Hasselbladien hinnat

KPy

Vanhojen Hasselblad 500:sten hinnat ovat tulleet alaspäin viimeisen vuoden aikana kun studiot myyvät ylimäärä kalustoaan siirtyessään osin digeihin. Sinänsä hyvä asia, koska nyt pystyin toteuttamaan monivuotisen haaveeni ja olen "uuden" 500C:n onnellinen omistaja.

Pienen kiertelyn jälkeen jäi pari asiaa korvan taakse:
- siirtyminen digiin ei ole vielä täydellistä, koska digikuvien säilyvyys ja säilytys ongelmia ei ole vielä ratkaistu ja
- vahat studiokamerat menevät keski-ikäisille ja vanhemmille miehille ;-) jotka toteuttavat haaveitaan sekä nuorisolle!

16

5550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ??????????

      Minäpä olen päässyt Hasseleista jo ennemmin eroon ja ostin kameran, ja sitähän en myykkään vaikka en sitä paljon enää käytäkkään. Kuusseiska on mukavempi kuin kuuskuutonen.

      Halpojahan noi Hasseleiden vanhat rungot ovat ennenkin olleet, mutta se lasitavara.....

      • Make

        samaa mieltä tuosta kokopuolesta, kyllä 6x7 on monipuolisempi, mutta hasseli on kyllä kiva kuljettaa mukana, pieni ja kevyt. Eivät korvaa toisiaan. Digikuvien säilytys ja säilyvyys on tosiaan ongelma, onneksi suurin osa kuvista tulee lyhyeen käyttöön, mutta kyllä edelleen parhaiten säilyy paperipaperille vedostettu, toonattu mustavalkokuva. Nykyisten vedosten ja tulosteiden säilyvyys nähtäneen vasta kymmenien vuosien päästä.


      • ????????????
        Make kirjoitti:

        samaa mieltä tuosta kokopuolesta, kyllä 6x7 on monipuolisempi, mutta hasseli on kyllä kiva kuljettaa mukana, pieni ja kevyt. Eivät korvaa toisiaan. Digikuvien säilytys ja säilyvyys on tosiaan ongelma, onneksi suurin osa kuvista tulee lyhyeen käyttöön, mutta kyllä edelleen parhaiten säilyy paperipaperille vedostettu, toonattu mustavalkokuva. Nykyisten vedosten ja tulosteiden säilyvyys nähtäneen vasta kymmenien vuosien päästä.

        Vajaa 2 vuotta sekä Hasseli 500 C että Mamiya RB ProS. Molempiin oli riittävästi objektiiveja. Studiossa tietenkin kuvasin RB:llä, ja Hasselia käytin aluksi miljöökuvauskeikoilla. RB:n käyttöominaisuudet kuitenkin löivät Hasselin laudalta ja aloin kanniskelemaan sitä mielellään myös ulkokuvauskeikoille. Loppujenlopuksi Hasseli jäi käyttämättömäksi joten myin pois ja ostin toisenkin Mamiyan.

        Omat kuvausreissuni eivät vaadi mitään tuntitolkulla kantamista, vaan mennään autolla paikkaan A, kuvataan ja lähdetään pois. Tavaroiden mukanakanniskelu ei kuulu tapoihini.

        Kyllähän Hasseli on näppärä peli, mutta joka kameralla on omat käyttötarkoituksensa. RB:llä kuvatessa kuvan saa yleensä rajattua valmiimmaksi, vaikka rajausvaraa negakuvauksissa aina pitää jättääkkin.

        Negamaskeihin rajattuna 66:n nega ON PIENI!


      • KPy
        ???????????? kirjoitti:

        Vajaa 2 vuotta sekä Hasseli 500 C että Mamiya RB ProS. Molempiin oli riittävästi objektiiveja. Studiossa tietenkin kuvasin RB:llä, ja Hasselia käytin aluksi miljöökuvauskeikoilla. RB:n käyttöominaisuudet kuitenkin löivät Hasselin laudalta ja aloin kanniskelemaan sitä mielellään myös ulkokuvauskeikoille. Loppujenlopuksi Hasseli jäi käyttämättömäksi joten myin pois ja ostin toisenkin Mamiyan.

        Omat kuvausreissuni eivät vaadi mitään tuntitolkulla kantamista, vaan mennään autolla paikkaan A, kuvataan ja lähdetään pois. Tavaroiden mukanakanniskelu ei kuulu tapoihini.

        Kyllähän Hasseli on näppärä peli, mutta joka kameralla on omat käyttötarkoituksensa. RB:llä kuvatessa kuvan saa yleensä rajattua valmiimmaksi, vaikka rajausvaraa negakuvauksissa aina pitää jättääkkin.

        Negamaskeihin rajattuna 66:n nega ON PIENI!

        Minulla Hasseli tulee harrastuskäyttöön kinojärjestelmän rinnalle ja kenties tulevaisuudessa korvaajaksi. Kuvaan pelkkää diaa, viimeinen mustavalkorulla tuli otettua joskus kouluaikoina. Tarkoitus on hankkia ensi keväänä myös 6x6 diaprojektori. Kannan kameraa mielelläni mukanani, viime vuosina tosin hyvin satunnaisesti kuvaten, joten kovin paljoa raskaampi järjestelmä ei enään tunnu hyvältä.

        Tämä on sellainen "takaisin perusteisiin" projekti, koska mm joutuu palaamaan erilliseen valotusmittariin. Muutenkin oletan yksittäiseen kuvaan tulevan enemmän ajatusta kuin virittimellä varustetulla automaattivalottajalla. Perusteisiin paneutumista auttaa alkuvaiheessa se, että objektiivivalikoima on vain 80mm. Salama olisi tarkoitus taas jättää pois, kuten tein yhdeksänkymmentäluvun alussa, jolloin kuvasin ainakin viisi vuotta kokonaan ilman. Vastaavasti täytyy miettiä jalustan mukaanottoa.

        Filmikustannukset kuitenkin pysyvät siedettävinä harrastuskäytössäkin, eli voi mokaillakkin.


      • ???????????
        KPy kirjoitti:

        Minulla Hasseli tulee harrastuskäyttöön kinojärjestelmän rinnalle ja kenties tulevaisuudessa korvaajaksi. Kuvaan pelkkää diaa, viimeinen mustavalkorulla tuli otettua joskus kouluaikoina. Tarkoitus on hankkia ensi keväänä myös 6x6 diaprojektori. Kannan kameraa mielelläni mukanani, viime vuosina tosin hyvin satunnaisesti kuvaten, joten kovin paljoa raskaampi järjestelmä ei enään tunnu hyvältä.

        Tämä on sellainen "takaisin perusteisiin" projekti, koska mm joutuu palaamaan erilliseen valotusmittariin. Muutenkin oletan yksittäiseen kuvaan tulevan enemmän ajatusta kuin virittimellä varustetulla automaattivalottajalla. Perusteisiin paneutumista auttaa alkuvaiheessa se, että objektiivivalikoima on vain 80mm. Salama olisi tarkoitus taas jättää pois, kuten tein yhdeksänkymmentäluvun alussa, jolloin kuvasin ainakin viisi vuotta kokonaan ilman. Vastaavasti täytyy miettiä jalustan mukaanottoa.

        Filmikustannukset kuitenkin pysyvät siedettävinä harrastuskäytössäkin, eli voi mokaillakkin.

        Tommosessa kuvauksessa onkin keskari paikallaan. On jotenkin masentavaa kun joskus rakentelee kuvausta kauan aikaa, odottelee valaistusta tai järjestelee sitä, sitten kun h-hetki koittaa niin sähkökinojärkkä laukeaa hätäisesti virittäen filmin jo seuraavaa aihetta kohti...

        Toista se on kantaa RB huoeeseen, asettaa se jalustalle haluamaansa asentoon. Järjestämällä kuvausaihe etsimestä katsellellen hyvään asentoon ja valaisemalla se siihen. Sen jälkeen otetaan miehekkäästä lankalaukaisimesta kiinni ja laukaistaan ensin peili ylös ja kamera on valmis kuvamottoon, painetaan laukaisnta syvemmälle ja keskussuljin valottaa filmin ja sen jälkeen onkin aivan hiljaista.....Walokuva on otettu!

        Tämän toki voi toistaa virittämällä ensin peilikoneisto ja sitten virittää kasetti uuteen koitokseen.

        Tämä on sitä valokuvausta!Ei mitään harkitsematonta räiskintää.


      • Jupe P.
        ??????????? kirjoitti:

        Tommosessa kuvauksessa onkin keskari paikallaan. On jotenkin masentavaa kun joskus rakentelee kuvausta kauan aikaa, odottelee valaistusta tai järjestelee sitä, sitten kun h-hetki koittaa niin sähkökinojärkkä laukeaa hätäisesti virittäen filmin jo seuraavaa aihetta kohti...

        Toista se on kantaa RB huoeeseen, asettaa se jalustalle haluamaansa asentoon. Järjestämällä kuvausaihe etsimestä katsellellen hyvään asentoon ja valaisemalla se siihen. Sen jälkeen otetaan miehekkäästä lankalaukaisimesta kiinni ja laukaistaan ensin peili ylös ja kamera on valmis kuvamottoon, painetaan laukaisnta syvemmälle ja keskussuljin valottaa filmin ja sen jälkeen onkin aivan hiljaista.....Walokuva on otettu!

        Tämän toki voi toistaa virittämällä ensin peilikoneisto ja sitten virittää kasetti uuteen koitokseen.

        Tämä on sitä valokuvausta!Ei mitään harkitsematonta räiskintää.

        Puhuitpa kauniisti RB:n puolesta. Itse olen aivan samaa mieltä. Kun tarpeeksi nopeasti ruuvaa tarkennuksen päästä päähän, voi palkeesta saada irti C duurin. ;)

        Ja se monikäyttöisyys! tuosta kohteesta saisikin kivan mustavalkokuvan, no vaihdanpa kasetin ja otan siitä mustavalkokuvan. Tai tuosta saisi kivan värikuvan, no vaihdetaanpa taas kasettia. Teeppä sama kinojärkkärillä perässä, niin menee monta metriä filmiä haaskiin.

        Olen aivan ihastunut Mamiyaan, vaikken sellaista ole itse omistanutkaan kuin kuukauden päivät vasta.


      • ??????????
        Jupe P. kirjoitti:

        Puhuitpa kauniisti RB:n puolesta. Itse olen aivan samaa mieltä. Kun tarpeeksi nopeasti ruuvaa tarkennuksen päästä päähän, voi palkeesta saada irti C duurin. ;)

        Ja se monikäyttöisyys! tuosta kohteesta saisikin kivan mustavalkokuvan, no vaihdanpa kasetin ja otan siitä mustavalkokuvan. Tai tuosta saisi kivan värikuvan, no vaihdetaanpa taas kasettia. Teeppä sama kinojärkkärillä perässä, niin menee monta metriä filmiä haaskiin.

        Olen aivan ihastunut Mamiyaan, vaikken sellaista ole itse omistanutkaan kuin kuukauden päivät vasta.

        Jesss!!!!!

        Ei se Hasselikaan paha oo....


      • Make
        ???????????? kirjoitti:

        Vajaa 2 vuotta sekä Hasseli 500 C että Mamiya RB ProS. Molempiin oli riittävästi objektiiveja. Studiossa tietenkin kuvasin RB:llä, ja Hasselia käytin aluksi miljöökuvauskeikoilla. RB:n käyttöominaisuudet kuitenkin löivät Hasselin laudalta ja aloin kanniskelemaan sitä mielellään myös ulkokuvauskeikoille. Loppujenlopuksi Hasseli jäi käyttämättömäksi joten myin pois ja ostin toisenkin Mamiyan.

        Omat kuvausreissuni eivät vaadi mitään tuntitolkulla kantamista, vaan mennään autolla paikkaan A, kuvataan ja lähdetään pois. Tavaroiden mukanakanniskelu ei kuulu tapoihini.

        Kyllähän Hasseli on näppärä peli, mutta joka kameralla on omat käyttötarkoituksensa. RB:llä kuvatessa kuvan saa yleensä rajattua valmiimmaksi, vaikka rajausvaraa negakuvauksissa aina pitää jättääkkin.

        Negamaskeihin rajattuna 66:n nega ON PIENI!

        joka sana! Mulla oli samankaltainen tilanne, tosin 500 C/M ja Mamiyan RB Pro SD ja palkki. 6x6 on maskeissa tosiaan pieni, sama kuin 6x45, kun taas 6x7sta saa kaiken irti. Kyllä Mamiyat on pirun hyviä kameroita, niin RB, kuin RZkin.


      • Make
        ??????????? kirjoitti:

        Tommosessa kuvauksessa onkin keskari paikallaan. On jotenkin masentavaa kun joskus rakentelee kuvausta kauan aikaa, odottelee valaistusta tai järjestelee sitä, sitten kun h-hetki koittaa niin sähkökinojärkkä laukeaa hätäisesti virittäen filmin jo seuraavaa aihetta kohti...

        Toista se on kantaa RB huoeeseen, asettaa se jalustalle haluamaansa asentoon. Järjestämällä kuvausaihe etsimestä katsellellen hyvään asentoon ja valaisemalla se siihen. Sen jälkeen otetaan miehekkäästä lankalaukaisimesta kiinni ja laukaistaan ensin peili ylös ja kamera on valmis kuvamottoon, painetaan laukaisnta syvemmälle ja keskussuljin valottaa filmin ja sen jälkeen onkin aivan hiljaista.....Walokuva on otettu!

        Tämän toki voi toistaa virittämällä ensin peilikoneisto ja sitten virittää kasetti uuteen koitokseen.

        Tämä on sitä valokuvausta!Ei mitään harkitsematonta räiskintää.

        tunne se vain korostuu, kun siirtyy palkkiin, silloin sitä vasta tulee mietittyä tarkkaan kaikki. Ja filmiäkin voi vaihtaa entistä kätevämmin :) Rb:n kanssa tuskailee monesti terävyysalueen kanssa, siihen palkki tuo omat helpotuksensa.


      • ???????
        Make kirjoitti:

        tunne se vain korostuu, kun siirtyy palkkiin, silloin sitä vasta tulee mietittyä tarkkaan kaikki. Ja filmiäkin voi vaihtaa entistä kätevämmin :) Rb:n kanssa tuskailee monesti terävyysalueen kanssa, siihen palkki tuo omat helpotuksensa.

        Palkkia ei ole tullut käytettyä kuin päivä harjoitusmielessä.... sehän se kova sana olisikin.

        RB:n kanssa kun lähtee miljöökuvauksille, niin valaisinkalustokin pitää olla samaa luokkaa. Ihan miillään käsisalamoilla ei kovin suuria valaista.


      • Make
        ??????? kirjoitti:

        Palkkia ei ole tullut käytettyä kuin päivä harjoitusmielessä.... sehän se kova sana olisikin.

        RB:n kanssa kun lähtee miljöökuvauksille, niin valaisinkalustokin pitää olla samaa luokkaa. Ihan miillään käsisalamoilla ei kovin suuria valaista.

        kyllähän sitä kalustoa mukana on kuljetettava. Ja kyllä studiosalamat on kuitenkin paljon paremmat kuin pikkutuikut. Valon laatu on aivan toinen ja ohjausvaloista on hurjasti apua.


    • Tiuhti

      Mutta eihäs hasselia tarvi myydä siirryttäessä digiin--pitää vaan ostaa digiperä eli vaiks phase one. Ovat kyllä hintavia, mutta jos ammatikseen kuvaa.

      Itse haaveilen Hasselista, mutta myös kuvausinspiraatiosta. Hasseli on ollut kesälainassa-ruutuakaan ei oo valoitettu. Aattelin kyllä ottaa mukaan kun kömmin ja kipuan Fujin huipulle...onneksi mulla on kantaja, ku oon niin pieni ja heiveröinen.

    • KPy

      Sain valotusmittarin juuri. Kohta kokeilemaan rulla tai pari.

      • ??????????

        Siitä se alkaa.....on se VÄHÄN toista kuin kinokamerat...


      • KPy
        ?????????? kirjoitti:

        Siitä se alkaa.....on se VÄHÄN toista kuin kinokamerat...

        Nyt muutaman rullan jälkeen täytyy myöntää, että tämä on kivaa! Mietin aluksi laajakulmaa seuraavaksi hankinnaksi, mutta taidan päätyä omaan 6*6 diaprojektoriin.

        Parasta on se ajatuksen tunne, joka oli jo hävinnyt kuvattaessa virittimellä varustetulla AE1progella. Päätin juuri myydä Canon'n ylimääräiset pois ja jättää vain FTb:n ja lasit lapsille harjoituskamerraksi.


      • KPy
        KPy kirjoitti:

        Nyt muutaman rullan jälkeen täytyy myöntää, että tämä on kivaa! Mietin aluksi laajakulmaa seuraavaksi hankinnaksi, mutta taidan päätyä omaan 6*6 diaprojektoriin.

        Parasta on se ajatuksen tunne, joka oli jo hävinnyt kuvattaessa virittimellä varustetulla AE1progella. Päätin juuri myydä Canon'n ylimääräiset pois ja jättää vain FTb:n ja lasit lapsille harjoituskamerraksi.

        Muutama rulla kuvattu ja nyt tuntuu kamera olevan vähitellen sinut. Saan kaikki 12 kuvaa onnistumaan - tai siis valottumaan. Yksi kuva on tähän mennessä ollut sellainen, että sitä voisi pitää jo osin onnistuneena valokuvana.

        Eilen kävin vähän fiilistelemässä iltapäivän aurinkoa meren rannalla ja odotan innokkaasti tulosta. Tällä hetkellä ainakin tuntuu, että kuvausharrastuksen laajentamisen suunta oli oikea ja digitaalijärjestelmä saa odottaa vielä muutaman vuoden. Ja saahan Halsseliin silloin käytettyjä digiperiä kohtuuhintaan :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      97
      8903
    2. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      91
      8725
    3. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

      ...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      14
      7793
    4. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

      Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      175
      6203
    5. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      58
      5288
    6. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

      Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      23
      4315
    7. Onnettomuus

      Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      5
      4190
    8. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

      Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      38
      4113
    9. Tuntuuko ettet tiedä

      Enää miten toimia mun suhteen. Kun en taida tietää itsekään
      Ikävä
      37
      3899
    10. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

      Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      78
      3790
    Aihe