onko kokemuksia lastutetusta,jossa n. 200hv ja vääntöä reilusti yli 400nm. Kestääkö autossa paikat hyvin. Ostin auton lastutettuna, mietittyttää pitäisikö laittaa vakiolastu takaisin!?
530d lastutettu
16
5988
Vastaukset
- Raideri
Autossahan on vakionakin tehoa enempi:P
- kippari
Ohjelmoitu, tehoa 230 hv, vääntöä 560 Nm '00 E39 touring. Toistaiseksi kaikki kestänyt, takana viritettynä n. 20 tkm reipasta ajoa myös mm. painavahko kärry perässä...
- Bavaria
2000 mallisessa on ymmärtääkseni automaattina bemarin laatikko. Facelift (2001 vuosimallista lähtien) vaihteita hämmentelee GM:n automaatti. Vaihto toiseen toimittajaan johtui ehkä kestävyysongelmista. en tiedä onko näin, mutta miksi muuten vaihtaisi toimittajaa !!!
GM:n laatikko kuulopuheiden perusteella kestää hyvinkin yli 500nm väännöt.
- kestä
tuossa yhdella meni lastutettu moottori, kahdessa männässä oli reikä konetta avattaessa. Syy kuulemma suuttimet.
- sitä
Juu, olen hieman itsekin 530d:tä miettimässä. ja haluan tasan varmasti lastuttamattoman version. Tuossa joku kehui kuinka ajelut 20 tkm ilman ongelmia. Kyllä varmaan, sitten viimeistään seuraava omistaja maksaa laskun = laatikko perä vetarit kardaani ja jopa kone.
Naurettavaa ajatella, että BMW tai kukaan muukaan mitoittaisi paikat usean kymmenen prosentin marginaalilla. Totta hemmetissä ne muutamia kymmeniä tuhansia kilometrejä lisävääntöjä kestää, sitten tulee noutaja.
Ota vaan lastu pois. Kyllä tuolla diisulla kerkiää muutenkin. Osta 535d, jos "mikään ei riitä"!- kippari
>> Naurettavaa ajatella, että BMW tai kukaan
>> muukaan mitoittaisi paikat usean kymmenen
>> prosentin marginaalilla. Totta hemmetissä ne
>> muutamia kymmeniä tuhansia kilometrejä
>> lisävääntöjä kestää, sitten tulee noutaja.
Voipi olla näinkin, mutta noista mainitsemistasi oikeastaan laatikko on ainoa joka oikeasti kuluu lisäväännöstä, muut joko läjähtävät kerralla tai sitten eivät...vai miten esim. kardaani kuluu?
On myös hyvä muistaa, että vaikka maksimivääntöä/tehoa olisi kuinka paljon se tulee ulos vain silloin kun kaasu on pohjassa. Suurin osa ajelusta on puolikaasulla tms. jolloin on ihan sama, mitä siitä koneesta parhaimmillaan lähtee, rasittaa paikkoja yhtä paljon.
Ei lastu autoa tapa, vaan ajotyyli... - KarreCC
kippari kirjoitti:
>> Naurettavaa ajatella, että BMW tai kukaan
>> muukaan mitoittaisi paikat usean kymmenen
>> prosentin marginaalilla. Totta hemmetissä ne
>> muutamia kymmeniä tuhansia kilometrejä
>> lisävääntöjä kestää, sitten tulee noutaja.
Voipi olla näinkin, mutta noista mainitsemistasi oikeastaan laatikko on ainoa joka oikeasti kuluu lisäväännöstä, muut joko läjähtävät kerralla tai sitten eivät...vai miten esim. kardaani kuluu?
On myös hyvä muistaa, että vaikka maksimivääntöä/tehoa olisi kuinka paljon se tulee ulos vain silloin kun kaasu on pohjassa. Suurin osa ajelusta on puolikaasulla tms. jolloin on ihan sama, mitä siitä koneesta parhaimmillaan lähtee, rasittaa paikkoja yhtä paljon.
Ei lastu autoa tapa, vaan ajotyyli...Jos se uusi loota on GM:n tekoa,niin sitten menee hyvin,koska GM varmasti osaa tehdä laatikot suurille väännöille (niillä on v8-koneet ottaneet Amerikassa jo 60-luvulla yli 600 nM vääntöjä ja yli 400 hv tehoja ,vakioina...)!
Toisaalta, itse en ostaisi lastuviritettyä, erään tutunu kisakoneiden rakentajan sanoin: "Kyllä ne osaa siellä tehtaalla laskea ne optimiarvot siihen malliin että se auto on onnistunut tekele ja vielä kestää ajoakin" - sitä
kippari kirjoitti:
>> Naurettavaa ajatella, että BMW tai kukaan
>> muukaan mitoittaisi paikat usean kymmenen
>> prosentin marginaalilla. Totta hemmetissä ne
>> muutamia kymmeniä tuhansia kilometrejä
>> lisävääntöjä kestää, sitten tulee noutaja.
Voipi olla näinkin, mutta noista mainitsemistasi oikeastaan laatikko on ainoa joka oikeasti kuluu lisäväännöstä, muut joko läjähtävät kerralla tai sitten eivät...vai miten esim. kardaani kuluu?
On myös hyvä muistaa, että vaikka maksimivääntöä/tehoa olisi kuinka paljon se tulee ulos vain silloin kun kaasu on pohjassa. Suurin osa ajelusta on puolikaasulla tms. jolloin on ihan sama, mitä siitä koneesta parhaimmillaan lähtee, rasittaa paikkoja yhtä paljon.
Ei lastu autoa tapa, vaan ajotyyli...> Voipi olla näinkin, mutta noista > mainitsemistasi oikeastaan laatikko on ainoa joka > oikeasti kuluu lisäväännöstä, muut joko > läjähtävät kerralla tai sitten eivät...vai miten > esim. kardaani kuluu?
Väärin ja jälleen väärin. Totta: laatikko tod näk on herkin, kardaaniputki tuski menee korkkiruuville, mutta nivelet kyllä. Vetarien nivelet perä varmasti kuluu ja alkaa ääntelemään jne jne.
""On myös hyvä muistaa, että vaikka maksimivääntöä/tehoa olisi kuinka paljon se tulee ulos vain silloin kun kaasu on pohjassa. Suurin osa ajelusta on puolikaasulla tms. jolloin on ihan sama, mitä siitä koneesta parhaimmillaan lähtee, rasittaa paikkoja yhtä paljon.
Ei lastu autoa tapa, vaan ajotyyli... ""
ja vielä kerran väärin. Uskotteko todella, että BMW- tai mikään autovalmistaja mitoittaa tekniikan 100% luukutusta koko ajan varalle? Heko heko. Ei vaan tietyn tyyppiseen ajoon, jossa osa toki on luukutusta. Näin ne kestää sen tietyn iän.
kun vääntökäyrä kohoaa niin kyllä sen voimansiirron kokonaiskuormitus nousee, vaikkei koko ajan luukutetakaan. Ymmärrän ajatuksen: ostetaan lastu, mutta ajetaan kuin ennen lastua. Ei se niin mene. Kyllä koko ajokuormitus todennäköisesti tulee reippaammaksi. - Joku vaan
kippari kirjoitti:
>> Naurettavaa ajatella, että BMW tai kukaan
>> muukaan mitoittaisi paikat usean kymmenen
>> prosentin marginaalilla. Totta hemmetissä ne
>> muutamia kymmeniä tuhansia kilometrejä
>> lisävääntöjä kestää, sitten tulee noutaja.
Voipi olla näinkin, mutta noista mainitsemistasi oikeastaan laatikko on ainoa joka oikeasti kuluu lisäväännöstä, muut joko läjähtävät kerralla tai sitten eivät...vai miten esim. kardaani kuluu?
On myös hyvä muistaa, että vaikka maksimivääntöä/tehoa olisi kuinka paljon se tulee ulos vain silloin kun kaasu on pohjassa. Suurin osa ajelusta on puolikaasulla tms. jolloin on ihan sama, mitä siitä koneesta parhaimmillaan lähtee, rasittaa paikkoja yhtä paljon.
Ei lastu autoa tapa, vaan ajotyyli...Nykyiset ahdetut dieselit tuottavat maksimivääntönsä jo pienillä kierroksilla, eli siksi laatikon saa rikki rauhallisessa normaaliajossakin, jos alkupään vääntöä on kasvatettu samoin kuin loppupään.
Yleensähän lastuvalmistaja keskittyy kierrosalueen loppupään väännön lisäämiseen, koska sillä saadaan keskiverto lastunostaja vakuuttuneeksi lastun hyödystä. Tyhmä keskivertoautoilija kun silmät kiiluen tuijottaa sitä huipputeholukemaa. Halpislastujen tekijät yleensä kertovat vain lastutuksen jälkeisen (arvioidun) huipputehon ja väännön lisäyksen, mutta vääntökäyriä he eivät välttämättä halua edes näyttää. - kippari
Joku vaan kirjoitti:
Nykyiset ahdetut dieselit tuottavat maksimivääntönsä jo pienillä kierroksilla, eli siksi laatikon saa rikki rauhallisessa normaaliajossakin, jos alkupään vääntöä on kasvatettu samoin kuin loppupään.
Yleensähän lastuvalmistaja keskittyy kierrosalueen loppupään väännön lisäämiseen, koska sillä saadaan keskiverto lastunostaja vakuuttuneeksi lastun hyödystä. Tyhmä keskivertoautoilija kun silmät kiiluen tuijottaa sitä huipputeholukemaa. Halpislastujen tekijät yleensä kertovat vain lastutuksen jälkeisen (arvioidun) huipputehon ja väännön lisäyksen, mutta vääntökäyriä he eivät välttämättä halua edes näyttää.Oikeastaan se, että maksimivääntö saavutetaan jo alhaisilla kierroksilla (1500-3000 rpm) ei vaikuta rauhallisen ajon kuluttavuuteen sillä tuo vääntöhän muodostuu ainoastaan, jos kaasu on maksimi (tai lähes) asennossa. Jos kiihdytellään "puolikaasulla" käytössä oleva vääntö on murto-osa maksimista.
Normaalissa kaupunkiajossa maksimiväännön tarve painavahkosta autosta huolimatta on yleensä alle 100 Nm, eikä moottori tätä enempää pyytämättä puske.
Lastutus ilman penkitystä on suorastaan tyhmää, kun melkein samaan rahaan voi olla varma lopputuloksesta eikä vain arvailla.... - sitä
kippari kirjoitti:
Oikeastaan se, että maksimivääntö saavutetaan jo alhaisilla kierroksilla (1500-3000 rpm) ei vaikuta rauhallisen ajon kuluttavuuteen sillä tuo vääntöhän muodostuu ainoastaan, jos kaasu on maksimi (tai lähes) asennossa. Jos kiihdytellään "puolikaasulla" käytössä oleva vääntö on murto-osa maksimista.
Normaalissa kaupunkiajossa maksimiväännön tarve painavahkosta autosta huolimatta on yleensä alle 100 Nm, eikä moottori tätä enempää pyytämättä puske.
Lastutus ilman penkitystä on suorastaan tyhmää, kun melkein samaan rahaan voi olla varma lopputuloksesta eikä vain arvailla....Ymmärrän ajatukseksi, mutta vielä kerran:
1. jos auto lastutetaan ja ajetaan täysin samalla suorituskyvyllä (siis kaasupoljinta painetaan joka tilanteessa hieman vähemmän kuin ennen lastutusta), auto tietysti kestää ihan saman kuin ennen lastua.
2. jos autolla pidetään kaasupoljin samassa asennossa kuin ennen lastua (siis kiihtyvyys on joka tilanteessa parempi), auton voimansiirron loppu tulee aikaisemmin kuin ilman lastua. Eli suomeksi: voimansiirron KESKIMÄÄRÄINEN kuorma kasvaa. Koittaakaa jo käsittää, että ei sitä voimansiirtoa riko pelkästään luukuttaminen, vaan kyllä se kuluu (toki huomattavasti vähemmän) osakaasullakin.
3. jos autoa lastutuksen jälkeen kengitetään enemmän kuin ennen (pitää vähän näyttää, silloin tällöin), tulee voimansiirron loppu HUOMATTAVASTI nopeammin vastaan. Tämä siksi, koska keskimääräinen vääntökuorma on jopa moninkertainen mitoitukseen verrattuna.
Eli ajatus: vakio voimansiirto kestää maailman tappiin ilman luukutusta (tai vaan silloin tällöin) on tietysti puppua.
Mutta: ollos huoleti: Saksasta löytyy pilvin pimein 530d:tä, voi vaikka värin valita, joiden edellinen (/set) omistajat ovat keski-iän ylittäneitä, kuten minä, joita moinen "digitaalituuninki" ei kiinnosta pätkän vertaa. Te nuoret jannut saatte aivan vapaasti pitää nokituuninkinne ja sitten myydä kenelle huvittaa. - kippari
sitä kirjoitti:
Ymmärrän ajatukseksi, mutta vielä kerran:
1. jos auto lastutetaan ja ajetaan täysin samalla suorituskyvyllä (siis kaasupoljinta painetaan joka tilanteessa hieman vähemmän kuin ennen lastutusta), auto tietysti kestää ihan saman kuin ennen lastua.
2. jos autolla pidetään kaasupoljin samassa asennossa kuin ennen lastua (siis kiihtyvyys on joka tilanteessa parempi), auton voimansiirron loppu tulee aikaisemmin kuin ilman lastua. Eli suomeksi: voimansiirron KESKIMÄÄRÄINEN kuorma kasvaa. Koittaakaa jo käsittää, että ei sitä voimansiirtoa riko pelkästään luukuttaminen, vaan kyllä se kuluu (toki huomattavasti vähemmän) osakaasullakin.
3. jos autoa lastutuksen jälkeen kengitetään enemmän kuin ennen (pitää vähän näyttää, silloin tällöin), tulee voimansiirron loppu HUOMATTAVASTI nopeammin vastaan. Tämä siksi, koska keskimääräinen vääntökuorma on jopa moninkertainen mitoitukseen verrattuna.
Eli ajatus: vakio voimansiirto kestää maailman tappiin ilman luukutusta (tai vaan silloin tällöin) on tietysti puppua.
Mutta: ollos huoleti: Saksasta löytyy pilvin pimein 530d:tä, voi vaikka värin valita, joiden edellinen (/set) omistajat ovat keski-iän ylittäneitä, kuten minä, joita moinen "digitaalituuninki" ei kiinnosta pätkän vertaa. Te nuoret jannut saatte aivan vapaasti pitää nokituuninkinne ja sitten myydä kenelle huvittaa.Ymmärrän myös perustelusi ihan hyvin, no problem. Tuskin kukaan luuleekaan saavansa kaikkea ilmaiseksi (tehoa ilman mitään lisähuoltokustannuksia). Tosin se, että onko tällä oleellista merkitystä on aivan toinen asia.
Paljon enemmän on merkitystä omalla tekemisellä, eli ajotavalla. Ja jos 30-40 k€ vähän käytettynä ostettuun autoon joutuu tekemään 100 tkm ajon jälkeen 2-3 k€ remonttia (jos on huono tuuri, todennäköisesti selviää vähemmällä) ja saa sen ajan nauttia liki 1,5 kertaisesta väännöstä (joka tämän tyypin autoissa on "se" juttu) on tämä ainakin oman kokemukseni mukaan riskin arvoista.
Omalla 530d:llä virityksen jälkeen jonkin aikaa ajettuani kokeilin kaverin vakiota ja toisinpäin ja voitiin vain molemmat todeta, että ero on merkittävä! Vasta virityksen jälkeen auto tuntuu siltä kuin mainospuheissa puhutaan, eli vääntöä piisaa... - Ottomaani
Joku vaan kirjoitti:
Nykyiset ahdetut dieselit tuottavat maksimivääntönsä jo pienillä kierroksilla, eli siksi laatikon saa rikki rauhallisessa normaaliajossakin, jos alkupään vääntöä on kasvatettu samoin kuin loppupään.
Yleensähän lastuvalmistaja keskittyy kierrosalueen loppupään väännön lisäämiseen, koska sillä saadaan keskiverto lastunostaja vakuuttuneeksi lastun hyödystä. Tyhmä keskivertoautoilija kun silmät kiiluen tuijottaa sitä huipputeholukemaa. Halpislastujen tekijät yleensä kertovat vain lastutuksen jälkeisen (arvioidun) huipputehon ja väännön lisäyksen, mutta vääntökäyriä he eivät välttämättä halua edes näyttää.Nyt on kuitenkin ilmeisesti niin, että facelift mallista lähtien tuossa E39:ssä on tuo GM automaatti. Ja mitä todennäköisimmin kyseessä on sama loota kuin Chevy Tahoe/ trailblazerissa. Luulisi kestävän kun tarkastelee kyseisten autojen voimavaroja.
- joo
Ottomaani kirjoitti:
Nyt on kuitenkin ilmeisesti niin, että facelift mallista lähtien tuossa E39:ssä on tuo GM automaatti. Ja mitä todennäköisimmin kyseessä on sama loota kuin Chevy Tahoe/ trailblazerissa. Luulisi kestävän kun tarkastelee kyseisten autojen voimavaroja.
se GM:n automaatti tuli jo ennen faceliftiä ainakin 530d:hen eli -98 syksyllä. bensa mallien lootista en sitten tiedä. 525tds.ssä on tuo pahamaineinen ZF:n loota... ja lastusta vielä että itselläni ajettu nyt n.150tkm lastutettuna eikä mitn ongelmaa laatikossa tai muuallakaan voimansiirrossa. yhteensä ajettu 220tkm. ja esim. perä on sama kaikissa e39:ssä 540:seen saakka, ainoastaan M5:ssa järeämpi perä. Ja tämän kysyin merkkiliikkeestä koska itseäni myös arvelutti tuon voimansiirron kestävyys!
- Punainen farkku
Jos ostit etelä-pohjanmaalta liikkeestä punaisen lastutetun farkun, niin onnea vaan.
- jjk
mihin perustat väitteesi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537820- 614380
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403993Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233912Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423310Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383218Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253205- 482933
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422731- 492484