Lopettakaa jo se pellavaöljyllä lotraaminen

jompsa

Tein tässä aikaa sitten kokeen: kastelin opel astran taka-akselipalkista toisen puolen pellavaöljylla , jätin toisen puolen käsittelemättä. Puolen vuoden päästä pellavaöljy oli kuivanut täysin korpuksi, lähti pieninä hiutaleina irti. Ihan turha homma.

19

7145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaa

      ...mutta sehän onkin Ooppeli,joiden alusta hylkii kaikkia ruosteenesto yrityksiäkin.

      • jompsa

        Toi mun astra on -95 farkku. Huolellisen etsimisen tulos: toisen takakurakaaren reunasta löysin n. 2 cm kohdan jossa ruoste on päässyt kahden peltipinnan väliin. Muuten auto on täysin ruosteeton. Ei se nyt kauheen paha ruostepommi ole, sentään jo 10 vuotta vanha peli! Tosin auto on massattu, kotelot suojattu, ja kerran vuodessa ruiskutan kotelot sisäpuolelta öljyllä. Oisko sillä jotain merkitystä?


      • masa
        jompsa kirjoitti:

        Toi mun astra on -95 farkku. Huolellisen etsimisen tulos: toisen takakurakaaren reunasta löysin n. 2 cm kohdan jossa ruoste on päässyt kahden peltipinnan väliin. Muuten auto on täysin ruosteeton. Ei se nyt kauheen paha ruostepommi ole, sentään jo 10 vuotta vanha peli! Tosin auto on massattu, kotelot suojattu, ja kerran vuodessa ruiskutan kotelot sisäpuolelta öljyllä. Oisko sillä jotain merkitystä?

        millä öljyllä? käytettyä moottoriöljyä ei ainakaan pidä käyttää siihen. ruostuu varmasti


      • melkein
        masa kirjoitti:

        millä öljyllä? käytettyä moottoriöljyä ei ainakaan pidä käyttää siihen. ruostuu varmasti

        juoksevaa alustamassaa ja teräketju öljyä
        jos se sekoitus ei vielä tule massaruiskun suuttimesta ulos niin sitten hiukan bensaa sekaan


      • jotakin
        masa kirjoitti:

        millä öljyllä? käytettyä moottoriöljyä ei ainakaan pidä käyttää siihen. ruostuu varmasti

        ookko kokeillu? Minä olen.Putsasin pellin palasta molemmat puolet rasvanpoisto aineella,sitten pyyhin toiselle puolelle jäte(moottori)öljyä,sumutin vielä suolaliuosta molemmille puolille,sitten pelti roikkumaan räystäästä.Jo viikon kuluttua öljytön puoli oli aivan punainen ruosteesta kun taas öljytty oli vaan öljyinen.Nyt n.3kk. kuluttua myös öljytty puoli punertaa (vain)hieman kun tuo öljy ei oikeen pysy sileellä pellillä pystyasennossa vesisateen armoilla.


      • pappa
        jotakin kirjoitti:

        ookko kokeillu? Minä olen.Putsasin pellin palasta molemmat puolet rasvanpoisto aineella,sitten pyyhin toiselle puolelle jäte(moottori)öljyä,sumutin vielä suolaliuosta molemmille puolille,sitten pelti roikkumaan räystäästä.Jo viikon kuluttua öljytön puoli oli aivan punainen ruosteesta kun taas öljytty oli vaan öljyinen.Nyt n.3kk. kuluttua myös öljytty puoli punertaa (vain)hieman kun tuo öljy ei oikeen pysy sileellä pellillä pystyasennossa vesisateen armoilla.

        tiesittekös poijjaat mitä se teitin jäteöljy sisältää jos se on peräisin moottorista? rikkiä ja muita syövyttäviä aineksia,että vaikutus voipi olla aivan toisenlainen pitemmän päälle mitä odottaa.


      • Anonyymi

        Nykypolttoaineet ovat rikittömiä!


    • pellavapäinen

      Itsekin olen testaillut, eikä ole mihinkään lohkeillut, sen enempää auton pohjassa, polkypyörässä kuin kirveen terässäkään.

    • vanhakari

      onhan sitä kokeiltu yhtä ja toista ainetta "ruostesuojaksi" yhtä autoa kokeilin pellavaöljyllä suojata pohjasta ja koteloiden sisältä. Turhaa työtä koska auto ruostui ja romuttamolle joutui 11-vuotiaana kuitenkin. Ruoste vaanii koteloiden sisällä. Tällä hetkellä suojaan autoani bilteman purkista suihkutettavalla massalla niihin kohtiin alustassa joista alkuperäinen suojaus on irronnut. Volkkari täytti 17 vuotta eikä ole tarvinnut ikinä hitsailla ruostereikiä.

    • vaan

      minä tein tämmösen ruoste suojauksen omaan vm.98 autooni! pesin pohjan hyväks painepesurilla ja kuivasin kotelot ym. paineilmalla ja annoin kuivua n.vrk:n.. irrotin kuivuneet massat. sitten puhalsin kotelot,palkit ym. kotelon suoja-aineella, maalasin pohjamaalilla maalista kuluneet paikat, puhalsin "kriittisiin" ja vaikeisiin paikkoihin suihkutettavan alustasuojan.
      sitten levitin kulutus alttiille kohdille pensselillä paksumman massan..
      lopuksi paine-ilma ruiskulla jäte-öljy joka paikkaan palkit,pohja,pyöräkotelot ja koko alusta! just viikonloppuna autoa pestessä koitin sormella lokasuojan kaaria sisältä,niin vielä ihan öljyset! :) vaikka jo muutaman kerran oon ne pessyt ja ajanut kauheessa kaato sateessa!
      mut katotaan mitä aika tuo tullessan ja ensi kesänä ois tarkotus uusia käsittely!! :)

      • mikroskooppisista

        pienistä rautahiukkasista jota käytetty öljy pitää sisällään?

        moottorissa pinnat ovat aina metalli vastaan metalli ja öjy toimii kitkanpoistajan ja tuloksena pieniä metallikiteitä öjyssä..aihettavat ruostumista

        ootkos lukenut öjynsuodatintestiä,moni päästi kakkat läpi filtterin.

        olisit nyt vaan ostanut uutta oljyä sumutettavaksi runkopalkin sisäpuolelle,se ei olisi vienyt konkurssiin ainakaan.


    • GeeÄmmä

      Itse suojautin autoni jokunen vuosi sitten seuraavalla tökötillä, joka sisälsi seuraavia aineksia:

      - Hautatervaa
      - Sisun vaseliinia
      - Peräöljyä

      Peräöljy sekä Sisun vaseliini olivat "uusia" eli ei mitään jätteitä ja hautaterva oli ihan sitä itseään eli ei-teollisesti valmistettua (=suoraan tervahaudan antimia).

      Sekoitus ruiskutettiin paineilmalla maalauksen tavoin autoni pohjaan. Sekoitussuhdetta en tarkalleen muista, mutta se oli kuitenkin sellainen, että se oli ruiskusta ulos päästyään sumua. Jokainen voi tehdä mieleisensä seoksen.

      Tuossa reseptissä tervan tarkoitus on suojata ruostetta vastaan, vaseliinin tarkoitus on pitää ko. sekoitus kasassa (estää valumista) ja peräöljyn suojata sekin ruostetta vastaan (sekä olla juoksutteena).

      Tarpeet eivät ole halpoja, kun toimi juuri näillä aineksilla. Voihan toki ostaa halvinta vaseliinia, mutta se ei välttämättä toimi niin hyvin tässä konstruktiossa.

      Olen ihmetellyt sitä, että tervan merkitystä ruosteenestossa ja -suojauksessa ei tunneta näilläkään palstoilla.

      • GeeÄmmä

        Tämä edellä mainittu resepti eli "hautaterva-Sisun vaseliini-peräöljy" on erityisen hyvä vanhoille autoille, koska niihinhän eivät ruosteenestopajat (itseään ammattitaitoisina pitävät) rupea enää mitään käsittelyjä tekemään.
        Pohjan öljyämistä suositteli nimenomaan erään ruosteenestoliikkeen tyyppi katseltuaan vuoden 1985 mallista Toyotaani (ja varsinkin sen pohjaa) jokunen vuosi sitten. Pohja ei välttämättä ollut ihan huonossa kunnossa, mutta tyyppi sanoi, että hän ei ota sitä riskiä, että pohja rupeaa kukkimaan vielä pahemmin ruosteenestokäsittelyn jäljiltä, koska kaikista paikoista ei välttämättä saada ruostetta yms. paskaa pois.

        Ruiskutus suoritettiin entisen massauksen päälle eli pohjalle ei suoritettu mitään hiekkapuhalluksia tms. toimenpiteitä.

        Sanotaan näin, että em. resepti ei välttämättä estä ruostumista, mutta ainakin hidastaa sitä merkittävästi.


    • Nyt

      Viitsi. Kokeilin tuota pellavaöljyä viime kesänä, kun kunnostin 11-vuotiaan vetokoukun. Ruosteet pois ja pellava(siemen)öljyä päälle, samalla sudin muuallekin pohjaan. Kattelin pari viikkoa sitten, miten on sulovileeni toiminut, ja niin oli koukku koko matkalta kuin olisin sen edellisenä päivänä öljynnyt.

    • Anonyymi

      -kyllä juokseva puuterva on myös hyvää suoja-ainetta , se tekee kuivuessaan kovan kalvon metallin pinnalle,
      Öljy vaseliini myös pelittää.

      • Anonyymi

        Pellava imeytyy vain puuhun ei metalliin, tervaa ja hyöheniä käytettiin Willis lännessä!


    • Anonyymi

      Vanha perinteinen konsti, teräketjuöljyä pohjaan ja sen perään ajelemaan pölyävälle hiekkatielle. Se ainakin toimi jollain tapaa.

      • Anonyymi

        Viskositeetti on kyllä jäykkää että pitäis pysyä, ei kannata bio sellasta käyttää vaan mineral muuten hiiret syö kaiken!


    • Anonyymi

      Kokeilin isäukon mainostamaa moottoriöljy mustamassa-sekoitusta ja viikon sisällä kun enimmät öljyt oli pohjasta tippuneet pois, ei jäljellä ollut juuri muuta kuin niitä massaklönttejä. Eipä taida nuo kikat juuri ruostumista estää, toki ne saa moisella sotkemisella piiloon ja voi uskotella itselleen että nyt ei ruostu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe