tanssimisesta

miettiväinen minäkin

Olen aina pohtinut seuraavaa asiaa: lestadiolaisnuoret eivät saa katsoa televisiota tai tanssia koska kyseiset asiat voisivat viekoitella heitä synnin poluille.

Ovat lestadiolaiset jotenkin henkisesti heikompia kuin muut koska eivät osaa tansseihin mennessään olla harrastamatta seksiä tai osaa valita itselleen sopiva televisio-ohjelmia?

Katsokaas kun järkevät ihmiset ymmärtävät esimerkiksi että vaikka kotona onkin saatavilla haarukoita niin ei niillä ole pakko kaveria tökkiä. Ihan kuin ei telkustakaan ole pakko katsoa törkyohjelmia.

Miksi? En halua provosoida, kiinnostaisi ihan oikeasti kuulla vastaus. Raamatussahan kun ei sen kirjoitusajankohdasta johtuen paljoa telkkarista puhuta.

Toinen kysymys: millä satunnaisuusgeneraattorilla valitsette Raamatusta ne asiat, mistä pidettä kiinni suhteessa niihin, mitkä ovat vanhentunutta juttua? Esimerkiksi: miksi syrjitte homoja mutta syötte sianlihaa? Ihan samanarvoiseltahan nuo kuulostavat. Ja jos kirjaimelliseksi ruvetaan, niin mitäs sanotte siitä että Raamattu kieltää vain miehiltä homoilun, naisista ei puhutakaan mitään?

12

1816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei kiinnosta

      Ihmetyttää miten joku ylipäätään on tanssimisesta kiinnostunut...

      • Kyselijä

        Ei kaikki "syntisetkään " tanssista pidä.Se on ollut kautta aikojen nuorison seurustelu tapa
        Luulisin, että tanssimisesta pitävät nuoret eivät
        kaikki ole synninpauloissa.He haluavat vai tanssia
        tanssin ilosta.Onko Jumala kieltänyt tanssimisen?
        Ei siinä syntiä ole, mutta sen jälkeen kait voi
        nuorten seurustelu olla jokaisen moraalin mukaista.
        Niinkuin seurojenkin jälkeen. Nuoret ovat nuoria
        he hakevat vastapuolen kontaktia, sehän on luonnol-
        lista.Älä ihmettele miten joku voi olla tanssimi-
        sesta kiinnostunut.Minä ihmettelen kun kysyt tuol-
        laisia.


      • fiksumminkin voi toimia
        Kyselijä kirjoitti:

        Ei kaikki "syntisetkään " tanssista pidä.Se on ollut kautta aikojen nuorison seurustelu tapa
        Luulisin, että tanssimisesta pitävät nuoret eivät
        kaikki ole synninpauloissa.He haluavat vai tanssia
        tanssin ilosta.Onko Jumala kieltänyt tanssimisen?
        Ei siinä syntiä ole, mutta sen jälkeen kait voi
        nuorten seurustelu olla jokaisen moraalin mukaista.
        Niinkuin seurojenkin jälkeen. Nuoret ovat nuoria
        he hakevat vastapuolen kontaktia, sehän on luonnol-
        lista.Älä ihmettele miten joku voi olla tanssimi-
        sesta kiinnostunut.Minä ihmettelen kun kysyt tuol-
        laisia.

        Minä puolestani en ole ihan nuori, mutta kyllä viimeistään armeijassa kaikki turhat halut kuviokävelyyn poistuivat.

        Nuoriso osaa nykyään seurustella muutoinkin; kaksinaismoraalin aika alkaa olla ohitse.


      • Kyselijä
        fiksumminkin voi toimia kirjoitti:

        Minä puolestani en ole ihan nuori, mutta kyllä viimeistään armeijassa kaikki turhat halut kuviokävelyyn poistuivat.

        Nuoriso osaa nykyään seurustella muutoinkin; kaksinaismoraalin aika alkaa olla ohitse.

        Kaksinaismoraalia on niin kauan kun ihminen elää.
        Ja jokaisella meistä.Valehtelet jos muuten väität.


    • asiaa!

      Voi teitä lestadiolaisparkoja. viestillä noin runsaasti lukijoita mutta kukaan ei oikeasti vastaa kysymyksiin,mutisee vain jotain ympäripyöreätä. Vastaus on,että teille on opetettu lukuisia traditioita ja uskomuksia,joiden tarkastelu ei kestäkään päivän valoa. Ja tiedättekö,minä kirjoitin tämän siitä ärtymyksestä,että useat vuodet asuin lestadiolaisten keskellä kärsien kaiken maailman käskyistä ja kielloista joita kukaan ei osaa perustella(kuten kaikki taas näimme).Jeesuksen rakastaminen ja jatkuvasti turpa rutussa kulkeminen eivät ole synonyymejä.

      • rasiaan!

        Anteeksi, mutta mikä olikaan kysymyksesi?


      • asiaa!
        rasiaan! kirjoitti:

        Anteeksi, mutta mikä olikaan kysymyksesi?

        Minulla ei ole mitään kysyttävää,viittasin kysymyksiin joilla nimimerkki "miettiväinen" starttasi tämän keskustelun.


    • kiinnostuksella

      odotan hyviä vastauksia ;)

      • tiuku

        Juu et taida saada mitään vastausta mihinkään. Minuakin on aina ihmetyttänyt, että kun lessuilla on ainut totuutensa (niinkuin sadoilla muillakin ryhmillä), niin miksi he ovat todella aina ihan hissukseen uskostaan eivätkä suo pelastustaan kenellekään muulle? Minunkin ympärillä pyörii joka päivä tosi paljon lessuja, mutta uskostaan eivät pihahda.

        Ja todella: sääntöjä näyttää olevan vaikka muille jakaa, mutta perusteluja.. ei ensinkään!


      • Yritän
        tiuku kirjoitti:

        Juu et taida saada mitään vastausta mihinkään. Minuakin on aina ihmetyttänyt, että kun lessuilla on ainut totuutensa (niinkuin sadoilla muillakin ryhmillä), niin miksi he ovat todella aina ihan hissukseen uskostaan eivätkä suo pelastustaan kenellekään muulle? Minunkin ympärillä pyörii joka päivä tosi paljon lessuja, mutta uskostaan eivät pihahda.

        Ja todella: sääntöjä näyttää olevan vaikka muille jakaa, mutta perusteluja.. ei ensinkään!

        Olen vl. mies. Tuskin osaan tyhjentävästi vastata tanssikysymykseen, mutta yritän eritellä aihetta näkökulmastamme. Ymmärrän hyvin, että ulkopuolelta tämäkin asia näyttää säännöltä, koska tanssi ei kuulu tapoihimme ja syyn selvittäminen on vaikeaa. Piirissämme on joskus sanottu - ehkä vähän humoristisesti - että "ei tanssi syntiä ole, mutta se on synti, joka tanssittaa". Olen joskus nuorena tanssinut hiukan, eikä se silloin minua tainnut pahemmin vaivata, mikä luultavasti johtui silloisesta sydämentilastani. Muistan että valssin opettelu oli hankalaa, mutta rokkijuttu helppoa. En kuitenkaan enää tanssi. En tunne siihen erityisemmin vetoa enkä halua aiheuttaa pahennusta. En myöskään halua omantunnonvaivoja, niitä tulee muutoinkin, koska olen puuttuvainen ihminen. Tietty varovaisuus taitaa olla tyypillistä meikäläisille ja varmaan syystä. Raamatun mukaan suurin kaikista on rakkaus. Me haluamme säilyttää säröttämän rakkauden keskenämme. Jos näkisin jonkun uskonveljistäni tai -sisaristani tanssivan, se saattaisi aiheuttaa minussa ahdistusta ja päin vastoin. Tämä taas toisi jännitteitä keskinäiseen rakkauteen. Vapaus menisi. Ei tuntuisi enää yhtä helpolta olla tekemisissä. Tiedän että tanssin määrittäminenkin on vaikeaa ja tansseja on hyvin monenlaisia. Joku voisi kysä, miksi en lähde kokeilemaan, josko jotkut tanssit tuntuiseivat hyvältä ja toiset eivät. Ei ole oikein mielenkiintoa. Mitä sillä voittaisin? voisiko olla niin, että koska syntisenä olen armon kautta vapaa, ei ole tarvetta. Lisäksi on mielestäni inhimillistä kayttäytymistä, että jos jokin asia arveluttaa, sitä yrittää välttää. On helpompi olla tanssimatta kokonaan kuin lähteä leikkimään tulella. Me vl. uskovaist tunnemme itsemme heikoiksi ja siksi haluamme varjella itseämme ja toisiamme, ja ennen kaikkea vaalia keskinäistä rakkauttamme. Tuskimpa siitä on ulkopuolisille yleensä suurta haittaa. Sellainen tilanne olisi varmaan kiusallinen kummallekin osapuolelle, jossa esim. joku asiasta tietämätön nainen tulisi jossakin tilanteessa hekemaan minua tanssiin. Miten siinä voisi toimia niin, ettei kumpikaan puoli pahottaisi mieltään? Osaisiko joku neuvoa? Paavali sanoo, että "Kaikki tosin ovat minulle luvalliset, vaan ei kaikki ole tarpeelliset" (1. Kor. 10:24). Ko. 10. luku sattaa muutenkin auttaa ymmärtämään ajatteluamme.


      • JuuJuu
        Yritän kirjoitti:

        Olen vl. mies. Tuskin osaan tyhjentävästi vastata tanssikysymykseen, mutta yritän eritellä aihetta näkökulmastamme. Ymmärrän hyvin, että ulkopuolelta tämäkin asia näyttää säännöltä, koska tanssi ei kuulu tapoihimme ja syyn selvittäminen on vaikeaa. Piirissämme on joskus sanottu - ehkä vähän humoristisesti - että "ei tanssi syntiä ole, mutta se on synti, joka tanssittaa". Olen joskus nuorena tanssinut hiukan, eikä se silloin minua tainnut pahemmin vaivata, mikä luultavasti johtui silloisesta sydämentilastani. Muistan että valssin opettelu oli hankalaa, mutta rokkijuttu helppoa. En kuitenkaan enää tanssi. En tunne siihen erityisemmin vetoa enkä halua aiheuttaa pahennusta. En myöskään halua omantunnonvaivoja, niitä tulee muutoinkin, koska olen puuttuvainen ihminen. Tietty varovaisuus taitaa olla tyypillistä meikäläisille ja varmaan syystä. Raamatun mukaan suurin kaikista on rakkaus. Me haluamme säilyttää säröttämän rakkauden keskenämme. Jos näkisin jonkun uskonveljistäni tai -sisaristani tanssivan, se saattaisi aiheuttaa minussa ahdistusta ja päin vastoin. Tämä taas toisi jännitteitä keskinäiseen rakkauteen. Vapaus menisi. Ei tuntuisi enää yhtä helpolta olla tekemisissä. Tiedän että tanssin määrittäminenkin on vaikeaa ja tansseja on hyvin monenlaisia. Joku voisi kysä, miksi en lähde kokeilemaan, josko jotkut tanssit tuntuiseivat hyvältä ja toiset eivät. Ei ole oikein mielenkiintoa. Mitä sillä voittaisin? voisiko olla niin, että koska syntisenä olen armon kautta vapaa, ei ole tarvetta. Lisäksi on mielestäni inhimillistä kayttäytymistä, että jos jokin asia arveluttaa, sitä yrittää välttää. On helpompi olla tanssimatta kokonaan kuin lähteä leikkimään tulella. Me vl. uskovaist tunnemme itsemme heikoiksi ja siksi haluamme varjella itseämme ja toisiamme, ja ennen kaikkea vaalia keskinäistä rakkauttamme. Tuskimpa siitä on ulkopuolisille yleensä suurta haittaa. Sellainen tilanne olisi varmaan kiusallinen kummallekin osapuolelle, jossa esim. joku asiasta tietämätön nainen tulisi jossakin tilanteessa hekemaan minua tanssiin. Miten siinä voisi toimia niin, ettei kumpikaan puoli pahottaisi mieltään? Osaisiko joku neuvoa? Paavali sanoo, että "Kaikki tosin ovat minulle luvalliset, vaan ei kaikki ole tarpeelliset" (1. Kor. 10:24). Ko. 10. luku sattaa muutenkin auttaa ymmärtämään ajatteluamme.

        Lässynlässyn!


    • minä-

      olen aivan samaa mieltä kanssasi.
      Mitä pahaa on esim tanssimisessa? (ei yhtään mitään jos multa kysytään) kyllähän ne raamatussakin tanssivat!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2575
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1927
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1645
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 83
      1512
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      113
      1398
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe