Lopettakaa jo se pellavaöljyllä lotraaminen

Tein tässä aikaa sitten kokeen: kastelin opel astran taka-akselipalkista toisen puolen pellavaöljylla , jätin toisen puolen käsittelemättä. Puolen vuoden päästä pellavaöljy oli kuivanut täysin korpuksi, lähti pieninä hiutaleina irti. Ihan turha homma.
Ilmoita


...mutta sehän onkin Ooppeli,joiden alusta hylkii kaikkia ruosteenesto yrityksiäkin.
6 VASTAUSTA:
Toi mun astra on -95 farkku. Huolellisen etsimisen tulos: toisen takakurakaaren reunasta löysin n. 2 cm kohdan jossa ruoste on päässyt kahden peltipinnan väliin. Muuten auto on täysin ruosteeton. Ei se nyt kauheen paha ruostepommi ole, sentään jo 10 vuotta vanha peli! Tosin auto on massattu, kotelot suojattu, ja kerran vuodessa ruiskutan kotelot sisäpuolelta öljyllä. Oisko sillä jotain merkitystä?
jompsa kirjoitti:
Toi mun astra on -95 farkku. Huolellisen etsimisen tulos: toisen takakurakaaren reunasta löysin n. 2 cm kohdan jossa ruoste on päässyt kahden peltipinnan väliin. Muuten auto on täysin ruosteeton. Ei se nyt kauheen paha ruostepommi ole, sentään jo 10 vuotta vanha peli! Tosin auto on massattu, kotelot suojattu, ja kerran vuodessa ruiskutan kotelot sisäpuolelta öljyllä. Oisko sillä jotain merkitystä?
millä öljyllä? käytettyä moottoriöljyä ei ainakaan pidä käyttää siihen. ruostuu varmasti
masa kirjoitti:
millä öljyllä? käytettyä moottoriöljyä ei ainakaan pidä käyttää siihen. ruostuu varmasti
juoksevaa alustamassaa ja teräketju öljyä
jos se sekoitus ei vielä tule massaruiskun suuttimesta ulos niin sitten hiukan bensaa sekaan
masa kirjoitti:
millä öljyllä? käytettyä moottoriöljyä ei ainakaan pidä käyttää siihen. ruostuu varmasti
ookko kokeillu? Minä olen.Putsasin pellin palasta molemmat puolet rasvanpoisto aineella,sitten pyyhin toiselle puolelle jäte(moottori)öljyä,sumutin vielä suolaliuosta molemmille puolille,sitten pelti roikkumaan räystäästä.Jo viikon kuluttua öljytön puoli oli aivan punainen ruosteesta kun taas öljytty oli vaan öljyinen.Nyt n.3kk. kuluttua myös öljytty puoli punertaa (vain)hieman kun tuo öljy ei oikeen pysy sileellä pellillä pystyasennossa vesisateen armoilla.
jotakin kirjoitti:
ookko kokeillu? Minä olen.Putsasin pellin palasta molemmat puolet rasvanpoisto aineella,sitten pyyhin toiselle puolelle jäte(moottori)öljyä,sumutin vielä suolaliuosta molemmille puolille,sitten pelti roikkumaan räystäästä.Jo viikon kuluttua öljytön puoli oli aivan punainen ruosteesta kun taas öljytty oli vaan öljyinen.Nyt n.3kk. kuluttua myös öljytty puoli punertaa (vain)hieman kun tuo öljy ei oikeen pysy sileellä pellillä pystyasennossa vesisateen armoilla.
tiesittekös poijjaat mitä se teitin jäteöljy sisältää jos se on peräisin moottorista? rikkiä ja muita syövyttäviä aineksia,että vaikutus voipi olla aivan toisenlainen pitemmän päälle mitä odottaa.
Nykypolttoaineet ovat rikittömiä!
+Lisää kommentti
Itsekin olen testaillut, eikä ole mihinkään lohkeillut, sen enempää auton pohjassa, polkypyörässä kuin kirveen terässäkään.
Ilmoita
onhan sitä kokeiltu yhtä ja toista ainetta "ruostesuojaksi" yhtä autoa kokeilin pellavaöljyllä suojata pohjasta ja koteloiden sisältä. Turhaa työtä koska auto ruostui ja romuttamolle joutui 11-vuotiaana kuitenkin. Ruoste vaanii koteloiden sisällä. Tällä hetkellä suojaan autoani bilteman purkista suihkutettavalla massalla niihin kohtiin alustassa joista alkuperäinen suojaus on irronnut. Volkkari täytti 17 vuotta eikä ole tarvinnut ikinä hitsailla ruostereikiä.
Ilmoita
minä tein tämmösen ruoste suojauksen omaan vm.98 autooni! pesin pohjan hyväks painepesurilla ja kuivasin kotelot ym. paineilmalla ja annoin kuivua n.vrk:n.. irrotin kuivuneet massat. sitten puhalsin kotelot,palkit ym. kotelon suoja-aineella, maalasin pohjamaalilla maalista kuluneet paikat, puhalsin "kriittisiin" ja vaikeisiin paikkoihin suihkutettavan alustasuojan.
sitten levitin kulutus alttiille kohdille pensselillä paksumman massan..
lopuksi paine-ilma ruiskulla jäte-öljy joka paikkaan palkit,pohja,pyöräkotelot ja koko alusta! just viikonloppuna autoa pestessä koitin sormella lokasuojan kaaria sisältä,niin vielä ihan öljyset! :) vaikka jo muutaman kerran oon ne pessyt ja ajanut kauheessa kaato sateessa!
mut katotaan mitä aika tuo tullessan ja ensi kesänä ois tarkotus uusia käsittely!! :)
1 VASTAUS:
pienistä rautahiukkasista jota käytetty öljy pitää sisällään?

moottorissa pinnat ovat aina metalli vastaan metalli ja öjy toimii kitkanpoistajan ja tuloksena pieniä metallikiteitä öjyssä..aihettavat ruostumista

ootkos lukenut öjynsuodatintestiä,moni päästi kakkat läpi filtterin.

olisit nyt vaan ostanut uutta oljyä sumutettavaksi runkopalkin sisäpuolelle,se ei olisi vienyt konkurssiin ainakaan.
+Lisää kommentti
Itse suojautin autoni jokunen vuosi sitten seuraavalla tökötillä, joka sisälsi seuraavia aineksia:

- Hautatervaa
- Sisun vaseliinia
- Peräöljyä

Peräöljy sekä Sisun vaseliini olivat "uusia" eli ei mitään jätteitä ja hautaterva oli ihan sitä itseään eli ei-teollisesti valmistettua (=suoraan tervahaudan antimia).

Sekoitus ruiskutettiin paineilmalla maalauksen tavoin autoni pohjaan. Sekoitussuhdetta en tarkalleen muista, mutta se oli kuitenkin sellainen, että se oli ruiskusta ulos päästyään sumua. Jokainen voi tehdä mieleisensä seoksen.

Tuossa reseptissä tervan tarkoitus on suojata ruostetta vastaan, vaseliinin tarkoitus on pitää ko. sekoitus kasassa (estää valumista) ja peräöljyn suojata sekin ruostetta vastaan (sekä olla juoksutteena).

Tarpeet eivät ole halpoja, kun toimi juuri näillä aineksilla. Voihan toki ostaa halvinta vaseliinia, mutta se ei välttämättä toimi niin hyvin tässä konstruktiossa.

Olen ihmetellyt sitä, että tervan merkitystä ruosteenestossa ja -suojauksessa ei tunneta näilläkään palstoilla.
1 VASTAUS:
Tämä edellä mainittu resepti eli "hautaterva-Sisun vaseliini-peräöljy" on erityisen hyvä vanhoille autoille, koska niihinhän eivät ruosteenestopajat (itseään ammattitaitoisina pitävät) rupea enää mitään käsittelyjä tekemään.
Pohjan öljyämistä suositteli nimenomaan erään ruosteenestoliikkeen tyyppi katseltuaan vuoden 1985 mallista Toyotaani (ja varsinkin sen pohjaa) jokunen vuosi sitten. Pohja ei välttämättä ollut ihan huonossa kunnossa, mutta tyyppi sanoi, että hän ei ota sitä riskiä, että pohja rupeaa kukkimaan vielä pahemmin ruosteenestokäsittelyn jäljiltä, koska kaikista paikoista ei välttämättä saada ruostetta yms. paskaa pois.

Ruiskutus suoritettiin entisen massauksen päälle eli pohjalle ei suoritettu mitään hiekkapuhalluksia tms. toimenpiteitä.

Sanotaan näin, että em. resepti ei välttämättä estä ruostumista, mutta ainakin hidastaa sitä merkittävästi.
+Lisää kommentti
Viitsi. Kokeilin tuota pellavaöljyä viime kesänä, kun kunnostin 11-vuotiaan vetokoukun. Ruosteet pois ja pellava(siemen)öljyä päälle, samalla sudin muuallekin pohjaan. Kattelin pari viikkoa sitten, miten on sulovileeni toiminut, ja niin oli koukku koko matkalta kuin olisin sen edellisenä päivänä öljynnyt.
Ilmoita
-kyllä juokseva puuterva on myös hyvää suoja-ainetta , se tekee kuivuessaan kovan kalvon metallin pinnalle,
Öljy + vaseliini myös pelittää.
1 VASTAUS:
Pellava imeytyy vain puuhun ei metalliin, tervaa ja hyöheniä käytettiin Willis lännessä!
+Lisää kommentti
Vanha perinteinen konsti, teräketjuöljyä pohjaan ja sen perään ajelemaan pölyävälle hiekkatielle. Se ainakin toimi jollain tapaa.
1 VASTAUS:
Viskositeetti on kyllä jäykkää että pitäis pysyä, ei kannata bio sellasta käyttää vaan mineral muuten hiiret syö kaiken!
+Lisää kommentti
Kokeilin isäukon mainostamaa moottoriöljy + mustamassa-sekoitusta ja viikon sisällä kun enimmät öljyt oli pohjasta tippuneet pois, ei jäljellä ollut juuri muuta kuin niitä massaklönttejä. Eipä taida nuo kikat juuri ruostumista estää, toki ne saa moisella sotkemisella piiloon ja voi uskotella itselleen että nyt ei ruostu.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Lopettakaa jo se pellavaöljyllä lotraaminen

Tein tässä aikaa sitten kokeen: kastelin opel astran taka-akselipalkista toisen puolen pellavaöljylla , jätin toisen puolen käsittelemättä. Puolen vuoden päästä pellavaöljy oli kuivanut täysin korpuksi, lähti pieninä hiutaleina irti. Ihan turha homma.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta