Vanhanen ja ???

JormaKKorhonen

Tuo seriffin avaus ”Vanhanen ja Kaarina” näkyy aiheuttaneen todella vilkkaan keskustelun. Minä puutuin siihen yhdellä pätkälläni todeten, että ”tämäkö nyt on sitä toivottua keskustelua kepun politiikasta? Kai se niin olisi nähtävä, kun itse seriffi on ketjun avannut.” Mutta totesin myös, että itse en osaa nähdä sitä sellaisena.

Mutta jos on niin paljon omassa elämässään nuhteettomia, jotka kilvan pyrkivät heittämään sen ensimmäisen kiven, niin antaa heidän heitellä. Itselläni siihen ei ole varaa.

En kannata aviorikoksen tekemistä, enkä sellaisia ensimmäisessä avioliitossani tehneenä ylpeile niistä, päinvastoin häpeillen pidän niitä omana heikkoutenani. Mutta jotenkin ymmärrän, sillä onnellisessa avioliitossa ei sorruta aviorikoksiin. Ei olisi tullut mieleenikään sellainen avioliitossani, joka päättyi viime vuonna vaimoni kuolemaan.

Matti Vanhanen on omilla poliittisilla tekemisillään ja vielä enemmän tekemättä jättämisillään tarjonnut yllin kyllin aiheita niihin tarttumiseksi, jos häntä halutaan mollata ja mitätöidä presidenttiehdokkaana. Sellaista pitäisin paljon asiallisempana.

Eihän tuossa vauksessa kehoteta spekuloimaan sillä, mitä Vanhasen mahdolliset naisseikkailut vaikuttaisivat hänen viranhoitoonsa presidenttinä, jos hän siihen tehtävään pääsisi, vaan kehotetaan esittämään mielipiteitä niiden vaikutuksesta hänen kampanjaansa.

Minusta on yks ja sama aiheuttaako tuo ”kohu” – tekemällä tehty paljolti – Vanhasen kampanjalle sitä tai tätä. Jos se jotain aiheuttaa, se nähdään aikanaan. Tuskinpa tuo asia tarvitsisi kenenkään muiden paitsi ehkä kepun puoluehallituksen kannanottoja. Ja sitten aikanaan äänestäjien.

Ei se Urho Kekkonenkaan presidentiksi pyrikiessään ollut kovin puhtoinen poika aviouskollisuudessaan. Ja sai kyllä tempauksillaan julkisuutakin, kuten mm. tappelustaan naisesta Hotelli Kämpissä Ranskan lähettiläämme Tauno Jalannin kanssa.

Vielä vaarallisemmille vesille Kekkonen ajautui pitkässä suhteessaan leskirouva Anne-Marie Snellmanin kanssa. Tämäkin siis jo ennen hänen presidenttiaikaansa. Tuon amerikkalaisen Associated Press- tietotoimiston edustajana Suomessa toimivan naisen uskottiin oleva kansainvälinen vakooja. Viktor Vladimirovkin muistelmissaan ilmaisee tuon muhinoinnin ”tietyssä määrin huolestuttaneen Neuvostoliiton turvallisuuspalvelua”. Mutta suomalaiset tahot eivät huolestuneet siitä, että se olisi maalle vaarallista!!!

Minun mielestäni nuo mainitut ja monet muut Kekkosen naisseikkailut, myös hänen presidenttiaikanaan, eivät kuitenkaan olleet pahinta, mitä Kekkonen teki. Siksipä pitkässä tutkielmassani jätin nuo vain muutamalle maininnalle.

Kekkonen tarjosi - kuten Vanhanenkin tarjoaa - viranhoidossaankin kylliksi aineksia kritisoida häntä rajustikin, joskin hänessä oli myös sellaista, jota sopi kehuakin. Kuten minäkin tein. Ja olen löytänyt Vanhasestakin myös kehuttavaa. Kukaan meistä ei ole yksistään hyvä tai paha, vaan kaikissa on puolemme.

Onhan tuossa seriffin avaamassa muutamia puheenvuoroja, joissa puhutaan asiaakin, mutta vain muutamia. Äsken yhteen niistä vastasinkin kertoen oman näkemykseni.

* * * * *

Tähän ei kenenkään pidä vastailla, sillä tämä tulee kohta poistetuksi tai ainakin siirretyksi ajanvieteosastolle. Onhan tämä minun kirjoittamani.

43

1289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MATTI ON YLIVOIMAINEN

      Kyllä se Jorkke on niin, että Matti Vanhanen on osoittautunut oikein hyväksi pääministeriksi.
      Hänen suosiolukemansa ovat olleet todella korkealla.

      Liittyyköhän tämä loanheitto lainkaan presidentinvaaleihin... Liittyyköhän tämä loanheitto lainkaan siihen, että MAtti Vanhanen on ollut nousussa myös presidenttipörssissä...


      Nykyihminen on sen verran fiksu, että tajuaa tarkoitushakuisen loanheiton säälittäväksi itseään toistavaksi ruikutukseksi.

      • JormaKKorhonen

        ...ja jopa sen korostaminen isoin kirjaimin saa minut aina reagoimaan siten, että sanojassa ei ole jokin kohdallaan: onko hän kovin yksinkertainen vai kovin epävarma näkemyksensä todenmukaisuudesta.

        Vähän niin kuin viime kunnallisvalien alla nimimerkki "jo vain", joka avasi kymmenen kertaa päivässä otsikolla "keskusta on paras", ja jos hän jotakin siihen jatkoi, niin heti näki, että parka ei tiennyt ollenkaan, miksi muka keskusta olisi paras.

        Toivottavasti Sinä olet vain epävarma sanomastasi. Siihen viittais tuo muukin uhoamisesi. Epäily on viisautta. Viisas aina epäilee itseään, vaikka tietävää esittäisikin ja vaikka kuinka uhoaisi "totuudellaan".

        Niin teen minäkin - mitäpä kulloinkin puhunenkin - ja niin uskon myös vähänkin viisaampien täälläkin tekevän. Kepulaistenkin, varmoista äänenpainoistaan huolimatta, siis sinunkin.

        Luulen, että juuri kepulaiset joutuvat eniten paitsi epäilemään omaa tietoaan myös puhumaan tietoisesti sitä vastaan, sillä heistä kovin monet ovat niitä tyypillisiä ”leipäpappeja”.

        No, kun tämän tietää, niin voi aina ”suhteuttaa” täällä kuulemaansa, ja kyllin viisaat varmaan osaavat ”suhteuttaa” myös minun sanomaani, sillä joskus siinäkin voi olla jotain ”suhteuttamista”.

        Mutta omien näkemysteni vastaisesti en koskaan tietoisesti valehtele. Epäilen kyllä useinkin omaa näkemystäni, sillä epäily on kaiken tiedon alku.

        Viisas Omar Khaijam ilmaisee asian näin:

        ”En tajuta tanhua voi tähtitarhain,
        ja epäily on tutkimusten tulos – parhain.
        Alati etsin tietoa, mut – ah! – niin vähän tiedän
        nyt jälkeen kaiken, vaikk`en kuollut varhain”.

        Tuosta tarkoituksellisesta loanheitosta loanheiton itsensä ilosta olen samaa mieltä kanssasi, kohdistuipa se poliitikkoihin tai kirjoittajiin täällä. Siitä olen saanut enemmän kuin osani. Mutta sen loanheiton - ja tuollaisen tirkistelyhalukkuuden - motiiveista en ole yhtä mieltä kanssasi. Niitä on tässä ketjussa Mielipidepankki kuvannut parhaiten.


      • sinä, jos kuka
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...ja jopa sen korostaminen isoin kirjaimin saa minut aina reagoimaan siten, että sanojassa ei ole jokin kohdallaan: onko hän kovin yksinkertainen vai kovin epävarma näkemyksensä todenmukaisuudesta.

        Vähän niin kuin viime kunnallisvalien alla nimimerkki "jo vain", joka avasi kymmenen kertaa päivässä otsikolla "keskusta on paras", ja jos hän jotakin siihen jatkoi, niin heti näki, että parka ei tiennyt ollenkaan, miksi muka keskusta olisi paras.

        Toivottavasti Sinä olet vain epävarma sanomastasi. Siihen viittais tuo muukin uhoamisesi. Epäily on viisautta. Viisas aina epäilee itseään, vaikka tietävää esittäisikin ja vaikka kuinka uhoaisi "totuudellaan".

        Niin teen minäkin - mitäpä kulloinkin puhunenkin - ja niin uskon myös vähänkin viisaampien täälläkin tekevän. Kepulaistenkin, varmoista äänenpainoistaan huolimatta, siis sinunkin.

        Luulen, että juuri kepulaiset joutuvat eniten paitsi epäilemään omaa tietoaan myös puhumaan tietoisesti sitä vastaan, sillä heistä kovin monet ovat niitä tyypillisiä ”leipäpappeja”.

        No, kun tämän tietää, niin voi aina ”suhteuttaa” täällä kuulemaansa, ja kyllin viisaat varmaan osaavat ”suhteuttaa” myös minun sanomaani, sillä joskus siinäkin voi olla jotain ”suhteuttamista”.

        Mutta omien näkemysteni vastaisesti en koskaan tietoisesti valehtele. Epäilen kyllä useinkin omaa näkemystäni, sillä epäily on kaiken tiedon alku.

        Viisas Omar Khaijam ilmaisee asian näin:

        ”En tajuta tanhua voi tähtitarhain,
        ja epäily on tutkimusten tulos – parhain.
        Alati etsin tietoa, mut – ah! – niin vähän tiedän
        nyt jälkeen kaiken, vaikk`en kuollut varhain”.

        Tuosta tarkoituksellisesta loanheitosta loanheiton itsensä ilosta olen samaa mieltä kanssasi, kohdistuipa se poliitikkoihin tai kirjoittajiin täällä. Siitä olen saanut enemmän kuin osani. Mutta sen loanheiton - ja tuollaisen tirkistelyhalukkuuden - motiiveista en ole yhtä mieltä kanssasi. Niitä on tässä ketjussa Mielipidepankki kuvannut parhaiten.

        Nimittelet täällä kirjoittajia leipäpapeiksi. Sinua, jos kekä voi tällä palstalla kutsua tuolla nimellä. Eli: "Älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon!"


    • Miksi?

      Miksi terrorisoit palstaa tekemällä tarpeettomia avauksia? Eikö tämä kirjotelmas olis kuulunu juuri sinne sheriffin tekemän avauksen alle?

      Jotenki alkaa vaikuttaan että sinulla on vain tarve saada nimes näkyviin otsikkolistassa, en kyllä ymmärrä miksi.
      Noh, ehkäpä et ole lapsena saanu riittävästi huomiota vanhemmiltasi.

    • Hyvin monet ihmiset ovat hyvin monasti hyvin pinnallisia. He ovat henkisesti laiskoja tai niin tyhmiä, etteivät viitsi tai kykene paneutumaan sellaisiin asioihin, joilla on politiikassa vaikutusta laajemmalti. Kaupallinen pinnallisuus johtaa sitten tällaisiin kauniisiin ja rohkeisiin, joiden tempo on sen verran hidas ja asiasisältö yksinkertainen joko-tai -tyyppinen, että hitaammillakin älynlahjoilla ehtii mukaan. Amerikkalaiset saippuasarjathan on alunperin suunnattu perheenemännille, jotka esim. vaatteita silittäessään voivat samalla katsella tämäntapaisia sarjoja.

      Minusta on ymmärrettävää, että ihminen on laiska eikä sen takia viitsi aina nähdä vaivaa asioiden selvittämiseen esim. kirjallisuutta lukemalla tai syvällisempää media-antia seuraamalla. Mutta sitä en jaksa ihan ymmärtää, että tuo laiskuus voittaa jopa ihmisen luontaisen uteliaisuuden tietää jostakin vähän enemmän ja syvemmältä.

      Kun tiedon taso on olematon, monen on pakko kiinnostua vain joutavanpäiväisestä, koska siinä jokaisella on mielipide ja jonkinmoinen asiantuntemus, koska ihmissuhdeasiat koskettavat jokaista tavalla tai toisella.

      Matti Vanhasen naissuhteilla on vaikutusta ja merkitystä juuri tämän yleisen pinnallisuuden vuoksi. Se painaa vaa´assa suhteettoman paljon tietysti niiden mielestä, jotka tuntevat politiikan substanssipuolta tuhat kertaa enemmän kuin nämä pintaliitäjät. Demokratiaan kuuluu kuitenkin myös tietämisen eritasoisuuden huomiotta jättäminen. Se on demokraattisten systeemien suuri puute. Yksinvaltiaat perustelevatkin yksinvaltiuttaa usein kansan tyhmyydellä ja ovat siinä kohdin erinomaisen oikeassa.

      Meillähän äänestysoikeus määräytyy iän mukaan. Ajatellaan, että ihminen on 18 -vuotiaana riittävän kypsä äänestämään. Asiahan ei ole niin. Monet eivät ole tähän riittävän kypsiä koskaan ja jotkut voivat tarpeeksi kypsiä jo varhemmin. Poliittisen osallistumisen kypsyyttä ei vain voi mitata millään kunnon mittarilla. Siksi ikä on otettu vedenjakajaksi. Tämä tuottaa sitten näitä Vanhasia ja Kaarinoita poliittisen keskustelun keskiöön.

      • Demokraatti

        Maailmansivu on nähty mitä tapahtuu kun valta annetaan/otetaan vain harvojen käsiin.
        Se on katastrofi jokaiselle kansalle.
        Vain demokratia, joka on taistelujen
        avulla eri maihin (Suomi,USA) hankittu on todettu/koettu ainoaksi toimivaksi järjestelmäksi.


      • Demokraatti kirjoitti:

        Maailmansivu on nähty mitä tapahtuu kun valta annetaan/otetaan vain harvojen käsiin.
        Se on katastrofi jokaiselle kansalle.
        Vain demokratia, joka on taistelujen
        avulla eri maihin (Suomi,USA) hankittu on todettu/koettu ainoaksi toimivaksi järjestelmäksi.

        En ole harvainvallan enkä varsinkaan yksinvallan kannattaja. Tästä huolimatta en halua olla näkemättä demokratian ongelmia. Ei demokratian hyvyys ole siinä, että hoetaan tarpeeksi monta kertaa demokratian olevan hyvä järjestelmä.

        Demokratia sellaisena kuin se tunnetaan länsimaissa ei ole kaikissa suhteissa onnistunut ja toimiva järjestelmä. Myös demokratia mahdollistaa enemmän tai vähemmän harvainvaltaisen valtasysteemin. Useissa maissa parlamenttivaalien äänestysaktiivisuus on alle 50 prosentin. EU-vaaleissa näin on järjestään. Kyllä tässä on demokratian kannalta selvä ongelma, kun alle puolet kansalaisista ei millään tavalla edes käytä niitä demokratian tapoja, joihin heillä on oikeus.

        Suomalaisessa demokratiassa on ainakin vähän kauemmin eläneille täysin selvää, että presidentti Kekkosen aikana demokratiassa oli mahdollista osin yksinvaltainen järjestelmä. Yksi mies puuttui lain rajoja hipoen ja monasti myös ylittäen sellaiseen, johon hänellä ei ollut oikeutta tai kansan valtuutusta puuttua.

        Kannatan kyllä demokratiaa, mutta demokratian ongelmat tulisi ratkaista niin, että se olisi myös todellista demokratiaa eikä näennäisdemokratiaa. Nykyinen EU-vastaisuus eri maissa juontaa juurensa juuri siihen, että demokratia EU:ssa koetaan näennäisdemokratiaksi, jossa tosiasiallisesti on harvainvalta.

        Jos demokratiaa halutaan, pitäisi myös tehdä työtä sen eteen. Meillä koulussa opetaan kaikenlaista, mutta ei juurikaan opasteta kansalaisia aktiivisemmin osallistumaan yhteisten asioiden päättämiseen ja niistä selkoa ottamiseen.


      • JormaKKorhonen

        ...vähän ajan sisällä jo toistamiseen syvällisellä ihmisen tuntemuksellasi. Toisaalta ei pitäisi yllättyä, sillä jos ihminen on viisas jossakin, todennäköisesti hän sitä myös jossakin muussa.

        Viisaasti puhut, joka tapauksessa. Sanomasi todella kertoo, mistä on kyse ja miksi, mutta on se vain niin turhanpäiväistä ja siksi ärsyttävääkin, kun olisi niin monia tärkeämpiäkin puheenaiheita noiden tulevien pressanvaalienkin tiimoilta.

        Se on tosiaan minusta käsittämätöntä, että tuollainen asia saa noin valtavan mielenkiinnon ja halukkuuden osallistua sen jauhamiseen, kun jokin todella tärkeä avaus voi joskus jäädä lähes huomiotta. Tai sitten itse asiaan ei puututa ollenkaan, vaan sen esittäjä saa solvausryöpyn niskaansa.

        Sen, mitä sanot ihmisten halukkuudesta (sen puutteesta) etsiä oikea tietoa lukemalla tai muuten, olen kyllä tietenkin nähnyt, kuullut ja tiennyt ennenkin, mutta täällä sen havaitsee korostuneesti. Ja havaitsee myös sen, että on kovin paljon ihmisiä, joita ei voida pitää kovin viisaina. Lieneekö tuo sitten syytä vai seurausta edellä todettuun.

        Minusta tuntuu, että meillä on sinänsä hyvien ja tarpeellisten demokratia- ja tasa-arvovaatimusten johdosta tehty joissakin asioissa tyhmyyksiä. Sellaisena pidän mm. tuota 18-vuoden äänestysikärajaa. Vaikka on tosin niinkin, että kaikki eivät tule äänestyskypsiksi koskaan, kehity ymmärtämään politiikan asiakysymyksiä ja puolueiden roolia niissä, sekin nähdään täällä.

        En ole katsellut tv:n saippuaoopperoita sitten Payton Placen" ja "Takaa-ajetun", no, Dallasia ja Bonanzaa vielä joskus katsoin, mutta tehtävänsä kai niilläkin on. Anoppini lähennellessän jo 90-ikävuottaan seurasi tiiviisti "Kauniita ja rohkeita", ja kerran anopin taas katsoessa ohjelmaa hyvin keskittyneesti, tyttärensä (vaimoni) sille hieman hymyili, niin hän tormistautuen tokaisi: "Totta kai minä tiedän, että tämä on satua, mutta tässä iässä ihminen on tullut jälleen lapseksi ja haluaa kuulla satuja".

        Lienevätkö nuo tämän saitin "kauniista ja rohkeista" silmittömästi kiinnostuneet lapsia vai niin vanhoja, että ovat tulleet lapsiksi jälleen. Luulen kyllä, että he ovat niitä, jotka pysyvät jossakin mielessä ikuisesti lapsina.

        (Muuten, mikä oli tuon mainitus "Takaa-ajetun" vastaohjelma? No, tietysti "Edestä karvainen". Bwaaahahah...)


      • koko totuus
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...vähän ajan sisällä jo toistamiseen syvällisellä ihmisen tuntemuksellasi. Toisaalta ei pitäisi yllättyä, sillä jos ihminen on viisas jossakin, todennäköisesti hän sitä myös jossakin muussa.

        Viisaasti puhut, joka tapauksessa. Sanomasi todella kertoo, mistä on kyse ja miksi, mutta on se vain niin turhanpäiväistä ja siksi ärsyttävääkin, kun olisi niin monia tärkeämpiäkin puheenaiheita noiden tulevien pressanvaalienkin tiimoilta.

        Se on tosiaan minusta käsittämätöntä, että tuollainen asia saa noin valtavan mielenkiinnon ja halukkuuden osallistua sen jauhamiseen, kun jokin todella tärkeä avaus voi joskus jäädä lähes huomiotta. Tai sitten itse asiaan ei puututa ollenkaan, vaan sen esittäjä saa solvausryöpyn niskaansa.

        Sen, mitä sanot ihmisten halukkuudesta (sen puutteesta) etsiä oikea tietoa lukemalla tai muuten, olen kyllä tietenkin nähnyt, kuullut ja tiennyt ennenkin, mutta täällä sen havaitsee korostuneesti. Ja havaitsee myös sen, että on kovin paljon ihmisiä, joita ei voida pitää kovin viisaina. Lieneekö tuo sitten syytä vai seurausta edellä todettuun.

        Minusta tuntuu, että meillä on sinänsä hyvien ja tarpeellisten demokratia- ja tasa-arvovaatimusten johdosta tehty joissakin asioissa tyhmyyksiä. Sellaisena pidän mm. tuota 18-vuoden äänestysikärajaa. Vaikka on tosin niinkin, että kaikki eivät tule äänestyskypsiksi koskaan, kehity ymmärtämään politiikan asiakysymyksiä ja puolueiden roolia niissä, sekin nähdään täällä.

        En ole katsellut tv:n saippuaoopperoita sitten Payton Placen" ja "Takaa-ajetun", no, Dallasia ja Bonanzaa vielä joskus katsoin, mutta tehtävänsä kai niilläkin on. Anoppini lähennellessän jo 90-ikävuottaan seurasi tiiviisti "Kauniita ja rohkeita", ja kerran anopin taas katsoessa ohjelmaa hyvin keskittyneesti, tyttärensä (vaimoni) sille hieman hymyili, niin hän tormistautuen tokaisi: "Totta kai minä tiedän, että tämä on satua, mutta tässä iässä ihminen on tullut jälleen lapseksi ja haluaa kuulla satuja".

        Lienevätkö nuo tämän saitin "kauniista ja rohkeista" silmittömästi kiinnostuneet lapsia vai niin vanhoja, että ovat tulleet lapsiksi jälleen. Luulen kyllä, että he ovat niitä, jotka pysyvät jossakin mielessä ikuisesti lapsina.

        (Muuten, mikä oli tuon mainitus "Takaa-ajetun" vastaohjelma? No, tietysti "Edestä karvainen". Bwaaahahah...)

        Lukemalla muutaman kapikorhosen sepitelmän, pääsee siihen lopputulokseen, että vain hän ja hänen toinen nimimerkkinsä mpp ymmärtävät Suomessa asioita oikein. Kaikki muut, varsinkin alle 18 vuotiaat, jotka eivät ymmärrä äänestää oikeistodemareita, ovat "pihalla". Että sillälailla 70 vuotias vanhus on jälleen palannut lapseksi. Hänen oman määritelmänsä mukaan.


      • kepututkija

        Kaarina kohu on sitä pinnallisuutta jota politiikka ei toden totta kaipaa, mutta joka on tullut siihen haluttiin tai ei. Itseasiassa kepu on ollut vahvasti tuomassa tuota ulkopuolista pinnallisuutta politiikkaan.

        Aho presidenttikampanja nosti "perinteiset perhearvot" pinnalle, tavoitteena oli himmentää silloin avoliitossa eläneen yksinhuoltaja Halosen liberaalimpaa elämäntapaa. Lopputulos oli vastareaktio jossa Aholle kävi huonosti, hän menetti kaikkien muiden paitsi äärikonservatiivien ja omien äänet.

        Vanhasen naissuhteet eivät ole valtakunann politiikkaa järisyttävä asia, nyky-yhteiskunnassa niin syrjähypyt kuin avioerotkin ovat niin yleisiä ettei niistä oikeastaan ole edes uutiseksi olkoonkin kyseessä pääministeri.

        Saippuaoopperaa Vanhasen suhteista tekee nämä hänen naisensa sekä hänen itsensä "en kiellä enkä myönnä" kommenttinsa, jokainenhan tietää mitä tuo tarkoittaa. Karpelan julkisuudenkipeys ja siihen liittyvä toimittajien pompottaminen on lyönyt laineet myös Vanhasen kampanjaan. Petetyt toimittajat saattavat penkoa asioita joilla on pelkkä viihdearvo jos sitäkään. Ja petetyksi tulleet naiset rahastavat pintajulkisuudella.


      • JormaKKorhonen
        koko totuus kirjoitti:

        Lukemalla muutaman kapikorhosen sepitelmän, pääsee siihen lopputulokseen, että vain hän ja hänen toinen nimimerkkinsä mpp ymmärtävät Suomessa asioita oikein. Kaikki muut, varsinkin alle 18 vuotiaat, jotka eivät ymmärrä äänestää oikeistodemareita, ovat "pihalla". Että sillälailla 70 vuotias vanhus on jälleen palannut lapseksi. Hänen oman määritelmänsä mukaan.

        Jos todella uskot, että Mielipidepankki on minun "sivupersoonani", niin minun kai pitäisi olla ylpeä, sillä pidän häntä saitin viisaimpana ihmisenä ja myös kirjoittajana jopa itseänikin parempana.

        Mutta valitettavasti tuon käsityksen esittäjä näkyy olevan sen tason ihmisiä, että hänen mielipiteistään ei kenelläkään ole syytä ylpeillä.

        Mielipidepankille kuitenkin sanoisin: Voisitko ajatella laittaa valokuvasi profiilillesi, niin kaikki viisautesi ei valuisi minun piikkiini! Enkä toisaalta haluaisi saada piikkiini myöskään niitä natovastaisia mielipiteitäsi ja onhan muitakin asioita, joissa minä koen olevani Sinua viisaampi, niin viisaaksi kuin juuri Sinua kehuinkin!


      • JormaKKorhonen
        Mielipidepankki kirjoitti:

        En ole harvainvallan enkä varsinkaan yksinvallan kannattaja. Tästä huolimatta en halua olla näkemättä demokratian ongelmia. Ei demokratian hyvyys ole siinä, että hoetaan tarpeeksi monta kertaa demokratian olevan hyvä järjestelmä.

        Demokratia sellaisena kuin se tunnetaan länsimaissa ei ole kaikissa suhteissa onnistunut ja toimiva järjestelmä. Myös demokratia mahdollistaa enemmän tai vähemmän harvainvaltaisen valtasysteemin. Useissa maissa parlamenttivaalien äänestysaktiivisuus on alle 50 prosentin. EU-vaaleissa näin on järjestään. Kyllä tässä on demokratian kannalta selvä ongelma, kun alle puolet kansalaisista ei millään tavalla edes käytä niitä demokratian tapoja, joihin heillä on oikeus.

        Suomalaisessa demokratiassa on ainakin vähän kauemmin eläneille täysin selvää, että presidentti Kekkosen aikana demokratiassa oli mahdollista osin yksinvaltainen järjestelmä. Yksi mies puuttui lain rajoja hipoen ja monasti myös ylittäen sellaiseen, johon hänellä ei ollut oikeutta tai kansan valtuutusta puuttua.

        Kannatan kyllä demokratiaa, mutta demokratian ongelmat tulisi ratkaista niin, että se olisi myös todellista demokratiaa eikä näennäisdemokratiaa. Nykyinen EU-vastaisuus eri maissa juontaa juurensa juuri siihen, että demokratia EU:ssa koetaan näennäisdemokratiaksi, jossa tosiasiallisesti on harvainvalta.

        Jos demokratiaa halutaan, pitäisi myös tehdä työtä sen eteen. Meillä koulussa opetaan kaikenlaista, mutta ei juurikaan opasteta kansalaisia aktiivisemmin osallistumaan yhteisten asioiden päättämiseen ja niistä selkoa ottamiseen.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000009814856


      • tuota tarkoitin
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        Jos todella uskot, että Mielipidepankki on minun "sivupersoonani", niin minun kai pitäisi olla ylpeä, sillä pidän häntä saitin viisaimpana ihmisenä ja myös kirjoittajana jopa itseänikin parempana.

        Mutta valitettavasti tuon käsityksen esittäjä näkyy olevan sen tason ihmisiä, että hänen mielipiteistään ei kenelläkään ole syytä ylpeillä.

        Mielipidepankille kuitenkin sanoisin: Voisitko ajatella laittaa valokuvasi profiilillesi, niin kaikki viisautesi ei valuisi minun piikkiini! Enkä toisaalta haluaisi saada piikkiini myöskään niitä natovastaisia mielipiteitäsi ja onhan muitakin asioita, joissa minä koen olevani Sinua viisaampi, niin viisaaksi kuin juuri Sinua kehuinkin!

        Kilpailkaa veljet keskenänne!


      • Voi hitsi, että olet oikeassa. Jo ammoin historiapalstalla huomasin ja nyt kun eksyin tänne saan todeta samaa. Kaverilla sana hallussa.

        Surettaa historiapalstan nykyinen tola. Muuttunut huuhaapalstan-omaiseksi vähemmän vakavasti otettavaksi foorumiksi. Palstan tyyli nykyään "nazit ekana kuussa"-tapaista lasten rinkiä. Ei innosta kirjoittamaan sinne historiaan liittyvää. Aloitukset hukkuvat nopeasti edellä kuvailemani mukaiseen ryöppyyn. Mitä olet mieltä asiasta?


      • aito-arska kirjoitti:

        Voi hitsi, että olet oikeassa. Jo ammoin historiapalstalla huomasin ja nyt kun eksyin tänne saan todeta samaa. Kaverilla sana hallussa.

        Surettaa historiapalstan nykyinen tola. Muuttunut huuhaapalstan-omaiseksi vähemmän vakavasti otettavaksi foorumiksi. Palstan tyyli nykyään "nazit ekana kuussa"-tapaista lasten rinkiä. Ei innosta kirjoittamaan sinne historiaan liittyvää. Aloitukset hukkuvat nopeasti edellä kuvailemani mukaiseen ryöppyyn. Mitä olet mieltä asiasta?

        Historiapalstaa olen nykyisin seuraillut vain ajoittain. Silloin kun asiasta kiinnostuneita on vähän, huuhaaukkojakin on vähemmän. Saarnamies oli toisinaan lähes ainoa, joka terrorisoi palstaa, mutta hän ei ollutkaan täysissä sielun ja ehkei enää ruumiinkaan voimissa.

        Keskustelupalstat keräävät yleensäkin kaikenlaisia häiriköitä, joka toteuttavat sillä lailla itseään. Väliin pitää sitten aina yrittää saada vähän asian poikastakin ja kyllä sen joku sitten huomaa, jolla on valmiudet huomata se kuten sinulla on.


      • wild west
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Historiapalstaa olen nykyisin seuraillut vain ajoittain. Silloin kun asiasta kiinnostuneita on vähän, huuhaaukkojakin on vähemmän. Saarnamies oli toisinaan lähes ainoa, joka terrorisoi palstaa, mutta hän ei ollutkaan täysissä sielun ja ehkei enää ruumiinkaan voimissa.

        Keskustelupalstat keräävät yleensäkin kaikenlaisia häiriköitä, joka toteuttavat sillä lailla itseään. Väliin pitää sitten aina yrittää saada vähän asian poikastakin ja kyllä sen joku sitten huomaa, jolla on valmiudet huomata se kuten sinulla on.

        Sheriffi on kehunut 70 palstaa...sitä eivät ole vielä näppylänaamaiset häirikköteinit vallaneet.


    • LhH

      Vanhasen yksityiselämän ei tulisi vaikuttaa miehen poliittiseen asemaan. Tuskin kukaan meistä on puhdas pulmunen. Kummastuttaa vain "Kaarinan" halu mustata pääministerimme maine. Jos julkisuudessa on pakko jauhaa ihmisten yksityiselämästä, tehdään se sitten reilusti omalla nimellä ja kasvoilla! Muussa tapauksessa jätetään yksityisasiat yksityisasioiksi, jos pokka ei riitä henkilöllisyyden paljastamiseen.

      • ja siksi

        Ei halua(voi)tulla julkisuuteen.


      • JormaKKorhonen
        ja siksi kirjoitti:

        Ei halua(voi)tulla julkisuuteen.

        Tuolla ylempänä Vanhasta isoin kirjaimin ylistävälle sanoin, että epäily on viisautta. Mutta tuollainen epäily ja ne kepulaisten harrastamat spekulaatiot jos jonkinlaisista salaliitoista eivät ole viisautta, vaan sen vastakohtaa.

        Viisas aina epäilee itseään. Niin olisi Sinunkin syytä tehdä tuollaisia esittäessäsi.

        Kyllä minäkin usein epäilen itseäni, tietoni riittävyyttä - mitäpä kulloinkin puhunenkin - ja niin uskon myös monien muiden vähänkin viisaampien täälläkin tekevän. Kepulaistenkin, varmoista äänenpainoistaan huolimatta, toivottavasti siis sinunkin.

        Ehkäpä juuri kepulaiset joutuvat eniten paitsi epäilemään omaa tietoaan. Mutta he myös joutuvat puhumaan tietoisesti sitä vastaan, sillä heistä kovin monet ovat tyypillisiä ”leipäpappeja”.

        No, kun tämän tietää, niin voi aina ”suhteuttaa” täällä kuulemaansa. Ei se ihan aina ole niin, että "keputotuus" on oikean totuuden vastakohta - sellaistakin olen tainnut väittää - mutta usein se kyllä sitä on. Enkä minäkään ihan aina puhu vain "varman tiedon päältä", ja kyllin viisaat sen varmaan huomaavat ja osaavat ”suhteuttaa” ilman, että ruepasivat vain solvaamaan minua. Joillakin - tosi harvoin kylläkin - on jopa esittää oikeampaa tietoa minun "tietoni" vastineeksi.

        Omien näkemysteni vastaisesti en koskaan tietoisesti valehtele. Epäilen kyllä useinkin omaa näkemystäni, jopa täällä esittämääni, sillä epäily on kaiken tiedon alku.

        Viisas Omar Khaijam ilmaisee asian näin:

        ”En tajuta tanhua voi tähtitarhain,
        ja epäily on tutkimusten tulos – parhain.
        Alati etsin tietoa, mut – ah! – niin vähän tiedän
        nyt jälkeen kaiken, vaikk`en kuollut varhain”.


      • sitä minäkin
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        Tuolla ylempänä Vanhasta isoin kirjaimin ylistävälle sanoin, että epäily on viisautta. Mutta tuollainen epäily ja ne kepulaisten harrastamat spekulaatiot jos jonkinlaisista salaliitoista eivät ole viisautta, vaan sen vastakohtaa.

        Viisas aina epäilee itseään. Niin olisi Sinunkin syytä tehdä tuollaisia esittäessäsi.

        Kyllä minäkin usein epäilen itseäni, tietoni riittävyyttä - mitäpä kulloinkin puhunenkin - ja niin uskon myös monien muiden vähänkin viisaampien täälläkin tekevän. Kepulaistenkin, varmoista äänenpainoistaan huolimatta, toivottavasti siis sinunkin.

        Ehkäpä juuri kepulaiset joutuvat eniten paitsi epäilemään omaa tietoaan. Mutta he myös joutuvat puhumaan tietoisesti sitä vastaan, sillä heistä kovin monet ovat tyypillisiä ”leipäpappeja”.

        No, kun tämän tietää, niin voi aina ”suhteuttaa” täällä kuulemaansa. Ei se ihan aina ole niin, että "keputotuus" on oikean totuuden vastakohta - sellaistakin olen tainnut väittää - mutta usein se kyllä sitä on. Enkä minäkään ihan aina puhu vain "varman tiedon päältä", ja kyllin viisaat sen varmaan huomaavat ja osaavat ”suhteuttaa” ilman, että ruepasivat vain solvaamaan minua. Joillakin - tosi harvoin kylläkin - on jopa esittää oikeampaa tietoa minun "tietoni" vastineeksi.

        Omien näkemysteni vastaisesti en koskaan tietoisesti valehtele. Epäilen kyllä useinkin omaa näkemystäni, jopa täällä esittämääni, sillä epäily on kaiken tiedon alku.

        Viisas Omar Khaijam ilmaisee asian näin:

        ”En tajuta tanhua voi tähtitarhain,
        ja epäily on tutkimusten tulos – parhain.
        Alati etsin tietoa, mut – ah! – niin vähän tiedän
        nyt jälkeen kaiken, vaikk`en kuollut varhain”.

        Ervasti&Pietilä kaksikon liittämistä kepukaunailuun voi kyllä pitää jopa salaliittona-kääntäen. Sen nämä kaverit ovat kyllä vuosien varrella tuoneet esiin. Yksisilmäinen kapi "kaikessa viisaudessaan" ei vain pysty sitä havaitsemaan. Mutta tämä pari on kyllä tuonut äärettömästi ääniä kepulaariin, ja niin tekisi kapikin, jos ymmärtäisi, että sitä ei vain näin pienellä tiedotusfoorumilla voi yksinkertaisesti tehdä-ei suuntaan eikä toiseen.


      • JormaKKorhonen
        sitä minäkin kirjoitti:

        Ervasti&Pietilä kaksikon liittämistä kepukaunailuun voi kyllä pitää jopa salaliittona-kääntäen. Sen nämä kaverit ovat kyllä vuosien varrella tuoneet esiin. Yksisilmäinen kapi "kaikessa viisaudessaan" ei vain pysty sitä havaitsemaan. Mutta tämä pari on kyllä tuonut äärettömästi ääniä kepulaariin, ja niin tekisi kapikin, jos ymmärtäisi, että sitä ei vain näin pienellä tiedotusfoorumilla voi yksinkertaisesti tehdä-ei suuntaan eikä toiseen.

        ...hyvässä esityksessään näkee ihan oikein yhteisessä kansassamme olevan paljon tyhmyyttä (hän kutsuu sitä hienommin pinnallisuudeksi) ja minä vastineessani yhdyn hänen näkemyksiinsä, mutta siitä huolimatta kirjoittelen täällä mieluummin muille, kuin tuolle tietylle joukolle.

        En halua edes kosiskella pois keskustasta sitä joukkoa, johon ilmeisesti sinäkin kuulut. Pysykää toki siellä; se on kasvavan enemmistön etu. Näin varmaan ajattelevat myös Ervasti, Pietilä ja monet muut viisaat mielipidevaikuttajat.


      • Keskustaporvari

        ...Brysselissä. En yhtään ihmettelisi, jos "Kaarinaksi" paljastuisi pönäkkä sosialidemokraattinen veijariromaanien kirjoittaja suoraan euro(nukke)parlamentista.

        Tältä sedältä jos keneltä nämä temput onnistuu.

        Eikä taatusti moraali eikä omatunto pidättele.


      • Iso-Ana
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...hyvässä esityksessään näkee ihan oikein yhteisessä kansassamme olevan paljon tyhmyyttä (hän kutsuu sitä hienommin pinnallisuudeksi) ja minä vastineessani yhdyn hänen näkemyksiinsä, mutta siitä huolimatta kirjoittelen täällä mieluummin muille, kuin tuolle tietylle joukolle.

        En halua edes kosiskella pois keskustasta sitä joukkoa, johon ilmeisesti sinäkin kuulut. Pysykää toki siellä; se on kasvavan enemmistön etu. Näin varmaan ajattelevat myös Ervasti, Pietilä ja monet muut viisaat mielipidevaikuttajat.

        Sua pilkataan täysillä tuolla ajanvietepalstan kahvikeskusteluissa;)))


      • miehen kanssa
        Keskustaporvari kirjoitti:

        ...Brysselissä. En yhtään ihmettelisi, jos "Kaarinaksi" paljastuisi pönäkkä sosialidemokraattinen veijariromaanien kirjoittaja suoraan euro(nukke)parlamentista.

        Tältä sedältä jos keneltä nämä temput onnistuu.

        Eikä taatusti moraali eikä omatunto pidättele.

        Keskustaporvari pitää puheenjohtajaansa miehiin menevänä. Mitähän seuraavaksi? Tehdäänkö Matista Setan puheenjohtaja? Aika perverssiä on hankkia samaa sukupuolta oleva salarakas ja vielä eu parlamentistä. Vai onko se sittenkin Anneli


      • anti oiva
        miehen kanssa kirjoitti:

        Keskustaporvari pitää puheenjohtajaansa miehiin menevänä. Mitähän seuraavaksi? Tehdäänkö Matista Setan puheenjohtaja? Aika perverssiä on hankkia samaa sukupuolta oleva salarakas ja vielä eu parlamentistä. Vai onko se sittenkin Anneli

        on se ihan sama kuin touhuisi miehen kanssa, On se anneli vaan niin kolkko akka, vai mitä Oiva?
        Tuohon tilanteeseen tietysti voisi ajautua seúraavan tapahtumaketjun kautta: Matti kysyy annelilta, sopisiko seksi, Anneli vastaa: ei ja Matti tietysti luulee, että anneli puhuu taas niin tootta kuin osaa ja tarkoittaakin kyllä-


      • JormaKKorhonen
        Keskustaporvari kirjoitti:

        ...Brysselissä. En yhtään ihmettelisi, jos "Kaarinaksi" paljastuisi pönäkkä sosialidemokraattinen veijariromaanien kirjoittaja suoraan euro(nukke)parlamentista.

        Tältä sedältä jos keneltä nämä temput onnistuu.

        Eikä taatusti moraali eikä omatunto pidättele.

        Olen kyllä pitänyt Sinua fiksumpana. Onko niin, että kun ketä tahansa keskustalaist vähän raaputtaa, alta löytyy kepulainen?

        Vaikka tuolla toisaalla olen pitänyt epäilemistä viisauden alkuna, niin niitä kepulaisten jatkuvasti harrastamia kepukauna- ja salaliittoteoriota en tarkoittanut. Ne edustavat viisauden vastakohtaa.


      • JormaKKorhonen
        Iso-Ana kirjoitti:

        Sua pilkataan täysillä tuolla ajanvietepalstan kahvikeskusteluissa;)))

        Jos pari-kolme narria nyt siellä vouhottaa,
        ja niiden tyhmyys ääretön joitakin kiinnostaa,
        ja minua jos sillä luullaan ärsytettävän,
        niin voi, voi! Enintään se ehkä naurattaa.


      • mukaellen:
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        Jos pari-kolme narria nyt siellä vouhottaa,
        ja niiden tyhmyys ääretön joitakin kiinnostaa,
        ja minua jos sillä luullaan ärsytettävän,
        niin voi, voi! Enintään se ehkä naurattaa.

        "Kuppa söi kapi-ukon kullinnupin"


      • mutta niin todesti!
        anti oiva kirjoitti:

        on se ihan sama kuin touhuisi miehen kanssa, On se anneli vaan niin kolkko akka, vai mitä Oiva?
        Tuohon tilanteeseen tietysti voisi ajautua seúraavan tapahtumaketjun kautta: Matti kysyy annelilta, sopisiko seksi, Anneli vastaa: ei ja Matti tietysti luulee, että anneli puhuu taas niin tootta kuin osaa ja tarkoittaakin kyllä-

        Mitenkähän se Jorma (en tarkoita Kapia, vaan Mellerin Jormaa) saa itsensä syttymään sen Annelin kanssa? Vai saakaanko? Eipähän tuo ole minun murheeni, mutta ajattelin vain ... ja ajatus puistattaa - hui kauheeta!


      • Keskustaporvari
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        Olen kyllä pitänyt Sinua fiksumpana. Onko niin, että kun ketä tahansa keskustalaist vähän raaputtaa, alta löytyy kepulainen?

        Vaikka tuolla toisaalla olen pitänyt epäilemistä viisauden alkuna, niin niitä kepulaisten jatkuvasti harrastamia kepukauna- ja salaliittoteoriota en tarkoittanut. Ne edustavat viisauden vastakohtaa.

        Ei tämä mitään salaliittoteoriaa ole. Tässä vain tulee hieman kyyniseksi. Ja kyllä mainitulta herralta ainakin likaiset temput onnistuu.


    • Iso-Ana

      Olen pilkannut sinua tuolla ajanviete puolen kahvikeskusteluissa...Sun kirjoituksesi olisi yhtä hyvin voitu siirtää tuonne huuhaa osastolle. Sinne narsistin oman navan ympärys höpinät parhaiten kuuluisi. Sie oot tosiaan huvittava tyyppi. Kekkonen kummittelee ensi yönä unissasi ja keskustalainen maanviljelijä syö parhaat palat ruokapöydässäsi;)

    • antiteesi

      Pinnallisuus on todella piinallista, koska se mitätöi asioiden syvät, pinnan alla olevat todelliset vaikutusvirrat. Useimmat ihmiset eivät kaipaa syvä-analyyseja tai syvä-ymmärrystä. Se vaatisi henkisiä irtiottoja tutuista piireistä, ja tutuista ajatuskuvioista. Perheenisä Matin Kaarina-kuviot on kuitenkin tervetullut mahdollisuus syvä-analyysin paluulle myös akateemisten piirien ulkopuolelle.

      Matti Vanhanen on ollut aktiivinen perheiden puolestapuhuja (Karpelan ohella) ja auvoisen, perusasioihin kiinnittyneen elämän konsultti, jo vuosikausia. Törkylehdistön paljastukset ajavat siis demokratian asiaa. Serbiassa pyöritetään koostetta Radovan Karatschisin lausunnoista ennen ja jälkeen joukkomurhien. Mies paljastuu kansallissankarin sijasta siaksi, jolle mikään ei ole pyhää. Matti Vanhanen on samaa juurta.

      Suomalaisen poliittisen johtajan pitäisi seisoa joukkojensa edessä, pystypäin.

      • JormaKKorhonen

        ...noinkin, ja eikä se ole huono näkökulma, mutta ehkä kuitenkin liiaksi moralisoimaan pyrkivä. Raadollisia ihmisiä ne poliittiset johtajammekin ovat.

        Tuosta

        >> Suomalaisen poliittisen johtajan pitäisi seisoa joukkojensa edessä, pystypäin


      • hurmospuhujalle

        Jos Luoja on suonut ihmislapselle himot, tietyllä tavalla jopa lisääntymismahdollisuuden jne, miksi ihmeessä ihmisen pitää tämä ominaisuutensa pyrkiä kahlitsemaan.

        Jos nainen jo Kleopatraankin aikana sai Rooman keisarin pauloihinsa, mikä ettei yksi Matti sortunut samaan. Olet viisastelija mutta et viisas antiteesi.

        Kaarina teki kaikkensa saadakseen Matin ja päästäkseen hänen piireihinsä. Kun Matti perheelle uskollisena näki, mitä peliä Kaarina teki, heitti yli laidan. Ja silloin Matti alkoi puhumaan perheiden puolestapuhujana. Siis hän tuli kuin synnintuntoon ja se on hyvä merkki miehessä.

        Harvoin nämä syrjähypyt johtavat avioeroon, mutta Lipponen teki poikkeuksen, samoin Lankia. Minkä sille mahtaa, että Matti rakasti perhettään ja laittoi heidät etusijalle.

        Pitkässä avioliitossa tulee niitä harmaita kausia. Syyttävän sormen ei tarvi koskea Mattiin, vaan katselepa sormenpäälläsi omaan itseesi ja mieti, mitä olet mies tehnyt elämäsi aikana. Oletko aivan puhtoinen ja valkoinen ja täysin mitäänsaamaton. Sinä suuri saivartelija.


      • antiteesi
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...noinkin, ja eikä se ole huono näkökulma, mutta ehkä kuitenkin liiaksi moralisoimaan pyrkivä. Raadollisia ihmisiä ne poliittiset johtajammekin ovat.

        Tuosta

        >> Suomalaisen poliittisen johtajan pitäisi seisoa joukkojensa edessä, pystypäin

        Ymmärsitkö väärin asiani alun ja lopun? Aluksi puhuin vain Matti Vanhasen moraalista ja sitten moraalin rappeutumisen yhtymäkohdista suuressa ja pienessä mittasuhteessa? Matti Vanhanen on nykyistä olemustaan isompaan ääneen kuuluttanut ydinperheen- paluuta ihmisten elämään. Matti Vanhanen on kulissi-ihminen, jollaisten soisi jo vaipuvan Sompion soihin.

        Hiljattain kuulin, että Tanner oli uskonnoton kuolemaansa asti, mutta valtiovalta pakotti lesken kirkollisiin menoihin Valtiollisten hautajaisten vuoksi.

        Tanner
        Ryti
        Lipponen


      • JormaKKorhonen
        antiteesi kirjoitti:

        Ymmärsitkö väärin asiani alun ja lopun? Aluksi puhuin vain Matti Vanhasen moraalista ja sitten moraalin rappeutumisen yhtymäkohdista suuressa ja pienessä mittasuhteessa? Matti Vanhanen on nykyistä olemustaan isompaan ääneen kuuluttanut ydinperheen- paluuta ihmisten elämään. Matti Vanhanen on kulissi-ihminen, jollaisten soisi jo vaipuvan Sompion soihin.

        Hiljattain kuulin, että Tanner oli uskonnoton kuolemaansa asti, mutta valtiovalta pakotti lesken kirkollisiin menoihin Valtiollisten hautajaisten vuoksi.

        Tanner
        Ryti
        Lipponen

        ...sillä todellakaan en tajunnut viestisi ydinsanomaa. Tai luin sen huolimattomasti. Myönnän, että kiistattoman ristiriidan tuot esiin. Sompion suohon heitä ei kai voi enää ajaa, sillä vanhana topografina tiedän, että ne suot ovat nyt siellä Lokan tekoaltaan alla. No, onhan niitä vielä jäljellä hieman pohjoisempana, Nattas-tuntureitten ympärillä.


        >> Tanner
        Ryti
        Lipponen


      • antiteesi
        JormaKKorhonen kirjoitti:

        ...sillä todellakaan en tajunnut viestisi ydinsanomaa. Tai luin sen huolimattomasti. Myönnän, että kiistattoman ristiriidan tuot esiin. Sompion suohon heitä ei kai voi enää ajaa, sillä vanhana topografina tiedän, että ne suot ovat nyt siellä Lokan tekoaltaan alla. No, onhan niitä vielä jäljellä hieman pohjoisempana, Nattas-tuntureitten ympärillä.


        >> Tanner
        Ryti
        Lipponen

        Vain moraalista on kysymys. Toimivan yhteiskunnan pitää olla "joustava", toimiakseen. Joustavuus sisältää "pohjustavia kabinettikeskusteluja, moraalittomia kompromisseja ja hieman valtasuhteiden tukea". Ihmisten moraali ei ole kompromissien moraalia kummempaa.

        Mutta aina kun kepun tai kristillisten moralisti kärähtää ratista tai panolta, ilo nousee pintaan. Todellisuus tulee näkyväksi.

        Hyvää yötä


      • runtata

        perheet romukoppaan ja haudata ajatuksenkin sellaisesta ryhmästä kuin perhe.

        Aika outo vertaus

        avioero versus joukkomurha ---samanarvoisia? ei minusta

        Niin ihmistä kiinnostavat vain nuo pintapuoliset asiat kun heidän kykynsä ei muuhun tahdo riittää.


    • Sitoutumaton Liberaali

      No mutta johan on p*rkele!

      Sattumoisin selasin tätä palstaa, mitä en vastenmielisen SAK/SDP- ja Kökkare -verbaaliyrjöilyn vuoksi ole tehnyt kuukausiin.

      Vanha "Stadin Kundi" kunnostautuu lähes ihmismäisellä kepua sivuavalla kirjoituksella!

      Lähestulkoon nostaisin hattua, edellyttäen että semmoinen päässä olisi.

      Miten muuten UKK:n jo 1930-luvun puolivälissä versonut antinatsi-anglomielisyys, ja Stadin Kundinkin mainitsema suhde länsivakoojan kanssa, sopii siiheen kiihkotannerilaisten ja oikean laidan asevelisäestäjien mustamaalauspropagandaan, missä UKK:ta väitettiin vielä vähän aikaa sitten lähestulkoon Kremlin käskylaiseksi...? :)

      UKK ei todellakaan ollut pulmunen, sen voinevat kiihkokepulitkin myöntää, mutta aivan varmasti mies oli enemmän patriootti kuin esim.naapurin Olof Palme ikinä. Enkä nyt viittaa pelkästään ulkosuhteissa harrastettuun diplomatiaan.

      Ceausescua Urkista ei myöskään saa, olkoonkin että 1970-luvun alkupuolen jälkeen sekä hän itse, että muut, kokivat Urkin ikäänkuin välttämättömyydeksi.

      Se ei kyllä ollut pelkästään UKK:n syytä ja voi kauhea, jos Paavo Lipponen tuolloin sai sielullensa pysyvän vahingon.

      Tässä ihan lyhyesti, mutta terveisiä stadiin. Käpykylähän sekin on maailman mittakaavassa, joten ei tämän maan yhden Pietarin kokoisen asujamiston auttaisi hirveästi olla napit vastakkain...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe