hormonit

ja adhd

Luin eräältä nettisivulta että tytöillä voi adhd puhjeta vasta murrosiässä, sillä olisi selitettävissä mm. se että ala-asteella menee kaikki hyvin eikä ole mitään ongelmia mutta vasta ylä-asteella ja lukiossa alkavat keskittymishäiriöt. Hormoneilla olisi tämän kanssa tekemistä. Onko tämä kovin yleistä? Voiko tulla teini-iässä adhd, vaikka ei ole koskaan ollut vaikeuksia oppia lukemaan tai kirjoittamaan ja on ollut paras oppilas luokassa? Miten tätä voi hoitaa?

5

1398

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jattanen

En usko, että ADHD voisi puhjeta murrosiässä. Diagnostisissa kriteereissä on, että oireet alkaneet ennen 7 vuoden ikää. Tyttöjen ADHD on kuitenkin yleensä erilainen, kuin pojilla. Pojilla on usein päälimmäisenä hyperaktiivisuus ja tytöillä haaveiluihin vajoaminen, joka vaikeuttaa oppimistuloksia.

Oma hyperaktiivinen poikani suoritti koko ala-asteen "vasemmalla kädellä, silmät kiinni" erinomaisin arvosanoin. Jos epäilet tytölle puhjenneen ADHD:n murrosiässä, asia saatta olla se, että hänellä on ollut se koko ajan, mutta oireisiin ei olla kiinnitetty huomiota, koska oppimisessa ei ole ollut ongelmia.

Ala-aste saattaa olla älykkäämmille ja hahmotushäiriöttömille ADHD:ille niin helppo, ettei heidän tarvitse varsinaisesti opiskella niitä asioita. Yläaste ja varsinkin lukio on jo niin eri luokkaa, ettei niistä selviä ilman opiskelua.

Ja kyllähän pelkkä murrosikäisen hormonimyrsky voi tuoda tullessaan keskittymisvaikeuksia.

• poika 14v

Olen huomannut että mulla on vaikeaa keskittyä tunneilla ja mulla on pakko mielle rummuttaa tunnilla,en pysy kauaa paikalla ja en pysy kärryllä tunnilla eihän mulla oo adhd?

• olla tavallista

rajumpi murrosikä?

• yleensä nokkelia

Hei! Monet ADHD:t ovat tosi eteviä, jos heillä ei ole oppimishäiriötä. Oma lapseni on hyvä koulussa vain ylivilkas. He kun ovat kerkiäväisiä, niin tietoakin tulee matkan varreltä paljon.

• ADHD vai ei-ADHD?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7705
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4263
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3735
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3210
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2896
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2601
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      64
      2498
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      52