Suomalaiset varkaita !

Pilmari

Hämmästyneenä luin uutista, joka selkeästi kertoi, että myymälävarkaudet ovat lisääntyneet. Viime vuonna hävikki aiheutti Suomen vähittäiskaupalle lähes 500 miljoonan euron tappiot. josta myymälävarkauksia noin puolet.

"Brittiläisen Retail Research -yhtiön mukaan Suomen kauppojen hävikki suhteessa liikevaihtoon on maanosan toiseksi korkein. Yhtiö laskee kuudentoista Euroopan maan vertailussa kauppojen hävikin keskiarvoksi 1,34 prosenttia, kun Suomen lukema on 1,42 prosenttia kaupan liikevaihdosta. Edellä on vain Britannia, jossa hävikki on 1,59 prosenttia."

- Enhän minä, mutta nuo ulkomaalaiset, tummat ja muut. Tutkimus osoittaa ettei näillä ole niin merkittävää osuutta
kuin kuvitellaan.
Me kaikki kuitenkin maksamme ilmeisesti keskimäärin sata euro/nenä.
Suomiko varkaitten luvattu maa ! ?
Miten te asian koette ?

35

1662

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

noin? Jostain syystä olen aina ajatellut, että noita varkauksia, tappioita ja hävikkejä jotenkin liioitellaan.

• Ajomies

Katsoessani juuri erästä tietoturvakeskustelua tv:sta niin siinä tuli selkeästi esiin etteivät yritykset kovin mielellään kerro ongelmistaan
        ja tietomurroista, jotka nekin kuuluvat varkauksien piiriin. Luulen yritysten kovin mielellään vaikenevan asioista ja pyrkivän selvittämään ne itse ilmoittamatta viranomaisille.
        Tuskin monikaan ajattelee työmaallaan varastavansa kun "chattailee" työaikana,
        soittelee yksityispuhelujaan ja ottaa jotain omaan käyttöönsä.
        Tämän tästä huomaamme konkurssijutuissa käyneen, että omat ja firman rahat ovat sekoittuneet ja pesä todetaan tyhjäksi.
        Merkillistä on muuten, että kun pääsee "makuun" niin siitä tulee "tauti".

• ne varkaat

suurimmaks osaks tulee tuolta itärajan takaa tai suomenlahden toiselta rannalta. näin ainakin kertoo useampi kuin yksi myymälässä työskentelevä. aina tietty joukkoon mahtuu suomalaisiakin kun suomessa asutaan. mutta todellakin kun syyllisiä haetaan, katse itään.

• Ajomies

Omalla asuinpaikkakunnallani ja muutenkin omakohtaiset kokemukset ulkomaalaisista on hyvin myönteisiä. Käyttäytymisessä en ole havainnut mitään moitittavaa ja heitä näen päivittäin.
        Silmiinpistävää on ystävällisyys, kohteliaisuus
        ja sen on välitöntä.
        Missään liikkeissä en ole kuullut tai havainnut vierasmaalaisten syyllistyneen mihinkään rikoksiin lähiaikoina.
        Paikkakunnalla asuu aika paljon ruotsalaisia, venäläisiä, virolaisia ja kauempaakin muuttaneita.

• hälyttimet

miksiköhän ne niin usein hälyttävät turhaan?

• yleistä muillakin paikkakunnilla tuo,että kun romaani on kaupassa,niin vartija kävelee koko ajan vieressä?

• nyt
        mii-su kirjoitti:

yleistä muillakin paikkakunnilla tuo,että kun romaani on kaupassa,niin vartija kävelee koko ajan vieressä?

kuitenkaan ihan vieressä, mutta takuulla seurataan monitoreista tai jotenkin. Tai saattaa jossain olla ihan vieressäkin, onpa viesti selvä.

MIKSIKÖHÄN NÄIN ON? MISTÄHÄN TÄMÄ VOISI JOHTUA?

• nyt kirjoitti:

kuitenkaan ihan vieressä, mutta takuulla seurataan monitoreista tai jotenkin. Tai saattaa jossain olla ihan vieressäkin, onpa viesti selvä.

MIKSIKÖHÄN NÄIN ON? MISTÄHÄN TÄMÄ VOISI JOHTUA?

täällä meilläpäin vartija on ihan vieressä!
        minusta se tuntuu joskus kurjalta,
        eihän kaikkia voida pitää varkaina,jos heistä joku on sitä tehnyt.
        valkoihoiset varastaa samalla lailla....

• JOS
        mii-su kirjoitti:

täällä meilläpäin vartija on ihan vieressä!
        minusta se tuntuu joskus kurjalta,
        eihän kaikkia voida pitää varkaina,jos heistä joku on sitä tehnyt.
        valkoihoiset varastaa samalla lailla....

joku joskus olis ... vähän ... mut sit ei enää ikinä.

uskokko ite tota?

• JOS kirjoitti:

joku joskus olis ... vähän ... mut sit ei enää ikinä.

uskokko ite tota?

pidät sitten jokaista romaanihenkilöä varkaana?

• se sit
        mii-su kirjoitti:

pidät sitten jokaista romaanihenkilöä varkaana?

minusta, tunnen useita reiluja ja rehellisii kaaleita. ei todellakaan kaikki oo. mutta useat on pilannu koko heimon maineen.

• se sit kirjoitti:

minusta, tunnen useita reiluja ja rehellisii kaaleita. ei todellakaan kaikki oo. mutta useat on pilannu koko heimon maineen.

kerran yhden romaaninaisen ostoksilla,ja kyllä minua säälitti se,kuinka tätä naista
        suorastaan nolotti kun vartija käveli vieressä,ja kaikki ihmiset tuijotti...:(

• saattaa
        mii-su kirjoitti:

kerran yhden romaaninaisen ostoksilla,ja kyllä minua säälitti se,kuinka tätä naista

olla kyse juuri siitä ennalta ehkäisystä, nolo tilanne, jos se vartija kuitenkin oli saanu ohjeet kato ylemmältä taholta, sen täyty tehdä se. ei kuitenka kovin kivaa, varmaan sille vaksillekaa.

• saattaa kirjoitti:

olla kyse juuri siitä ennalta ehkäisystä, nolo tilanne, jos se vartija kuitenkin oli saanu ohjeet kato ylemmältä taholta, sen täyty tehdä se. ei kuitenka kovin kivaa, varmaan sille vaksillekaa.

varmaan.vaivautuneen olosia nekin tuntuvat olevan....

• oliks
        mii-su kirjoitti:

varmaan.vaivautuneen olosia nekin tuntuvat olevan....

niitä useempi niitä vakseja, vai tarkotakko ett sekä matami että vahti oli vaivaantuneita?

• Ajomies
        mii-su kirjoitti:

yleistä muillakin paikkakunnilla tuo,että kun romaani on kaupassa,niin vartija kävelee koko ajan vieressä?

Näillä seuduilla en ole huomannut juuri mitään ongelmia. Luulen, että myymälöissäkin on enemmän sitä vanhaa perinnettä epäillä romaneja.
        He poikkeavat pukeutumisessaan kuten musliminaisetkin ja se herättää huomiota.
        Toivoisin, että vieraisiin kulttuureihin
        ja ihmisiin suhtauduttaisiin ennakkoluulottomammin.
        Itse ihailen näitten kaukaisista maista olevien
        ja Suomen romanien perinteiden vaalimisen ja sukuyhteyden
        tiiviyttä

• XX XX
        mii-su kirjoitti:

Minä putosin kyllä aikanaan ikävästi maanpinnalle, kun halusin olla ennakkoluuloton omassa liikkeessäni näitä tummia lähimmäisiä kohtaan. Liikkeestäni tuli joksikin aikaa aika suosittu aisiointipaikka heikäläisille, kunnes sain silmäni auki.

• oliks kirjoitti:

niitä useempi niitä vakseja, vai tarkotakko ett sekä matami että vahti oli vaivaantuneita?

ei tästä ole kuin pari viikkoa takaperin,kun oli kaksi vartijaa.olin itse juuri laittanut kännykän laukkuun ja säikähdin,että minuako ne vahtii,luullen että pistin laukkuun jotain kaupan kamaa,mutta sitten huomasin takanani romaaninaisen ostoksiaan tekemässä.

kyllä löi sydän ylikierroksilla..:)

• Ajomies
        Ajomies kirjoitti:

Näillä seuduilla en ole huomannut juuri mitään ongelmia. Luulen, että myymälöissäkin on enemmän sitä vanhaa perinnettä epäillä romaneja.
        He poikkeavat pukeutumisessaan kuten musliminaisetkin ja se herättää huomiota.
        Toivoisin, että vieraisiin kulttuureihin
        ja ihmisiin suhtauduttaisiin ennakkoluulottomammin.
        Itse ihailen näitten kaukaisista maista olevien
        ja Suomen romanien perinteiden vaalimisen ja sukuyhteyden
        tiiviyttä

"Ulkomaalaiset ovat nuorten lisäksi toinen ryhmä, joka herkästi leimataan varkaiksi,"sanoo Securitaksen päällikkö Kari Holmström ja vakuuttaa, että "ulkomaalaisten osuus myymälävarkauksista on vain muutamia prosentteja. Lukumääräisesti suurin osa varkauksista ja näpistyksistä on tarkoitettu omaksi hyödyksi."

Itse uskon vakaasti siihen, että huumekoukkuun
        ja velkakierteeseen joutuneet ovat useimmiten "taparikollisia."
        Nuorten opintotukijärjestelmän ja työllistymisen parantaminen olisi hyvin merkittävää ehkäisevää toimintaa ja säästäisi yhteiskunnan varoja pitkässä juoksussa monilla muilla sektoreilla.

- Joutilaisuus on kaikkien paheiden äiti !

• Ajomies
        XX XX kirjoitti:

Minä putosin kyllä aikanaan ikävästi maanpinnalle, kun halusin olla ennakkoluuloton omassa liikkeessäni näitä tummia lähimmäisiä kohtaan. Liikkeestäni tuli joksikin aikaa aika suosittu aisiointipaikka heikäläisille, kunnes sain silmäni auki.

Meillä on merkillinen kyky esittää edelleen vanhaa mantraa suomalaisesta sisusta, yritteliäisyydestä
        ja rehellisyydestä.

Olisikohan jo aika katsoa peiliin?
        Meidän on syytä katsoa nykypäivään ja tulevaisuuteen. Romanit, somalit ja itänaapurit
        tuovat oman lisänsä kulttuuriimme.
        Omilla toimillamme aiheutamme teollisuuden ja työpaikkojen paon maasta. Nytkin pelloillamme ja metsissämme tulee melkoinen marja- ja sienisato.
        Emme edes kykene poimimaan omaan suuhumme naposteltavaa vaan siihenkin tarvitaan ahkeria
        ja taitavia parjaamianne poimijoita.

• Ajomies
        mii-su kirjoitti:

ei tästä ole kuin pari viikkoa takaperin,kun oli kaksi vartijaa.olin itse juuri laittanut kännykän laukkuun ja säikähdin,että minuako ne vahtii,luullen että pistin laukkuun jotain kaupan kamaa,mutta sitten huomasin takanani romaaninaisen ostoksiaan tekemässä.

kyllä löi sydän ylikierroksilla..:)

Marketeissa pistäytyessäni olen viime aikoina pyrkinyt huomioimaan romanit ja vierasmaalaiset.
        Kauppain henkilökunta eikä toiset asiakkaat ole
        aikoihin minusta karttaneet heitä.
        Itse panen usein merkille heidän ystävällisyytensä ja välittömyytensä.

Kumma juttu, mutta minä pidän rmaninaisista, jotka edelleen pukeutuvat perinteiseen asuun
        kuten musliminaiset huiviin pelkäämättä leimautumista.

• Ajomies kirjoitti:

Marketeissa pistäytyessäni olen viime aikoina pyrkinyt huomioimaan romanit ja vierasmaalaiset.

Kumma juttu, mutta minä pidän rmaninaisista, jotka edelleen pukeutuvat perinteiseen asuun

muut asiakkaat mitenkään enää niin huomioi, vaikka romaani tulee kauppaan,mutta se,että se vartija kulkee kuin varjo perässä,se kiinnittää
        ihmisten huomion...

• Ajomies
        mii-su kirjoitti:

muut asiakkaat mitenkään enää niin huomioi, vaikka romaani tulee kauppaan,mutta se,että se vartija kulkee kuin varjo perässä,se kiinnittää
        ihmisten huomion...

En ole todellakaan huomannut enää aikoihin seurailtavan. Tänäänkin marketissa käydessäni
        tein huomioita ja ihastelin erästä romaniperhettä.
        Usein ostoksilla käydään perheenä ja arvelen,
        että useammin kuin me valtaväestö, he ovat
        suku useammassa polvessa yhdessä.
        En edes muista milloin olisin ollut näkemässä
        heidän aiheuttamaansa häiriötä.

TV:ssa prof. Jaakko Hämeen-Anttila kertoo juuri
        muslimien kulttuurista, jonka hyvä tuntija on.

• Ajomies kirjoitti:

En ole todellakaan huomannut enää aikoihin seurailtavan. Tänäänkin marketissa käydessäni
        tein huomioita ja ihastelin erästä romaniperhettä.
        Usein ostoksilla käydään perheenä ja arvelen,
        että useammin kuin me valtaväestö, he ovat
        suku useammassa polvessa yhdessä.
        En edes muista milloin olisin ollut näkemässä
        heidän aiheuttamaansa häiriötä.

TV:ssa prof. Jaakko Hämeen-Anttila kertoo juuri
        muslimien kulttuurista, jonka hyvä tuntija on.

päin ollaan näköjään sivistyneempiä ja suvaisevaisempia, kuin täällä meillä.....

• Ajomies
        mii-su kirjoitti:

päin ollaan näköjään sivistyneempiä ja suvaisevaisempia, kuin täällä meillä.....

Tällainen keskustelu on omiaan tarkkailemaan lähiympäristöään omin silmin.
        Muistan taannoin kun väittelimme polkupyöräilijäin kypärän, heijastimien ja valojen käytöstä sekä päin punaista kävelystä.

Kun huomioni oli, että varsinkin ikääntyvät ihmise eivät käytä kypärää ajaessaan ja usein kävelevät risteyksissä päin punaista sain mummot
        väittelyyn.

Meni lähes kaksi kuukautta ennenkuin näin seuraavan kerran kypärä päässä pyöräilevän mummon ! Nuoret lapset ja kooululaiset käyttävät ainakin näin koulujen alkaessa melko kiitettävästi kypärää.
        Hupaisaa muuten, miten joissain arkisissa tapahtumissa ja asioissa meillä on
        luulemuksia asioista. Seuratkaapa kun menette tänään ja huomenissa liikenteeseen.
        Missä muuten on oma kypäräsi ?

• mii-su
        Ajomies kirjoitti:

Muistan taannoin kun väittelimme polkupyöräilijäin kypärän, heijastimien ja valojen käytöstä sekä päin punaista kävelystä.

Kun huomioni oli, että varsinkin ikääntyvät ihmise eivät käytä kypärää ajaessaan ja usein kävelevät risteyksissä päin punaista sain mummot
        väittelyyn.

Meni lähes kaksi kuukautta ennenkuin näin seuraavan kerran kypärä päässä pyöräilevän mummon ! Nuoret lapset ja kooululaiset käyttävät ainakin näin koulujen alkaessa melko kiitettävästi kypärää.
        luulemuksia asioista. Seuratkaapa kun menette tänään ja huomenissa liikenteeseen.

täytyy myöntää,ettei minun päässäni kyllä kypärää näy...se on vähän sellainen naisellinen juttu,kun tahtoo tuo "kampaus"mennä piloille,jos sellasia päähänsä lyttää :)

lapsilta sitä käyttöä kyllä vaadin,mutta se tahtoo mennä vähän niin, että kun ei kaverit käytä
        niin ei kehdata itsekkään käyttää.
        onpa tuo 7v poika jo monesti saanut kuulla ihmettelyjä siitä,että miksi käyttää VIELÄ kypärää,sitä kun pidetään vauvojen suojavarusteena!

• Kauhulla seurannut
        Ajomies kirjoitti:

väittelyyn.

Ajomies kirjoitti mummoista ja en voi olla sanomatta kommenttiani. Asia ei nyt koske vars. otsikkoa, vaan mummojen käyttäytymistä liikenteessä. Olen pariin otteeseen ollut todistamassa, kun mummo lähtee bussipysäkiltä bussin edestä ylittämään katua, vaikka suojatie on pysäkin ja bussin takana n. 8 metrin päässä risteyksessä. Tilanteessa bussia ohittava kuorma-auto teki äkkijarrutuksen ja mummo pääsi kaistojen väliselle nurmikkoalueelle. Olisiko näille mummoille mitenkään mahdollista järjestää jossakin kerhoissa liikennetietoutta? Iso auto ei pysähdy yht´äkkiä, koska auto painaa monta tonnia. Molemmat tapaukset olivat läheltä piti tilanteila.

• Ajoomies
        Ajomies kirjoitti:

väittelyyn.

Taisi olla 60 palstalla vuoden päivät sitten kun aloitin keskustelun mummojen liikennekäyttäytymisestä saaden heidät kiukustumaan.
        Tänään viimeksi katselin tätä liikkuessani. Vain yksi vanha paappa iäkkäämmistä ajoi kypärä päässä. Eräs nuorehko äiti
        oli lähdössä pieni lapsi turvaistuimessa. Pienokaiselle laittoi kypärän päähän ja sitoi jalat tukiin kiinni - itsellä ei ole kypärää olemassakaan, hän kertoi.

Molli-Jori saisi laulaa edelleen:
        - Muista aina liikenteessä,
        monta vaaraa ompi eessä....

• olet
        Ajomies kirjoitti:

Meillä on merkillinen kyky esittää edelleen vanhaa mantraa suomalaisesta sisusta, yritteliäisyydestä
        ja rehellisyydestä.

Olisikohan jo aika katsoa peiliin?
        Meidän on syytä katsoa nykypäivään ja tulevaisuuteen. Romanit, somalit ja itänaapurit
        tuovat oman lisänsä kulttuuriimme.
        Omilla toimillamme aiheutamme teollisuuden ja työpaikkojen paon maasta. Nytkin pelloillamme ja metsissämme tulee melkoinen marja- ja sienisato.
        Emme edes kykene poimimaan omaan suuhumme naposteltavaa vaan siihenkin tarvitaan ahkeria
        ja taitavia parjaamianne poimijoita.

romskua tai somalia pomimassa nähny, tai yleensäkään hommissa?

• ajomies
        Ajomies kirjoitti:

se romaaninaisten "perinne" asu on täälä meillä ollut käytössä vasta sotien jälkeen. Etten sitä nyt mitenkää vielä miksikään perinne asuksi nimittäisi.

• vexi

ilmeisesti pilaantuneita (myymättä jääneitä)
      tavaroita 250miljoonaa euroa,eli saman verran
      kun varastetaan,että on kauppiaillakin syytä katsoa peiliin.

• matkaa

töitä tehnyt myymälävaksina, toteaisin tähän että kansallisasuisia lukuunottamatta en ole ottanut yhtään ulkomaalaista kiinni mut suomalaisia sitäkin enemmän. Työskentelen paikkakunnalla jossa on paljon ulkomaalaisia reppumiehiä.

• kuka se on

Kaupan kassalla olen nähnyt että se varas on usein elämänsä hallinnan menettänyt ihminen.Tupakkaa ja syötävää on jotenkin saatava.
        On myös lapsia ja nuoria jotka hakee makeiset koulun jälkeen kassan ohi.
        On myös esim. naisia jotka varastaa kaikki vaatteensa ja asusteensa läpi elämänsä.
        Olen nähnyt miten lipevästi se käy sellaiselta joka tekee sitä sairaalloisesti vaikkei edes tarvitsisi kyseistä tavaraa,vaatetta mitä se milloinkin sattuu olemaan.
        Omenoita ja nauriita olen ite varastellu nuorena
        ja joskus työpaikan puhelimella soitan livautan kun akku on omasta loppu.Varastamista sekin .

• Remmari
        kuka se on kirjoitti:

Kaupan kassalla olen nähnyt että se varas on usein elämänsä hallinnan menettänyt ihminen.Tupakkaa ja syötävää on jotenkin saatava.
        On myös lapsia ja nuoria jotka hakee makeiset koulun jälkeen kassan ohi.
        On myös esim. naisia jotka varastaa kaikki vaatteensa ja asusteensa läpi elämänsä.
        Olen nähnyt miten lipevästi se käy sellaiselta joka tekee sitä sairaalloisesti vaikkei edes tarvitsisi kyseistä tavaraa,vaatetta mitä se milloinkin sattuu olemaan.
        Omenoita ja nauriita olen ite varastellu nuorena
        ja joskus työpaikan puhelimella soitan livautan kun akku on omasta loppu.Varastamista sekin .

Kassalla oli pitkä jono. Otin telineestä sytkärin, mutta en ollut vielä lähelläkään kassan liukuhihnaa. Sytkäri unohtui käteeni, kun kärryihin ei voi panna niin pientä esinettä. Muistin koko kapineen vasta, kun tarvitsin molemmat kädet maksamiseen.

Kerran olen oikeasti varastanut: Siitä on jo vuosia. Se tapahtui Sokoksella. Kukaan ei tullut kassalle ottamaan rahoja vastaan. Oli pitkä jono. Odotettiin, ja odotettiin. Ketään ei ilmestynyt. Minulla oli vain aivan pikkuostos. Sanoin jonossa edelläni seisovalle ostostani näyttäen: "Tämänkö takia, pitää odottaa tuntikaupalla?" sitten marssin ulos kaupasta tavara mukanani.

• Marion.T

on sanottava varmana tietona, että myyjät kantavat välillä tikun nenässä likaisia pikkuhousuja ja rintaliivejä pukukopista, missä asiakas on päättänyt kesken päivän vaihtaa alusvaatteensa hieman tuoreempaan malliin.

Ei liene kovinkaan harvinaista...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      55
      4335
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      2881
    3. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      140
      2623
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      2093
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      15
      1533
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      113
      1445
    7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1377
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      158
      1098
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1057
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      1038
    Aihe