Islam on jaakaantunut lukemattomiin (vai oliko se 70:een?) tulkintalinjoihin tai suuntiin. Aina ei käy ilmi, minkä tulkintalinjan ihmisiä ovat ne, jotka sanovat islamia rauhan ja rakkauden uskonnoksi. Tätä sitten yleensä perustellaan poiminnoilla Koraanista. Mutta tämähän on vasta teoria, käytäntöhän on se, minkä on nähtävissä.
Käytännössä useat muslimit ja ryhmistä ainakin wahhabiitit kannattavan väkivaltaisia keinoja jihadissa. Eikä kukaan ole kiistänyt, etteikö itse Muhamedkin olisi turvautunut väkivaltaan. Tähän on sitten tarjolla kaksi selitystä: 1) kyse on itsepuolustuksesta tms "hyväksyttävästä syystä" tai 2) tekijä ei ole muslimi.
Ensimmäinen selitys sopii moniin väkivaltaisuuksiin ja sitä käyttävät kaikki terrori-iskun tunnustavat. Esim. iskussa Egyptiin syyksi tekijätahoksi ilmoittautuneet mainitsivat muiden muassa Tsetsenian sodan. Kysyn vaan, millä ihmeellä Egypti voisi sen pysättää? Tai ne hotellien länsimaiset turistit? Tai länsimaat yleensäkään ilman maailmansotaa? Iskussa ei kuollut yhtään Putin alamaista.
Kun ensimmäistä selitystä ei kehdata käyttää, käytetään toista: terroristit eivät ole muslimeja. Syystä tai toisesta brittien pidättämä somali sai vankilaansa Koraanin ja rukousmaton. Jos hänelle olisikin sen sijaan annettu kinkkua, olisivat nämä "ei ole muslimi" -huutelijat varmaankin ruvenneet huutamaan jotain muuta.
Tosiaiaksi jää, että muslimiterrorismi on laajin ja yleisin terrorismin muoto. Kukin voi löytää hyviä tai vielä parempia syitä tälle tilanteelle, mutta tässä tilanteessa ei vakuuttelut rauhan ja rakkauden uskonnosta oikein pure, varsinkaan jos ei samalla täysin irtisanouduta väkivallan käytöstä jihadissa. Itsepuolustus on oikeutettua, mutta tuskinpa sen tarvitsee olla pyhää sotaa?
Jaa, onhan se kolmas puolustelu olemassa: kristittyjen väkivaltaiset teot. Tämä vain valitettavasti perustuu "kun muutkin tekevät"-moraaliin, ettei sillä pitkälle pötkitä. Itseasiassahan sen käyttö on rikoksen tunnustus.
Siis käytännön tasolla en usko islamiin rauhanomaisena uskontona. Se ei ollut sitä Muhamedin aikana, ei ennen kristittyjen ristiretkiä eikä varsinkaan sen jälkeen. Varsinkin tästä uskonnosta eroonpyrkineiden tarinat kertovat pääosin muusta kuin rauhasta ja rakkaudesta.
Tämä ei tarkoita, etteikö huomattava osa muslimeista voisi elää rauhanomaisesti juuri tälläkin hetkellä. Mutta olihan fasistitkin pääosin kotioloissaan rauhallisia ja rakastavia.
Kommunisteillakin oli jalo aate, mutta toverit oli v-mäisiä. Mikä oli ilmentymä siitä, ettei ihmiset kyenneet taipumaan epäinhimilliseen oppiin. Apostoli Paavali oli yrittänyt noudattaa islamin kaltaista lakiuskontoa, mutta joutui toteamaan, ettei siihen kukaan ihminen pysty. Pystyykö kukaan elämään islamin sääntöjen mukaan? Etteikö vaan Muhamedkin olis tehnyt syntiä?
Me syntiset kaipaamme syntiemme sovitusta, emme sokeaa oikeudenmukaisuutta, koska sitä emme kukaan kestä. Koraanista en tiedä, mutta Raamattu tarjoaa Jeesuksessa armahdusta ja sovintoa.
Teoria ja käytäntö
4
371
Vastaukset
yrität käännyttää niin turhaa on työsi.
- polar bear
Jos kertoo siitä miten uksoo, niin ei se ole mitään käännyttämistä.
Monet muslimitkin ovat minulle kertoneet miten uskovat, enkä pidä sitä käännyttämisenä.
Ihmisten on hyvä tietää toistensa uskonnoista. Näin voimme lisätä tietoa ja ymmärrystä toisia kohtaan. - jaina
On tosi heikoilla kantimilla oma uskonnollisuutesi, jollet pysty siitä keskustelemaan saati asiallisesti analysoimaan omaa uskontoasi. Tämä tosin on tyypillistä kaikille patriarkalistisille lakiuskonnoille, joiden moraaliset perusteet ovat heikot ja konsepti epäinhimillinen (ihminen on orja).
Rehellisyys uskonkiihkoilijoiden piirissä onkin hyvin harvinaista, jollei mahdotonta. jaina kirjoitti:
On tosi heikoilla kantimilla oma uskonnollisuutesi, jollet pysty siitä keskustelemaan saati asiallisesti analysoimaan omaa uskontoasi. Tämä tosin on tyypillistä kaikille patriarkalistisille lakiuskonnoille, joiden moraaliset perusteet ovat heikot ja konsepti epäinhimillinen (ihminen on orja).
Rehellisyys uskonkiihkoilijoiden piirissä onkin hyvin harvinaista, jollei mahdotonta.Eipä loppujen lopuksi taida kukaan ihminen pystyä kyseenalaistamaan peruskantojaan (=pyhiä uskomuksiaan tms). Jos ne kyseenalaistaa, niin vaihtaa kantaansa.
Muhamed ja Koraani ovat pyhiä muslimille. Hän ei voi kyseenalaistaa näitä, eikä siten analysoidakaan ajatteluaan tältä osin. Ateistille on jotkin muut asiat "pyhiä", ts. niitä ei voi kyseenalaistaan. Ehkä oma järki on tällainen tabu ateistille.
Niin, että ehkä siinä ei sitten lopulta jäkään sijaa kuin käännyttämiselle, eli noiden pyhien asioiden kyseenalaistamiselle? Valitettavasti.
Minä pidän itseäni kristittynä. Hitlerin tekoja en pidä kristtyjen "ansiona", ainakaan kokonaan, mutta esim. lähi-idän ristiretken ovat kristittyjen syntilistalla melko puhtaasti. Ja loppujen lopuksi minun ei ole edes vaikea kuvitella, ettenkö olisi voinut suostua keskityslerin vanginvartijaksi. Varsinkin, jos vaihtoehtona olisi tarjottu pääsyä aidan toiselle, "väärälle", puolelle.
Ihmiset tekevät hirveitä tekoja, ainakin kristityt. Jos muslimit väittävät, etteivät muslimit tee, kyse on siitä, että kielletään paha itsessä. Vedetään hyvän ja pahan raja oman nahan ulkopuolelle. Silloin on mahdollista muiden demonisointi, viholliskuvien luonti jne.
Minulla hyvän ja pahan raja kulkee sydämessäni. Olen syntinen ja armahdettu. Sydämessäni on toki kristityn ideaali, Jeesus Kristus, mutta en väitä seuraavani tuota ideaalia läheskään hyvin. Ymmärrän hyvin, kun joku väittää, ettei oikea uskova tee syntiä, mutta en usko tuota kuiteskaan, olipa sitten kyse kristitystä tai muslimistä, joka esittää väitteen. Synnittömät eivät tarvitse armoa, mutta minä tarvitsen joka päivä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3648203Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1592572- 73905
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60853- 55823
- 25816
- 64812
- 12790
- 46776
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss68713