….jos rahat riittäisivät. Kun jäin eläkkeelle yli 15 vuotta sitten, eläke riitti mukavasti, kun luovuin autosta, lehtitilauksista ja ulkomaan matkoista. Silloin terveysasiatkin hoituivat vielä julkisella hyvin, oli omalääkäri ja ajan sai ilman kuulusteluja, olenko varmasti kipeä. Sain julkisella jopa hammashoidonkin.
Kaikki muuttui vähitellen. Eläke nousi bruttona jonain vuonna mukavasti, mutta niin nousi veroprosenttikin. Palvelut katosivat, julkiselta on turha toivoa hammashoitoa tai lääkärin aikaa. Soittivat ne minulle yhteydenoton jälkeen 4 kuukauden kuluttua, että nyt pääset lääkärille. Kyse oli ihomuutoksesta, kun yksi ihosyöpä oli jo hoidettu, kävin hädissäni 65- vuotiaiden Kelakokeilussa hakemassa ja saamassa avun. Siitä kiitos hallitukselle.
Ostovoima on kuulema noussut, ehkä, mutta niin on kustannukseksetkin: asuminen paljon, vastike nousee koko ajan, sähkö, ruoka, liikkuminen, puhelinliittymä, lääkkeet, kaikki. Tietokonetta en omista, lehtiä ei enää tule, vaatteet ostan kirpparilta, ruokani hävikistä ja tarjouksista, passia en omista, kerran olen käynyt eläkevuosinani Tallinnassa asti. Kirkollisvero oli viimeinen ylellisyys, mutta kirkkoon sentään voi mennä kirkollisveroja maksamattakin. Olen yrittänyt auttaa nuoriani, avulla ja rahalla, enää en pysty. Rahaa ei enää riitä eikä voimiakaan.
Joten kysyn vaan, miten minun pitäisi pystyä kuluttamaan? Missä ihmeessä on se ostovoiman kasvu? Kaiken lisäksi: en ole ollenkaan niitä kaikkein köyhimpiä eläkeläisiä, saan työeläkettä, en ole milloinkaan tarvinnut yhteiskunnan tukia, mutta nyt tuntuu, että turvaverkossani on iso reikä. Kunpa kuolisin pian!
Mielelläni kuluttaisin
10
63
Vastaukset 10
- Anonyymi00001
Sama täällä , veroja makseltu ikäni ja nyt sairaseläkkeellä joutuu elämään köyhänä eikä rahat riitä mihinkään ,ruoka vai lääkkeet , terveys meni työelämässä vain kivut ja vaivat jäi palkaksi , näin meidän nykyhallitus kiittää vähävaraisia heiltä leikkaamalla . kun ei ole varaa mihinkään niin syrjäytyy loppujen lopuksi .
- Anonyymi00002
Dunja::
Kuulostavat niin tyypilliseltä demaripropagandalta, että haluaisin
jatkoa tälle. Molemmat ovat selkeitä ja hyvin kirjoitettuja.
Mutta. Mutta kummastakin puuttuu sisältö.
15 vuotta eläkkeellä opettaa elämään eikä teinin impulsiivinen
kulutus enää pitäisi vaivata. Toisaalta molemmat kirjoitukset
ovat kuin samalla sabloonalla kirjoitettu. Myös SDP:n kirjekerho
on mahdollinen. Minä itse pitäydyn omissa kirjoituksissani.- Anonyymi00003
Niin, Dunja. 15 vuotta eläkkeellä opettaa meitä eläkeläisiä säästämään kaikesta mahdollisesta kulutuksesta taitetun eläkeinndeksin takia yhä enemmän vuosi vuodelta.
Työeläkeindeksi lasketaan vuosittain hintojen ja palkkojen muutoksen perusteella. "Puolitettu" tai "taitettu" indeksi tarkoittaa, että eläkkeitä korotetaan hintojen nousun takia (inflaatio) 80 %.
Palkkojen nousu (ansiotaso) vaikuttaa eläkkeisiin vain 20 %. Kun palkkojen kehityksen painoarvo on vain 20 %, eläkkeet nousevat pääasiassa elinkustannusten (hintojen) mukaan.
Hinnat ovat nousseet tuntuvasti, kun taas työeläkkeet ovat ikäänkuin jämähtäneet vuosien saatossa.
Asuminen on kallistunut, vaatteet, lääkkeet ovat kalliita, hammaslääkäripalvelut ovat monessa kunnassa yksityistetty. Moni eläkeläinen joutuu nykyään tukemaan pienestä eläketulostaan myös työttömiä, aikuisia lapsiaan.
Toki on myös erittäin isojakin eläkkeitä, lähinnä yritysten johtajilla, kun Suomessa ei ole eläkekattoa tai eläkepalkkakattoa kuten monessa muussa EU-maassa.
Nikn sanottu takuueläke on Suomessa aivan liian pieni verrattuna Suomen kalliisiin hintoihin ja korkeaan elintasoon. - Anonyymi00006
Anonyymi00003 kirjoitti:
Niin, Dunja. 15 vuotta eläkkeellä opettaa meitä eläkeläisiä säästämään kaikesta mahdollisesta kulutuksesta taitetun eläkeinndeksin takia yhä enemmän vuosi vuodelta.
Työeläkeindeksi lasketaan vuosittain hintojen ja palkkojen muutoksen perusteella. "Puolitettu" tai "taitettu" indeksi tarkoittaa, että eläkkeitä korotetaan hintojen nousun takia (inflaatio) 80 %.
Palkkojen nousu (ansiotaso) vaikuttaa eläkkeisiin vain 20 %. Kun palkkojen kehityksen painoarvo on vain 20 %, eläkkeet nousevat pääasiassa elinkustannusten (hintojen) mukaan.
Hinnat ovat nousseet tuntuvasti, kun taas työeläkkeet ovat ikäänkuin jämähtäneet vuosien saatossa.
Asuminen on kallistunut, vaatteet, lääkkeet ovat kalliita, hammaslääkäripalvelut ovat monessa kunnassa yksityistetty. Moni eläkeläinen joutuu nykyään tukemaan pienestä eläketulostaan myös työttömiä, aikuisia lapsiaan.
Toki on myös erittäin isojakin eläkkeitä, lähinnä yritysten johtajilla, kun Suomessa ei ole eläkekattoa tai eläkepalkkakattoa kuten monessa muussa EU-maassa.
Nikn sanottu takuueläke on Suomessa aivan liian pieni verrattuna Suomen kalliisiin hintoihin ja korkeaan elintasoon.Olen eri mieltä.
Meillä tuet ovat paljon suurempia kuin mitä talous antaa myöten. Sinä olet vain katkera ja kateellinen.
Valitettavasti tässä vaiheessa et enää voi perua niitä huonoja valintoja, jotka teit nuorempana. Olkoon valitusvirtesi opiksi niille, jotka tänään pohtivat, miten aikovat vanhuutensa käyttää.
Heinäsirkka viettää koko kesän laulaen ja soitellen, kun taas ahkera muurahainen kerää ruokaa talven varalle. Kun talvi ja pakkanen saapuvat, heinäsirkka nääntyy nälkään ja pyytää muurahaiselta apua. Muurahainen kysyy, mitä sirkka teki kesällä, ja sirkka vastaa laulaneensa.
- Anonyymi00004
Kulutuksen lisäys ja päästöjen vähennys eivät sovi yhteen
ei edes autokannan uusiminen .- Anonyymi00007
Sinulta puuttuu luovuus.
Kulutuksen kasvu ei ole samaa kuin ympäristön kuormitus. Se olisi sitä, jos kulutus tarkoittaisi sitä, että ostetaan kaksi kattilaa yhden sijaan.
Yhteiskunta on kuitenkin paljon monimutkaisempi kuin Marx esitti. Tai siis Marx tiesi sen kyllä, mutta Marxiin uskovat ei.
Suurin osa kulutuksista on palveluita eikä tavaraa. Kulutuksen lisääminen palveluissa lisää aktiivisuutta ja elintasoa lisäämättä ympäristön kuormitusta.
- Anonyymi00005
Ei sinun tarvitsekaan koska kulutat jo kaiken.
Se tarkoittaa myös sitä, että sinusta ei ole apua laman voittamiseen.
Eutanasialaki ei mennyt läpi kiitos kristittyjen. Joudut siis odottamaan kuolemaan pitempään ja todennäköisesti kärsimään ihan turhaan. - Anonyymi00008
Muutama säästövinkki, joita olen soveltanut elämässäni, jotta saisin laskut maksettua ja ruokaa pöytään:
- eläkkeelle jäätyäni kilpailutin vakuutukset. Sanoin irti mm. kuolemanvarakorvauksen vapaa-ajan henkivakuutuksestani
- kasvatin pitkät hiukset, kampaajalla olen käynyt viimeksi yli 10 vuotta sitten. Lopetin kosmetiikan käytön, luonto kiittää, vaikka naama rypistyy
- paikkaan ja parsin vaatteeni. Esim. aluslakanoista saa ihan hyviä, kun halkaisee ne keskeltä ohueksi kuluneesta keskiosasta ja ompelee sen reunoilta yhteen. Pussilakanoiden yläpäähän voi kuluneen kankaan tilalle ommella tilkusta uuden yläosan
- lopetin kaikki maksulliset kulttuuriharrastukset
- hankin viljelypalstan. Sieltä saa perunoita pöytään ja marjoja pakasteeseen. Aika kuluu hyvin ja kunto nousee vettä kantaessa
- säästän sähköä, sammuttelen valoja, katkaisen lieden heti, kun perunat tai pasta alkavat kiehua. Siinä ne hautuvat kypsäksi omine aikoineen
- en enää lahjoita latiakaan millekään hyväntekeväisyystaholle. Myyn tarpeettomia tavaroita ilmaisilla kirpputoreilla
- kesän pyöräilen, säästän joukkoliikennekuluista
- ihan pokkana olen pyytänyt lääkäriltä lääkevaihtoa sellaiseen, josta saa Kela- korvauksen
- silmälaseja en ole vaihtanut tällä vuosikymmenellä. Kaihi on kypsymässä, tulisi lyhytaikainen ilo uusista laseista ennen leikkausta
- ostan kotimaan junaliput etukäteen hapakampanjoista ja maksan myös peruutusturvan, jos en pääse lähtemään - Anonyymi00011
Suomalaiset säästävät nyt etukäteen sen minkä aikovat kuluttaa, poliitikkojen ja median maristessa samanaikaisesti taustalla, velkaantumiseen Suomessa jo megalomaaniseksi kasvaneen poliittisen riskin vuoksi. Ilman sitä Orponkin mollaamaa kuluttajien aiempaa säästämistä, ei olisi nyt tätä kasvuakaan, josta hän voisi härskisti poliittisia irtopisteitä tselleen kerätä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.
Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.2371501Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va2871074Miltä tuntuu vanhempi nainen olla
Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan94834Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan68792Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä48733- 112634
Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka27595Riitastako pelastaja
Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt34584Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.49555Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.94525- 41511
- 32491
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺48485- 34466
Millaisen talvitakin haluaisit?
Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain77451- 32444
- 77422
Onko kahvila Retro samalla pub???
Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm8417Oletteko täyttä sataa?
Muuta etunimienne kirjaimet numeroiksi. Esim. Mia ja Risto siitä tulee 8 numeroa. Laske ne yhteen . Paljonko tulee?33400Iivari esittää poliisin tutkintaa
Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivari on pannu ison pyörän liikkeelle. Entinen Kemijärven historian lyhimmän kaupunginj21381