Masennuslääke ehkä aiheutti psykoosin?.

Anonyymi-ap

Masennuslääke ehkä aiheutti pysyvän psykoosin minulle. En kuullut ääniä ennen sitä enkä ollut niin epäluuloinen enkä vainoharhainen.

107

246

Vastaukset 107

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Kannattaisi varmaan puhua lääkärille tuosta. Ei täällä palstoilla kukaan pysty auttamaan, eikä oikein neuvomaankaan.

• Anonyymi00003

Lääkärin vastauksen voi jo melkeen arvata.Se on masennuksen aiheuttama psykoosi.

• Anonyymi00002

Kaikki, mitä sinulle tapahtuu ja mitä teet lääkkeen aloittamisen jälkeen, johtuu siitä lääkkeestä.

• Anonyymi00005

Kaikkiko? Höpöhöpö.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Kaikkiko? Höpöhöpö.

Kyllä, ihan kaikki. Varsinkin ikävät asiat.

• Anonyymi00004

Kuka käski niitä pillereitä syödä.

• Anonyymi00006

Lääkäri, joka toimii lääkefirmojen lobbarina.
        Saa joka reseptin kirjoittamisesta hyvät provikat ja lopuksi pääsee kolmen viikon korruptiomatkalle Mauritiukselle lääkekonsenin piikkiin.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Lääkäri, joka toimii lääkefirmojen lobbarina.
        Saa joka reseptin kirjoittamisesta hyvät provikat ja lopuksi pääsee kolmen viikon korruptiomatkalle Mauritiukselle lääkekonsenin piikkiin.

Sinun ei ole pakko syödä masennuslääkkeitä. Masennusta voidaan hoitaan muillakin keinoilla. Nähtävästi sinulla on hoitosuhde terveydenhuollossa jossa pääset käsittelee asioita jotka sinua masentaa?

• Anonyymi00008

Käytätkö päihteitä esim alkoholia?

• Anonyymi00010

Minunkin luulosairaus alkoi siitä että luulin lääkäreiden aiheuttaneen sen.

• Anonyymi00013

Sinun luulosairaus alkoi muista tekiöistä.Se vain puhkes jostain syystä että rupesit kuvitteleen että lääkärit aihetti ne.

• Anonyymi00011

Sun pitää kertoa lääkärille haittavaikutuksista

• Anonyymi00012

LÄäkärille on ihan turha puhua lääkeitten haittavaikutuksista.Ne on niitten mielestä sairauden oireita.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00012 kirjoitti:

LÄäkärille on ihan turha puhua lääkeitten haittavaikutuksista.Ne on niitten mielestä sairauden oireita.

Jos ne haittavaikutukset on sellaisia jotka ei liity masennukseen niin eihän ne voi olla sairauden oireita. Miten muuten masennustasi hoidetaan? Miksi masennuksen omahoito ei toimi?

• Anonyymi00017
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Jos ne haittavaikutukset on sellaisia jotka ei liity masennukseen niin eihän ne voi olla sairauden oireita. Miten muuten masennustasi hoidetaan? Miksi masennuksen omahoito ei toimi?

Se on vaan parempi kun psykiatrien puoskarointiin ei uskois kukaan.

• Anonyymi00059
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Se on vaan parempi kun psykiatrien puoskarointiin ei uskois kukaan.

Miten tämä liittyy masennuksen omahoitoon?

• Anonyymi00015

Masennukseen liittyvä vainoharhaisuus tai epäluuloisuus voi olla merkki psykoottisesta masennuksesta, joka on vakavan masennuksen vaikea muoto. Sanoit itse että ehkä eli et ole varma itsekkään aiheuttiko lääkkeet pysyvän psykoosin.

• Anonyymi00016

Masennuslääkkeet eivät aiheuta pysyvää psykoosia.Masennuslääkkeet eivät muuta aivojen rakennetta niin, että ne aiheuttaisivat pysyvän psykoosisairauden.

• Anonyymi00018

Kyllä masennuslääkkeet muutti aivojen rakennetta minulla ainakin.
        Mri aivokuvat oli normaalit kun minut laitettiin vaikeassa psykoottisessa masennukessa pakkohoitoon.
        Epänormaalit kun oli vetänyt lääkkeitä 1.5 vuotta.

• Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Mri aivokuvat oli normaalit kun minut laitettiin vaikeassa psykoottisessa masennukessa pakkohoitoon.

Psykoosi itsessään tuhoaa aivoja.

• Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Psykoosi mulla oli päällä vaan vaikeammassa tilassa.Ja sitä ei kestänyt kun muutaman viikon.Se ei sitä saanut aikaan.
        Lääkkeet kun lopetettin niin kas kumma kun pään mri oli taas normalisoitunut.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Psykoosi ei tuhoa aivoja.
        Kyllä se on se lääkitys mikä tekee aivoille tuhoja.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Missä vaiheessa huomasir haittavakutuksia? menikö 1,5 vuotta ennen kuin lääkkeet aiheutti haittavaikutuksia? Olihan sinulla hoitosuhde ja esim terapiaa masennukseen?

• Anonyymi00023
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Masennuslääkkeet eivät aiheuta psykoottista masennusta.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Masennuslääkkeet eivät aiheuta psykoottista masennusta.

Ei ole kukaan niin väittänyt.
        Ymmärrät varmaan ihan tahaallan asiat väärin.

• Anonyymi00025
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Missä vaiheessa huomasir haittavakutuksia? menikö 1,5 vuotta ennen kuin lääkkeet aiheutti haittavaikutuksia? Olihan sinulla hoitosuhde ja esim terapiaa masennukseen?

Lääkitykseen piti suostua koska muuten ei kuulemma olisi kela myöntänyt kuntoutustukea.

• Anonyymi00026
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Lääkitykseen piti suostua koska muuten ei kuulemma olisi kela myöntänyt kuntoutustukea.

Näinkö kelassa sulle kerrottiin?

• Anonyymi00027
        Anonyymi00024 kirjoitti:

En mutta tässä ketjussa käsitellään masennuslääkkeen aiheuttamaa psykoosia. Ja joku kertoi että hänellä masennuslääkkeet muutti aivojen rakennetta. ja joutui psykoottisen masennuksen takia pakkohoitoon.

• Anonyymi00028
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Näinkö kelassa sulle kerrottiin?

Psykiatri ja myös terapiakuskuksen hoitaja kenen vastaanotolla kävin.

• Anonyymi00029
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Pelkkä lääkkeiden käyttö tai tietty lääkeresepti ei itsessään ole peruste kuntoutustuen saamiselle, vaan tuki myönnetään aina sairauden aiheuttaman toiminta- ja työkyvyn merkittävän heikentymisen perusteella.

• Anonyymi00030
        Anonyymi00024 kirjoitti:

"Kyllä masennuslääkkeet muutti aivojen rakennetta minulla ainakin.
        Epänormaalit kun oli vetänyt lääkkeitä 1.5 vuotta."

No miten sinä sitten käsität tämän kirjoittajan viestin?

• Anonyymi00031
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Kuntoutustuki voidaan myöntää, jos lääkehoidon haittavaikutukset tai sopivan lääkityksen puuttuminen johtavat sellaiseen toimintakyvyn alenemiseen, että olet sairauden vuoksi kyvytön tekemään työtäsi. Eläkeyhtiö tai Kela ei arvioi pelkästään sitä, mitä lääkettä käytät, vaan sitä, miten sairaus ja lääkehoitoon liittyvät esteet vaikuttavat kokonaistyökykyysi.

• Anonyymi00032
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Pelkkä lääkkeiden käyttö tai tietty lääkeresepti ei itsessään ole peruste kuntoutustuen saamiselle, vaan tuki myönnetään aina sairauden aiheuttaman toiminta- ja työkyvyn merkittävän heikentymisen perusteella.

Se kun kuntoutustuella olemisen tavoite on palauttaa työkyky.
        Kyllä ne silloin edellyttää että pitää ottaa jotain hoitoa vastaan mikä edistää toiminta kykyä.

• Anonyymi00033
        Anonyymi00030 kirjoitti:

"Kyllä masennuslääkkeet muutti aivojen rakennetta minulla ainakin.
        Epänormaalit kun oli vetänyt lääkkeitä 1.5 vuotta."

No miten sinä sitten käsität tämän kirjoittajan viestin?

Masennuslääkkeet on muuttanut aivojen rakenetta.
        Hyvin yksinkertainen juttu.Mitä muuta tuosta pitäs yrittää käsittää?

• Anonyymi00034
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Kuntoutustuki voidaan myöntää, jos lääkehoidon haittavaikutukset tai sopivan lääkityksen puuttuminen johtavat sellaiseen toimintakyvyn alenemiseen, että olet sairauden vuoksi kyvytön tekemään työtäsi. Eläkeyhtiö tai Kela ei arvioi pelkästään sitä, mitä lääkettä käytät, vaan sitä, miten sairaus ja lääkehoitoon liittyvät esteet vaikuttavat kokonaistyökykyysi.

Ei ollut minun kohalla mitään puhetta tuosta.
        Minun piti suostua myös kuntouttavaan toimintaan.
        Eihän se toki mitään kuntoutusta silloin ole jos saa jäädä kotia makkoileen.

• Anonyymi00040
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Masennuslääkkeet on muuttanut aivojen rakenetta.
        Hyvin yksinkertainen juttu.Mitä muuta tuosta pitäs yrittää käsittää?

Kyllä, masennuslääkkeet muuttavat aivojen rakennetta, mutta tutkimusten mukaan nämä muutokset ovat pääasiassa korjaavia ja hyödyllisiä. Pitkäaikainen tai vaikea masennus itsessään pienentää ja vaurioittaa aivojen tiettyjä osia, ja masennuslääkkeiden teho perustuu pitkälti siihen, että ne palauttavat aivojen muovautuvuutta eli neuroplastisuutta ja auttavat korjaamaan näitä vaurioita.

Hänellä oli psykoottinen masennus ja aivokuvat normaalit. Tuosta saa käsityksen että kun hän oli syönyt masennuslääkkeitä 1,5 vuotta niin sitten tuli oireita. Jos hänellä on ollut jo psykoottinen masennus niin eiköhän se itsessään jo ole aiheuttanut oireita eikä ne masennuslääkkeet.

• Anonyymi00041
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Psykiatri ja myös terapiakuskuksen hoitaja kenen vastaanotolla kävin.

Jos lääkkeet aiheuttaa haittavaikutuksia niin lääke vaihdetaan tai sinua hoidetaan muilla keinoilla.

• Anonyymi00042
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Mikä aivoissa oli muuttunut epänormaaliksi niissä kuvissa ? Millä tavalla näkyi, poikkesi vanhoista kuvista ?

• Anonyymi00043
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Se kun kuntoutustuella olemisen tavoite on palauttaa työkyky.
        Kyllä ne silloin edellyttää että pitää ottaa jotain hoitoa vastaan mikä edistää toiminta kykyä.

Kyllä mutta jos lääke aiheuttaa haittavaikutuksia niin lääkärin on kuvattava lausunnossaan, että muita sopivia lääkitysvaihtoehtoja on jo kokeiltu tuloksetta.

• Anonyymi00046
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Kyllä, masennuslääkkeet muuttavat aivojen rakennetta, mutta tutkimusten mukaan nämä muutokset ovat pääasiassa korjaavia ja hyödyllisiä. Pitkäaikainen tai vaikea masennus itsessään pienentää ja vaurioittaa aivojen tiettyjä osia, ja masennuslääkkeiden teho perustuu pitkälti siihen, että ne palauttavat aivojen muovautuvuutta eli neuroplastisuutta ja auttavat korjaamaan näitä vaurioita.

Hänellä oli psykoottinen masennus ja aivokuvat normaalit. Tuosta saa käsityksen että kun hän oli syönyt masennuslääkkeitä 1,5 vuotta niin sitten tuli oireita. Jos hänellä on ollut jo psykoottinen masennus niin eiköhän se itsessään jo ole aiheuttanut oireita eikä ne masennuslääkkeet.

"Pitkäaikainen tai vaikea masennus itsessään pienentää ja vaurioittaa aivojen tiettyjä osia,"
        Kaikilta masennuspotilailta ei ole löydetty näitä muutoksia ollenkaan.

Jos aivorakenteissa on havaittavissa pienennysta tai vaurioita.
        Kyllä sen on saanut aikaan joku muu tekiä kun masennus.

• Anonyymi00047
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Kyllä sitä aivorakenne muutosta kannattaa etupäässä lähteä korjaamaan aivoterveyttä edistävällä ruokavaliolla ja liikunnalla.
        Ei missään tapauksessa millään lääkkeillä.

• Anonyymi00048
        Anonyymi00046 kirjoitti:

"Pitkäaikainen tai vaikea masennus itsessään pienentää ja vaurioittaa aivojen tiettyjä osia,"

Psykoottiseen masennukseen käytetään muitakin kuin masennuslääkkeitä pelkästään. Miten voi erotella että juuri masennuslääke on aiheuttanut oireet? Psykoottista masennusta hoidetaan masennuslääkkeiden lisäksi psykoosilääkkeillä.

• Anonyymi00049
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Pitkäaikainen tai vaikea masennus (vakava masennustila) aiheuttaa aivoissa fysiologisia ja rakenteellisia muutoksia, jotka näkyvät muun muassa harmaan aineen määrän vähenemisenä ja tiettyjen aivoalueiden kutistumisena.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita pysyvää tai korjaamatonta "aivovauriota" perinteisessä mielessä, vaan kyse on pitkälti aivojen muovautuvuuteen (neuroplastisuuteen) ja stressinsäätelyyn liittyvistä muutoksista.

• Anonyymi00050
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Jos sulle lääkkeestä haittavaikutuksia niin miten sä pärjäät kuntouttavassa toiminnassa?Nyt on edelleen kyse lääkkeiden haittavaikutuksista.

• Anonyymi00051
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Psykoottiseen masennukseen käytetään muitakin kuin masennuslääkkeitä pelkästään. Miten voi erotella että juuri masennuslääke on aiheuttanut oireet? Psykoottista masennusta hoidetaan masennuslääkkeiden lisäksi psykoosilääkkeillä.

Psykoosi lääkeettä syötetään vain sen ajan kun on pskoottinen vaihe.
        Mulla se kesti muutaman viikon.Sen jälkeen en ole niitä syönyt.

• Anonyymi00052
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Ratkaisevaa ei ole itse lääkitys, vaan se, että sairaus on diagnosoitu oikein ja sitä hoidetaan aktiivisesti muilla lääketieteellisesti hyväksytyillä tavoilla.

Kela tai työeläkeyhtiö voi myöntää kuntoutustuen ilman lääkehoitoa seuraavissa tilanteissa:

Lääkkeetön hoitosuunnitelma: Sairauteen on olemassa muu tehokas ja säännöllinen hoitomuoto, kuten tiivis psykoterapia, fysioterapia, toimintaterapia tai säännöllinen seuranta erikoissairaanhoidossa.

Lääkehoito ei sovellu: Lääkitystä ei voida käyttää esimerkiksi vakavien sivuvaikutusten, allergioiden tai muiden terveydellisten esteiden vuoksi. Tämä este täytyy kirjata selkeästi lääkärinlausuntoon.

Lääkitys ei ole käypä hoito: Kaikkiin sairauksiin tai vammoihin (esimerkiksi tietyt tuki- ja liikuntaelinsairaudet tai neurologiset tilat) lääkitys ei ole ensisijainen tai toimiva hoitomuoto.

• Anonyymi00053
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Pitkäaikainen tai vaikea masennus (vakava masennustila) aiheuttaa aivoissa fysiologisia ja rakenteellisia muutoksia, jotka näkyvät muun muassa harmaan aineen määrän vähenemisenä ja tiettyjen aivoalueiden kutistumisena.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita pysyvää tai korjaamatonta "aivovauriota" perinteisessä mielessä, vaan kyse on pitkälti aivojen muovautuvuuteen (neuroplastisuuteen) ja stressinsäätelyyn liittyvistä muutoksista.

Minä en valitettavasti usko että masennus saa aikaan fysiolgisia ja rakenteellisia muutoksia.
        Kyllä siinä taustalla on varmasti ihan joku muu tekiä.

• Anonyymi00054
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Jos sulle lääkkeestä haittavaikutuksia niin miten sä pärjäät kuntouttavassa toiminnassa?Nyt on edelleen kyse lääkkeiden haittavaikutuksista.

Taisin tuola jo ylempänä mainita että minun kohalla lääkitykset on lopetettu.
        Ei ole enää mitään kuntoutusta kun olen kuntoutunut jo vuosia sitte.

• Anonyymi00055
        Anonyymi00053 kirjoitti:

Minä en valitettavasti usko että masennus saa aikaan fysiolgisia ja rakenteellisia muutoksia.
        Kyllä siinä taustalla on varmasti ihan joku muu tekiä.

Sinä et siis usko että masennus vaikuttaa mm. muistiin, oppimiseen,päätöksenkykyyn? Miten sinä koet että masennus vaikuttaa kun olet eri mieltä?

• Anonyymi00056
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Psykoosi ei suoraan ”tuhoa” aivoja fyysisesti repimällä tai pysyvästi hajottamalla kudosta, mutta hoitamattomana pitkittynyt psykoosijakso voi aiheuttaa haitallisia rakenteellisia ja toiminnollisia muutoksia aivoissa.

• Anonyymi00057
        Anonyymi00047 kirjoitti:

Kyllä sitä aivorakenne muutosta kannattaa etupäässä lähteä korjaamaan aivoterveyttä edistävällä ruokavaliolla ja liikunnalla.

Niin voi. Ja psykoottinen masennus ei tule yleensä yllättäen vaan sitä edeltää jo oireita. Ja silloin pitäis jo havahtua ettei voi hyvin ja tehdä asioille jotain ennen kuin menee vakavaksi.

• Anonyymi00058
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Oletko nyt tämä jolla oli psykoottinen masennus ja pakkohoidossa?

• Anonyymi00060
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Sinä et siis usko että masennus vaikuttaa mm. muistiin, oppimiseen,päätöksenkykyyn? Miten sinä koet että masennus vaikuttaa kun olet eri mieltä?

En usko.
        Minä nimittäin kuntoutustuki jakson aikana työpajalla opin paljon uusia asioita.Oli keskivaikea masennus kun alotin työpajalla.

• Anonyymi00061
        Anonyymi00060 kirjoitti:

En usko.
        Minä nimittäin kuntoutustuki jakson aikana työpajalla opin paljon uusia asioita.Oli keskivaikea masennus kun alotin työpajalla.

Sinulla oli siis oireeton keskivaikea masennus. Miten olet voinut saada diagnoosin ilman masennuksen oireita?

• Anonyymi00062
        Anonyymi00060 kirjoitti:

En usko.

Ettei kyse ole toipumisesta ja parantumisesta? Koska olet joskus saanut diagnoosin niin sinulla on pitänyt olla oireita.Miten sait diagnnoosin?

• Anonyymi00063
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Sinulla oli siis oireeton keskivaikea masennus. Miten olet voinut saada diagnoosin ilman masennuksen oireita?

Ei ollut oireeton.
        Siis ite voimavarat ei riittänyt alkuun kun kahtena päivänä viikossa ja kolme tuntia päivässä.

• Anonyymi00064
        Anonyymi00063 kirjoitti:

Ei ollut oireeton.
        Siis ite voimavarat ei riittänyt alkuun kun kahtena päivänä viikossa ja kolme tuntia päivässä.

No mitä masennuksen oireita sulla oli kun sulla ei ollut fysiologisia muutoksia ja et nähtävästi uskonut niihin oireisiin koska et usko fysiologisiin muutoksiin?

• Anonyymi00065
        Anonyymi00064 kirjoitti:

No mitä masennuksen oireita sulla oli kun sulla ei ollut fysiologisia muutoksia ja et nähtävästi uskonut niihin oireisiin koska et usko fysiologisiin muutoksiin?

Ja sinä kun kuvittelet että kotona makaamalla kuntoutuu?
        Oli se oire tilanne mikä tahansa niin asteittain lisäämällä aktiviteettia saa toimintakykyä edistettyä.

• Anonyymi00066
        Anonyymi00057 kirjoitti:

Niin voi. Ja psykoottinen masennus ei tule yleensä yllättäen vaan sitä edeltää jo oireita. Ja silloin pitäis jo havahtua ettei voi hyvin ja tehdä asioille jotain ennen kuin menee vakavaksi.

Sitä ei nyt ennalta voi tietää kenkään kohalta puhkeaako masennus psykottiseksi.
        Kyllä masennus oireet alkaa ensin ja sitte psykoottiset jos on tullakseen.

• Anonyymi00067
        Anonyymi00065 kirjoitti:

Ja sinä kun kuvittelet että kotona makaamalla kuntoutuu?
        Oli se oire tilanne mikä tahansa niin asteittain lisäämällä aktiviteettia saa toimintakykyä edistettyä.

Eihän nyt ole siitä kysymys. Sinä sanot ettet usko masennuksen fysiologisiin muutoksiin.Nyt ei ole kyse kuntoutumisesta vaan oireista. Masennus aiheuttaa fysiologisia muutoksia. Voithan sä muuta väittää.

• Anonyymi00068
        Anonyymi00066 kirjoitti:

Sitä ei nyt ennalta voi tietää kenkään kohalta puhkeaako masennus psykottiseksi.
        Kyllä masennus oireet alkaa ensin ja sitte psykoottiset jos on tullakseen.

Ei niin. Ymmärsitkö lukemasi jos sulla alkaa masennus oireet niin sä haet apua niihin etkä odota että se vaikeutuu psykoottiseksi.

• Anonyymi00069
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Eihän nyt ole siitä kysymys. Sinä sanot ettet usko masennuksen fysiologisiin muutoksiin.Nyt ei ole kyse kuntoutumisesta vaan oireista. Masennus aiheuttaa fysiologisia muutoksia. Voithan sä muuta väittää.

Mä kyllä oletan että ne fysiologiset muutokset saa aikaan joku muu tekiä.

• Anonyymi00070
        Anonyymi00067 kirjoitti:

"Masennus aiheuttaa fysiologisia muutoksia. Voithan sä muuta väittää."
        Ei ole kaikilta masennuspotilailta löydetty pään mri kuvauksissa mitään muutoksia.

• Anonyymi00071
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Ei niin. Ymmärsitkö lukemasi jos sulla alkaa masennus oireet niin sä haet apua niihin etkä odota että se vaikeutuu psykoottiseksi.

Ei se kaikilla vaikeudu psykoottiseksi.
        Ei sitä psykiatrian puolelta edes saa mitään hyvää apua siihen olotilaan.
        Itsehoidon kautta saa paljon parempaa apua olotilaan jos vaan vihtii asiaan perehtyä.
        En ole psykiatrian vastaanotolle menossa enää koskaan.

• Anonyymi00072
        Anonyymi00041 kirjoitti:

Jos lääkkeet aiheuttaa haittavaikutuksia niin lääke vaihdetaan tai sinua hoidetaan muilla keinoilla.

Aikoinaan haittavaikutuksia hoidettiin vain lisäämällä jotain toista lääkettä haittaa aiheuttavan lääkkeen lisäksi, kun kuviteltiin, että se kumoaa haittoja.
        Haittoja kertyi vain lisää, ja sitä mukaa lääkityskin vain kasvoi monenlaisiin eri pillereihin. Ja sekasotku, sekä elämän sekavuus oli seurauksena.

• Anonyymi00073
        Anonyymi00047 kirjoitti:

Voiko aivojen valkean aineen muutoksia enää korjata ?

• Anonyymi00074
        Anonyymi00069 kirjoitti:

Mä kyllä oletan että ne fysiologiset muutokset saa aikaan joku muu tekiä.

Huoh. Niin fysiologiset muutokset saa aikaseksi mm hormonit ja välittäjäaineet ja näillä on taas yhteys masennukseen. Kerro ihmeessä mitä sä oletat

• Anonyymi00075
        Anonyymi00070 kirjoitti:

"Masennus aiheuttaa fysiologisia muutoksia. Voithan sä muuta väittää."
        Ei ole kaikilta masennuspotilailta löydetty pään mri kuvauksissa mitään muutoksia.

Eihän kaikilla masentuneilla aivoja edes kuvata. Tiedät sä mitä fysiologiset muutokset on?

• Anonyymi00076
        Anonyymi00051 kirjoitti:

Heheh. Melkein kuin oppikirjasta.
        "Psykoosilääkettä syötetään vain sen ajan kun on psykoottinen vaihe".
        Ei se ihan noin mene. Minulle syötetiin psykoosilääkettä lähes 15 vuotta vielä viimeisen psykoosin jälkeenkin. Ja olisi kuulemma edelleen pitänyt syödä (koko loppuelämän) psykoosin ennaltaehkäisemiseksi.
        No enpä syönyt, ja ilman lääkkeitäkin mennyt nyt jo lähes 15 vuotta, eikä ole edelleenkään psykoosia tullut.

• Anonyymi00077
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Masennus voi vaikuttaa myös fyysiseen kuntoon, jos masentunut ihminen jää vaikka vain makaamaan sänkyyn masentuneena. Liikuntakyky heikkenee pian. Sekin on fyysinen vaikutus.

• Anonyymi00078
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Ei se kaikilla vaikeudu psykoottiseksi.
        Ei sitä psykiatrian puolelta edes saa mitään hyvää apua siihen olotilaan.
        Itsehoidon kautta saa paljon parempaa apua olotilaan jos vaan vihtii asiaan perehtyä.
        En ole psykiatrian vastaanotolle menossa enää koskaan.

Missä olen niin väittänyt? Tiesitkö että masennukseen ja muuhun mielenterveyteen liittyvissä asioissa voi saada apua myös muualla kuin psykiatriassa. Et ollut tästä tietoinen?

• Anonyymi00079
        Anonyymi00072 kirjoitti:

Aikoinaan haittavaikutuksia hoidettiin vain lisäämällä jotain toista lääkettä haittaa aiheuttavan lääkkeen lisäksi, kun kuviteltiin, että se kumoaa haittoja.
        Haittoja kertyi vain lisää, ja sitä mukaa lääkityskin vain kasvoi monenlaisiin eri pillereihin. Ja sekasotku, sekä elämän sekavuus oli seurauksena.

Mä tarkoitin sitä että masennuslääke pitää vaihtaa toiseen eikä syödä päällekkäin. Jos masennuslääke ei sovi niin se lopetetaan ja vaihdetaan ja jos sekään ei sovi niin masennusta pyritään hoitaa muualla keinon esim terapia,keskusteluapua,kuntoutus

• Anonyymi00080
        Anonyymi00077 kirjoitti:

Masennus voi vaikuttaa myös fyysiseen kuntoon, jos masentunut ihminen jää vaikka vain makaamaan sänkyyn masentuneena. Liikuntakyky heikkenee pian. Sekin on fyysinen vaikutus.

Voi luoja. Fyysinen ja fysiologinen on ihan eri asioita. Mene ottaa asioista selvää.

• Anonyymi00081
        Anonyymi00076 kirjoitti:

Heheh. Melkein kuin oppikirjasta.
        "Psykoosilääkettä syötetään vain sen ajan kun on psykoottinen vaihe".
        Ei se ihan noin mene. Minulle syötetiin psykoosilääkettä lähes 15 vuotta vielä viimeisen psykoosin jälkeenkin. Ja olisi kuulemma edelleen pitänyt syödä (koko loppuelämän) psykoosin ennaltaehkäisemiseksi.
        No enpä syönyt, ja ilman lääkkeitäkin mennyt nyt jo lähes 15 vuotta, eikä ole edelleenkään psykoosia tullut.

Minulle niitä ei syötetty kuin pakkohoidossa.
        Avohoidossa siis söit vapaaehtoisesti psykoosilääkkeitä kukaan valvomatta?
        Sä olet siis ite itelle syöttänyt koska avohoidossa ei ketään saa pakottaa lääkkeitä syömään.

• Anonyymi00082
        Anonyymi00073 kirjoitti:

Voiko aivojen valkean aineen muutoksia enää korjata ?

Kyllä, masennukseen liittyviä aivojen valkean aineen muutoksia voidaan korjata ja normalisoida mm liikunnalla, ruokavaliolla,riittävällä unella ja stressinhallinnalla

• Anonyymi00084
        Anonyymi00082 kirjoitti:

Kyllä, masennukseen liittyviä aivojen valkean aineen muutoksia voidaan korjata ja normalisoida mm liikunnalla, ruokavaliolla,riittävällä unella ja stressinhallinnalla

Jos nämä tekiät korjaa tilanteen.
        Siis retuperällä oleva liikunnan saanti,ruokavalio uni stressinhallinta on siis saanut aikaan aivojen valkea-aineen muutokset eikä masennus.

• Anonyymi00085
        Anonyymi00081 kirjoitti:

Minulle niitä ei syötetty kuin pakkohoidossa.
        Avohoidossa siis söit vapaaehtoisesti psykoosilääkkeitä kukaan valvomatta?
        Sä olet siis ite itelle syöttänyt koska avohoidossa ei ketään saa pakottaa lääkkeitä syömään.

Söin vapaaehtoisesti, kyllä. Valvonta tapahtui avohoidossa psykiatrian poliklinikalla.
        Olin kyllä yhdessä vaiheessa useamman vuoden sairaalassa, jossa lääkkeitä luonnollisesti käytettiin jokaiselle potilaalle.
        En syöttänyt itselleni lääkkeitä, vaan söin niitä.
        Miten itseään edes voisi syöttää ?

• Anonyymi00086
        Anonyymi00085 kirjoitti:

Söin vapaaehtoisesti, kyllä. Valvonta tapahtui avohoidossa psykiatrian poliklinikalla.
        Olin kyllä yhdessä vaiheessa useamman vuoden sairaalassa, jossa lääkkeitä luonnollisesti käytettiin jokaiselle potilaalle.
        En syöttänyt itselleni lääkkeitä, vaan söin niitä.
        Miten itseään edes voisi syöttää ?

Millä tavalla ne valvoi sitä lääkkeiten käyttöä?
        Voinnin perusteella vai?

• Anonyymi00087
        Anonyymi00086 kirjoitti:

Millä tavalla ne valvoi sitä lääkkeiten käyttöä?
        Voinnin perusteella vai?

Psykiatrisessa sairaalassahan jaetaan lääkkeet tiettyihin aikoihin osastolla. Jokainen hakee pillerilastinsa jostain lääkekanslian ovelta,,tms.
        Siinähän sitä lääkkeen käyttöä samalla valvotaan, näkevät potilaiden ottavan pillerinsä.
        Jos on osastolle joutunut, niin yleensä ollaan sen verran huonovointisia, että lääkkeitä käytetään. Jos on hyvä vointi, ei osastoja tarvita, avohoito riittänee.

• Anonyymi00088
        Anonyymi00084 kirjoitti:

Jos nämä tekiät korjaa tilanteen.
        Siis retuperällä oleva liikunnan saanti,ruokavalio uni stressinhallinta on siis saanut aikaan aivojen valkea-aineen muutokset eikä masennus.

Masennuksessa aivojen tunteiden säätelyyn ja viestintään osallistuva valkea aine eli hermoratojen muodostama kudos voi heikentyä tai sen eheys kärsiä.

Kyllä, elintapamuutoksilla on merkittävä rooli aivojen valkean aineen muutosten hallinnassa ja niihin liittyvän masennuksen lievittämisessä. Vaikka jo syntyneitä, pysyviä rakennemuutoksia (kuten valkean aineen signaalimuutoksia eli hyperintensiteettejä) ei voida täysin "pyyhkiä pois", aivojen muovautuvuus (neuroplastisuus) ja elintapojen vaikutus aivoverenkiertoon voivat korjata aivojen verkostojen toimintaa ja auttaa toipumaan masennuksesta.

Tätä ilmiötä kutsutaan usein vaskulaariseksi masennukseksi, jossa aivojen pienten verisuonien muutokset häiritsevät mielialaa sääteleviä hermorataverkostoja.

Miten elintavat vaikuttavat valkeaan aineeseen ja masennukseen?

Verenkierron parantaminen: Valkeat aivosäikeet ovat herkkiä verenkierron heikkenemiselle. Säännöllinen kestävyysliikunta parantaa aivojen verenkiertoa ja hapensaantia, mikä suojaa valkeaa ainetta lisävaurioilta.

Aivoperäiset kasvutekijät (BDNF): Liikunta ja terveellinen ravinto aktivoivat BDNF-proteiinia, joka stimuloi uusien synapsien syntymistä ja auttaa aivoja muotoilemaan uusia reittejä vaurioituneiden tilalle

Tulehduksen (inflamaation) vähentäminen: Sekä masennus että verisuonimuutokset pitävät yllä matala-asteista tulehdusta kehossa ja aivoissa. ruokavalio, riittävä uni ja stressinhallinta laskevat tulehdustilaa, mikä suojaa myeliiniä (valkean aineen suojavaippaa).

• Anonyymi00089
        Anonyymi00088 kirjoitti:

Masennuksessa aivojen tunteiden säätelyyn ja viestintään osallistuva valkea aine eli hermoratojen muodostama kudos voi heikentyä tai sen eheys kärsiä.

Kyllä, elintapamuutoksilla on merkittävä rooli aivojen valkean aineen muutosten hallinnassa ja niihin liittyvän masennuksen lievittämisessä. Vaikka jo syntyneitä, pysyviä rakennemuutoksia (kuten valkean aineen signaalimuutoksia eli hyperintensiteettejä) ei voida täysin "pyyhkiä pois", aivojen muovautuvuus (neuroplastisuus) ja elintapojen vaikutus aivoverenkiertoon voivat korjata aivojen verkostojen toimintaa ja auttaa toipumaan masennuksesta.

Tätä ilmiötä kutsutaan usein vaskulaariseksi masennukseksi, jossa aivojen pienten verisuonien muutokset häiritsevät mielialaa sääteleviä hermorataverkostoja.

Miten elintavat vaikuttavat valkeaan aineeseen ja masennukseen?

Verenkierron parantaminen: Valkeat aivosäikeet ovat herkkiä verenkierron heikkenemiselle. Säännöllinen kestävyysliikunta parantaa aivojen verenkiertoa ja hapensaantia, mikä suojaa valkeaa ainetta lisävaurioilta.

Aivoperäiset kasvutekijät (BDNF): Liikunta ja terveellinen ravinto aktivoivat BDNF-proteiinia, joka stimuloi uusien synapsien syntymistä ja auttaa aivoja muotoilemaan uusia reittejä vaurioituneiden tilalle

Tulehduksen (inflamaation) vähentäminen: Sekä masennus että verisuonimuutokset pitävät yllä matala-asteista tulehdusta kehossa ja aivoissa. ruokavalio, riittävä uni ja stressinhallinta laskevat tulehdustilaa, mikä suojaa myeliiniä (valkean aineen suojavaippaa).

Mutta, jos on ollut yksi ainoa masennusvaihe yli 30 vuotta sitten, muuta psyykkistä ongelmaa kyllä vuosien varrella, ja runsaat lääkitykset, niin mikä ne valkean aineen muutokset on saanut aikaan ?
        Voisiko liittyä muistisairauteen, suvussa sitä on ollut ?

• Anonyymi00090
        Anonyymi00089 kirjoitti:

Mutta, jos on ollut yksi ainoa masennusvaihe yli 30 vuotta sitten, muuta psyykkistä ongelmaa kyllä vuosien varrella, ja runsaat lääkitykset, niin mikä ne valkean aineen muutokset on saanut aikaan ?
        Voisiko liittyä muistisairauteen, suvussa sitä on ollut ?

Yleisimmät syyt

Kohonnut verenpaine (hypertensio): Rasittaa ja vaurioittaa aivojen pieniä verisuonia pitkään.

Ikääntyminen: Verisuonten ja kudosten luonnollinen vanheneminen lisää muutoksia, vaikka niitä ei enää pidetä pelkkänä harmittomana ikämuutoksena.

Diabetes ja korkea kolesteroli: Heikentävät verisuonten kuntoa ja edistävät valtimonkovettumatautia.

Tupakointi: Vaurioittaa verisuonten seinämiä ja heikentää aivojen verenkiertoa.

Muut sairaudet

MS-tauti (multippeliskleroosi): Tulehduksellinen keskushermoston sairaus, joka tuhoaa valkean aineen myeliinituppia.

Vaskulaarinen eli verisuoniperäinen muistisairaus: Laajat valkean aineen vauriot voivat johtaa ajattelun ja muistin heikkenemiseen.

Migreeni (erityisesti auraattinen): Joissain tutkimuksissa on havaittu yhteys lieviin, vaarattomiin valkean aineen muutoksiin.

• Anonyymi00091
        Anonyymi00090 kirjoitti:

Yleisimmät syyt

Kohonnut verenpaine (hypertensio): Rasittaa ja vaurioittaa aivojen pieniä verisuonia pitkään.

Ikääntyminen: Verisuonten ja kudosten luonnollinen vanheneminen lisää muutoksia, vaikka niitä ei enää pidetä pelkkänä harmittomana ikämuutoksena.

Diabetes ja korkea kolesteroli: Heikentävät verisuonten kuntoa ja edistävät valtimonkovettumatautia.

Tupakointi: Vaurioittaa verisuonten seinämiä ja heikentää aivojen verenkiertoa.

Muut sairaudet

MS-tauti (multippeliskleroosi): Tulehduksellinen keskushermoston sairaus, joka tuhoaa valkean aineen myeliinituppia.

Vaskulaarinen eli verisuoniperäinen muistisairaus: Laajat valkean aineen vauriot voivat johtaa ajattelun ja muistin heikkenemiseen.

Migreeni (erityisesti auraattinen): Joissain tutkimuksissa on havaittu yhteys lieviin, vaarattomiin valkean aineen muutoksiin.

Minulla vuosia sitten tehtiin pään MRI, MS-taudin poissulkemiseksi.
        Aika outoa, kun juuri niissä kuvissa oli maininta tuosta valkeasta aineesta, sen muutoksista, ja kuvien perusteella sanottiin, ettei MS-tautia ole.
        Selkäydinpunktiotakaan eivät tehneet, vaikka olen käsittänyt, että mahdollista MS-tautia selvitettäessä sellainenkin otettaisiin.

• Anonyymi00092
        Anonyymi00091 kirjoitti:

Aika outoa, kun juuri niissä kuvissa oli maininta tuosta valkeasta aineesta, sen muutoksista, ja kuvien perusteella sanottiin, ettei MS-tautia ole.
        Selkäydinpunktiotakaan eivät tehneet, vaikka olen käsittänyt, että mahdollista MS-tautia selvitettäessä sellainenkin otettaisiin.

Mikä maininta siitä valkeasta aineesta oli?

• Anonyymi00093
        Anonyymi00091 kirjoitti:

Valkean aineen muutoksia voi tulla myös iän myötä, pienten verisuonten sairauksien takia tai satunnaisina löydöksinä oireettomilla henkilöillä. Diagnoosi vaatii aina magneettikuvan lisäksi oirekuvan ja lääkärin tekemän arvion.

• Anonyymi00094
        Anonyymi00091 kirjoitti:

Sinulla oli siis MS-taudin oireita?

• Anonyymi00095
        Anonyymi00092 kirjoitti:

Mikä maininta siitä valkeasta aineesta oli?

Siitä luki muistaakseni vain jotenkin "epäspesifejä muutoksia vaaleassa (tarkoittiko valkeaa?) aineessa".

• Anonyymi00096
        Anonyymi00094 kirjoitti:

Sinulla oli siis MS-taudin oireita?

Oli kaikenlaisia oireita. Polyneuropatia löytyi ENMG:llä.

• Anonyymi00097
        Anonyymi00095 kirjoitti:

Siitä luki muistaakseni vain jotenkin "epäspesifejä muutoksia vaaleassa (tarkoittiko valkeaa?) aineessa".

Sana "epäspesifi" tarkoittaa, että kuvan perusteella ei voida suoraan nimetä yhtä tiettyä sairautta, sillä monet eri tekijät voivat jättää aivoihin täysin samannäköisiä jälkiä.

Ikääntyminen: Muutokset ovat erittäin tavallisia ikääntyessä, Niitä alkaa usein näkyä yksittäisinä pisteinä jo keski-iässä ilman, että kyseessä on mikään sairaus.

Verenkiertoperäiset tekijät (pienten suonten tauti): Useimmiten taustalla on aivojen syvien osien pienten verisuonten mikroskooppinen ahtautuminen. Tämän yleisimmät riskitekijät ovat kohonnut verenpaine, tupakointi ja korkea kolesteroli.

Muut taustatekijät: Myös toistuvat migreenikohtaukset, vanhat pään vammat tai tulehdustilat voivat jättää valkeaan aineeseen samanlaisia epäspesifejä jälkiä.

• Anonyymi00098
        Anonyymi00096 kirjoitti:

Eli pääsit tutkimuksiin ja syy selvis.

• Anonyymi00099
        Anonyymi00096 kirjoitti:

Tuohon voi vaikuttaa elintavoilla. Syntyyn ja etenemiseen.

• Anonyymi00100
        Anonyymi00098 kirjoitti:

Eli pääsit tutkimuksiin ja syy selvis.

Kyllä näin, syy selvisi.
        Kerrottiin, mikä on, ja se siitä. Itse olen etsinyt tietoa, mitä sairauden kanssa tulisi tehdä, mikä auttaa. En saanut hoito-ohjeita, ei ole mitään seurantaa, tms.

• Anonyymi00101
        Anonyymi00100 kirjoitti:

Kyllä näin, syy selvisi.
        Kerrottiin, mikä on, ja se siitä. Itse olen etsinyt tietoa, mitä sairauden kanssa tulisi tehdä, mikä auttaa. En saanut hoito-ohjeita, ei ole mitään seurantaa, tms.

Niin se seuranta perustuu sen perussairauden seurantaan esim diabeteksen.

• Anonyymi00102
        Anonyymi00100 kirjoitti:

Kyllä näin, syy selvisi.

Polyneuropatiaa hoidetaan ensisijaisesti tunnistamalla ja hoitamalla sen taustalla oleva perussairaus.

• Anonyymi00103
        Anonyymi00102 kirjoitti:

Polyneuropatiaa hoidetaan ensisijaisesti tunnistamalla ja hoitamalla sen taustalla oleva perussairaus.

Ei tuon taustalla ole mitään perussairautta.
        Neurologi sanoi myös, että ei johdu alkoholista, vaikka menneisyydessä oli alkon käyttöä.
        Diagnoosiin tuli aksonaalinen polyneuropatia, eli jotkut aksonit (liittyy hermonviejähaarakkeisiin) aivoissa on vioittuneet.
        Takavuosina käytin suuria määriä lääkkeitä, esim. neuroleptejä, ym. Neurolepteistä olen saanut sen verran luettua, että voivat aiheuttaa vaurioita aivojen aksoneihin.
        En toki ole mikään lääketieteen ammattilainen, mutta itseänikin kiinnosti, mistä tuollainen voisi johtua.

• Anonyymi00104
        Anonyymi00103 kirjoitti:

Neurologi sanoi myös, että ei johdu alkoholista, vaikka menneisyydessä oli alkon käyttöä.
        Diagnoosiin tuli aksonaalinen polyneuropatia, eli jotkut aksonit (liittyy hermonviejähaarakkeisiin) aivoissa on vioittuneet.
        Takavuosina käytin suuria määriä lääkkeitä, esim. neuroleptejä, ym. Neurolepteistä olen saanut sen verran luettua, että voivat aiheuttaa vaurioita aivojen aksoneihin.
        En toki ole mikään lääketieteen ammattilainen, mutta itseänikin kiinnosti, mistä tuollainen voisi johtua.

Kyllä neurolpetit voivat aiheuttaa tuota. Lääkeaineet voivat häiritä hermosolujen mitokondrioiden toimintaa ja lisätä oksidatiivista stressiä. Tämä kuluttaa aksonin energiavarastoja (ATP). Koska pitkät aksonit vaativat valtavasti energiaa toimiakseen, ne alkavat rappeutua distaalisesti. Hermosolun perusrungosta on kuljetettava jatkuvasti rakennusaineita aksonin päähän. Jos lääkeaine häiritsee mikrotubulusten toimintaa tai soluliman kuljetusmekanismeja, aksonin kaukaisimmat osat "nälkiintyvät" ja surkastuvat.

• Anonyymi00105
        Anonyymi00103 kirjoitti:

aikaisempi runsas alkoholin ja tiettyjen lääkkeiden käyttö voi aiheuttaa aksonaalista polyneuropatiaa (monihermosairautta), jonka oireet voivat tulla esiin tai jatkua vielä pitkään käytön lopettamisen jälkeen. Mutta jos lääkäri on sanonut ettei siitä johdu niin silloin lääkäri on oikeassa.

• Anonyymi00106
        Anonyymi00104 kirjoitti:

Kyllä neurolpetit voivat aiheuttaa tuota. Lääkeaineet voivat häiritä hermosolujen mitokondrioiden toimintaa ja lisätä oksidatiivista stressiä. Tämä kuluttaa aksonin energiavarastoja (ATP). Koska pitkät aksonit vaativat valtavasti energiaa toimiakseen, ne alkavat rappeutua distaalisesti. Hermosolun perusrungosta on kuljetettava jatkuvasti rakennusaineita aksonin päähän. Jos lääkeaine häiritsee mikrotubulusten toimintaa tai soluliman kuljetusmekanismeja, aksonin kaukaisimmat osat "nälkiintyvät" ja surkastuvat.

Kiitos tiedoista. Olen sitten näin maallikkonakin ollut "tutkimuksissani" oikeilla jäljillä.
        Mielestäni mielenkiintoisia asioita. Aina uteliaana, mikä johtuu mistäkin.

• Anonyymi00035

Mulla masennuslääkevieroitus ja sen hoitoon käytetyt lääkkeet puhkaisi psykoottista oireilua. Se loppui kun lopetin lääkkeet. Koin lääkkeiden seurauksena kognitiivisia haittoja sekä ekstrapyramidaalioireita sekä sekavuuden kasvua.

• Anonyymi00037

En usko että kyse on sen kummemmasta kuin mitä vanhusten kohdalla tehdään - määrätään lääkityksiä päällekkäin ja hiljalleen vanhus alkaa olla yhä vähemmän oma itsensä. Juuri näin kävi kun menin osastolle kun kärsin masennuslääkevieroituksen puhkaisemasta unettomuudesta ja pahentuneesta ahdistusoireilusta joka oli alkanut unilääkkeen käytön alettua. Jouduin lääkekierteeseen missä lääkkeiden haittoja lääkittiin uudella lääkkeellä. Hermostoni meni sekaisin. Koen että oloni parantui kun kehoni saavutti uuden homeostaasin kun purin sekoittavat aineet ja meni tovi aikaa.

• Anonyymi00038
        Anonyymi00037 kirjoitti:

En usko että kyse on sen kummemmasta kuin mitä vanhusten kohdalla tehdään - määrätään lääkityksiä päällekkäin ja hiljalleen vanhus alkaa olla yhä vähemmän oma itsensä. Juuri näin kävi kun menin osastolle kun kärsin masennuslääkevieroituksen puhkaisemasta unettomuudesta ja pahentuneesta ahdistusoireilusta joka oli alkanut unilääkkeen käytön alettua. Jouduin lääkekierteeseen missä lääkkeiden haittoja lääkittiin uudella lääkkeellä. Hermostoni meni sekaisin. Koen että oloni parantui kun kehoni saavutti uuden homeostaasin kun purin sekoittavat aineet ja meni tovi aikaa.

Mitään pysyvää ei tullut siis psykoosioireilun suhteen. Tuo ainoa psykoosini diagnosoitiin n. vuosikymmen sitten. Lääkkeiden pitkäaikaiskäytöstä uskon jääneen jonkinsorttisia harmeja aivoihin ja keskushermostoon ja esim PSSD.

• Anonyymi00039
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Mitään pysyvää ei tullut siis psykoosioireilun suhteen. Tuo ainoa psykoosini diagnosoitiin n. vuosikymmen sitten. Lääkkeiden pitkäaikaiskäytöstä uskon jääneen jonkinsorttisia harmeja aivoihin ja keskushermostoon ja esim PSSD.

Mä sain iteltä hoidettua PSSD pois.
        Kyllä se on taas ihanaa kokea kunnon orgasmeja.

• Anonyymi00083

Olihan sulla pitkäkestoinen lääkevähennys ettei seinään lopetettu?

• Anonyymi00036

Otin 100MG Levotsiinia niin tuntui etten herää enää ikinä: Se oli sitten viimeinen kerta sitä lääkettä.

• Anonyymi00044

Levotsiini ei ole masennuslääke vaan psykoosilääke.

• Anonyymi00045

Joskus kauan sitten käytin jonkin aikaa 100 mg Levozinia kolmesti päivässä.
        Olihan siinä vähän "tukkoinen" olo.

• Anonyymi00107

???

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      66
      1130
    2. Viesti sinulle

Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️
      Ikävä
      42
      826
    3. Mitä ihmettä pitäisi tapahtua

Että me kohdataan ja saadaan tämä tilanne etenemään?
      Ikävä
      69
      782
    4. Olen kironnut sinut alimpaan helvettiin

Hyvää matkaa.
      Ikävä
      80
      760
    5. Jos mies naisen prinsessakohtelu

on sinulle liikaa, älä valitse prinsessaa 🦋🧚🏼‍♀️👸🏼
      Ikävä
      149
      736
    6. Miksi meille jäi

Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk
      Ikävä
      37
      685
    7. Ikävö sinua nainen!

Rakastan sua! ❤️💛❤️💜🧡🧡💚🤎:💜💜❤️
      Ikävä
      64
      683
    8. Mitä sinulle on tapahtunut lapsena

Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)
      Ikävä
      78
      683
    9. Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.

Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k
      Sinkut
      202
      586
    10. Rakas, rakkaampi, rakkain

Olen tullut siihen johtopäätökseen, ettei minun kannata rakastaa. Kaikki joita olen koskaan rakastanut vain kohtelevat m
      Sinkut
      117
      578
    11. Mikä on totta mikä ei?

Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?
      Kuhmo
      11
      564
    12. Haluan purkaa vielä tuntemuksia

Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei
      Ikävä
      19
      550
    13. Kyllä tiedän sun

Likaiset pelit selän takana
      Ikävä
      52
      539
    14. Sara Sieppi ja hissi tänään

Voi helvetin helvetti. Nytkö tätä naikkosta täytyy palvoa ja antaa etuoikeus hissiin, kun hän on vääntänyt kakaran maail
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      505
    15. Onko tuo joku katkera nainen oikeasti

Joka sinua syyttää?
      Ikävä
      90
      498
    16. Ketä ajattelen

kun mietin, mitä sinulle kuuluu? En tunne sinua oikeasti, ja se on ehkä hyvä, koska jos tietäisin enemmän, se varmaan v
      Ikävä
      18
      490
    17. Työttömän miehen ihmisarvo

..parisuhdemarkkinoilla on olematon. Työtön mies on naisille ihmisjätettä, varsinkin jos sattuu olemaan vielä kunnolline
      Sinkut
      114
      465
    18. YLINEN pilaa Ähtärin mahdollisuudet.

Vuodeosastopäätös jossa Nina Ylinen (sdp) äänesti niiden lopettamisen puolesta, hoitajille potkut ja silti arviointimene
      Ähtäri
      25
      446
    19. Pilkettä sunnuntain silmässä

😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto
      Sinkut
      65
      441
    20. Persujen Puhoksen retki

Perussuomalaiset olivat tehneet turistibussimatkan Puhokseen. Tosin raukat olivat niin peloissaan, etteivät uskaltaneet
      Perussuomalaiset
      144
      427
    Aihe