jo aikuiset teiniäidit

kysymys teille

Nyt kun olette jo itse päässeet aikuisikään ja lapsenne on kenties jo teini-iässä, niin toivotteko että oma lapsenne tekee ensimmäisen lapsensa jo teini-iässä?

Oletko valmis hyväksymään lapsesi ratkaisun yhtä lailla kun pidit aikoinasi oman pääsi päättäessäsi synnyttää teininä? Oletko valmis mummoksi kolmekymppisenä?

ja teillä, joilla on neljä-viisi vuotiaita tällä hetkellä, miltä tuntuu ajatus, että jo kymmenen vuoden päästä nuo pienet hiekkalaatikolla leikkijät leikkivät oikeita vauvaleikkejä?

Tarkoitukseni ei ole arvostella ketään, vaan ihan mielenkiinnosta kyselen.

8

1295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä

      valmis vaikka mummoksi nyt 30 v., mutta poikani 15 v. ei olisi valmis isäksi... Mutta eipähän ollut aikoinaan "isänsäkään" (17v.)... Jos niin kävisi, että lapsi olisi tulossa, se olisi nuorten oma päätös mitä tehdä...

    • Jaana

      Olen 32-vuotias ja sain esikoiseni 17-vuotiaana, mieheni oli 18v. Esikoinen on siis nyt teini-iässä ja tottakai toivon hänen hoitavan ensin opintonsa ja odottavan kauemman kuin minä odotin. Silti lapseni teinivanhemmuus ei olisi mikään kauhistus - siitäkin selviää. Tukisin lapseni ratkaisua mitä tahansa hän sitten päättäisikin. Teinivanhemmuuteen en kannusta.

      Itse olen valmis mummoksi kun sen aika on. Iästä viis. Itselleni elämä on osoittanut sen, että uskomalla ja jaksamalla yrittää saa elämästä tehtyä itselleen hyvän ja itsensä näköisen - vaikka tekisikin toisin kuin muiden mielestä oikein olisi.

      Mieheni kanssa vietimme keväällä 14-vuotis hääpäivää, enkä hetkeäkään ole ratkaisuamme katunut.

    • Esikoiseni on nyt 12- vuotias, poika. Ainoa tyttäreni on 7- vuotias, lapsia on kaikiaan neljä.
      Olisin valmis hyväksymään lapseni ratkaisun, oli hänen ikänsä sitten mikä vaan. Luulenpa, että abortti voisi ottaa minuun kovemmin kuin lapsen pitäminen. Jos lapsi kuitenkin valitsisi abortin, en voisi hänen päätään muuhun suuntaan kääntää, mutta tuntisin itse epäonnistuneeni jossain, jos lepsilleni en olisikaan onnistunut välittämään samaa elämän kunnioittamisen käsitystä kuin minulla itselläni on.
      Olisin niin ikään valmis mummoksi nuorenakin, ei mummun todellakaan tarvitse olla harmaa ja ryppyinen ollakseen mummu.

      Tietysti soisin, että lapseni huolehtisi ehkäisystä, ja raskaus sitten aikanaan olisi suunniteltu. Omasta kokemuksesta voin vaan sanoa, että moni asia (esim opiskelu) olisi kieltämättä ollut helpompaa ilman lapsia. Ei lasten kanssa opiskelukaan ole mahdotonta, mutta tottakai toivon että lapseni koittaisivat päästä vähän helpommalla kuin minä aikanani, että he oppisivat minun tekemisistäni edes jotain.

    • Äiti20vee

      Vanhempi poikani on nyt 4v, tietenkin hyväksyisin sen että hänestä tulisi isä 16 vuotiaana, niinkuin minustakin tuli äiti. Mutta ennemmin haluaisin että hän kävisi koulunsa loppuun ja hankkisi työpaikan ja tekisi lapset vasta sitten, vaikka 22 vuotiaana. Koska itselläni ei ole koulutusta, saati työpaikkaa...

      Olen valmis mummoksi ihan koska vain. Jos poika saisi lapsen 16 vuotiaana niin olisin mummo jo 32 vuotiaana.

      Ihmeellistä puhua tällaisia kun lapsi on vasta 4vee =)

    • nimessä

      haluaisi, että omat lapseni teineinä tekisi lapsia, vaikka itse niin teinkin!

      Mutta jos niin kävisi pakkohan se olisi hyväksyä!

    • mietiskelijä äiti

      lapseni on nyt 9vuotias ja minä 26 vuotias.tottakai olisin lapseni tukena jos hankkiusi nuorena myös lapsen.itsellä oli koulutus silloin kesken,kun tulin raskaaksi,mutta kun vauva oli 9kk kävin kouluni loppuun.ja samaan aikaan menin myös töihin.ihan yhtälailla "aikuiset" äidit saattavat olla vielä opiskelemassa kun lapsi syntyy,mutta mielestäni on itsestä kiinni,hoidatko omat peruasiat elämääsi kuntoon vai et.joten ehkä mieleipiteeni lapseni teiniäitiydestä riippuu vähän näistäkin asioista.kuinka olisi miettinyt asiat etukäteen,koulu?raha?parisuhde?vastuu?yms....

    • Rapunainen

      Isä oli 17v. ja minä 18v. Poika nyt 8,5v.
      Mä olen rehellisesti kertonut sen että oltiin nuoria enkä toivo kenellekkään samaa tilannetta.
      Moni asia ois nyt vanhempana ollut helpompaa :)

    • Äiti20vpoika4v

      En toivoisi omalle lapselleni samaa kuin itselleni. Toivoisin hänen käyvän koulut ja saavan ammatin ym. mitä normaalistikin ihmiset suunnittelevat tekevänsä ennen lasten hankintaa.

      Jos kuitenkin kävisi niin, että poikani ilmoittaisi teini-iässä tulevansa isäksi tukisin heitä tietenkin. Olisin varmasti pettynyt häneen, mutta tuollaisessa tilanteessa nuoret tarvitsevat tukea ja neuvoja, eivät tuomitsemista, itse en sitä saanut. Lisäksi varmistaisin, että poika ottaa vastuun pitivät he lasta tai eivät.

      Moni tuomitsee nuoret yksinhuoltajat, mutta valitettavan usein isä ottaa hatkat kun tyttö tulee raskaaksi ja jokaisen nuoren tulisi ajatella asiaa tästäkin kulmasta, että toinen ei välttämättä jää siihen. Itse nuorena äitinä kyllä varmistaisin, että vaikka nuorten parisuhde päättyisi niin hän ottaa vastuun lapsestaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 191
      2393
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2144
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      186
      2063
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1712
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      6
      1225
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1198
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1098
    Aihe