Hasselbladien hinnat

KPy

Vanhojen Hasselblad 500:sten hinnat ovat tulleet alaspäin viimeisen vuoden aikana kun studiot myyvät ylimäärä kalustoaan siirtyessään osin digeihin. Sinänsä hyvä asia, koska nyt pystyin toteuttamaan monivuotisen haaveeni ja olen "uuden" 500C:n onnellinen omistaja.

Pienen kiertelyn jälkeen jäi pari asiaa korvan taakse:
- siirtyminen digiin ei ole vielä täydellistä, koska digikuvien säilyvyys ja säilytys ongelmia ei ole vielä ratkaistu ja
- vahat studiokamerat menevät keski-ikäisille ja vanhemmille miehille ;-) jotka toteuttavat haaveitaan sekä nuorisolle!

16

5532

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ??????????

      Minäpä olen päässyt Hasseleista jo ennemmin eroon ja ostin kameran, ja sitähän en myykkään vaikka en sitä paljon enää käytäkkään. Kuusseiska on mukavempi kuin kuuskuutonen.

      Halpojahan noi Hasseleiden vanhat rungot ovat ennenkin olleet, mutta se lasitavara.....

      • Make

        samaa mieltä tuosta kokopuolesta, kyllä 6x7 on monipuolisempi, mutta hasseli on kyllä kiva kuljettaa mukana, pieni ja kevyt. Eivät korvaa toisiaan. Digikuvien säilytys ja säilyvyys on tosiaan ongelma, onneksi suurin osa kuvista tulee lyhyeen käyttöön, mutta kyllä edelleen parhaiten säilyy paperipaperille vedostettu, toonattu mustavalkokuva. Nykyisten vedosten ja tulosteiden säilyvyys nähtäneen vasta kymmenien vuosien päästä.


      • ????????????
        Make kirjoitti:

        samaa mieltä tuosta kokopuolesta, kyllä 6x7 on monipuolisempi, mutta hasseli on kyllä kiva kuljettaa mukana, pieni ja kevyt. Eivät korvaa toisiaan. Digikuvien säilytys ja säilyvyys on tosiaan ongelma, onneksi suurin osa kuvista tulee lyhyeen käyttöön, mutta kyllä edelleen parhaiten säilyy paperipaperille vedostettu, toonattu mustavalkokuva. Nykyisten vedosten ja tulosteiden säilyvyys nähtäneen vasta kymmenien vuosien päästä.

        Vajaa 2 vuotta sekä Hasseli 500 C että Mamiya RB ProS. Molempiin oli riittävästi objektiiveja. Studiossa tietenkin kuvasin RB:llä, ja Hasselia käytin aluksi miljöökuvauskeikoilla. RB:n käyttöominaisuudet kuitenkin löivät Hasselin laudalta ja aloin kanniskelemaan sitä mielellään myös ulkokuvauskeikoille. Loppujenlopuksi Hasseli jäi käyttämättömäksi joten myin pois ja ostin toisenkin Mamiyan.

        Omat kuvausreissuni eivät vaadi mitään tuntitolkulla kantamista, vaan mennään autolla paikkaan A, kuvataan ja lähdetään pois. Tavaroiden mukanakanniskelu ei kuulu tapoihini.

        Kyllähän Hasseli on näppärä peli, mutta joka kameralla on omat käyttötarkoituksensa. RB:llä kuvatessa kuvan saa yleensä rajattua valmiimmaksi, vaikka rajausvaraa negakuvauksissa aina pitää jättääkkin.

        Negamaskeihin rajattuna 66:n nega ON PIENI!


      • KPy
        ???????????? kirjoitti:

        Vajaa 2 vuotta sekä Hasseli 500 C että Mamiya RB ProS. Molempiin oli riittävästi objektiiveja. Studiossa tietenkin kuvasin RB:llä, ja Hasselia käytin aluksi miljöökuvauskeikoilla. RB:n käyttöominaisuudet kuitenkin löivät Hasselin laudalta ja aloin kanniskelemaan sitä mielellään myös ulkokuvauskeikoille. Loppujenlopuksi Hasseli jäi käyttämättömäksi joten myin pois ja ostin toisenkin Mamiyan.

        Omat kuvausreissuni eivät vaadi mitään tuntitolkulla kantamista, vaan mennään autolla paikkaan A, kuvataan ja lähdetään pois. Tavaroiden mukanakanniskelu ei kuulu tapoihini.

        Kyllähän Hasseli on näppärä peli, mutta joka kameralla on omat käyttötarkoituksensa. RB:llä kuvatessa kuvan saa yleensä rajattua valmiimmaksi, vaikka rajausvaraa negakuvauksissa aina pitää jättääkkin.

        Negamaskeihin rajattuna 66:n nega ON PIENI!

        Minulla Hasseli tulee harrastuskäyttöön kinojärjestelmän rinnalle ja kenties tulevaisuudessa korvaajaksi. Kuvaan pelkkää diaa, viimeinen mustavalkorulla tuli otettua joskus kouluaikoina. Tarkoitus on hankkia ensi keväänä myös 6x6 diaprojektori. Kannan kameraa mielelläni mukanani, viime vuosina tosin hyvin satunnaisesti kuvaten, joten kovin paljoa raskaampi järjestelmä ei enään tunnu hyvältä.

        Tämä on sellainen "takaisin perusteisiin" projekti, koska mm joutuu palaamaan erilliseen valotusmittariin. Muutenkin oletan yksittäiseen kuvaan tulevan enemmän ajatusta kuin virittimellä varustetulla automaattivalottajalla. Perusteisiin paneutumista auttaa alkuvaiheessa se, että objektiivivalikoima on vain 80mm. Salama olisi tarkoitus taas jättää pois, kuten tein yhdeksänkymmentäluvun alussa, jolloin kuvasin ainakin viisi vuotta kokonaan ilman. Vastaavasti täytyy miettiä jalustan mukaanottoa.

        Filmikustannukset kuitenkin pysyvät siedettävinä harrastuskäytössäkin, eli voi mokaillakkin.


      • ???????????
        KPy kirjoitti:

        Minulla Hasseli tulee harrastuskäyttöön kinojärjestelmän rinnalle ja kenties tulevaisuudessa korvaajaksi. Kuvaan pelkkää diaa, viimeinen mustavalkorulla tuli otettua joskus kouluaikoina. Tarkoitus on hankkia ensi keväänä myös 6x6 diaprojektori. Kannan kameraa mielelläni mukanani, viime vuosina tosin hyvin satunnaisesti kuvaten, joten kovin paljoa raskaampi järjestelmä ei enään tunnu hyvältä.

        Tämä on sellainen "takaisin perusteisiin" projekti, koska mm joutuu palaamaan erilliseen valotusmittariin. Muutenkin oletan yksittäiseen kuvaan tulevan enemmän ajatusta kuin virittimellä varustetulla automaattivalottajalla. Perusteisiin paneutumista auttaa alkuvaiheessa se, että objektiivivalikoima on vain 80mm. Salama olisi tarkoitus taas jättää pois, kuten tein yhdeksänkymmentäluvun alussa, jolloin kuvasin ainakin viisi vuotta kokonaan ilman. Vastaavasti täytyy miettiä jalustan mukaanottoa.

        Filmikustannukset kuitenkin pysyvät siedettävinä harrastuskäytössäkin, eli voi mokaillakkin.

        Tommosessa kuvauksessa onkin keskari paikallaan. On jotenkin masentavaa kun joskus rakentelee kuvausta kauan aikaa, odottelee valaistusta tai järjestelee sitä, sitten kun h-hetki koittaa niin sähkökinojärkkä laukeaa hätäisesti virittäen filmin jo seuraavaa aihetta kohti...

        Toista se on kantaa RB huoeeseen, asettaa se jalustalle haluamaansa asentoon. Järjestämällä kuvausaihe etsimestä katsellellen hyvään asentoon ja valaisemalla se siihen. Sen jälkeen otetaan miehekkäästä lankalaukaisimesta kiinni ja laukaistaan ensin peili ylös ja kamera on valmis kuvamottoon, painetaan laukaisnta syvemmälle ja keskussuljin valottaa filmin ja sen jälkeen onkin aivan hiljaista.....Walokuva on otettu!

        Tämän toki voi toistaa virittämällä ensin peilikoneisto ja sitten virittää kasetti uuteen koitokseen.

        Tämä on sitä valokuvausta!Ei mitään harkitsematonta räiskintää.


      • Jupe P.
        ??????????? kirjoitti:

        Tommosessa kuvauksessa onkin keskari paikallaan. On jotenkin masentavaa kun joskus rakentelee kuvausta kauan aikaa, odottelee valaistusta tai järjestelee sitä, sitten kun h-hetki koittaa niin sähkökinojärkkä laukeaa hätäisesti virittäen filmin jo seuraavaa aihetta kohti...

        Toista se on kantaa RB huoeeseen, asettaa se jalustalle haluamaansa asentoon. Järjestämällä kuvausaihe etsimestä katsellellen hyvään asentoon ja valaisemalla se siihen. Sen jälkeen otetaan miehekkäästä lankalaukaisimesta kiinni ja laukaistaan ensin peili ylös ja kamera on valmis kuvamottoon, painetaan laukaisnta syvemmälle ja keskussuljin valottaa filmin ja sen jälkeen onkin aivan hiljaista.....Walokuva on otettu!

        Tämän toki voi toistaa virittämällä ensin peilikoneisto ja sitten virittää kasetti uuteen koitokseen.

        Tämä on sitä valokuvausta!Ei mitään harkitsematonta räiskintää.

        Puhuitpa kauniisti RB:n puolesta. Itse olen aivan samaa mieltä. Kun tarpeeksi nopeasti ruuvaa tarkennuksen päästä päähän, voi palkeesta saada irti C duurin. ;)

        Ja se monikäyttöisyys! tuosta kohteesta saisikin kivan mustavalkokuvan, no vaihdanpa kasetin ja otan siitä mustavalkokuvan. Tai tuosta saisi kivan värikuvan, no vaihdetaanpa taas kasettia. Teeppä sama kinojärkkärillä perässä, niin menee monta metriä filmiä haaskiin.

        Olen aivan ihastunut Mamiyaan, vaikken sellaista ole itse omistanutkaan kuin kuukauden päivät vasta.


      • ??????????
        Jupe P. kirjoitti:

        Puhuitpa kauniisti RB:n puolesta. Itse olen aivan samaa mieltä. Kun tarpeeksi nopeasti ruuvaa tarkennuksen päästä päähän, voi palkeesta saada irti C duurin. ;)

        Ja se monikäyttöisyys! tuosta kohteesta saisikin kivan mustavalkokuvan, no vaihdanpa kasetin ja otan siitä mustavalkokuvan. Tai tuosta saisi kivan värikuvan, no vaihdetaanpa taas kasettia. Teeppä sama kinojärkkärillä perässä, niin menee monta metriä filmiä haaskiin.

        Olen aivan ihastunut Mamiyaan, vaikken sellaista ole itse omistanutkaan kuin kuukauden päivät vasta.

        Jesss!!!!!

        Ei se Hasselikaan paha oo....


      • Make
        ???????????? kirjoitti:

        Vajaa 2 vuotta sekä Hasseli 500 C että Mamiya RB ProS. Molempiin oli riittävästi objektiiveja. Studiossa tietenkin kuvasin RB:llä, ja Hasselia käytin aluksi miljöökuvauskeikoilla. RB:n käyttöominaisuudet kuitenkin löivät Hasselin laudalta ja aloin kanniskelemaan sitä mielellään myös ulkokuvauskeikoille. Loppujenlopuksi Hasseli jäi käyttämättömäksi joten myin pois ja ostin toisenkin Mamiyan.

        Omat kuvausreissuni eivät vaadi mitään tuntitolkulla kantamista, vaan mennään autolla paikkaan A, kuvataan ja lähdetään pois. Tavaroiden mukanakanniskelu ei kuulu tapoihini.

        Kyllähän Hasseli on näppärä peli, mutta joka kameralla on omat käyttötarkoituksensa. RB:llä kuvatessa kuvan saa yleensä rajattua valmiimmaksi, vaikka rajausvaraa negakuvauksissa aina pitää jättääkkin.

        Negamaskeihin rajattuna 66:n nega ON PIENI!

        joka sana! Mulla oli samankaltainen tilanne, tosin 500 C/M ja Mamiyan RB Pro SD ja palkki. 6x6 on maskeissa tosiaan pieni, sama kuin 6x45, kun taas 6x7sta saa kaiken irti. Kyllä Mamiyat on pirun hyviä kameroita, niin RB, kuin RZkin.


      • Make
        ??????????? kirjoitti:

        Tommosessa kuvauksessa onkin keskari paikallaan. On jotenkin masentavaa kun joskus rakentelee kuvausta kauan aikaa, odottelee valaistusta tai järjestelee sitä, sitten kun h-hetki koittaa niin sähkökinojärkkä laukeaa hätäisesti virittäen filmin jo seuraavaa aihetta kohti...

        Toista se on kantaa RB huoeeseen, asettaa se jalustalle haluamaansa asentoon. Järjestämällä kuvausaihe etsimestä katsellellen hyvään asentoon ja valaisemalla se siihen. Sen jälkeen otetaan miehekkäästä lankalaukaisimesta kiinni ja laukaistaan ensin peili ylös ja kamera on valmis kuvamottoon, painetaan laukaisnta syvemmälle ja keskussuljin valottaa filmin ja sen jälkeen onkin aivan hiljaista.....Walokuva on otettu!

        Tämän toki voi toistaa virittämällä ensin peilikoneisto ja sitten virittää kasetti uuteen koitokseen.

        Tämä on sitä valokuvausta!Ei mitään harkitsematonta räiskintää.

        tunne se vain korostuu, kun siirtyy palkkiin, silloin sitä vasta tulee mietittyä tarkkaan kaikki. Ja filmiäkin voi vaihtaa entistä kätevämmin :) Rb:n kanssa tuskailee monesti terävyysalueen kanssa, siihen palkki tuo omat helpotuksensa.


      • ???????
        Make kirjoitti:

        tunne se vain korostuu, kun siirtyy palkkiin, silloin sitä vasta tulee mietittyä tarkkaan kaikki. Ja filmiäkin voi vaihtaa entistä kätevämmin :) Rb:n kanssa tuskailee monesti terävyysalueen kanssa, siihen palkki tuo omat helpotuksensa.

        Palkkia ei ole tullut käytettyä kuin päivä harjoitusmielessä.... sehän se kova sana olisikin.

        RB:n kanssa kun lähtee miljöökuvauksille, niin valaisinkalustokin pitää olla samaa luokkaa. Ihan miillään käsisalamoilla ei kovin suuria valaista.


      • Make
        ??????? kirjoitti:

        Palkkia ei ole tullut käytettyä kuin päivä harjoitusmielessä.... sehän se kova sana olisikin.

        RB:n kanssa kun lähtee miljöökuvauksille, niin valaisinkalustokin pitää olla samaa luokkaa. Ihan miillään käsisalamoilla ei kovin suuria valaista.

        kyllähän sitä kalustoa mukana on kuljetettava. Ja kyllä studiosalamat on kuitenkin paljon paremmat kuin pikkutuikut. Valon laatu on aivan toinen ja ohjausvaloista on hurjasti apua.


    • Tiuhti

      Mutta eihäs hasselia tarvi myydä siirryttäessä digiin--pitää vaan ostaa digiperä eli vaiks phase one. Ovat kyllä hintavia, mutta jos ammatikseen kuvaa.

      Itse haaveilen Hasselista, mutta myös kuvausinspiraatiosta. Hasseli on ollut kesälainassa-ruutuakaan ei oo valoitettu. Aattelin kyllä ottaa mukaan kun kömmin ja kipuan Fujin huipulle...onneksi mulla on kantaja, ku oon niin pieni ja heiveröinen.

    • KPy

      Sain valotusmittarin juuri. Kohta kokeilemaan rulla tai pari.

      • ??????????

        Siitä se alkaa.....on se VÄHÄN toista kuin kinokamerat...


      • KPy
        ?????????? kirjoitti:

        Siitä se alkaa.....on se VÄHÄN toista kuin kinokamerat...

        Nyt muutaman rullan jälkeen täytyy myöntää, että tämä on kivaa! Mietin aluksi laajakulmaa seuraavaksi hankinnaksi, mutta taidan päätyä omaan 6*6 diaprojektoriin.

        Parasta on se ajatuksen tunne, joka oli jo hävinnyt kuvattaessa virittimellä varustetulla AE1progella. Päätin juuri myydä Canon'n ylimääräiset pois ja jättää vain FTb:n ja lasit lapsille harjoituskamerraksi.


      • KPy
        KPy kirjoitti:

        Nyt muutaman rullan jälkeen täytyy myöntää, että tämä on kivaa! Mietin aluksi laajakulmaa seuraavaksi hankinnaksi, mutta taidan päätyä omaan 6*6 diaprojektoriin.

        Parasta on se ajatuksen tunne, joka oli jo hävinnyt kuvattaessa virittimellä varustetulla AE1progella. Päätin juuri myydä Canon'n ylimääräiset pois ja jättää vain FTb:n ja lasit lapsille harjoituskamerraksi.

        Muutama rulla kuvattu ja nyt tuntuu kamera olevan vähitellen sinut. Saan kaikki 12 kuvaa onnistumaan - tai siis valottumaan. Yksi kuva on tähän mennessä ollut sellainen, että sitä voisi pitää jo osin onnistuneena valokuvana.

        Eilen kävin vähän fiilistelemässä iltapäivän aurinkoa meren rannalla ja odotan innokkaasti tulosta. Tällä hetkellä ainakin tuntuu, että kuvausharrastuksen laajentamisen suunta oli oikea ja digitaalijärjestelmä saa odottaa vielä muutaman vuoden. Ja saahan Halsseliin silloin käytettyjä digiperiä kohtuuhintaan :-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1383
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1350
    3. 76
      1145
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1096
    5. j miehelle

      Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      81
      934
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

      Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      77
      911
    7. Me emme...

      Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      36
      889
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

      Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      845
    9. Korjaamo Kiesifix

      Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      821
    10. Satonen Kelaan, on paras mies ?

      Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      815
    Aihe