Mistä johtuvat jalkakrampit?

marppuli

Olen nyt rv24 ja uutena ongelmana ovat jonkinlaiset jalkakrampit. Mitään pahoja kramppeja ei oo vielä ollut, mutta se taitaa olla vain ajan kysymys. Tuntuu hassulta, kun nykyisin ei tarvitse kuin kävellä reippaasti parisataa metriä ja jaloissa jyllää. Mistä mahtaa johtua? Onko kyseessä jokin vitamiinipuutos vai kuuluuko tämä vain raskauteen?

Toiseksi neuvolatäti kehotti hankkimaan rautatabletteja kun hemmo on sen verran alhaalla. Mietityttää vähän kuitenkin, että tehoavatko ne kun samalla joudun syömään lisäkalkkia...? Mutkikasta...

7

981

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jalkanen

jalkakramppi, mites sun magnesiumtaso?
      mulla aiheutti magnesiumin puute ko. kramppeja kintuissa. Kysäse neuvolantätiltä saatko syödä monivitamiineja.

• eve

Mulla kramppas kans kovasti. Ei niinkään suonenvetoa vaan sellaista, mitä "levottomiksi jaloiksi" kutsutaan. Iltaisin sängyssä jalkoja nykii... Tätä kesti puolet raskaudesta. Ja kuulemma on varsin yleistä raskaudessa.

No, eriasteisiin kramppeihin vois auttaa ainakin lämmin, siis ihan villasukat. Samoin tukisukat. Niitä pidin ajoittain ihan yötä päivää (saa mm. instrusta. maksaa maltaita... mut on hyvät. ja kannattaa muuten pestä käsin, ei koneessa, kestää paremmin!)

Edellä jo mainittua magnesiumia en kokeillu, mut oon kyl ennenki kuullu et se saattais auttaa.

Ja niistä rautatableteista! Mä otin omani yöllä kun joka tapauksessa jouduin nousemaan pissille :) Raudan imeytymistähän haittaa tosi moni asia (kalsium eli maitotuotteet, kahvi ja tee jne), ja päivisin oli vaikeeta löytää sopivaa hetkeä. Edellyttää tietty et tyhjä vatsa ei ärry rautatabuista (Obsidan on hellävarainen).

• Sara

Hei!

Itse olen käyttänyt raskausaikana magnesiumia ja se on selvästi auttanut jalkakramppeihin, joita minulla oli usein yöllä / aamulla. Neuvolasta neuvoivat magnesiumin käyttöön. Eli apteekkiin vaan.

• marppuli

Joo, no täytyy ilmeisesti itsekin lähteä koluamaan noita apteekin hyllyjä. Ostan varmaankin jotain rauta ja magnesium pillereitä ja toivon että auttavat. Kiitoksia vinkeistä, tavallaan on mukava kuulla etten ole yksin.

• vaiheessa

raskautta jalkakrampit tulee yleensä?

• rv 15+3

luulisin,että sekin on aika yksilöllistä missä vaiheessa ne tulevat..mulla ne alko viikolta 14,kunnes aloin syömään vitamiinitabletteja!!nyt on helpottanu :) onneks...

• Anonyymi
        rv 15+3 kirjoitti:

luulisin,että sekin on aika yksilöllistä missä vaiheessa ne tulevat..mulla ne alko viikolta 14,kunnes aloin syömään vitamiinitabletteja!!nyt on helpottanu :) onneks...

Jaloissa jostain syystä ramppeja, vaikka olen varusteltu munalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      67
      2395
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1367
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      72
      1160
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      4
      1107
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      78
      822
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      780
    7. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      43
      668
    8. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      82
      660
    9. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      23
      635
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      29
      608
    Aihe