Oulun tuomiokirkon portailla tuuli leikitteli syksyisillä vaahteranlehdillä, kun iltahämärä alkoi verhota kaupunkia pehmeään vaippaansa. Ihmiset kiirehtivät ohi omissa oloissaan, kukin kantamassa omaa ruttuista kassiaan, kiireitään ja niitä näkymättömiä muureja, joita maailma oli heidän ympärilleen rakentanut. Moni kantoi harteillaan myös portinvartijoiden jättämiä tuomioita ja raskaita leimoja siitä, kuka kelpaa ja kuka jää ulkopuolelle.
Kirkon kivijalalla istui mies yksinään. Hänen vaatteensa olivat kuluneet, ja hartioilla painoi syvä, sanoinkuvaamaton yksinäisyys. Hän oli kuullut elämässään niin paljon vaatimuksia, sääntöjä ja puheita siitä, miten portit on pidettävä kiinni, ettei hänellä ollut enää voimaa edes yrittää.
Silloin portaat alas astui hahmo, jonka askeleessa ei ollut kiirettä eikä vaatimusta. Yllään hänellä oli yksinkertainen, kulunut vaate, mutta hänen silmissään paloi sama valo, joka piti yllä kaikkea olemassa olevaa. Jeesus pysähtyi miehen eteen, otti taskustaan vanhan, repsottavan paperipussin ja istahti viereen kivelle.
– Iltaa, mies, Jeesus sanoi lempeästi ja hymyili.
Mies säpsähti ja katsoi häntä epäluuloisena.
– Oletko sinäkin tullut sanomaan, että olen tehnyt väärin, tai vaatimaan, että minun pitää todistaa kelpoisuuteni?
Jeesus ei sanonut mitään vastaan väittelyyn. Sen sijaan hän avasi paperipussin suun, kumarsi hieman ja kaatoi kämmenelleen suuren kourallisen värikkäitä, hedelmän tuoksuisia karkkeja. Hän ojensi kätensä suoraan miehen eteen – ilman mitään ehtoja, ilman portteja, ilman pienintäkään vaatimusta siitä, että miehen pitäisi ensin muuttua tai ansaita paikkansa.
– Ota vain. Nämä eivät kysy lupaa keneltäkään, eivätkä ne vaadi mitään selityksiä. Ne ovat vain makeita, Jeesus sanoi pehmeästi.
Mies tuijotti kättä ja karkkeja, ja yhtäkkiä hänen rinnassaan pitkään kasvanut kylmyys ja pelko alkoivat sulaa. Hän otti yhden karkin vapisevilla sormilla, pudotti sen suuhunsa, ja makeus levisi kielelle. Siinä hetkessä, kaiken maailman metelin ja ihmisten rakentamien muurien keskellä, kaikki ahdistus pyyhkiytyi pois.
Kirkon portailla istui kaksi ihmistä – tai toinen enemmänkin kuin pelkkä ihminen –, ja he jakoivat karkkipussia siinä hiljaisessa syysillassa. Tie oli ollut pitkä ja kivinen, mutta sillä hetkellä ei ollut enää portinvartijoita eikä tuomioita. Oli vain armoa, valoa ja loppumaton määrä makeutta, joka kuului kaikille ilman poikkeuksia.
Kun taivaan valo toi karkkipussin
Anonyymi-ap
0
<50
Luetuimmat keskustelut
Puukotus Kajaanissa
Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu591501- 251113
- 82982
- 65806
- 36780
Nainen, tässä olen kahden vaiheilla
Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa69774- 90723
- 47722
Humalassa autolla ajo.
Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.13710Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.
Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.131695Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i19685- 115666
Suloinen ja herkkä
Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.31605Jäljitelmä Birginit
Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �140591- 4582
Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol45560- 41544
Hyvää yötä hurmuri
Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä24513- 18512
- 41508