helpottaako iän myötä.. minulla ei

may

eilen olin jälleen kerran hienon 7,5h kestäneen migreenin kourissa. en muistakaan aikaa jolloin olisi ollut tavallinen päänsärky. olen erittäin migreeni herkkä, olen kärsinyt migreenistä jo 10 vuotta ja nyt vihdoinkin kun löysin nopeavaikutteisen lääkkeen (clotam) niin sillä on sivuvaikutuksia. kaikki ovat kehuneet imigrania, mutta minkähintaista se on? olen opiskelija.. mutta totta kai on kannattavampaa maksaa enemmän paremmista lääkkeistä kuin "huonommista" siis jotka ei itselle sovi. olen myös kokeillut almogrania ja se ainakin auttoi myös.


te vanhemmat (itse 20) migreenikot. onko teillä helpottanut iän myötä? itselläni on vaan pahentunut koko ajan yhä kamalammiksi migreenit. kolme kertaa elämäni aikana on ollut päänsärytön migreeni, mutta muuten kipu on ollut useimmiten sellaista että luulee, tai pikemminkin toivoo kuolevansa.


onko kukaan kokeillut mitään vaihtoehtoista menetelmää, homeopatia/akupunktio. itse olen valmis kokeilemaan mitä vain jos edes vähän helpottaisi. haittaa jo jokapäiväistä elämääkin, kun pahimmillaan minulle on tullut migreenikohtaus joka toinen päivä, niin melkein koko ajan on pelko että tuleekohan nyt taas kun olen migreeniherkkä. ärsyttää myös kun tavalliset ihmiset eivät todellakaan ymmärrä miten kamala tila se on. onnellisia saavat olla kun eivät tiedä.

ja ihmiset jotka haluavat infoa migreenistä niin menkäähän...

http://www.migreeni.org
http://www.migreeni.net
http://www.migreenionline.com

14

3276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • may

      migreenionline.com :issa olikin imigran hintoja. onko lääke todella niin hyvä kuin annetaan ymmärtää?

      • brunette

        Olen nyt 40 v ja 25 v. sairastanut migreeniä ja korkeaa verenpainetta. Imigrania ole alkanut käyttämään n. 28 v:na. Se ei heti alussa ollut niin toimiva kuin nyt. Ja säästelinkin, kun se on niin kallis lääke. Nykyään otan 50-100 mg Imigrania heti oireiden ilmestyessä ja rankkoja oksentemiseen johtavia kohtauksia kehittyy enää
        1-2 vuodessa. Vajaa tunti tabletin ottamisen jälkeen alkaa kipu helpottaa, yläraajat ja pää tuntuu väsyneeltä, mutta kipu on pois. Nukun jos voin, mutta voin tehdä työtäkin joskus sen aikana.
        Myös joku verenpainelääke vei aikoinaan migreeniä vähemmäksi. Rankka liikunta lisää migreeniäni, siitä joutuu luistamaan.


      • Jaana
        brunette kirjoitti:

        Olen nyt 40 v ja 25 v. sairastanut migreeniä ja korkeaa verenpainetta. Imigrania ole alkanut käyttämään n. 28 v:na. Se ei heti alussa ollut niin toimiva kuin nyt. Ja säästelinkin, kun se on niin kallis lääke. Nykyään otan 50-100 mg Imigrania heti oireiden ilmestyessä ja rankkoja oksentemiseen johtavia kohtauksia kehittyy enää
        1-2 vuodessa. Vajaa tunti tabletin ottamisen jälkeen alkaa kipu helpottaa, yläraajat ja pää tuntuu väsyneeltä, mutta kipu on pois. Nukun jos voin, mutta voin tehdä työtäkin joskus sen aikana.
        Myös joku verenpainelääke vei aikoinaan migreeniä vähemmäksi. Rankka liikunta lisää migreeniäni, siitä joutuu luistamaan.

        On tosi hyvä ollut mulle imigran, tuskin olisin selvinnyt ilman sitä. Mun teki mieli aina kohtauksen alkaessa iskeä kirveellä päähäni,yhtä tuskaa ollut. Nykyään kun syön Imigrania, ei tarvi oksennella ja olo helpottuu parissa tunnissa, vaikkakin lääkkeestä tulee hieman hutera olo.
        Olen 50 vuotias ja migreeni ollut yli 20 vuotta ja on ehkä hieman harventuneet kohtaukset iän myötä.


      • mies50+
        Jaana kirjoitti:

        On tosi hyvä ollut mulle imigran, tuskin olisin selvinnyt ilman sitä. Mun teki mieli aina kohtauksen alkaessa iskeä kirveellä päähäni,yhtä tuskaa ollut. Nykyään kun syön Imigrania, ei tarvi oksennella ja olo helpottuu parissa tunnissa, vaikkakin lääkkeestä tulee hieman hutera olo.
        Olen 50 vuotias ja migreeni ollut yli 20 vuotta ja on ehkä hieman harventuneet kohtaukset iän myötä.

        Olen käyttänyt Imigran 50 mg tabletteja joitakin vuosia, ja niistä on selvästi ollut apua. Migreenini ei kylläkään ole ns. klassista, vaan ainoastaan hemmetinmoinen päänsärky jommallakummalla ohimolla sekä silmien valonarkuus. Olen 50 ja risat, ja kohtaukset ovat selvästi vähentyneet iän mukana. Nuorempana oli kohtaus viikossa, kaksi parhaassa. Nyt on ehkä kerran kuukaudessa tai harvemmin. Ainoa paha on kova hinta.


    • Maarit

      Keskiviikkona näkö meni, nyt kaksi päivää olen kärsinyt naaman puutumisesta, päässä pyörii ja töissä pitää olla terävänä. Hullua hommaa. Olen opetellut ottamaan norsun annoksen lääkkeitä auran tullessa, jolloin pystyn estämään päänsäryn puhkeamisen, mutta nämä muut oireet eivät helpota. Olen vähän kuin kävelevä zombi. Sanatkin tuppaavat unohtumaan...

      Imigran yms. lääkkeet kyllä tehoavat, mutta minulla ei niistä ole vastaavaa hyötyä. Lääkkeen vaikutuksen lakatessa kohtaus tulee päälle siitä, mihin se jäi lääkkeen alkaessa vaikuttaa. Ja kun ottaa huomioon, että tabletista maksaa satasen (markkoina), en koe sitä viisaaksi. Tämähän ei välttämättä päde sinuun, joten voithan kokeeksi ottaa annoksen niitä. Muistaakseni niitä saa parin tabletin pakkauksissa, jolloin kustannus jää pienemmäksi ja voit testata, miten vaikuttaa sinuun.

      Olen itse nelissäkymmenissä, ja mitä tuohon iän myötä helpottamiseen tulee, taitaa olla ainakin minulla turha toivo. Mummoni oli kuollessaan 87 ja kärsi edelleen migreeneistä, jopa viikkoa ennen kuolemaansa sairasti kohtauksen. Raskausaikana kohtaus muutti luonnettaan, aura oli lyhyempi kestoltaan ja kun lääkkeitä ei voinut samalla tavalla ottaa, oli naurussa pitelemistä.

    • mummeli

      Kärsin migreenistä ikävuosina 17-52. Kohtaus oli suunnilleen kerran kuukaudessa ja jos oli enemmän stressiä esim. työssä, niin useamminkin ja tietysti niinkuin kuvaan kuuluu viikonloppuina.
      Kohtaukset oksennuksineen kestivät vain muutaman tunnin, ei ollut näköhäiriöitä. Näitä uusia lääkkeitä ei silloin ollut.
      Mutta migreenini loppui kun menopaussi alkoi. Ainostaan erittäin suurissa stressitilanteissa n.
      kerran moneen vuoteen on ilmennyt lievää migreeniä. Liiku ja rentoudu!

    • Mirja

      Olen kärsinyt migreenistä 18-vuotiaasta asti, olen saanut kaiken maailman kipupiikkicocktaileja terveyskeskuksessa ja viettänyt niillä "mukavilla" käytäväpaikoilla monta monituista yötä. Nyt on ikää 38 v ja migreeni iskee vain kerran kuussa, kuukautisten aikaan. Muistan kun isäni lohdutti minua kakskymppisenä ollessani että kyllä se siitä parinkymmenen vuoden päästä helpottaa.. ei paljon lohduttanut kuten ei varmasti sinuakaan tällä hetkellä. Lääkitykseni on tällä hetkellä Naramig 2,5 mg ja se on minulle sopiva, ei ole mitään sivuvaikutuksia. Muuten ne parin kappaleen lääkepakkaukset tulevat suhteessa huomattavasti kalliimmiksi kuin esim 6 kpleen pakkaus. Pahoina aikoina mulla oli estolääkityksenä beetasalpaaja, jonka otin heti kun alkoi ekat oireet ja se oli kyllä monen työpäivän pelastus, mutta se pitää ottaa kyllä heti eikä 10 min. päästä. Tsemppiä !

    • may

      vastauksistanne. kaipa sitä pitää vaan elää päivä kerrallaan.

      mahdollisimman migreenitöntä kesää teille!

    • Kari

      Hei !
      Itse selviän 1/2-imigranilla. Stressi, alkoholi etenkin kalja aiheuttaa migreenin, valvominen, hajut (partavesi, hajuvedet)...
      Olen kokeillut akupunktiota >>> helpotti vähän mutta ei lopettanut migreeniä.
      Päänsärky olennaisesti helpotti kiropraktikolla,
      sanoi että toinen niskanikama on jumissa, niks, ja päänsärky oli pitkää-pitkään pois. Älkää vain itse kokeilko niksautusta >> "voi mennä henki" 15 min. päästä olin "normaali".
      Minun ikä on 56v ja kärsinyt "koko ikäni" migreenistä (henkinen työ = stressi).

      • mies50+

        Kari, olemme samanikäisiä. Minulla migreenin aiheuttaa stressi ja väsymys, tavallisesti yksi huonosti nukuttu yö. Alkoholi ei aiheuta minulle migreeniä, ja harvoin tulee otettua niin paljon, että tulisi "itseaiheutettua" päänsärkyä. Niska ja hartiat ovat jumissa, joskus on vaikeaa erottaa esim. hiiren käytöstä aiheutuvaa olkapääkipua migreenistä. Säryn selvä toispuoleisuus kuitenkin antoi lääkärille aiheen epäillä migreeniä n. 30 v sitten. Toispuoleista päänsärkyä minulla on ollut n. 10-vuotiaasta. Isälläni oli myös samanlaista. Olen käynyt noiden hartiakipujen takia silloin tällöin fysikaalisessa hoidossa. Akupunktiota ei ole tullut kokeiltua.


        Lääkkeenä tällä hetkellä Imigran 50 mg, ja puolikas riittää usein minullekin, varsinkin jos saa tilaisuuden levätä tunnin pari. Aikaisemmin lääkkeenä oli Cafergot, mutta noita ergotamiinivalmisteita ei kai enää käytetä. Niitä ei ole myynnissäkään kuin yhtä merkkiä tätänykyä.


      • 1/2-imigran2
        mies50+ kirjoitti:

        Kari, olemme samanikäisiä. Minulla migreenin aiheuttaa stressi ja väsymys, tavallisesti yksi huonosti nukuttu yö. Alkoholi ei aiheuta minulle migreeniä, ja harvoin tulee otettua niin paljon, että tulisi "itseaiheutettua" päänsärkyä. Niska ja hartiat ovat jumissa, joskus on vaikeaa erottaa esim. hiiren käytöstä aiheutuvaa olkapääkipua migreenistä. Säryn selvä toispuoleisuus kuitenkin antoi lääkärille aiheen epäillä migreeniä n. 30 v sitten. Toispuoleista päänsärkyä minulla on ollut n. 10-vuotiaasta. Isälläni oli myös samanlaista. Olen käynyt noiden hartiakipujen takia silloin tällöin fysikaalisessa hoidossa. Akupunktiota ei ole tullut kokeiltua.


        Lääkkeenä tällä hetkellä Imigran 50 mg, ja puolikas riittää usein minullekin, varsinkin jos saa tilaisuuden levätä tunnin pari. Aikaisemmin lääkkeenä oli Cafergot, mutta noita ergotamiinivalmisteita ei kai enää käytetä. Niitä ei ole myynnissäkään kuin yhtä merkkiä tätänykyä.

        Hei Joo !
        Minä olen luonteeltani sellainen "huolehtija tyyppi", voisi jopa puhua "murehtijastakin", töissä tarkka ja "vaativa", järjestelen etukäteen asioita jotta "hommat pelaa".
        Elämäntilanteessani töissä sattui sellaisia tapahtumia että lakkasin tietoisesti huolehtimasta, vaatimasta ja murehtimasta asioita, joille ei näytä mahtavan mitään ja jotka paranivat vain hetkeksi kun asioita "ojensin". Täytyy sanoa että "elämästä katosi paljon ""tzemppiä""" mutta migreenistä en ole sitten pitkään (1/2v=kolme migreeniä) aikaan kärsiä.
        Hartianseutu on yksi suuri syy migreenin laukeamiseen ja mielestäni käsivoimistelu >> koukistetun käden pyöritys eteen ja taakse ja ilmanyrkkeily yms. tuntuisi auttavan.


    • Summer

      Mulla iskee migreeni myöskin milloin vaan, missä vaan ja just sillon kun sitä vähiten odottaa! Oon kans kärsiny siitä koko pienen ikäni (nyt oon 20) Mulla oli pienempänä noi "kohtaukset" kovempia, ja muistan sen yhen kesän kun migreeni iski vähintään pari kertaa viikossa!Tuntu kyllä että järki lähtee!
      Ensin lähtee näkö,sitten tunto käsistä ja kielestä,sit se lyö pään niin kipeeks että ei voi muuta kun olla hiljaa paikallaan...jos pystyy olla kun pyörryttää niin!Sitten sitä vaan yrittää kävellä seiniä pitkin vessaan että pysyy pystyssä kun laatta lentää...
      Mulle lekuri määräs kans noita clotam lääkkeitä, ja ehkä ne sillon nuorempana helpotti vähän mut ei tunnu nykyään missään. Mut nyt oon huomannu yhen joka auttaa..LITALGIN!!Se on joku lääke sappi vaivoihin ja on ihan uskomatonta miten äkkiää se vaikuttaa.Ei se mullakaan poista päänsärkyä eikä sitä oksettavaa oloa,mutta se poistaa sen "värinän" silmistä että näkee taas eteensä.Ja samalla loppuu huimaus kun voi taas olla silmät auki.. Siihen päänsärkyyn ei ainakaan mulla oo muuta konstia muuta kun käydä oksella (ja jos ei mitään tuu, ni lyödä väkisin sormet kurkkuun..)ja sit mennä vaan pimeeseen/hämärään ja nukkua.yleensä kun herää on olo vähän parempi...
      Se mikä mulla on vähentäny noiden kohtausten määrää on.. Aritzona valkosipulikuorilot. Niitä kun syö 1-2 päivässä ni se on auttanu!
      (Kysy luontaistuote kaupasta..)
      Mutta ihan tosikin ni kannattaa koittaa!
      Että tämmöstä..kiva kun jaksoit lukea!:)

      • Headache

        minulla ovat itse migreenikohtaukset harventuneet ja helpottuneet huomattavasti. Sain sen sukuperintona jotain 10-vuotiaana, nyt ikaa 45v. ja mies. Jonnekin parikymppiseksi kohtauksia nakohairioineen oli jopa viikoittain ja olotila valilla todella sairas. Joitakin koulukokeitakin meni pieleen sen takia. Vahitellen oireet ovat harventuneet, eika sahanteria ole nakynyt enaa vuosikausiin. Paansarkyherkkyys on sailynyt ja mm. eraat ulkomaiset oluet ja halvat punaviinit saavat todella arhakan paansaryn aikaiseksi. Eli jotkut kaymistuotteet ovat selva laukaiseva tekija, tuleepahan siis pysytyksi laatuviineissa ;-)

        Varsinaisia migreenilaakkeita en ole kayttanyt sitten 70-luvun, ja normaalit sarkylaakkeet tehoavat, jos tulee tarvetta saryn lievitykseen. Asun ulkomailla, mutta askettain Suomessa kaydessani oli TV:ssa mielenkiintoinen amerikkalainen ohjelma migreenista ja cluster-paansarysta. 6% miehista ja 18% naisista siis karsii tasta sairaudesta, meita on aikalailla monta.

        Muuten, alkoholisteilla ei ole kuulemani mukaan koskaan migreenia, onkohan tama faktaa?


    • aura

      Minulla alkoi migreeni 10 vuotiaana. Kohtaus oli säännöllisesti viikonloppuisin, aurat, puutumiset, päänsärky, oksennus.Lapselle ei ollut silloin lääkkeitä. Olen iän myötä (54v) syönyt kaikkea mahdollista lääkettä, clotamit,estot,litalgit, panacodit imigramit. Ainut helpoitus oli pimeä huone ja kylmä kääre otsalle ja oksennus jonka jälkeen nukahdin. Nykyisin poden silmämigreeniä (aurat) kohtaus kestää n.20 min. ja uusiutui päiväkausiksi. Nyt käytän homeopaattista Hepar Sulfurista ensi oireisiin ja pääsen yhdellä kohtauksella. Luontaistuotekauppias kyllä neuvoo käytön.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1389
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1198
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      139
      1025
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      336
      829
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      633
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe