Valottuminen?

...

Tavallisissa kameroissa siis, onko se valottuminen vielä nykypäivää? Eli jos kesken filmin avaa kannen, valottuuko filmi? Jostain kuulin että nykyään tämä ei enää pitäisi paikkaansa. Ajattelin nyt vihdoin varmistaa, kun harmittaa.. Olin viime viikon unkarissa lomalla ja vaihdoin siellä filmin kameraan, otin paljon hienoja kuvia, mutta en ottanutkaan. Kun vaihdoin filmini, kamera päästi sen äänen- onko se joku lataus vai mikä, ja oletin että filmi toimii nyt sitten. Ihme kyllä siihen "näytölle" ei ilmestynyt ykköstä ja mietin mikä mättää. En sitten kuitenkaan lyhyen tuuminnan jälkeen avannut luukkua uudestaan vaan päättelin vaan että se nyt ei näytä sitä otettujen kuvien määrää.. Koko reissun vaikutti toimivan, ei ollu ehkä yhtä sähäkkä kuin tavallisesti, mutta salamaa väläytti asiaan kuuluvasti ja äänsi myös. Täällä suomessa se ei sitten enää suostunut ottamaan kuvia, joten avasin luukun, ei mitään outoa, ja pamautin kiinni, sitten se kamera surautti ja näytölle ilmestyi se ykkönen. En siis todennäköisesti saanut yhtään kuvaa koko reissusta ja jos jollakin ihmeellisellä tavalla olisin saanut niin pilalle ne menee kun otetaan samalle filmille päälle kuvat. Harmitaa.. Eli miten se valottuminen tapahtuu? Ei kai filmi valotu jos siinä ei oo kuvia? En ole mikään asiantuntija tekniikan suhteen, joten iso KIITOS Sinulle joka selvität asian minulle!

7

3712

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pimpula

      valottuu aina, kun se saa mitä tahansa valoa. Kamerassa oleva linssi piirtää näkymän filmiruutuun, filmissä oleva valoherkkä emulsiopinta reagoi valoon, se kehitetään ja lopputuloksena on valokuva. Taisi nyt käydä niin, ettei filmille tullu reissussa kuvia jos numerolaskuri toimi kuitenkin sen jälkeen. Parempi tuuri ens kerralla.

    • Alvari Raappavaara

      """ Eli miten se valottuminen tapahtuu? Ei kai filmi valotu jos siinä ei oo kuvia?"""

      Sanoisin niin päin, että filmille ei tule kuvia, jos se ei valotu.

      Kuvailemistasi oireista päätellen olet laittanut filmin hieman huolimattomasti ja se ei ole lähtenyt liikkeelle. Nämä uudehkot kamerat ei näytä numeroita, jos filmi ei todella siirry. Antiikkisissa, Kekkosen aikaan valmistetuissa laskuri laskee, on filmiä tai ei. Kun avasit kannen uudelleen, filmi liikahti hieman ja osui vetokoneistoon jolloin nummerotkin rupes vaihtuun laskurissa.

      Sulla on ainakin kaksi vaihtoehtoa. Viet filmin heti kehittymään kuvaamatta siihen lisää. Todennäköisesti loppurulla on tyhjä, mutta saat mielenrauhan.

      Toinen mahdollisuus on kuvata filmi, nyt oikeesti, ja saat kuvia. Ei mene kallis filmi hukkaan. Tämä saattanee olla todennäköisintä. Kestätkö jännityksen?

      Kolmas ja pahin on, että filmi on kulkenut ekakerralla siellä veljeskansan pustalla ja vika onkin laskurin ohjausjärjestelmässä. Kuvaat siis nyt uudelleen päällekkäin ja menetät molemmat kuvat. Mahdollista, mutta epätodennäköistä.


      """Täällä suomessa se ei sitten enää suostunut ottamaan kuvia, joten avasin luukun, ei mitään outoa, ja pamautin kiinni, sitten se kamera surautti ja näytölle ilmestyi se ykkönen"""
      Joissain kameroissa näkee tässä vaiheessa ison kasan filmiä kelautuneena vastaanottopuolalle. Ei siis vain filminpäätä näkyvissä. Nopea kannen sulkeminen pelastaa osan kuvista, ne jotka ovat puolalla sisimpinä. Et taida muistaa, miltä näytti???

      Kertonet, kui kävi, ihan uteliaisuudesta. Kameran merkin ja mallin maininta tietennii jonniiverran helpottas arvailua.

      • ...

        Tää mun kamera on(päältä luettuna) Yashica Zoomate 80. En tosiaankaan ymmärrä mitään kameroista. No kun mä avasin luukun, filmi oli viritettynä ihan niinku se ois toiminnassa, en jääny tutkiin sen pitemmäks aikaa.. Tässä kameran päällä on semmosia nappuloita (: ehkä olette huomanneet.. No joo, mut tää toinen on joku salamajuttu (ilmeisesti), mut mitä sillä tehdään, mitä tapahtuu jos painelee sitä? Joku sano et se toinen (minulle tuntematon) nappula on joku kelaus, mut en tii oliko se vitsi vai. Tää kamerahan kelaa itse. Tää "outo" nappi on vähän kellon näkönen, viisari osoittaa kymmeneen ja pallo on 12:ssa. Mitäs sillä napilla tehdään. Olis jo korkee aika mun oppia jotakin kameroista.. Kiitos teille vastauksista.


      • Alvari jorisee
        ... kirjoitti:

        Tää mun kamera on(päältä luettuna) Yashica Zoomate 80. En tosiaankaan ymmärrä mitään kameroista. No kun mä avasin luukun, filmi oli viritettynä ihan niinku se ois toiminnassa, en jääny tutkiin sen pitemmäks aikaa.. Tässä kameran päällä on semmosia nappuloita (: ehkä olette huomanneet.. No joo, mut tää toinen on joku salamajuttu (ilmeisesti), mut mitä sillä tehdään, mitä tapahtuu jos painelee sitä? Joku sano et se toinen (minulle tuntematon) nappula on joku kelaus, mut en tii oliko se vitsi vai. Tää kamerahan kelaa itse. Tää "outo" nappi on vähän kellon näkönen, viisari osoittaa kymmeneen ja pallo on 12:ssa. Mitäs sillä napilla tehdään. Olis jo korkee aika mun oppia jotakin kameroista.. Kiitos teille vastauksista.

        Se kellonnäköinen on itselaukaisija eli ajastin, self timer. Kamera ei laukea heti vaan hetken päästä kun ST on aktivoitu.

        Salamanohjailunappulasta voit pakottaa salaman päälle vaikka valo riittäs ilmankin, esmex vastavalokuvaan pehmikkeeksi.

        Tai kytkeä salaman kokonaan pois, jolloin automaatti valottaa vastaavasti pitempään. Jalusta tai tuki suotava, melkein pakollinen. Tunnelma toistuu ehkä luontevampana eikä leimahdus peljästytä kohdetta. Värit saattaa olla vähän keltaset, jos sisällä lampunvalossa kuvailet tavallisella päivänvalofilmillä, vaan haetanneko tuo mittään.

        Salamakytkimen Auto-asennossa välähtää itekseen jos valo ei riitä käsivaralta kuvaamiseen. Siina saattaa olla myös silmän kuva, silloin salama antaa esivälähdyksiä, jotka saavat uhrin pupillin supistumaan ja punasilmäilmiö saattaa vähetä. Yllätyskuva-efekti tosin kumoutuu.

        Sillä kelausnapilla saat filmin pois kesken kaiken, jos vaikkkapa sattuneesta syystä epäilet sen olevan jo kertaalleen kuvatun.

        Tämä on muistinvaraisesti kirjoitettu, kun just tota mallia ei kassissani ole, kuitenkin oikeansuuntaista. Lähimmän oikean valokuvausliikkeen kypsempi palveluhenkilö auttanee mielellään. Ainakin jos saa rullasi kehitykseen ja ostat uuden. Kypsempi siksi että ihan nuorimmaiset diggaa vaan digiä. Valitettavasti.


      • Alvari
        Alvari jorisee kirjoitti:

        Se kellonnäköinen on itselaukaisija eli ajastin, self timer. Kamera ei laukea heti vaan hetken päästä kun ST on aktivoitu.

        Salamanohjailunappulasta voit pakottaa salaman päälle vaikka valo riittäs ilmankin, esmex vastavalokuvaan pehmikkeeksi.

        Tai kytkeä salaman kokonaan pois, jolloin automaatti valottaa vastaavasti pitempään. Jalusta tai tuki suotava, melkein pakollinen. Tunnelma toistuu ehkä luontevampana eikä leimahdus peljästytä kohdetta. Värit saattaa olla vähän keltaset, jos sisällä lampunvalossa kuvailet tavallisella päivänvalofilmillä, vaan haetanneko tuo mittään.

        Salamakytkimen Auto-asennossa välähtää itekseen jos valo ei riitä käsivaralta kuvaamiseen. Siina saattaa olla myös silmän kuva, silloin salama antaa esivälähdyksiä, jotka saavat uhrin pupillin supistumaan ja punasilmäilmiö saattaa vähetä. Yllätyskuva-efekti tosin kumoutuu.

        Sillä kelausnapilla saat filmin pois kesken kaiken, jos vaikkkapa sattuneesta syystä epäilet sen olevan jo kertaalleen kuvatun.

        Tämä on muistinvaraisesti kirjoitettu, kun just tota mallia ei kassissani ole, kuitenkin oikeansuuntaista. Lähimmän oikean valokuvausliikkeen kypsempi palveluhenkilö auttanee mielellään. Ainakin jos saa rullasi kehitykseen ja ostat uuden. Kypsempi siksi että ihan nuorimmaiset diggaa vaan digiä. Valitettavasti.

        Sie oot PARAS! Niitä kuvia(joita ei tod.näk. ole)en vie kehittämöön, joten kestää varmaan kauan ennen kuin saan sen tyhjän filmin täyteen, en tykkää ottaa turhia kuvia.. Sehän siinä Unkari-touhussa harmittaakin, kun kaikki ihanat ihmiset ja uudet ystävät jäivät nyt ikuistamatta, olisi tietty niitä upeita maisemiakin ollu joissakin taustalla, mutta ihmiset harmittaa eniten. Ja jokainen kuva oli niin harkittu ja olisi pitänyt tulla tosi hyviä kuvia.. Vielä sitä haluisin kysyä, että kun sen kameran vihree valo alko vilkkumaan sillon kun sitä laukasinta paino, vaikka filmi ei tainnu olla kunnolla.. Ni alkaako se valo vilkkumaan vaikka ei olisi filmiä ollenkaa? siis sehän ei vilkkunut heti kun laitoin päälle niinku tavallisesti, mutta kuitenkin kuvaa otettaessa. sitä mä mietin myös että miks se kamera teki flopin vasta täällä, et eikö se ois voinu ottaa niitä kuvia aiemmin. Ja kun musta ehkä näytti siltä, et kun mä aukasin sen kameran luukun niin se filmi ei välttämättä ollu niin alussa kuin sillon kun sen laitoin, en voi olla varma kun en katsonu tarkasti.. Voiko kamera tehä silleen, että jos mä vaikka olisin saanut ne kuvat ni se nyt jatkaa siitä mihin jäin. Eli vaikka se näyttää ykkösta, se voi olla vaikka kahdeskymmenes ja sitten kun ne kaksneljä on täynnä se kelaa, vaikka numerolukema oskin neljä.. Toivoa.. vai ei toivoa. Kun en ymmärrä miten älykäs systeemi noissa kameroissa on. Mutta kiitos sinulle Alvari kaikesta, olet sentään vähän lohtua suonut mulle onnettomalle.


      • A. R.
        Alvari kirjoitti:

        Sie oot PARAS! Niitä kuvia(joita ei tod.näk. ole)en vie kehittämöön, joten kestää varmaan kauan ennen kuin saan sen tyhjän filmin täyteen, en tykkää ottaa turhia kuvia.. Sehän siinä Unkari-touhussa harmittaakin, kun kaikki ihanat ihmiset ja uudet ystävät jäivät nyt ikuistamatta, olisi tietty niitä upeita maisemiakin ollu joissakin taustalla, mutta ihmiset harmittaa eniten. Ja jokainen kuva oli niin harkittu ja olisi pitänyt tulla tosi hyviä kuvia.. Vielä sitä haluisin kysyä, että kun sen kameran vihree valo alko vilkkumaan sillon kun sitä laukasinta paino, vaikka filmi ei tainnu olla kunnolla.. Ni alkaako se valo vilkkumaan vaikka ei olisi filmiä ollenkaa? siis sehän ei vilkkunut heti kun laitoin päälle niinku tavallisesti, mutta kuitenkin kuvaa otettaessa. sitä mä mietin myös että miks se kamera teki flopin vasta täällä, et eikö se ois voinu ottaa niitä kuvia aiemmin. Ja kun musta ehkä näytti siltä, et kun mä aukasin sen kameran luukun niin se filmi ei välttämättä ollu niin alussa kuin sillon kun sen laitoin, en voi olla varma kun en katsonu tarkasti.. Voiko kamera tehä silleen, että jos mä vaikka olisin saanut ne kuvat ni se nyt jatkaa siitä mihin jäin. Eli vaikka se näyttää ykkösta, se voi olla vaikka kahdeskymmenes ja sitten kun ne kaksneljä on täynnä se kelaa, vaikka numerolukema oskin neljä.. Toivoa.. vai ei toivoa. Kun en ymmärrä miten älykäs systeemi noissa kameroissa on. Mutta kiitos sinulle Alvari kaikesta, olet sentään vähän lohtua suonut mulle onnettomalle.

        Kyllä se kelaa filmin pois kun rulla on täynnä, ihan laskurin lukemasta riippumatta. Jonniinmoinen kitkakytkin tunnistaa, että sovinnolla ei tule enempää kuvia ja kelaus käynnistyy. Sillä käsin painettavalla kelausnapilla voi sit kelata aikaisemmin, jos ei halua tyhjää ja turhaa räpsiä rullaa täyteen.

        Vihreän valon logiikkaa en ihan tarkon muista, mutta se toimii ilman filmiäkin. Tarkoitus on kertoa, että tarkennus on lukittu (tasanen valo palaa) tai että ollaan liian lähellä. Muistaakseni vilkkuu silloin varotukseksi.

        Toivottavasti edes muistikuvasi Unkarin reisulta ovat teräviä ja sävykkäitä ;={)


      • nyt mie
        A. R. kirjoitti:

        Kyllä se kelaa filmin pois kun rulla on täynnä, ihan laskurin lukemasta riippumatta. Jonniinmoinen kitkakytkin tunnistaa, että sovinnolla ei tule enempää kuvia ja kelaus käynnistyy. Sillä käsin painettavalla kelausnapilla voi sit kelata aikaisemmin, jos ei halua tyhjää ja turhaa räpsiä rullaa täyteen.

        Vihreän valon logiikkaa en ihan tarkon muista, mutta se toimii ilman filmiäkin. Tarkoitus on kertoa, että tarkennus on lukittu (tasanen valo palaa) tai että ollaan liian lähellä. Muistaakseni vilkkuu silloin varotukseksi.

        Toivottavasti edes muistikuvasi Unkarin reisulta ovat teräviä ja sävykkäitä ;={)

        vein sen filmin kuitenkin kehitettäväksi, ei tullu niitä kuvia. Voi olla kuulemma vika sulkijassa, mikä se on? Tarkottaako se sitä takakantta vai jotain monimutkaisempaa? Alussa se luuli, et ois tullu niitä kuvia koska se kelas filmiä niin pitkään. Toinen paristo oli ihan loppu, joten se luuli et se kamera temppuili sen takia.. Kyll sielt hungarist tietty kivat muistot jäi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      8992
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2400
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe