Elintarvikkeisiin on lisätty runsaasti erilaisia lisä- ja säilöntäaineita. Onko kokemuksia näistä allergioista? Ainakin E 330 on lisätty melkein kaikkeen...aine, jolle kaikkein varmimmin olen allergisoitunut. Mille aineille olet allergisoitunut ja miten se löytyi tästä valtavasta lisäaineviidakosta? Luin juuri jostakin lehdestä, että testit eivät aivan varmuudella edes pysty osoittamaan allergiaa..
Lisä- ja säilöntäaineet?
7
3745
Vastaukset
- sitruunahappo
Voitko syödä sitruksia? E330 on nimittäin sitruunahappo, jota on luonnostaan kaikissa sitrushedelmissä. Itse olen yliherkkä sitruunahapolle. Pahimmassa vaiheessa sain oireita jopa leivästä, johon oli leipomisvaiheessa laitettu kasvismargariinia (sis. E330). Tuo E330 yliherkkyys on kyllä sellainen, että se pakottaa ruokailutottumuksia huomattavasti terveellisempään suuntaan. Esim. kaikki mehukatit yms. ja pillimehut ovat kiellettyjä. Muutamat täysmehut käyvät, samoin osa laimennettavista mustaherukkamehuista. Hillot kannattaa tehdä itse (ei hillosokerilla, koska siinä on E330:aa).
Tuttavapiiristä löytyy myös E160-sarjan väriaineallergia (punainen-oranssi-keltainen). Onneksi punaista saadaan muullakin kuin noilla synteettisillä karoteeneilla.- lisäaineallerginen
Olen itse allergine lisäineille E202, E211 ja muut vastaavat. Eli olet kait näille aineille allerginen, jos olet allerginen sitruunahapolle, niin sinulla on sitrusallergia tai koivun ristiallergia.
- Kaikki ei tiedä itsekään
lisäaineallerginen kirjoitti:
Olen itse allergine lisäineille E202, E211 ja muut vastaavat. Eli olet kait näille aineille allerginen, jos olet allerginen sitruunahapolle, niin sinulla on sitrusallergia tai koivun ristiallergia.
http://www.ccafin.org/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi?board=suolistovaivat_area
- ...
Ihan samoja juttuja olen huomannut, että ei sovi minulle. Siis pillimehut, värikarkkipussit, valmishillot, jopa ruisleipä, jota olen aina pitänyt terveellisenä. Millaisia oireita lisäaineallergia sinulla tai muilla aiheuttaa? Kiitos kun sain hyviä vastauksia täällä. Saan tukea omiin havaintoihini.
- ...
... kirjoitti:
Ihan samoja juttuja olen huomannut, että ei sovi minulle. Siis pillimehut, värikarkkipussit, valmishillot, jopa ruisleipä, jota olen aina pitänyt terveellisenä. Millaisia oireita lisäaineallergia sinulla tai muilla aiheuttaa? Kiitos kun sain hyviä vastauksia täällä. Saan tukea omiin havaintoihini.
Edelliseen viestiin vielä: unohdin vastata, että olen allerginen koivulle ja sitrushedelmille, joten nuo teoriat ristiallerioista ja lisäaineista sopivat hyvin kuvioon. On kyllä aika vaikea löytää kaikki lisäaineet jos E 330 on lisätty jopa margariiniin ja hillosokeriin! Mistä ihmeestä sitten saa tarkkoja tuoteselosteita?
- heppuheikki
... kirjoitti:
Edelliseen viestiin vielä: unohdin vastata, että olen allerginen koivulle ja sitrushedelmille, joten nuo teoriat ristiallerioista ja lisäaineista sopivat hyvin kuvioon. On kyllä aika vaikea löytää kaikki lisäaineet jos E 330 on lisätty jopa margariiniin ja hillosokeriin! Mistä ihmeestä sitten saa tarkkoja tuoteselosteita?
Haluisin kovasti tietää, mistä saa selville lisäaineiden ja kaiken maalman Ekolmekolmenollien ym. TUOTESELOSTUKSEN? Mitä ne niinkkuin edes on?? Minulla on todella monia allergioita ja joskus kun syö jotain pitkälle jalostettua kaupan tuotteita nii iho kukkii eikä sit tiedä sitä syytä... Tuntuu vain, etää niitä on nii paljon, että on hankala alkaa tutkimaan mikä aiheuttaa reaktion ja mikä ei. Helpottaisi jos saisi listan, että mitä ne on...
- lisäaineallerginen
... kirjoitti:
Lisäaineista on saatavissa taitettua opasta ja pikkukirjasta, joka on syytä pitää kaupassa mukana. Minulle lisäaineet aiheuttavat kurkunpään kuroutumistunnetta, kutinaa iholla ja äänen käheytymistä. Samanlaisia oireita aiheuttavat pähkinät, viinirypäleet mehuissa ja paljaaltaan, muskottikukka ja -pähkinä (esim. makkarat, lihatuotteet:broilerivalmisteet), nyt tuntuu myös mausteista tulevan samanlaisia oireita, kuten myös suuresta määrästä vaniljakastiketta. Allergisoivia aineita minulla on yli 45 kpl ja lisääntymään päin ovat. Olen 53-vuotias mies ja koti oli maalaistalo karjoineen päivineen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865