Syksy tulee hiljaa,
ei koputa oveen,
se vain ilmestyy ikkunoihin
harmaana hengityksenä.
Puiden lehdet irtoavat
kuin nekin olisivat väsyneet
pitämään kiinni.
Kadut kiiltävät sateesta,
ja jossain kaukana
jonkun ikkunassa palaa lämmin valo,
mutta ei minun vuokseni.
Minä kuuntelen,
kuinka ilta kasvaa huoneeseen,
kuinka jääkaappi hurisee
ja patteri naksuu
kuin talo yrittäisi sanoa jotakin
eikä osaisi.
Puhelin on hiljaa.
Liian hiljaa.
Ja silloin yksinäisyys
ei tunnu tyhjältä huoneelta,
vaan toiselta ihmiseltä,
joka istuu vastapäätä
sanomatta sanaakaan.
Ulkona tuuli kuljettaa lehtiä
pitkin asfalttia.
Niillä sentään
on jokin suunta.
Minä keitän kahvia,
katson pimeää ikkunaa
ja näen siinä oman kuvani,
hieman vanhempana
kuin vielä viime syksynä.
Silti jossain syvällä
on pieni, itsepäinen valo.
Ei suuri.
Ei sankarillinen.
Vain ajatus siitä,
ettei yksikään syksy
ole jäänyt tänne ikuisesti.
Ja ehkä jonain iltana
toinen ihminen istuu tässä,
ottaa kupin pöydältä
ja sanoo:
“Minä jäin.”
🍁🍁🍂🍂🤍
Syksyn huone
15
147
Vastaukset 15
- Anonyymi00001
Vau, pysäyttävän hieno teksti. Sain heti mielikuvista kiinni. Hyvin voin kuvitella sen tunteen ja kolkon tunnelman kun ajattelee sitä että on liian yksinäinen. Tai ei pidä siitä että on yksin. Hienosti oivallettu tuo että oma kuva katsoo ikkunan heijastuksesta vuoden vanhempana kuin viime syksynä...tätä jäin miettimään itse myös.
- Anonyymi00002
Kiitos kauniista kommentista. Hienoa, jos runo pystyi välittämään tuon syksyisen yksinäisyyden tunteen ja jättämään vielä jotain mietittävääkin. 🍂🍁
- Anonyymi00003
...Puhelin on hiljaa. Liian hiljaa...
Monesti tuntuu että haluaisi laittaa "mitä kuuluu?" viestin, mutta ei vaan osaa aloittaa kun ei oikein tiedä että kaivataanko sitä edes. Harmittaa tietysti jos joku sitä kovasti toivois eikö sitten kuitenkaan ole laittanut. Kertokaa ihmiset toisillenne jos toivotte yhteyden oikeasti säilyvän, varmasti saatte paljon yhteyden ottoja.- Anonyymi00004
Kyllä sitä voi aina koittaa, kaivataanko sitä. Itsekin kokeillut usein, vaikka ei vastausta kuulukaan. Nyt alkaa tosin jo ymmärtää, ettei ole toivottua. 🍁🍂
- Anonyymi00005
Ap:n runo on todella kaunis ja syksyyn sopiva. Huonoilla silmilläni luin ensin väärin, että "hieman vahvempana kuin vielä viime syksynä..." Olen toki vanhempikin, mutta todellakin vahvempi kuin olin viime syksynä.
Minäkin haluaisin laittaa viestin kännykälläni eräälle, mutten ole varma onko hänen numeronsa enää sama (minulla on) ja menisikö viestini sopimattomaan aikaan ja vastaanottajan uuteen elämäntilanteeseen? - Anonyymi00007
Anonyymi00005 kirjoitti:
Ap:n runo on todella kaunis ja syksyyn sopiva. Huonoilla silmilläni luin ensin väärin, että "hieman vahvempana kuin vielä viime syksynä..." Olen toki vanhempikin, mutta todellakin vahvempi kuin olin viime syksynä.
Minäkin haluaisin laittaa viestin kännykälläni eräälle, mutten ole varma onko hänen numeronsa enää sama (minulla on) ja menisikö viestini sopimattomaan aikaan ja vastaanottajan uuteen elämäntilanteeseen?Laita viesti. Et siinä mitään menetä. 🍂🍁
- Anonyymi00008
Anonyymi00004 kirjoitti:
Kyllä sitä voi aina koittaa, kaivataanko sitä. Itsekin kokeillut usein, vaikka ei vastausta kuulukaan. Nyt alkaa tosin jo ymmärtää, ettei ole toivottua. 🍁🍂
Niinpä, kyllä se ennen pitkää kolahtaa tajuntaan, ettei yhteydenotto ole toivottavaa. Pahalta tuntuu olla jollekin niin merkityksetön, mutta loppujen lopuksi jokainen ihminen on itse vastuussa omista tunteistaan... tai tunteettomuudestaan.
- Anonyymi00009
Anonyymi00008 kirjoitti:
Niinpä, kyllä se ennen pitkää kolahtaa tajuntaan, ettei yhteydenotto ole toivottavaa. Pahalta tuntuu olla jollekin niin merkityksetön, mutta loppujen lopuksi jokainen ihminen on itse vastuussa omista tunteistaan... tai tunteettomuudestaan.
Se tuntuu todella pahalta jäädä selitystä vaille. Ja kun tunteita on edelleen valtavasti häntä kohtaan... Minä olisin kyllä valmis ottamaan hänet vastaan 🍁🍂
- Anonyymi00010
Anonyymi00007 kirjoitti:
Laita viesti. Et siinä mitään menetä. 🍂🍁
Olen laittanut eräälle lukuisia viestejä ja jonnekin bittiavaruuteen lienevät kadonneet. Hän on varmaan vaihtanut taas numeronsa. Ainakin luottamuksen kyseiseen henkilöön olen jo menettänyt. En jaksa enää tuuleen huudella...
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Olen laittanut eräälle lukuisia viestejä ja jonnekin bittiavaruuteen lienevät kadonneet. Hän on varmaan vaihtanut taas numeronsa. Ainakin luottamuksen kyseiseen henkilöön olen jo menettänyt. En jaksa enää tuuleen huudella...
Minä en ainakaan ole saanut minnekään viestiä enkä mitään. Ja olen yrittänyt lukuisia kertoja saada kiinni... Mutta minä vähän luulen että täällä on jotain meneillään jotain erikoista..🍁🍂
- Anonyymi00012
Anonyymi00011 kirjoitti:
Minä en ainakaan ole saanut minnekään viestiä enkä mitään. Ja olen yrittänyt lukuisia kertoja saada kiinni... Mutta minä vähän luulen että täällä on jotain meneillään jotain erikoista..🍁🍂
Samaa ajattelen, että "profiloijat" ovat jossain määrin onnistuneet.
- Anonyymi00013
Anonyymi00004 kirjoitti:
Tai työnumero vaihtunut
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Tai työnumero vaihtunut
No ei ole ollut mikään työnumero. 🍂
- Anonyymi00006
Syksy tulee,
niin minäkin,
jäät silittämään traktorinrenkaitani - Anonyymi00015
Ihana
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 47957
- 95943
Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i19795- 117736
Anteeksi J-mies
Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t87696Olet nainen ollut vaikein rasti
Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔36633- 43631
Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol45610- 19596
- 46568
Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle
Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke21554- 33543
- 36532
Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille
Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.67519- 25502
Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen
Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok107493Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen
Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast44486Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa
Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka133477- 45467
Pahkalassa tapahtuu
Mitäs on tapahtunut yöllä pahkalan kerrostaloilla.oli poliisia ja ambulanssia taas vaihteeksi7447