän oli kuolleista noussut.

      *) Ap. t. 10:42   Ja hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että hän on se, jonka Jumala on asettanut elävien ja kuolleitten tuomariksi.

      Ap. t. 10:43   Hänestä kaikki profeetat todistavat, että....
      ___________________________________
      .... jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."
      ___________________________________

      Ap. t. 10:44   Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.

    • ANNA MENNÄ VAAN

      No jos noin paljon tympii, niin eroa ihmeessä. Minäkin tein niin, enkä tehnyt siitä mitään suurta numeroa. Minä vaan vähitellen kasvoin siitä pois. Tänä päivänä kunnioitan ja arvostan VL:iä, vaikka itse en sillä tavoin uskokkaan. Monia hyviä arvoja sain lapsuudestani kuitenkin omaksuttua.

      Turha dramatisoida. Vakaumus on jokaisen oma asia. Jos tympii, niin senkun kiellät vaan, mikäli et todellakaan ole feikki..

    • Mätä kala

      Hieno kirjoitus. Koen vanhoillislestadiolaisuuden hyvin samalla tavalla kuin sinäkin. Itse olen kyllä menettänyt uskoni Raamattuunkin. Olen mätä kala. Mutta läheisilleni en halua enkä uskalla tuottaa pettymystä ja erota joukosta.

    • koira

      usein vastustanut feikiksi leimaamista, nyt sen teen.

      Läpinäkyvä, liian täydellisesti monen ei-vl:n huutoon vastaava tarina. Tässä tuli ikään kuin yhdessä tarinassa koko palstan historian tyypillisimpien debattien ei-vl:ien olettamuksiin vahvistus "sisältäpäin".

      Tarina ei sikäli ollut täydellinen että se ei ole millään tavalla uskottava. Rohkenen epäillä tätä siksi ääneen että tässä en tule loukanneeksi tai vähätelleeksi kenenkään elämänkohtaloa.

    • usk. vl-äiti

      Olen ajoittain seurannut jopa hyvin järkyttyneenäkin tätä keskustelua tällä palstalla. Yritän lyhyesti kertoa oman tarinani. Noin kymmenisen vuotta sitten tunsin kiinnostukseni uskon asioihin lisääntyneen.Eräs ystäväni oli mennyt helluntalaisuuteen ja muutama tuttu oli esikoislestadiolaisia,mieheni sukulaisissa oli kirkkouskovaisia.Rupesin käymään erilaisissa hengellisissä tilaisuuksissa. Kävin helluntalaisten kokouksissa, esik.lestadiol.rukoushuoneella, kävin kirkossa. Luin raamattua, rukoilin. En vain tuntunut löytävän rauhaa.Olin kuullut jopa sellaista puhetta että ei kaikki usko pelasta ja että on vain yksi elävä usko joka vie taivaaseen. Aloin olla jo hermorauniona enkä enää tiennyt mitä tehdä.Ja minä rukoilin. Pyysin että jos on vain yksi oikea usko, yksi kaita tie joka vie taivaaseen että Jumala minut sille tielle johdattaisi.Jonkin ajan päästä askeleeni johdatettiin rauhanyhdistykselle seuroihin(lyhyesti kerrottuna). En muista seurapuheista mitään. Myöhemmin eräs henkilö saarnasi minulle synnit anteeksi (omasta pyynnöstäni).En tuntenut mitään. Jotenkin vain tuli siinä puhuttua mieltä painaneet hyvin vaikeat asiat. En osaa kovin hyvin kertoa mutta minun etsintäni loppui siihen."suomukset putosivat pois" ja minä "näin" Jumalan valtakunnan". Omia sukulaisiani oli myös tässä samassa uskossa vaikka en ollut sitä edes ajatellut. Minua ei ole "aivopesty" tähän uskoon. En ole saanut mitään "sääntöjä" seurakunnalta enkä puhujaveljiltä mitä "saan tehdä" ja mitä "en saa tehdä". Vaan jos sanon Paavalin sanoin että "en minä synnistä mitään tiennyt ennenkuin armo minun kohtaani tapahtunut oli". Ajattelen uskonasioista samalla tavalla kuin muutkin´, siis niinkuin vl-kristillisyydessä ajatellaan.Mieheni ei ole uskomassa. Muutama lapsi meille on siunattu vaan ei suurperhettä, lapset ovat todella Herran lahja,olen sen itse (ja myös mieheni)ainakin näin kokenut. Tässä joukossa haluan matkaani tehdä loppuun asti.

      • Meiliaikku

        usk.vl-äiti . Ihana kuulla , pidä uskostasi kiinni, sillä sinä olet saanut Jumalalta suuren lahjan. Jumlöa pitää omistaan huolen.

        Jumalan rauhan terveisin Meiliaikku


    • nasaretti

      surullisena,tiivistetysti,mutta rakkaudella sanon sinulle "marjatta" että sydämesi on jo luopunut Jumalasta.

      on hyvä kun vielä käyt seuroissa,mutta sieltä et näytä saavan muuta kuin negatiivista arvosteltavaa.

      "voi sitä joka Jumalan hylkää,mutta kaksi kerta voi,voi sille jonka Jumala hylkää"

      tänäpäivänä,tällä hetkellä et tee hallaa kuin omalle sielullesi.

      "marjatta",millä mielellä luit Raamattua kun "vain usko Jeesukseen pelastaa" opit sieltä?

      usko tekee rakkauden kautta työtä,mutta se hämärtyy kun järki ja synti tulevat kaveriksi sydämeen.

      kirjoitan aika suoraan,mutten yhtään vihassa,vaan kuten alussa sanoin,rakkaudella.

    • XXL

      Raamattua lukemalla moni asia aukeaa!

      Tietokoneistetut Raamatut helpottavat asioiden tutkimista, kun voi katsoa jonkun sanan käyttöä toisissakin yhteyksissä.

      Siunausta Sinulle uskon tielle!

      • pyrkikäämme rauhaan

        seurakuntahan pitäisi olla kasvunpaikka, josta saa tukea ja opetusta uskossa kasvamiseen.Muttei se myöskään tarkoita,että omat aivot pitäisi ripustaa narikkaan.Omakohtainen raamatun tutkiskelu on todella tärkeää ja srk:ssa pitäisi uskovien pystyä, keskustelemaan asiallisesti sanan pohjalta.Mutta sekin on otettava huomioon,että ihmisinä olemme vajavaisia ja emme silloin aina osaa toimia niinkuin tulisi.


    • JIA

      eilen, että kerron, mitkä ovat ne asiavirheet. Ensiksikin nikki. Kun on joku 50-luvun nimi ja suluissa (vl), alkaa piipittää. Niitä on tässä ollut Pentti(vl), Ulla(vl) tyyliin jatkuvasti.
      Sitten tuo ikäkysymys. Ei se mahdotonta ole, etteikö 29-vuotias voisi olla kolmannen ja vaikka kuinka monennen polven vl, mutta todellakaan 70-luvun tapahtumien kommentoiminen tähän tapaan ei sovi kuvioon. 70-luvulla syntyneille sen ajan tapahtumat eivät herätä tuntemisia, useimmat eivät edes tiedä mitään erityistä siitä.

      Sitten kommnetti"miestä ei vielä ole löytynytkään". Avioitumattomuus 29-vuotiaana ei ole harvinaisuus eikä se ole elämisen ehto.

      Kommentit Raamatun lukemisesta ja se ennakkoluulo, ettei vl:n joukossa suosita sen lukemista, ovat yksi pointti. Raamatun lukemista jopa suositellaan, ja jos on lapsesta asti ollut uskomassa, jotakin on varmasti jäänyt mieleen vaikka ei kovin tarkkaavaisesti olisi kuunnellutkaan. Siinä valossa on todella hämmästyttävää, että heti kun avasi Raamatun ja alkoi sitä itse lukea, sai kokea "valaistuksen".

      Seuraavaksi. "meille on opetettu monenlaisia ehtoja ja töitä".= suoraan niitä ennakkoluuloja, joista ei-vl:t täälläkin kirjoittelevat ja joista jokainen vl tietää, etteivät ne kuulu uskoomme. Myös, että kertoo olevansa "mallikelpoinen uskovainen", ei ole vl:n kokemus. Tuskin kukaan pystyy edes itse mielessäänkään pitämään itseään uskovaisen mallina, saati sitten kirjoittamaan esille.

      "Kielloista" ja "aivopesusta" on luettu useasti ennenkin tällä palstalla. Siis samaa tyyliä, jonka tietää, ettei sitä aito vl kirjoita.

      Ja yleensä koko kirjoituksen sävy kertoo asian. On totta, että näitä samoja kysymyksiä varmasti pohditaan vl:n keskuudessa, joten asiat eivät sinänsä ole mitään merkillistä. Ja liikkeestä erotaan ja liikkeeseen liitytään, sekin on totta. Mutta kysymyshän oli minun osaltani se, että mistä feikin tunnistin feikiksi. Marjatan tilanne ei siis yllämainituista seikoista johtuen aiheuta minun taholtani muuta kommenttia.

      • huomioon

        että kaikki ei ajattele kuten sinä, itse vl tyyppinä ajattelen, että saattaa olla totta koko juttu ja että henkilö itse kokee asiat niin. Ei kaikki vl:t ajattele samalla tavalla, siis kuten sinä ajattelet.


      • JIA
        huomioon kirjoitti:

        että kaikki ei ajattele kuten sinä, itse vl tyyppinä ajattelen, että saattaa olla totta koko juttu ja että henkilö itse kokee asiat niin. Ei kaikki vl:t ajattele samalla tavalla, siis kuten sinä ajattelet.

        totta koko juttu. Mutta minusta tämä tuntuu feikiltä ja kommentoin vain sitä luuloani. Ja koska minusta tuntuu tältä, en kommentoi muuten viestin sisältöä.


      • herää uskomaan pelastuksen ...

        Kyllä niitä Marjatta-nimisiä on kastettu muulloinkin kuin 50-luvulla. Itse tunnen 60-, 70- ja 80-luvuilta Marjatta-nimisiä.

        En tajua, mikä siinä on niin vaarallista, jos joku kertoo oman tarinansa. Ei kirjoituksen sävy ollut mikään negatiivinen tai provosoiva. Ehkä joillakin on tässä kohtaa tulehdus, että jos siihen koskee, niin heti turskahtaa. Eihän se pitäisi omaa uskoa horjuttaa, jos toinen ajattelee eri tavalla.

        Minusta Marjatan uskomista ei pitäisi kyseenalaistaa ja kehottaa lähtemään vl:sta. Hän edelleen tunnustaa Jeesuksen herraksi ja syntiensä sovittajaksi. Haitanneeko tuo kettään, jos hänelle on nyt Raamatusta puhuneet eri asiat kuin aikaisemmin. Vain Ihmisen Pojalle on annettu valta antaa syntejä anteeksi. Synninpäästön julistaminen on tullut ihmisten (hyväksi) tavaksi. Armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta (Joh. 1:17). "Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä." (Joh. 3:36) Ei siinä puhuta herätysliikkeestä mitään.

        Ajatelkaapa asiaa näin: jos joku pakana huuhtoutuisi laivasta autiolle saarelle, ja juuri ennen nälkäkuolemaa rantaan huuhtoutuisi myös Raamattu. Jos hän lukisi sitä, ja uskoisi Jeesuksen kuolleen hänenkin puolestaan, pääsisikö hän kuoltuaan taivaaseen? Entäpä jos hän ei edes saisi käsiinsä Raamattua, mutta siinä kuolinhädässään tajuaisi, että on turvattava johonkin korkeampaan ja rukoilisi: "Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!"

        Mistä tulee se taivaan joukko, josta Ilmestyskirja 7 luvussa puhutaan? "Suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, KAIKISTA (oma korostukseni) kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä" (9. jae) Tällä menolla vl ei pysty leviämään niin, että yksin heitä riittäisi tuohon tapaan taivaaseen. Sinne pääsyyn on siis oltava joku muu kriteeri. Se kerrotaankin Raamatussa: "he huusivat suurella äänellä sanoen: Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta"

        Siis pelastus=taivaaseen pääseminen tulee yksin Jumalalta, joka valtaistuimella istuu. Pelastus ei tule äiti-seurakunnalta, vaikka se tuntuisi miten ihanalta tahansa kuulua ainoaan pelastettujen joukkoon. Pelastus on varmasti tarjolla myös vl:ssa, kunhan Kristusta siellä julistetaan.


      • BemuL
        huomioon kirjoitti:

        että kaikki ei ajattele kuten sinä, itse vl tyyppinä ajattelen, että saattaa olla totta koko juttu ja että henkilö itse kokee asiat niin. Ei kaikki vl:t ajattele samalla tavalla, siis kuten sinä ajattelet.

        JIA on oikeassa.


      • haloo

        Ettekai kuvittele, että kukaan tänne omaa nimeään laittaa nimimerkiksi? Marjattahan voi olla nimimerkki ja sen takana vaikka mikä 70-luvun suosikki nimi.

        En ole ap-viestin kirjoittaja, mutta uksoin kyllä viestin sisältöön. Ei siinä ollut mitään epäilyttävää. Joukossamme on uskovaisia, jotka uksovat Marian paikalta, toiset ovat Marttoja ja teille JIA:t, Admatat ja VL2003:t, joukossamme on myös epäileviä Tuomaita! Ajatelkaa, eikö olekin kauheaa ja epäilyttävää. Sitten Pietareita, jotka kieltävät kokonaan Jeesuksen.

        Ja 70-luvun asioista. Kyllähän ne loiskeet heijastuivat vielä 80-luvulle joillakin paikkakunnilla. Ainkain siellä, missä minä (samanikäinen, kuin ap-viestin kirjoittaja) asuin 70-80-luvun lopussa, käytiin väsyttävän pitkiä keskusteluiltoja, jossa ihmiset ravasivat edessä ripittäytymässä pienistä ja vuosikymmeniä vanhoista synneistä. Kyllä se minua ahdisti ja ihmetytti, vaikka lapsi olinkin. Tämä kyllä varmasti tosellisuudessa oli "puhdistusten" jälkeistä yliherkkyyttä ja varovaisuutta, kukaan ei halunnut joutua hoidettavaksi ja halusi panna kaikki rikkeet tunnolta pois.

        Eli, miksei ap ei voi muistaa tunnelmia tms, erityisesti, kun hänen vanhempansa ja sisaruksensa ovat kokeneet asian ja vielä kertoneet hänelle.


      • admata.

        No joo... Oma kommenttini on, että joistain avauksista on mahdotonta sanoa, ovatko ne feikkejä vai ei. Tämä avaus kuuluu mielestäni niihin. Uskon edelleen että avauksen kaltainen tilanne voi olla hyvinkin monella vl:ällä.

        -Nikki. On totta että varsinkin feikit ovat erottautuneet täällä etunimellä, jonka perässä on usein vl-suluissa. Tosin poikkeuksiakin on. Esimerkiksi Veeruska (vl) on 99,95% aito vl.

        -70-lukua on täällä palstoillakin kommentoitu ja joskus hoitokokoukseen joutuivat myös lapset. Niistä on saatettu keskustella kotona, jne...

        -Avioitumattomuus 29-vuotiaana ei ole erityinen harvinaisuus, mutta suurin osa on kuitenkin naimisissa. Eihän avaaja maininnutkaan avioitumattomuuttaan, kuin sivukommentissa.

        -On totta, ettei vl-liikkeessä vaadita "töitä" uskolle, mutta monenlaisia ehtoja "oikealle uskovaiselle sopivasta" kyllä löytyy. Töiden mainitseminen kuitenkin laittaa hieman "kelloja soimaan."

        -Itsenäistä Raamatun lukua ei suoranaisesti kielletä, mutta en ole siihen kyllä kuullut kehoitettavankaan. Olen itse niin siviilissä kuin täällä palstoillakin kuullut että itsenäisestä Raamatun lukemisesta on varsinkin nuoria "varoitettu", koska sen voi niin helposti "käsittää väärin"...

        Loppujen lopuksi voi siis olla että olet oikeassa. Vaikka avaus yksityiskohtineen olisikin feikki, niin arvelen kuitenkin monen vl:än olevan lähellä avauksen yleiskuvaa.


      • lessu kylässä elänyt

        Minä en ole koskaan tavannut 29-vuotiasta naimatonta vl:ää. Minun tuntemat vl:ät ovat pikimmiten ja mahdollisimman nuorina menneet naimisiin ja myös pitävät sitä eräällä tavalla ihmisarvon mittana.


      • FEIKKI
        JIA kirjoitti:

        totta koko juttu. Mutta minusta tämä tuntuu feikiltä ja kommentoin vain sitä luuloani. Ja koska minusta tuntuu tältä, en kommentoi muuten viestin sisältöä.

        Mitäpä, jos se feikkaaja tässä onkin JIA? hooooh!?


    • Veeruska (vl)

      Yritän, jos joitkin sanoja saisin...

      "Jos ihminen siis uskoo Jeesukseen, hän pelastuu, eikä siihen oltu mitään pantu ehtoja että pitäisi kuulla ensin "äänellinen synninpäästö" joltakin vl:n kuuluvalta. Näin siis Raamattu!"

      Toisaalta Jeesus sanoo itse, etteivät kaikki, jotka huutavat Herraa pelastu, vaan ainoastaan ne, jotka tekevät Taivaan isän tahdon. Tämä tarkoittaa mielestäni, ettei pelkästään se, että uskoo Jeesuksen eläneen kerran maailmassa, riitä pelastukseen, vaan elämässä on noudatettava myös Jumalan tahtoa. Tämä tahtoo tulee esiin kymmenessä käskyssä.

      "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
      18. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
      19. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
      20. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan."

      Kyllähän juutalaiset ja muslimitkin uskovat Jeesuksen eläneen. Jälkimmäiset muistaakseni ajattelevat Jeesuksen olleen joku profeetta. Samoin nykypäivän suomalaisistakin suurin osa uskonee Jeesukseen, sillä eivätkö tieteelliset tutkimuksetkin todista, että Jeesus on elänyt maan päällä? Kuitenkin Jeesus sanoo: "Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen. Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen.” (Matt. 7:13-14)

      Olet saanut syntyä uskovaiseen kotiin. Se ei tarkoita sitä, että usko periytyy vanhemmalta lapselle, vaan jokaisen on jossakin vaiheessa otettava vastuu itse omasta uskostaan. Sinulla se ilmeisesti tapahtui 25-vuotiaana, jolloin aloit tutkia Raamattua. Olet siis nyt aivan samassa asemassa kuin kuka tahansa ihminen, jota Jumala puhuttelee. Usko on löydettävä itse, sillä vanhempien usko ei riitä. Sinua tuntuu vaivaavan se, että et tiedä, onko uskovaisia muuallakin kuin vl-joukossa. Onko Jumala antanut sinulle tehtävän toimia tuomarina täällä maailmassa? En ihmettele, jos sinua ahdistaa, sillä Jumala ei yksinkertaisesti ole antanut meille kykyjä eikä oikeutta tuomita toisia ihmisiä. Jätä suosiolla se tehtävä Jumalalle ja usko rauhassa omat syntisi anteeksi.

      "Mutta meille oli aina opetettu monenlaisia ehtoja ja töitä ja jos et niitä suostu noudattamaan, menetätä uskovaisten yhteyden ja autuuden. Näin hyrkkä ristiriita oli siis RAAMATUN ja meidän uskomme välillä!"

      Ei nyt ihan niinkään. Kyllä Raamatussakin annetaan ohjeita kristityn elämään. Luepa esim. Paavalin neuvovia kirjeitä eri seurakunnille. Ja vaikka kaikki elämäntapaohjeet eivät suoraan nimeä asioita synneiksi, ne on "laadittu" uskon suojelemiseksi ja synnin välttämiseksi. Varmasti on ollut ja tulee olemaan ylivarovaisuutta ja liiallistakin suojelunhalua (esim. tv:n historia), mutta kun ihminen on heikko, on parempi kuitenkin varoa. "Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois."

      "Meikkaus-, ym. kiellto ovat täysin järjettömiä ja perustelemattomia vallankäyttökeinoja joiden avulla pyritään tehokkaasti erottamaan meidän joukkomme muusta maailmasta ja katkaisemaan kontaktit ulkomaailmaan."

      Muistuttaisin sinua, että meikkaus jne. on aiemmin tuomittu yleisesti koko Suomessa. Voimakkaasti maalattuja naisia on paheksuttu. Toisin on tietysti nykyaikana, mutta vl-liike on siinä mielessä vanhoillinen, että tavat muuttuvat hitaasti. Kerran keskusteluillassa tuli juttua venäläisten uskonsisarten meikkaamisesta ja hiusten värjäämisestä. Puhujaveli totesi, että ulkonaiset seikat ovat tapakulttuuria, sydämen usko ratkaisee. Raamatussa annetaan ohjeet, että uskovaisen kaunistuksen on oltava sisäistä enemmän kuin ulkonaista. Ei pyhä kirja kuitenkaan luettele, että permanentti on ok, värjääminen on syntiä. Puuteri on ok, ripsiäri syntiä. Ei näin, vaan lähtökohta on se, että turhamaisuus ei ole Jumalalle otollista. Eivät nuo ole kuitenkaan niinkään uskon kysymyksiä, vaan enemmänkin tapakulttuuria. Tätä korostettiin keskusteluillassa.

      On tosi, että jotkut uskovaiset tuomitsevat toisiaan tällaisten ulkoisten juttujen perusteella. Keväällä oli Päivämiehessä hyvä kolumni aiheesta. Muistaakseni kirjoittaja oli Ulla Vanhatalo, joka pohti sitä ristiriitaa, joka syntyy uskovaisten erilaisesta suhtautumisesta ulkoisiin ja toisarvoisiin asioihin. Tuomitseminen on pahasta ja ahdistaa, koska Raamatusta ei löydy lupaa eikä perustetta tällaiseen erotteluun "hyviksi ja huonoiksi uskovaisiksi". Hän kuitenkin totesi, että Raamatun mukaan tämä seurakunta onkin vioilla ja virheillä peitetty. Uskovaiset eivät ole täydellisiä, vaan syntisiä ja erhtyväisiä. Niinpä mekin lankeamme turhiin tuomioihin ja korotamme itseämme. On vaarallista alkaa vertailla uskon hyvyyttä ulkoisten seikkojen perusteella. Siitähän olet sinäkin esimerkki, kun toteat, että "jouduin huomamaan ettei rauhani ollutkaan pysyvää vaikka olin mallikelpoinen vl-uskovainen". Sydämen uskolla tullaan autuaaksi, ei mallikelpoisuudella.

      "Tässä liikkeessä EI ole ajatuksen vapautta sisällä eikä tämä liike perustu vapaaehtoisuuteen."

      Kyllä se perustuu täysin vapaaehtoisuuteen. Tarkoitatko vapaaehtoisuudella sitä, että saisit itse määritellä, mikä on sopivaa ja mikä ei? Raamattu neuvoo kuuntelemaan, mitä Henki seurakunnalle sanoo. Ei niin, että tässä seurakunnassa olisimme täydellisiä, mutta yhdessä keskustellen asiat usein kirkastuvat. Oletko keskustellut rehellisesti ajatuksistasi toisten kanssa? Jos puhut tuollaiseen hyökkäävään ja tuomitsevaan sävyyn, en ihmettele, jos uskosi puolesta ollaan huolissaan. Jos taas olet aidosti kyselevällä mielellä, voit vapaasti kertoa tuntemisistasi.

      Täällä on useampi neuvonut sinua jättämään vl-liikkeen. Minä neuvoisin toisin. Älä luovu siitä perinnöstä, jonka olet saanut. Keskustele edelleen, vaikka täällä netissäkin, ellet rohkene ottaa asioita esille kahden kesken. Kyllä sinä voit täältäkin löytää vastauksia, jos kyselet ystävälliseen sävyyn. Ja kuuntele seurapuheita tarkkaan. Kun itse olen niitä kyselevällä mielellä kuunnellut, yleensä niistä löytyy myös vastukset.

      Näin kaikessa kiireessä, Veeruska

      • Reinhard

        En minäkään ole jättänyt VL-uskoa, vaikka olen koko suomen huonoin ja kelvottomin VL-uskovien kirjoissa kulkeva.
        Olen tullut siihen tulokseen, etten pysty elämään VL-uskon mukaisesti ja niinpä en ole enää aikoihin yrittänytkään.

        Elän ihan normaalia elämää, enkä ajattele, onko jokin syntiä vai ei.
        Kiroilen, kun tulee tuskallinen paikka eteen, arvostelen Vl-uskoa, paheksun tupakoivia VL-ihmisiä, en usko iankaikkiseen helvettiin, en usko, että VL-usko on ainoa oikea, saatan tehdä pyhänäkin jotain askareita jne.

        Kuuntelen radiota vapaasti ja en riennä sulkemaan, vaikka sieltä kuuluisikin iskelmämusiikkia.
        Moniin iskelmämusiikkikappaleisiin on suorastaan kiintynyt.
        Vielä on kesää jäljellä, vielä tulee kauniita päiviä.
        Niin on nimesi kaunis tuo sana, ihana valo, ihana..
        Niin, iskelmämusiikki on ollut heikkouteni alusta asti, enkä voi luopua niiden kuuntelusta.

        Minusta ei siis voi tulla tosikkomaista uskovaista, joka kuuntelee vain seuralauluja.

        Uskovaisten joukossa olen vain siksi, että se on sukupolvien perintöä ja tarjoaa viihteellistä yhdessäoloa, vaikka saarnat ovat monasti rasittavia kuunnella.
        Tosinaan minusta tuntuu, että olen suomen erikoislaatuisin uskovainen.

        Tosin luulen, että monet sellaiset, jotka ovat luopuneet uskosta, ovat olleet enemmän tai vähemmän perinneuskovaisia.

        Olen monta kertaa yrittänyt alkaa oikeaksi uskovaiseksi, mutta sitä on kestänyt korkeintaan pari päivää.
        Muistan, kun joskus parikymppisenä tulin kesälomalla kotipaikkakunnalleni kesäseuroihin oli mielessä vain tyttäret. niitä tulin siis vaan seuroihin katsomaan.
        Eräs veli siinä sitten totesi, ettei uskovaiset tytöt katselekkaan sellaista päin, joka ei ole uskomassa.
        Nuo sanat masensivat minut silloin täysin ja niinpä päätin tehdä julkisen parannuksen.

        Mennessäni seurataloon oli vain etumaiset penkit vapaina.
        Kävelin siis etupenkkiin kuuntelemaan saarnaa.
        Saarnan aikana päätin tehdä siis parannuksen.
        Kun ihmisiä alkoi nostella käsiään synninpäästöille, nousin minä seisomaan ja kysyin:
        "Saankohan minäkin uskoa"?
        Kuule sinä nuori veljeni: Saat uskoa visusti kaikki epäilyksesi ja kiusauksesi anteeksi Jeesuksen siunatussa ja maahan vuotaneessa veressä!
        Nyökkäsin päätäni ja istahdin takaisin penkkiin.
        Minulle tuli voimakas häpeän ja nolouden tunne.
        En uskaltanut vilkuilla sivuille, sillä jossain sisimmässä kutkutti nauruhermot.

        Ajattelin, että nyt näkivät kaikki tytöt, että olen oikeasti uskomassa ja voivat sitten hyväksyä minut.
        Tuli väliaika ja suunnistin ulos pihamaalle.
        Seurat olivat maalaistalossa, jossa oli lehmiäkin.
        Pihamaalla yks, jos toinenkin onnitteli uskomisen armolahjasta.
        Sitten eräs tyttö tuli luokseni ja sanoi: "Tuuppa kattoon navettaan, miten isoja sonneja meillä on?

        Tunsin tytön, sillä olin hänet tavannut vuotta aijemmin tanssipaikalla.
        Minulle valkeni, että hän on uskovaisen talon tytär, mutta silti käy tanssimassa.

        Navetassa oli todella suuria sonneja ja komeita nautoja.
        Kattos tuon sonnin munia, kuinka suuret ne on. Hihi, hii, mitä jos miehillä olis yhtä suuret.
        Ei mahtais mahtua housuihin, totesin ykskantaan !.

        Minulla on sulle asiaa, tule mennään tuonne heinälatoon. Minut valtasi äkkiä suuri seikkailun tunne ja kiinnostus tyttöä kohtaan.
        Heinäladon puolella kaivauduimme heiniin vierekkäin ja aloimme puhua kuin vanhat kaverit ainakin.
        Pirtistä kuului, että uusi seurapuhe oli alkanut, mutta nyt se tuntui jäävän toissijaisksi ja päässäni heräsi vain nuoren miehen seksikkäät tunteet.
        Koin rakkauden huumaa. Synti sai minusta heti otteen ja rakastelimme intohimoisesti.
        Te huorintekijäsukupolvi, kuului voimakas saarna avoimista ovista navetan puolelle asti.

        Mennään naimisiin, oli puheemme heinäladossa.
        Emme kuitenkaan menneet, vaan tyttö löysi toisen ja minä jäin pettymään.

        Se oli kuitenkin mieleen painuvin seurareissuni.


    • Spiritkid.

      Rakas Marjatta,

      Siunausta Sinulle & elämääsi löytämässäsi todellisessa pelastavassa uskossa, joka perustuu Jeesuksen ansioon ihmisten perinnäissääntöjen ja tapakulttuurin sijaan. Kiitos Hänelle, joka on ottanut peiteen pois silmistäsi ja johdattanut oikealle tielle.

      Olen iloinen puolestasi, että olet saanut kohdata Jumalan Hänen Sanansa kautta ja saanut vastaukset kysymyksiisi. Voin vakuuttaa 15 vuoden kokemuksella, että kannattaa heittää elämänsä Hänen vahvoihin käsiinsä :) Helppoa ei tämä elämä ole, mutta Hän antaa armon ja voiman kaiken keskellä.
      Ilahdun aina lukiessani, että joku on vl-joukostakin löytänyt AINOAN OIKEAN kestävän perustan elämäänsa ja uskaltanut kyseenalaistaa nuo monesti jo lapsuudessa saamansa opit. Jumalalle Ei ole mikään mahdotonta :D ! Hän todella tekee ihmeitä ilman määrää :)!!

      Olet aivan oikeassa: lestadiolaisuus on paljolti samanlainen kuin esim. islam, joka on myös täynnä kahlehtivia sääntöjä ja raskaita taakkoja, Samoin uskonnollinen rabbiinijuutalaisuus perinteineen, hindulaisuus, ym...kaikki uskonnothan perustuvat ihmisen syntisestä luonnosta lähtevälle halulle hallita ja kontrollida.

      Vl-piireissä esiintyvät asenteet ovat usein aivan yhtä kivikovia ja sydämettömiä kuin nuo muiden maailmanuskontojen käsitykset, eikä se mikään ihme ole: ihminen ilman Jumalaa haluaa pystyttää omia sääntökokoelmiaan ja rakentaa sillä omaa vanhurskauttaan.

      Itse irtauduin vl-liikkeestä nuoruudessani, en suinkaan hengellisiä asioita harkinneena, - niiden aika koitti sitten myöhemmin. Suosittelisin Sinulle ja KAIKILLE "kaksoiselämää" viettäville, että rohkaistut päästämään irti uskonnollisesta taustastasi. Jumala on enemmän kuin voimallinen tuomaan elämääsi paljon enemmän, et suinkaan jäisi tyhjän päälle. vaikka koko sukusi sinut hylkäisi, niin Hän ei koskaan :)
      Jumala kunnioittaa rehellisyyttä, ja siitä seuraa aina siunaus. Kaikella on tietysti oma aikansa, mutta ei kannata jäädä kiinni asioihin, jotka eivät pidä sisällään elämää - saatat vain itse näivettyä uskossasi ajan myötä. Tiedät, että on jotain parempaa kuin mihin Sinut on lapsena aivopesty; kannattaa lähteä rohkeasti seuraamaan Herraa, eikä antaa ihmispelon rajoittaa elämäsi suuntaa. Isällä on hyvä suunnitelma Sinulle,eikä se toteudu, jos jäät kiinni perinteeseen loppuiäksesi.
      Pioneereilla on aina vaikeampaa, mutta kun joku rohkaistuu ottamaan askeleen oikeaan suuntaan, on tämä tienraivaajana muillekin. Sinun valintasi ovat tärkeitä itsellesi ja myös muille! :)

      Sydämelläni on erityinen rakkaus uskonnollisesta taustasta tulleita ihmisiä kohtaan, koska tiedän niin hyvin, mitä taisteluja ja vaikeuksia moiseen liittyy. Tiedän Jeesuksen pelastaneen meitä monenlaisista eri taustoista - myös islamista! Jumalalle kiitos, emme elä maassa, jossa uskonsa puolesta seisomisesta pitäisi maksaa hengellään kuten monissa muslimimaissa. Helppoa ei ole ikinä lähteä kulkemaan omaa tietään uskon varassa, mutta se on PARAS tie :)!

      Muista olla rehellinen löytämällesi totuudelle, älä anna kenenkään mielipiteiden rajoittaa päätöksiäsi... ehkäpä sukusikin alkaa kysellä, kun näkee elävän Jumalan toimivan elämässäsi....Runsasta siunausta elämääsi!!!!!

    • Iisebel

      Miten lestadiolaiset erottavat TV-kiellon---onko sitä enää? .ja luvallisen tietokoneen käytön, jossa muuten voi myös katsoa esim. elokuvia jne...
      Oletteko käsitelleet aihetta jo ?

      Muuten arvostan suuresti Rauhanyhdistyksen BIBLIAA; jossa on myös Apokryfikirjat ja iso osa aineistoa muutenkin "Kirjojen lisäksi".

      Kiitos vastauksesta.

    • Olet

      Oikeasti mielestäsi VL, et sitä ole. Olet joutunut harhateille. Esimerkiksi kun kirjoitit siitä kuinka lukiessasi raamattua sinulle kirkastui että pelkkä Jeesukseen uskominen pelastaa. Ajatteleppa asiaa tältä kantilta. Raamatussa kerrotaan kuinka vain pieni joukko on lopun aikana uskomassa. Ja näitä ketkä uskoo Jeesukseen on yli puolet maailman väestöstä. Tämä tosiseikka kumoaa välittömästi tämän väitteen.

      • pliis

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000009698936

        Jos vain vl-joukko on se pieni lauma, joka on oikein uskomassa lopun aikana, niin mistä yo. kirjoituksessa mainittu porukka on taivaaseen päätynyt? Ei vl-liike ole levinnyt (ainakaan vielä) kaikkialle, ja lieneekö tuo tavoitteenakaan.

        Ei itseäni pahemmin haittaa, vaikka vl:t ajatteleisivatkin olevansa ainoat taivaaseen pääsevät. Yllätys siellä perillä voi olla vain melkoinen, kun porukkaa onkin päässyt sisään vähän enemmän kuin heille oli opetettu.

        Taivaaseen ei pääse Hurskas, vaan Van-Hurskas.
        "näin suuren kansanjoukon, niin suuren, ettei kukaan kyennyt sitä laskemaan. Siinä oli ihmisiä kaikista maista, kaikista kansoista ja heimoista, ja he puhuivat kaikkia kieliä." Tuo taitaa kumota väitteesi, että vain pieni joukko on uskomassa.


      • Ei yli puolet väestöstä

        Maailmassa ei ole uudestisyntyneitä yli puolet väestöstä vaan paljon paljon vähemmän.
        Kristityiksi ja Jeesukseen uskoviksi tunnustautuvia on paljon, mutta heitäkään ei ole yli puolta koko maailman väestöstä.


      • Argumentoija

        "Raamatussa kerrotaan kuinka vain pieni joukko on lopun aikana uskomassa -."

        Perustelusi ei perustele mitään, käsität sen varmaan itsekin.

        Pieni joukko? Suhteessa mihin?
        Vain pieni joukko vl-lestadiolaisten sisällä pelastuu? Vain ne joilla ei ole televisiota? Vain kaikkein tiukimmat?

        vai tarkoittaako "pieni joukko" koko maailman kaikista nykyään elävistä ihmisistä? (Ihmisiä on nyt yli 6 400 miljoonaa.)


      • rousku

        Onko Jeesus sanonut, että tie Taivaaseen käy lestadiolaisseurojen kautta? Taitaa totuus olla, että "ei kukaan pääse taivaaseen muuta kuin minun kauttani".

        Ja uskovaisiahan monet väittävät olevansa, vaikka todellisuudessa käyvät kerran vuodessa joulukirkossa ja rukoilevat ehkä joskus "pahana päivänä" "jollekin jumalalle". Lopun ajan he elävätkin "maailmassa" ilman Jeesusta ja syntiä tehden.


    • Kaimasi

      Raamattu sanoo selvästi että:sydämmen uskolla ja
      suun tunnustuksella pelastutaan.
      Ei ole muuta välimiestä ihmisen ja jumalan välillä
      kun JEESUS KRISTUS ja Jeesus sanoo Raamatussa,että
      minun armossani on sinulle kylliksi.
      Meidän ei tarvi kelvata muille,kun olemme vain
      kelvollisia Jumalalle.
      Kukaan muu ei meitä voi pelastaa kuin,usko JEESUK
      SEEN JUMALAN AINOAAN POIKAAN,MEIDÄN HERRAAMME!
      SIUNAUSTA JA JUMALAN ARMOA JOKAISELLE HÄNEN ARMONSA RIITTÄÄ,KUN VAIN RIIPUMME HÄNESSÄ.AAMEN

      • carson

        mieti tarkkaan ennenkuin teet päätöksen erota seurakunnastasi. on tärkeää alkaa ajatella asioita omilla aivoilla, mutta kyllä varmaan saat kokea paljon hyvääkin seurakunnassa? ymmärrän kyllä hyvin mielipiteesi. itse olen esikoislessu ja täysin samaa mieltä kanssasi asioista joista korjoitit, mutta sen sijaan että hylkäisit sen joukon, jossa olet kasvanut voisit keskustella ystäviesi kanssa asioista. ehkä saat muitakin ajattelemaan asiaa. tai ehkä he ovat sitä ajatelleetkin, mutta eivät uskalla tuoda mielipidettään julki yksin. kyllä kai asioista voi keskustella? jos opettaa muille jotain niin kyllähän se opetus ja neuvot mitä annetaan pitää pystyä perustelemaan. eikö vain? mielestäni se että aina on tehty näin on kaikkein huonoin selitys mille tahansa asialle


    • ymmärrät varmaan

      nostaa kytkintä ja erota lopullisesti tuosta hennkisesti ahtaasta lahkosta. Mikä Sinua enää pidättelee - järkevä nainen?

    • Ope

      Olen lukion opettajana vl-voittoisessa kunnassa nähnyt että uskovaiset nuoret muodostavat tavallaan oman kulttuuripiirinsä. Siinä ei ole mitään pahaa, niinhän nuoret tekevät kaikkialla, luovat omia porukoita. Vl-nuoret ovat kuten muutkin mutta erojakin on. Heissä on ehkä hiukan useammin poikkeuksellisen tunnollisia ja ahkeria opiskeluissaan. Yksi selkeä ero on se että heidän englanninkielentaitonsa on huomattavasti jäljessä muun ikäluokan taidoista. Johtuneeko siitä että he elävät populaarikulttuurin, nuorisokulttuurin, television ja elokuvien ulkopuolella joka tarjoaa luonnollisen harjaantumisympäristön kielen käytölle.

      On todettava, että kaikkia ei-vl-nuoria ei televisio-ohjelmien seuraaminen tms. suinkaan vie hyviin tuloksiin. :-)

    • Vaeltaja

      "Siihen mennessä en ollut juuri lukenut itsenäisesti raamattua eikä vl:ssa ole sellaista tapaa että sitä paljonkaan itsenäisesti tutkittaisiin, monet ajattelevat ettei sitä oikeastaan voi edes ymmärtääkään vaan luotetaan seurakunnan puhujiin että he tulkitsevat raamatun meille oikein."

      Ihmeellinen ajatus...
      Miksi yleistät? Väittäisin ihan muuta. Kyllä varmasti luetaan Raamattua. Ja kaikkihan me tiedämme, että puhujat usein ovat maallikoita - ja ihmisiä hekin. Tokihan he voivat tehdä virheitä. Useinhan he pyytävät, että muistaisimme heitä rukouksissa vaativan tehtävänsä edessä.

    • carson

      onpas outoa opetusta tollanen, että joku toinen ihmineen voi muka päättää kuka pelastuu ja kuka ei. onneksi näin ei ole. me ihmiset olemme ihan liian äkkipikaisia ja ymmärtämättömiä tekemään noin isoja päätöksiä. karsintakirvestä ei ole annettu kenellekkään ihmiselle! se olisi liian julmaa. jos ihmiset alkavat heittää toisiaan pois ainoasta oikeasta seurakunnasta, niin kuka jää silloin viimeiseksi? kuka sammuttaa valot?

    • Kipupiste

      Kirjoituksesi pisti todella miettimään. Itse en ole lestadiolainen, vaan ihan "tavallinen" kristitty. Olen siis joidenkin lestadiolaisten mielestä syntinen ihminen.

      Työelämässä jouduin lestadiolaisen esimiehen alaisuuteen, joka teki sittemmin elämästämme täydellisen helvetin. Kyse on tapauksesta joka sattui Oululaisen tietoliikennealan suunnittelufirman Varkauden toimistossa. Kyseistä toimistoa johti lestadiolainen esimies, jolla oli toistakymmentä lasta. Työntekijöitä yksikössä on parikymmentä.

      Olen taustoiltani muista työntekijöistä poikkeava, vähemmän koulutettu mutta silti taitava; eräänlainen luonnonoikku. Pennusta asti ollut vahva kiinnostus elektroniikkaa kohtaan johti viimein alalle työllistymiseen ammattikoulupohjalta ja sitten työelämässä kehittymisen asteelle, joka mahdollisti projektityöskentelyn työssä, johon tyypillisesti vaadittaisiin insinööritutkinto. Olen siis erilainen kuin muut. Mutta se on kai syntistä?

      Alussa ko. työ meni kaikin puoli upeasti, mutta myöhemmissä vaiheissa jouduin sosiaalisen syrjinnän kohteeksi. Homma alkoi siitä, että etenin työssäni esimiesasteelle, ja tätä koulutetummat kolleegat eivät hyväksyneet. Selän takana alkoi liikkua hyvin ikäviä juoruja ja siitä alkoi raskas taipaleeni. Minuun ei enää suhtauduttu normaalisti. Esimies piti minua mielenvikaisena, kun kerroin hänelle tuosta kohtelustani ja siitä, mitä työpaikalla tapahtui hänen poissaollessaan. Hän keskusteli ongelmista mielellään, mutta kaatoi aina syyn ainoastaan minun niskaani. Firman imago ei kuulemma kestä tällaisista asioista keskustelua julkisemmin.

      Sensijaan hän sanoi, että "hyväksy kohtalosi ja anna asioiden olla". Tällainen johti kuitenkin kahdeksan viikon mittaiseen sairauslomaan, koska aloin olla henkisesti loppu. Olin selkeästi kertonut esimiehelle, mistä homma kiikastaa ja että haluaisin vain normaalia kohtelua kolleegoilta, mutta hänen näkemyksensä oli että olen päästäni vialla.

      Sitten hän passitti minut psykiatrisiin tutkimuksiin. Mutta tutkimuksissapa ei löytynytkään psykiatrista sairautta eikä muutakaan hoidollista. Tutkimukset olivat laajat ja vaativat useita käyntejä. Sillä aikaa esimies (tai joku hänen "kätysinsä") levitti yleisesti koko työyhteisöön käsityksen mielenvikaisuudestani.

      Kun lopulta vein asian työsuojelupiirin tietoon, alkoi suoranainen valehtelu esimiehen taholta. Vaikka ts-piirillekin esitettiin lääkärinlausunto terveydentilatani, oli esimies edelleen sitä mieltä, että olen mieleltäni sairas. Lisäksi hän valehteli ts-piirille työajan käytöstäni, käytin kuulemma työaikaani väärin - vaikka samalla hän hyväksyi muilta kolleegoilta työajan käyttämisen mm. kortinpeluuseen (itse en moiseen osallistunut; ja toisaalta eihän minua edes pyydettykään mukaan mihinkään yhteisiin juttuihin)

      Loppujenlopuksi tilanne johti siihen, että minut oli yleisesti häpäisty koko työyhteisön edessä - ja tämän jälkeen minut irtisanottiin. Heitettiin siis pihalle yhteisöstä, koska en hyväksynyt yhteisön toimintamalleja eli sosiaalisen syrjinnän keinoin toteutettua henkistä väkivaltaa.

      "Puhujia ja opettajia ei ole täällä lupa epäillä eikä ääneen kritisoida. Loppujen lopuksi hyvin pitkälle veli kyttää veljeä ja sisar kyttää sisarta ja juorikoneisto toimii hyvin tehokkaasti kuten vanhassa neuvostoliitossa."

      Mutta onko oikein, että lestadiolaisuuden oppeja sovelletaan työelämässä ei-lestadiolaisiin ihmisiin? Toimeentulon ja yleisen maineen menettäminen ei ole helppo juttu itselle eikä perheelle. Uutta työpaikkaa on jokseenkin turhaa hakea samalta paikkakunnalta.

      "Tämähän on HYVIN tyypillistä juuri meidän liikkeessämme että tosiasioilta suljetaan silmät ja ulospäin yritetään kiillottaa kilpeä säihkyväksi"

      Kilven kiillotus tapahtui myös tässä Varkauden tapauksessa, ulospäin kyseinen esimies väittää välittävänsä minusta ja ajattelevansa vain parastani. Järjestämällä irtisanomisen ja sitä kautta perheemme taloudellisen hädän hän siis ajattelee parastaan. Minä en vain ymmärrä, miksi puheet ja teot eivät millään tapaa liity toisiinsa? Puhutaan hienosti ja annetaan hieno kuva julkisuuteen, mutta suljettujen ovien takana tehdään todella raakoja asioita.

      Luin lehdestä, että syysseuroissa synnit annetaan anteeksi. Tähänkö siis kaikki perustuu, voit aivan rauhassa tuhota toiseten ihmisen elämän ja ajaa henkisen väkivallan keinoin heidät täydelliseen hätään - ja kaiken tämän voit saada anteeksi syysseuroissa?

      • ainakin tarvittaessa

        Itselläni oli vähän samanlainen tilanne kymmenkunta vuotta sitten. Onneksi keksin hankkia halvan mikrokasetilla toimivan sanelukoneen, jota kannoin aina pikkutakin rintataskussa (kuten monet kännykkää). Otin tavakseni napsauttaa sen päälle aina pomon kanssa kommunikoimaan joutuessani - onnistui näppärästi taskun läpi puristaenkin yllättävissä tilanteissa.

        Kohtuullisen nauhavalikoiman toimitin työsuojelutarkastajalle. Nyt taannoisella esimiehelläni on ennenaikaisena eläkeläisenä hyvää aikaa osallistua seuroihin.


      • Valtteri

        Kiitos sinulle todella monia koskevattavasta kuvauksesta. Työelämässä on loputtomiin huonoja esimiehiä. Mutta mitä tekemistä esimiehen heikolla johtamistaidolla on lestadiolaisuuden kanssa? Jokaisessa hengellisessä ryhmässä on luonteeltaan ja taidoiltaan monenlaisia ihmisiä. Ei vl-lestadiolaisilta voine ammattitaidolstaan täydellisyyttä vaatia uskonsuunnan tähden, vai mitä?


      • kuule
        Valtteri kirjoitti:

        Kiitos sinulle todella monia koskevattavasta kuvauksesta. Työelämässä on loputtomiin huonoja esimiehiä. Mutta mitä tekemistä esimiehen heikolla johtamistaidolla on lestadiolaisuuden kanssa? Jokaisessa hengellisessä ryhmässä on luonteeltaan ja taidoiltaan monenlaisia ihmisiä. Ei vl-lestadiolaisilta voine ammattitaidolstaan täydellisyyttä vaatia uskonsuunnan tähden, vai mitä?

        uskovainen ihminen haluaa toimia oikein ja lähimmäistään kunnioittaen. Kyllä toi kertomus sai pahalle mielelle ainakin minut, sillä minun mielestä kaikkia kohtaan tulee olla asiallinen ja oikeudenmukainen.


      • Kipupiste
        Valtteri kirjoitti:

        Kiitos sinulle todella monia koskevattavasta kuvauksesta. Työelämässä on loputtomiin huonoja esimiehiä. Mutta mitä tekemistä esimiehen heikolla johtamistaidolla on lestadiolaisuuden kanssa? Jokaisessa hengellisessä ryhmässä on luonteeltaan ja taidoiltaan monenlaisia ihmisiä. Ei vl-lestadiolaisilta voine ammattitaidolstaan täydellisyyttä vaatia uskonsuunnan tähden, vai mitä?

        Tuossa alkuperäisen kirjoittajan tekstissä oli lueteltu useita lestadiolaisuuteen kuuluvia piirteitä, joita kyseinen esimies nimenomaan sovelsi minua kohtaan. Eli esimerkiksi se, että "hyväksy kohtalosi ja ole hiljaa" tai "tosiasioita ei tunnusteta, mutta kilpi kiiltää". Itse en lestadiolainen ole, mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi silti työelämässä elää samojen mallien mukaisesti. En vastusta ko. uskontoa, mutta kun en siihen kuulu niin haluaisin vain elää sitä elämää mitä olen "siviilissäkin" elänyt kristinuskon oppien mukaisesti. Tähän elämään kuuluu mm. se, ettei valehtelemista hyväksytä.

        Siksi en uskovana ihmisenä voikaan käsittää, miten joku uskova ihminen voi valehdella - eli lausua väärän todistuksen lähimmäisestään, ja vieläpä asiassa joka on niin iso, että se voi johtaa toisen ihmisen ja hänen perheensä totaaliseen turmioon! Käsittääkseni 10 käskyä koskevat myös lestadiolaisia?

        Meillä on oma koti maksettavana ja lapset elätettävinä. Vaimo oli minun työssäollessani kotiäitinä, sitten työttömänä ja tällä hetkellä onneksi määräaikaisessa työssä. Ilman tuota vaimon työtä olisimme jo menettäneet kotimme. Mutta kodin menetyksen uhka ja jatkuva tyhjän päällä eläminen vailla tulevaisuutta on raskasta. Minulle työnteko on jo henkisessäkin mielessä iso osa elämää. Onhan minut luotu tälle alalle, muutakaan en osaa tehdä - tämä on selvästi elämäni kutsumus. Miksi en siis saa aamuisin enää lähteä työhön, vaikka haluaisin? Vain siksi, että on menetelty erittäin epäoikeudenmukaisesti, eikä asioita haluttu ratkaista keskustelemalla, kuten itse yritin pyytää ja vaatia viimeiseen asti.

        Tämä asia on ollut minulle niin vaikea, että tilanteen ollessa päällä pahimmillaan olin hyvin lähellä itsemurhaa. Ajattelin kuitenkin lapsia, jotka olisivat jääneet orvoiksi ja ilman isää; joten en kyennyt sitä tekemään. Jos olisin perheetön ollut, en enää tässä näitä kirjoittelisi. Niin raskaita ovat tällaiset asiat, pienestä pitäen minut on opetettu siihen, ettei saa valehdella eikä valehtelua tule suvaita. Silti näin isossa asiassa kuin toisen ihmisen jokapäiväiseen leipään liittyvässä asiassa, voidaan valehdella ja tuhota toisen elämä!

        Anna meille meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna minun tehdä sitä työtä, johon herra on minut luonut. Ja anna minulle voimia pitää huolta perheestä ja lapistani tämän kaiken vääryyden keskellä. Aamen.


      • MariaTuomaantytär
        Kipupiste kirjoitti:

        Tuossa alkuperäisen kirjoittajan tekstissä oli lueteltu useita lestadiolaisuuteen kuuluvia piirteitä, joita kyseinen esimies nimenomaan sovelsi minua kohtaan. Eli esimerkiksi se, että "hyväksy kohtalosi ja ole hiljaa" tai "tosiasioita ei tunnusteta, mutta kilpi kiiltää". Itse en lestadiolainen ole, mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi silti työelämässä elää samojen mallien mukaisesti. En vastusta ko. uskontoa, mutta kun en siihen kuulu niin haluaisin vain elää sitä elämää mitä olen "siviilissäkin" elänyt kristinuskon oppien mukaisesti. Tähän elämään kuuluu mm. se, ettei valehtelemista hyväksytä.

        Siksi en uskovana ihmisenä voikaan käsittää, miten joku uskova ihminen voi valehdella - eli lausua väärän todistuksen lähimmäisestään, ja vieläpä asiassa joka on niin iso, että se voi johtaa toisen ihmisen ja hänen perheensä totaaliseen turmioon! Käsittääkseni 10 käskyä koskevat myös lestadiolaisia?

        Meillä on oma koti maksettavana ja lapset elätettävinä. Vaimo oli minun työssäollessani kotiäitinä, sitten työttömänä ja tällä hetkellä onneksi määräaikaisessa työssä. Ilman tuota vaimon työtä olisimme jo menettäneet kotimme. Mutta kodin menetyksen uhka ja jatkuva tyhjän päällä eläminen vailla tulevaisuutta on raskasta. Minulle työnteko on jo henkisessäkin mielessä iso osa elämää. Onhan minut luotu tälle alalle, muutakaan en osaa tehdä - tämä on selvästi elämäni kutsumus. Miksi en siis saa aamuisin enää lähteä työhön, vaikka haluaisin? Vain siksi, että on menetelty erittäin epäoikeudenmukaisesti, eikä asioita haluttu ratkaista keskustelemalla, kuten itse yritin pyytää ja vaatia viimeiseen asti.

        Tämä asia on ollut minulle niin vaikea, että tilanteen ollessa päällä pahimmillaan olin hyvin lähellä itsemurhaa. Ajattelin kuitenkin lapsia, jotka olisivat jääneet orvoiksi ja ilman isää; joten en kyennyt sitä tekemään. Jos olisin perheetön ollut, en enää tässä näitä kirjoittelisi. Niin raskaita ovat tällaiset asiat, pienestä pitäen minut on opetettu siihen, ettei saa valehdella eikä valehtelua tule suvaita. Silti näin isossa asiassa kuin toisen ihmisen jokapäiväiseen leipään liittyvässä asiassa, voidaan valehdella ja tuhota toisen elämä!

        Anna meille meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna minun tehdä sitä työtä, johon herra on minut luonut. Ja anna minulle voimia pitää huolta perheestä ja lapistani tämän kaiken vääryyden keskellä. Aamen.

        Olet joutunut kohtaamaan yhden raskaimpia asioita joita eteen voi tulla: työn menettämisen esimiehen mielivallan ja työpaikkakiusaamisen seurauksena. Suomalaisessa työelämässä tämä ei ole lainkaan harvinaista. En ole itse vastaavaa kokenut mutta olen nähnyt monenlaista epäoikeudenmukaisuutta työpaikoilla.

        Meillä on edelleen paljon työpaikkoja joissa sallitaan epäoikeudenmukainen ja työntekijöitä loukkaava, väheksyvä kohtelu, jopa esimiehen epärehellisyys. On paljon todella huonoa johtamista. Sellaiseen välinpitämättömyyteen ei pitäisi olla varaa. Usein tällaisen kohtelun kohteeksi joutuvat, yllättävää kyllä, kaikkein sitoutuneimmat ja tunnollisimmat työntekijät! Tällaiset tapaukset aiheuttavat valtavasti inhimillistä kärsimystä ja tietenkin myös huomattavia taloudellisia menetyksiä.

        Haluaisin rohkaista sinua hakemaan apua itsellesi, ja varmaan oletkin niin tehnyt. Tällaista kokevalla saattaa olla vaarana ajautua hedelmättömään ja ilottomaan katkeruuteen ja suoranaiseen loppuunpalamiseen. Siitä toipuminen on pitkäaikainen asia, joka kysyy voimia koko perheeltä. Toivon että sinulla on hyvä ystävä ja ympärilläsi lähimmäisiä joilta voit saada tukea toipumiseen.

        Yksi hyväksi todettu työkalu epäoikeudenmukaisuutta kokeneelle on asioiden läpikäyminen ja lopulta anteeksi antaminen sydämessään niille jotka ovat toimineet väärin. Kuulostaa ehkä omituiselta... mutta toimii aika usein.

        Maailma on epäoikeudenmukainen paikka ja jotkut ihmiset oikein nauttivat kun voivat haavoittaa toista. Sinä et ole toisten tekemiin vääryyksiin syypää. Jos voit, ehkä jossain tulevaisuuden vaiheessa kykenet ajattelemaan että annat niille ihmisille anteeksi (eivät he tule sitä sinulta anteeksi pyytämään, sitä ei kannata odottaa). Vedä yksinkertaisesti VIIVA heidän päälleen. Siten lopulta heidän toimintansa lakkaa kuluttamasta sinun luovuuttasi ja energiaasi.

        Toivotan sinulle voimia ja jaksamista rankassa tilanteessasi.


      • VL-mies
        Kipupiste kirjoitti:

        Tuossa alkuperäisen kirjoittajan tekstissä oli lueteltu useita lestadiolaisuuteen kuuluvia piirteitä, joita kyseinen esimies nimenomaan sovelsi minua kohtaan. Eli esimerkiksi se, että "hyväksy kohtalosi ja ole hiljaa" tai "tosiasioita ei tunnusteta, mutta kilpi kiiltää". Itse en lestadiolainen ole, mutta en ymmärrä miksi minun pitäisi silti työelämässä elää samojen mallien mukaisesti. En vastusta ko. uskontoa, mutta kun en siihen kuulu niin haluaisin vain elää sitä elämää mitä olen "siviilissäkin" elänyt kristinuskon oppien mukaisesti. Tähän elämään kuuluu mm. se, ettei valehtelemista hyväksytä.

        Siksi en uskovana ihmisenä voikaan käsittää, miten joku uskova ihminen voi valehdella - eli lausua väärän todistuksen lähimmäisestään, ja vieläpä asiassa joka on niin iso, että se voi johtaa toisen ihmisen ja hänen perheensä totaaliseen turmioon! Käsittääkseni 10 käskyä koskevat myös lestadiolaisia?

        Meillä on oma koti maksettavana ja lapset elätettävinä. Vaimo oli minun työssäollessani kotiäitinä, sitten työttömänä ja tällä hetkellä onneksi määräaikaisessa työssä. Ilman tuota vaimon työtä olisimme jo menettäneet kotimme. Mutta kodin menetyksen uhka ja jatkuva tyhjän päällä eläminen vailla tulevaisuutta on raskasta. Minulle työnteko on jo henkisessäkin mielessä iso osa elämää. Onhan minut luotu tälle alalle, muutakaan en osaa tehdä - tämä on selvästi elämäni kutsumus. Miksi en siis saa aamuisin enää lähteä työhön, vaikka haluaisin? Vain siksi, että on menetelty erittäin epäoikeudenmukaisesti, eikä asioita haluttu ratkaista keskustelemalla, kuten itse yritin pyytää ja vaatia viimeiseen asti.

        Tämä asia on ollut minulle niin vaikea, että tilanteen ollessa päällä pahimmillaan olin hyvin lähellä itsemurhaa. Ajattelin kuitenkin lapsia, jotka olisivat jääneet orvoiksi ja ilman isää; joten en kyennyt sitä tekemään. Jos olisin perheetön ollut, en enää tässä näitä kirjoittelisi. Niin raskaita ovat tällaiset asiat, pienestä pitäen minut on opetettu siihen, ettei saa valehdella eikä valehtelua tule suvaita. Silti näin isossa asiassa kuin toisen ihmisen jokapäiväiseen leipään liittyvässä asiassa, voidaan valehdella ja tuhota toisen elämä!

        Anna meille meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna minun tehdä sitä työtä, johon herra on minut luonut. Ja anna minulle voimia pitää huolta perheestä ja lapistani tämän kaiken vääryyden keskellä. Aamen.

        On jo myöhä ja olen menossa yöpuulle, mutta kirjoituksesi sattui silmiin ja halusin lyhyesti vastata.

        Kyllä tosiaan olet saanut tylyä kohtelua!

        Itselleni tuli vain mieleen lapsuuteni, jossa perheellämme oli taloudellisesti todella tiukkaa konkurssin jälkeen. Meillä oli silti hieno ja turvallinen lapsuus rakastavien vanhempiemme ansiosta. Isänä merkityksesi lapsillesi on suuri vaikka sitä ei aina niin huomaisikaan - onneksi heidänkin takiaan et päätynyt epätoivoiseen ratkaisuun. Isälläni ei ollut rahaa, mutta hänellä jäi meille lapsille runsaasti aikaa kun työt eivät vieneet kaikkea aikaa konkurssin jälkeen. Pienet asiat olivat mahtavia. Isä vei meitä mm. uimaan ja muihin harrastuksiin ja oli läsnä. Sellaista isää ei rahalla saa eli ehkä konkurssi ja taloudelliset vaikeudet olivat siunaus lapsuutemme kannalta, niin nurinkuriselta kuin se ehkä kuulostaakin. Myöhemmin isäni on tehnyt työtä pienellä palkalla eikä ole taloudellisesti menestynyt, mutta nälkää ei ole nähty. En vaihtaisi isääni mihinkään. (En ole koskaan sitä osannut hänelle näin sanoa, eihän me miehet). No, meni ehkä vähän aiheen viereen, mutta halusin korostaa isän merkitystä lapsille. Siinä ei materia lopulta ratkaise. Toivottavasti näet kuinka tärkeä olet lapsillesi - ja varmasti vaimollesi - ja että ne asiat ovat tärkeämpiä kuin mikään työssä tapahtunut (ymmärrän kyllä tuonkin puolen ja olisin varmasti ainakin jonkin aikaa katkera itsekin). Voimia ja siunausta sinulle!


      • VL-mies
        MariaTuomaantytär kirjoitti:

        Olet joutunut kohtaamaan yhden raskaimpia asioita joita eteen voi tulla: työn menettämisen esimiehen mielivallan ja työpaikkakiusaamisen seurauksena. Suomalaisessa työelämässä tämä ei ole lainkaan harvinaista. En ole itse vastaavaa kokenut mutta olen nähnyt monenlaista epäoikeudenmukaisuutta työpaikoilla.

        Meillä on edelleen paljon työpaikkoja joissa sallitaan epäoikeudenmukainen ja työntekijöitä loukkaava, väheksyvä kohtelu, jopa esimiehen epärehellisyys. On paljon todella huonoa johtamista. Sellaiseen välinpitämättömyyteen ei pitäisi olla varaa. Usein tällaisen kohtelun kohteeksi joutuvat, yllättävää kyllä, kaikkein sitoutuneimmat ja tunnollisimmat työntekijät! Tällaiset tapaukset aiheuttavat valtavasti inhimillistä kärsimystä ja tietenkin myös huomattavia taloudellisia menetyksiä.

        Haluaisin rohkaista sinua hakemaan apua itsellesi, ja varmaan oletkin niin tehnyt. Tällaista kokevalla saattaa olla vaarana ajautua hedelmättömään ja ilottomaan katkeruuteen ja suoranaiseen loppuunpalamiseen. Siitä toipuminen on pitkäaikainen asia, joka kysyy voimia koko perheeltä. Toivon että sinulla on hyvä ystävä ja ympärilläsi lähimmäisiä joilta voit saada tukea toipumiseen.

        Yksi hyväksi todettu työkalu epäoikeudenmukaisuutta kokeneelle on asioiden läpikäyminen ja lopulta anteeksi antaminen sydämessään niille jotka ovat toimineet väärin. Kuulostaa ehkä omituiselta... mutta toimii aika usein.

        Maailma on epäoikeudenmukainen paikka ja jotkut ihmiset oikein nauttivat kun voivat haavoittaa toista. Sinä et ole toisten tekemiin vääryyksiin syypää. Jos voit, ehkä jossain tulevaisuuden vaiheessa kykenet ajattelemaan että annat niille ihmisille anteeksi (eivät he tule sitä sinulta anteeksi pyytämään, sitä ei kannata odottaa). Vedä yksinkertaisesti VIIVA heidän päälleen. Siten lopulta heidän toimintansa lakkaa kuluttamasta sinun luovuuttasi ja energiaasi.

        Toivotan sinulle voimia ja jaksamista rankassa tilanteessasi.

        Lisäisin vielä, että kun itselleni tulee vastoinkäymisiä, ajattelen yleensä (yritän ainakin), että kyllä voisi olla asiat vielä huonomminkin...


      • Kipupiste
        MariaTuomaantytär kirjoitti:

        Olet joutunut kohtaamaan yhden raskaimpia asioita joita eteen voi tulla: työn menettämisen esimiehen mielivallan ja työpaikkakiusaamisen seurauksena. Suomalaisessa työelämässä tämä ei ole lainkaan harvinaista. En ole itse vastaavaa kokenut mutta olen nähnyt monenlaista epäoikeudenmukaisuutta työpaikoilla.

        Meillä on edelleen paljon työpaikkoja joissa sallitaan epäoikeudenmukainen ja työntekijöitä loukkaava, väheksyvä kohtelu, jopa esimiehen epärehellisyys. On paljon todella huonoa johtamista. Sellaiseen välinpitämättömyyteen ei pitäisi olla varaa. Usein tällaisen kohtelun kohteeksi joutuvat, yllättävää kyllä, kaikkein sitoutuneimmat ja tunnollisimmat työntekijät! Tällaiset tapaukset aiheuttavat valtavasti inhimillistä kärsimystä ja tietenkin myös huomattavia taloudellisia menetyksiä.

        Haluaisin rohkaista sinua hakemaan apua itsellesi, ja varmaan oletkin niin tehnyt. Tällaista kokevalla saattaa olla vaarana ajautua hedelmättömään ja ilottomaan katkeruuteen ja suoranaiseen loppuunpalamiseen. Siitä toipuminen on pitkäaikainen asia, joka kysyy voimia koko perheeltä. Toivon että sinulla on hyvä ystävä ja ympärilläsi lähimmäisiä joilta voit saada tukea toipumiseen.

        Yksi hyväksi todettu työkalu epäoikeudenmukaisuutta kokeneelle on asioiden läpikäyminen ja lopulta anteeksi antaminen sydämessään niille jotka ovat toimineet väärin. Kuulostaa ehkä omituiselta... mutta toimii aika usein.

        Maailma on epäoikeudenmukainen paikka ja jotkut ihmiset oikein nauttivat kun voivat haavoittaa toista. Sinä et ole toisten tekemiin vääryyksiin syypää. Jos voit, ehkä jossain tulevaisuuden vaiheessa kykenet ajattelemaan että annat niille ihmisille anteeksi (eivät he tule sitä sinulta anteeksi pyytämään, sitä ei kannata odottaa). Vedä yksinkertaisesti VIIVA heidän päälleen. Siten lopulta heidän toimintansa lakkaa kuluttamasta sinun luovuuttasi ja energiaasi.

        Toivotan sinulle voimia ja jaksamista rankassa tilanteessasi.

        Anteeksianto on vaikea asia, jo ehkä siksi että työssä henkisen väkivallan uhrina ollessa anteeksiantoa vaadittiin minulta väkisin jatkuvasti. Anna siis toisten tehdä elämästäsi helvetti ja anna anteeksi. Tällainen pakottaminen vei uskon ihmisten hyväntahoisuuteen ja sitä kautta anteeksiantoon.

        Nykytilanteessa anteeksiantoa vaikeuttaa se, että tilanne on olemassa jokapäiväisenä. En saa lähteä aamulla työhön, ansaitsemaan jokapäiväistä leipäämme. En saa tehdä sitä työtä, mihin minut on luotu. Olen siis ikäänkuin heitteillä, enkä edes omasta syystäni.

        Lisäksi työpaikan tapahtumat tulevat yöuniin, vaikka irtisanomisesta on kulunut jo vuosi. Painajaisia, huonosti nukuttuja öitä ja taas painajaisia. Vaikka yrittäisi nauttia elämästään (joka näin kesällä ei ole edes kovin vaikeaa) ja pyyhkiä nuo asiat pois mielestä, ne nousevat silti yöllä uniin.


      • Kipupiste kirjoitti:

        Anteeksianto on vaikea asia, jo ehkä siksi että työssä henkisen väkivallan uhrina ollessa anteeksiantoa vaadittiin minulta väkisin jatkuvasti. Anna siis toisten tehdä elämästäsi helvetti ja anna anteeksi. Tällainen pakottaminen vei uskon ihmisten hyväntahoisuuteen ja sitä kautta anteeksiantoon.

        Nykytilanteessa anteeksiantoa vaikeuttaa se, että tilanne on olemassa jokapäiväisenä. En saa lähteä aamulla työhön, ansaitsemaan jokapäiväistä leipäämme. En saa tehdä sitä työtä, mihin minut on luotu. Olen siis ikäänkuin heitteillä, enkä edes omasta syystäni.

        Lisäksi työpaikan tapahtumat tulevat yöuniin, vaikka irtisanomisesta on kulunut jo vuosi. Painajaisia, huonosti nukuttuja öitä ja taas painajaisia. Vaikka yrittäisi nauttia elämästään (joka näin kesällä ei ole edes kovin vaikeaa) ja pyyhkiä nuo asiat pois mielestä, ne nousevat silti yöllä uniin.

        Myös minulla tuo anteeksi antaminen on tuntunut erittäin vaikealta.

        Hoitotoimien myötä jouduin vl- uskonyhteisöstä eroon jo 70-luvulla. Se aiheutti kamalan paljon vaikeuksia esim. perhe-elämääni. Lisäksi asia oli jatkuvasti esillä arkipäivässä, sukulaisten kesken ja erilaisissa ratkaisuissa normaalissa elämässä. Esim. lasten kouluasioissa ja kaveripiirissä, ja tietysti avioelämässämme... Unet, riitelyt ja masennukset mukaan lukien!

        Kyllä on saanut vuosi toiseksi vaihtua, että olen saanut itsenäisyyttä sanoutua irti moisista maallisistakin vl-kahleista. Ja "taistella" oman tilani elämässä. Huh huh!

        Anteeksianto tulee lopulta Jumalalta, mutta ensin on käytävä suru ja viha läpi. Muuten kaikki jää jäynäksi sisimpään ja vaikuttaa salakavalasti kuitenkin. Siispä älä usko pakkovaatimuksiin anteeksiannosta!

        Se tulee aikanaan, kun itse olet saanut läpikäydä murheesi ja taakkasi. Sitten antaa anteeksi myös itselleen, ettei ole tämän kummempi. Vaan on heikko ja antaa toisten kävellä yli mennentullenjapalatessa, eikä uskalla tai osaa pitää puoliaan.

        Minulla oli rukouksenmieli vuosia/ vuosikymmeniä, mutta vasta nyt voin ajatella noita ihmisiä siten rakkaudella, että he ovat minulle yhdentekeviä tekoineen ja ajatuksineen. Heillä on oma tiensä ja kohtalonsa. Minun tehtäväni ei ole kostaa tai edes huutaa kostoa.


      • Loppu_Kiusaus
        Kipupiste kirjoitti:

        Anteeksianto on vaikea asia, jo ehkä siksi että työssä henkisen väkivallan uhrina ollessa anteeksiantoa vaadittiin minulta väkisin jatkuvasti. Anna siis toisten tehdä elämästäsi helvetti ja anna anteeksi. Tällainen pakottaminen vei uskon ihmisten hyväntahoisuuteen ja sitä kautta anteeksiantoon.

        Nykytilanteessa anteeksiantoa vaikeuttaa se, että tilanne on olemassa jokapäiväisenä. En saa lähteä aamulla työhön, ansaitsemaan jokapäiväistä leipäämme. En saa tehdä sitä työtä, mihin minut on luotu. Olen siis ikäänkuin heitteillä, enkä edes omasta syystäni.

        Lisäksi työpaikan tapahtumat tulevat yöuniin, vaikka irtisanomisesta on kulunut jo vuosi. Painajaisia, huonosti nukuttuja öitä ja taas painajaisia. Vaikka yrittäisi nauttia elämästään (joka näin kesällä ei ole edes kovin vaikeaa) ja pyyhkiä nuo asiat pois mielestä, ne nousevat silti yöllä uniin.

        Muistan kanssa kun jouduin Vanh.lestaadiolaisen kanssa olemaan töissä, niin miten siitä ei tullut yhtään mitään... aina olin itse väärässä joka asiassa. Ja sit sen piti aina osoittaa, että miten paljon parempaa sen elämä on. Voisin sanoa, että ylpeä ihminen. Ja ylpeys on raamatun mukaan sielunvihollisen voimavara. Sit en ymmärtänyt sitä, että miksi sen piti aina valehdella, että sitten kun on palkkapäivä, niin pitää ostaa semmosta ja semmosta hienoa... (parempaa kuin muilla: Kiikareita, Polkypyöriä, yms.) Ja sit ei mitään kuitenkaan koskaan ostanut. Eli valehtelu. Ei anna oikeen hyvää kuvaa, että nyt ollaan tässä uskovaisen kanssa tekemisissä. Ja sit kun aloin itse jotain mainitsemaan raamatullisista kertomuksista, niin eihän se käynyt, oli niin outoa oppia sille, että sai ihan itse siinä jehovien maineen, kun se kerran sanoi kun mentiin valtakunnan salin ohi, että tuolla ne pohtii ja mietiskelee kaikkia asioita. Ja että katos mikä sirkusteltta tossa mahtaa olla, vaikka oli helluntailaisten teltta. Sit se alko mua pikkuhiljaa halveksimaan kaikella tavalla, ja kaikkee että tuliko juotua pari koria kaljaa viikonloppuna, ja se oli ihan varma siitä. vaikka tiesi hyvin että en juo alkoholia. Vielä se vainoharhaisuuskin saa vahvasti epäilemään, että onko kyseessä todella totuuden hengessä vaeltava kristitty. Sit kun se alko tommosii puhua, niin minussakin heräsi intohimoja, että miten huono uskovainen tässä nyt oikeen on... ja alko tekeen mieli jo vähän maistaakin alkoholia... mutta onneksi sain voitettua sen viettelyksen... että ei tarvinnut alkaa siihen. Voin sanoa, että melkosta henkistä väkivaltaa. En tiedä, mutta Jumala tietää, oliko kyseessä jopa Pyhän Hengen pilkkaa? Että onko aivopesu tehnyt heistä sellaisia, että toisessa uskossa elävien henkeä saakin pilkata koska ne on automaattisesti väärässä, ja lyödä maahan henkisesti vihalla, ei niinkään armolla tai rakkaudella. Ja sit mennään seuroihin katumaan syntejä? Ja kun sieltä mennään taas arkielämään, niin saa kohdella muita kuin ala-arvoisia. Jotenkin ne peitteli sitä omaa oppiaan arkielämässä, ja ei kestänyt sitä, jos joku alkoi puhumaan uskonasioista niille silloin kun ei ollut muita heidän kaltaisiaan ympärillä.


    • EX-lesta

      Kirjoitit asiaa Marjatta! Eroa vaan vl:stä! Elämän voi elää muutenkin mukavasti, ilman että noudattaa turhia ja typeriä sääntöjä. Itse koen saaneeni ex-lestana elää turvallisen lapsuuden ja mulla on liuta mukavia lesta-sisaruksia, jotka ovat onneksi hyväksyneet "eroni". Koen itseni silti kunnon ihmiseksi, vaikka en kulje enää piireissä. Ei sillä, ettei siellä piireissä ole/ollut mukavia ihmisiä, mutta aivopesua en hyväksy! Jokainen uskokoon mihin haluaa, itse yritän nauttia jokaisesta päivästä, jonka saan elää. -Susanna 36v-

      • myös ex-lesta

        Kannattaisi harkita eroa vl:stä. Itse olen eronnut 14-vuotiaana ja se kannatti. Olen pienestä pitäen ollut sitä mieltä että uskoa voi ilman että kuuluu johonki lahkoon. Alkutaival oli aika hankala eron jälkeen, koska monet yritti käännyttää ja uskotella että pilaan elämäni. Ripari oli oikea kauhu kokemus, koska olin kaikkien silmätikku, vaikken muuten erottunutkaan joukusta. Ulkonäöllisesti. Jotkut ihmiset lakkasivat nostamasta kättäkin, mutta ajattelin, että se on heidän häpeä. Jos aikuiset ihmiset kohtelee lasta noin, ei voi olla kovin fiksuja. Kyllä se paskan puhuminen ajan kanssa loppuu. Nyt olen yli parikymppinen kahen lapsen äiti ja onnellinen siitä että valitsin oman tien ja oman elämän. Kaikki muut sisarukset ovat uskovaisia ja sukulaisistakin suurinosa. Kavereita on myös uskovaisia, jotka myös hyväksyy sen etten ajattele samoin. Tiedän myös uskovaisia nuoria, joille on sanottu kotona, että jos kiellätte, niin kotia ei ole enää asiaa. Mikä on varmasti harvinaista, mutta valitettavasti joillakin on näin. Herää kysymys, kuinka paljon siinä lasta rakastetaan? Pitäis vanhempienkin miettiä, että lapsia ei voi omistaa, vaan antaa niille oma elämä ja vapaus valita mitä sillä tekee. Aika harvasta on kääntämään koko perheelle ja suvulle selkäänsä ja aloittamaan alusta. Kunnioitan niitä uskovaisia jotka uskoo oikeasti, eikä sekaannu muitten uskon asioihin, arvostele ja tuomitse. Mitä minä tiedän, niitä on täällä meidän paikkakunnalla tosi vähän... Tässä vähän minun mielipiteitä ja kokemuksia. Voimia sulle.


    • maallikkokristitty

      koska ammattini vuoksi näen niin paljon lasten ja nuorten maailmaa.
      PS. Olen Da Vinci-koodi -kirjan lukemisessa loppusuoralla. Mielenkiintoista mietiskeltävää.

    • Mä vaan

      Raamatussa on kymmenen neitseen vertaus. Jo Jeesus eläessään maan päällä tiesi että kaikki "uskovaiseksi" itseään kutsuvat eivät pääse perille. Viideltä neitseeltä loppui lampusta öljy kun Ylkä tuli noutamaan omiaan.

      Ihminen ei itse ota uskoa eikä myöskään jätä! Usko annetaan yksin armosta.

      • entinen lesta

        lestat yrittävät olla parempia kuin muut mutta eivät ole. aika naurettavaa touhua että ollaan kylillä niin kuin muutkin (joudaan kaljaa, käydään elokuvissa jne) ja sit mennään johonkin seuroihin ja siellä ollaan niin pyhää.. minä olin itse lesta 16 vuotiaaksi asit ja sain siitä aivan tarpeeksi. minusta siinä ei ollut mitään järkeä.


    • Table

      Olen itsekin reilu vuosi sitten uskaltanut irroittautua vanh.lest. piiristä. Elin pitkään kaksoiselämää.

      Olen 30v. perheellinen nainen pääkaupunkiseudulta.

      Haluaisin vaihtaa kanssasi ajatuksia. Kirjoituksesi olisi voinut olla kuin minun kädestäni, en vaan osaa yhtä hyvin kirjoittaa.

    • Kuurankukka

      Heräsi ajatuksia, nääs, tätä viestiä lukiessani, että miksei maailmassa anneta kunkin elää kuten parhaaksi näkee. Itse kullakin on vapaus päättä miten elämänsä elää. Sinullakin on oikeus päättää kuulutko uskonlahkoon vai et! Ei se jaarittelulla parane, jos olo on huono niissä piireissä, miksi et ota ja lähde?

      Minä kunnioitan kyllä ihmistä itsenään kuuluipa hän johonkin lahkoon tai ei, jokainen on oma persoonansa. Kukaan ei voi päättää toisen puolesta, vaikka kuinka tuntuisi, että on aivopesty. Jokaisen tulee omalla kohdalla tehdä päätöksensä mitä sietää ja missä raja kulkee, mitä hyväksyy ja mitä ei?

      Arvostan sitä jos ihminen löytää nykymaailmassa esim. uskoa johonkin asiaan ja hän elää sen mukaan. Sitä en arvosta, jos elää omissa ajatuksissaan toisin mitä esittää oikeasti elävänsä (mm. toisille uskovaisille)? Kenelle valehtelet elämäsi? Minun mielestäni juuri suurinta valhetta elät itsellesi?! Eikö olisi sinullekin helpompi vetää raja johonkin, niin loppuu se "esittäminen"? Miten voit kuulua johonkin uskontoon jos et usko siten kuin uskonto ohjaa? Minusta asia kuulostaa hyvin kaksinaamaiselta touhulta. Kaksinaamaisuutta en voi sietää...

      Jos ymmärsin sinut väärin niin toivottavasti kerrot mielipiteesi..

    • mitä tiedän

      Suoraan sanoen ne ihmiset ovat kauheita Jumalan pilkkaajia. On poikkeuksia, jotka ovat aitoja uskovaisia, mutta suurin osa näistä "Jumalan lapsista" on suoraan helvettiin tuomittavia roistoja ja väärintekijöitä toista ihmistä kohtaan. - Van.lest.:silla seksi vain pääasia, hyi helvetti !

    • Marjavatan ihailija

      Jotenkin tuntuu lohduttavalta se, ettei se ainoa vääräkään ole. On valinnanvaraa!

    • lessut on kanoja

      lestadiolaiset vaan täyttää koko maan ja nehän ne on jotka joka paikan sotkee ja rikkoo tää oli vaan mun mielipide.

    • ex-lest.

      Syy, miksi itse aikoinaan jätin lestadiolaisuuden, oli sen tiukka suhtautuminen kilpaurheiluun! Elin n.5v. kahdessa täysin erilaisessa maailmassa, ennen kuin pääsin sinuiksi itseni kanssa. Salasin toisen puolen kaikilta uskovaisilta, jopa vanhemmiltani, koska se olisi tuomittu saman tien.
      Monissa muissa uskonnoissa kilpaileminen on täysin sallittua, harkitsin aikoinani liittymistä johonkin toiseen yhteisöön, mutta nykyään olen lähes ateisti. Toki jonkunlainen usko on vielä taustalla. Olis mukava vaihtaa ajatuksia samoja kokemuksia omaavien kanssa.

      • säde

        Hyvä sulle ex-lest.!Miten te lestaadiolaiset kuvittelette et te vain ootte oikeita uskovaisia ja pelastutte?!Haloo!Tekis mieli sanoo pari rumaa sanaa,mut jätän sanomatta.Vain uskomalla jeesukseen ja elämällä sanan mukaan pelastut.Näitä pelastuvia löytyy siis muistakin uskontokunnista.Ja myös he jotka eivät kuulu mihinkään,mut ovat uskossa kyl varmasti taivaspaikan saavat.Itse en ole uskossa vaikka lapsuuden vietin uskovaisessa perheessä.


    • ex.

      HUH....Ensimmäistä kertaa luen täällä mitään uskonnollista, kun sattui silmään "suosituimmat"-listalla.

      Aloittajan ajatukset kuullostaa siltä miltä tuossa tilanteessa oleva lestadiolainen voisi ajatella.

      Itsekin kolmannen sukupolven VL, tosin erosin 17-vuotiaana, pitkällisten mietiskelyjen, itsetutkiskelujen ja arvojen punnitsemisen jälkeen.

      Ja eroaminen oli minun elämäni tärkeimpiä ja vaikuttavimpia oikeita valintoja.

      Tämä olla feikki vai ei asettelu kuvastaa todella hyvin VL ihmisiä (ei kaikkia). Juuri se ettei ymmärretä/uskota että toiset oikasti voivat tunta ja ajatella eritavoin pitkienkin miettimisten,puhumisten ja kokemusten jälkeen.

      Jokainen löytäköön tiensä ja valitkoon sen elämän jonka kokee itselleen oikeaksi.

      JA suvaitsevaisuutta!!

    • Maarit29

      Hei Marjatta!

      Tutulta kuulostaa. Itse olen nyt pari vuotta ollut "uskoton". Vaikka uskon kyllä edelleen Jumalaan.

      Löysin miehen joka ei ole uskovainen ja sen vuoksi minä en voi olla uskovainen enkä saa kuulua vl:iin.

      Ymmärrän erittäin hyvin vaikeutesi lähteä joukosta! Tuotat kaikille läheisillesi valtavan pettymyksen. Ja menetät suurimman osan ystävistäsi ja tuttavistasi.

      Niin menetin minäkin. Sisaruksiin on loistavat välit mutta muut sukulaiset pitää minua kuin oisin joku maanpetturi tai murhamies.

      Ja se on kaikista surullisinta kun sieltä piireistä minulla on paljon kummilapsia ja rakastan heitä! Mutta olen niin huono ihminen ettei minua enää edes kutsuta syntymäpäiville. Tai joku kutsuu minut muttei missään tapauksessa miestäni.
      Olen huono kummi nyt ja pettänyt kummilasten vanhemmat. Lähettelen sitten lahjoja postissa koska haluan edes jotenkin olla yhteyksissä näihin lapsiin.

      Surullista mutta totta! En halua mollata ketään mutta näin kävi ja en uskonut sitä ennen kuin itse koin.

      • on törkeää

        Totta puhut. On merkillistä että ihmisen rehellinen ratkaisu leimataan.

        Olen itse kokenut juuri samanlaisen sosiaalisen hylkäämisen kun irrottauduin vl-uskovaisten joukosta. Sen jälkeen eivät entiset ystävät enää tunne, suurin osa sukulaisista jättäähuomiotta. Jopa omat vanhemmat ottavat etäisyyttä ja katsovat että on oikein osoittaa että arvostaa enemmän niitä lapsiaan jotka ovat "samassa uskossa" (vaikka he vain esittäisivät vl-kristillisyyttä, mutta elävät samoin kuin muutkin suomalaiset). Julkinen uskosta irrottautuminen koetaan suureksi epälojaalisuuden osoitukseksi heidän yhteisöään kohtaan.


    • Aapeli

      Nämä tuntemuksesi ovat melko pitkälle tuttuja.
      Liikkeemme sisällä on tapahtunut jo silloin 70-luvullakin varoiteltu asia, johon törmää tänäkin päivän jatkuvasti.
      Oikea usko ei ole stä, mitä teemme tai jätämme tekemättä. Tekojemme kautta emme tule autuaiksi vaan uskon. Miksi siis meidän tarvitsisi "kytätä" kanssaihmisiämme, mitä he tekevät, mitä eivät? Itse olen tämän asian kanssa sinut, ja kykenen elämään liikkeen sisällä omalla "tavallani uskoen", minä teen minkä koen oikeaksi, jätän tekemättä, minkä koen vääräksi, en kysele muiden mielipiteitä, vaan ole itsenäinen ihminen...
      Nämä meikkaus, korvis, tv, ehkäisy, yms -asiat eivät oikeasti ole mitään uskon ydinkysymyksiä, nämää vaan ovat sellaisia muodostuneita käytäntöjä, toimintamalleja joilla itsessään ei ole merkitystä taivaaseen pääsyyn. Itse asiassa harvalla meistä on sellaista selkeää käsitystä vl-uskon perusteista.
      Kuitenkin kun kysymys on taivaspaikasta, olen varma, että vl-uskon mukaan elävät ihmiset pääsevät kerran taivaaseen...
      En kuitenkaan kyseenalaista, etteikö muulla tavalla uskoenkin taivaaseen voisi päästä.
      Raamatussakin sanotaan, että viimeisellä tuomilooa tulee yllätyksiä suuntaan ja toiseen...

    • vl:nen

      Kommentoisin tuota Marjatan viestiä. Se on uskovaisena murheellista luettavaa. Tämähän on vapaa foorumi kirjoittaa sydämensä tunnoista.

      Minun mielestä ihmisellä, joka kirjoittaa tuonkaltaisen viestin, sydän on jo ulkona, puuttuu enää fyysinen irroittautuminen.

      Miksi ihminen joutuu tai lähtee ulos Jumalan valtakunnasta? Sen aiheuttaa synti. Sitähän sanotaankin, että kukaan ei ole koskaan lähtenyt Jumalan valtakunnasta ulos puhtaalla omallatunnolla.
      Kun jaksaa vaeltaa synnin poispanijana, Jumalan valtakunta on maailman paras ja turvallisin paikka ihmisen asua.
      Tuttu onkin se neuvo uskovaisten keskuudessa, että pane synti pois, joka uskomisen esteeksi on tullut, älä uskoa.
      Joku tai jotkut mainitsivat viesteissään, että jotkin uskovaiset kulkevat baareissa ja kaljaporukoissa ja sitten mennään vaan muina miehinä sunnuntaina seuroihin.

      Itsekkin tiedän sellaisia tapauksia ja seuraukset siitä niillä ihmisillä ovat olleet ennen pitkää murheelliset.
      Raamatussahan kerrotaan monissa paikoissa niin selvästi alkoholin vaaroista. Mainitaan mm., että juomari ei peri Jumalan valtakuntaa.

      Muilta salassa ihminen voi elää syntielämää, mutta Jumala näkee kaiken.

      Itsekkin sen huomaa, kun joutuu syntiin tai johonkin vikaan, sydän tulee araksi ja saattaa jopa alkaa ennenpitkää karttamaan uskovaisten seuraa, niin arka olo on. Mutta kun jaksaa Jumalalta voimia pyytäen asioista puhua ja ne korjata, taas on vapaa ja kevyt olo.

      Siksi onkin niin tärkeää elää Jumalan valtakunnan armohoidossa.

      Raamatussa sanotaan myös että Jumalan valtakunta on maailman silmissä kuin hakomaja yrttitarhassa tai kuin hävitetty kaupunki. Mutta sisältä aivan ihana asua.
      Sen me olemme myös todeksi nähneet täällä elämässä ja tälläkin keskustelufoorumilla.

      Itse olen kokenut myös sen, kun oma perheenjäsen luopuu uskosta. Sen voin sanoa, että se oli tavattoman raskas kokemus itselle, kun kyseessä oli oma sisko.
      Onneksi siskoni sai palaamisen armon takaisin uskovaisten yhteyteen.
      Suuri oli se ilo, mikä koettiin kodissamme, kun näin sai tapahtua.
      Saimme elää todeksi Raamatun "Tuhlaajapojan kertomuksen" tapahtuman kodissamme.

      Yhdyn myös "Marjatalle.. Kamaelin" kirjoittamaan viestiin.

      • se entinen

        olin ite 15 vuotta lesta ja mut en ole enään ollu 8 vuoteen ja on paljon pearempi olla.. mulla ainakin tuli ahistava olo lestojen tapahtumissa... olivat niin tylsiäkin...
        onhan se vanhemmille rankkaa jos oma lapsi kieltää uskonsa, mutta jokainen saa tehdä mitä haluaa.. suomi on vapaa maa.. minä en ainakaan ajtellu että mitä vanhammat tai sukulaiset sanovat kun eroan siitä uskonnosta.. tein niin kuin itestä tuntui parhaalta


        mut jokainen saa uskoa mihin haluaa, kuhan ei tule minulla omaa uskontoaan tuputtamaan


      • &*#%&

        joka pitää itseään ja lahkoaan pyhänä.. Voi voi tätä maallista pyhyyttä.


    • vl:nen

      Kirjoitin tuon äskeisen viestin aivan vakavalla mielellä.

      Sain kirjoituksesta jo yhden kommentinkin.

      Lueskelin vielä noita muita viestejä, mitä tästä aiheesta on kirjoiteltu täällä.

      Esitin sitten itselleni kysymyksen?
      Rakentaako se minun uskonelämää, jos lueskelen näitä viestejä ja ehkä joitakin niistä jopa kommentoin.
      Tulin siihen tulokseen, että ei rakenna. Päinvastoin.
      Pilkkaajat tekevät aina työtään, eritoten koulu- ja työelämässä sitä saa eniten kokea.
      Älkää istuko siellä, missä pilkkaajat istuvat.
      Sekin on hyvä raamatun neuvo.

      Raamatussa sanotaan myös näin:
      "Maailman ihminen ei ymmärrä niitä, mitkä Jumalan ovat. Ne ovat hänelle hulluus ja ei taida niitä käsittää."


      Onhan täällä toki aivan asiallisiakin kommentteja, mutta enimmäkseen ne ovat katkeroituneiden ihmisten kirjoituksia.

    • vl:nen

      Korjaan vielä tuota raamatunlausetta. Näin se taitaa olla ihan sanatarkasti: "Luonnollinen ihminen ei ymmärrä niitä, mitkä Jumalan ovat. Ne ovat hänelle hulluus ja ei taida niitä käsittää."

      • uskon vain itseeni

        ei ole olemassa mitään jumalaa, eikä mitään taivaspaikkaa eikä mitään helvettiä.
        Nämä on kaikki vanhoja hyviä keinoja joilla hallitaan ja ohjaillaan yksinkertaista kansaa.

        Intiaaneilla oli poppamiehensä, täällä aikanaan shamaanit jotka muka jutteli jumalien kanssa ja ne yhdessä kyläpäällikon/heimopäällikön kanssa hallitsi ja piti ruodussa kansan.

        Päivittäkää pikku hiljaa itsenne 2000 luvulle


    • PKO

      Olipa hienoa huomata että liikkeen sisältäkin löytyy tevettä ja itsenäistä ajattelua. Myönnät kyllä itsekkin että ääneen sitä ei voi sanoa edes parhaalle ystävälle.
      Vaikka oletkin minuun verrattuna vielä hyvin,hyvin nuori,minulla on sentään Sinun ikäisiä tyttöjäkin. Siitä huolimatta sitä on jo tuossa ijässä aivan kun sen "ainoan ja oikean" aatteen vanki. Jos lähdet liikkeestä,niin jätät samalla kaikki ystäväsi ja ainakin aidot ja hyvät siteet jopa sukuusi. Puhun kokemuksesta,oli ainut onni että osasin lähteä liikkeestä jo kuusitoista (16) vuotiaana. Samoin kunnioitan edesmennyttä äitiäni joka ymmärsi että jokaisella on oma elämänsuunta ja omatahto.
      Sisaruksien kohdalla täytyy sanoa että suhde ei ole vieläkään yli neljänkymmenen vuoden jälkeen aito ja lämmin. He kun ovat kaikki vanhoillis lestaadilaisia, joka ei minunkaan mielestäni ole yhtäkuin uskovainen. Usko on ihan muuta,sitä löytyy myös vanhillis lestaadilaisista, mutta löytyy onneksi paljon niistäkin jotka eivät seiso minkään "lahkon" tai "lohkon" takana.
      Yksi ystäväni on todennut, että parasta toisessa ihmisessä on sydämmensivistys,joka on sitä, että katsotaan asioita lähimmäisen silmillä,eikä omalla "navalla".
      Olisikohan tästä mietittävissä sitä uskon ohjetta.Näin ainakin ajatteli edesmennyt äitini, mutta hän olikin mielestäni aito uskovainen,vaikka olikin vanhoillis lestadiolainen.

    • Ilarius

      Olin hakemassa vallan muuta asiayhteyttä netistä, mutta iskikin eteeni ko keskustelunaihe.

      Olen jo vanhempi mieshenkilö- kauan sitten totisen parannuksen kautta uskoon tullut Jeesuksen oma.

      Pelastuksen koin aikoinaan kirkon piirissä pietistisen papin kotona ja pelastus oli todella suurin asia elämässäni- niin silloin kuin nytkin.

      Mutta...menen tähän keskusteluun täällä.
      Olen aikoinaan opiskellut kirkon koulutuksessa sen tiettyyn ammattiin ja tutustnut sekä siellä, että muualla kirkon herätyksen historiaan suhteellisen hyvin.
      Lisäksi myöhemmin uskovan kasteelle menneenä kouluttauduin myös vapaiden suuntien työntekijäksi.

      Toisin sanoen nähty on monenlaista niin kirkosta, sekä vapaista suunnista.

      Matkani varrella olen kuullut paljon kritiikkiä ylipäätään lestadiolaisista- sekä enemmän että vähemmän pöyristyttävää.

      Kuitenkin näissä asioissa pitäisi mennä alkulähteille, eli sinne, mistä herätys sai alkunsa ja mitä Lars Laevi Laestadius saarnasi.

      Vaikka en ole lestaiolaisia enkä muutakaan laisia, niin suvussani kaukana on lestadiolaisia ollut ja uskon erittäin vakaasti että heidän rukouksensa toivat minun kotiini siunauksen niin, että yksi toisensa jälkeen jokainen perheestäni on saanut kokea Jeesuksen veren puhdistuksen- uudestisyntymän.

      Vuosikymmenten varrella olen lukenut Laestadiuksen tekstejä ja väliin käynyt vierailuilla seuroissa. Niin vanhoillis- kuin esikoislestadiolaistenkin luona.

      Menen niihin seuroihin nykyisenä aikoina mielelläni, koska en jaksa enään kuunnella monissa kokouspaikoissa saarnaajien vitsienkerrontaa enkä seurakansan miellyttäömistä.

      Juuri tänään olin esikoislestadiolaisten seuroissa- kutsuttuna- ja seurat olivat väkevät ja siellä esiin tuli kirkkaasti ja vakavasti Jeesuksen veren sovitus- jonka saan aina ja joka hetki omistaa itselleni.

      En tee tyhjäksi Marjatan kokemuksia- mitä niihin sanoisin, kun en tiedä.

      Kuitenkin tuon esille sen, että Lars Laevi Laestadius oli sanomaltaan Herran lähettiläs- siitä emme pääse mihinkään.
      Nykyisenä "pullamössönh"julistusaikana suosittelen jokaiselle Laestadiuksen saarnojen lukemista Raamatun ohessa.
      Siellä julistus on kirkasta ja selvää- aivan kuten Roseniuksella, Malmbergillä ja monilla monilla muilla.

      Kun itse käyn ja väliin muukin perheeni lestadiolaisten seuroissa, niin kyllä minulle siellä AINA synnit saarnataan anteeksi, vaikka en annakkaan itseäni sitouttaa mihinkään.
      Toki saan syntini kokea anteeksi muuallakin- vaikka auton ratissa, kun ne Herralle tunnustan.

      On vain niin, että seuroissa syntien anteeksisaarnaaminen on sitä palvelemista, minkä Herra Jeesus meille yhteisiin kokoontumisiin antoi.

      Mitä sitten näihin meikkeihinm ja muihin ajan ilmiöihin tulee, niin niihin otan kyllä kantaa.

      Ihomaalit eivät ole vain värejä tai jokin irrallinen ilmiö- se on jotakin paljon syvempää.
      Olen ollut hyvin intensiivisesti Sananjulistus- ja sielunhoitotyössä.
      Siellä olen nähnyt ja kuullut niin paljon, että tiedän tasan tarkkaan mitä maailmallisuus tuo tullessaan mitä erilaisimpina versioina.

      Suosittelen miettimään sitä, mihin mailmallinen itsensä kaunistaminen johta, mistä se tulee ja mikä sen sisältö on.
      Miettiä sopii mikä on esimerkiksi nykypäivänä suurimpia synnin alueita missä koko maailmamme rypee.
      Ja miksi.

      Tunnen hyvin eri herätysliikkeiden historiaa ja työntekijöitä, sekä arkea.
      Kaikkialla ovat vanhat herätysliikkeet suurimmaksi osaksi mädäntyneet sisältä ja päältä- ja nimenomaan siksi, että tämän maailmanajan henki ilmiöineen päästettiin sisälle.

      Kun Lars laevi Laestadius aikoinaan heitti ensimmäiset verkkonsa omassa vaalisaarnassaan, pidetiin tuota miestä hulluna.
      Kun vaalit olivat selvät- valittiin Lars Laevi selvällä enemmistöllä virkaansa ja sitten alkoikin tapahtua.

      Olen sydämestäni kiitollinen siitä, että Jumala antoi meille silloin miehen, jolla oli selvä sanoma.
      Aika ei ole muuttunut miksikään niistä ajoista- tai sen voin sanoa, että paljon irstaammaksi.

      Me tarvitsemme tuota Lars Laevin sanomaa nyt, tarvitsemme Urho Muroman, Roseniuksen ja monien monien muiden samaa sanomaa.

      Kun pasuuna antaa selvän äänen, alkaa aina tapahtua Jumalan asioita.

      Lopuksi yksi lyhyt, mutta vakava asia:
      Niin lestadiolaisuudessa, kuin muissakin herätysliikkeissä on tapahtunut historiassa aina hyvin ikäviä asioita.

      Yleensä siinä käy niin, että isät ja äidit jotka eivät valvo, autuuttavat lapsensa traditiolla, vaikkei todellista uudestisyntymään tapahdukkaan.

      Tällaiset lapset valtaavat monin paikoin seurakuntien vastuupaikkoja ja heitä pidetään uskovina.
      Kuitenkaan he eivät ole Kristuksen omia koska eivät ole koskaan tulleet ahtaasta portista sisälle.

      Ehkä tässä on jotakin hyvin vakavaa mietittävää.
      Uskoa kun ei imetä äidinmaidossa, eikä kasvuympäristöstä.
      Usko tulee aina kuten Apostolien teot osoittavat.

      Ensin tulee vakava saarna, joka paljastaa ihmisen syylliseksi ja syntiseksi Jumalan edessä.
      Sitten- kelle osuu- tulee synnintunto- totinen synnintunto.
      Sitten käydään huutamaan---mitä meidän pitää tekemän...
      Ja sitten kuuluu Pietaroin vastaus ja sen voi lukea Jumalan Sanasta.

      Terveisin: Ilari
      P.S
      Minulle voi kirjoittaa ( jos haluaa )osoitteella:
      [email protected]
      Tosin työni puolesta en kykene kovin usean kanssa kirjoittamaan, mutta koetan parhaani.

    • kylläkin

      Hyvä kirjoitus

    • itseään vastaan

      VL:lle tulee käymään samoin kuin keski....passa 40-45.
      Valitettavasti.
      Kahmivat liikaa rahaa ja matriaa häokäilemättömin keinoin

    • Meiliaikku

      toisten puolesta, puhu vain omastasi. Ei ihmekään, jos olet luopunut uskostasi, kun olet kuvitellut olevasi mallikelpoinen uskovainen.Tuollainen luuleminen ja oman uskon kiilloittaminen on vierasta eläville Jumalan lapsille. Kukaan ei hyökkää kimppuusi, saat rauhassa pitää meikkisi sun muut, niin kaukana olet totuudesta.

      Feikiltä kirjoituksesi vaikuttaa, mutta onhan meitä moneen junaan menijöitä ja osa jää laiturillekin.Kukaan
      elävä uskovainen ei kirjoita noin, vain täysin kuollut kala verkossa, joka jo mätänee.

      Jumalan valtakunnassa on kaikki hyvin, mutta kaikkien sydämet, kuten Marjatan eivät ole kunnossa. Jumalan valtakunta on kymmenen neitsyeen kaltainen viisi tyhmää, viisi viisasta. Kannattaa jokaisen valvoa omakohtaisessa uskossa, viisaitten neitsyeiden tavoin, että on öljyä lampussa , kun Ylkä tulee noutamaan.

    • iltamenipitkäksi

      selvää jos oot lapsesta asti oikeasti ollut vl. ihminen on juuri tuollainen kun lähtee sooloilemaan ja tulkitsemaan asioita itselleen sopivasti. kannattas tehdä parannus. sitä paitsi käsitteen uskonto=kristinusko, herätysliike=vanhoillislestadiolaisuus kannattas jokaisen peruskoulun käyneen hallita.

    • Anonyymi

      Taannoin tapasin erään rouvan joka suri edesmennyttä veljeään joka kävi päivällä seuroissa ja illan ja yön oli keppuroinut ja aamulla ampui itsensä ja näitä itsensä lopettaneita on paljon. Eräs mielisaarala potilas oli lomalla ja sanoi, mikähän on tarkoitus Jumalalla kun mielisairaalassa on niin paljon uskovia ja tiedän siellä monen saarnamiehenkin oleva, jotka miettivät ja kipuilevat että on pitänyt tehdä väärästä Hengestä parannus mutta eivät tiedä ovatko tehneet oikein vai väärin

    • Anonyymi

      Sinä on kysymyksessä elämä ja kuolema

    • Anonyymi

      SRK lestadiolaisuus on ainoa oikea usko muut hengellisyys on saatananpalvontaa. Lestadiolaisuus on ollut sama muuttumaton maailman luomisesta saakka, koko raamattu todistaa aukottomasti tämän. Aabraham, Nooa, Mooses ym olivat lestadiolaisia kuten nykyisin sanottaisiin, nimi on vain nykyajan keksimä. Esim seuroja on pidetty jo ennen vedenpaisumusta, raamatussa niin mainitaan. Kaikki juutalaisten eivät ole valittu kansa, vain oikein uskovat, Paavali kun sai parannuksen armon, Ananias saarnasi hänelle synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, mikä mainitaan raamatussa. Koko raamattu todistaa että lestadiolaisuus on ollut maailman luomisesta saakka, uskovaisia ihmisiä on ollut aina. Tämä maailma ei hyväksy meidän uskoamme, vaan yrittää tehdä kaikkensa että uskomme häviäisi, tämänkin raamattu todistaa. Rauhanyhdistyksen ulkopuolella ei ole pelastusta muualla ei ole pyhää Henkeä that is! Asiaa ei voi selvemmäksi tehdä

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      204
      8284
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4678
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2250
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1835
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1746
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe