Mistä johtuvat jalkakrampit?

marppuli

Olen nyt rv24 ja uutena ongelmana ovat jonkinlaiset jalkakrampit. Mitään pahoja kramppeja ei oo vielä ollut, mutta se taitaa olla vain ajan kysymys. Tuntuu hassulta, kun nykyisin ei tarvitse kuin kävellä reippaasti parisataa metriä ja jaloissa jyllää. Mistä mahtaa johtua? Onko kyseessä jokin vitamiinipuutos vai kuuluuko tämä vain raskauteen?

Toiseksi neuvolatäti kehotti hankkimaan rautatabletteja kun hemmo on sen verran alhaalla. Mietityttää vähän kuitenkin, että tehoavatko ne kun samalla joudun syömään lisäkalkkia...? Mutkikasta...

7

894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jalkanen

      jalkakramppi, mites sun magnesiumtaso?
      mulla aiheutti magnesiumin puute ko. kramppeja kintuissa. Kysäse neuvolantätiltä saatko syödä monivitamiineja.

    • eve

      Mulla kramppas kans kovasti. Ei niinkään suonenvetoa vaan sellaista, mitä "levottomiksi jaloiksi" kutsutaan. Iltaisin sängyssä jalkoja nykii... Tätä kesti puolet raskaudesta. Ja kuulemma on varsin yleistä raskaudessa.

      No, eriasteisiin kramppeihin vois auttaa ainakin lämmin, siis ihan villasukat. Samoin tukisukat. Niitä pidin ajoittain ihan yötä päivää (saa mm. instrusta. maksaa maltaita... mut on hyvät. ja kannattaa muuten pestä käsin, ei koneessa, kestää paremmin!)

      Edellä jo mainittua magnesiumia en kokeillu, mut oon kyl ennenki kuullu et se saattais auttaa.

      Ja niistä rautatableteista! Mä otin omani yöllä kun joka tapauksessa jouduin nousemaan pissille :) Raudan imeytymistähän haittaa tosi moni asia (kalsium eli maitotuotteet, kahvi ja tee jne), ja päivisin oli vaikeeta löytää sopivaa hetkeä. Edellyttää tietty et tyhjä vatsa ei ärry rautatabuista (Obsidan on hellävarainen).

    • Sara

      Hei!

      Itse olen käyttänyt raskausaikana magnesiumia ja se on selvästi auttanut jalkakramppeihin, joita minulla oli usein yöllä / aamulla. Neuvolasta neuvoivat magnesiumin käyttöön. Eli apteekkiin vaan.

      • marppuli

        Joo, no täytyy ilmeisesti itsekin lähteä koluamaan noita apteekin hyllyjä. Ostan varmaankin jotain rauta ja magnesium pillereitä ja toivon että auttavat. Kiitoksia vinkeistä, tavallaan on mukava kuulla etten ole yksin.


    • vaiheessa

      raskautta jalkakrampit tulee yleensä?

      • rv 15+3

        luulisin,että sekin on aika yksilöllistä missä vaiheessa ne tulevat..mulla ne alko viikolta 14,kunnes aloin syömään vitamiinitabletteja!!nyt on helpottanu :) onneks...


      • Anonyymi
        rv 15+3 kirjoitti:

        luulisin,että sekin on aika yksilöllistä missä vaiheessa ne tulevat..mulla ne alko viikolta 14,kunnes aloin syömään vitamiinitabletteja!!nyt on helpottanu :) onneks...

        Jaloissa jostain syystä ramppeja, vaikka olen varusteltu munalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      231
      16685
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      22
      2098
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1930
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      187
      1700
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      119
      1443
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1092
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      952
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      847
    9. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      738
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      210
      722
    Aihe