Uusi video Joonalta

Anonyymi-ap

29

195

Vastaukset 29

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos Joonalle ja Juusolle, rukoilen Jumalan siunausta teille tähän työhön, että Jeesus Kristus koskettaisi vl-ihmisten sydämiä, että mahdollisimman moni saisi tuntea Jeesuksen läsnäolon sydämessään.

• Anonyymi00001

Markus 10
      Jeesus parantaa sokean kerjäläisen
      46 He tulivat Jerikoon. Kun Jeesus sitten lähti kaupungista opetuslastensa kanssa ja suuren väkijoukon seuraamana, tien vieressä istui sokea kerjäläinen Bartimaios, Timaioksen poika. [10:46-52: Matt. 20:29-34; Luuk. 18:35-43]
      47 Kun hän kuuli, että ohikulkija oli Jeesus Nasaretilainen, hän alkoi huutaa: "Jeesus, Daavidin Poika, armahda minua!" [Matt. 1:1+ | Matt. 9:27, 15:22; Luuk. 17:13]
      48 Monet käskivät hänen olla hiljaa, mutta hän vain huusi entistä kovemmin: "Daavidin Poika, armahda minua!"
      49 Silloin Jeesus pysähtyi ja sanoi: "Kutsukaa hänet tänne." He menivät kutsumaan sokeaa ja sanoivat hänelle: "Älä pelkää. Nouse, hän kutsuu sinua."
      50 Mies heitti vaippansa yltään, nousi kiireesti jaloilleen ja tuli Jeesuksen luo.
      51 "Mitä haluat minun tekevän sinulle?" Jeesus kysyi. Sokea vastasi: "Rabbuuni*, anna minulle näköni." [Rabbuuni on kunnioittava puhuttelusana ja merkitsee 'opettajani', vrt. Matt. 23:7.]
      52 Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Mene, uskosi on parantanut sinut."* Samassa mies sai näkönsä takaisin, ja hän lähti kulkemaan Jeesuksen mukana. [Toinen tulkinta: pelastanut sinut.][Mark. 5:34+]

• Anonyymi00002

Kuuntelin n. 30 s. alusta. Agendan tavoite tuskin saada Kristusta lestadiolaisille, siihen lestadiolaiset niin kuin muukin kristikunta (ja jopa pahat henget) uskovat jo ennestään. Agendan tavoite lienee saada ekumenia/allianssihenki vl:ille. Myönnän, että johtopäätös on tehty hyvin puutteellisella perehtymisellä Joonan ja Juuson videoihin, mutta olen lukenut molempien kirjoituksia jonkin verran, Juusohan kirjoittaa täälläkin jonkin verran.

• Eli ajatteletko että Joona tai minä valehtelee?

• Anonyymi00003
        JuusoLehtola kirjoitti:

Eli ajatteletko että Joona tai minä valehtelee?

Riippuu valheen määritelmästä. Vl:t uskovat Kristukseen ja vieläpä elävässä uskossa. Teillä saattaa olla ajatuksena, että koska usko ei ole ekumeenista uskoa, niin teidän kriteereillänne oikea usko Kristukseen puuttuisi.

• Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Riippuu valheen määritelmästä. Vl:t uskovat Kristukseen ja vieläpä elävässä uskossa. Teillä saattaa olla ajatuksena, että koska usko ei ole ekumeenista uskoa, niin teidän kriteereillänne oikea usko Kristukseen puuttuisi.

ika kätevä definitio sille omalle kuplalle: jos joku muu elää ja uskoo, se on heti "vähän kyseenalaista", mutta kun teidän porukka pyörittää samaa kehää vuosikymmenestä toiseen, se onkin yhtäkkiä suoraan taivaan pankista otettu totuus.
        Se "elävä usko" alkaa nykyään kuulostaa lähinnä sisäpiirin viralliselta tuotemerkiltä, jolla on monopolioikeus armoon ja portinvartijan leima paperissa. Ekumenia tai muut kristityt eivät teidän kriteereilläsi kelpaa mihinkään, koska koko systeemi kaatuisi siihen, jos huomattaisiinkin, että Jeesus saattaa sittenkin liikkua noiden harmaiden betoniseinien ja oman sukuseuran ulkopuolellakin. Aika monta kertaa on nähty, että se "oikea usko" on loppujen lopuksi vain tarkkaan vartioitu reviiri, jossa porttia pidetään kiinni ja portinvartija laskuttaa sisäänpääsystä omilla säännöillään.

• Anonyymi00005
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Vl-uskossa olevat, eivät ole Jeesuksen seuraajia. He ovat niitä fariseuksia, joita Jeesus vihasi ja vastusti.
        Jeesus kulkee siellä missä on syntisiä ihmisiä, eikä vl-liike voi sitä estää.

Hoitomiehet opettivat, ettei epäuskoisten, eli syntisten ihmisten kanssa saa olla missään tekemisissä. Se on suoraan raamatusta, miten fariseukset kielsivät Jeesusta olemasta syntisten ihmisten kanssa.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Vl-uskossa olevat, eivät ole Jeesuksen seuraajia. He ovat niitä fariseuksia, joita Jeesus vihasi ja vastusti.

Hoitomiehet opettivat, ettei epäuskoisten, eli syntisten ihmisten kanssa saa olla missään tekemisissä. Se on suoraan raamatusta, miten fariseukset kielsivät Jeesusta olemasta syntisten ihmisten kanssa.

Elävässä vl-uskossa koen olevani matkalla kohti taivasta, mutta uskonvapauteen kuuluu, että saat ajatella asian olevan niin kuin ajattelet ja enkä minäkään vastaavasti ajattele sinun uskoasi oikeaksi uskoksi.

Tuota epäuskoisten kanssa tekemisissäolemiskieltoa käsiteltiin ihan hiljattain toisessa ketjussa eikä pyynnöistä huolimatta esitetty dokumentteja tällaisesta opetuksesta. En ole ikinä törmännyt vl-liikkeessä em. opetukseen. Olen lukenut täältä hoitokokousten aikaan 1970-luvulla olleen sellaista opetusta, mutta ei ole esitetty näyttöä, että SRK:n johto olisi linjannut niin ja ylipäätään em. asiassa vaikutetaan olevan ennen kaikkea hoidettujen omien kertomusten varassa. Voi olla, että sellaisia ylilyöntejä on tapahtunut. Toisaalta hoidettujen omatunto venyy sepittämään tarinaa myös CIA-rahoista, joista ei ole mitään näyttöä ja joihin liittyvistä väitteistä merkittävä osa on osoitettu täysin keksityiksi. Joka kerran keksitään yhdessä asiassa, sitä aina epäillään eikä siksi voi täysin sulkea pois mahdollisuutta, että hengellinen karttaminen (ei Jumalan terve ja Jumalan rauhaan) on väännetty kaikenlaisesta kanssakäymisestä kielloksi. Ehkä todennäköisintä kuitenkin on, että karttamiset ovat olleet todellisia ylilyöntejä joillakin paikkakunnilla, mutta eivät virallinen johdon taholta tullut linjaus. Valitettavia, jos niin on päässyt käymään, mutta eivät edusta vl-opetusta, jota olen koko ikäni kuullut.

• Anonyymi00007
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Elävässä vl-uskossa koen olevani matkalla kohti taivasta, mutta uskonvapauteen kuuluu, että saat ajatella asian olevan niin kuin ajattelet ja enkä minäkään vastaavasti ajattele sinun uskoasi oikeaksi uskoksi.

Tuota epäuskoisten kanssa tekemisissäolemiskieltoa käsiteltiin ihan hiljattain toisessa ketjussa eikä pyynnöistä huolimatta esitetty dokumentteja tällaisesta opetuksesta. En ole ikinä törmännyt vl-liikkeessä em. opetukseen. Olen lukenut täältä hoitokokousten aikaan 1970-luvulla olleen sellaista opetusta, mutta ei ole esitetty näyttöä, että SRK:n johto olisi linjannut niin ja ylipäätään em. asiassa vaikutetaan olevan ennen kaikkea hoidettujen omien kertomusten varassa. Voi olla, että sellaisia ylilyöntejä on tapahtunut. Toisaalta hoidettujen omatunto venyy sepittämään tarinaa myös CIA-rahoista, joista ei ole mitään näyttöä ja joihin liittyvistä väitteistä merkittävä osa on osoitettu täysin keksityiksi. Joka kerran keksitään yhdessä asiassa, sitä aina epäillään eikä siksi voi täysin sulkea pois mahdollisuutta, että hengellinen karttaminen (ei Jumalan terve ja Jumalan rauhaan) on väännetty kaikenlaisesta kanssakäymisestä kielloksi. Ehkä todennäköisintä kuitenkin on, että karttamiset ovat olleet todellisia ylilyöntejä joillakin paikkakunnilla, mutta eivät virallinen johdon taholta tullut linjaus. Valitettavia, jos niin on päässyt käymään, mutta eivät edusta vl-opetusta, jota olen koko ikäni kuullut.

Sinun on ihan turha väitellä minun kanssa hoitokokouksista, koska minä olen ollut niissä ja sinä et ole ollut.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00007 kirjoitti:

Sinun on ihan turha väitellä minun kanssa hoitokokouksista, koska minä olen ollut niissä ja sinä et ole ollut.

Minulla on oikeus ja oikeastaan velvollisuuskin edellyttää, että hoitokokouksista esitetyt väitteet todennetaan. Saaren henkiparannusoppi on fakta, CIA-rahat ruskeaa mönjää ja näiden väliin jää asioita, jotka olisi tärkeää näyttää todeksi, etteivät ne näyttäytyisi pelkästään pois potkittujen panettelukiimana. Vaikka 1970-luvun lopulla olisi ollut muutaman vuoden jossain päin ollut niin kireää opetusta, ettei epäuskoisten kanssa saisi olla tekemisissä kuin ei-välttämättömissä asioissa, niin koko minun elämäni aikana en ole missään vl-liikkeessä törmännyt em. opetukseen. Sinun viesteistäsi saa kierohkon tuntuisesti käsityksen, että tällainen opetus olisi ihan voimissaan ja arkipäivää vl-liikkeessä. Ei ole. Muita ei pidetä elävässä uskossa olevina, se on arkipäivää oleva käsitys ja opetus vl-liikkeessä, mutta ei sellainen, että epäuskoisten kanssa ei saisi olla tekemisissä tai ystävystyä. Tulee mieleen, että olet itse polttanut kaikki siltasi vl:iin ja kukaan vl ei enää luota sinuun ja elät siksi käsityksessä, että vl:t eivät saisi olla tekemisissä epäuskoisten kanssa. Tosiasiassa tilanne saattaa olla, että he eivät halua tekemisissä vain sinun kanssa, kun kukaan ei jaksa kuunnella marinaa, miten kauhea ihminen on sen vuoksi, ettei pidä uskovaisena niin hyvää ihmistä, jollaiseksi itsesi kirjoitustesi perusteella koet. Asia saattaa olla täysin toisinkin, mutta tällainen väkisin tulee mieleen, niin kaukana esittämäsi väitteet ovat siitä todellisuudesta, jossa olen elänyt ja elän.

• Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Minulla on oikeus ja oikeastaan velvollisuuskin edellyttää, että hoitokokouksista esitetyt väitteet todennetaan. Saaren henkiparannusoppi on fakta, CIA-rahat ruskeaa mönjää ja näiden väliin jää asioita, jotka olisi tärkeää näyttää todeksi, etteivät ne näyttäytyisi pelkästään pois potkittujen panettelukiimana. Vaikka 1970-luvun lopulla olisi ollut muutaman vuoden jossain päin ollut niin kireää opetusta, ettei epäuskoisten kanssa saisi olla tekemisissä kuin ei-välttämättömissä asioissa, niin koko minun elämäni aikana en ole missään vl-liikkeessä törmännyt em. opetukseen. Sinun viesteistäsi saa kierohkon tuntuisesti käsityksen, että tällainen opetus olisi ihan voimissaan ja arkipäivää vl-liikkeessä. Ei ole. Muita ei pidetä elävässä uskossa olevina, se on arkipäivää oleva käsitys ja opetus vl-liikkeessä, mutta ei sellainen, että epäuskoisten kanssa ei saisi olla tekemisissä tai ystävystyä. Tulee mieleen, että olet itse polttanut kaikki siltasi vl:iin ja kukaan vl ei enää luota sinuun ja elät siksi käsityksessä, että vl:t eivät saisi olla tekemisissä epäuskoisten kanssa. Tosiasiassa tilanne saattaa olla, että he eivät halua tekemisissä vain sinun kanssa, kun kukaan ei jaksa kuunnella marinaa, miten kauhea ihminen on sen vuoksi, ettei pidä uskovaisena niin hyvää ihmistä, jollaiseksi itsesi kirjoitustesi perusteella koet. Asia saattaa olla täysin toisinkin, mutta tällainen väkisin tulee mieleen, niin kaukana esittämäsi väitteet ovat siitä todellisuudesta, jossa olen elänyt ja elän.

Sinä tuomitset minut, mitä Jeesus sanoi siitä?

• Anonyymi00003 kirjoitti:

Sama peli kuin aina: sepität omiasi sen minkä kerkiät. Mielikuvitus sinulla ainakin toimii, ehkä hiukan liian vilkkaasti tosin 😂

• Anonyymi00010
        JuusoLehtola kirjoitti:

Sama peli kuin aina: sepität omiasi sen minkä kerkiät. Mielikuvitus sinulla ainakin toimii, ehkä hiukan liian vilkkaasti tosin 😂

Videoidenne sisältöä tiedän vähän. Sen verran kuitenkin tiedän sinusta, että olet kertonut täällä löytäneesi Kristuksen oliko se kalvinistien saarnoista ja päätyneesi tulokseen, että vl-uskon hedelmät (mm. arkuus tunnustaa uskoa ja levittää sanomaansa) eivät ole elävän uskon hedelmiä. Mahdotonta, että et vl:na olisi uskonut Kristukseen, mutta aloit kokea vl-uskon Kristukseen kuolleeksi uskoksi ja sen uuden uskosi eläväksi uskoksi. Et kuitenkaan pidä kaikkia katolilaisia elävässä uskossa olevina, vaan elävässä uskossa olevat ovat uskossaan totiset kaikista kristillisistä porukoista ja tähän uskoon yrität käännyttää vl:ia. Jotenkin noin miellän agendasi. Joonan agendaa tunnen vähemmän, mutta olen lukenut hänen aikoinaan pitämänsä blogin kirjoituksia, minkä vuoksi uskon tuntevani hänenkin ajatteluaan jonkin verran.

• Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Sinä tuomitset minut, mitä Jeesus sanoi siitä?

Saat vapaasti ajatella minun tuomitsevan sinut, jos sellainen ajatus tuo sinulle iloa. Itse ajattelen, että tuomiovaltaa minulla ei ole, mutta näen myös meidän uskomme täysin erilaisina ja pidän loogisesti mahdottomana, että molempien usko voisi olla oikeaa. Hyvä kuitenkin, että minä en ole viimeisellä tuomiolla se, joka jakaa ihmiset vuohiin ja lampaisiin.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Saat vapaasti ajatella minun tuomitsevan sinut, jos sellainen ajatus tuo sinulle iloa. Itse ajattelen, että tuomiovaltaa minulla ei ole, mutta näen myös meidän uskomme täysin erilaisina ja pidän loogisesti mahdottomana, että molempien usko voisi olla oikeaa. Hyvä kuitenkin, että minä en ole viimeisellä tuomiolla se, joka jakaa ihmiset vuohiin ja lampaisiin.

Kiven kovaan väität, että hoitokokousoppi olisi oikea oppi, sitähän pääosin vl-liikkeessä vielä opetetaan, mutta aika voi muuttua sielläkin, sellaista on jo näkyvillä. Joona ja Juuso tekevät hyvin, kun tuovat esiin oikeaa uskoa.

• Anonyymi00013
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Kiven kovaan väität, että hoitokokousoppi olisi oikea oppi, sitähän pääosin vl-liikkeessä vielä opetetaan, mutta aika voi muuttua sielläkin, sellaista on jo näkyvillä. Joona ja Juuso tekevät hyvin, kun tuovat esiin oikeaa uskoa.

Minun hoitokokousoppini on Kristuksen hoitokokousoppi, jonka mukaan syntiä tekevää on nuhdeltava ja tarvittaessa sidottava synnintunnon herättämiseksi, ollen hitaita sitomaan ja nopeita päästämään, ja syntilupaleimoja ei myönnetä lainkaan. Et pääse väittelemään asiasta Jeesuksen itsensä kanssa, mutta voin sparrata.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Minun hoitokokousoppini on Kristuksen hoitokokousoppi, jonka mukaan syntiä tekevää on nuhdeltava ja tarvittaessa sidottava synnintunnon herättämiseksi, ollen hitaita sitomaan ja nopeita päästämään, ja syntilupaleimoja ei myönnetä lainkaan. Et pääse väittelemään asiasta Jeesuksen itsensä kanssa, mutta voin sparrata.

Sinä voit toteuttaa uskoasi, kuten haluat.

• Anonyymi00010 kirjoitti:

Videoidenne sisältöä tiedän vähän. Sen verran kuitenkin tiedän sinusta, että olet kertonut täällä löytäneesi Kristuksen oliko se kalvinistien saarnoista ja päätyneesi tulokseen, että vl-uskon hedelmät (mm. arkuus tunnustaa uskoa ja levittää sanomaansa) eivät ole elävän uskon hedelmiä. Mahdotonta, että et vl:na olisi uskonut Kristukseen, mutta aloit kokea vl-uskon Kristukseen kuolleeksi uskoksi ja sen uuden uskosi eläväksi uskoksi. Et kuitenkaan pidä kaikkia katolilaisia elävässä uskossa olevina, vaan elävässä uskossa olevat ovat uskossaan totiset kaikista kristillisistä porukoista ja tähän uskoon yrität käännyttää vl:ia. Jotenkin noin miellän agendasi. Joonan agendaa tunnen vähemmän, mutta olen lukenut hänen aikoinaan pitämänsä blogin kirjoituksia, minkä vuoksi uskon tuntevani hänenkin ajatteluaan jonkin verran.

En ole koskaan sanonut että VL ei voi uskoa Kristukseen elävällä uskolla, eli siinä olet väärässä, sillä tavalla en usko. Ja koska kaikki sun muut sepitykset perustuu tuohon kuvitelmaan niin ne on juuri niitä, eli sepityksiä.

Ja minä en usko että elävässä uskossa on "uskossaan toiset" kaikista porukoista, mitä ihmettä se edes tarkoittaa. Että on kokoajan totinen ilme ja lihakset jäykkänä?

Sinun ongelma on tässä kohtaa se että valjastat nämä sun loistavat satusepän taidot sepittämään asioita sun kuvitelmien pohjalta sensijaan että tekisit sen tosiasioiden pohjalta. Ja samoin teet lähestulkoon kaikessa: sepität kaiken sellaiseksi mitä kuvittelet sen asian olevan sensijaan että mitä se oikeasti on.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Katsotaan nyt kuka tässä todella opettaa ja kuka eksyy. Puheesi ”Kristuksen hoitokokousopista” ja sidonnasta on sisäisesti täysin ristiriitaista: vaadit hitautta sitomiseen ja syntilupaleimojen poistamista, mutta samalla nostat itsesi nimimerkin suojasta tuomariksi, joka jakaa syntejä ja määrittelee toisten uskon puhtautta. Jos kerran väität noudattavasi Mestarin linjaa, miksi toimit suoraan sitä vastaan? Jeesus ei istuttanut ketään anonyymille palstalle tuomitsemaan muita, vaan vaati ensin katsomaan sitä omaa silmäänsä. Kun logiikkasi pohjana on pelkkä tarve kontrolloida ja alentaa muita omien pienten sääntöjesi mukaan, koko oppisi sortuu omiin mahdottomuuksiinsa. Ennen kuin opetat muille synnintuntoa, opettele itse edes perusasiat siitä, miten totuus kestää päivänvalon ilman piilottelua.

• Anonyymi00016
        JuusoLehtola kirjoitti:

En ole koskaan sanonut että VL ei voi uskoa Kristukseen elävällä uskolla, eli siinä olet väärässä, sillä tavalla en usko. Ja koska kaikki sun muut sepitykset perustuu tuohon kuvitelmaan niin ne on juuri niitä, eli sepityksiä.

Ja minä en usko että elävässä uskossa on "uskossaan toiset" kaikista porukoista, mitä ihmettä se edes tarkoittaa. Että on kokoajan totinen ilme ja lihakset jäykkänä?

Sinun ongelma on tässä kohtaa se että valjastat nämä sun loistavat satusepän taidot sepittämään asioita sun kuvitelmien pohjalta sensijaan että tekisit sen tosiasioiden pohjalta. Ja samoin teet lähestulkoon kaikessa: sepität kaiken sellaiseksi mitä kuvittelet sen asian olevan sensijaan että mitä se oikeasti on.

En tarkoita totisilla tosikkoja, vaan uskossaan tosissaan olevia. Maailman yleisin seurakuntaoppi lienee käsitys, että ei väliä, missä porukassa ja mihin oppiin uskoo, kunhan uskoo tarpeeksi tosissaan Kristukseen. Heikki Jussila kutsui sitä seitsemän vaimon seurakuntaopiksi.

• Anonyymi00017
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Katsoin jokin aika sitten Joonan videon, jossa hän kertoi, että hänen käsityksensä mukaan nykyään vl:t eivät karta uskostaan luopuneita. Tämä on omakin havaintoni, ei karteta, mieluummin on niin päin, että joitakin uskostaan luopuneita saattaa olla vaikeampaa saada kylään, jos on kutsuttu vl:iakin. Ylipäätään epäilen sitä 1970-luvun karttamiskäytäntöä, että onko edes ollut virallista opetusta, vaan onko vain joillakin mennyt liialliseen kireyteen ja liian kirjaimelliseen tulkintaan. Tiettyjä karttamiskehotuksiahan Raamatusta faktisesti löytyy, mutta itse näen ne kaikki hengellisen tason karttamisena. Johannes kehotti olemaan tervehtimättä harhailevia opettajia - ei varmasti tarkoittanut yleistä kohteliasta tervehdystä, vaan nimenomaan hengellistä yhteyttä ilmaisevaa kalankuvaa tai pyhää suudelmaa.

• Anonyymi00016 kirjoitti:

En tarkoita totisilla tosikkoja, vaan uskossaan tosissaan olevia. Maailman yleisin seurakuntaoppi lienee käsitys, että ei väliä, missä porukassa ja mihin oppiin uskoo, kunhan uskoo tarpeeksi tosissaan Kristukseen. Heikki Jussila kutsui sitä seitsemän vaimon seurakuntaopiksi.

En ole sitä mieltä että uskossaan tosissaan olevat ovat kaikki elävässä uskossa. Monet jehovat ja muslimitkin ovat uskossaan tosissaan samoin kuin monet vllät ja muutkin, mutta ei se elävää uskoa takaa. Eli en tiedä mistä olet tämän käsityksen saanut, luultavasti sepittänyt senkin.

• Anonyymi00018
        JuusoLehtola kirjoitti:

En ole sitä mieltä että uskossaan tosissaan olevat ovat kaikki elävässä uskossa. Monet jehovat ja muslimitkin ovat uskossaan tosissaan samoin kuin monet vllät ja muutkin, mutta ei se elävää uskoa takaa. Eli en tiedä mistä olet tämän käsityksen saanut, luultavasti sepittänyt senkin.

Ehkä tuo tarkennukseni "tosissaan oleva" oli silti huono ja "totinen" (ei tosikko-merkityksessä) kuitenkin parempi. Allianssihengellisyydessä uskotaan eri porukoissa olevan oikeaa totista (vaan ei välttis tosikkomaista) kristillisyyttä. Se, millaista se oikea (totinen) Jumalalle kelpaava kristillisyys on, voi vaihdella allianssikristittyjen näkemyksissä paljonkin. Silti allianssikrisillinen seurakuntaoppi on periaatteiltaan sama riippumatta siitä, uskooko pelastuvien olevan esim. konservatiiveja vai liberaaleja, köyhyydellä koeteltuja vai ajallisella vauraudella siunattuja, voimakkaan psykologisen kääntymyksen kokeneita vai vähittäisen harkinnan kautta uskoonsa päätyneitä, askeettisesti pyhittyviä vai kaikkea siunauksena käyttäviä tai ahkeria tunnustajia vai maan hiljaisia.

• Anonyymi00018 kirjoitti:

Ehkä tuo tarkennukseni "tosissaan oleva" oli silti huono ja "totinen" (ei tosikko-merkityksessä) kuitenkin parempi. Allianssihengellisyydessä uskotaan eri porukoissa olevan oikeaa totista (vaan ei välttis tosikkomaista) kristillisyyttä. Se, millaista se oikea (totinen) Jumalalle kelpaava kristillisyys on, voi vaihdella allianssikristittyjen näkemyksissä paljonkin. Silti allianssikrisillinen seurakuntaoppi on periaatteiltaan sama riippumatta siitä, uskooko pelastuvien olevan esim. konservatiiveja vai liberaaleja, köyhyydellä koeteltuja vai ajallisella vauraudella siunattuja, voimakkaan psykologisen kääntymyksen kokeneita vai vähittäisen harkinnan kautta uskoonsa päätyneitä, askeettisesti pyhittyviä vai kaikkea siunauksena käyttäviä tai ahkeria tunnustajia vai maan hiljaisia.

Aikamoinen sepitys. Uskot varmasti itsekin että minun ja Joonan missio on saada lestadiolaisista allianssihenkisiä. Voi hyvänen aika miten naurettavaa 😂. Minua ei kiinnosta pätkääkään se tuleeko jostakusta allianssihenkistä vai ei, vaan tuleeko hänestä elävä kristitty siitä huolimatta että uskoisi vieläkin eksklusiiviseen seurakuntaoppiin, mikä tosin monille tulee lankeemukseksi.

Laestadiushan oli tämmönen allianssihenkinen, ja Raattamaan myös vähintäänkin eri lestadiolaisuuksien suhteen.

Miksi se siis on lähes kirosana sinulle ja nykylestadiolaisille?

• Anonyymi00019
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Kuules nyt, Anonyymi00018.
        ​Lopeta heti se tyhjänhuutaminen, käsitteillä ratsastaminen ja teologinen hienostelu. Sinä olet käyttänyt palstatolkulla aikaa siihen, että hierot allianssihenkisyyden, "totisten" kristittyjen, eri seurakuntaoppien ja pelastusvivahteiden välisiä eroja, aivan kuin teillä olisi joku jumalallinen suurennuslasi, jolla voitte mitata kuka on tarpeeksi nöyrä, kuka liian liberaali ja kuka kelpaa mihinkin lokeroon.
        ​Te väittelette siitä, millainen on ”Jumalalle kelpaava kristillisyys”, mutta unohdatte täysin sen, miltä teidän oma touhunne näyttää ulospäin. Te olette sotkeutuneet omaan näppäryyteenne. Koko tämä viestiketju – fariseuksista syyttämisestä aina siihen, lasketaanko muslimit, Jehovan todistajat vai eri vl-suuntaukset oikeaan porukkaan – on pelkkää oman erinomaisuuden ja hengellisen pikkutarkkuuden pönkittämistä.
        ​Teillä on suu täynnä suuria sanoja uskon olemuksesta, mutta käytännössä te istutte poteroissanne mittanauhojen kanssa osoittelemassa toisianne: "Katso tuota, se ei ymmärtänyt oikein tätä oppilausetta!"
        ​Tässä on teille se kylmä ja säälimätön totuus, joka teiltä jää näkemättä: Kukaan teistä ei tee tällä omavanhurskaalla kinastelullaan yhtäkään ihmistä yhtään sen lähemmäksi armoa. Te ette puolusta mitään elävää uskoa, te puolustatte vain omaa oikeassa olemistanne. Te olette tehneet uskonnosta kylmän virkamiesmäisen konttorin, jossa lasketaan pisteitä siitä, kenellä on puhtain oppi ja kuka on eksynyt marginaaliin.
        ​Joten pistäkää nyt ne kynät taskuun, lopettakaa tuo loputon ja tehoton viisastelu ja herätkää siihen todellisuuteen, että teidän jatkuva tuomitsemisenne ja lokerointinne on kaikkea muuta kuin sitä kristillistä rakkautta, josta teillä on pokkaa jatkuvasti vaahdota. Seuraavan kerran kun avaatte suunne tai näppäimistönne arvostellaksenne toinen tantereistanne, katsokaa ensin peiliin ja kysykää itseltänne, palveleekö tämä teidän egomistanne kumpuava nokittelu ketään muuta kuin teidän omaa tarvetta olla se, joka tietää paremmin.
        ​Piste. Keskustelu on osaltanne loppuun kaluttu

• Anonyymi00021
        JuusoLehtola kirjoitti:

Aikamoinen sepitys. Uskot varmasti itsekin että minun ja Joonan missio on saada lestadiolaisista allianssihenkisiä. Voi hyvänen aika miten naurettavaa 😂. Minua ei kiinnosta pätkääkään se tuleeko jostakusta allianssihenkistä vai ei, vaan tuleeko hänestä elävä kristitty siitä huolimatta että uskoisi vieläkin eksklusiiviseen seurakuntaoppiin, mikä tosin monille tulee lankeemukseksi.

Laestadiushan oli tämmönen allianssihenkinen, ja Raattamaan myös vähintäänkin eri lestadiolaisuuksien suhteen.

Miksi se siis on lähes kirosana sinulle ja nykylestadiolaisille?

Kyllä oletin elävän uskon määritelmääsi kuuluvan nimenomaan eksklusiivisesta seurakuntakäsityksestä luopumisen, koska mielestäni sinäkin olet happamasti kirjoittanut joskus "seurakuntajumalasta" tms. Tiedän kuitenkin kokemuksesta, että "elävä kristitty" tarkoittaa eri ihmisille hyvin eri asioita. Itse takerruit tuohon totiseen, niin eikös elävä kristitty ole yhtä kuin hengissä oleva kristinuskoinen, esim. Adolf Hitler ennen kuin kaasutti itsensä Eva Braunin kanssa? Kuului vieläpä katoliseen emokirkkoonkin eli pelastuksen mahkut olisivat siis varsin korkealla?

Laestadiuksen aikaan eksklusiivisuus ei tosiaan vielä ollut muotoutunut yhtä selvärajaiseksi, koska herätys oli vielä hajallaan maan hiljaisissa, ainakin lukijaisissa ja ehkä muissakin herätyksissä. Kun valtiokirkko ei pystynyt estämään maallikkoavainten käyttöä ja seurojenpito laillistettiin konventikkeliplakaatin kumoamisella 1857 Ruotsissa ja 1869 Suomessa, Pyhä Henki liitti aiemmin konventikkeliplakaatilla hajotetut Kristuksen omat yhteen pieneksi pyhäksi yhteisöksi yhdessä mielessä ja ymmärryksessä vailla puolueita ja hajaannuksia. Laestadius totesi niin oman aiemman uskonsa kuin Åselen pappien uskon kuolleeksi, mutta uskoi elävää uskoa löytyvän muistakin herätyksistä - hänhän sai itsekin sen uuslukijaisuudesta eikä lestadiolaisuudesta, jota ei vielä ennen hänen työnsä kautta syntynyttä herätystä ollut.

Raattamaa oletti vielä 1878 elävää uskoa löytyvän muista herätyksistä, mutta 1884 tiedustelijoiden raportti waldenströmiläisistä oli murskaava: hengen yhteys ei ole mahdollinen. Amerikan kiistoissa Raattamaa toivoi loppuun asti, että Amerikassa tulisi sovinto, hän kieltäytyi näkemästä tilannetta lopullisena hajaannuksena, vaan vielä sovittavissa olevana perheriitana, mm. joulukuussa 1894 lähetyt terveiset Heidemanille seurakuntineen. Siksi Raattamaan suhtautumistapa Amerikan lestadiolaisryhmiin ei ole varsinaisesti allianssihenkinen. Sen sijaan kirje Mathilda Forgmanille 1878 oli vielä selvästi allianssihenkinen, kunnes tiedustelijoiden raportti murskasi haaveet herätysten yhdistymisestä. 1889 hän kirjoittikin Henrik Kollerille, että emme löydä Raamatusta kuin yhden Jumalan seurakunnan vaatien kommentillaan sovintoa riitaantuneeseen Amerikan lestadiolaisyhteisöön. Missään vaiheessa Raattamaa ei pitänyt heidemanilaisia eriseurana, vaan vain vähän hänen ja muiden alkuherätyksen saarnaajien kaitsennalle kovakorvaisina Jumalan lapsina.

Onhan lestadiolaisryhmien kesken yritetty sovintoja: 1892 takkislaisten ja heidemanilaisten välillä (kariintui lopullisesti alkuvuodesta 1894), 1911 vl:ten ja uusheränneiden välille (sopua ei syntynyt) ja 1945 vl:ten ja pikkuesikoisten välille (hauras sopu kariintui muutamassa viikossa, koska oli pohjimmiltaan ekumeenista kielipeliä, jonka molemmat osapuolet saattoivat tulkita haluamallaan tavalla). Nämä kariutuneet sovintoyritykset osoittavat, että mitä Jumalan Henki ei yhdistä, sitä ei ihminen voi omin voimin yhdistää, vaikka kuinka haluaisi. Jos on eri henki, niin se sotii kiivaasti Pyhää Henkeä vastaan eivätkä eri henget vain mahdu samoihin seuroihin.

• Anonyymi00020

Kun tätä ketjua ja Joonan sekä Juuson videon herättämää debattia katsoo ulkopuolelta, siinä kiteytyy koko modernin uskonnollisen keskustelun perusongelma: kun yritetään puhua armosta ja elävästä uskosta, vastassa onkin panssaroitu koneisto, joka vaatii vain ja ainoastaan oppikaavaa ja rajojen vartiointia.
      Tässä on kolme terävää havaintoa siitä, miksi tämä keskustelu polkee paikoillaan:
      * Lokeroiden ja käsitteiden vankila: Koko keskusteluajelu siitä, onko kyseessä "allianssihengellisyys", "seitsemän vaimon seurakuntaoppi" vai virallinen vl-eksklusiivisuus, on pelkkää akateemista miekkailua. Siinä ihmiset kaivautuvat poteroihinsa ja hakkaavat toisiaan määritelmillä, aivan kuin usko olisi jokin verovirkailijan taulukkokirja, johon pitää löytää oikea pykälä.
      * Juuson ja Joonan dilemma: Heidän yrityksensä nostaa esiin elävä Kristus liikkeen sisällä tai sen ulkopuolella törmää siihen muuriin, että instituutio ei kestä ajatustakaan siitä, että armo voisi liikkua omien aidattujen laitumien ulkopuolella. Heti kun joku kyseenalaistaa sen, että pelastus vaatii tietyn organisaation leiman, vastauksena on pelkkää torjuntaa, epäilyä ja pilkkaamista ("sepitystä").
      * Kuka tässä oikeasti väsyy? Kun tätä ketjua lukee, tajuaa miksi monet uupuvat hengellisiin yhteisöihin. Energia ei kulu rakkauteen tai lähimmäisen auttamiseen, vaan siihen, että kytätään toisten sanoja, lasketaan pisteitä ja todistetaan omaa erehtymättömyyttä.
      Loppujen lopuksi video ja sitä seuraava nettivääntö osoittavat saman asian: siinä missä toiset yrittävät avata ovia armolle, toiset pitävät kynsin hampain kiinni siitä vanhasta lukosta, jossa he saavat itse toimia portinvartijoina.

• Anonyymi00022

Ihmiselämän päämäärä on jumaloituminen (kreik. theosis) on ortodoksisen teologian ja kristillisen mystiikan kaikkein keskeisin opinkappale. Tämä käsite tarkoittaa ihmisen kutsumusta ja prosessia, jossa hän pääsee osalliseksi jumalallisesta luonnosta, rakkaudesta ja pyhyydestä menettämättä kuitenkaan omaa inhimillistä olemustaan.

Tämä näkemys eroaa monista länsimaisista pelastuskäsityksistä, ja sitä voidaan kuvata seuraavien ydinasioiden kautta:

Jumalan kuvaksi tuleminen.
      Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi, ja jumaloituminen on tuon kuvan kirkastamista ja sen kaltaisuuden saavuttamista.

Kirkkoisien opetus.
      Pyhä Atanasios Suuri tiivisti ajatuksen kuuluisasti: "Jumala tuli ihmiseksi, jotta ihminen voisi tulla jumalaksi."

Armon välikappaleet.
      Jumaloituminen ei tapahdu ihmisen omin voimin, vaan kyse on Pyhän Hengen lahjasta, johon ihminen vastaa kilvoituksella, rukouksella ja sakramenteilla.

Jatkuva prosessi.
      Se ei ole kertakaikkinen tapahtuma, vaan ikuinen kasvaminen ja syvenevä rakkaussuhde Jumalaan.

• Tässä ei raamatuita tarvita. 📚

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on totta mikä ei?

Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?
      Kuhmo
      25
      1858
    2. Lopetetaanko tämä

Juttu ja mennään eteenpäin? Pystytkö?
      Ikävä
      126
      851
    3. Just saying

Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.
      Ikävä
      123
      657
    4. Voisin antaa sulle nyt

Halin❤️
      Ikävä
      54
      598
    5. Löytyikö syy miksi Martina on Muhiksen kanssa

Saipa naurut Gekkosen kuvasta, missä ovat ravintola Hookissa Immu fight night ottelun jälkeen, Muhoksella pullottaa hirv
      Kotimaiset julkkisjuorut
      90
      555
    6. Tosi kiva on

Joo. Mitä olisit menettänyt jos olisit paljastanut itsesi?
      Ikävä
      65
      541
    7. Jos selviäisi että kaivattusi

Olisi savant asperger? Rakastaisitko vielä? Savant-lahjakkuus olisi kapea-alaista neroutta liittyen mekanisiin ja tilan
      Ikävä
      88
      540
    8. Tehdään yhdessä itsestämme

Parhaat versiot❤️ Se vaatii molemmilta hyvää itsetuntoa!
      Ikävä
      42
      525
    9. Päivän aivopieru Trumpilta

Trump julisti sodan hyttysiä vastaan. Myös punkit ovat Trumpin sodan kohteena. Eikö vieläkään USA:n kansa tajua tuon uko
      Maailman menoa
      62
      495
    10. Jokin ei täsmää

Joskus yksi vuosiluku saa katsomaan koko tarinaa uudestaan. Löysin gradun. Matematiikka ei oikein täsmää siihen, mitä mi
      Ikävä
      267
      480
    11. Oliko Jani Halmeen aika jo tippua TTK:sta?

Jani Halme ja Claudia Ketonen joutuivat jättämään TTK:n. Halme ja Ketonen saivat viimeiseksi jäänestä tanssista, sambas
      Tanssii tähtien kanssa
      26
      474
    12. Toivotko vielä viestiä

Minulta? En rohkene enää ottaa yhteyttä, kun varmasti jo uusia naisia elämässä. Nolaisin vain itseni.
      Ikävä
      34
      463
    13. Janpen Thai lopettanut, miksiköhän

Hyvää apetta teki.
      Suomussalmi
      9
      456
    14. Kuka kaipaa T m?

Kerro nainen kirjaimesi vaan... Haluan miettiä kuka tulee ekana mieleeni.. kuin kurkistus tunteiden meren pinnalle, jota
      Ikävä
      31
      435
    15. Jorma Uotinen läväytti härskin heiton - Paljastus uudesta TTK-romanssista?

Tuomari Jorma Uotisen linja on välillä hyvinkin rohkea TTK:ssa. Hän näpäytti Jaakko Parkkalille ja Kastanja Rauhalalle v
      Tanssii tähtien kanssa
      9
      429
    16. Vaikea on tämän

Jälkeen suhtautua sinuun ilman ettei muista kirjoituksiasi.
      Ikävä
      58
      422
    17. Kerro muuten miksi

Estit somessa?
      Ikävä
      41
      416
    18. Miksi jotku naiset on niin tyhmiä

Että elättelevät turhaa toivoa toisen kustannuksella. Onko ne kaikki kaappilesboja vai mikä niitä vaivaa? Sitten itketä
      Ikävä
      51
      415
    19. Jätä jo se puolisosi, mun kanssa kilpa-asetelma on tuhoisa.

Eikä hän tule sitä voittamaan. Myöskään missään vanhassa ei kannata roikkua, koska ei uskalla kohdata muutosta, hyvät as
      Ikävä
      27
      406
    20. S-ryhmän vastuullisuuden kaksoisstandardi

Vastuullisuuspuhe on helppoa. Vaikeampaa on selittää, miksi S-ryhmän omien merkkien tuotteita ja raaka-aineita hankitaan
      Maailman menoa
      6
      395
    Aihe