Pääseekö Hoasiin jos ei opiskele?

apuapuaaa

Hei, olen muuttamassa kämppiksen kanssa Hoasin asuntoon. Itse olen Helsingissä opiskeleva, mutta kaveri on jo työssä käyvä. Eli voiko hän päästä Hoasille?

8

3729

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matson

Hoasin sivuilla FAQ-osiossa sanotaan mm. seuraavaa:

"Tarvitseeko asuntoa hakevan perheen molempien puolisoiden olla opiskelijoita?

Ainoastaan toisen hakijan tarvitsee olla päätoiminen opiskelija. Kaikilta hakijoilta tarkistetaan tulo- ja luottotiedot."

"Vuokrataanko jatko-opiskelijalle? Voivatko muut kuin opiskelijat hakea?

Asuntoja vuokrataan päätoimisesti opiskeleville. Ensisijaisesti huomioidaan perustutkintoa suorittavat opiskelijat. Jos tilaa on, vuokrasopimus voidaan tehdä myös kokopäiväisesti jatko-opintoja suorittavalle, kuitenkin määräaikaisena. Muille kuin opiskelijoille voidaan tehdä muutaman kuukauden sopimuksia esim. preppauskurssien tai kesätyön ajaksi."

"Voiko kaverin kanssa päästä samaan asuntoon?

Kaverukset voivat hakea yhdessä kaveriasuntoa. Molempien on oltava opiskelijoita. Kaverukset jättävät netin kautta yhteisen hakemuksen. Kaveruksille tarjotaan kokonaista tyhjää huoneistoa. Yksittäinen hakija saa asunnon nopeammin."

Näistä päätellen voipi olla nihkeää saada kaverikämppää jos tuota viimeistä kohtaa lukee. Toisaalta jos naamioitte ystävyytenne parisuhteeksi, pitäisi asian onnistua. HOAShan ei voi velvoittaa perheasuntojen hakijoilta mitään virallistettua parisuhdetta.

Aivan toinen asia on kannattaako hoasille ylipäätään pyrkiä asumaan. Tämähän ei varsinaisesti kysymykseen liity mutta juuri pois hoasilta muuttaneena vinkkinä kerron. Hoas on aivan samanlainen voiton maksimoimiseen pyrkivä organisaatio kuin mikä tahansa muukin asuntoja vuokraava taho. Hoasin vuokrat eivät ole useimmiten kovin edullisia vaikka tälläinen mielikuva saattaa monilla olla. Vuokria on viime vuosina nostettu useaan kertaan vedoten inflaatioon ja asuntojen parantamisesta aiheutuviin kustannuksiin ja niitä tullaan varmasti taas ensi vuonna nostamaan kun tämä vuosi jäi (vahingossa?) väliin. Minulle jäi arvoitukseksi mitä asuntoja hoas niin kovasti parantaa, että vuokran nostoon on jatkuvia paineita.

Vaikka hoas siis on tälläinen ahne organisaatio, on asiakaspalvelu ja yleinen asioiden hoito todella alhaista luokkaa. Aivan kuin ajattelisivat, että kun vuokraamme opiskelijoille asuntoja niin kovin edullisesti, niin voimme sanella järjettömiä ehtoja ja palvella huonosti sekä ammattitaidottomasti. Tässähän mättää vain se, että vuokrat eivät todellakaan ole edullisia.

Minun neuvoni on siis joka tapauksessa selvittää perusteellisesti kaikki vuokra-asuntoja tarjoavat tahot ja katsastaa myös heidän asuntotarjontansa. Myös yksityishenkilöiltä saattaa välillä löytyä hyviä asuntoja aivan edulliseen hintaan.

• apuaapuaaa

Okei, no mitäs suosittelet jos Hoasia et suosittele? ;)

• kissa
        apuaapuaaa kirjoitti:

ja siten kirkko ja kaupunki lehteen ilmoitus: "savuttomat, luotettavat tytöt etsivät asuntoa, varma vuokra".

• matson
        apuaapuaaa kirjoitti:

Kuten sanottu:

"Minun neuvoni on siis joka tapauksessa selvittää perusteellisesti kaikki vuokra-asuntoja tarjoavat tahot ja katsastaa myös heidän asuntotarjontansa. Myös yksityishenkilöiltä saattaa välillä löytyä hyviä asuntoja aivan edulliseen hintaan."

Pienellä oma-aloitteellisuudella ja googlella löytyi oitis seuraavat linkit:

http://www.asuminen.fi/?path=7,10,33,35

http://www.asuminen.fi/?path=7,10,33,112

Itse en siis ole muilla kuin Hoasilla asunut vuokralla ja nyt muutin omaan. Muiden asioita seuraamalla uskallan kuitenkin väittää, että ainakin kannattaa tutustua kunnolla muihin vuokranantajiin ennen kuin Hoasiin lankeaa.

• anti-matson

PAlvelusta ja joidenkin asioiden hoidosta olet varmasti osin oikeassa. Toki eri aluetoimistojen välillä on suuria eroja. Ja syksyllä ei kannata ylipäätään asioida siellä... ymmärrettävästi hermot on vähän kireellä.

Mutta hinnoista olen eri mieltä - ja siitä mitä merkitystä asiakaspalvelulla yms. on. Itse olen tarvinnut palvelua vain vuokraukseen liittyvissä toimissa. Seuraavan kerran tarvitsee olla yhteydessä kun vuokrasop. päättyy... joten ei mua ainakaan häiritse.

Mutu-tuntumalla (seuraan asuntoihin liittyviä, niin myynti kuin vuokraus) asioita viikottain ja kyllä hinnat on 15...20% halvemmat. Ja jos kaks tyyppiä muuttaa kaksioon tms. niin toi on aika paljon euroja jos "siviili-markkinahinta" on n.600€.

Mutta nää on jokaisen omia valintoja.

• MIE

Paljonko siis HOASilla maksaa 33,5 neliöinen yksiö?

• mää

Ensin lainausta tuolta alempaa jos et sattunut huomaamaan:
      "Mutta hinnoista olen eri mieltä - ja siitä mitä merkitystä asiakaspalvelulla yms. on. Itse olen tarvinnut palvelua vain vuokraukseen liittyvissä toimissa. Seuraavan kerran tarvitsee olla yhteydessä kun vuokrasop. päättyy... joten ei mua ainakaan häiritse.

Mutu-tuntumalla (seuraan asuntoihin liittyviä, niin myynti kuin vuokraus) asioita viikottain ja kyllä hinnat on 15...20% halvemmat. Ja jos kaks tyyppiä muuttaa kaksioon tms. niin toi on aika paljon euroja jos "siviili-markkinahinta" on n.600€.

Mutta nää on jokaisen omia valintoja. "

Luulen että joudutte rekisteröimään parisuhteenne että pääsette sinne... en ole varma mutta muistelen kuulleeni että joku tuttavapiirissäni joskus teki näin.

• Toivottavasti auttaa

HOASin perheasuntoa voi hakea, jos vain toinen opiskelee, mutta tämä edellyttää avoliittoa ja/tai yhteistä lasta. Kaveriasuntoa varten molempien pitää opiskella. Ekan vuoden opiskelijoille tarjotaan lähinnä soluasuntoja, jos eivät valitse jompaakumpaa näistä vaihtoehdoista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe