hormonit

ja adhd

Luin eräältä nettisivulta että tytöillä voi adhd puhjeta vasta murrosiässä, sillä olisi selitettävissä mm. se että ala-asteella menee kaikki hyvin eikä ole mitään ongelmia mutta vasta ylä-asteella ja lukiossa alkavat keskittymishäiriöt. Hormoneilla olisi tämän kanssa tekemistä. Onko tämä kovin yleistä? Voiko tulla teini-iässä adhd, vaikka ei ole koskaan ollut vaikeuksia oppia lukemaan tai kirjoittamaan ja on ollut paras oppilas luokassa? Miten tätä voi hoitaa?

5

1354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jattanen

      En usko, että ADHD voisi puhjeta murrosiässä. Diagnostisissa kriteereissä on, että oireet alkaneet ennen 7 vuoden ikää. Tyttöjen ADHD on kuitenkin yleensä erilainen, kuin pojilla. Pojilla on usein päälimmäisenä hyperaktiivisuus ja tytöillä haaveiluihin vajoaminen, joka vaikeuttaa oppimistuloksia.

      Oma hyperaktiivinen poikani suoritti koko ala-asteen "vasemmalla kädellä, silmät kiinni" erinomaisin arvosanoin. Jos epäilet tytölle puhjenneen ADHD:n murrosiässä, asia saatta olla se, että hänellä on ollut se koko ajan, mutta oireisiin ei olla kiinnitetty huomiota, koska oppimisessa ei ole ollut ongelmia.

      Ala-aste saattaa olla älykkäämmille ja hahmotushäiriöttömille ADHD:ille niin helppo, ettei heidän tarvitse varsinaisesti opiskella niitä asioita. Yläaste ja varsinkin lukio on jo niin eri luokkaa, ettei niistä selviä ilman opiskelua.

      Ja kyllähän pelkkä murrosikäisen hormonimyrsky voi tuoda tullessaan keskittymisvaikeuksia.

      • poika 14v

        Olen huomannut että mulla on vaikeaa keskittyä tunneilla ja mulla on pakko mielle rummuttaa tunnilla,en pysy kauaa paikalla ja en pysy kärryllä tunnilla eihän mulla oo adhd?


    • olla tavallista

      rajumpi murrosikä?

    • yleensä nokkelia

      Hei! Monet ADHD:t ovat tosi eteviä, jos heillä ei ole oppimishäiriötä. Oma lapseni on hyvä koulussa vain ylivilkas. He kun ovat kerkiäväisiä, niin tietoakin tulee matkan varreltä paljon.

    • ADHD vai ei-ADHD?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe