Vanhassa testamentissa on monia ennustuksia Jeesuksesta Kristuksesta. Joidenkin tulkitsijoiden mukaan messiaanisia ennustuksia on satoja. Seuraavia pidetään niistä selvimpinä ja tärkeimpinä.
Jeesuksen syntymä - Jesaja 7:14: "Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel." Jesaja 9:5: "Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas”. Miika 5:1: "Sinä Betlehem, sinä Efrata, sinä olet pienin Juudan sukukuntien joukossa! Mutta sinun keskuudestasi nousee Israelille hallitsija. Hänen juurensa ovat muinaisuudessa, ikiaikojen takana."
Koskien Jeesuksen lähetystyötä ja kuolemaa - Sakarja 9:9: "Iloitse, tytär Siion! Riemuitse, tytär Jerusalem! Katso, kuninkaasi tulee. Vanhurskas ja voittoisa hän on, hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla, aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa." Psalmi 22:16-18: "Koirien lauma saartaa minut, minut ympäröi vihamiesten piiri. Käteni ja jalkani ovat runnellut, ruumiini luut näkyvät kaikki. Ilkkuen he katsovat minuun, jakavat vaatteeni keskenään ja heittävät puvustani arpaa."
Kaikkein selvin ennustus Jeesuksesta lienee Jesajan luku 53. Jes. 53:3-7 on erityisen selkeä: "Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet. Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut."
Danielin kirjan luvun yhdeksän seitsemänkymmentä vuosiviikkoa ennustavat tarkan päivämäärän, jolloin Messias "raivataan tieltä". Jesaja 50:6 kuvailee tarkasti Jeesuksen kärsimän kidutuksen. Sakarja 12:10 ennustaa Messiaan "lävistämisen", joka tapahtui Jeesuksen kuollessa ristillä. Monia muitakin esimerkkejä voitaisiin luetella, mutta nämä riittänevät. On siten ehdottoman selvää, että Vanha testamentti ennusti Jeesuksen tulon Messiaana.
Jeesuksen syntymä - Jesaja 7:14: "Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel." Jesaja 9:5: "Sillä lapsi on syntynyt meille, poika on annettu meille. Hän kantaa valtaa harteillaan, hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhan Ruhtinas”. Miika 5:1: "Sinä Betlehem, sinä Efrata, sinä olet pienin Juudan sukukuntien joukossa! Mutta sinun keskuudestasi nousee Israelille hallitsija. Hänen juurensa ovat muinaisuudessa, ikiaikojen takana."
Koskien Jeesuksen lähetystyötä ja kuolemaa - Sakarja 9:9: "Iloitse, tytär Siion! Riemuitse, tytär Jerusalem! Katso, kuninkaasi tulee. Vanhurskas ja voittoisa hän on, hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla, aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa." Psalmi 22:16-18: "Koirien lauma saartaa minut, minut ympäröi vihamiesten piiri. Käteni ja jalkani ovat runnellut, ruumiini luut näkyvät kaikki. Ilkkuen he katsovat minuun, jakavat vaatteeni keskenään ja heittävät puvustani arpaa."
Kaikkein selvin ennustus Jeesuksesta lienee Jesajan luku 53. Jes. 53:3-7 on erityisen selkeä: "Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet. Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme. Omista teoistaan me uskoimme hänen kärsivän rangaistusta, luulimme Jumalan häntä niistä lyövän ja kurittavan, vaikka meidän rikkomuksemme olivat hänet lävistäneet ja meidän pahat tekomme hänet ruhjoneet. Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa hinnalla me olemme parantuneet. Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen. Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään suutansa avannut."
Danielin kirjan luvun yhdeksän seitsemänkymmentä vuosiviikkoa ennustavat tarkan päivämäärän, jolloin Messias "raivataan tieltä". Jesaja 50:6 kuvailee tarkasti Jeesuksen kärsimän kidutuksen. Sakarja 12:10 ennustaa Messiaan "lävistämisen", joka tapahtui Jeesuksen kuollessa ristillä. Monia muitakin esimerkkejä voitaisiin luetella, mutta nämä riittänevät. On siten ehdottoman selvää, että Vanha testamentti ennusti Jeesuksen tulon Messiaana.
Vastaukset 12
Vanhimmat
Minulle tämä niin sanottu messias(jeesus)syötti spermansa omalla kämmenellä kun olin alakoulu ikäinen.Homo se jeesus on varmuudella sekä lasten raiskaaja.
Kävin kirkossa pyytämässä jeesukselta tyttö ystävää ja jeesus rupes tyrkyttämään homouttaan.Erosin kirkosta ja kirkosta eronneita oli -25 joka päivä noin 140 Suomalaista ja tänä vuonna -2026 luku tulee olemaan aikalailla sama.Ole viisas ja eroa kirkosta.
Jesajan luku 53. Jes. 53:3-7
Nämä ns. ennustukset kirjoitettuna antaa kuvan aikaisemmin tapahtuneesta joten se tekee tekstin oudoksi. Onko kirja ollut alunperin profetia vai mikä?
Jeesus ei ollut ensinmäinen luvattu messias eikä viimeinen joten ei voida yhdistää suoraan Jeesusta tarkoittavaksi tekstiksi. Moni ei edes tiedä sitä, että tulevia messiaita ilmaantui jatkuvalla syötöllä tilanteen niin vaatiessa.
Historioitsija Flaviuksen Josephuksen teos Juutalaisten muinaisajanjäljet (Antiquitates Judaicae) sekä myöhempi juutalainen perinne mainitsevat lukuisia muita messiaaksi tai profeetaksi julistautuneita hahmoja ennen Jeesusta ja hänen jälkeensä.
Juutalaiset odottavat yhä sitä joka on tuleva heille Jeesus ei ollut ennustettu henkilö sen me tiedämme joten myös sen ettei heidän näkökulmasta protetia ei ole toteutunut, Mikä on myös totta joten heille tulkinta siitä, että Jeesus oli, ei mene läpi. Minulle sillä ei ole väliä onko ennustus oikea vai onko kyseessä ennustus voi olla myös tapahtuma mikä on todettu vääräksi koska on odotettu. Minulle riittää se, että Jumala on, ennustuksilla mitkä on joskus tehty tai kertoo aiemmasta on minulle merkityksetöntä. Minulle riittää se, että Jeesus tuli ja on sitä mitä on. Väärä tai oikea aikaisemmin ei muuta sitä, mikä on nyt.
"Jesajan luku 53. Jes. 53:3-7
Nämä ns. ennustukset kirjoitettuna antaa kuvan aikaisemmin tapahtuneesta joten se tekee tekstin oudoksi. Onko kirja ollut alunperin profetia vai mikä?"
Kyseessä on monissa Raamatun kohdissa käytetty tyylikeino nimeltä profetaalinen perfekti. Siinä tulevaa tapahtumaa kuvataan menneessä aikamuodossa (perfektissä) ikään kuin se olisi jo tapahtunut.
Joko taas on lopun ajat, ja jeesuksen tulemisen aika. Päättäisitte jo vihdoin tarkan ajan, kun kerran luulette tuntevanne raamatun hyvin, ja osaatte sieltä löytää kohtia joilla viisastella ei uskoville.
Lopun ajat alkoivat jo ensimmäisellä vuosisadalla:
Hepr. 1:1-2
"Kun Jumala oli muinoin puhunut monta kertaa ja monella tapaa isille profeettojen kautta, hän on puhunut näinä viimeisinä päivinä meille Pojan kautta. Hänet hän on asettanut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän on myös luonut maailman."
Mikään ennustus ei kerro sitä, että juutalaiset hylkäävät messiaansa, löytyykö sellainen. Jos löytyy se on ainoa oikea ja pätevä ennustus Jeesuksen tuloon liittyen.
Kysyn tekoälyltä.
1. Jesaja 53 (Kärsivä Herran palvelija)
Tämä on kristillisessä teologiassa kaikkein keskeisin teksti Messiaan hylkäämisestä. Profeetta Jesajan kirjassa kuvataan hahmoa, joka ei kelpaa omalle kansalleen:
• "Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä" (Jes. 53:3).
• "Me pidimme häntä mitättömänä" (Jes. 53:3).
• Tekstissä kuvataan, kuinka häntä pidetään rangaistuna ja Jumalan lyömänä, vaikka kristillisen tulkinnan mukaan hän kantoi kansansa synnit.
02. Sakarja 12:10 (Hän, jonka he ovat lävistäneet)
Sakarjan kirjassa ennustetaan hetki, jolloin Jerusalemin asukkaat tajuavat tehneensä virheen ja alkavat surra hylkäämäänsä hahmoa:
• "He katsovat minuun, jonka ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista poikaa..."
• Uudessa testamentissa (esim. Joh. 19:37) tähän viitataan suoraan Jeesuksen ristiinnaulitsemisen ja siihen liittyvän hylkäämisen yhteydessä.
Tuliko ihmisiä uskoon kyseisellä hetkellä?
3. Psalmi 118:22 (Hylätty kulmakivi)
Psalmeissa kuvataan vertauskuvallisesti sitä, kuinka rakentajat (johtajat tai kansa) hylkäävät sen, mikä lopulta on kaikkein tärkeintä:
• "Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi."
• Jeesus itse viittaa tähän ennustukseen Matteuksen evankeliumissa (Matt. 21:42) osoittaessaan, että uskonnolliset johtajat tulevat hylkäämään hänet.
4. Daniel 9:26 (Messias tuhotaan)
Danielin kirjan tunnetussa viidenkymmenen vuosiviikon ennustuksessa puhutaan ajasta, jolloin voideltu (Messias) raivataan pois:
• "Ja ... voideltu tuhotaan, eikä häneltä jää mitään." (Joissakin käännöksissä: "hänellä ei ole ketään"). Kristillinen tulkinta näkee tämän viittauksena siihen, että hänet hylätään ja tapetaan yksin.
Ristillä oli kaksi muutakin tuomittua ja paikalla oli Jeesuksen läheisiä, ei tuomittu yksin.
Alla siis se minkä Jeesus toi itse esiin joten tämä riittää minulle turha niitä muita esiin kaivaa.
Tässä ovat Matteuksen evankeliumin (luku 21, jakeet 42–46) tarkat jakeet vuoden 1933/1938 kirkkoraamatun käännöksen mukaan, jossa Jeesus viittaa suoraan omaan hylkäämiseensä:
42. Jeesus sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet kirjoituksista: 'Se kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut kulmakiveksi; Herralta tämä on tullut ja on ihmeellinen meidän silmissämme'?
43. Sentähden minä sanon teille: Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä.
44. Ja joka tähän kiveen kaatuu, se ruhjoutuu, mutta kenen päälle se kaatuu, sen se murskaa."
45. Kun ylipapit ja fariseukset kuulivat nämä hänen vertauksensa, ymmärsivät he hänen puhuvan heistä.
46. Ja he olisivat tahtoneet ottaa hänet kiinni, mutta pelkäsivät kansaa, koska se piti häntä profeettana.
43. Sentähden minä sanon teille: Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä.
Tämän voi tulkita myös siten, että peli on Gama Over juutalaisten osalta.
Tiedä sitten vaikka avaimet onkin annettu Lars Leville ja hänen seuraajilleen kuten he väittävät, mutta epäilen sitä vahvasti sen verran lakihenkistä se heidän osoittama Rakkauden evankeliumi on.
Juutalaiset ei ainakaan ole tehneet opissaan rakkauden hedelmiä muita kansoja kohtaan toisaaltqa onhan sieltä tullut niitä Nobel voittajia paljon, että se on plussaa ja he hallitsevat viihdeteollisuutta, timanttikauppaa, tutkimuksien rahoitusta ja Rahoitusmarkkinoilla ylipäätänsä tehneet hyvää tulosta, facebook ym. Esimerkkejä löytyy mutta onko ne niitä Hengen hedelmiä mitä rakkauden evankeliumi tarkoittaa, sekin on tulkintakysymys. Se on kuitenkin selvä he hylkäsivät Jeesuksen ja sitä kautta Jumalansa ja lakikin vietiin suorituspaikan osalta, heille jäi vain sapatti ilman Jumalaa. Niinkö se lopulta meni Juutalaisten, valitun kansan osalta heidän eksyttyä lain kiemuroihin ja sen toteuttamiseen.
Minulle riittää se, että Jumala on sen verran vakuuttavasti Jumala on sen minulle henkilökohtaisesti todistanut eikä siihen tarvittu pappia väliin.
Rakkaus se on tärkeintä ja se on sydämissä ja se on hyvä niin.
Tällä videolla selitetään, kuinka voit olla 100% varma Taivaaseen pääsystä:
https://www.youtube.com/watch?v=5pCB5UwZhNE
Ps. 22:17. Sillä koirat piirittävät minut, pahantekijöiden parvi saartaa minut. He ovat lävistäneet käteni ja jalkani.
18. Minä voin laskea kaikki luuni. He katselevat ja tuijottavat minua.
19. He jakavat vaatteeni keskenään ja heittävät puvustani arpaa.
Tässä käytetään sanaa lävistämisestä joka tarkoittaa lähinnä nauloilla lävistämistä.