International 533 öljyt ja vedet sekaisin

natikka

Onko kellään kokemusta kyseisestä värkistä,
kone seissy n.1,5 vuotta ja nyt laitettiin käymään,
meni öljy harmaaksi ja vesi pumppu vuosi. Saattaa olla että vanhukset on ajanut sen joskus kuumaksi juuri ton vesipumppu ongelman johdosta. Kysymys kuuluu, onko kyseisessa 3 sylinterisessä IH:n koneessa kuivat vai märät putket, entä onko muita hyviä vinkkejä kuin putkien tiivisteet tai kannentiiviste?

Itse en ole kykeisellä koneella ennen ajanut mutta aika kovaa ääntä pitää laatikosta/perästä suuremmilla vaihteilla ja nopeuksilla, mahtaako olla ominaisuus?

Kiitos jo etukäteen vinkeistä

12

6026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reiska

      natikka 533sta on jonkinverran kokemusta alle 1000h ajetusta koneesta. vaihteet ja perä ei mielestäni pidä suurempaa ääntä kuin muutkaan merkit.Olettaisin että on irtoputki kone.Mulla ei ole ollut mitään ongeelmia moottorissa. vuosimalli on 77.
      KYSYMYS: onko ilmanputsarissa yksi vai kaksi suodatinpatruunaa,mulla on yksi.Varaosakuvastoissa on kaksi suodatinpatruunaa sisäkkäin.

      • Natikka

        On saanut aikanaan yhdellä tai kahdella suodattimella, itsellä vuosimallia 76 ja myös yksi suodatin. Mielenkiintoinen juttu se öljyn harmaantuminen, vaihdoin uudet öljyt ja ajoin n. 3h kovilla kierroksilla ja öljy on edelleen kuin juuri purkista kaadettuna. Ei yhtään edes mustunut saati tullut harmaaksi ??? koneella sentään ajettu 6400h... mutta lähes pelkästään tyhjäkäyntiä tai ihan pienillä kierroksilla (alle 1500). KYSYMYS: voiko öljy tulla ajan kanssa harmaaksi, kondenssin takia? öljyt vaihdettu viimeksi monta vuotta sitten, eikä juuri ajettu.


    • -vm77

      itselläni on kyseinen traktori.minulla oli sama vika. oli seissyt kans jonkun aikaa ja kun räjäytettiin käyntiin niin meni öljyt harmaaksi. moottori on märkäputki kone tyyppi d-155 eli litratilavuus n.2,5. otin moottorin auki nostin sylinteriputket pois niin 1 ja 3 sylinterien putkiin oli syöpynyt siihen o-renkaan kohtalle sellaset pienet urat joista vesi pääsi ohi öljyjen sekaan. kyselin uusien putkien hintaa olis ollu 61 euroo/kpl. Päädyin kuitenkin korjaamaan vanhat putket koska ne eivät olleen juurikaan kuluneet. Kävin hakemassa valurauta puikkoja ja hitsasin syöpymät täyteen. ennen hitsausta avasin syöpymiä hiukan hiomakivellä ja sitten varovasti hitsasin ne täyteen...jatkuu seur viestissä

      • vm 77

        ...jatkoa...hitsain silleen varovasti puikolla vain vähän raapaisten ettei putki kuumenisi kovin paljon.sen jälkeen hioin enimmät törstöt pois pikku rälläkällä , sitten viilalla ja lopuksi hienolla hiomapaperilla.sitten vaan uudet o-renkaat ja varmistus vielä sillä punaisella moottorisilikonilla, sitä hiukan putkien alahelmaan siihen o-renkaan kohdalle ja putket paikoilleen,samalla vaihdoin myös kk-laakerit. kansi ja öljypohja paikoilleen ja vent.säätö ja menoksi. kannen jälkikiristys noin 10 tunnin jälkeen. minulla ainakin toiminut nyt kaksi vuotta , vedet ja öljyt ovat pysyneet omilla puolillaan. että semmosta


      • vm.77
        vm 77 kirjoitti:

        ...jatkoa...hitsain silleen varovasti puikolla vain vähän raapaisten ettei putki kuumenisi kovin paljon.sen jälkeen hioin enimmät törstöt pois pikku rälläkällä , sitten viilalla ja lopuksi hienolla hiomapaperilla.sitten vaan uudet o-renkaat ja varmistus vielä sillä punaisella moottorisilikonilla, sitä hiukan putkien alahelmaan siihen o-renkaan kohdalle ja putket paikoilleen,samalla vaihdoin myös kk-laakerit. kansi ja öljypohja paikoilleen ja vent.säätö ja menoksi. kannen jälkikiristys noin 10 tunnin jälkeen. minulla ainakin toiminut nyt kaksi vuotta , vedet ja öljyt ovat pysyneet omilla puolillaan. että semmosta

        kyselit niistä vaihdelaatikon ja perän äänistä. kyllä semullakin vinkuu kun täysillä päästää menemään, varsinki nyt ku ottaa kierroksia jotain 3000 luokkaa.
        natikasta kuluu erinäisiä ääniä vinkumisia ja suhinoita kun hydrauliikka öljyt kiertää niissä hytin sisällä olevissa putkissa koko ajan.


      • natikka
        vm.77 kirjoitti:

        kyselit niistä vaihdelaatikon ja perän äänistä. kyllä semullakin vinkuu kun täysillä päästää menemään, varsinki nyt ku ottaa kierroksia jotain 3000 luokkaa.
        natikasta kuluu erinäisiä ääniä vinkumisia ja suhinoita kun hydrauliikka öljyt kiertää niissä hytin sisällä olevissa putkissa koko ajan.

        Aika merkillistä että ne öljyt on edelleen sen vaihdon jälkeen pysynyt siistinä? toivottavasti olisi vaan kondenssia, taitaa olla turha toive :(

        Oliko moottorin purkamisessa/ kasaamisessa jotain ihmeellistä mikä pitäisi ottaa huomioon? Voiko valurautaisen öljypohjan irroittaa ilman että tarvii laittaa tunkkeja molemmille puolille tueksi?

        Pitänee purkaa, taitaa meinaa olla laakerit saanu siipeensä siitä seisomisesta, pitää minusta aika kovaa kalkatusta kone tyhjäkäynnillä


      • VM.77
        natikka kirjoitti:

        Aika merkillistä että ne öljyt on edelleen sen vaihdon jälkeen pysynyt siistinä? toivottavasti olisi vaan kondenssia, taitaa olla turha toive :(

        Oliko moottorin purkamisessa/ kasaamisessa jotain ihmeellistä mikä pitäisi ottaa huomioon? Voiko valurautaisen öljypohjan irroittaa ilman että tarvii laittaa tunkkeja molemmille puolille tueksi?

        Pitänee purkaa, taitaa meinaa olla laakerit saanu siipeensä siitä seisomisesta, pitää minusta aika kovaa kalkatusta kone tyhjäkäynnillä

        EI siinä purkamisessa ja kasaamisessa mitään ihmeellistä ollut. Tässä kuitenkin muutamia vinkkejä: tue rattori kunnon tunkilla siitä vaihdelaatikon etuosan alta siitä jostain kytkinkotelon kohdalta, koska joudut löysäämään etukehdon pultteja muutaman sentin että saat öljypohjan putoamaan pois. joudut sillä tunkilla keventämään etupäätä että saat raotettua sitä etukehtoa irti moottorista.jäähdytin saa olla paikoillaan mutta löysää letkuista klemmarit että pääsee liikkumaan niistä ku löysäät niitä pultteja.onkos siinä sun koneessa ohajustehostin? jos on niin se tyhjäkäynnillä kuuluva kalkatus kuuluu mitä todennäköisemmiin siitä moottorin oikealla puolella olevasta hydraulipumpusta. jos on tehostin niin siinä on kaksi pumppua peräkkäin, keulasta päin katsottuna ensimmäisenä on nostolaitepumppu ja takimmaisena se ohjauksen pumppu,ja tämä ohjausteh. pumppu saa käyttövoimansa siitä notolaitepumpun akselista sellaisen väliholkin avulla, siihen holkkiin kun tulee ajanmyötä väljää niin niin alkaa kalkattamaan. voit myös testata kuuluuko sieltä kun panet koneen käyntiin niin kun kalkatus alkaa kuulua, kääntelet rattia ja jos kolina häviää samalla kun rattia kääntää niin kuuluu siitä pumppuyksiköstä. itellä se pitää melkoista kolinaa,aluksi ajattelin että se kuuluu jakopäästä kunnes huomasin että rattia käännellessä ääni häviää.jouduin purkamaan pumpun koska vaihdoin sinne stefan ja samalla tuli varmistettua että se holkki oli vähän väljä, mutta en tehnyt sille mitään, kolisee edelleen. tässä jotain vinkkejä. yritä saada selvää on vähän sekavasti selitetty. Ps. Kiristys momentit on: KANSI 13,5kg RUNKOLAAKERIT: 11,5/20,0kg KIERTOKANGENLAAKERIT: 9,0kg


      • natikka
        VM.77 kirjoitti:

        EI siinä purkamisessa ja kasaamisessa mitään ihmeellistä ollut. Tässä kuitenkin muutamia vinkkejä: tue rattori kunnon tunkilla siitä vaihdelaatikon etuosan alta siitä jostain kytkinkotelon kohdalta, koska joudut löysäämään etukehdon pultteja muutaman sentin että saat öljypohjan putoamaan pois. joudut sillä tunkilla keventämään etupäätä että saat raotettua sitä etukehtoa irti moottorista.jäähdytin saa olla paikoillaan mutta löysää letkuista klemmarit että pääsee liikkumaan niistä ku löysäät niitä pultteja.onkos siinä sun koneessa ohajustehostin? jos on niin se tyhjäkäynnillä kuuluva kalkatus kuuluu mitä todennäköisemmiin siitä moottorin oikealla puolella olevasta hydraulipumpusta. jos on tehostin niin siinä on kaksi pumppua peräkkäin, keulasta päin katsottuna ensimmäisenä on nostolaitepumppu ja takimmaisena se ohjauksen pumppu,ja tämä ohjausteh. pumppu saa käyttövoimansa siitä notolaitepumpun akselista sellaisen väliholkin avulla, siihen holkkiin kun tulee ajanmyötä väljää niin niin alkaa kalkattamaan. voit myös testata kuuluuko sieltä kun panet koneen käyntiin niin kun kalkatus alkaa kuulua, kääntelet rattia ja jos kolina häviää samalla kun rattia kääntää niin kuuluu siitä pumppuyksiköstä. itellä se pitää melkoista kolinaa,aluksi ajattelin että se kuuluu jakopäästä kunnes huomasin että rattia käännellessä ääni häviää.jouduin purkamaan pumpun koska vaihdoin sinne stefan ja samalla tuli varmistettua että se holkki oli vähän väljä, mutta en tehnyt sille mitään, kolisee edelleen. tässä jotain vinkkejä. yritä saada selvää on vähän sekavasti selitetty. Ps. Kiristys momentit on: KANSI 13,5kg RUNKOLAAKERIT: 11,5/20,0kg KIERTOKANGENLAAKERIT: 9,0kg

        vaihdoin eilen vesipumpun kun on pitkään jo vuotanut nestettä, samalla säädin venttiilien välyksen uudestaan -> imupuolen oli aikaste paljon löysää,
        yksi erittäin tyhmä kysymys, kyllä kai ne imut on ne
        jotka on lähempänä imusarjaa?

        Kyllä sieltä aika kalkatus kuuluu tyhjäkäynillä, hiukan auttoi toi vettiilien säätö (mulla ei ole ohjaustehostinta) miltäköhän se kuullustaa jos laakerit on menny? eikä silloin oo myös öljynpaineet yleensä kateissa tyhjäkäynnillä?

        Aika mielenkiintoinen se öljyn harmaantuminen, olen nyt ajanut jo n 4h öljynvaihdon jälkeen ja edelleen öljyssä ei ole harmaata, pitää vaan toivoa että se oli kondenssia, vaikka hiukan toiveajattelulta tuntuukin :)

        Onko sulla korjaamo käsikirjaa?


      • VM-77
        natikka kirjoitti:

        vaihdoin eilen vesipumpun kun on pitkään jo vuotanut nestettä, samalla säädin venttiilien välyksen uudestaan -> imupuolen oli aikaste paljon löysää,
        yksi erittäin tyhmä kysymys, kyllä kai ne imut on ne
        jotka on lähempänä imusarjaa?

        Kyllä sieltä aika kalkatus kuuluu tyhjäkäynillä, hiukan auttoi toi vettiilien säätö (mulla ei ole ohjaustehostinta) miltäköhän se kuullustaa jos laakerit on menny? eikä silloin oo myös öljynpaineet yleensä kateissa tyhjäkäynnillä?

        Aika mielenkiintoinen se öljyn harmaantuminen, olen nyt ajanut jo n 4h öljynvaihdon jälkeen ja edelleen öljyssä ei ole harmaata, pitää vaan toivoa että se oli kondenssia, vaikka hiukan toiveajattelulta tuntuukin :)

        Onko sulla korjaamo käsikirjaa?

        venttilien sijoitus edestäpäin (jakopää) on pako-,imu-,pako-,imu jne, ja säätö tehdään moottorin ollessa lämmin. pakoventtiilin välys on 0,30mm ja imu 0,25mm.

        Korjaamo käsikirjaa ei löydy mutta käyttöohje- ja hydrauliikka kirjanen löytyy.

        Mitäs öljyä muuten käytät moottorissa? itselläni on Farmoil super universal 10w-30. syö kyllä öljyä jonkin verran mutta ei haitaksi asti.

        Palatakseni siihen nestevuotoon niin jos vuoto on erittäin pieni niin se vuotaa pelkkää nestettä sinne öljyjen sekaan eli ei välttämättä mene harmaaksi. koska jäähdytinnesteellä ei ole samanlaista pintajännitystä kuin vedellä se tulee pienemmästä reijästä.

        itsellä kävi niin että kun kone laitettiin ekakerran tulille siinä ei ollut nesteitä sisällä. oljyö oli kyllä reilusti mittatikun ylämerkin yläpuolella, joten jonkinmoista vuotoa epäiltiin.(luulin että vuotaa hydrauliikaöljyä siitä pumun kaulalta jakopäähän ja sen takia olis öljyt lisiny. kone kävi ehkä noin 20sek ilman nesteitä ja öljyt eivät olleet harmaat. Vasta sitten kun jäähdytysjärjestelään laitettiin pelkkä vesi ja raktorilla ajettiin niin öljyt menivät harmaaksi.se myös huhotti normaalia enemmän ja kun venttiilikopan otti pois niin sen sisäpintaan oli tiivistynyt vettä.
        sinun tapauksessa on hankala sanoa että vuotaako öljyjen sekaan. tarkkaile nestepintaa jäähdyttimessä tosin se soi olla aika vaikea huomata jos vuotaa vain vähän.
        Jos moottori kolisee kovasti niin kannattaahan se käyttää auki ja vaihtaa laakerit ja ne sylinteriputkien o-renkaa, tarkastaa syöpymät putkista ja lohkosta. Itsellä tuli maksamaan muistaakseni n. 80 euroa remontti (o-renkaat, kk-laakerit ja kannentiiviste)sinuntapausessa kannattanee vaihtaa myös runkolaakerit.
        Koko moottorinkorjauspaketilla olisi ollut hintaa
        450 euroa. (isojoen konehalli)
        kuinkahan paljon kyseista traktorimallia on tuotu suomeen? itellä ei ole sattunut silmiin toista samanmoista.


    • VM:77

      Löytyskö keneltäkään kyseisen rattorin vaihdelaatikon räjäytyskuvia? Meinaa pakki oikutella: jurisee ja heittää välillä pois päältä. ilmeisesti pakkirattaan hampaat kulunu pyöreiks ja siks ei pysy päällä ja kurluttaa.

      • niittäjä

        533 natikassa on kolkutusta kuulunut tyhjäkäynillä uudesta asti, syytä ei ole pystytty paikantamaan .Äani kuuluu enemmän jakopään tienoilta olisko jakopään hammaspyörissä jotakin välystä ja outo piirre vesipumpun ropelissta väännettäessä selvä lonksava välys ei kuitenkaan vuoda.
        Nyt olen huomannut että öljyyn on tullut polttoaineen haju. tunteja alle 1000 ja nekin vain kesä ajossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tere Sammallahti: Sosiaaliturva pois vieraskielisiltä

      Hän viittaa Iltalehden juttuun. IL kertoi maanantaina Kelalta saatuun tilastotietoon perustuen, että vieraskieliset muod
      Maailman menoa
      349
      2346
    2. Nainen, tuskin muistan koska ollaan nähty

      niin pitkä aika siitä on. Suurin ilonaihe elämässäni olit, ja tulevan onnen aamuaurinko. Tunnut niin minun omalta, tutul
      Ikävä
      38
      2087
    3. Voi minkä rikoksen teki

      Kunnosti ihan pa..akuntoon päässeen tien ilman ELYn lupaa. Kyllähän se nyt viranhaltijaa kirpasee. Sellainen yritteliäis
      Kuhmo
      75
      1613
    4. Pitkään kestänyt ihastuminen

      Oot niin kaunis🩷 Vaikutat tosi itsevarmalta, iloiselta ja puheliaalta. Voisi sanoa, että näen sinut jopa tietynlaisen
      Ikävä
      122
      1551
    5. Mitä olen tehnyt

      Mitä pahaa olen sinulle tehnyt? Rakastuin ja en pysty unohtamaan Miksi teet tämän minulle? Yritä ymmärtää, vaikka olet
      Ikävä
      91
      1466
    6. Torniolainen Tiiliä lukemaan

      Torniosta kotoisin oleva Matti Heis. Kala ui nyt syvissä vesissä. Kolme vuotta tiilien lukua.
      Tornio ja Haaparanta
      3
      1406
    7. Charlie Kirk murha

      Erikoista. Valtamedian neutraalilta vaikuttava juttu tästä murhasta, jossa ei esiinny lainkaan sanoja "äärioikeisto" tai
      Maailman menoa
      228
      1236
    8. Mitä haluaisit

      Sanoa minulle nyt? En ole tätä kysynytkään pitkään aikaan🤔
      Ikävä
      79
      1225
    9. Tuon sinulle jännitystä

      Siksi pidät minusta. Tiedämme molemmat, että meistä ei voi tulla mitään todellista.
      Ikävä
      118
      1205
    10. Venäjän lennokkileikit ja provokaatiot tulee jatkumaan.

      Yrittää härnätä Natoa vastaiskuun,koska sillä olisi halua ratkaista nopeasti sota käyttämällä taktista ydinasetta Ukrain
      NATO
      239
      1187
    Aihe