Mikä erottaa Aspergerin

ja ADHD:n toisistaan?

Minkälaisia mielipiteitä löytyy?

Tämähän on vaikea, jollei mahdoton tehtävä, mutta kysynpä kuitenkin...

28

7352

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ritalin

Joudut nyt hetken odottamaan, kun saan järkevän kommentin kirjoitettua, mutta voin aluksi sanoa, että eroa on aivan valtavasti. Itse tunnen addeja ja asseja ja kyllä ne on ihan erilaisia. Keskittymiseen liittyen on jo tullut aiemmilla palstoilla juttua.

• ritalin

Aspergerin ja narsistin, ei psykopaatin vaan narsistin toisistaan?
      Tämä on mutkikkaampi juttu. Narsisti nimittäin muistuttaa todella paljon aspergeriä luonnossa.
      Minä olen lisäksi kohtuu sadistinen, joten aspergerinkin voi sekoittaa tai paremminkin useimmiten sekoittaa narsistiin.

Lisäksi kysyisin siitä, että asseja on kovin monen oloisia. On paljon suorastaan autistia muistuttavia tai muuten jo selvästi ulospäin erilaisina näkyviä ja sellaisia, kuten minä, eli ei paista erilaisuuttaan ihan niin voimakkaasti, mutta olen hermostunut ja ilmeet ja eleet eivät ole normaalilla tasolla. Jotkut ovat todella paljon enemmän. Heitä voi luulla vakavamminkin vammaisiksi, jos ei tunne paremmin.
      Lisäksi he puhuvat kirjakieltä ja nykivät ja kaikkea todella silmiinpistävää, mutta sisältä he ovat kuten minä vaikkakin jotenkin erikoisempia.

Sitten sun kysymys.
      Addithan ovat todella sosiaalisen oloisia ja aina äänessä. He ovat kohtuu töykeitä muita kohtaan. He ovat aina keskustelun suurisuisimpia ja kovaäänisimpiä. Kertovat juttuja ja johdattelevat puhettaan sujuvasti ja eleikkäästi.
      Assit ovat kohteliaita ja vähemmän sosiaalisen oloisia. Huonoja puhujia suunnittelemattomissa tilanteissa, mutta henkilöstä ja tilanteesta riippuen saattaa ottaa osaa keskusteluun. Useimmiten hiljaa, mutta keskustelen itse ainakin mielelläni eri asioista, jotka vaativat parempaa tietoa aiheesta ja usein tietojeni ja myös huumorini takia saatan olla porukan viihdyttäjänä. Tosin ainoastaan tuttujen seurassa. Outoja ihmisiä kohtaan olen ujo ja hiljainen.
      Addi ei ole ulospäin kovin ujo, eikä hämillään olevan oloinen tai syyllisen näköinen tai muuta.

Assit eivät yleensä valehtele, vaan ovat todella rehellisiä.
      Addit usein ovat kovia valehtelemaan.

Kun kyse on päivittäisistä asioista.
      Assi on sellainen joka suunnittelee liikaa asioita ja addi sellainen joka ei suunnittele ollenkaan, vaan on kokoajan menossa.

Assit eivät ole kovin aktiivisia ja toimivat tuttujen kaavojen ja rituaalien mukaan.

Assit omaavat yleensä valtavan tietomäärän yhdestä, mutta todennäköisemmin useasta aiheesta.
      Asseilla on kaikenlaista riippuvuutta ja intensiivisiä harrastuksia.

Ohhoh....

• katsika

Olen todella samaa mieltä tästä assien ja narsistien samankaltaisuudesta. Ehkäpä ainoa tapa tehdä eroa on tuntea hiukan henkilön lapsuutta. Sekään ei välttämättä juuri auta jos lapsi on kasvanut häiriintyneessä perheessä. Siis kaiketi teoriassa luonnehäiriö alkaa oireilla vasta teini-iässä, kun taas asperger-oireet tulevat jo paljon nuorempana esille. Narsismiin voi joutua, jos joutuu kovasti kiusatuksi lapsena elikkä varmaankin assikin voi erilaisuutensa takia saada voimakkaita narsistisia piirteitä eli olla sekä assi että narsisti. Psykoottisuuteen asti narsismi voi assilla mennä, jos on lisäksi hormonaalisia oireita elikkä nyt puhutaan jo aika kapeasta marginaalista, kun hormonaaliset oireet lienevät tavallisempia naisilla. Naisilla taas sekä narsismi että assius on ainakin tilastollisesti harvinaisempaa.

Addiutta en ylimielisyyttäni pidä oikein edes sairautena vaan kyvyttömyytenä tunnistaa omia ominaisuuksiaan - olisi mukava tietää minkälaisia elämäntapoja addeilla oikein on. Eräskin tuntuu syövän mitä sattuu ja tekee jotakin istuvaa it-työtä päivät ja yöt pitkät, kasvattaa vatsaana ja ärjyy ventovieraille parkkipaikalla:-S

Assiutta on vaikeampi hoitaa yksinkertaisesti, mutta voihan sitä katsoa vähän mitä tulee syötyä ja ehkä kokeilla joitakin antioksidantteja josko niistä olisi apua esimerkiksi muistin toimintaan - kalsiumin saannista pitäisi erityisesti huolehtia, kun se on niin tärkeää aivojen toiminnalle.

• ritalin
        katsika kirjoitti:

Olen todella samaa mieltä tästä assien ja narsistien samankaltaisuudesta. Ehkäpä ainoa tapa tehdä eroa on tuntea hiukan henkilön lapsuutta. Sekään ei välttämättä juuri auta jos lapsi on kasvanut häiriintyneessä perheessä. Siis kaiketi teoriassa luonnehäiriö alkaa oireilla vasta teini-iässä, kun taas asperger-oireet tulevat jo paljon nuorempana esille. Narsismiin voi joutua, jos joutuu kovasti kiusatuksi lapsena elikkä varmaankin assikin voi erilaisuutensa takia saada voimakkaita narsistisia piirteitä eli olla sekä assi että narsisti. Psykoottisuuteen asti narsismi voi assilla mennä, jos on lisäksi hormonaalisia oireita elikkä nyt puhutaan jo aika kapeasta marginaalista, kun hormonaaliset oireet lienevät tavallisempia naisilla. Naisilla taas sekä narsismi että assius on ainakin tilastollisesti harvinaisempaa.

Addiutta en ylimielisyyttäni pidä oikein edes sairautena vaan kyvyttömyytenä tunnistaa omia ominaisuuksiaan - olisi mukava tietää minkälaisia elämäntapoja addeilla oikein on. Eräskin tuntuu syövän mitä sattuu ja tekee jotakin istuvaa it-työtä päivät ja yöt pitkät, kasvattaa vatsaana ja ärjyy ventovieraille parkkipaikalla:-S

Assiutta on vaikeampi hoitaa yksinkertaisesti, mutta voihan sitä katsoa vähän mitä tulee syötyä ja ehkä kokeilla joitakin antioksidantteja josko niistä olisi apua esimerkiksi muistin toimintaan - kalsiumin saannista pitäisi erityisesti huolehtia, kun se on niin tärkeää aivojen toiminnalle.

Mulla on jotain narsistin tynkää kehittynyt tähän assin lisäksi. Olen tarkka ulkonäöstäni ja on välillä liian itsekeskeinen asenne. Siis epänormaalilla tasolla. Muutenkin on joskus tuntunut, että ymmärrän

Olen kiinnostunut sekoituksista. luin, että assissa ei voi esiintyä muita poikkeamia. Ei voi olla mielisairautta, eikä voi nähdä harhoja. Tällaista ei esiinny muussa, kuin psykopatiassa assin lisäksi.

Olen myös lukenut, että persoonallisuushäiriöillä voi olla sekoituksia.

Muuta en ole löytänyt asiaa koskien viarallisista lähteistä, joten loppu tietoni on epäluotettavaa.

Itse otin selvää sen verran neuropsykologiasivujen tietojen perusteella, että joitain yhdistelmiä voi olla.

Mitä liitännäisiä voi olla aspergerin syndroomassa? Osaako joku luetella?
        Tiedän, tai tunnen että Tourette on liitännäinen, mutta myös ADHD voi olla. Lisäksi tämä narsisti juttu on kiinnostava, sillä olen lukenut, että as ei voi olla narsisti, vaan narsismi on vakio liitännäinen assissa.

Voiko olla as tai ADHD psykopaatteja. Aspergerin syndrooman aivohormonit johtavat niihin persoonallisushäiriö piirteisiin, mitä assiin kuuluu ja piirteet ovat vakio. Muita ulkopuolisia persoonallisuushäiriöitä ei assissa mielestäni voi olla. Myös psykopatia on uskoakseni epämahdollinen, sillä silloin henkilö olisi psykopaatti, eikä assi. Nämä oireet ovat fysiologisessa ristiriidassa.
        Kuitenkin olen tavannut henkilön jolla on ADHD, niin varmasti, että väärä diagnoosi ei voi olla tällä kohtaa mahdollinen ja silti hän täyttää myös psykopatian kriteerit. Myös ADHD:n liitännäisoireet ihmetyttävät. En tiedä onko ADHD:n ja psykopatian välillä ristiriitaa.

Pliis! Antakaa joku linkki tai luetelkaa eri variaatiot. Muuten mä syön kynteni ja saan päänhakkuu psykoosin. Homma kaivaa mieltä, kun ei se käy yhteen vajavaisten tietojeni takia.

• Kiinnostaa minuakin
        ritalin kirjoitti:

Mulla on jotain narsistin tynkää kehittynyt tähän assin lisäksi. Olen tarkka ulkonäöstäni ja on välillä liian itsekeskeinen asenne. Siis epänormaalilla tasolla. Muutenkin on joskus tuntunut, että ymmärrän

Olen kiinnostunut sekoituksista. luin, että assissa ei voi esiintyä muita poikkeamia. Ei voi olla mielisairautta, eikä voi nähdä harhoja. Tällaista ei esiinny muussa, kuin psykopatiassa assin lisäksi.

Muuta en ole löytänyt asiaa koskien viarallisista lähteistä, joten loppu tietoni on epäluotettavaa.

Itse otin selvää sen verran neuropsykologiasivujen tietojen perusteella, että joitain yhdistelmiä voi olla.

Tiedän, tai tunnen että Tourette on liitännäinen, mutta myös ADHD voi olla. Lisäksi tämä narsisti juttu on kiinnostava, sillä olen lukenut, että as ei voi olla narsisti, vaan narsismi on vakio liitännäinen assissa.

Voiko olla as tai ADHD psykopaatteja. Aspergerin syndrooman aivohormonit johtavat niihin persoonallisushäiriö piirteisiin, mitä assiin kuuluu ja piirteet ovat vakio. Muita ulkopuolisia persoonallisuushäiriöitä ei assissa mielestäni voi olla. Myös psykopatia on uskoakseni epämahdollinen, sillä silloin henkilö olisi psykopaatti, eikä assi. Nämä oireet ovat fysiologisessa ristiriidassa.
        Kuitenkin olen tavannut henkilön jolla on ADHD, niin varmasti, että väärä diagnoosi ei voi olla tällä kohtaa mahdollinen ja silti hän täyttää myös psykopatian kriteerit. Myös ADHD:n liitännäisoireet ihmetyttävät. En tiedä onko ADHD:n ja psykopatian välillä ristiriitaa.

Pliis! Antakaa joku linkki tai luetelkaa eri variaatiot. Muuten mä syön kynteni ja saan päänhakkuu psykoosin. Homma kaivaa mieltä, kun ei se käy yhteen vajavaisten tietojeni takia.

Myös ADHD:n liitännäisoireet ihmetyttävät. Mitä liitännäisoireita ihmettelet?

• Huom....
        katsika kirjoitti:

ADD on hiljainen, syrjäänvetäytyvä ja hidas. Siis sellainen helppo lapsi, joka usein jää vaille huomiota niin päiväkodissa kuin koulussakin. Haaveilija jne.
        ADHD on se vilkkaampi versio. H tulee sanasta hyper.

Haittaa kun käytätte ADHD:sta nimitystä addi, kun tarkoitatte kuitenkin tätä vilkasta häslääjää. Vai?

• mama
        ritalin kirjoitti:

hei kuules
        Minusta on vaarallista että tuossa iässä ja tuolla elämänkokemuksella lähdet diagnosoimaan lähimmäisiäsi. Alan ammattikoulutuksen saaneet lääkäritkin voivat erehtyä, puhumattakaan sitten alle kaksikymppisestä ylioppilaspojasta.
        Minusta läheiset ihmiset on otettava ensisijaisesti ihmisinä eikä lyötävä heille leimaa otsaan.
        Ymmärrän kyllä että olet kiinnostunut kaikesta, näistäkin asioista, mutta...

• katsika
        Huom.... kirjoitti:

ADD on hiljainen, syrjäänvetäytyvä ja hidas. Siis sellainen helppo lapsi, joka usein jää vaille huomiota niin päiväkodissa kuin koulussakin. Haaveilija jne.
        ADHD on se vilkkaampi versio. H tulee sanasta hyper.

Haittaa kun käytätte ADHD:sta nimitystä addi, kun tarkoitatte kuitenkin tätä vilkasta häslääjää. Vai?

No joo kun kirjoitan addi tarkoitan kai näitä joiden ongelmat eli lähinnä tosiaan sellainen impulsiivisuus ja jatkuvasti äänessä oleminen voisivat hoitua jonkinlaisella itsensä niskasta ottamisella. Oikeat ADD/ADHD-tapaukset ovat varmastikin asia erikseen eikä oireet todellakaan ole silloin heidän omaa aikaansaannostaan vaan voivat olla seurausta esimerkiksi äidin aktiivisesta tai passiivisesta tupakoinnista. Kuvittelisin että oireet syntyvät jostakin stressaantumisesta ja ehkäpä olisivat autettavissa kuitenkin ravintoterapialla.

• as-kamu
        mama kirjoitti:

hei kuules
        Minusta on vaarallista että tuossa iässä ja tuolla elämänkokemuksella lähdet diagnosoimaan lähimmäisiäsi. Alan ammattikoulutuksen saaneet lääkäritkin voivat erehtyä, puhumattakaan sitten alle kaksikymppisestä ylioppilaspojasta.
        Minusta läheiset ihmiset on otettava ensisijaisesti ihmisinä eikä lyötävä heille leimaa otsaan.
        Ymmärrän kyllä että olet kiinnostunut kaikesta, näistäkin asioista, mutta...

Ritalin esitelmöi mielestäni näistä neurobiologisista oireyhtymistä
        raikkaasti ja valaisevasti.

Nämä neurosairaudet ovat vuosisadan aihe.
        Aivan liikaa näitä lakaistaan maton alle.

Aspergejakin on sen tuhannen erilaista tapausta.
        Itsellä as-dg. Väliin melko autistinen.
        Aktiivisina kausina minun luullaan olevan kemiallisten
        aineiden vaikutksen alaisina.

Itsekeskeisyyteni tulkitaan narsismiksi/psykopatiaksi.

Aiheen puiminen on mitä terveellisintä ja toivottavaa jatkossakin.
        as-50

• mama
        as-kamu kirjoitti:

Ritalin esitelmöi mielestäni näistä neurobiologisista oireyhtymistä
        raikkaasti ja valaisevasti.

Nämä neurosairaudet ovat vuosisadan aihe.
        Aivan liikaa näitä lakaistaan maton alle.

Aspergejakin on sen tuhannen erilaista tapausta.
        Itsellä as-dg. Väliin melko autistinen.
        Aktiivisina kausina minun luullaan olevan kemiallisten
        aineiden vaikutksen alaisina.

Itsekeskeisyyteni tulkitaan narsismiksi/psykopatiaksi.

Aiheen puiminen on mitä terveellisintä ja toivottavaa jatkossakin.
        as-50

Ritalin kirjoitti:
        "Kuitenkin olen tavannut henkilön jolla on ADHD, niin varmasti, että väärä diagnoosi ei voi olla tällä kohtaa mahdollinen ja silti hän täyttää myös psykopatian kriteerit."

Ei pitäisi mennä toisten psyykeä arvioimaan. Voi saada arvaamatonta vahinkoa aikaan.
        Itselläni on ikää myös 50 enkä lähtisi ääneen enkä julkisesti moisia analyyseja tekemään. Mutta ehkäpä elämänkokemus juuri tekee varovaiseksi.

Ritalinilla on kyllä muutenkin välillä vähän liian kova vauhti päällä. Vaikka älyä riittää, niin itsekritiikkiä ei aina.

• on perinnöllinen
        katsika kirjoitti:

No joo kun kirjoitan addi tarkoitan kai näitä joiden ongelmat eli lähinnä tosiaan sellainen impulsiivisuus ja jatkuvasti äänessä oleminen voisivat hoitua jonkinlaisella itsensä niskasta ottamisella. Oikeat ADD/ADHD-tapaukset ovat varmastikin asia erikseen eikä oireet todellakaan ole silloin heidän omaa aikaansaannostaan vaan voivat olla seurausta esimerkiksi äidin aktiivisesta tai passiivisesta tupakoinnista. Kuvittelisin että oireet syntyvät jostakin stressaantumisesta ja ehkäpä olisivat autettavissa kuitenkin ravintoterapialla.

eikä ainakaan lapsellani johdu tupakoinnista koska en polta. Myöskään mieheni ei polta, enkä altistunut raskausaikana tupakansavulle.

Meillä on kaksoset, joista toisella vaikea-asteinen ADHD ja toinen on ihan tavallinen lapsi.

Olen huomannut, että monilla on jonkinlainen "sisäinen pakko" syyttää ADHD:sta lapsen vanhempia... Jos ADHD tulisi stressistä, meillä kaikilla olisi se. Ruokavaliosta voisin sanoa sen verran, että se ei ADHD:ta aiheuta. Oireita tosin pahentaa esim. karkkien lisäaineet yms.

Harva meistä on pumpulissa kasvanut, eikä silti ole ADHD:ta.

• on...
        on perinnöllinen kirjoitti:

eikä ainakaan lapsellani johdu tupakoinnista koska en polta. Myöskään mieheni ei polta, enkä altistunut raskausaikana tupakansavulle.

Meillä on kaksoset, joista toisella vaikea-asteinen ADHD ja toinen on ihan tavallinen lapsi.

Olen huomannut, että monilla on jonkinlainen "sisäinen pakko" syyttää ADHD:sta lapsen vanhempia... Jos ADHD tulisi stressistä, meillä kaikilla olisi se. Ruokavaliosta voisin sanoa sen verran, että se ei ADHD:ta aiheuta. Oireita tosin pahentaa esim. karkkien lisäaineet yms.

yleistä.
        Tietysti monenlaiset asiat aiheuttavat sairauksia, mutta toisaalta terveistä lapsia syntyy koko ajan niillekin vanhemmille jotka ovat altistuneet vaikka mille.

On tutkijoiden asia selvittää mikä aiheuttaa mitäkin, mutta tällaisilla palstoilla on asioiden yksinkertaistamista mennä väittämään että se tai tuo asia on aiheuttanut sitä tai tätä.

On hyvä kehottaa ihmisiä elämään terveeellisesti, mutta jälkikäteen syyttely on henkistä yksinkertaisuutta.

• ritalin
        mama kirjoitti:

Ritalin kirjoitti:
        "Kuitenkin olen tavannut henkilön jolla on ADHD, niin varmasti, että väärä diagnoosi ei voi olla tällä kohtaa mahdollinen ja silti hän täyttää myös psykopatian kriteerit."

Ei pitäisi mennä toisten psyykeä arvioimaan. Voi saada arvaamatonta vahinkoa aikaan.
        Itselläni on ikää myös 50 enkä lähtisi ääneen enkä julkisesti moisia analyyseja tekemään. Mutta ehkäpä elämänkokemus juuri tekee varovaiseksi.

Ritalinilla on kyllä muutenkin välillä vähän liian kova vauhti päällä. Vaikka älyä riittää, niin itsekritiikkiä ei aina.

Tuo oli taas pakko tulla: älä diagnosoi lähimmäisiäsi juttu meinaan. En todellakaan puhu näitä juttuja heille, enkä tutuille. Mutta satun tuntemaan addin, joka on käyttäytymiseltään sitä luokkaa, että ei voi mielestäni olla pelkkä addi. Kun kyselin hänestä netissä, antoivat muut kuvaukseni perusteella vastauksen, että hän on myös narsistisen tai jotenkin häiriintyneen oloinen.

Mua vaan vähän mietityttää, kun olen paljon tekemisissä tämän henkilön kanssa. Voi vaikka varastaa multa rahaa ja sitten, vaikka sanon, että kuulin että varastit mun rahat ja esitän todisteet, niin tyyppi väittää vastaan. Jos vielä löydän rahat häneltä, voisi sanoa vaikka, että ne ovat hänen. Sitten kun sanon, että eihän sulla ollut rahaa mukan, niin sanoo, että muistin väärin. Ja usein käyttäytyy, esim. niin että lainaa kohtuuttoman summan rahaa ja myöhemmin väittää, että ei ole lainannut ja minä valehtelen.
        Hän on jotenkin sellainen, että on vaikea sanoa vastaan kun hän vaatii jotain. En ole tavannut ketään muuta, jota on näin vaikea vastustaa. Tulee outo pelko. Lisäksi lukee ihmisiä psykopaattisella tavalla. Esim. joku tyyliin varpaan kipristely saattaa paljastaa mitä ajattelen, miksi ajattelen niin ja muuta. Ei välitä ihmisistä lainkaan, vaan pitää meitä pelinappuloina ja hyväksikäytön kohteina. Ei tajua tunteita senkään vertaa, kuin minä, vaan ei naura vitseille, mutta nauraa tyyliin kun näkee, että joku jää auton alle.
        Mulla on ironinen huumorintaju ja oon itsekin vähän Sese-seko, mutta tuo menee yli ymmärryksen.

Ei tunne mitään tunteita nähdäkseni, mutta osaa matkia niitä hienosti. Usein matkii minun käyttämiäni eleitä ja sanoja minun seurassani. Sinänsä häiritsevää, että käyttää sanavarastoani sijoittamalla sanoja vääriin kohtiin, no tämä ei nyt liity niihin haittoihin. Reagoi samoihin asioihin samallalailla, kuten minä. Toisten seurassa seuraan sopivalla tavalla. Johtaja tyyppi, mutta vain näyttelee sitä.

On NT ihmisiä paljon tarkempi ja älykkäämpi eleiden tulkitsemisessa. Ei tulkitse eleitä väärin, kuten NT:t usein. Asseillahan, no elekielestä ei kannata edes puhua.

Kerrompa erään tapauksen, kun tulin yksi ilta juttuun yhden tytön kanssa, niin eikös hän myöhemmin möläyttänyt, että se oli hänen vanha tyttöystävänsä ja kertoi kaikkea paskaa, mikä osoittautui myöhemmin hölympölyksi: ei ollut todellisuudessa koskaan nähnytkään tätä tyttöä aiemmin. Tämän kaltaista paskaa hän kertoo jatkuvasti. Valehtelee nykyään niin hyvin, että en tiedä koskaan mikä on totta ja mikä ei. Paitsi jos juttu on ristiriitainen tai menee överiksi.

Sitten kun nämä ominaisuudet vielä yhdistetään tarkkaavaisuus ja keskittymishäiriöön, niin tekisi mieli kolauttaa aika usein. Kuitenkin olen pitänyt pääni ja seurannut hänen käyttäytymistään tarkasti ja olen päässyt askel askeleelta perille hänen ajatuksistaan. Aika yksinkertainen ajatusmaailma: ei kestä toisten kokevan hyvää mieltä ja pyrkii voittamaan konkreettisella tavalla asioita, kuten rahaa.
        Ei ole kiinnostunut lainkaan muiden tarpeista tai ota millään tavalla muita huomioon. Joku tulee kysymään, että "onks sul hei tulta", niin voi olla, että saa turpiinsa. Suuttuu heti silmittömästi, jos häntä jotenkin yritetään "käyttää hyväksi", vaikka on itse alan mestari. Ei koskaan auta ketään missään. Paitsi jos hyötyy tästä jotenkin rahallisesti tai arvostuksellisesti.

• ritalin

Onhan se perinnöllinen, kun mulla on suku täynnä sitä toiselta puolelta.

• as-kamu

Autismikirjoon luettavia, dignostoituja muotoja/sairauksia on moinen lista.

Kuin planeettamme kuiden suhteen, As-kirjon muotoja on tutkittu liian
        vähän aikaa, että niistä paljoa tiedettäis.

Vajaa vuossata sitten suvustamme kuoli ilmeisen autistinen poikalapsi.

Vielä 15v ikäisenä pojalla oli omat nimet esineille ja eläimille.

Nämä neurobiologiset tapaukset tulevat ennen pitkää juuri vanhoihin, "aatelissukuihin".

Ovat siis suvun degeneroitumis, rappeutumisilmiöitä.

Käytännössä aivojen välittäjäaineet toimivat kuin lapsen pylly:
        Ei tiedetä mitä tulee ja koska tulee - toimivat milloin toimivat!

Ritalinin kirjoituksia, kuten itse sanookin, ei pidä ottaa diagnooseina. Samma här.

as-kamu

• katsika

No ainakin veriryhmä on perinnöllistä ja olisikin mukava tietää kuinka monella AD*-tapauksella veriryhmä on tämä yleisin elikkä O. Meillä on kaksi ipanaa, joista toisella on diagnoosina AS ja toinen on vähän keskittymisvaikeuksinen. Tällä jälkimmäisellä veriryhmä on O ja on kasvanut varmaankin turhan viljapitoisella ruokavaliolla ja aika lailla kaikenlaista sokeristakin on tottunut syömään. Emme ole ehkä tarpeeksi kannustaneet lasta liikunnallisiin harrastuksiin, koskapa lapsi sattuu olemaan tyttö - kehno peruste kieltämättä. Tyttö on ottanut vähän osakseen huolehtia AS-sisaruksestaan, kun tämä ei oikein edes muista laittaa vaatteita päälleen aamulla ja varmastikin stressaantuu aivan turhaan tämmöisestä.

• ritalin
        katsika kirjoitti:

No ainakin veriryhmä on perinnöllistä ja olisikin mukava tietää kuinka monella AD*-tapauksella veriryhmä on tämä yleisin elikkä O. Meillä on kaksi ipanaa, joista toisella on diagnoosina AS ja toinen on vähän keskittymisvaikeuksinen. Tällä jälkimmäisellä veriryhmä on O ja on kasvanut varmaankin turhan viljapitoisella ruokavaliolla ja aika lailla kaikenlaista sokeristakin on tottunut syömään. Emme ole ehkä tarpeeksi kannustaneet lasta liikunnallisiin harrastuksiin, koskapa lapsi sattuu olemaan tyttö - kehno peruste kieltämättä. Tyttö on ottanut vähän osakseen huolehtia AS-sisaruksestaan, kun tämä ei oikein edes muista laittaa vaatteita päälleen aamulla ja varmastikin stressaantuu aivan turhaan tämmöisestä.

Yhteys on sillä, että yli puolet as ja muut tapaukset on resus negatiiveja. Niissä maissa, missä tämä verityyppi on yleisempää, on enemmän psykofysiologisia sairauksia ja skitsofreniaa.
        Niissä maissa, missä verityyppiä ei ole, ei myöskään useita psyykkisiä poikkeamia esiinny kovinkaan paljoa. Esim. Afrikassa mustan väestön keskuudessa ei kaiketi esiinny Aspergerin syndroomaa lainkaan. Tietyillä alueilla as on todella yleinen (yli puoli prosenttia väestöstä).
        Lisäksi joissain oireyhtymissä (autismin) on ilmiötä, mikä viittaisi geneettiseen risteytymiseen. Lisäksi viittaus poikkeavaan aivojen alueeseen, mikä kertoo ehkä kahden ihmislajin risteytymästä?
        Mutaatio on toinen vaihtoehto, mutta mutaatio syntyy aina raskaasta ymäristön vaatimuksesta, eikä pelkästään rappeutuneesta ja yksipuolisesta perimästä. Päin vastoin yksipuolinen perimä helpottaa mutaation tapahtumista ja mahdollistaa ympäristön niin vaatiessa psykofysiologiseen sairauteen johtavan mutaation geeneissä.
        Kuten voimme todeta Socrateen, Newtonin, Mozartin, Einsteinin, Feynmanin, Fischerin... jälkeen, että ei mutaatio ole turha ollut. Sille on ollut tilaus. Nämä ihmiset eivät ole tulleet neroiksi siksi, että heillä oli as, vaan as on ollut väline nerouden edistämiseen. Saman kaltaisia tarkoituksia on muillakin oireyhtymillä.
        Psykopatialla ehkä väestönkasvun pitäminen kurissa heh.

Periytyminen kiinnostaa, koska on sukuja, joissa esiintyy vain 1 as 100 vuodessa ja sukuja, joissa on asseja joka sukupolvessa.

• veriryhmä
        katsika kirjoitti:

suomessa on O . Ei A En muuten usko veriryhmällä ja ADHD:lla tai Aspergerilla olevan mitään tekemistä toistensa kanssa.

• katsika
        veriryhmä kirjoitti:

suomessa on O . Ei A En muuten usko veriryhmällä ja ADHD:lla tai Aspergerilla olevan mitään tekemistä toistensa kanssa.

Etelä-Suomessa taitaa olla aika paljon A-veriryhmäläisiä jotenkin keskittyneenä - meidänkin perheestä 3/4 on A:ta. Ja kaikki meistä pullamössöilijöistä (A:t) ovat enemmän tai vähemmän autistisia:-)

• veriryhmä B
        katsika kirjoitti:

Etelä-Suomessa taitaa olla aika paljon A-veriryhmäläisiä jotenkin keskittyneenä - meidänkin perheestä 3/4 on A:ta. Ja kaikki meistä pullamössöilijöistä (A:t) ovat enemmän tai vähemmän autistisia:-)

lapsella lieviä as-piirre epäilyjä.Itse erimieltä epäilystä.

• ritalin
        veriryhmä B kirjoitti:

Tehdään kompromissi ja syytetään kaikesta ruotsalaisia! Hehän niitä geneettisesti rappeutuneita aatelissukuja täällä olivat. Joo kaikkee ne kans on saanu aikaan heh.

Tiättekö, mikä on assien suosikki urheiluseura, no AS Roma tietenkin.

No joo.

Autismia esiintyy vähän kaikissa veriryhmissä, mutta - tyypissä on huomattavasti enemmän, kuin tyypissä. Kokonaismäärässä tällainen ei voi olla sattumaa, mutta siitä en tiedä onko jokin joka helpottaa esiintymistä, vai onko sen lähde syyt tässä veri tyypissä. En löytänyt ainakaan vielä, että veriryhmiin A, B, O olisi tehty tutkimusta, siitä että näillä olisi jokin yhteys esiintymisen määrään.

• katsika
        veriryhmä B kirjoitti:

Tunnen aika hyvin erään AB-veriryhmäläisen, joka on tekstiilitaiteilija. Sellainen erikoisuudentavoittelija hiukkasen tulee ensivaikutelmaksi, mutta oikeastaan lopulta kiehtova tyyppi. Hermostuu välillä aika vähästä ja pistää välit poikki. Ahdistuu kaiketi tavallisissa työpaikoissa, kun ei saa varmaankaan toteuttaa luovuuttaan. Tasapainossa ollessa saa aikaan aika jänniä juttuja, mutta välillä on sitten sellasia masennuskausia ja tyhjäkäyntiä - akkujen latailua. Ei tämä henkilö itse usko lainkaan tähän veriryhmätyypittelyyn ja yrittää kovasti etsiä selitystä näistä keskushermoston oireyhtymistä erikoisuuteensa. Fyysisesti aika sairastelevainen ja luurangon laiha, mutta ehkäpä tämä on enemmänkin AB- kuin B-ominaisuus.

• addi

ja esiintyvätkin aika usein, AS- ja ADHD/ADD-piirteet nimittäin. Nehän johtuvat aivojen poikkeavasta toiminnasta, eikä käsittääkseni ainakaan vielä ole löytynyt mitään tarkkarajaista aluetta, jonka vaurio jomman kumman oireyhtymän aiheuttaisi?

AS- ja ADHD-oireilla voi perinnöllisyyden ohella olla taustansa myös pre-/perinataalisissa ongelmissa. Siten syntyvä aivovaurio ei ainakaan yleensä ole tarkkaan rajattu ja täsmällinen.

On myös muistettava, että oireyhtymään katsomatta ihmiset ovat yksilöitä, persoonallisuuksia. AS ja AD(H)D aiheuttavat vaikeuksia tietyissä asioissa, mutta se, miten nämä ilmenevät ja miten niitä kompensoidaan riippuu epäilemättä myös synnynnäisestä temperamentista, kasvuympäristöstä ja omasta motivaatiosta.

Tunnen itse jonkin verran sekä asseja, addeja että näiden yhdistelmiä, itselläni on diagnosoitu ADD ja AS-piirteitä on, joskaan ei luultavasti ihan diagnosoitavaksi asti. Ainakaan oman pienen otokseni perusteella en osaisi kauheasti yleistyksiä tehdä.

Asseillahan ongelmana on käsittääkseni juuri noiden kirjoittamattomien sosiaalisten kuvioiden ymmärtäminen ja kyky samastua, ei niinkään kylmyys tai välinpitämättömyys. Samoin addit voivat olla ihan luonteestaan riippuen kylmiä ja laskelmoivia tai hyvinkin lämminsydämisiä ja empaattisia. Addien ongelmat sosiaalisissa suhteissa näyttävät mielestäni johtuvan kyvyttömyydestä suunnitella ja ohjata omaa toimintaa sekä keskittyä oleellisiin asioihin.

• Samaa mieltä.
        addi kirjoitti:

ja esiintyvätkin aika usein, AS- ja ADHD/ADD-piirteet nimittäin. Nehän johtuvat aivojen poikkeavasta toiminnasta, eikä käsittääkseni ainakaan vielä ole löytynyt mitään tarkkarajaista aluetta, jonka vaurio jomman kumman oireyhtymän aiheuttaisi?

AS- ja ADHD-oireilla voi perinnöllisyyden ohella olla taustansa myös pre-/perinataalisissa ongelmissa. Siten syntyvä aivovaurio ei ainakaan yleensä ole tarkkaan rajattu ja täsmällinen.

On myös muistettava, että oireyhtymään katsomatta ihmiset ovat yksilöitä, persoonallisuuksia. AS ja AD(H)D aiheuttavat vaikeuksia tietyissä asioissa, mutta se, miten nämä ilmenevät ja miten niitä kompensoidaan riippuu epäilemättä myös synnynnäisestä temperamentista, kasvuympäristöstä ja omasta motivaatiosta.

Tunnen itse jonkin verran sekä asseja, addeja että näiden yhdistelmiä, itselläni on diagnosoitu ADD ja AS-piirteitä on, joskaan ei luultavasti ihan diagnosoitavaksi asti. Ainakaan oman pienen otokseni perusteella en osaisi kauheasti yleistyksiä tehdä.

Asseillahan ongelmana on käsittääkseni juuri noiden kirjoittamattomien sosiaalisten kuvioiden ymmärtäminen ja kyky samastua, ei niinkään kylmyys tai välinpitämättömyys. Samoin addit voivat olla ihan luonteestaan riippuen kylmiä ja laskelmoivia tai hyvinkin lämminsydämisiä ja empaattisia. Addien ongelmat sosiaalisissa suhteissa näyttävät mielestäni johtuvan kyvyttömyydestä suunnitella ja ohjata omaa toimintaa sekä keskittyä oleellisiin asioihin.

....

• usein erotusdiagnostisena

kriteerinä. ADHD:t useammin ovat erittäin sosiaalisia ja esim. harrastavat paljon joukkuepelejä, AS:lla taas juuri nämä sosiaaliset taidot ovat heikkoja.

• leinojuhani87

Assi ei yleensä ole kovin liikunnallinen, vaan saattaa puuhata vuosia toisinaan jopa vuosikymmeniä saman harrastuksen parissa. Assi käyttää harrastukseensa usein kaiken energiansa, eikä millekään muulle aikaa jääkään. Kun hänen mielenkiintonsa harrastukseensa alkaa pikkuhiljaa hälvetä, hänellä ei välttämättä ole muita mielenkiinnon kohteita. Assi usein "vieraantuu" muusta yhteiskunnasta, eli hän ei pysty käytöshäiriöstään johtuen olemaan sosiaalisessa kanssakäymisessä muiden ihmisten kanssa, paitsi niiden joita elääkseen tarvitsee. Assi saattaa olla varsin narsistinen, hän ajattelee vain oman itsensä parasta eikä suunnittele suuria päätöksiä laajakatseisesti. Narsistisuudesta ja itsekkyydestä huolimatta assilla on usein huono itsetunto, johtuen omista psyykkisistä puutteista verrattuna muihin ihmisiin.

• Onyhteistäjaeroa

On hyvin yksilöllistä ja persoonakohtaista, millä tavalla Asperger ja AD(H)D kenelläkin näkyvät. Joskus niitä voi olla jopa vaikea erottaa toisistaan, siksi tutkimukset ovatkin niin pitkät ja laajat. Yhdistelmädiagnoosejakin näkee jonkin verran. Karkeasti ottaen ehkä suurin ero on siinä, että AD(H)D yleensä inhoaa rutiineita ja kaipaa vaihtelua, kun taas assi päin vastoin rakastaa kaavamaisuutta ja hänellä menee helposti pasmat sekaisin, mikäli niihin tulee muutos.

Kyllä muuten osa asseistakin on puheliaita ja eläväisiä, etenkin itseään kiinnostavissa asioissa. Käsittääkseni siitäkin on "vilkkaampi" ja "syrjäänvetäytyvämpi" muoto.

• Aspergerinfo_YP

No tuo olikin asiallinen kommentti täällä. Olisin itse voinut kirjoittaa samoin. Assilla ja ADHD-ihmisellä on vissi ero, kuten yöllä ja päivälläkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe