Roomalais- ja kreikkalaiskatolilaisuus

sandu

Oli tässä puhetta yhen ulkomaalaisen kanssa uskonnoista. Sanoi olevansa kristitty, niin minäkin.
Olin aatellu, että ne oli ortodoksisuus ja katolilaisuus, jotka hajaantu aikoinaan. Mutta entäs kreikkalais- ja roomalaiskatolisuus...?
Neki on hajaantuneet eri teille joskus...?
Mitä eroa niillä on? Ja miten ne liittyy kristittyihin? Protestantteihin? Ja luterilaisuuteen? Vai liittyykö?

Auttakaaa :)

Eli minä oon: Kristitty-> evankelisluterilainen-> (herätysliikket)

29

6253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -I-

      että roomalais-katolisuus on se yleisesti katolilaisuudeksi kutsuttu usko. Kreikkalais-katolilaisuus taas on ortodoksinenusko.

    • Dominicaanius

      Kreikkalais- ja roomalaiskatolisuus ovat katolisen kirkon kaksi eri riitusta. Mutta kreikkalaiskatolista kirkkoa ei saisi sotkea ortodoksikirkkoon. Kreikkalaiskatolisesta kirkosta käytetään myös nimitystä uniaattikirkko tai idän katoliset. Kreikkalaiskatolinen kirkko on paavin alainen, mutta suurimpia eroja siinä tähän ns. latinalaiseen riitukseen (jota esim. Katolinen kirkko Suomessa edustaa) ovat, että papit saavat olla naimisissa ja messu vietetään samoin kuin ortodokseilla.

      Uniaattikirkko erosi ns. virallisesti latinalaisriituksesta joskus keskiajan alkuaikoina, kun Itä-Euroopassa käytiin kamppailua siitä kuka on ns. oikeauskoinen. Luonnollisesti ennen tätä se oli jo ns. epävirallisesti olemassa. Epävirallisesti se tarkoitti sitä, että kaikki bysanttilaista riitusta noudattavat kirkot eivät olleet lähteneet paavin alaisuudesta 1050-luvun selvitteyjen jälkeen. Vaikkakin katolisen ja ortodoksisen kirkon ns. virallinen ero tapahtui vasta 1200-luvulla. Kirkon isät päättelivät, että tavallinen kansa saataisiin pysymään tutun liturgian avulla katolisena. Tuttu liturgia tässä yhteydessä siis tarkoitti ortodoksien käyttämää. Käytännössä tämä tarkoitti, että kaikki jatkui alussa ennallaan, mutta piispaksi valittiin vain ns. latinalainen piispa. Alussa uniaattikirkko saikin paljon kannatusta, mutta pikku hiljaa jäsenet alkoivat lipsua kohti ortodoksikirkkoa, mutta vakiinnutti jossain vaiheessa kuitenkin asemansa. Myöhemmin tämä kirkko on muotoutunut omaksi kokonaisuudekseen, ja latinalainen vaikutus on vähentynyt, vaikkakin uniaatit lasketaan yhtä katolisiksi ja he ovat Paavin alaisia. Uniaattikirkko on voimakkaimmillaan Itä-Euroopassa erityisesti Ukrainassa. Venäjän katolinen kirkko myös edustaa nimenomaan tätä riitusta. Latinalaisriitus ei ole päässyt Venäjälle samalla tavoin ns. pesiytymään koska roomalaiskatoliset papit eivät saaneet ennen Neuvostoliiton romahtamista moneen sataan vuoteen toimia Venäjällä (ennen neuvostovallan aikaa, katoliset papit eivät saaneet tulla Venäjälle pitkään aikaan, koska jesuiitat olivat yrittäneet vaikuttaa tsaarin valtaan keskiajalla).

      Idän katolisella kirkolla on käytössään useampia liturgia"tyyppejä" päin vastoin kuin roomalaiskatolisella, joka viettää samanlaista messua ympärimaailman. Näitä uniaattikirkoissa käytettäviä liturgioita ovat mm. Bysanttilainen (juuri se tuttu), Antikiolainen (Syyrian seuduilla käytetty), Aleksandirialainen (Afrikassa suosittu) jne.. (en muista kaikkia).

      Noh miten ne liittyvät kristittyihin? Noh hehän ovat ihan samalla kristittyjä kuin latinalaiskatoliset, luterilaiset, protestanttien vapaat suunnat ja niin edelleen...
      Protestantteihin liittyvät samoin kuin Roomalaiskatolinen kirkko, mutta eivät yhtä voimakkaasti. Uniaatit olivat nimittäin poikenneet latinalaiskatolisten tieltä keskiajan alkuvaiheessa kun taas protestantit lähtivät siltä tieltä myöhäiskeskiajalla. Sen lisäksi uniaatit ja ortodoksit ovat säilyttäneet yhteytensä roomalaiskatoliseen kirkkoon toisin kuin protestanttikirkot. Luterilaiset sisältyvät siis protestantteihin.



      Toivottavasti ei tullut äärettömästi kirjoitusvirheitä :P

      • anonyymi

        Et kai väitä, että uskot itsekään tuohon:

        >>>Uniaattikirkko erosi ns. virallisesti latinalaisriituksesta joskus keskiajan alkuaikoina, kun Itä-Euroopassa käytiin kamppailua siitä kuka on ns. oikeauskoinen. Luonnollisesti ennen tätä se oli jo ns. epävirallisesti olemassa.>Epävirallisesti se tarkoitti sitä, että kaikki bysanttilaista riitusta noudattavat kirkot eivät olleet lähteneet paavin alaisuudesta 1050-luvun selvitteyjen jälkeen.>Vaikkakin katolisen ja ortodoksisen kirkon ns. virallinen ero tapahtui vasta 1200-luvulla. Kirkon isät päättelivät, että tavallinen kansa saataisiin pysymään tutun liturgian avulla katolisena. Tuttu liturgia tässä yhteydessä siis tarkoitti ortodoksien käyttämää.>Käytännössä tämä tarkoitti, että kaikki jatkui alussa ennallaan, mutta piispaksi valittiin vain ns. latinalainen piispa.>Alussa uniaattikirkko saikin paljon kannatusta, mutta pikku hiljaa jäsenet alkoivat lipsua kohti ortodoksikirkkoa,


      • Dominicaanius harmaana
        anonyymi kirjoitti:

        Et kai väitä, että uskot itsekään tuohon:

        >>>Uniaattikirkko erosi ns. virallisesti latinalaisriituksesta joskus keskiajan alkuaikoina, kun Itä-Euroopassa käytiin kamppailua siitä kuka on ns. oikeauskoinen. Luonnollisesti ennen tätä se oli jo ns. epävirallisesti olemassa.>Epävirallisesti se tarkoitti sitä, että kaikki bysanttilaista riitusta noudattavat kirkot eivät olleet lähteneet paavin alaisuudesta 1050-luvun selvitteyjen jälkeen.>Vaikkakin katolisen ja ortodoksisen kirkon ns. virallinen ero tapahtui vasta 1200-luvulla. Kirkon isät päättelivät, että tavallinen kansa saataisiin pysymään tutun liturgian avulla katolisena. Tuttu liturgia tässä yhteydessä siis tarkoitti ortodoksien käyttämää.>Käytännössä tämä tarkoitti, että kaikki jatkui alussa ennallaan, mutta piispaksi valittiin vain ns. latinalainen piispa.>Alussa uniaattikirkko saikin paljon kannatusta, mutta pikku hiljaa jäsenet alkoivat lipsua kohti ortodoksikirkkoa,

        "Uskomatonta roskaa" on kovin voimakasta ilmaisu.
        Ja kyllä minulla on kovin voimakas taipumus uskoa asioihin joita olen lukenut slaavilaisten maiden historiaa käsittelevistä tutkimuksista.

        Olen pahoillani jos sanamuodot sinua häiritsivät. Virallisella erolla tarkoitin sitä, että perustetaan ns. virallisesti Uniaatti nimeä kantava kirkko mm. Ukrainaan.

        Paavin alaisuudesta lähtemisellä tarkoitin sitä, että julistettiin paavi harhaoppiseksi maailman-piispuus vaatimuksineen. Ja todella osa bysanttilaista riitusta käyttäneistä kirkoista ei tätä tehnyt.

        Jaa-a miksikähän oli tutumpi bysanttilainen liturgia. Ehkä siksi että ennen kirkkoja 1050-luvulla tapahtunutta eroa oli ero jo periaatteessa olemassa. Idässä oli vakiintunut erilainen liturgia kuin toisaalla Euroopassa ja ennen 1200-luvulla virallisesti vahvistettua eroa eri liturgiat olivat vahvistaneet asemansa. Eikä sitäkään kannata unohtaa, että latina ei ollut keskiajalla ainut kirkollinen kieli. Kirkkoslaavi ja kreikka pitivät myös asemansa varsin vahvoina. Kirkkoslaavi siis oli ja on yhä ortodoksisen kirkon latinaa vastaava kieli.

        Siihen en ikävä kyllä osaa vastata minkä vuoksi uniaattikirkon jäsenmäärä alkoi alkuvuosien innostuksen vuoksi lipsua. Perstuntumalla luulisin, että juuri paavikysymyksen vuoksi ja latinalaisriituksen edustajien voimakkaan innon puuttua slaavilaisten maiden politiikkaan. Ja ehkä myös siihen, että ortodoksit esim. Puolassa vihdoinkin tunnustettiin "ihmisarvoisiksi".


    • nettikatti

      Idän (Bysantin) ja lännen (Rooman) kristittyjen ero tapahtui 1000-luvun alussa, mistä ortodoksit ja katoliset.

      Ortodokseja on Suomessa sanottu ja kuulee vieläkin sanottavan "kreikkalais-katolilaisiksi", mutta oikea nimitys on siis ortodoksi. (Esim. Putin on ortodoksi, ei kreikkalais-katolilainen.)

      "Kreikkalais-katolisuus" kuuluu Katoliseen kirkkoon. (Dominicaanuksen viesti ylempänä).

    • rousku

      Nimitys "uniaatti" nähdään yleensä halventavana, vaikka monet idän katoliset eivät enää siitä loukkaannukaan (vrt. sana "mormoni"). Se on myös epätarkka, koska kaikki idän katoliset kirkot eivät ole koskaan olleet erossa katolisesta kirkosta eivätkä näin ollen myöskään liittyneet (ven. unija) siihen.

      Nimitys kreikkalaiskatolinen tarkoittaa siis idän katolisia kirkkoja. Tätä sanaa on aiemmin käytetty ortodokseista, mutta he eivät itsekään halua nykyään käyttää tätä sanaa itsestään.

    • Maisteri

      Katolisen ja ortodoksisen kirkon eroaminen on toisistaan on normaalikielenkäytössä sama asia kuin roomalais- ja kreikkalais-katolisen kirkon eroaminen toisistaan. Käsitettä kristikunnan jakaantuminen käytetään myös, vaikka aiemmin kristillisestä kirkosta olivat eronneet mm. koptilainen ja Armenian kirkko. Myöhemmin, varsinkin uskonpuhdistuksen jälkeen jakautuminen on vain lisääntynyt.

      Idän kirkolla on monta nimeä. Tietenkään Putin venäläisenä ei hyväksy kirkolle nimeä kreikkalais-katolinen. Nimitys on tullut kultuurialueesta, jonne idän kirkko syntyi. Tietenkin Putin sanoo olevansa ortodoksi, koska sana ortodoksi tarkoittaa oikein uskovaa, oikeaoppista. Yleisessä kielenkäytössä ortodoksi ja kreikkalaiskatolinen ovat sama asia.

      • Krysostomos

        Vain suomenkielen aikaisemmassa yleisessä kielenkäytössä on kreikkalaiskatolinen tarkoittanut ortodoksia.
        Jos esim. englanninkielessä käyttää termiä "creek catholic", sitä ei missään nimessä sotketa ortodokseihin!


      • m.elisabetta
        Krysostomos kirjoitti:

        Vain suomenkielen aikaisemmassa yleisessä kielenkäytössä on kreikkalaiskatolinen tarkoittanut ortodoksia.
        Jos esim. englanninkielessä käyttää termiä "creek catholic", sitä ei missään nimessä sotketa ortodokseihin!

        "Jos esim. englanninkielessä käyttää termiä "creek catholic", sitä ei missään nimessä sotketa ortodokseihin! "
        ...ei varmaan NOIN kirjoitettuna sotketakaan, sanakirjan mukaan "creek" on "poukama, lahdelma":) Että laita ensimmäisen sanan alkuun G ja kirjoita molemmat isolla.


      • rousku

        Olen tosiaan lukenut, etteivät edes Suomen ortodoksit nykyään enää halua käyttää itsestään sanaa "kreikkalaiskatolinen".


      • anonyymi
        Krysostomos kirjoitti:

        Vain suomenkielen aikaisemmassa yleisessä kielenkäytössä on kreikkalaiskatolinen tarkoittanut ortodoksia.
        Jos esim. englanninkielessä käyttää termiä "creek catholic", sitä ei missään nimessä sotketa ortodokseihin!

        "Vain suomenkielen aikaisemmassa yleisessä kielenkäytössä on kreikkalaiskatolinen tarkoittanut ortodoksia."

        Muttei käytännössä enää 2. maailmansodan jälkeisenä aikana.

        >>>Jos esim. englanninkielessä käyttää termiä "creek catholic", sitä ei missään nimessä sotketa ortodokseihin!


      • Turust
        anonyymi kirjoitti:

        "Vain suomenkielen aikaisemmassa yleisessä kielenkäytössä on kreikkalaiskatolinen tarkoittanut ortodoksia."

        Muttei käytännössä enää 2. maailmansodan jälkeisenä aikana.

        >>>Jos esim. englanninkielessä käyttää termiä "creek catholic", sitä ei missään nimessä sotketa ortodokseihin!

        kirkot kuuluvat Rooman paavin alaisuuteen käyttäen kuitenkin itäistä riitusta jota he kutsuvat Bysanttilaiseksi liturgiaksi:

        Albanian katolinen kirkko
        Valko-Venäjän katolinen kirkko
        Bulgarian katolinen kirkko
        Bysanttilaiskatolinen kirkko Amerikassa
        Tsekin katolinen kirkko
        Kroatian bysanttilaiskatolinen kirkko
        Georgian katolinen kirkko
        Unkarin katolinen kirkko
        Melkiittikatolinen kirkko
        Romanian katolinen kirkko
        Venäjän katolinen kirkko
        Karpatho-ruthenialainen katolinen kirkko
        Slovakian katolinen kirkko
        Ukrainan kreikkalaiskatolinen kirkko

        Antiokialainen liturgia:
        Maroniittikatolinen kirkko
        Syyrian katolinen kirko
        Syyrialais-malankarilainen katolinen kirkko
        Kaldelainen liturgia:
        Kaldealaiskatolinen kirkko
        Syyrialais-malabarilainen katolinen kirkko

        Armenialainen liturgia:
        Armenian katolinen kirkko
        Aleksandrialainen liturgia:
        Koptilaiskatolinen kirkko
        Etiopian katolinen kirkko

        Ainakaan kaikkien yllämainittujen liittymistä rooman katoliseen kirkkoon ei voitane pitää kovinkaan vapaaehtoisena.

        Turust


      • Vicina vieraana
        Turust kirjoitti:

        kirkot kuuluvat Rooman paavin alaisuuteen käyttäen kuitenkin itäistä riitusta jota he kutsuvat Bysanttilaiseksi liturgiaksi:

        Albanian katolinen kirkko
        Valko-Venäjän katolinen kirkko
        Bulgarian katolinen kirkko
        Bysanttilaiskatolinen kirkko Amerikassa
        Tsekin katolinen kirkko
        Kroatian bysanttilaiskatolinen kirkko
        Georgian katolinen kirkko
        Unkarin katolinen kirkko
        Melkiittikatolinen kirkko
        Romanian katolinen kirkko
        Venäjän katolinen kirkko
        Karpatho-ruthenialainen katolinen kirkko
        Slovakian katolinen kirkko
        Ukrainan kreikkalaiskatolinen kirkko

        Antiokialainen liturgia:
        Maroniittikatolinen kirkko
        Syyrian katolinen kirko
        Syyrialais-malankarilainen katolinen kirkko
        Kaldelainen liturgia:
        Kaldealaiskatolinen kirkko
        Syyrialais-malabarilainen katolinen kirkko

        Armenialainen liturgia:
        Armenian katolinen kirkko
        Aleksandrialainen liturgia:
        Koptilaiskatolinen kirkko
        Etiopian katolinen kirkko

        Ainakaan kaikkien yllämainittujen liittymistä rooman katoliseen kirkkoon ei voitane pitää kovinkaan vapaaehtoisena.

        Turust

        Olen ollut messussa Unkarissa ja kyllä siellä ainakin Budapestissa oli käytössä ihan lännen katolinen riitus. Onko Unkarin katolinen kirkko eri asia kuin Katolinen kirkko Unkarissa, kysyy tietämätön Vicina.


      • rousku
        Turust kirjoitti:

        kirkot kuuluvat Rooman paavin alaisuuteen käyttäen kuitenkin itäistä riitusta jota he kutsuvat Bysanttilaiseksi liturgiaksi:

        Albanian katolinen kirkko
        Valko-Venäjän katolinen kirkko
        Bulgarian katolinen kirkko
        Bysanttilaiskatolinen kirkko Amerikassa
        Tsekin katolinen kirkko
        Kroatian bysanttilaiskatolinen kirkko
        Georgian katolinen kirkko
        Unkarin katolinen kirkko
        Melkiittikatolinen kirkko
        Romanian katolinen kirkko
        Venäjän katolinen kirkko
        Karpatho-ruthenialainen katolinen kirkko
        Slovakian katolinen kirkko
        Ukrainan kreikkalaiskatolinen kirkko

        Antiokialainen liturgia:
        Maroniittikatolinen kirkko
        Syyrian katolinen kirko
        Syyrialais-malankarilainen katolinen kirkko
        Kaldelainen liturgia:
        Kaldealaiskatolinen kirkko
        Syyrialais-malabarilainen katolinen kirkko

        Armenialainen liturgia:
        Armenian katolinen kirkko
        Aleksandrialainen liturgia:
        Koptilaiskatolinen kirkko
        Etiopian katolinen kirkko

        Ainakaan kaikkien yllämainittujen liittymistä rooman katoliseen kirkkoon ei voitane pitää kovinkaan vapaaehtoisena.

        Turust

        Kaikki mainitsemasi kirkot eivät ole koskaan liittyneetkään katoliseen kirkkoon, koska ne eivät ole koskaan siitä eronneetkaan. Tässä taas yksi syy miksi "unioidut"- tai edes "ns. unioidut" -ilmauksia tulisi välttää. Pääsyynä tietenkin se, että termiä pidetään loukkaavana.


      • Turust
        Vicina vieraana kirjoitti:

        Olen ollut messussa Unkarissa ja kyllä siellä ainakin Budapestissa oli käytössä ihan lännen katolinen riitus. Onko Unkarin katolinen kirkko eri asia kuin Katolinen kirkko Unkarissa, kysyy tietämätön Vicina.

        sekä itäinen, että läntinen riitus? Muutoinkin tässä joutuu ev.luttina pistämään koko tyhmyytensä likoon saadakseen oikeita tietoja.

        Rousku tuossa alelempona aivan oikein toteaa "unioiduista" joka sana lienee huolimattomasti käytettynä vieläkin pahempi kuin uniaatti kirkot.

        Ehkä saamme Rouskun asiantuntevan lausuman Unkarin kirkonkin osalta?

        Turust


      • Turust
        rousku kirjoitti:

        Kaikki mainitsemasi kirkot eivät ole koskaan liittyneetkään katoliseen kirkkoon, koska ne eivät ole koskaan siitä eronneetkaan. Tässä taas yksi syy miksi "unioidut"- tai edes "ns. unioidut" -ilmauksia tulisi välttää. Pääsyynä tietenkin se, että termiä pidetään loukkaavana.

        vain osaksi:) Ketään loukkaamaton ja oikea nimitys olisi varmaankin, idän katoliset kirkot.

        Mainittujen kirkkojen liitto katolisen kirkon kanssa, jossa niillä on "sui iuris" -asema, on saanut aikaan termin unioidut kirkot, jota todellakin pidetään halventavana. Siis juuri tuosta liitosta johtuu tuo nimitys, ei niinkään siitä, että kirkot olisivat välillä kuuluneet muuhun kuin Rooman paavin alaisuuteen

        Suomessa tuo koko asia lienee yleisesti varsin huonosti tunnettu. Arvelisin ettei monikaan suomalainen käytä sanaa uniaatti. halventavassa mielessä.

        Keskustelun kannalta lienee eduksi että otit asian esiin. Ei meikäläiselle tavalliselle syntiselle ole ainakaan haitaksi, että asioita joutuu hieman tutkimaan.

        Vilkaiseppa tuota Vicinan kysymystä, en minä osaa läheskään noin vaikeisiin vastata.

        Turust


    • katolilaiset

      käyttävät omasta kirkostaan lyhyesti nimeä Katolinen kirkko. Siis pelkkä Katolinen kirkko, ei mitään etuliitettä.

      • Krysostomos

        Suomessa kun ei montaakaan kreikkalaiskatolista taida olla, niin ei tuota roomalaiskatolisuutta tarvitse mitenkään korostaa...


      • rousku
        Krysostomos kirjoitti:

        Suomessa kun ei montaakaan kreikkalaiskatolista taida olla, niin ei tuota roomalaiskatolisuutta tarvitse mitenkään korostaa...

        ...uskonpa, että Katolinen kirkko Suomessa -nimellä on rekisteröity nimenomaan katolinen kirkko kaikkine ilmentymineen, joista jurisdiktiopuolella merkittävin on roomalaiskatolinen hiippakunta. Jos tänne perustettaisiin kreikkalaiskatolinen hiippakunta, se olisi jo rekisterissä tämän myötä, ja esimerkiksi sen papeilla olisi valtion lupa vihkiä ihmisiä avioliittoon.

        Lisäksi on yleisestikin ihmisille tärkeämpää olla katolinen kuin roomalaiskatolinen. Mitäpä väliä riituksella.


      • päivänselvää
        rousku kirjoitti:

        ...uskonpa, että Katolinen kirkko Suomessa -nimellä on rekisteröity nimenomaan katolinen kirkko kaikkine ilmentymineen, joista jurisdiktiopuolella merkittävin on roomalaiskatolinen hiippakunta. Jos tänne perustettaisiin kreikkalaiskatolinen hiippakunta, se olisi jo rekisterissä tämän myötä, ja esimerkiksi sen papeilla olisi valtion lupa vihkiä ihmisiä avioliittoon.

        Lisäksi on yleisestikin ihmisille tärkeämpää olla katolinen kuin roomalaiskatolinen. Mitäpä väliä riituksella.

        "Lisäksi on yleisestikin ihmisille tärkeämpää olla katolinen kuin roomalaiskatolinen. Mitäpä väliä riituksella."

        Täsmälleen. Onhan aivan yleisesti olemassa ihmisiä, jotka eivät halua kuulua Rooman paavin alaisuuteen. Riituksesta viis.

        Kaikkien muiden kohdallahan kynnyskysymykset voidaankin ratkaista sopivin unionisopimuksin. Riituksesta viis.


      • sivusilmin
        rousku kirjoitti:

        ...uskonpa, että Katolinen kirkko Suomessa -nimellä on rekisteröity nimenomaan katolinen kirkko kaikkine ilmentymineen, joista jurisdiktiopuolella merkittävin on roomalaiskatolinen hiippakunta. Jos tänne perustettaisiin kreikkalaiskatolinen hiippakunta, se olisi jo rekisterissä tämän myötä, ja esimerkiksi sen papeilla olisi valtion lupa vihkiä ihmisiä avioliittoon.

        Lisäksi on yleisestikin ihmisille tärkeämpää olla katolinen kuin roomalaiskatolinen. Mitäpä väliä riituksella.

        "Jos tänne perustettaisiin kreikkalaiskatolinen hiippakunta, se olisi jo rekisterissä tämän myötä, ja esimerkiksi sen papeilla olisi valtion lupa vihkiä ihmisiä avioliittoon."

        Tuttavapiiriini kuuluu muuan parikymppinen naispuolinen bahaisti. Hänelläkin on jokin valtion lupa vihkiä ihmisiä avioliittoon. Ainakin on vihkinyt.

        Kaiketi uniaattipapeillekin tällainen lupa voisi järjestyä.


      • afasdfaf
        sivusilmin kirjoitti:

        "Jos tänne perustettaisiin kreikkalaiskatolinen hiippakunta, se olisi jo rekisterissä tämän myötä, ja esimerkiksi sen papeilla olisi valtion lupa vihkiä ihmisiä avioliittoon."

        Tuttavapiiriini kuuluu muuan parikymppinen naispuolinen bahaisti. Hänelläkin on jokin valtion lupa vihkiä ihmisiä avioliittoon. Ainakin on vihkinyt.

        Kaiketi uniaattipapeillekin tällainen lupa voisi järjestyä.

        Uniaattipapeilla tällainen lupa olisi automaattisesti, koska heillä olisi pappisvirka Katolinen kirkko Suomessa-systeemin kautta. Eli siihen ei tarvitse edes mitään järjestämistä. He vain tulevat tänne ja alkavat vihkiä ihmisiä.

        Onhan Hare Krishnoillakin "oikeus" vihkiä avioliittoon, ainakin omasta mielestään. Todellisuudessa he joutuvat käymään maistraatin kautta ja sitten vasta ne omat systeeminsä.


      • rousku
        sivusilmin kirjoitti:

        "Jos tänne perustettaisiin kreikkalaiskatolinen hiippakunta, se olisi jo rekisterissä tämän myötä, ja esimerkiksi sen papeilla olisi valtion lupa vihkiä ihmisiä avioliittoon."

        Tuttavapiiriini kuuluu muuan parikymppinen naispuolinen bahaisti. Hänelläkin on jokin valtion lupa vihkiä ihmisiä avioliittoon. Ainakin on vihkinyt.

        Kaiketi uniaattipapeillekin tällainen lupa voisi järjestyä.

        Kuten sinulle jo vastattiin, kreikkalaiskatolisilla papeilla on Suomessa vihkioikeus, koska he kuuluvat katoliseen kirkkoon, joka on Suomessa rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta. Ei siis ole rekisteröity vain roomalaiskatolista kirkkoa, Rooman patriarkaattia. Kreikkalaiskatoliset papit eivät näin ollen tarvitsisi mitään erillistä lupaa valtiolta. Sana uniaatti on halventava eikä kuvaa idän katolisia tarkasti.

        Suomen Bahai Yhdyskunnalla on niinikään oikeus vihkiä, koska sekin on rekisteröity yhdyskunta.


      • rousku kirjoitti:

        Kuten sinulle jo vastattiin, kreikkalaiskatolisilla papeilla on Suomessa vihkioikeus, koska he kuuluvat katoliseen kirkkoon, joka on Suomessa rekisteröity uskonnollinen yhdyskunta. Ei siis ole rekisteröity vain roomalaiskatolista kirkkoa, Rooman patriarkaattia. Kreikkalaiskatoliset papit eivät näin ollen tarvitsisi mitään erillistä lupaa valtiolta. Sana uniaatti on halventava eikä kuvaa idän katolisia tarkasti.

        Suomen Bahai Yhdyskunnalla on niinikään oikeus vihkiä, koska sekin on rekisteröity yhdyskunta.

        Minusta on kuitenkin niin, että vain luterilaisen ja ortodoksisen kirkon papeilla on vihkioikeus "automaattisesti", siis virkansa puolesta. Heidäthän luokitellaan lain edessä virkamiehiksi. Sen sijaan muiden uskonnollisten yhdyskuntien papeille tms. vihkioikeutta pitää erikseen anoa Oikeusministeriöltä. Ainakin suurten ja vakiintuneiden kirkkojen kohdalla kyse on kuitenkin enemmänkin muodollisudesta, esim. Suomen katolisilla papeilla lienee kaikilla vihkioikeus sen kummemmitta pulinoitta.


      • rousku
        Jariällä kirjoitti:

        Minusta on kuitenkin niin, että vain luterilaisen ja ortodoksisen kirkon papeilla on vihkioikeus "automaattisesti", siis virkansa puolesta. Heidäthän luokitellaan lain edessä virkamiehiksi. Sen sijaan muiden uskonnollisten yhdyskuntien papeille tms. vihkioikeutta pitää erikseen anoa Oikeusministeriöltä. Ainakin suurten ja vakiintuneiden kirkkojen kohdalla kyse on kuitenkin enemmänkin muodollisudesta, esim. Suomen katolisilla papeilla lienee kaikilla vihkioikeus sen kummemmitta pulinoitta.

        Kaivoin vähän Finlexiä.

        Avioliittolain 14. pykälän 2. ja 3. momentti:

        "Kirkollinen vihkiminen toimitetaan evankelis-luterilaisessa kirkossa tai ortodoksisessa kirkkokunnassa taikka muussa uskonnollisessa yhdyskunnassa, jolle opetusministeriö on antanut vihkimisoikeuden.

        Vihkimisoikeuksien rekisteröimisestä säädetään asetuksella."

        Avioliittolain 17. pykälä:

        "Kirkollisen vihkimisen saa toimittaa:

        1) evankelis-luterilaisessa kirkossa pappi;

        2) ortodoksisessa kirkkokunnassa pappi; sekä

        3) muussa uskonnollisessa yhdyskunnassa se, jolla yhdyskunnan järjestyksen nojalla on oikeus vihkiä avioliittoon.

        Siviilivihkimisen on velvollinen toimittamaan:

        1) laamanni ja käräjätuomari; sekä

        2) henkikirjoittaja."

        Avioliittoasetuksen pykälä 18:

        "Opetusministeriön tulee tehdä ilmoitus väestörekisterikeskukselle avioliittolain 14 §:n 2 momentin nojalla annetusta vihkimisoikeudesta.

        Ilmoituksen tulee sisältää:

        1) vihkimisoikeuden saaneen uskonnollisen yhdyskunnan nimi ja kotipaikka;

        2) päätöksen antopäivä ja sisältö; sekä

        3) kenellä uskonnollisen yhdyskunnan järjestyksen mukaan on oikeus vihkiä avioliittoon."

        Minusta tuo siis vaikuttaisi siltä, että vihkimisoikeus myönnetään uskonnolliselle yhdyskunnalle, jonka sisäinen järjestys määrää, kuka saa vihkiä. Toisaalta tuossakaan ei sanota, että oikeus tulisi automaattisesti rekisteröityneelle uskonnolliselle yhdyskunnalle, tai että rekisteröityminen olisi oikeuden myöntämisen kannalta välttämätöntä (käytännössä varmaan ainakin jälempi pitää paikkansa).


      • rousku kirjoitti:

        Kaivoin vähän Finlexiä.

        Avioliittolain 14. pykälän 2. ja 3. momentti:

        "Kirkollinen vihkiminen toimitetaan evankelis-luterilaisessa kirkossa tai ortodoksisessa kirkkokunnassa taikka muussa uskonnollisessa yhdyskunnassa, jolle opetusministeriö on antanut vihkimisoikeuden.

        Vihkimisoikeuksien rekisteröimisestä säädetään asetuksella."

        Avioliittolain 17. pykälä:

        "Kirkollisen vihkimisen saa toimittaa:

        1) evankelis-luterilaisessa kirkossa pappi;

        2) ortodoksisessa kirkkokunnassa pappi; sekä

        3) muussa uskonnollisessa yhdyskunnassa se, jolla yhdyskunnan järjestyksen nojalla on oikeus vihkiä avioliittoon.

        Siviilivihkimisen on velvollinen toimittamaan:

        1) laamanni ja käräjätuomari; sekä

        2) henkikirjoittaja."

        Avioliittoasetuksen pykälä 18:

        "Opetusministeriön tulee tehdä ilmoitus väestörekisterikeskukselle avioliittolain 14 §:n 2 momentin nojalla annetusta vihkimisoikeudesta.

        Ilmoituksen tulee sisältää:

        1) vihkimisoikeuden saaneen uskonnollisen yhdyskunnan nimi ja kotipaikka;

        2) päätöksen antopäivä ja sisältö; sekä

        3) kenellä uskonnollisen yhdyskunnan järjestyksen mukaan on oikeus vihkiä avioliittoon."

        Minusta tuo siis vaikuttaisi siltä, että vihkimisoikeus myönnetään uskonnolliselle yhdyskunnalle, jonka sisäinen järjestys määrää, kuka saa vihkiä. Toisaalta tuossakaan ei sanota, että oikeus tulisi automaattisesti rekisteröityneelle uskonnolliselle yhdyskunnalle, tai että rekisteröityminen olisi oikeuden myöntämisen kannalta välttämätöntä (käytännössä varmaan ainakin jälempi pitää paikkansa).

        Joo, olipa hyvä, että kaivoit Finlexiä! Minä kun monasti vetelin muistipohjalta vähän sinnepäin, niin kuin nytkin. :-)

        On siis tosiaankin niin, että vihkimisoikeus myönnetään uskonnolliselle yhdyskunnalla, joka saa sitten päättää, kenellä kyseisessä yhdyskunnassa on vihkioikeus. Toisaalta vain ortodoksisilla ja luterilaisilla papeilla on vihkimisoikeus virkansa puolesta, muiden kohdalla edellytetään ilmoitusta Väestörekisterikeskukselle (joka siis rekisteröi avioliitot).

        Vaikka lakitekstissä ei sanotakaan, että vihkimisoikeus edellyttää uskonnollisen yhdyskunnan rekisteröintiä, tätä tarkoitetaan varmasti käytännössä. Tähän viittaa jo sekin, että vihkimisoikeuden myöntää Opetusministeriö, joka pitää myös kirjaa Suomessa rekisteröidyistä uskonnollisista yhdyskunnista. Se taas tuskin antaisi vihkimisoikeutta sellaiselle yhdyskunnalle, jota ei edes ole rekisteröity.

        Mielenkiintoista olisi tietää, miten Opetusministeriö suhtautuisi sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, jossa vihkimisoikeus olis yhdyskunnan järjestyksen mukaan jokaisella yhyskunnan jäsenellä. Mahtaisiko ministeriö suostua myöntämään vihkioikeuden jokaiselle jäsenelle, vallankin, jos jäsenluku nousisi vaikkapa vain satoihin? Tällaisia yhdyskuntia kun on tietääkseni, mutta niiden jäsenmäärä voidaan laskea yhden tai enimmilläänkin kahden käden sormilla.

        Toinen mielenkiintoinen asia on, että lakitekstin mukaan kirkollisen vihkisen "saavat" toimittaa tietyt henkilöt, kun taas siviilivihkisen "ovat velvolliset" toimittamaan tietyt viranhaltijat. Ainakin minä tulkitsen tätä niin, että kenelläkään ei ole lakiin perustuvaa oikeutta vaatia itselleen kirkollista vihkimistä, vaan se voidaan kieltää esim. eronneilta. Sen sijaan siviilivihkiminen on objektiivinen oikeus, eikä siviilivihkijällä ole oikeutta kieltäytyä vihkimistä, mikäli henkilöt ovat esteettömät solmimaan keskenään avioliiton.


      • Maisteri

        Tietenkään Suomen roomalaiskatoliset eivät sitä roomalais-etuliitettä käytä. Käyttävätköhän muuallakaan? Katolinen tarkoittaa yleistä ja eiväthän roomalaiskatoliset pidä kirkkoa oikeastaan jakaantuneena. He ovat oikeasssa ja ainoa oikea kirkko. Muut ovat väärässä ja lähteneet eri teille.


      • Sameli36
        Jariällä kirjoitti:

        Joo, olipa hyvä, että kaivoit Finlexiä! Minä kun monasti vetelin muistipohjalta vähän sinnepäin, niin kuin nytkin. :-)

        On siis tosiaankin niin, että vihkimisoikeus myönnetään uskonnolliselle yhdyskunnalla, joka saa sitten päättää, kenellä kyseisessä yhdyskunnassa on vihkioikeus. Toisaalta vain ortodoksisilla ja luterilaisilla papeilla on vihkimisoikeus virkansa puolesta, muiden kohdalla edellytetään ilmoitusta Väestörekisterikeskukselle (joka siis rekisteröi avioliitot).

        Vaikka lakitekstissä ei sanotakaan, että vihkimisoikeus edellyttää uskonnollisen yhdyskunnan rekisteröintiä, tätä tarkoitetaan varmasti käytännössä. Tähän viittaa jo sekin, että vihkimisoikeuden myöntää Opetusministeriö, joka pitää myös kirjaa Suomessa rekisteröidyistä uskonnollisista yhdyskunnista. Se taas tuskin antaisi vihkimisoikeutta sellaiselle yhdyskunnalle, jota ei edes ole rekisteröity.

        Mielenkiintoista olisi tietää, miten Opetusministeriö suhtautuisi sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, jossa vihkimisoikeus olis yhdyskunnan järjestyksen mukaan jokaisella yhyskunnan jäsenellä. Mahtaisiko ministeriö suostua myöntämään vihkioikeuden jokaiselle jäsenelle, vallankin, jos jäsenluku nousisi vaikkapa vain satoihin? Tällaisia yhdyskuntia kun on tietääkseni, mutta niiden jäsenmäärä voidaan laskea yhden tai enimmilläänkin kahden käden sormilla.

        Toinen mielenkiintoinen asia on, että lakitekstin mukaan kirkollisen vihkisen "saavat" toimittaa tietyt henkilöt, kun taas siviilivihkisen "ovat velvolliset" toimittamaan tietyt viranhaltijat. Ainakin minä tulkitsen tätä niin, että kenelläkään ei ole lakiin perustuvaa oikeutta vaatia itselleen kirkollista vihkimistä, vaan se voidaan kieltää esim. eronneilta. Sen sijaan siviilivihkiminen on objektiivinen oikeus, eikä siviilivihkijällä ole oikeutta kieltäytyä vihkimistä, mikäli henkilöt ovat esteettömät solmimaan keskenään avioliiton.

        ...rekisteröi kaikki avioliitot, myös luterilaisten ja ortodoksisten pappien vahvistamat. Avioliiton esteiden tutkinnan (ent. kuuluttamisen) hoitaa aina maistraatti, jonka "etäpäätteitä" kirkkoherranvirastot ovat.
        Luterilaisen ja ortodoksisen kirkon mainitseminen avioliittolaissa erikseen johtuu siitä, että niillä on ollut vihkioikeus ennen kuin muille yhdyskunnille on alettu oikeuksia myöntää. Siksi lainsäätäjä myös on vanhastaan tietoinen, että näissä ns. kansankirkoissa vihkijäviranomaista sanotaan papiksi, ja on voinut kirjata asian lakitekstiin. Katolisen kirkon ja kenties myös metodistikirkon kohdalla olisi voitu menetellä samoin, mutta näille kirkkokunnille on kuitenkin suotu vapaus tässä suhteessa. Sitä paitsi - eikös katolisessa kirkossa, samoin kuin anglikaanisessakin, voi myös diakoni suorittaa vihkimisen, vai muistanko väärin?

        Uskonnollisen yhdyskunnan sisäiseksi asiaksi jää, millä edellytyksillä vihkiminen voidaan suorittaa. Luterilaisessa kirkossa esim. kirkollisen avioliiton solmimisen edellytyksenä on, että molemmat osapuolet ovat käyneet rippikoulun. Jos toinen kuuluu muuhun kristilliseen yhdyskuntaan, hänen kohdallaan tätä ei tietenkään vaadita. Lut. kirkon seurakuntapappi on velvollinen vihkimään silloin kun sen edellytykset ovat olemassa; muu pappi saa kieltäytyä millä perusteella tahansa. Palkkion ottaminen on kaikissa tapauksissa luvatonta; kohtuulliset matkakustannukset saa sitä vastoin veloittaa.


      • Yxipyhä
        Jariällä kirjoitti:

        Joo, olipa hyvä, että kaivoit Finlexiä! Minä kun monasti vetelin muistipohjalta vähän sinnepäin, niin kuin nytkin. :-)

        On siis tosiaankin niin, että vihkimisoikeus myönnetään uskonnolliselle yhdyskunnalla, joka saa sitten päättää, kenellä kyseisessä yhdyskunnassa on vihkioikeus. Toisaalta vain ortodoksisilla ja luterilaisilla papeilla on vihkimisoikeus virkansa puolesta, muiden kohdalla edellytetään ilmoitusta Väestörekisterikeskukselle (joka siis rekisteröi avioliitot).

        Vaikka lakitekstissä ei sanotakaan, että vihkimisoikeus edellyttää uskonnollisen yhdyskunnan rekisteröintiä, tätä tarkoitetaan varmasti käytännössä. Tähän viittaa jo sekin, että vihkimisoikeuden myöntää Opetusministeriö, joka pitää myös kirjaa Suomessa rekisteröidyistä uskonnollisista yhdyskunnista. Se taas tuskin antaisi vihkimisoikeutta sellaiselle yhdyskunnalle, jota ei edes ole rekisteröity.

        Mielenkiintoista olisi tietää, miten Opetusministeriö suhtautuisi sellaiseen uskonnolliseen yhdyskuntaan, jossa vihkimisoikeus olis yhdyskunnan järjestyksen mukaan jokaisella yhyskunnan jäsenellä. Mahtaisiko ministeriö suostua myöntämään vihkioikeuden jokaiselle jäsenelle, vallankin, jos jäsenluku nousisi vaikkapa vain satoihin? Tällaisia yhdyskuntia kun on tietääkseni, mutta niiden jäsenmäärä voidaan laskea yhden tai enimmilläänkin kahden käden sormilla.

        Toinen mielenkiintoinen asia on, että lakitekstin mukaan kirkollisen vihkisen "saavat" toimittaa tietyt henkilöt, kun taas siviilivihkisen "ovat velvolliset" toimittamaan tietyt viranhaltijat. Ainakin minä tulkitsen tätä niin, että kenelläkään ei ole lakiin perustuvaa oikeutta vaatia itselleen kirkollista vihkimistä, vaan se voidaan kieltää esim. eronneilta. Sen sijaan siviilivihkiminen on objektiivinen oikeus, eikä siviilivihkijällä ole oikeutta kieltäytyä vihkimistä, mikäli henkilöt ovat esteettömät solmimaan keskenään avioliiton.

        Kirjoitit "Opetusministeriö". Se muuten kirjoitetaan "opetusministeriö", koska valtionhallinnon keskeisten elinten nimet aloitetaan pienellä alkukirjaimella.

        YT: Apo_g_ryfikirjoja lueskellut Waltion Wirkamies


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe