Suzuki --- susi ?

Pettynyt

Onko muilla ollut vastaavia ongelmia? -91 malli 75hp.Lähtee hyvin käyntiin mutta ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä kun hetken.Kun lähtee liikkeelle niin sammuu sekä pakilla että eteen.Kun saa moottoria huudattamalla liikkeelle niin käy kun kello.Ottaa kierroksia täydeltä ja käy tuntitolkulla ilman häiriöitä.Kun pitää ajaa pitempi matka pienillä kierroksilla niin hyytyy.Kaikki polttoaineletkun liitokset on tarkistettu ja vaihdettu,polttoainetankki ja tulpat ja käsipumppu.Kaasari on puhdistettu ja bensapumpun kalvot uusittu.Ruotsalaisilla on keskustelusivu (bryggsnack) ja kaikki Suzukiin liittyvät ongelmat ovat juuri tätä.On vihjailtu jostain tyhjäkäynnin automaattisäätimen pettämisestä mikä on mulle ulaa.Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa?

26

8591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peiliin

      Koskas olet huollattanut/säädättänyt koneen kunnollisessa huollossa?

    • Nasse

      Että jaksaavat nuo viisaat mollata muita. Katsoisivat joskus itse peiliin. Tyhmiä kysymyksiä ei ole muita kuin ne, jotka jätetään kysymättä.

      Jos löydät jostakin käsikirjan, niin siellä on varmasti joitakin ohjeita kaasuttimen säätöön.

      Voi olla, että jokin laite on rikki. Yleensä kaasuttimissa on oma säätöruuvi tyhjäkäynnille. Tämä säätöruuvi säätää yleensä kaasuttimeen sitä kautta pääsevää ilmaa. Jos löydät ko. ruuvin (niissä on usein vieteri kannan alla), niin kierrä se kiinni, mutta laske kierrokset jotta voit ainakin palata alkutilanteeseen. Avaa sitä sitten 3/4 kierrosta ja kokeile sitten. Voit koettaa säätää sitä koneen käydessä sopivaan kohtaa ihan korvakuulolla.

      Jos näillä toimin et saa selkeää parannusta, niin tarvitse ammattilaisen apua.

      • selviää helpommalla

        Viisas vie koneen huoltoon, jos kaikki mahdollinen minkä itse pystyy tekemään on tehty. Mitä järkeä on tuhrata moottorin kanssa päiväkausia, kun sitä ei kuitenkaan saada kuntoon.

        Moottori kannattaa huollattaa/säädättää ammattilaisella, jonka jälkeen selviää vuosikaudet perushuolloilla. Oikein säädetty ja hyvin huollettu kone kestää. Itse puuhastelu ilman tietoa on monen koneen surma.


      • Anonyymi

        Voi taivas.. Oikea asentaja ässä taas. Toki urpo ilmaruuvilla saa paranemaan tyhjäkäynnin, mutta myös kierroskäynnin täyskaasullakin..! Eihän se ilmaruuvi kuitenkaan mitään tyhjäkäyntiä sääda, vaan se on ilmaruuvi millä säädetään ilman määrää moottorille eikä tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäyntiin on ihan oma ruuvinsa, jolla sääretään akselia jossa on kaasuläppä kiinni. Kaasuläpän tulee olla avoinna, eli kaasua pitää olla aina jonkin verran päällä ja tämä ei säädä taas mitenkään ilman määrää.. Kaasuttimessa on kolme ruuvia joilla säädetään ilmaa, tyhjäkäyntiä sekä seosta ja seosruuvilla taasen säädetään halutaanko kone käymään rikkaalla vai laihalla seoksella, eli suomeksi ilman määrää bensiiniin nähden, koska ei se polttoaine syty pytyssä palamaan ilman ilmaa.. Tuossa nyt alkuun näille spedeille mitkä kertoo mitä sattuu!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi taivas.. Oikea asentaja ässä taas. Toki urpo ilmaruuvilla saa paranemaan tyhjäkäynnin, mutta myös kierroskäynnin täyskaasullakin..! Eihän se ilmaruuvi kuitenkaan mitään tyhjäkäyntiä sääda, vaan se on ilmaruuvi millä säädetään ilman määrää moottorille eikä tyhjäkäyntiä. Tyhjäkäyntiin on ihan oma ruuvinsa, jolla sääretään akselia jossa on kaasuläppä kiinni. Kaasuläpän tulee olla avoinna, eli kaasua pitää olla aina jonkin verran päällä ja tämä ei säädä taas mitenkään ilman määrää.. Kaasuttimessa on kolme ruuvia joilla säädetään ilmaa, tyhjäkäyntiä sekä seosta ja seosruuvilla taasen säädetään halutaanko kone käymään rikkaalla vai laihalla seoksella, eli suomeksi ilman määrää bensiiniin nähden, koska ei se polttoaine syty pytyssä palamaan ilman ilmaa.. Tuossa nyt alkuun näille spedeille mitkä kertoo mitä sattuu!!

        Tämä vuoden 2019 urpo on väärässä. Tyhjäkäynti säädetään seoksella (se ruuvi jossa on jousi) kuten jo 14 vuotta sitten tuossa kirjoitettiin. Vuoden 2019 urpoll ja typerimälle teolle mitä vuosimallin 2019 urpo pystyi tekemään (nosti 14 vuotta vanhan aiheen ja kirjoitti vielä puuta heinää). Vivustolla ei säädetä tyhjäkäynnin seosta eli tyhjäkäyntiä, se tehdään seosta säätämällä eli ilmamäärää siitä ruuvista. Kun seos on oikea, niin jos tyhjäkäyntyi on liian matalalla, niin sitten voi vivustosta vähän korjata, usein ei tarvitse. 14 vuotta sitten olleeseen ongelmaan vivusto-säätö ei varmasti auttanut, seoksen säätö olisi voinut auttaa (mikäli tyhjäkäyntipiiri ei ollut tukossa, mikä oli varmaan se vika silloin 14 vuotta sitten).


    • pnieminen

      onko sytytys ok? onko syöttö säädetty tyhjäkäynnillä ilmaseos ok? kastuuko tulpat kun sammuu? kaasuttimen pinnan säätö ok, mekaaninen venttiili ok? bensansuodattimet oikeinpäin ja vaihdettu?

    • että

      Vaikka mitään hälyttävää ei ilmenisi,saatat rikkoa koneesi pienen säätöhomman takia.Itse en uskonut heti ja vienyt ammattimiehen säädettäväksi,nyt se on entinen moottori.Tuntuu että oikeat asiat olet käynyt läpi.

      • liittyisi

        Sähköihin,törmäsin samanlaiseen ongelmaan,omassa koneessani joka tosin on 65 hp.Ensin puhdistin kaasuttimet,kävin läpi koko p-apuolen,sama ongelma jatkui,kävi hyvin tyhjäkäynnillä kunnes sammui n 10 sekunnin kuluttua kuin seinään,muuten muilla kierroksilla kävi normaalisti,vaihdoin tuon jälkeen kaikki sähköpalikat(sattui olemaan varaosa moottori liiterissä) jonka jälkeen käynti muuttui huomattavasti parempaan suuntaan,varmaa tietoa nyt ei sitten ole oliko tosiaan jonkin komponentti rikki,vai oliko vain huono kosketus tai jotain jossain,kuitenkin nyt toimii ja nyt tyhjäkäynnillä sammahtelukin hävisi,ja itselläni ei tosiaan ole tuota tyhjäkäynnin säätöruuvia,vaan se sähköinen malli,joka löytyy konetta edestä katsottuna oikealla puolella kaasuttimia,ja säätökytkin taas vasemmalta,lohkon kyljestä,ennen sähköboksia.Ei suzuki moottorina huono ole,vaikka useimmat niin sanovatkin,itsellä muutamia eri kokoisia ollut,ja tämä ensimmäinen missä vikaa oli.(ellei viaksi lasketa kiviä jotka löytyneet on :0) )


      • Sitä on liikkeellä
        liittyisi kirjoitti:

        Sähköihin,törmäsin samanlaiseen ongelmaan,omassa koneessani joka tosin on 65 hp.Ensin puhdistin kaasuttimet,kävin läpi koko p-apuolen,sama ongelma jatkui,kävi hyvin tyhjäkäynnillä kunnes sammui n 10 sekunnin kuluttua kuin seinään,muuten muilla kierroksilla kävi normaalisti,vaihdoin tuon jälkeen kaikki sähköpalikat(sattui olemaan varaosa moottori liiterissä) jonka jälkeen käynti muuttui huomattavasti parempaan suuntaan,varmaa tietoa nyt ei sitten ole oliko tosiaan jonkin komponentti rikki,vai oliko vain huono kosketus tai jotain jossain,kuitenkin nyt toimii ja nyt tyhjäkäynnillä sammahtelukin hävisi,ja itselläni ei tosiaan ole tuota tyhjäkäynnin säätöruuvia,vaan se sähköinen malli,joka löytyy konetta edestä katsottuna oikealla puolella kaasuttimia,ja säätökytkin taas vasemmalta,lohkon kyljestä,ennen sähköboksia.Ei suzuki moottorina huono ole,vaikka useimmat niin sanovatkin,itsellä muutamia eri kokoisia ollut,ja tämä ensimmäinen missä vikaa oli.(ellei viaksi lasketa kiviä jotka löytyneet on :0) )

        Minäkin oon kuullu, että suzukeilla on ajettu kivikkoon muita useammin.Outo juttu, mutta sitä on kuulemma liikkeellä.

        Yhessä suzukin tapauksessa oli rikiputki katkennu puolivälistä, ja toisessa lähti koko perä.

        Oliskohan syynä huono alumiinilaatu.Kuten jamahoissa pakopuolen syöpyminen, ja myös kaasuttimia on halkeillu ihan huvikseen.


    • Örebro

      Se palaa huonosti pienillä kierroksilla!

    • Pettynyt

      Tuli asiallisia neuvoja.Polttoainepuolella olen tehnyt kaikki mahdolliset tarkistukset.Tyhjäkäyntiseosruuvin ohje on Suzukilla pohjaan ja sitte 1.1/8 kierros auki.Ja sen kuulee milloin moottori käy kevyeesti kun säätää.Itse kallistun siihen teoriaan että vika on sähköpuolella,muttä missä.Olen huomannut että alin tulppa on kosteampi kun muut,eli viittaa huonoon kipinään.Ja minkä takia vain alhaisilla kierroksilla?Arvaatte että vituttaa kun pitäis lähteä laiturista liikkeelle ja kone sammuu,ja sen jälkeen saa pyörittää pitkään ennenkuin lähtee uudestaan käymään.Paikallinen piirimyyjä on projektissa mukana,on pieni takuu voimassa,mutta siltäkin on mennyt sormi suuhun vaikka on kalvoja katseltavana.

      • Mike

        Kuin olet tehnyt talvihuolto tai keväthuolto, oletko aukastanut ilmaruuvin sekoituspumpussa?
        Jos et olet tehnyt sitä koskaan, arvaan että alimainen mänttä on leikanut. Jos puristusarvot on samalaiset kuin muut, voi hyvin olla säätövika tai elektoninen. Sekoitusruuvit voi olla eri paksuudet, eli on kiinni 1/1000 mm että alimainen mänttä saa liikaa vaikka on avattu yhtä paljon. (huoltokirjat joskus kertoo että heitto voi olla 1/4 - 3/4 kierrokset)


      • Pettynyt
        Mike kirjoitti:

        Kuin olet tehnyt talvihuolto tai keväthuolto, oletko aukastanut ilmaruuvin sekoituspumpussa?
        Jos et olet tehnyt sitä koskaan, arvaan että alimainen mänttä on leikanut. Jos puristusarvot on samalaiset kuin muut, voi hyvin olla säätövika tai elektoninen. Sekoitusruuvit voi olla eri paksuudet, eli on kiinni 1/1000 mm että alimainen mänttä saa liikaa vaikka on avattu yhtä paljon. (huoltokirjat joskus kertoo että heitto voi olla 1/4 - 3/4 kierrokset)

        Kiinnileikkaminen kävi mielessä,poistin tulpat ja tehokkaalla lampulla katselin sylinterien seinämiä(muutes hyvin näkee)ei naarmun naarmua.Seuraavaksi olis tarkoitus keskittyä seossäätöön.Olen kuullut että Suzukissa säätö on päinvastainen kun muissa koneissa.Eli kun kierrät kiinni niin saa vähemmän ainetta.Kierretään kiinni kunnes alkaa yskiä ja sen jälkeen 1/2 kierros auki.


      • Mike
        Pettynyt kirjoitti:

        Kiinnileikkaminen kävi mielessä,poistin tulpat ja tehokkaalla lampulla katselin sylinterien seinämiä(muutes hyvin näkee)ei naarmun naarmua.Seuraavaksi olis tarkoitus keskittyä seossäätöön.Olen kuullut että Suzukissa säätö on päinvastainen kun muissa koneissa.Eli kun kierrät kiinni niin saa vähemmän ainetta.Kierretään kiinni kunnes alkaa yskiä ja sen jälkeen 1/2 kierros auki.

        Kyllä sekoitusruuvi yleensä toimi niin!
        Olen kyllä kuulunut että asiantuntia on väittänyt sitä että kiristys anttaa enempi bensaa.. mutta ei vaan on totta!
        Ruuvi auki = lisä ilma joka ime bensaa mukana!
        Mutta jos testaat sitä niin kuin selitit pistä tyhjäkäynti aivan alhaalla, muuten et saat sitä toimimaan. Ja silti on hyvin vaikea kuin on kolme kaasuttimet.
        Suz 30lla on systeemi joka nosta kierokset kuin startaa ja jos vetää kaasun pois liian nopeasti.
        Sitä voi kalibroida, mutta en olen ihan varma jos sun moottorissa on sama systeemi.
        Oli kerran suz 50 ja pistin muut merkiset tulpat kuin NGK, ja en saanut enä toimimaan ennen vaihdoin takaisin! Vielä.. vaikka olet vaihdanut tulpat kerran, älä luota että ovat silti kunnossa!


      • Pettynyt
        Mike kirjoitti:

        Kyllä sekoitusruuvi yleensä toimi niin!
        Olen kyllä kuulunut että asiantuntia on väittänyt sitä että kiristys anttaa enempi bensaa.. mutta ei vaan on totta!
        Ruuvi auki = lisä ilma joka ime bensaa mukana!
        Mutta jos testaat sitä niin kuin selitit pistä tyhjäkäynti aivan alhaalla, muuten et saat sitä toimimaan. Ja silti on hyvin vaikea kuin on kolme kaasuttimet.
        Suz 30lla on systeemi joka nosta kierokset kuin startaa ja jos vetää kaasun pois liian nopeasti.
        Sitä voi kalibroida, mutta en olen ihan varma jos sun moottorissa on sama systeemi.
        Oli kerran suz 50 ja pistin muut merkiset tulpat kuin NGK, ja en saanut enä toimimaan ennen vaihdoin takaisin! Vielä.. vaikka olet vaihdanut tulpat kerran, älä luota että ovat silti kunnossa!

        On jo laitettu kaksi sarjaa tulppia ja vaihdettu keskenään.Mitä luulet,ruotsalaisella keskustelupalstalla (bryggsnack) oli ohje että säädä kaasuttaja pakki päällä.Silloin kun saat toimimaan,sen jälkeen sulla on hyvä tyhjäkäynti.


      • Mike
        Pettynyt kirjoitti:

        On jo laitettu kaksi sarjaa tulppia ja vaihdettu keskenään.Mitä luulet,ruotsalaisella keskustelupalstalla (bryggsnack) oli ohje että säädä kaasuttaja pakki päällä.Silloin kun saat toimimaan,sen jälkeen sulla on hyvä tyhjäkäynti.

        Luultavasti ei on väliä... en voi olla silti varma kuin en olen testanut. Jos on yksi kaasutin olis neuvoja noin: tyhjäkäyntiin - täyskaasun nopeasti, jos "prötpöttä" niin saa liikaa elikä kiristää sekoitusruuvin. Jos sano "baaa" niin saa lian vähän. Siinä välissä on oikein! Jos olet säättänyt ruuvit perus-asentoon niin voit testaa tämä sama systeemi.
        Säättää kaikki n.1/8 tai 1/4 kierros kerralaan, niin että saat sitä toimimaan mahdollisiman hyvin, sitten voit säättää yksi kerrallaan jos tarvitsee. Niin toivottavasti saat sitä säädetty että toimii, muuten on sähkövika tai jotakin muuta kalliimpi???


      • Mike
        Pettynyt kirjoitti:

        On jo laitettu kaksi sarjaa tulppia ja vaihdettu keskenään.Mitä luulet,ruotsalaisella keskustelupalstalla (bryggsnack) oli ohje että säädä kaasuttaja pakki päällä.Silloin kun saat toimimaan,sen jälkeen sulla on hyvä tyhjäkäynti.

        Luultavasti ei on väliä... en voi olla silti varma kuin en olen testanut. Jos on yksi kaasutin olis neuvoja noin: tyhjäkäyntiin - täyskaasun nopeasti, jos "prötpöttä" niin saa liikaa elikä kiristää sekoitusruuvin. Jos sano "baaa" niin saa lian vähän. Siinä välissä on oikein! Jos olet säättänyt ruuvit perus-asentoon niin voit testaa tämä sama systeemi.
        Säättää kaikki n.1/8 tai 1/4 kierros kerralaan, niin että saat sitä toimimaan mahdollisiman hyvin, sitten voit säättää yksi kerrallaan jos tarvitsee. Niin toivottavasti saat sitä säädetty että toimii, muuten on sähkövika tai jotakin muuta kalliimpi???


      • Pettynyt
        Mike kirjoitti:

        Kyllä sekoitusruuvi yleensä toimi niin!
        Olen kyllä kuulunut että asiantuntia on väittänyt sitä että kiristys anttaa enempi bensaa.. mutta ei vaan on totta!
        Ruuvi auki = lisä ilma joka ime bensaa mukana!
        Mutta jos testaat sitä niin kuin selitit pistä tyhjäkäynti aivan alhaalla, muuten et saat sitä toimimaan. Ja silti on hyvin vaikea kuin on kolme kaasuttimet.
        Suz 30lla on systeemi joka nosta kierokset kuin startaa ja jos vetää kaasun pois liian nopeasti.
        Sitä voi kalibroida, mutta en olen ihan varma jos sun moottorissa on sama systeemi.
        Oli kerran suz 50 ja pistin muut merkiset tulpat kuin NGK, ja en saanut enä toimimaan ennen vaihdoin takaisin! Vielä.. vaikka olet vaihdanut tulpat kerran, älä luota että ovat silti kunnossa!

        Tulin reissusta kotiin ja on tullut hyviä vihjeitä.Huomenna on eteläsuomessa hellettä,ei kun kaasareita ruuvaamaan.


    • pate

      vuoto sylinterien välissä keskenään alin ja keskimmäinen.

      • Pettynyt

        Onko sulla kokemuksia vastaavasta.Se on muutes iso juttu jos olis tosi,eli johtais kaupan purkuun.


    • Samanlainen.

      Mulla oli juuri samanlainen/ikäinen kone. Sekään ei meinannut millään toimia lähtöhetkellä, eikä meinannu päästä liikkeelle, vaan sammu. Polttoainetankin puhdistuksen jälkeen rupes toimimaan hyvin. Ilmeisesti vettä kertynyt tankkiin? Tyhjensin tankin ja annoin vielä kuivua muutaman päivän korkki auki, et vermasti haihtuu kaikki. sit vaan uudet bensat sisään, ja tomi ihan eri malliin. Ilmeisesti herkkä vedelle bensan seassa??

    • Pettynyt

      Kaikki oli kiinni kaasareiden ilmaruuvin säädöstä.Ruuvit pohjaan ja 1 1/4 kierros auki ja sen jälkeen hienosäätö.

    • Mikkää ou nii varma ku Suzuki. Paitsi kuolema tietysti.

    • 55v

      ...ja se, että joku ääliö kaivaa 8 vuotta vanhan ketjun esiin ja kommentoi sitä ilman mitään asiasisältöä...

      • Anonyymi

        Sussuki on varma vehje.


      • Anonyymi

        Ja joku ääliö ottaa asiakseen saada siitäkin itkupotkuraivarin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5288
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2396
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1917
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1608
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1571
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1368
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1226
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      6
      1209
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe