hormonit

ja adhd

Luin eräältä nettisivulta että tytöillä voi adhd puhjeta vasta murrosiässä, sillä olisi selitettävissä mm. se että ala-asteella menee kaikki hyvin eikä ole mitään ongelmia mutta vasta ylä-asteella ja lukiossa alkavat keskittymishäiriöt. Hormoneilla olisi tämän kanssa tekemistä. Onko tämä kovin yleistä? Voiko tulla teini-iässä adhd, vaikka ei ole koskaan ollut vaikeuksia oppia lukemaan tai kirjoittamaan ja on ollut paras oppilas luokassa? Miten tätä voi hoitaa?

5

1373

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jattanen

En usko, että ADHD voisi puhjeta murrosiässä. Diagnostisissa kriteereissä on, että oireet alkaneet ennen 7 vuoden ikää. Tyttöjen ADHD on kuitenkin yleensä erilainen, kuin pojilla. Pojilla on usein päälimmäisenä hyperaktiivisuus ja tytöillä haaveiluihin vajoaminen, joka vaikeuttaa oppimistuloksia.

Oma hyperaktiivinen poikani suoritti koko ala-asteen "vasemmalla kädellä, silmät kiinni" erinomaisin arvosanoin. Jos epäilet tytölle puhjenneen ADHD:n murrosiässä, asia saatta olla se, että hänellä on ollut se koko ajan, mutta oireisiin ei olla kiinnitetty huomiota, koska oppimisessa ei ole ollut ongelmia.

Ala-aste saattaa olla älykkäämmille ja hahmotushäiriöttömille ADHD:ille niin helppo, ettei heidän tarvitse varsinaisesti opiskella niitä asioita. Yläaste ja varsinkin lukio on jo niin eri luokkaa, ettei niistä selviä ilman opiskelua.

Ja kyllähän pelkkä murrosikäisen hormonimyrsky voi tuoda tullessaan keskittymisvaikeuksia.

• poika 14v

Olen huomannut että mulla on vaikeaa keskittyä tunneilla ja mulla on pakko mielle rummuttaa tunnilla,en pysy kauaa paikalla ja en pysy kärryllä tunnilla eihän mulla oo adhd?

• olla tavallista

rajumpi murrosikä?

• yleensä nokkelia

Hei! Monet ADHD:t ovat tosi eteviä, jos heillä ei ole oppimishäiriötä. Oma lapseni on hyvä koulussa vain ylivilkas. He kun ovat kerkiäväisiä, niin tietoakin tulee matkan varreltä paljon.

• ADHD vai ei-ADHD?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      4535
    2. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      327
      3584
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      36
      3386
    4. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      18
      2645
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      11
      2529
    6. 269
      2185
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      304
      1701
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      90
      1610
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      46
      1399
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1163
    Aihe