Haluan saada tähän ketjuun asiallisia kommentteja aiheesta koiran selätys. Eli jotkut ihmiset kuulemma selättää koiran, kun se ei muuten usko!!! Minusta se on aivan karseeta. Eihän se koiraparka varmaan ymmärrä mistä on kyse. Onko selättäminen sinun mielestäsi oikea tapa ansaita koiran kunnioitus? Mitä se oikeastaan on?
Koiran selätys
79
6447
Vastaukset
- Cara
Itsekin olen miettinyt mitä oikeastaan tarkoitetaan selätyksellä, tarkoittaako se oikeen kunnon selkäsaunaa vai? Itse "selätän" joskus ylikierroksilla käyvän pennun niin että otan sen syliin silleen "vauva-asentoon" selälleen ja pidän niin kauan kunnes rauhoittuu, ainakin meillä tämä on riittänyt rauhoittamaan koiran...
- issu56
ole milloinkaan harrastettu, vaan ne "järjestyssäännöt" iskostetaan koiraan jo heti pennusta vankkumattomalla johdonmukaisuudella alusta loppuun saakka, niin ongelmia ei edes pääse syntymään! Toki niillä jossain vaiheessa takaraivo tilttaa kun tulee uhmaikä ja kokeillaan kumpi on kumpi, mutta jos edelleenkin vain jaksaa olla periksiantamaton ja vie sen komennon aina loppuun saakka tavalla taikka toisella, niin ei sitä selätystä edes tarvita nostamaan sitä omaa egoaan.
- nude
meillä ei selätyskään auttanut päälleni hyökkivään shar pei urokseen,luovuin koirasta puolen vuoden taistelujen jälkeen.
- Hekotius
ja useinhan ne kultaiset on juuri niitä pahimpia, vai?
- issu56
Hekotius kirjoitti:
ja useinhan ne kultaiset on juuri niitä pahimpia, vai?
nyt mahdoitkaan tarkoittaa?
Aivan samahan se vaikka rotu olisi mikä tahansa, sillä jos on alussa slarvailtu niin lopputulos onkin sitten mitä on! Ja siinä vaiheessa monella on peukalo väärässä kohtaa kättä! - Hekotius
issu56 kirjoitti:
nyt mahdoitkaan tarkoittaa?
Aivan samahan se vaikka rotu olisi mikä tahansa, sillä jos on alussa slarvailtu niin lopputulos onkin sitten mitä on! Ja siinä vaiheessa monella on peukalo väärässä kohtaa kättä!puhunutkaan pennusta, vaan aikuiseta, jo piloille menneestä koirasta, jota yritetään saada takaisin ruotuun.
- Anonyymi
No minulla on ollut 3 leikkaamatonta Airedale urosta ja nyt Saksanpaimenkoira narttu - yhdyn näkemyksiin että johdonmukaisesti ja palkitsemalla ja ns. hyvyydellä pitää kasvattaa ja niin teenkin. Mutta joskus koira voi saada aivan käsittömättömän agression minkä minä edelleen ymmärrän leikkinä mutta kun se todellakin näkyy haastamisena ja erittäin agressiivisena uhona (minua ei yksikään kyllä ole purenut) niin palko on ollut pistää koira nurin (tänään en saanut vapaana olevaa täys sekopäistä kiinni). Kun pistää nurin on kuten tein ensimmäiselle ja sakin vahvimmalle henkisesti ja fyysisesti vain yhden kerran niin se riitti koira tiesi kuka on pomo. Seuraavaa en pistänyt kertaakaan ja kolmatta huippu älykästä ja hienoa koiraa en muista mutta todennäköisesti muutaman kerran. Nykyinen saku on pistetty jo varmaan 5 kertaa kun hepulit niin hulluja ja minun kunto ei riitä (ei nuorempienkaan) siihen leikkiin mikä on agression tai leikin rajalla. Mutta tämäkin koira on hieno mutta ei saa päästää herraksi - hellyydellä hoivaan.
- Hekotius
niin tiedät, eikä tarvitse täällä kysellä ja haastaa iän ikuiseen riitaan.
- !!!
..toi asentees,tietoutes ja lääkitykses,kun kirjotat tollasia,sinä kun olet ainoa joka on tässä koko ketjussa ottanut riidan aiheeksi ja sillä tyylillä kirjoittanut.Kyllä tuo on juuri oikea asenne saamaan pikku faittiki aikaiseksi.
Ja ihan tiedoksi jos et tiedä mitä ovat mielipiteet käyppä katsomassa sanakirjasta,ja kun se siinä on auki katso samalla kommunikaatio ja keskustelu. - Hekotius
!!! kirjoitti:
..toi asentees,tietoutes ja lääkitykses,kun kirjotat tollasia,sinä kun olet ainoa joka on tässä koko ketjussa ottanut riidan aiheeksi ja sillä tyylillä kirjoittanut.Kyllä tuo on juuri oikea asenne saamaan pikku faittiki aikaiseksi.
Ja ihan tiedoksi jos et tiedä mitä ovat mielipiteet käyppä katsomassa sanakirjasta,ja kun se siinä on auki katso samalla kommunikaatio ja keskustelu.että näillä palstoilla on kaksi riidanaihetta: sekarotuisten pennuttaminen ja koiran "selätys" tai miksi alistamista nyt vain halutaankin kutsua.
Eli siksi sanoin riidan haastamiseksi (tai olisi pitänyt sanoa kylvämiseksi), koska tämäkin alkaa olla jo loppuun kolutta aihe.
Miksi aloitit oikein uuden ketjun, kun alempana olevassa ketjussa oli jo keskustelua aiheesta? Mitä muuta se on kuin huomion hakemista aralle asialle, jossa ei koskaan aiemminkaan olla päästy eteenpäin? - Hekotius
!!! kirjoitti:
Ja ihan tiedoksi jos et tiedä mitä ovat mielipiteet käyppä katsomassa sanakirjasta,ja kun se siinä on auki katso samalla kommunikaatio ja keskustelu.Menit heti henkilökohtaisuuksiin puhumalla lääkityksestä ja tietoudesta. Kai nyt tiedän kuitenkin itse, mistä puhun, kun olen ollut lapsesta lähtien mukana koirien koulutushommissa.
Vihjailuasi lääkityksestä en ota kuin köyhänä yrityksenä loukata minua henkilökohtaisesti. - Savut korvista
Hekotius kirjoitti:
että näillä palstoilla on kaksi riidanaihetta: sekarotuisten pennuttaminen ja koiran "selätys" tai miksi alistamista nyt vain halutaankin kutsua.
Eli siksi sanoin riidan haastamiseksi (tai olisi pitänyt sanoa kylvämiseksi), koska tämäkin alkaa olla jo loppuun kolutta aihe.
Miksi aloitit oikein uuden ketjun, kun alempana olevassa ketjussa oli jo keskustelua aiheesta? Mitä muuta se on kuin huomion hakemista aralle asialle, jossa ei koskaan aiemminkaan olla päästy eteenpäin?Minä otin tämän omaksi viesti ketjukseen juuri siksi, koska yhdessä alemassa keskustelussa tuli tuo selättäminen "puheeksi" Juttu ei ollut selättämisestä, ja siksi halusin siitä oman keskustelun.
Onkohan siellä nyt vähän ruuvi kireellä, täh!!
Minä aivan nätisti asiallisesti aloituksessa pyysin kommentteja puolesta/vastaan.
Itse en ole tuonne väleihin mitään omia kommentteja heitellyt juuri sen takia, että jokainen saa olla mitä mieltä haluaa.
Kolmannekseen, minä en voi tietää, että täällä palstalla on aiheita joista ei saa kirjoittaa.
Joten jos sinulla ei ole tähän aiheeseen lisättävää, ole ystävällinen ja mene pois. - Hekotius
Savut korvista kirjoitti:
Minä otin tämän omaksi viesti ketjukseen juuri siksi, koska yhdessä alemassa keskustelussa tuli tuo selättäminen "puheeksi" Juttu ei ollut selättämisestä, ja siksi halusin siitä oman keskustelun.
Onkohan siellä nyt vähän ruuvi kireellä, täh!!
Minä aivan nätisti asiallisesti aloituksessa pyysin kommentteja puolesta/vastaan.
Itse en ole tuonne väleihin mitään omia kommentteja heitellyt juuri sen takia, että jokainen saa olla mitä mieltä haluaa.
Kolmannekseen, minä en voi tietää, että täällä palstalla on aiheita joista ei saa kirjoittaa.
Joten jos sinulla ei ole tähän aiheeseen lisättävää, ole ystävällinen ja mene pois.http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=1500000000000090&posting=22000000007182607#22000000007182607
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=1500000000000090&posting=22000000006111732
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=1500000000000090&posting=22000000007815848#22000000007815848
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=628&posting=22000000009037781#22000000009037781 - Savut korvista
Enhän minä voi uutena ihmisenä täällä tietää, mikä aihe on loppuunkaluttu. Onko huono päivä, tai ollaanko täällä aina näin vihamielisiä.
Sinä tuossa jo aiemmin näpäyttelit Issua!! ja minä kun pyysin asiallisia kommentteja.
Täytyy vaihtaa palstaa, kuka täällä viittii olla, kun on näköjään aiheetkin jo etukäteen määritelty riidan haastamiseksi :o(
Sori kaikille, ei ollut tarkoitus... - riitaa haastaa???
Hekotius kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=1500000000000090&posting=22000000007182607#22000000007182607
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=1500000000000090&posting=22000000006111732
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=1500000000000090&posting=22000000007815848#22000000007815848
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=628&posting=22000000009037781#22000000009037781jos ei ole muuta tekemistä kun kopioida viestejä niin jätä kuule sekin tekemättä.
eikä sun ole neiti näsä pakko ottaa kuule osaa joka keskusteluun. jos närästää niin jätä väliin. - Hekotius
riitaa haastaa??? kirjoitti:
jos ei ole muuta tekemistä kun kopioida viestejä niin jätä kuule sekin tekemättä.
eikä sun ole neiti näsä pakko ottaa kuule osaa joka keskusteluun. jos närästää niin jätä väliin.Olen yrittänyt nyt olla kiltisti ja laitoin nuo linkit (en kopioinut tekstejä) siksi, että sieltäkin voisi halutessaan mielipiteitä ja asiaa käydä lukemassa.
Moni noista kirjoittajista ei ole enää mukana kuvioissa, mikä on todella harmi. Yrittäisit itsekin hieman rauhoittua, ja lopettaa minun piikittelyn. - Hekotius
Savut korvista kirjoitti:
Enhän minä voi uutena ihmisenä täällä tietää, mikä aihe on loppuunkaluttu. Onko huono päivä, tai ollaanko täällä aina näin vihamielisiä.
Sinä tuossa jo aiemmin näpäyttelit Issua!! ja minä kun pyysin asiallisia kommentteja.
Täytyy vaihtaa palstaa, kuka täällä viittii olla, kun on näköjään aiheetkin jo etukäteen määritelty riidan haastamiseksi :o(
Sori kaikille, ei ollut tarkoitus...ja totta, on huono päivä. Koirat otti yhteen ihan kunnolla ja itseäni väsyttää raskauden takia. Issua ei ollut tarkoitus näpäyttää, mutta pitäisi kuitenkin huomioida lähtökohdat, kuten koiran rotu.
Ei sun tarvii vaihtaa palstaa, kauemmin täällä olleena tulet huomaamaan tälle palstalle tabut aiheet, joista ei vain voi päästä koskaan yksimielisyyteen. Sori =) - issu56
Hekotius kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=1500000000000090&posting=22000000007182607#22000000007182607
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=628&posting=22000000009037781#22000000009037781mitä ihme järkeä oli vetää vanhaa esiin?
Miksi olet noin huonolla fiilingillä...vauva tulossa ja kaikki!? Ainakin silloin kun aikoinaan sain tietää odottavani lasta, ei mikään mahti maailmassa saanut mua kiukustumaan oikeastaan juuri mistään. Tuosta ajasta on jo 30v ja muistan kaiken kuin eilisen päivän. - Hekotius
issu56 kirjoitti:
mitä ihme järkeä oli vetää vanhaa esiin?
Miksi olet noin huonolla fiilingillä...vauva tulossa ja kaikki!? Ainakin silloin kun aikoinaan sain tietää odottavani lasta, ei mikään mahti maailmassa saanut mua kiukustumaan oikeastaan juuri mistään. Tuosta ajasta on jo 30v ja muistan kaiken kuin eilisen päivän.nyt vain kiukututtaa ;)
- issu56
Hekotius kirjoitti:
nyt vain kiukututtaa ;)
sille valtaa, huomenna voi jo olla paljon parempi päivä ;=)). Toivotaan ainakin niin!
- näin asia
Hekotius kirjoitti:
ja totta, on huono päivä. Koirat otti yhteen ihan kunnolla ja itseäni väsyttää raskauden takia. Issua ei ollut tarkoitus näpäyttää, mutta pitäisi kuitenkin huomioida lähtökohdat, kuten koiran rotu.
Ei sun tarvii vaihtaa palstaa, kauemmin täällä olleena tulet huomaamaan tälle palstalle tabut aiheet, joista ei vain voi päästä koskaan yksimielisyyteen. Sori =)Toinen uhmaikä kai
Meidän "pikku" Hekotius on alkanut tahallaan kiusata uusinta tulokastamme, ?????.
tämäkö on syynä toinen uhmaikä - Hekotius
näin asia kirjoitti:
Toinen uhmaikä kai
Meidän "pikku" Hekotius on alkanut tahallaan kiusata uusinta tulokastamme, ?????.
tämäkö on syynä toinen uhmaikäEllei ole sitten jo kolmas tai neljäs. En mie tahallani kiusannu, vaan oikeesti laitoin noita linkkejä siks et sieltä sais lukea aiheesta ja siks, et luulin sen tahallaan provosoivan riitaan.
Minkäs takia sinä muuten matkit minun kirjoitustani? - Niinpä niin...
siihen asti hyvin kunnes sinä itse Hekotius rupesit haastamaan täällä riitaa.
Alkuperäisen kysyjän kysymys oli mielestäni asiallisesti kirjoitettu ja siihen oli vastattu asiallisesti kunnes sinä tulit... - meni
Niinpä niin... kirjoitti:
siihen asti hyvin kunnes sinä itse Hekotius rupesit haastamaan täällä riitaa.
Alkuperäisen kysyjän kysymys oli mielestäni asiallisesti kirjoitettu ja siihen oli vastattu asiallisesti kunnes sinä tulit...itse huomasin ketjua lukiessa, että ihan oli asiallisia vastauksia, kunnes tuo yksi rupesi haastamaan riitaa. mutta ei ole eka kerta. täällä näköjään tapana nokittaa ihmisia, tyhmää..
- hatamm
meni kirjoitti:
itse huomasin ketjua lukiessa, että ihan oli asiallisia vastauksia, kunnes tuo yksi rupesi haastamaan riitaa. mutta ei ole eka kerta. täällä näköjään tapana nokittaa ihmisia, tyhmää..
Palatkaa aiheeseen, kaikki.
- Hekotius
meni kirjoitti:
itse huomasin ketjua lukiessa, että ihan oli asiallisia vastauksia, kunnes tuo yksi rupesi haastamaan riitaa. mutta ei ole eka kerta. täällä näköjään tapana nokittaa ihmisia, tyhmää..
Kerropas, missä muualla olen nokittanut kun nyt kerran olet sellaista huomannut?
Jos minulle aletaan vihjailla lääkityksestä heti ensimmäisestä vastauksestani, niin mitä muuta voisi edes olla odotettavissa?
- Riva
koira 1 v 4 kk selättää itse itsensä jos se on tehnyt jotain mistä kiellän.Meillä mies selätti kun koira oli pentu ja sanoin,että siitä ei ole mitään hyötyä ja nykyään sitä ei tosiaan tartte selätellä kun se tekee sen itse.
- ...........
selätän koiriani tarvittaessa, eli koira selälleen maahan tai sit se on kyljellään maassa ja polvillani pidän paikoillaan et rauhoittuu. Vanhempaa koiraa ei enää tarvitsekaan, kun itse heittäytyy selälleen, pentua tarvii aina silloin tällöin. Häntä niillä aina heiluu silloin ja uskovat sen jälkeen paremmin. Kyllä nuo mun mielestä tuntuvat ymmärtävän mistä on kyse tai vanhempi koirista näkee jo minun ilmeistä milloin kannattaa pelleilyt lopettaa. Pentu viel uhittelee ja on malttamaton.
- issu56
enkä kyllä ole ajatellut edes opettelevani! Kun pentu tulee taloon, niin miksi ihmeessä sen kanssa häslätään niin, että sen ajatusmaailma menee ihan totaalisesti tiltiin? Sen kanssa lossataan leikkiä ihan kuin se ei sitä itekin osaisi, jos sillä vain on niitä leluja joita voi kuskata paikasta toiseen. Ihminen on tärkeä pennulle, mutta pennun tulee antaa olla rauhassa silloin, kun se sitä itse haluaa! Myöskin se "hissunkissunkoulutus" alkaa jo ihan siitä ekasta päivästä, jolloin se pentu kotiin tulee. Täytyy muistaa ottaa huomioon se, että mikä sallitaan tänään, sallitaan myöskin huomenna ja päinvastoin. Ei ole mitään järkeä sekoittaa pienen päätä enttententtenteelikamentten-systeemillä, eli että ei viedä niitä komentoja loppuun saakka niin, että myöskin se pentu ne oppii ymmärtämään! Kun hommat on järjestyksessä, niin ei ole pienintäkään tarvetta selätyksille!! Meillä pentuja on ollut varsin monta tässä vuosien saatossa, mutta uhittelevaa ei vielä milloinkaan...luupäitä muutama kyllä, mutta ojennukseen nekin vain on saatu ilman selätyksiä!
- Laiska koira
issu56 kirjoitti:
enkä kyllä ole ajatellut edes opettelevani! Kun pentu tulee taloon, niin miksi ihmeessä sen kanssa häslätään niin, että sen ajatusmaailma menee ihan totaalisesti tiltiin? Sen kanssa lossataan leikkiä ihan kuin se ei sitä itekin osaisi, jos sillä vain on niitä leluja joita voi kuskata paikasta toiseen. Ihminen on tärkeä pennulle, mutta pennun tulee antaa olla rauhassa silloin, kun se sitä itse haluaa! Myöskin se "hissunkissunkoulutus" alkaa jo ihan siitä ekasta päivästä, jolloin se pentu kotiin tulee. Täytyy muistaa ottaa huomioon se, että mikä sallitaan tänään, sallitaan myöskin huomenna ja päinvastoin. Ei ole mitään järkeä sekoittaa pienen päätä enttententtenteelikamentten-systeemillä, eli että ei viedä niitä komentoja loppuun saakka niin, että myöskin se pentu ne oppii ymmärtämään! Kun hommat on järjestyksessä, niin ei ole pienintäkään tarvetta selätyksille!! Meillä pentuja on ollut varsin monta tässä vuosien saatossa, mutta uhittelevaa ei vielä milloinkaan...luupäitä muutama kyllä, mutta ojennukseen nekin vain on saatu ilman selätyksiä!
Kasvattaja asiantuntija apua, kiitos.
Kun sä touhuilet noiden noutajien kanssa, niin miten olet rankaisematta saanut koirat opetettua, olemaan hyökkimättä muita eläimiä päin? Itsellämme on ongelmana tietenkin nuo oravat ja kissat, muutaman kerran jäniksetkin. Koiran riistaverisyys tulee aina esiin kun näkee liikkuvan elukan ja varsinkin kun se lähtee karkuun. En ole keksinyt muuta keinoa kuin rangaista koiraa aina kun on jahdannut eläimen puuhun tai pakosalle. Voisiko olla muuta keinoa? Koira tottelee suhteellisen hyvin, mutta ei kuule mitään jahdatessaan, käskyttämisestä ei mitään hyötyä. Ei onnistu, että palkkaisin koiran siitä, kun on välinpitämätön eläimestä, sillä koira huomaa ne aina ennen minua ja ei ole vielä koskaan ollut välinpitämätön kissaa kohtaan. Koiraa käytetään metsällä, mutta noutajan tarkoitus ei olisi jahdata eläviä eläimiä.
Selättäminen on meille luonnollisin vaihtoehto, sillä emme halua hakata tai muuta koiraa rangaistukseksi. Rangaistuksen täytyisi olla kuitenkin suhteellisen huomattava, sillä koira saa äärimmäistä tyydytystä, kun saa jahdata eläimiä. Joten pikku toruminen ei missään nimessä riitä antamaan jahtaamisesta huonoa kuvaa, vaan se ajojahdin tyydytys jää päälimmäiseksi. - .......
issu56 kirjoitti:
meillä ei olekaan kultaisia noutajia, jotka ovat helppoja koiria. Pentu on mastiffin sekoitus, jota ei todellakaan voi kovaa kurittaa, vaan nimenomaan pysäyttää uhittelut ja hyökkäilyt selättämällä eli hetken paikallaan pitämällä, jotta rauhoittuu. Aikoinaan meillä oli karjalankarhukoira, joka tuli puol-vuotisena totaalisen hemmoteltuna meille ja heti ensimmäisenä päivänä hyökkäsi kimppuuni, no otettiin yhteen selätin ja pidin paikoillaan niinkaun, että rauhoittui ei sen jälkeen ollut mitään ongelmia. Lapsuuden kodissani meillä oli collie ja sakemanni joita otettiin ym.niskasta kiinni joten vanhempina koirat kävi käteen kiinni kun luulivat, että niskasta otetaan kiinni. Mun mielestä nyt on vaan luonnollisin tapa selätys näinhän koirat toimivat keskenäänkin. Muistan yhden tuttavani, joka joutui dobermanniaan aikoinaan puremaan kun tuli valta taistelu, ei niillä sen jälkeen ongelmia ollut.
Vielä lisäys meillä kyllä nimenomaan on alusta saakka joka ikinen päivä samat säännöt ja huomioidaan nimenomaan, että pentu on pentu ja komennot viedään loppuun saakka, mutta siinä vaiheessa kun vähänkin ruvetaan päälle tulemaan se on selätys. Pentu on nyt 10kk. ja vasta nyt kesällä alkoi "valtataistelut" mikä kyllä rupee taas rauhoittumaan.
Mun selätykset on kyllä se viiminen keino, jolla pysäyttää koira.
Nää onkin asioita joista ollaan niin montaa eri mieltä kuin on ihmisiä ja koiria, eikä näistä asioista voi edes lähteä riitelemään. Koiratkin ovat yksilöllisiä jokainen! :) - LK.
Laiska koira kirjoitti:
Kun sä touhuilet noiden noutajien kanssa, niin miten olet rankaisematta saanut koirat opetettua, olemaan hyökkimättä muita eläimiä päin? Itsellämme on ongelmana tietenkin nuo oravat ja kissat, muutaman kerran jäniksetkin. Koiran riistaverisyys tulee aina esiin kun näkee liikkuvan elukan ja varsinkin kun se lähtee karkuun. En ole keksinyt muuta keinoa kuin rangaista koiraa aina kun on jahdannut eläimen puuhun tai pakosalle. Voisiko olla muuta keinoa? Koira tottelee suhteellisen hyvin, mutta ei kuule mitään jahdatessaan, käskyttämisestä ei mitään hyötyä. Ei onnistu, että palkkaisin koiran siitä, kun on välinpitämätön eläimestä, sillä koira huomaa ne aina ennen minua ja ei ole vielä koskaan ollut välinpitämätön kissaa kohtaan. Koiraa käytetään metsällä, mutta noutajan tarkoitus ei olisi jahdata eläviä eläimiä.
Selättäminen on meille luonnollisin vaihtoehto, sillä emme halua hakata tai muuta koiraa rangaistukseksi. Rangaistuksen täytyisi olla kuitenkin suhteellisen huomattava, sillä koira saa äärimmäistä tyydytystä, kun saa jahdata eläimiä. Joten pikku toruminen ei missään nimessä riitä antamaan jahtaamisesta huonoa kuvaa, vaan se ajojahdin tyydytys jää päälimmäiseksi.Niin onko muuta keinoa rangaista koiraa pehmeämmin, ei väkivaltaisesti, kuin selätys? Onko muuta keinoa opettaa koiraa olemaan jahtaamatta eläimiä, kuin rangaista siitä kun jahtaa? Selättäminen käy meilläkin, niinkuin varmasti kaikilla, niin, että koira kupsahtaa itse selälleen, minun ei tarvitse kuin ottaa ote poskivilloista ja torua silmiin katsoen. Tämäkin on muuttunut jo aikamoiseksi rutiiniksi, eikä välttämättä koiralle ole enää niin pahaa ja opettavaa. Karkaa eläinten perään välillä useampia kertoja viikossa.
- issu56
Laiska koira kirjoitti:
Selättäminen on meille luonnollisin vaihtoehto, sillä emme halua hakata tai muuta koiraa rangaistukseksi. Rangaistuksen täytyisi olla kuitenkin suhteellisen huomattava, sillä koira saa äärimmäistä tyydytystä, kun saa jahdata eläimiä. Joten pikku toruminen ei missään nimessä riitä antamaan jahtaamisesta huonoa kuvaa, vaan se ajojahdin tyydytys jää päälimmäiseksi.pirullisen kova ääni, että säikähtävät jo yksinomaan sitä ;=)). Pentuina pyörittelen niitä "kuin hyrriä" ja totutan niitä luottamaan käsiini ja vaikka niitä kieputellaankin puolelta toiselle, niin silti ei mitään ikävää tapahdu. Kun alan pentua opettamaan, niin komennoissa/kielloissa äänenpaino muuttuu tosi napakaksi ja kehuissa taas lirkuttelen. Kuitenkin kehun pentua ja aikuistakin koiraa vain silloin kun siihen on todellista aihetta. Jos esimerkiksi olen jotakuta saanut huutaa suunnilleen peräsuoli pitkällä sisälle, niin en kehu sitä kun se vihdoin tehostesanan voimalla luunsa sisälle rahtaa. Jos kehuisin, niin koiralle jäisi vain käsitys päälle, että näinhän sitä pitääkin tehdä...nynnyillä ensin viikko ja vasta sitten uskoa, että just näinhän se äiti tarkoittaakin. En milloinkaan lyö koiriani rangaistukseksi, en myöskään selätä niitä rangaistukseksi, vaan otan kaulakarvoista, nostan silmieni tasolle ja pidän kunnon puhuttelun. Jos koira alkaa riekkaamaan, niin irti päästän vasta sitten, kun komennolla on tasan kunnolla rauhoittunut. Sitä voimaa kun tarvittaessa on kuin pienes kyläs ;=)).
Pennulle aloitetaan tänne-komennon opettaminen ihan siitä hetkestä, kun se ensimmäistä kertaa ulos viedään. Jos korvat meinaa mennä väärään aikaan tukkoon, niin päästän vaikka minkälaisen äänen saadakseni pennun huomion kiinnittymään itseeni ja sitten lähden kävelemään poispäin samalla pentua huhuillen. Tuo toimii aina takuuvarmasti, sillä jos koiran perään lähtee juoksemaan, niin se kuvittelee sen olevan jokin leikki ja loikkii tuhatta ja sataa ihan väärään suuntaan. Tääläkin on paljon kissoja, on pupujen hajuja jne. ja jos joku on aikeissa lähteä perään, niin meillä riittää pelkkä stoptänne ja jos ei meinaa heti mennä perille, niin se tehostesana kyllä auttaa. Jos oletetaan että koira ei komennosta olisikaan ihan heti tullut ja sitä sitten lähtisi selättelemään, tai vaikka lätkimään, niin ainoa seuraamus niistä olisi se, että koira alkaisi pelkäämään sitä luoksetuloa, sillä kuka hullu sitä nyt ehdointahdoin rökitettäväksi menisi. Siksi toisekseen kultaisillahan kuuluu, tai ainakin kuului, tuo leikillinen selätys yhtenä osana luonnetestiin. Ainakin silloin kuului, kun "ässän" kanssa testi hyväksytysti suoritettiin. Eli sillä oli GR:n hyväksytty luonnetesti. - !!!
LK. kirjoitti:
Niin onko muuta keinoa rangaista koiraa pehmeämmin, ei väkivaltaisesti, kuin selätys? Onko muuta keinoa opettaa koiraa olemaan jahtaamatta eläimiä, kuin rangaista siitä kun jahtaa? Selättäminen käy meilläkin, niinkuin varmasti kaikilla, niin, että koira kupsahtaa itse selälleen, minun ei tarvitse kuin ottaa ote poskivilloista ja torua silmiin katsoen. Tämäkin on muuttunut jo aikamoiseksi rutiiniksi, eikä välttämättä koiralle ole enää niin pahaa ja opettavaa. Karkaa eläinten perään välillä useampia kertoja viikossa.
Tuo kurrejen jahtaaminen vähän niinkun kuulu koiran luonteeseen.
Minun mielestäni koiraa pitää kieltää siinä vaiheessa kun se ajattelee tekevänsä pahaa. Ei ole mitään hyötyä karjua hinkki punaisena, kun koira menee häntä suorana jänön tai kurren perässä. Ei tule takaisin, se on fakta!
Jos koira on kunnolla opetettu, niin se uskoo isäntäänsä, joka kieltää sitä pinkaisemasta oravan tms perään.
Eli ehdottomasti kielto jo ENNEN kun koira lähtee kurren tms perään. Eli koiraa pitää osata lukea niin, että käsky tulee jo koiralle siinä vaiheessa kun ajattelee "pahantekoa"
Nyt saan varmaan tuhat kommenttia tähän, mutta siitä vaan. Voin vakuuttaa, että toimii, ihan joka tilanteessa. Eikä tarvii selättää... - "painija"
....... kirjoitti:
meillä ei olekaan kultaisia noutajia, jotka ovat helppoja koiria. Pentu on mastiffin sekoitus, jota ei todellakaan voi kovaa kurittaa, vaan nimenomaan pysäyttää uhittelut ja hyökkäilyt selättämällä eli hetken paikallaan pitämällä, jotta rauhoittuu. Aikoinaan meillä oli karjalankarhukoira, joka tuli puol-vuotisena totaalisen hemmoteltuna meille ja heti ensimmäisenä päivänä hyökkäsi kimppuuni, no otettiin yhteen selätin ja pidin paikoillaan niinkaun, että rauhoittui ei sen jälkeen ollut mitään ongelmia. Lapsuuden kodissani meillä oli collie ja sakemanni joita otettiin ym.niskasta kiinni joten vanhempina koirat kävi käteen kiinni kun luulivat, että niskasta otetaan kiinni. Mun mielestä nyt on vaan luonnollisin tapa selätys näinhän koirat toimivat keskenäänkin. Muistan yhden tuttavani, joka joutui dobermanniaan aikoinaan puremaan kun tuli valta taistelu, ei niillä sen jälkeen ongelmia ollut.
Vielä lisäys meillä kyllä nimenomaan on alusta saakka joka ikinen päivä samat säännöt ja huomioidaan nimenomaan, että pentu on pentu ja komennot viedään loppuun saakka, mutta siinä vaiheessa kun vähänkin ruvetaan päälle tulemaan se on selätys. Pentu on nyt 10kk. ja vasta nyt kesällä alkoi "valtataistelut" mikä kyllä rupee taas rauhoittumaan.
Mun selätykset on kyllä se viiminen keino, jolla pysäyttää koira.
Nää onkin asioita joista ollaan niin montaa eri mieltä kuin on ihmisiä ja koiria, eikä näistä asioista voi edes lähteä riitelemään. Koiratkin ovat yksilöllisiä jokainen! :)Joo olen ton "haloo" tyypin kanssa samaa mieltä.
On hiukan eri asia kouluttaa koiria jotka on ns."helppoja" rotuja tai koiria jotka on luonnostaan "dominoivia".
Itselläni on ollut kumpiakin ja tällä on hetkellä "A-I-K-A" dominoiva rotu joten kyllä selätys on tosi hyvä konsti kun pitää tehdä selväksi kuka on "pomo"...mutta se miten sen selätyksen hoitaa onkin ihan eri juttu.
Itse en koskaan käytä selätystä "rangaistuksena",vaan siihen on toiset konstit.Selätän koiran välillä ihan leikin lomassa.Kun "painimme" koiran kanssa,niin laitan välillä koiran selälleen ja odotan sen hetken jolloin koira vetää häntää koipien väliin...se on merkki jolloin koira koira myöntää että olen "boss" ja heti sen jälkeen leikki jatkuu ja häntä heiluu taas.
Tällä tavalla voin kertoa koiralle usein/helposti/nopeasti kuka käskee,ettei vaan tulisi erimielisyyksiä.Tätä olen käyttänyt pennusta asti ja kun se tapahtuu leikin lomassa niin ei tarvitse edes voimaa eikä koira osoita muuten mitää "ylimääräistä" alistumista...kuten olisi korvat luimussa aina kun näkee(tarkoitan tällä sitä kun hakatut koirat on aina varautuneita isännän/hakkaajan seurassa).
Jos seuraatte kuinka koirat leikkii/painii keskenään niin huomaatte että "korkea arvoisempi" koira selättää "alemman" oikeastaan samalla tavalla...ja paini jatkuu taas iloisesti kunhan on välillä muistutettu kuka olikaan se "boss"...tosin toisinaan se koirien selätys saattaa johtaa vähän toisenlaiseen loppuun kuin "alistumiseen" jos kumpikin haluaisi olla "boss"...mutta se onkin toinen juttu se... - LK.
!!! kirjoitti:
Minun mielestäni koiraa pitää kieltää siinä vaiheessa kun se ajattelee tekevänsä pahaa. Ei ole mitään hyötyä karjua hinkki punaisena, kun koira menee häntä suorana jänön tai kurren perässä. Ei tule takaisin, se on fakta!
Jos koira on kunnolla opetettu, niin se uskoo isäntäänsä, joka kieltää sitä pinkaisemasta oravan tms perään.
Eli ehdottomasti kielto jo ENNEN kun koira lähtee kurren tms perään. Eli koiraa pitää osata lukea niin, että käsky tulee jo koiralle siinä vaiheessa kun ajattelee "pahantekoa"
Nyt saan varmaan tuhat kommenttia tähän, mutta siitä vaan. Voin vakuuttaa, että toimii, ihan joka tilanteessa. Eikä tarvii selättää...Ongelma on se, että koira tajuaa nuo eläimet aina ennen minua ja lähtee aivan samantien, en kerkeä juuri eleitä lukea.
Pelko on siinä, että koira mahdollisesti tappaa jos saa kiinni, jäniksistä ja oravista ei ole niinkään vaaraa, että saisi kiinni, mutta kissan saattaa napata joskus, ne kaikki eivät tajua heti lähteä pinkomaan karkuun, varsinkaan sellaiset, jotka ovat tottuneet koiriin. Muuten sinänsä ymmärrän koirien takaaajo vietin, varsinkin riistaverisillä koirilla.
Koiran pitäisi olla tottelevainen joka hetki, tiedän. Meidänkin koira on totutettu kissoihin, se totutettiin sellaisiin kissoihin pentuna, jotka laskivat koiran lähelleen. Ongelma ilmeni vasta nyt kun naapuriin tuli uusi kissa, joka ei laskenutkaan koiraa lähelleen, vaan lähti karkuun vimmatusti. Siitä koira kekkasi, että niitä on kiva jahdata. Nyt jahtaa kaikkia kissoja, jopa niitä joihin ennen oli tottunut ja nekin kissat osaavat nyt juosta karkuun, sillä koira lähestyy niitä uudella innolla, pelottavasti. Siis meillä meni koulutus pieleen, siltä osin, kun luulimme kissoihin totuttamisen riittävän tuollaisten "rohkeiden" kissojen kanssa.
Nyt siitä olisi siis opittava pois, sillä koiran ja minun lenkkeily mukavuutta lisää suunnattomasti se, ettei koiran tarvitse olla kytkettynä koko aikaa. Olen kieltämättä jo huomannut, että rankaiseminen siinä vaiheessa kun koira on eniten töpinöissään puun juurella missä kissa on, ei tunnu antavan tulosta.
Kokeilen räminäpurkkiä, mutta epäilen, että sitä ei tule aina otettua mukaan. Ideana varmasti hyvä, täytyy vain nopeentaa omia refleksejä, yleensä koira on jo nurkan takana, kun edes tajuan, että se näki katin. Muitakin ideoita otan vastaan. Kiitos tästä. - koira ongelma
LK. kirjoitti:
Ongelma on se, että koira tajuaa nuo eläimet aina ennen minua ja lähtee aivan samantien, en kerkeä juuri eleitä lukea.
Pelko on siinä, että koira mahdollisesti tappaa jos saa kiinni, jäniksistä ja oravista ei ole niinkään vaaraa, että saisi kiinni, mutta kissan saattaa napata joskus, ne kaikki eivät tajua heti lähteä pinkomaan karkuun, varsinkaan sellaiset, jotka ovat tottuneet koiriin. Muuten sinänsä ymmärrän koirien takaaajo vietin, varsinkin riistaverisillä koirilla.
Koiran pitäisi olla tottelevainen joka hetki, tiedän. Meidänkin koira on totutettu kissoihin, se totutettiin sellaisiin kissoihin pentuna, jotka laskivat koiran lähelleen. Ongelma ilmeni vasta nyt kun naapuriin tuli uusi kissa, joka ei laskenutkaan koiraa lähelleen, vaan lähti karkuun vimmatusti. Siitä koira kekkasi, että niitä on kiva jahdata. Nyt jahtaa kaikkia kissoja, jopa niitä joihin ennen oli tottunut ja nekin kissat osaavat nyt juosta karkuun, sillä koira lähestyy niitä uudella innolla, pelottavasti. Siis meillä meni koulutus pieleen, siltä osin, kun luulimme kissoihin totuttamisen riittävän tuollaisten "rohkeiden" kissojen kanssa.
Nyt siitä olisi siis opittava pois, sillä koiran ja minun lenkkeily mukavuutta lisää suunnattomasti se, ettei koiran tarvitse olla kytkettynä koko aikaa. Olen kieltämättä jo huomannut, että rankaiseminen siinä vaiheessa kun koira on eniten töpinöissään puun juurella missä kissa on, ei tunnu antavan tulosta.
Kokeilen räminäpurkkiä, mutta epäilen, että sitä ei tule aina otettua mukaan. Ideana varmasti hyvä, täytyy vain nopeentaa omia refleksejä, yleensä koira on jo nurkan takana, kun edes tajuan, että se näki katin. Muitakin ideoita otan vastaan. Kiitos tästä.Mutta kannatan kokeilemaan kolinapurkkia. Siinäkin on vaan ajoitus tärkeää, ja se, että heittää niin kovaa kun taitaa.
Eipä kolinapurkistakaan apua ole, jos on mennyt jo tilanne ns päälle.
Missäs te muuten liikutte, kun noita irtokissoja on noin kauheesti. Meillä ei ole koira ikinä nähnyt kissaa !! - Laiska koira
issu56 kirjoitti:
pirullisen kova ääni, että säikähtävät jo yksinomaan sitä ;=)). Pentuina pyörittelen niitä "kuin hyrriä" ja totutan niitä luottamaan käsiini ja vaikka niitä kieputellaankin puolelta toiselle, niin silti ei mitään ikävää tapahdu. Kun alan pentua opettamaan, niin komennoissa/kielloissa äänenpaino muuttuu tosi napakaksi ja kehuissa taas lirkuttelen. Kuitenkin kehun pentua ja aikuistakin koiraa vain silloin kun siihen on todellista aihetta. Jos esimerkiksi olen jotakuta saanut huutaa suunnilleen peräsuoli pitkällä sisälle, niin en kehu sitä kun se vihdoin tehostesanan voimalla luunsa sisälle rahtaa. Jos kehuisin, niin koiralle jäisi vain käsitys päälle, että näinhän sitä pitääkin tehdä...nynnyillä ensin viikko ja vasta sitten uskoa, että just näinhän se äiti tarkoittaakin. En milloinkaan lyö koiriani rangaistukseksi, en myöskään selätä niitä rangaistukseksi, vaan otan kaulakarvoista, nostan silmieni tasolle ja pidän kunnon puhuttelun. Jos koira alkaa riekkaamaan, niin irti päästän vasta sitten, kun komennolla on tasan kunnolla rauhoittunut. Sitä voimaa kun tarvittaessa on kuin pienes kyläs ;=)).
Pennulle aloitetaan tänne-komennon opettaminen ihan siitä hetkestä, kun se ensimmäistä kertaa ulos viedään. Jos korvat meinaa mennä väärään aikaan tukkoon, niin päästän vaikka minkälaisen äänen saadakseni pennun huomion kiinnittymään itseeni ja sitten lähden kävelemään poispäin samalla pentua huhuillen. Tuo toimii aina takuuvarmasti, sillä jos koiran perään lähtee juoksemaan, niin se kuvittelee sen olevan jokin leikki ja loikkii tuhatta ja sataa ihan väärään suuntaan. Tääläkin on paljon kissoja, on pupujen hajuja jne. ja jos joku on aikeissa lähteä perään, niin meillä riittää pelkkä stoptänne ja jos ei meinaa heti mennä perille, niin se tehostesana kyllä auttaa. Jos oletetaan että koira ei komennosta olisikaan ihan heti tullut ja sitä sitten lähtisi selättelemään, tai vaikka lätkimään, niin ainoa seuraamus niistä olisi se, että koira alkaisi pelkäämään sitä luoksetuloa, sillä kuka hullu sitä nyt ehdointahdoin rökitettäväksi menisi. Siksi toisekseen kultaisillahan kuuluu, tai ainakin kuului, tuo leikillinen selätys yhtenä osana luonnetestiin. Ainakin silloin kuului, kun "ässän" kanssa testi hyväksytysti suoritettiin. Eli sillä oli GR:n hyväksytty luonnetesti.Kun opetus on pentuna mennyt pieleen, niin enää ei ole toivoa? Ei sinänsä, että tuosta rankaisemisesta olisi ollut mitään hyötyä tässä asiassa, mutta yritän edes paikata koiran käyttäytymistä, jotta elämämme helpottuisi.
Ei kuuntele ei mitään käskyä, vaikka muuten tottelee hyvin ja tulee luokse, kun pääsee takaa-ajoon. Ongelma on pahentunut viime aikoina, mitään tälläistä ei ollut silloin kun koira oli nuorempi ja perustottelevaisuutta opeteltiin. Koira ei tule siis luokse, niin kauan kun se kissa istuu siellä puussa, joten ei tarvitse sitä pelätä, että koira luulee selättämisellä rangaistavan siitä kun hän vihdoin tottelee ja tulee luo.
Sinäkin siis noita erilaisia ääniä suosittelet, joten se kolinapurkki lie hyvä kokeilla. Koira kun lähtee elukan perään, ei kyllä katsele mihin minä menen, olen juossut kilometrejä vastakkaiseen suuntaan, koiran löydän taatusti aina sen puun alta mihin kissa tai orava on kiivennyt. Jänistä ei onneksi aja vainun perusteella ja kun se häviää näköpiiristä koira palaa takaisin. Jäniksen ajamiset muutenkin ovat sellaisia pieniä pyrähdyksiä, vaikka niitäkään ei tarvitsisi tulla, mutta siitä emme ole juuri rangaisseet, varsinkin kun koira aina palaa sinne mistä lähti, siis tavallaan tottelee ei-seis-paikka-tänne-perkele!-käskyä. - Lk.
koira ongelma kirjoitti:
Mutta kannatan kokeilemaan kolinapurkkia. Siinäkin on vaan ajoitus tärkeää, ja se, että heittää niin kovaa kun taitaa.
Eipä kolinapurkistakaan apua ole, jos on mennyt jo tilanne ns päälle.
Missäs te muuten liikutte, kun noita irtokissoja on noin kauheesti. Meillä ei ole koira ikinä nähnyt kissaa !!Maalla rivitalossa, täällä on jokaisella lemmikkieläimiä, kortteeliin on muutenkin noita kissoja siunaantunut, meidän taloyhtiössä tällä hetkellä kuusi. Vain yksi niistä ulkoilee valjaissa.
Mietin kanssa tuossa kolinapurkissa sitä, että noinkohan koiraa sekään pysäyttää kun ei näe muuta kun raivonsa ja pitää itsekin niin kauheaa meteliä takaa-ajossa, että kuuleekohankaan... Mutta kokeilemalla se selvinnee. - issu56
!!! kirjoitti:
Nyt saan varmaan tuhat kommenttia tähän, mutta siitä vaan. Voin vakuuttaa, että toimii, ihan joka tilanteessa. Eikä tarvii selättää...siitähän se on kyse, siitä koiran luettavuudesta! Kun koiransa opettelee kunnolla tuntemaan, niin melkein voisi sanoa, että sitä lukee kuin avointa kirjaa. Ilmeet, korvien asennot jne. kertoo omaa kieltään, jopa muuten huulienkin asennosta jo monasti tietää mitä seuraavaksi on tulossa! Eli opetelkaa lukemaan sitä koirienne sanatonta kieltä ja ennenkaikkea opetelkaa tuntemaan se koiranne!!
- Molossi
"painija" kirjoitti:
Joo olen ton "haloo" tyypin kanssa samaa mieltä.
On hiukan eri asia kouluttaa koiria jotka on ns."helppoja" rotuja tai koiria jotka on luonnostaan "dominoivia".
Itselläni on ollut kumpiakin ja tällä on hetkellä "A-I-K-A" dominoiva rotu joten kyllä selätys on tosi hyvä konsti kun pitää tehdä selväksi kuka on "pomo"...mutta se miten sen selätyksen hoitaa onkin ihan eri juttu.
Itse en koskaan käytä selätystä "rangaistuksena",vaan siihen on toiset konstit.Selätän koiran välillä ihan leikin lomassa.Kun "painimme" koiran kanssa,niin laitan välillä koiran selälleen ja odotan sen hetken jolloin koira vetää häntää koipien väliin...se on merkki jolloin koira koira myöntää että olen "boss" ja heti sen jälkeen leikki jatkuu ja häntä heiluu taas.
Tällä tavalla voin kertoa koiralle usein/helposti/nopeasti kuka käskee,ettei vaan tulisi erimielisyyksiä.Tätä olen käyttänyt pennusta asti ja kun se tapahtuu leikin lomassa niin ei tarvitse edes voimaa eikä koira osoita muuten mitää "ylimääräistä" alistumista...kuten olisi korvat luimussa aina kun näkee(tarkoitan tällä sitä kun hakatut koirat on aina varautuneita isännän/hakkaajan seurassa).
Jos seuraatte kuinka koirat leikkii/painii keskenään niin huomaatte että "korkea arvoisempi" koira selättää "alemman" oikeastaan samalla tavalla...ja paini jatkuu taas iloisesti kunhan on välillä muistutettu kuka olikaan se "boss"...tosin toisinaan se koirien selätys saattaa johtaa vähän toisenlaiseen loppuun kuin "alistumiseen" jos kumpikin haluaisi olla "boss"...mutta se onkin toinen juttu se...No tuon mielipiteeni selätyksestä teinkin jo selväksi tuossa kertaalleen.
No tuosta painimisesta sen verran, että kun itse olen ollut tekemisissä myös A-I-K-A dominoivan rodun kanssa n.20 vuotta, niin omien kuin muitakin kouluttanut , niin itse en ihan tuota koiran kanssa painimista ymmärrä . Meillä rodun asiantuntevat kasvattajat myös suosittelevat ehdottomasti kaikennäköisten painileikkien väliin jättämistä , kuten myös minä. Siinä nääs voi tulla pieniä epäselvyyksiä hommasta koiran puolelta, jos kaikki asiat ei ole ihan kondiksessa.
No en minä muutenkaan viitsisi vaivautua hurttieni kanssa painileikkeihin . Ihan opetusmielessä en näe sitä mitenkään edes tarpeelliseksi , kun ne asiat voi hoitaa muutenkin.
No tuo isäntä on joskus yrittänyt jotain painintynkää lievästi hurttien kanssa, mutta siinä vaiheessa noi kaverit yleensä katsoo minua sen näköisenä , että hei mamma , onx toi ihan terve...Hahaa =)
No kuten taas lopuksi , jokainen tyylillään ... :O)
Niin ja kyllä leikinmelskeissä myös se alempiarvoinen voi selättää ylemmän, riippuen koirien väleistä ja keskinäisistä suhteista ( ja vähän joskus sukupuolestakin ;) ).
Ja se pitää paikkansa , että kahden tietyntyyppisen painimisesta voi muodostua isompikin mittely...
No onhan hyvän koirankielen omaavilla koirilla paljon muitakin eleitä , millä osoittaa "asemansa" alemmilleen... - Koirakko
Lk. kirjoitti:
Maalla rivitalossa, täällä on jokaisella lemmikkieläimiä, kortteeliin on muutenkin noita kissoja siunaantunut, meidän taloyhtiössä tällä hetkellä kuusi. Vain yksi niistä ulkoilee valjaissa.
Mietin kanssa tuossa kolinapurkissa sitä, että noinkohan koiraa sekään pysäyttää kun ei näe muuta kun raivonsa ja pitää itsekin niin kauheaa meteliä takaa-ajossa, että kuuleekohankaan... Mutta kokeilemalla se selvinnee.Asun itsekin maalla rivitalossa, eikä tulisi mieleenikään lähteä ulkoiluttamaan koiraa vapaana, jos pelkona yhdenkään kissan jahtaaminen. Kissatkin ovat eläimiä siinä kuin koiratkin! Tällaisessa juoksemis- ja takaa-ajotilanteessa ovat vaarassa molemmat eläimet. Meilläpäin ainakin huristelee nuorisoa niin mopoilla kuin autoilla kuin päättömät kanat ja siinä olisi suru puserossa, jos sellaisen eteen ryntäisivät.
Minä olen oman hurttani pysymään rauhallisena aika monessa tilanteessa, mutta karkuun juokseva kissa on sille vastustamaton houkutus huolimatta omista kissoista. Linnut, jänöt, siilit ja muut saavat olla rauhassa, mutta kissoissa on jotain, mikä koiraan iskee kuin sähköisku...
"Mukavaa lenkillä, mutta irtokissat.." pihisen kiukkua, kyllä ne muut eläimet saavat rauhassa kulkea, koira kiinni. - Lila
issu56 kirjoitti:
Ei tuo issun tyyli kyllä sovi kaikille roduille/koirille.
Meidän rottis nuorena oli kyllä niin kova pala että sai selättää useammankin kerran ennekuin alistui ihmisen komentoon. Pienenä pentuna se olikin suht helppo opettaa, mutta kun tuli se "murkkuikä" niin kokeili tosissaan kuka on kuka. Sitte kun nämä johtajuus jutut tuli selväksi koira toimi kuin ajatus, käskyt meni perille kuiskaamalla tai käsimerkillä.
Ihana koira, jonka sitte joku koiranvihaaja myrkytti, heitti myrkkysyötin pihallemme ohikulkeissaan.(koira oli sillon 8v.) - Laiska koira
Koirakko kirjoitti:
Asun itsekin maalla rivitalossa, eikä tulisi mieleenikään lähteä ulkoiluttamaan koiraa vapaana, jos pelkona yhdenkään kissan jahtaaminen. Kissatkin ovat eläimiä siinä kuin koiratkin! Tällaisessa juoksemis- ja takaa-ajotilanteessa ovat vaarassa molemmat eläimet. Meilläpäin ainakin huristelee nuorisoa niin mopoilla kuin autoilla kuin päättömät kanat ja siinä olisi suru puserossa, jos sellaisen eteen ryntäisivät.
Minä olen oman hurttani pysymään rauhallisena aika monessa tilanteessa, mutta karkuun juokseva kissa on sille vastustamaton houkutus huolimatta omista kissoista. Linnut, jänöt, siilit ja muut saavat olla rauhassa, mutta kissoissa on jotain, mikä koiraan iskee kuin sähköisku...
"Mukavaa lenkillä, mutta irtokissat.." pihisen kiukkua, kyllä ne muut eläimet saavat rauhassa kulkea, koira kiinni.Juuri siksi, ettei tarvitse pitää koiraa aina kiinni, yritän saada sen lopettamaan eläinten jahtaamisen...
- Laiska koira
Laiska koira kirjoitti:
Juuri siksi, ettei tarvitse pitää koiraa aina kiinni, yritän saada sen lopettamaan eläinten jahtaamisen...
Kissat tulisi pitää samanlailla kytkettynä tai ainakin niitä pitäisi ulkoiluttaa valvotusti. Tuntuu enemmän olla tyylinä vain laittaa kissa ulos ja antaa sen mennä omia menojaan. Minä tiedän koko ajan missä eläimeni kulkee, moniko kissan omistaja voi sanoa samaa?
Mutta on kai niistä hyötyäkin, ei ole pikkulinnut törmäilleet ikkunoihin jättäen rumia jälkiä, ei tosin ole pihapiirin pöntöistä lähtenyt moniin vuosiin, enää poikueitakaan. Kaikessa jotain hyvää, ei tarvitse ikkunoita pestä niin ahkeraan... - Koirakko
Laiska koira kirjoitti:
Kissat tulisi pitää samanlailla kytkettynä tai ainakin niitä pitäisi ulkoiluttaa valvotusti. Tuntuu enemmän olla tyylinä vain laittaa kissa ulos ja antaa sen mennä omia menojaan. Minä tiedän koko ajan missä eläimeni kulkee, moniko kissan omistaja voi sanoa samaa?
Mutta on kai niistä hyötyäkin, ei ole pikkulinnut törmäilleet ikkunoihin jättäen rumia jälkiä, ei tosin ole pihapiirin pöntöistä lähtenyt moniin vuosiin, enää poikueitakaan. Kaikessa jotain hyvää, ei tarvitse ikkunoita pestä niin ahkeraan...kulkee osan vuorokaudesta vapaana. Reviirit ovat maksimissaan n. 500m pois kotoa. Toisten pihoille eivät uskalla tulla, ainakaan meidän koirallisten. Tosin riippuu koirasta ja kissasta, miten tulevat juttuun. Meillä oli kesäkuuhun asti rohkea, pikkuinen musta vilperi, joka kävi naapurin seropi-urosta moikkaamassa aina, kun silmä vältti. Siellä ne nuohasivat keskenään ja koiran omistaja silitteli kissaa siinä kuin koiraansakin.
Surullista kyllä, ihmisillä voi olla tapana vihata kissoja tai koiria tai lintuja tai meluavia lapsia tai muurahaisia tai ...lista on yhtä pitkä kuin on elämänpiirikin. Pitäisi vain yrittää sopeutua ja tulla toimeen erilaisten kanssa. - Laiska koira
Koirakko kirjoitti:
kulkee osan vuorokaudesta vapaana. Reviirit ovat maksimissaan n. 500m pois kotoa. Toisten pihoille eivät uskalla tulla, ainakaan meidän koirallisten. Tosin riippuu koirasta ja kissasta, miten tulevat juttuun. Meillä oli kesäkuuhun asti rohkea, pikkuinen musta vilperi, joka kävi naapurin seropi-urosta moikkaamassa aina, kun silmä vältti. Siellä ne nuohasivat keskenään ja koiran omistaja silitteli kissaa siinä kuin koiraansakin.
Surullista kyllä, ihmisillä voi olla tapana vihata kissoja tai koiria tai lintuja tai meluavia lapsia tai muurahaisia tai ...lista on yhtä pitkä kuin on elämänpiirikin. Pitäisi vain yrittää sopeutua ja tulla toimeen erilaisten kanssa.Niin minäkin luulin, että kissoilla on suht tiukat reviirit, mutta tämä naapurin uusin tulokas, on tullut meille sisällekin ja makaa jatkuvasti kuistin pöydällä. Nuo vanhemmat kissat ovat jakaantuneet pihojen eri puolille metsiköihin ja ottavat pahasti yhteen, mikäli yhteisillä alueilla tapaavat. No, ehkä kissa ei koe koiraa niin, että tunkeutuu toisen reviirille, ehkä meidänkin pitäisi ottaa oma kissa, niin ei naapurin kissa tulisi meidän pihaan ja kuistille.
- selättää
sen koiran niin vois kans nylkee niinkun nuo kiinalaiset näky tekevän.miks muute hyvä linkki poistettiin.onneks otin linkin talteen.voin joskus laittaa teiti ratoks sen.
- hatamm
hyvänäpitoa. Koira kääntyy kyljeltään selälleen ja alkaa vikisemään. Minun on silloin mentävä sen viereen maata ja rapsutettava sen rintaa ja mahanalustaa. Se on siinä paikallaan niin kauan kun minä jaksan rapsutella.
Tämä vain siksi, että ei sen selätyksen tarvitse aina merkitä alistamista. Se voi olla toveruuttakin, määrätyssä mielessä. - vaan rapsutettavaksi
hatamm kirjoitti:
hyvänäpitoa. Koira kääntyy kyljeltään selälleen ja alkaa vikisemään. Minun on silloin mentävä sen viereen maata ja rapsutettava sen rintaa ja mahanalustaa. Se on siinä paikallaan niin kauan kun minä jaksan rapsutella.
Tämä vain siksi, että ei sen selätyksen tarvitse aina merkitä alistamista. Se voi olla toveruuttakin, määrätyssä mielessä.sama täällä. jos koira näkee että joku on rapsutusetäisyydellä niin se pyörähtää selälleen rapsutettavaksi. unikin näyttää maistuvan parhaimmalta selällään. kyseessä on kummiskin luolakoiraksi jalostettu terrieri, jolta löytyy kyllä luonnetta enemmän kuin "laki sallii"=)
- hurtta-83
jos Rogi on vallan kamalasti innostunut riehumaan eikä niinku kuule eikä näje enää yhtään mitään tai jos on tekemässä jotain mitä ei saa tai no jos on jokin sellainen tilanne että koira pitää saada ymmärtämään et "hei ja hoi täällä määrään minä et sinä"
..niin eli siis menen koiran eteen kumartuen vähän koiraan päin, kädet vyötäröllä, hartiat leveellä..sanon "hyi, häpeä"(rauhallisesti ja matalan vaativalla äänellä,kokoajan koiraa silmiin katsoen) tai jotain vastaavaa ja koira rauhottuu, menee maahan, nöyristelee, kellahtaa kylelleen ja nostaa toisen jalkansa...jää siihen häpeemään niin pitkäksi aikaa kunnes minä komennan koiran pyytämään anteeksi...
Näin opetettiin narttummekin jos joskus aniharvoin sitä piti "selättää"...antteeks pyytämään koira tulee nöyrästi, tökkii kuonollaan ja laittaa pään kainaloon tai jos olen polvillani maassa tulee halaamaan...
ja jos en heti jaksa huomata koiraa kun tulee pyytämään anteeksi se alkaa mielistellä :)
Sit on pakko antaa anteeksi ja ukko on taas onnellinen ja kantaa luunsa ja lelunsa tyyliin "hei saat kato nää jos unohetaan toi äskeinen, vai mitä?" - Mammamia2000
Kyllä meillä selätetään kun ei muuten uskota. Koirani uskoo välittömästi että on aika lopettaa kun selätän sen. Se on koirankieltä. Laumassa johtajaa kohtaan alistutaan, siis jotkut nuolevat johtajansa naamaa (kirsua) ja jotkut heittäytyvät selälteen, tai muuten .... On koiran tehtävä kunnioittaa omistajaansa, muuten et pysty hallitsemaan/jne koiraa mitenkään. Eli selätys=yksi koiran lukuisista alistamistavoista! :)
- ricksu
kunnioittaminen ja alistuminen on aivan kaksi eri asiaa...
- Kiki
Meillä on tosiaan myös kaksi urosterrieriä (1v & 5v) ja meillä ei koiria selätellä kurinpalautusmielessä. Tuo koiran hallittavuus on varmistettu muilla keinoilla, aivan pienenä pentuna aloittaen. Alusta asti on kyllä leikillisesti koiria selätelty ja muutenkin pyöritelty ja vieläkin tuo selätys ja rapsuttelu on yksi mukavimmista "hemmottelutavoista". Itse eivät sitä vaadi, mutta selvästi nauttivat ja rentoutuvat kun niin tehdään. Koiria rentoutetaan myös hieromalla. Ne on kyllä myös melkoisia sylikoiria vaikka ovatkin kaksi terhakasta terrieriä. :P
Kyllä tuo selätys voi olla oikein tehtynä ja oikeassa tilanteessa tehtynä hyvä kurinpalautuskeino, mutta paljon sitä käytetään väärinkin. Ei sitä kannata kuitenkaan kokonaan tuomita, siitä voi monessa tapauksessa olla paljonkin apua.
Koiran rodulla ei muuten mielestäni voi selätystarvetta tai tarpeen puutetta perustella.
Ihan vain sivuhuomiona pitää kertoa että täällä muuten nimenomaan nuo kultaiset ovat niitä kovaluonteisimpia, tai paremminkin kovakäytöksisimpiä. Se tosin kertoo näissä tietämissäni tapauksissa emännästä ja isännästä enemmän kuin koirarodusta tai yksilöstä.- issu56
kun unohdetaan niin tosi monesti, kun pienessä päässä kuvitellaan, että kyllähän se koiruus siinä sivussa ihan itelleenkiin oppii. Vaan kun se todellisuus onkin ihan jotain muuta kuin ne omat harhakäsitykset tässä koiramaailmassa.
- Maiko1
Koiran selälleen menohan ilmaisee useimmissa tapauksissa alistumista, mutta se voi myös toimia rauhoittavana signaalina. Tästä esimerkkinä se, kun täysikasvuinen alfa uros tarhasusista kellahtaa selälleen, kun tarhan omistajan tytär (12 vuotta) tulee paikalle. Tässä tapauksessa tyttö ei ollut mitenkään suden yläpuolella arvojärjestyksessä, koska ihminen ei kuulu samaan laumaan susien kanssa, joten susi ei ilmaissut alistumistaan tytön komentoon, vaan ilmaisi että minä en halua sinulle mitään pahaa.
Jotta koiran alistuminen olisi oikeaa, tulisi sen tapahtua koiran omasta aloitteesta. Pakolla tehden se ei ole oikeaa ja monesti onnistutaan vaan heikentämään koiran ja ihmisen välistä suhdetta, eli pahentamaan tilannetta ja lisäämään koiran epävarmuutta. Eli jos koiran on tarvetta ilmaista alistumistaan ihmisen käskyn alle,sen tulisi oma toimisesti kellahtaa selälleen tai ilmaista alistumistaan muilla eleillä, ilman ihmisen pakottamista.
On eri asia sitten selättää koira siinä vaiheessa kun se käy täysin ylikierroksilla, silloin ei tapahdu alistamista/alistautumista, vaan rauhoittamista.- ricksu
Jos täällä elvistellään,että "selätys=yksi koiran lukuisista alistamistavoista",niin kiinnostaisi tietää ja kysynkin miksi koira pitää alistaa??
Kyllä koiran miellyttämisen halu ja työskentelyn ilo pitäisi säilyttää.On surullista katsoa sellaisia alistettuja nöyriä koiria jotka esim.luoksetulossa "niiaavat" jo muutaman metrin päässä ohjaajastaan. - Molossi
Selättämisellä voi tarkoittaa hieman eri asioita.
Alkuperäisesti ja ennenvanhaan koiran selättämisellä lähinnä tarkoitettiin sitä , että omistaja laittaa koiran selälleen lähinnä alistamismielessä esim. jos koira kovasti kukkoilee vastaan , niin se selätettiin.
Selättäminen on ollut ihan tehokas ja toimiva tapa tietyissä tapauksissa , kuten vieläkin , mutta vain OIKEAOPPISESTI tehtynä , ja niiden ihmisten toimesta , jotka sen taitavat.
Koiraa ei kuitenkaan tarvi selättää edes noissa kukkoilutapauksissa. Kun koira opetetaan pennusta oikeaan käytökseen mahdollisimman hyvin , tietämään paikkansa perheessä ja kunnioittamaan johtajaa , joka on aina oikeudenmukainen , reilu , mutta myös määrätietoinen , niin selätyksiä ei tarvita normaalisti . Minä en niitä käytä ...
Väärintehtynä ja jos ei oma johtaja -asema ole kunnossa saattaa tulla pahojakin ongelmia tai ne lisääntyy.
Erittäin taistelutahtoiset rodut ( kuten monet esim.useat molossirodut, terrierit ( tuli mieleen tapaus sarpei tästä ketjusta )saattavat vastata voimatoimiin , varsinkin jos ei niitä hallita , lisäämällä kierroksia. Eli kannattaa tarkoin miettiä haluaako tosissaan tai kannattaako alkaa matsaamaan tällaisen koiran kanssa, kun muutakin keinoja on ( positiivinen koulutus).
Koiran selälleen meno voi ilmaista myös muuta. Eli juuri niissä tapauksissa , kun koira tekee sen oma - aloitteisesti .
Usein se on alistumisen merkki, esim . tilanteessa , kun omistaja toruu koiraa . ALISTUNUTTA koiraa ei saa koskaan rankaista . Siinä ihmiset tekevät pahoja virheitä , kun sen rajan ylittävät .
Koira voi heittäytyä myös selälleen esim. rapsutettavaksi , kuten täällä mainittiin , miellytääkseen omistajaa, hakeekseen huomiota , mutta useimmiten siinä on myös takana pientä alistumista.
Ja kuten Maiko1 kirjoitti , vapaaehtoinen selälleen meno on myös rauhoittava ele jossain tapauksissa.
Koira voi sen tehdä niin ihmiselle , kuin toiselle koiralle .
Iso koira voi kellahtaa selälleen tai mennä maate pienen koiran tai pennun edessä rauhoittaakseen toista , ja tehdäkseen itsensä toisen silmissä vähemmän pelottavaksi
Koira voi myös mennä selälleen toisen koiran edessä osoittaakseen alemmuuttaan.
Sen voi tehdä myös fyysisesti isompi ja vahvempi henkisesti vahvemman ja korkeammassa asemassa olevan pikkukoiran edessä :) .
No yleensä kun selätyksestä puhutaan , ainakin ennenvanhaan , niin se tarkoitti juuri tuota lähinnä ihmisen käyttämää rankaisukeinoa... - Laiska koira
ricksu kirjoitti:
Jos täällä elvistellään,että "selätys=yksi koiran lukuisista alistamistavoista",niin kiinnostaisi tietää ja kysynkin miksi koira pitää alistaa??
Kyllä koiran miellyttämisen halu ja työskentelyn ilo pitäisi säilyttää.On surullista katsoa sellaisia alistettuja nöyriä koiria jotka esim.luoksetulossa "niiaavat" jo muutaman metrin päässä ohjaajastaan.Miten aikuiselta koiralta kitketään epäsuotuisa käyttäytyminen pois ilman rankaisemista? (Ihan sellainen epäsuotuisa käytös, johon ei olla voitu vaikuttaa pennun kasvatuksella.) Onko selättäminen loppujen lopuksi siis hyvä vai huono rankaisu keino? Lyömistä parempi varmasti, mutta onko muita pehmeitä, mutta toimivia keinoja?
- Oma koirani
Laiska koira kirjoitti:
Miten aikuiselta koiralta kitketään epäsuotuisa käyttäytyminen pois ilman rankaisemista? (Ihan sellainen epäsuotuisa käytös, johon ei olla voitu vaikuttaa pennun kasvatuksella.) Onko selättäminen loppujen lopuksi siis hyvä vai huono rankaisu keino? Lyömistä parempi varmasti, mutta onko muita pehmeitä, mutta toimivia keinoja?
Tuli minulle vasta sen ollessa melkein neljä vuotias. Kyseessä on äärimmäisen itsevarma ja kovaluontoinen akita uros, joten ei koira mistään helpommasta päästä.
Koiralla oli minulle tullessa monia pahoja tapoja, kuten ärhentely vastaan tuleville koirille ym. Kaikki ongelmat olen saanut kitkettyä koirasta pois olemalla kärsivällinen, antamalla koiralle kouluttamalla oikean toimintamallin. Oma käytöksenikin on vaikuttanut paljon koiran käytökseen, en jännitä uhkaavissa tilanteissa, joten koira ei näe tarvetta alkaa puolustamaan.
Jos koira on kieltäytynyt tottelemasta, olen yhtä itsepäisesti vaatinut koiraa tekemään asian ja oikein, meni siihen sitten kuinka pitkään tahansa.
- PoliceGirl82
Koiraa EI TARVITSE selättää ihmislaumassa. On totta, että koirien leikkiä (ja tappelua) seuratessa koirat näennäisesti "selättävät" toisiaan. Tosiasiassa toinen koira kierähtää vapaaehtoisesti selälleen ja näin osoittaa alistuvansa. Eivät koirat keskinäisessä laumassa voi tai pysty selättämään toisiaan, kyllä tuo selälleen meno on ihan koirasta itsestään lähtevä juttu. Koira tappelee vastaan niin kauan, kuin se kokee siihen tarvetta. Tuo selättäminen ainoastaan pahentaa tilannetta.
Koira on osattava hallita HENKISESTI siten, ettei siihen tarvitse fyysisesti koskea välttämättä ollenkaan. Koskaan et voi koiran kunnioitusta hankkia rankaisemalla sitä fyysisesti.
Kuvittele tilanne, jossa 10-kuinen urosdobermanni on päässyt laumassa johtajan paikalle. Se murisee sinulle kun lähestyt sitä. Jos siinä tilanteessa muriset vastaan ja alat koiraa selättämään, niin 100% varmasti puretutat itsesi. Paras rankaisu on välinpitämätön ja itsevarma käytös sekä liuta muita keinoja, joita en nyt tässä ala puimaan.
Valitettavasti edelleenkin uskotaan, että koiraa on kiusattava selättämällä se silloin tällöin, ottamalla siltä ruoka tai luu pois kesken syönnin jne. Nämä vanhentuneet käsitykset olisi aika muuttaa. - !!!
Siis joo...tuli hyvää, asiallista ja ihan rakentavaa keskustelua aikaiseksi, kun tuo välissä oleva riitanujakka katkesi (onneksi)
Itse olen selättämisestä sitä mieltä, että se on tarpeetonta. Ei koiraa saa alistaa. Pitää olla kierompi kun koira, että sen saa tekemään asiat haluamallaan tavalla. Lisäksi uskon, että positiivisella vahvistamisella, ja olemalla oikeamielinen johtaja pääsee hyvään tulokseen.
Minä en edes lähtisi selättämään mitään kovaa taistelutahtoista koiraa, se tulee päälle. Lisäksi kunnioitus ja luottamus ihmiseen kokee kolauksen varmasti.
Mutta meitä koiranomistaja on niin paljon kun on koiriakin. jokainen kasvattakoon karvakorvansa tavallaan.
Oli vaan hauskaa lukea noita juttuja; puolesta ja vastaan.
Kyllä täällä näköjään saa asiallistakin keskustelua aikaiseksi, ja jopa niistä loppuunkalutuista aiheistakin ;o)
Ja lopuksi; selättäminen puhuttakoon meitä vielä tulevaisuudessakin ;o))- painija
Haluaisin vastata tähän että olen hieman eri mieltä tosta "alistamisen" tarpeellisuudesta.
Itse näen asian niin että koiran tulee olla omistajan alapuolella arvo asteikossa,jos koira luulee että se on tasavertainen niin se ei olekkaan niin ystävällinen että se tyytyisi siihen vaan se haluaa ottaa ihan pienen askeleen ja se askel ei ole alaspäin...joten ongelmia luvassa jos koira ei ole "alapuolella"...ja se vaatii alistamista.Mutta on alistamista ja alistamista ...jos ymmärrät mitä tarkoitan.Se että SINÄ päätät milloin annat koiralle ruoan tai SINÄ komennat koiraa tekemään jotain sekin on alistamista
Ja sitten tuosta että *taistelutahtoista ei voi selättää*...kyllä sen voi ,mutta on totta että jos sen tekee ns."väärin" niin sillä voi olla huonot seuraukset,mutta toisaalta ne taistelutahtoiset myös kilpailee kanssasi kovemmin paikastaan kuin "lepsummat "koirat joten niitä on kohdeltava sen mukaan...mutta ei VÄKIVALLALLA
Mielestäni paras tapa tajuta koiria on seurata ja lukea niitä niiden keskinäisessä temmellyksessä ja muistaa ettei koira ajattele loogisesti kuten ihminen.
"korkea arvoisempi" koira alistaa aina alempi arvoisen...joko hyvällä tai tappelulla,mutta aina on selkeä arvojärjestys laumassa
Mutta kuten sanoit...kukin tavallaan,eikä ole YHTÄ oikeaa tapaa...vaikka monesti kuulee joidenkin LUULEVAN niin - tämäkin
painija kirjoitti:
Haluaisin vastata tähän että olen hieman eri mieltä tosta "alistamisen" tarpeellisuudesta.
Itse näen asian niin että koiran tulee olla omistajan alapuolella arvo asteikossa,jos koira luulee että se on tasavertainen niin se ei olekkaan niin ystävällinen että se tyytyisi siihen vaan se haluaa ottaa ihan pienen askeleen ja se askel ei ole alaspäin...joten ongelmia luvassa jos koira ei ole "alapuolella"...ja se vaatii alistamista.Mutta on alistamista ja alistamista ...jos ymmärrät mitä tarkoitan.Se että SINÄ päätät milloin annat koiralle ruoan tai SINÄ komennat koiraa tekemään jotain sekin on alistamista
Ja sitten tuosta että *taistelutahtoista ei voi selättää*...kyllä sen voi ,mutta on totta että jos sen tekee ns."väärin" niin sillä voi olla huonot seuraukset,mutta toisaalta ne taistelutahtoiset myös kilpailee kanssasi kovemmin paikastaan kuin "lepsummat "koirat joten niitä on kohdeltava sen mukaan...mutta ei VÄKIVALLALLA
Mielestäni paras tapa tajuta koiria on seurata ja lukea niitä niiden keskinäisessä temmellyksessä ja muistaa ettei koira ajattele loogisesti kuten ihminen.
"korkea arvoisempi" koira alistaa aina alempi arvoisen...joko hyvällä tai tappelulla,mutta aina on selkeä arvojärjestys laumassa
Mutta kuten sanoit...kukin tavallaan,eikä ole YHTÄ oikeaa tapaa...vaikka monesti kuulee joidenkin LUULEVAN niinOlet oikeassa siinä, että koiran täytyy olla ihmisen alapuolella, se ei voi olla johtaja, tai muuten tulee ongelmia. Ja ongelmakoira on juur se, joka on joutunut ottamaan itselleen johtajan roolin.
Hyvä johtaja ei kuitenkaan saavuta asemaansa alistamalla koiraa. Koiran kunnioitus tulee ansaita, ja sitä ei saa selättämällä. Selättää voi luonteeltaan pehmeän koiran. Mutta ainkaan minulla ei asiantuntemus riitä arvioimaan, onko koira OIKEASTI kova, tai pehmeä.
Jos kovaa koiraa lähtee alistamaan ja selättämään, niin siitä ei hyvä seuraa. Seuraavaksi luemme lööpistä kuinka koira on repinut joltain kurkun auki; koira leimataan hulluksi tai sairaaksi.
Alistettu koira ei sama asia, kun hyvin käyttäytyvä koulutettu koira. Sanoisin, että kyseessä on hyvin varautunut, ja epäluotettava tapaus.
Muistan itse aikaa noin 70-luvulla, kun eräs sakemannin omistaja sanoi ottaneensa koiralta luulot pois heittämällä sen kaksi kertaa seinään. ja kuulemma sen jälkeen tuli koira ryömimällä hänen eteensä!! Sus siunakkoon!! Noh, koiran koulutusta tuokin, mutta en silti tuollaiseen koiraan tosi paikassa luottaisi. Tai siis en luottaisi johtajuuteen!! - "painija"
tämäkin kirjoitti:
Olet oikeassa siinä, että koiran täytyy olla ihmisen alapuolella, se ei voi olla johtaja, tai muuten tulee ongelmia. Ja ongelmakoira on juur se, joka on joutunut ottamaan itselleen johtajan roolin.
Hyvä johtaja ei kuitenkaan saavuta asemaansa alistamalla koiraa. Koiran kunnioitus tulee ansaita, ja sitä ei saa selättämällä. Selättää voi luonteeltaan pehmeän koiran. Mutta ainkaan minulla ei asiantuntemus riitä arvioimaan, onko koira OIKEASTI kova, tai pehmeä.
Jos kovaa koiraa lähtee alistamaan ja selättämään, niin siitä ei hyvä seuraa. Seuraavaksi luemme lööpistä kuinka koira on repinut joltain kurkun auki; koira leimataan hulluksi tai sairaaksi.
Alistettu koira ei sama asia, kun hyvin käyttäytyvä koulutettu koira. Sanoisin, että kyseessä on hyvin varautunut, ja epäluotettava tapaus.
Muistan itse aikaa noin 70-luvulla, kun eräs sakemannin omistaja sanoi ottaneensa koiralta luulot pois heittämällä sen kaksi kertaa seinään. ja kuulemma sen jälkeen tuli koira ryömimällä hänen eteensä!! Sus siunakkoon!! Noh, koiran koulutusta tuokin, mutta en silti tuollaiseen koiraan tosi paikassa luottaisi. Tai siis en luottaisi johtajuuteen!!***Jos kovaa koiraa lähtee alistamaan ja selättämään, niin siitä ei hyvä seuraa. Seuraavaksi luemme lööpistä kuinka koira on repinut joltain kurkun auki; koira leimataan hulluksi tai sairaaksi. ***
***Muistan itse aikaa noin 70-luvulla, kun eräs sakemannin omistaja sanoi ottaneensa koiralta luulot pois heittämällä sen kaksi kertaa seinään. ja kuulemma sen jälkeen tuli koira ryömimällä hänen eteensä!!***
....kuten sanoin ...on alistamista ja alistamista - issu56
"painija" kirjoitti:
***Jos kovaa koiraa lähtee alistamaan ja selättämään, niin siitä ei hyvä seuraa. Seuraavaksi luemme lööpistä kuinka koira on repinut joltain kurkun auki; koira leimataan hulluksi tai sairaaksi. ***
***Muistan itse aikaa noin 70-luvulla, kun eräs sakemannin omistaja sanoi ottaneensa koiralta luulot pois heittämällä sen kaksi kertaa seinään. ja kuulemma sen jälkeen tuli koira ryömimällä hänen eteensä!!***
....kuten sanoin ...on alistamista ja alistamistaEn kyllä nyt oikein ymmärrä tuota termiä. Miksi aivan oikeasti koira tulisi alistaa, miksei sitä voida kouluttaa ja ohjata olemaan se paras ystävä ja luotettavin kaikista? Ei koira voi mielestäni milloinkaan täysiä luottaa ihmiseen, joka sitä heittelee suurinpiirtein seinään mennentullen. Hyvällä ja lempeydellä ja sinnikkyydellä saa monasti paljon luottavaisemman koiran siitä jukuripäästäkin, kuin noilla omituisilla alistamisjutuilla! Ei tulisi mieleenkään moinen utopistinen metodi....sory vaan!
- "painija
issu56 kirjoitti:
En kyllä nyt oikein ymmärrä tuota termiä. Miksi aivan oikeasti koira tulisi alistaa, miksei sitä voida kouluttaa ja ohjata olemaan se paras ystävä ja luotettavin kaikista? Ei koira voi mielestäni milloinkaan täysiä luottaa ihmiseen, joka sitä heittelee suurinpiirtein seinään mennentullen. Hyvällä ja lempeydellä ja sinnikkyydellä saa monasti paljon luottavaisemman koiran siitä jukuripäästäkin, kuin noilla omituisilla alistamisjutuilla! Ei tulisi mieleenkään moinen utopistinen metodi....sory vaan!
Kuten moni on täälläkin sanonut että koiran kuuluu olla laumassa alempana, niin se täytyy osoittaa että se on alempana...ja mielestäni (yksi) hyvä tapa on tehdä se kuten KOIRAT itsekin sen tekevät eikä niin kuin ihminen sen ajattelee,koska koira ei ajattele kuin ihminen...ei koira ymmärrä mitään lempeys käsitteitä vaan ajattelee ihan toisella tavalla.Tosin on monia muitakin kikkoja.
Tottakai lempeys ja sinnikkyys on paras tapa kouluttaa enkä kyllä tosiaankaan tarkoittanut mitään seinään heittelyä ja siksi korostin että ei VÄKIVALLALLA.
Eikä selätys voi olla rangaistuskeino...ainoastaan osoitus arvojärjestyksestä.Tosin on muitakin tapoja osoittaa se arvojärjestys,mutta kun hiukan painii ja temmeltää niin on mielestäni hyvä "muistuttaa" koiraa siinä painin lomassa...ja nimenomaa vain muistuttaa EI"hakata/potkia paskoja pihalle että varmasti viikon nilkuttaa...eipähän vi****le enää" meiningillä
Se nyt vaan on minun tapa enkä tee sitä koskaan väkivaltaisesti enkä usko että koiralle jää mitään traumoja siitä...ainakin tuntuu häntä heiluvan (vaikka nukkuisi) - alistus
"painija kirjoitti:
Kuten moni on täälläkin sanonut että koiran kuuluu olla laumassa alempana, niin se täytyy osoittaa että se on alempana...ja mielestäni (yksi) hyvä tapa on tehdä se kuten KOIRAT itsekin sen tekevät eikä niin kuin ihminen sen ajattelee,koska koira ei ajattele kuin ihminen...ei koira ymmärrä mitään lempeys käsitteitä vaan ajattelee ihan toisella tavalla.Tosin on monia muitakin kikkoja.
Tottakai lempeys ja sinnikkyys on paras tapa kouluttaa enkä kyllä tosiaankaan tarkoittanut mitään seinään heittelyä ja siksi korostin että ei VÄKIVALLALLA.
Eikä selätys voi olla rangaistuskeino...ainoastaan osoitus arvojärjestyksestä.Tosin on muitakin tapoja osoittaa se arvojärjestys,mutta kun hiukan painii ja temmeltää niin on mielestäni hyvä "muistuttaa" koiraa siinä painin lomassa...ja nimenomaa vain muistuttaa EI"hakata/potkia paskoja pihalle että varmasti viikon nilkuttaa...eipähän vi****le enää" meiningillä
Se nyt vaan on minun tapa enkä tee sitä koskaan väkivaltaisesti enkä usko että koiralle jää mitään traumoja siitä...ainakin tuntuu häntä heiluvan (vaikka nukkuisi)Tuli mieleen tuo koirien keskeinen alistus. Meillä nuorempi koira alkoi ehkä yrittää ottaa vanhemmalta johtajan paikkaa ja uhoili vanhemmaalle jotain, kävi yksi rähähdys ja koirat toistensa kimpussa, vanhempi sai nuoremman selälleen lattialle ja piti tassua nuoremman rinnan päällä. Kun nuorempi lakkasi murisemasta vanhempi otti tassun hitaasti ylös, nuorempi alkoi uudestaan murista ja vanhempi äkkiä laski tassunsa takasin, sitte vasta kun nuorempi lakkasi murisemasta vanhempi lähti muinamiehinä pois, ja johtajuus säilyi vielä vanhemmalla. Minä seurasin vieressä tuota enkä puuttunut kun eivät hampaita käyttäneet.
- issu56
"painija kirjoitti:
Se nyt vaan on minun tapa enkä tee sitä koskaan väkivaltaisesti enkä usko että koiralle jää mitään traumoja siitä...ainakin tuntuu häntä heiluvan (vaikka nukkuisi)tulee kyllä ihan luonnollisestikin, kun se koira pennusta asti opetetaan ymmärtämään komentojen ja käskyjen merkitys ja että kun "pomo" jotain sanoo, niin niin kans tehdään ja komentoja totellaan heti, eikä hetken päästä. Ei mun ainakaan milloinkaan ole tarvinnut laumalle vasiten osoittaa omaa pomouttani millään kepulikonsteilla.
- Lila
issu56 kirjoitti:
tulee kyllä ihan luonnollisestikin, kun se koira pennusta asti opetetaan ymmärtämään komentojen ja käskyjen merkitys ja että kun "pomo" jotain sanoo, niin niin kans tehdään ja komentoja totellaan heti, eikä hetken päästä. Ei mun ainakaan milloinkaan ole tarvinnut laumalle vasiten osoittaa omaa pomouttani millään kepulikonsteilla.
Minun nykyinen rotu (isokokoinen seurakoira)
on myös todella helppo,
näitä en ole kouluttanut okeistaan mitään, ovat oppivaisia, oppivat mukanaeläen jokapäiväisessä elämässä.
Ainoat mitä näille itselläni oleville olen joutunut opettamaan jonkinverran, on
pienenä pentuna hihnassakulku, ja trimmipöydällä oleminen ym. siihen kuuluva. - issu56
Lila kirjoitti:
Minun nykyinen rotu (isokokoinen seurakoira)
on myös todella helppo,
näitä en ole kouluttanut okeistaan mitään, ovat oppivaisia, oppivat mukanaeläen jokapäiväisessä elämässä.
Ainoat mitä näille itselläni oleville olen joutunut opettamaan jonkinverran, on
pienenä pentuna hihnassakulku, ja trimmipöydällä oleminen ym. siihen kuuluva.sitä saa kyllä olla joka kerta ihan kiitettävästi ainakin siinä alussa. Ja on varmasti myös sivusta seuraavilla hauskaa katseltavaa, kun matami steppaa miten sattuu ;=))). Vaan onhan se nätisti vierelläkävelykin koiralle opetettava, sillä ei mikään ole ärsyttävämmän näköistä, kun isohko koira lenkkeilyttää omistajaansa, jolla käsi sojottaa suoraa eteenpäin.
- Laiska koira
Alistaminenhan on oman tahdon nujertamista. Jotta koirasta tulee yhteiskuntakelpoinen on se alistettava tiettyjen normien mukaan toimimaan, sillä se ei luonnostaan tee niin (ei tee ihmislapsikaan ilman vanhempien esimerkkia ja koulutusta). On eri asia miten koira alistetaan, positiivisesti palkitsemalla vai negatiivisesti rankaisemalla.
Koiran aivan kuten ihmisenkin täytyy alistua moniin asioihin. Kuten ihmisissä on häiriökäyttäytyjiä varmasti koirissakin. Kukaan meistä ei voi tehdä vain oman mielensä mukaan, sellaisten jotka tekevät paikka on mielisairaaloissa tai muissa laitoksissa. Koirille sopeutumattomuus tähän yhteiskuntaan merkitsee monesti kuolemaa.
Alistuminen on siis tärkeää ja kivaakin kun oikein katsoo!- issu56
Jotta koirasta tulee ylipäätään yhteiskuntakelpoinen, on se pienestä pitäen totutettava ja opetettava siihen kodin ulkopuoliseen elämään ja sen elämän aiheuttamiin ääniin! Ja opetettava koira tottelemaan annettuja komentoja jokaisessa mahdollisessa tilanteessa!
Ei ihmislastakaan alisteta, vaan opetetaan ja totutetaan!! Jos perhe elää keskellä mettää, eivätkä lapset pääse tutustumaan muuhun maailmaan, niin mökkihöperöitähän niistä silloin tulee ja samaa pätee myöskin koiriin!!
Mielestäni nyt on pikkuisen hakuusessa koko touhu ihan ja täysin tykkänään! - linjalla
issu56 kirjoitti:
Jotta koirasta tulee ylipäätään yhteiskuntakelpoinen, on se pienestä pitäen totutettava ja opetettava siihen kodin ulkopuoliseen elämään ja sen elämän aiheuttamiin ääniin! Ja opetettava koira tottelemaan annettuja komentoja jokaisessa mahdollisessa tilanteessa!
Ei ihmislastakaan alisteta, vaan opetetaan ja totutetaan!! Jos perhe elää keskellä mettää, eivätkä lapset pääse tutustumaan muuhun maailmaan, niin mökkihöperöitähän niistä silloin tulee ja samaa pätee myöskin koiriin!!
Mielestäni nyt on pikkuisen hakuusessa koko touhu ihan ja täysin tykkänään!sitä olen tässä itsekin toitottanut koko ajan, että koira pitää hallita muuten, kun selättämällä. Mutta nyt kuitenkin sovimme, että täällä saa olla eri mieltä ;))
Minä sanoin pehmeän koiran voi selättää VOI tarkoittit tuossa sitä, että siitä ei tule yhtä pahaa tuhoa aikaiseksi kun kovan koiran selättämisestä.
Olen ehdottomasti kuitenkin sitä mieltä, että haluan, että oma koirani kasvatetaan juuri noin kun Issu tuossa ylhäällä kuvasi.
Joku täällä sanoi, että kultaiset on helpoimmasta päästä, voi olla, mutta onhan niissäkin persoonia. Työkaverilla on kultainen, joka ei ollutkaan ihan helppo tapaus. Se jopa näytti hampaita!! Mutta ei sitä kyllä ikinä selätetty, ja on täysin yhteiskuntakelpoinen koiruus. - issu56
linjalla kirjoitti:
sitä olen tässä itsekin toitottanut koko ajan, että koira pitää hallita muuten, kun selättämällä. Mutta nyt kuitenkin sovimme, että täällä saa olla eri mieltä ;))
Minä sanoin pehmeän koiran voi selättää VOI tarkoittit tuossa sitä, että siitä ei tule yhtä pahaa tuhoa aikaiseksi kun kovan koiran selättämisestä.
Olen ehdottomasti kuitenkin sitä mieltä, että haluan, että oma koirani kasvatetaan juuri noin kun Issu tuossa ylhäällä kuvasi.
Joku täällä sanoi, että kultaiset on helpoimmasta päästä, voi olla, mutta onhan niissäkin persoonia. Työkaverilla on kultainen, joka ei ollutkaan ihan helppo tapaus. Se jopa näytti hampaita!! Mutta ei sitä kyllä ikinä selätetty, ja on täysin yhteiskuntakelpoinen koiruus.jos ja kun on kyseessä huonosti käyttäytyvä koira, niin syy on siinäpäässä, joka sitä remmiä pitelee ja kulkee kahdella jalalla! On sitten kyseessä rotu mikä tahansa, niin niistä saadaan itse piruja vääränlaisella koulutuksella!
- Laiska koira
issu56 kirjoitti:
Mielestäni nyt on pikkuisen hakuusessa koko touhu ihan ja täysin tykkänään!Joka tapauksessa alistumista on se, että et tee niinkuin oma mielesi halajaa, vaan teet kuten jokin muu taho olettaa. Itse olen pomoni alainen, saan potkut mikäli en sopeudu työpaikkani työskentelykulttuuriin.
Koira haluaa seistä, sinä komennat sen istumaan, se alistuu sinun tahtoosi ja istuu, eli se ei enää noudata omaa tahtoaan. Koira kulkee jossain ja sillä olisi hauskoja hajuja, sinä kutsut sitä, se tulee luoksesi, koska se alistuu tahtoosi, vaikka ilman kutsua olisi mennyt hajujen mukana ja se olisi koirasta mielekkäämpää ja koiramaisempaa. Koira tappelee kuin susi ja saalistaa, mutta sekin nujerretaan, sillä lemmikkieläimen ei voi sallia toimivan kuten villieläin, se ei voisi elää rinnakkain ihmisen kanssa erämaan säännöillä.
Sitä se totuttelu ja opettelu on; koira omaksuu ne taidot, joilla se pärjää rinnakkais elossa ihmisten kanssa. Ihmislapsen oma tahto nujerretaan samoin; ulkona ei juosta talvipakkasella avojaloin, vaikka lapsi miten sitä vaatisi, sillä ihminen ei elä tervettä elämää silloin. Kesälläkään ei voi tietyniän jälkeen juosta alasti, vaikka haluaisi, sillä normimme vaativat ihmisiä olemaan siveellisiä. Lapsi on äärettömän itsekäs pienenä, maailma pyörii vain oman navan ympärillä, se nujerretaan, sillä jos jäämme sille tasolle, emme sopeudu. Monet taiteilijan alaut nujerretaan kun lapsen ei anneta kasvaa sellaiseksi kuin lapsi luonnostaan on.
Älä vaan hermostu, tämä on vain tälläistä termeillä kikkailua; mutta tätä alistaminen ja alistuminen on. Ei ollenkaan paha asia. Maailma olisi huomattavasti pahempi paikka, jos kaikki täällä elävät eläisivät vain oman tahtonsa ja vaistonsa varassa ja jos heidän sallittaisiin niin tehdä...
Ps: Se perhe siellä metän keskellä; kyllä ne lapset jonkinlaisen ihmisen roolimallin saisivat niistä omista vanhemmistaan, kyllä heillekin syntyisi käsitys mikä on sallittua ja moraalisesti hyvää ja mikä ei. Niillä olisi siellä omat pikkusäännöt joiden mukaan elelisivät tai joita noudattamaan joutuisivat alistumaan. - "painija"
Laiska koira kirjoitti:
Joka tapauksessa alistumista on se, että et tee niinkuin oma mielesi halajaa, vaan teet kuten jokin muu taho olettaa. Itse olen pomoni alainen, saan potkut mikäli en sopeudu työpaikkani työskentelykulttuuriin.
Koira haluaa seistä, sinä komennat sen istumaan, se alistuu sinun tahtoosi ja istuu, eli se ei enää noudata omaa tahtoaan. Koira kulkee jossain ja sillä olisi hauskoja hajuja, sinä kutsut sitä, se tulee luoksesi, koska se alistuu tahtoosi, vaikka ilman kutsua olisi mennyt hajujen mukana ja se olisi koirasta mielekkäämpää ja koiramaisempaa. Koira tappelee kuin susi ja saalistaa, mutta sekin nujerretaan, sillä lemmikkieläimen ei voi sallia toimivan kuten villieläin, se ei voisi elää rinnakkain ihmisen kanssa erämaan säännöillä.
Sitä se totuttelu ja opettelu on; koira omaksuu ne taidot, joilla se pärjää rinnakkais elossa ihmisten kanssa. Ihmislapsen oma tahto nujerretaan samoin; ulkona ei juosta talvipakkasella avojaloin, vaikka lapsi miten sitä vaatisi, sillä ihminen ei elä tervettä elämää silloin. Kesälläkään ei voi tietyniän jälkeen juosta alasti, vaikka haluaisi, sillä normimme vaativat ihmisiä olemaan siveellisiä. Lapsi on äärettömän itsekäs pienenä, maailma pyörii vain oman navan ympärillä, se nujerretaan, sillä jos jäämme sille tasolle, emme sopeudu. Monet taiteilijan alaut nujerretaan kun lapsen ei anneta kasvaa sellaiseksi kuin lapsi luonnostaan on.
Älä vaan hermostu, tämä on vain tälläistä termeillä kikkailua; mutta tätä alistaminen ja alistuminen on. Ei ollenkaan paha asia. Maailma olisi huomattavasti pahempi paikka, jos kaikki täällä elävät eläisivät vain oman tahtonsa ja vaistonsa varassa ja jos heidän sallittaisiin niin tehdä...
Ps: Se perhe siellä metän keskellä; kyllä ne lapset jonkinlaisen ihmisen roolimallin saisivat niistä omista vanhemmistaan, kyllä heillekin syntyisi käsitys mikä on sallittua ja moraalisesti hyvää ja mikä ei. Niillä olisi siellä omat pikkusäännöt joiden mukaan elelisivät tai joita noudattamaan joutuisivat alistumaan.Tossa oli mielestäni kuvattu tosi hyvin mitä itsekin alistamisella tarkoitan...koira täytyy alistaa tekemään SINUN tahtosi mukaan eikä KOIRAN oman tahdon mukaan...mutta joku voi käyttää asiasta toista termiä
JA TÄMÄ KOSKEE ALISTAMISTA
...selätys on taas toinen juttunsa
- KoiraNen
Se on sitä koirien kieltä. Katsoppa miten koirat käyttäytyy.. Jos esm pentu riehuu niin että vanhempi koira ärsyyntyy pistää se pennun selälleen. Se on alistumisen merkki, Sama pätee myös ihmisen ja koiran välisessä kanssakäymisessä. Koiran kun PITÄÄ olla pahnan alimmainen. Lyöminen,potkiminen ja turha huutaminen ne vasta VÄÄRIN on!. Ei koira opi niistä muuta kun tulemaan araksi ja vihaiseksi.
- Anonyymi
Tuo koiran siedätys on tarkkaa puuhaa. Jos aikoo saada koiran toimimaan oikein kannattaa pesytyä hyvin ennen koiran astumista, voimakkaat tuoksut sotkevat koiran herkän hajuaistin. Usein koira enne laukemista haukahtelee tai vinkuu, silloin on parasta kun keskeyttää nylkytyksen ja rauhoittaa tilanteen. Meillä ainakin oppinut hyvin koska sopii ja koska ei.
Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752