hajusteet+ astma+ työ.

onko mahdollista?

Hei,

Olen huojentunut, jos nyt niin saa sanoa, kun on sentään melko elmää haittaavasta kyse.
Olen parikymppinen, itsellä on allerginen astma ja olen juuri parfyymeille ja muille hajuille allerginen. Tästä asiasta ei ole ainakaan täällä päin suomea pahemmin puhuttu eikä ilmeisti muutenkaan yleisesti, sillä monetkaan eivät ole kuulleet, että joku saattaisi saada astmakohtauksen hajusteista.
NÄin on käynyt itsellä monesti. Kotona ei käytetä pesuaineissa, meikeissä ym. hajusteita ja yritän kaupoissakin vältellä juuri näitä osastoja, mutta kuinka voi vältellä ihmisiä. Vieraita ei pahemmin pysty juuri tämän takia pyytämään, koska joutuisin olemaan aina jossakin muussa huoneessa. Ainakun olen joutunut sitten loppujen lopuksi sanomaan että olen allerginen hajusteille, vastaus on "Eihän minulla ole". Kovinkaan monet ihmiset eivät ymmärrä että pyykkipulvereissa, dödöissä on hajusteita, ellei ole lukenut selosteita. Eikä tätä asiaa oikein sitten myöskään ymmärretä. Asiasta pitäisi mielestäni olla puhe myös enemmän!

Kuinka työ elämässä? Miten muut ovat pärjänneet tämän vaivan kanssa?

Työharjoitteluissa olen saanut aina "oman" työsopen, jottei muiden hajusteet oireilisi, mutta kuinka oikeassa työelämässä! Pitääkö sitä käyttää jatkuvasti suun edessä hengitys suojainta. Olisi sitä meidänkin mielestäni kiva hengittää ilman mitään suun edessä, sillä ei nekään paljoa suojaa, jos joku on vahingossa kaatanut pullon parfyymia päivässä.

Kiitokset etukäteen kaikille jotka lukivat mieltäni painavat asian.
Hyvää jatkoa kaikille.

15

3475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-kampaaja

      itelleni tuli tuo hajuste allergia kun työskentelin kampaamossa ja se on aika paha ... keksin ratkaisun miten voin mennä kyläilemään.. mieheni on duunissa puu alalla ja käyttää kaiket päivät hengityssuojainta siis sellaista kokomaskia joka on akkukäyttöinen eli suodattimet on vyötäröllä ja kasvojen edessä on vain sellainen aika tiivis pleksi muovi ja nyt voin taas sen turvin käydä kaupoissa ja kylässä... käänny terveyskeskuksessa sellaisen ihmisen puoleen joka vastaa työterveyshuollosta se tietää mistä noita voi hankkia niin mäkin tein...tai sitte työsuojelupiirissä kyllä ne tietää on paljon aloja esim. just tuo pintakäsittely puu alalla jossa on pakko käyttää kunnon suojaimia...
      työelämä voi olla hankalaa ite olen kunnallinen perhepäivähoitaja ja hoidan allergisia lapsia ja heidän kotonaan ei ole eläimiä eikä käytetä hajusteita ja ongelmia ei ole ollut
      pärjäile !!

      • Kirppu-

        Tarviis päästä parturiinkin, mutta siellä tahtoo alkaa aina yskittään ja hengitys nenän kautta vaikeutuu, keuhkoihin sattuu ne värien kovat tuoksut. Miten allergiset käyvät partureissa tai värjäävät hiuksensa ym? Pitääkö sitä vaan yrittää kestää se pari tuntia hajujen keskellä? Työpaikalla olen joutunut huomauttamaan kun tullut työpaikalle joku joka käyttää hirvittävästi voimakasta hiuslakkaa ja vielä tuoksuja. Ei ihmiset ymmärrä näitä juttuja. Suvussani myös astmaa ja itsellä lievää myöskin jo.


    • Entinen sellainen

      Kysyisin Sinulta, oletko selvillä, mitä oikeastaan haluat ?
      Senkö, että maailma muuttuu Sinun mieleiseksesi vai oliko pienintäkään ajatusta alkaa etsimään ratkaisuja asian korjaamiseksi, niin että voittaisit tuon immuunipuuolustuksen häiriön ?

      En oikein löytänyt yhtään viitettä siihen suuntaan, että olisi ajatusta, tai haluakaan parantua vaivasta.
      Mutta yksinkertainen totuus vaan on, ettei maailma muutu ympärilläsi. Muutos on lähdettävä Sinusta, tai sitten käperry, ja kietoudu naamarien taakse.

      Anteeksi, että sanon näin napakasti, mutta hyssyttely ei kyllä auta asiassa. Olen itsekkin kulkenut Helsingissä hengityssuojaimet nokalla, ja hengitystiet verta tihkuen läkähtymäisilläni hajuista ja käryistä. Saanut Allergialiiton juhlalounaasta viikon kestävän vaikean sairastumisen, siitäkin huolimatta, että juhlalounas oli tarkoin valittu allergiaturvallinen.

      Nämä ovat elintason tuomia puutostauteja, jotka ovat täysin hoidettavissa. Aikani kuljin minäkin niissä allergialääkäreissä, Allergialiiton infoissa ja tilaisuuksissa ja kuljin lasteni kanssa allergiasairaalassa, mutta apua ei tullut, ennenkuin aloin tajuta, että kaikki tieto ei ole siinä, vaan on muitakin tietolähteitä.

      Ole avoin tiedolle. Sinun on otettava vastaan sekä lääketieteellinen tieto, fytolääketieteellinen tieto, sekä ravitsemuksellinen tieto kyetäksesi hyvään lopputulokseen. Kaikki tieto ei ole käyttökelpoista, mutta olethan varmasti ihan normaalilla älyllä varustettu, että opit seulomaan sieltä käyttökelpoisen tiedon.
      Parhaan tiedon ravitsemuksellisiin aisoihin ikävä kyllä olen saanut aivan muualta, kuin virallisista yhteiskunnan lähteistä.

      Niitä olen hakenut sen jälkeen, kun olen aikani kiertänyt näitä virallisia lähteitä, ravintoterapeutteja ja neuvontoja, niin ensin jouduin vahingoissa Suomen Luontaisterveyden liiton luennoille (en tiedä, onko koko liittoa enää olemassakaan), ja täällä huomasin, että voi taivahan vallat, miten paljon tietoa virallinen ravitsemustieto pimittää kokonaan.

      Sain täältä valtavan paljon ratkaisevaa tietoa, ja terveydentilani alkoi kohota merkittävästi. Sen jälkeen olenkin osaannut tietoa hakea ohi virallisen järjestelmän. Tänäänkin olin erittäin, erittäin hyvällä ravitsemusluennolla 4,5 tuntia.
      Tiedän, että virallisen ravintoterapeutit repisivät pelipaidat, mutta kun tämä toimii, toimii moninverroin tehokkaammin, kuin meidän virallisesti hyväksytyt allergiadietit.

      Tätäkään tietoa ei viralliset lähteet koskaan anna, eivätkä taida paljoa edes tuntea koko aluetta. Mutta niin vaan on, että ihmiset alkaa päästä vaivoistaan, ja juuri täälläkin oli suuri osa kuulijoista hakemassa apua terveysongelmiin, joihin julkinen terveydenhoito/erikoissairaanhoito ei ole kyennyt vastaamaan. Ja tavattoman monet ovat saaneet juuri apua. Allertikkoja on mukana myös ja monet kertovat päässeensä juuri tällaisista kertomistasi ongelmista. Vieressänikin istui juuri sellainen.

      Valittelut ei ikävä kyllä auta, mutta aikansahan ihmisen pitää lyödä päätä seinään, ennenkuin kynttilä syttyy, ja halu lähtee omasta sisimmästä muutokseen. Muutosta ei voi istuttaa kukaan sivullinen. Kannettu vesi ei kaivossa pysy.

      • batty

        Jos vaihtoehtolääketieteen avulla voisi oikeasti parantua, niin miksei oikea lääketiede hyödynnä sen innovaatioita...

        Hajusteallergiasta ei voi parantua, oireiden kanssa voi ainoastaan oppia elämään. On aivan turha lähteä syyllistämään ketään siitä, ettei hän muka halua parantua.


      • Alku ja loppu
        batty kirjoitti:

        Jos vaihtoehtolääketieteen avulla voisi oikeasti parantua, niin miksei oikea lääketiede hyödynnä sen innovaatioita...

        Hajusteallergiasta ei voi parantua, oireiden kanssa voi ainoastaan oppia elämään. On aivan turha lähteä syyllistämään ketään siitä, ettei hän muka halua parantua.

        Kuinkahan sairaaksi ihmisten oikein täytyy tulla, ennenkuin voi antaa periksi, että ravinnosta se sairastuminen moniin näihin elintasosairauksiin alkaa, ja siihen se päättyy, kun korjaa ravintotapansa ja tottumuksensa, ja myöskin HAJUSTEALLERGIA.

        Pitää vain erottaa, että ravitsemus ei ole sairaus, ja lääkärit ja lääketiede on koulutettu ainaostaan hoitamaan sairauksia, eikä ihmisen ravintoasioita. Ja sairaudet ja rappeumat, jotka lähtevät vinoutuneesta ravitsemuksesta, myöskin paranevat ravitsemuksen korjaamistoimenpiteillä.

        Ja sairaudet, jotka johtuvat ravitsemuksen vinoutumisesta, eivät myöskään parane näillä lääkehoidoilla, kuten sanoit, ellei ihminen korjaa ravintoasioitaa. Ja siihen on kyllä opiskeltava ihan omasta innostuksesta, koska elämme vahvassa markkinataloudessa, ja soopaa tarjotaan ja markkinoidaan joka luukut väärällään.


      • Sitoudu
        batty kirjoitti:

        Jos vaihtoehtolääketieteen avulla voisi oikeasti parantua, niin miksei oikea lääketiede hyödynnä sen innovaatioita...

        Hajusteallergiasta ei voi parantua, oireiden kanssa voi ainoastaan oppia elämään. On aivan turha lähteä syyllistämään ketään siitä, ettei hän muka halua parantua.

        Kyse ei ole mistään vaihtoehtolääketieteestä, vaan biologisista totuuksista. Ihminen ei ole mikään jätesäkki, että sinne voidaan tunkea mitä tahtojaan. Se on itse asiassa hyvin hyvin tarkka kuin kone, että jos laitat väärää polttoainetta, se alkaa rämisemään, rempottamaan, köhimään ja tuhimaan.

        Ei kati elimistö voi toimia, jos sinne on tungettu mitä sattuu. Kaikki, mitä kaupataan, ei ole ravinnoksi kelpaavaa.

        Elimistö pitää puhdistaa, ja lopettaa sen hajusteallergian ylläpito ja tekeminen.
        Jos biologisista totuuksista syyllistyy, silloin poitää tehdä asialle jotain, ja alkaa hoitamaan sitä kehoaan, ja lakata hapattamasta sitä.

        Ala syömään emäsylijäämäisesti, saat kokea sen että hajusteallergia ei ole pysyvä vaan elimistön ylirasitustila, syöt liian happamasti.


      • Hajusteintolerantti
        Sitoudu kirjoitti:

        Kyse ei ole mistään vaihtoehtolääketieteestä, vaan biologisista totuuksista. Ihminen ei ole mikään jätesäkki, että sinne voidaan tunkea mitä tahtojaan. Se on itse asiassa hyvin hyvin tarkka kuin kone, että jos laitat väärää polttoainetta, se alkaa rämisemään, rempottamaan, köhimään ja tuhimaan.

        Ei kati elimistö voi toimia, jos sinne on tungettu mitä sattuu. Kaikki, mitä kaupataan, ei ole ravinnoksi kelpaavaa.

        Elimistö pitää puhdistaa, ja lopettaa sen hajusteallergian ylläpito ja tekeminen.
        Jos biologisista totuuksista syyllistyy, silloin poitää tehdä asialle jotain, ja alkaa hoitamaan sitä kehoaan, ja lakata hapattamasta sitä.

        Ala syömään emäsylijäämäisesti, saat kokea sen että hajusteallergia ei ole pysyvä vaan elimistön ylirasitustila, syöt liian happamasti.

        Ruotsiksi dosentti/apulaisprofessori E. Millqvistin tutkimuksista:
        http://www.tilia.se/art.htm

        Tanskaksi:
        http://www.luften.dk

        Suomeksi:
        http://www.hajusteyliherkkyys.com/


      • haluta vaiko ei haluta ?

      • Passiiviseen käyttöön
        Sitoudu kirjoitti:

        Kyse ei ole mistään vaihtoehtolääketieteestä, vaan biologisista totuuksista. Ihminen ei ole mikään jätesäkki, että sinne voidaan tunkea mitä tahtojaan. Se on itse asiassa hyvin hyvin tarkka kuin kone, että jos laitat väärää polttoainetta, se alkaa rämisemään, rempottamaan, köhimään ja tuhimaan.

        Ei kati elimistö voi toimia, jos sinne on tungettu mitä sattuu. Kaikki, mitä kaupataan, ei ole ravinnoksi kelpaavaa.

        Elimistö pitää puhdistaa, ja lopettaa sen hajusteallergian ylläpito ja tekeminen.
        Jos biologisista totuuksista syyllistyy, silloin poitää tehdä asialle jotain, ja alkaa hoitamaan sitä kehoaan, ja lakata hapattamasta sitä.

        Ala syömään emäsylijäämäisesti, saat kokea sen että hajusteallergia ei ole pysyvä vaan elimistön ylirasitustila, syöt liian happamasti.

        Äläkä vastaa, että on kyse aivan eri asiasta.
        Ota ensin selvää, mitä hajustekemikaalit OVAT.


      • sairastunut

        Hei.
        Voisitko kertoa vähän lisää ,mistä sitä tietoa voisi etsiä ja päästä alkuun omassa parantumisessaan.
        Tietoa maailma on pullollaan ,mutta se oikea tieto on pirstaleina ympäriinsä.
        Kun ihmisen immuuni puolustus romahtaa olkoon syy :elintaso ympäristö tai joku muu syy ,se ei vie sitä tosi asiaa mihinkään ,että olet sairastunut.
        Minusta on terveydenviranomaisilla todella väärin sanoa sairastuneelleesin ruoka-aineallergioissa:vältä niitä,,,kierre on valmis:välttämällä jotain ruoka-ainetta saatat saada jonkun vitamiinin puutostilan ja siitä seuraa taas uusia oireita..
        Pyytäisin sinulta nyt neuvoa.


      • Emma
        Passiiviseen käyttöön kirjoitti:

        Äläkä vastaa, että on kyse aivan eri asiasta.
        Ota ensin selvää, mitä hajustekemikaalit OVAT.

        Etkö mitenkään raaskia kertoa, mitä hajustekemikaalit sitten ovat ?


      • mutten kohta jaksa
        Emma kirjoitti:

        Etkö mitenkään raaskia kertoa, mitä hajustekemikaalit sitten ovat ?

        Olen jo kirjoittanut aiheesta, mutta vanhat viestit poistuvat näköjään....
        Hajustekemikaalit ovat tänä päivänä pääosin synteettisiä, mikä tarkoittaa, että niillä ei ole vastinetta luonnossa. Ne valmistetaan maaöljystä saatavista aromaattisista aineista ja tämän lisäksi suuri raaka-aineryhmä syntetisoitaessa on puutärpätti.
        Shenet, Ruotsi kirjoittaa, että he eivät edes usko, että 15 % hajusteraaka-aineista on ns. luonnon eteerisiä öljyjä. Hajusteteollisuus myöntää, että 80-90 % on synteettistä - riippuu tuotteesta. Shenet kirjoittaa, että pieni määrä eteerisiä öljyjä tarvitaan aina, eivät kerro, mikä on minimimäärä.
        Näitä hajusteraaka-aineita ei testata esim. hengitystievaikutusten osalta, eikä sitä kautta syntyvien muiden (keskushermosto ja muut elimet = systemaattiset vaikutukset) vaikutusten osalta.
        EU:n kosmetiikkadirektiivi määrittelee pääasiallisimmaksi reitiksi ihon, hengitystievaikutuksista ei voida siten vaatia testituloksia.
        Tietoa on, mutta ei suomeksi.
        Hajustekemikaalit kuuluvat kauppasalaisuuden piiriin, niitä ei tarvitse ilmoittaa.
        Myski on tänä päivänä synteettistä, ei mitään myskihärän myskiä. Samoin on ambran kanssa.
        Appelsiininkukka on ihan muuta, kuin appelsiininkukkaa, samoin moni muu, mm. ruusun 'tuoksu'.
        Näiden synteettisten raaka-aineiden terveysvaikutuksista on puutteellista tietoa.
        Tämä selviää mm. Eternity-parfyymin raaka-aineista. Ko. Eternity testautettiin ja siitä tehtiin ns. kansalaisaloite USA:n FDA:lle, koska raaka-aineista ei ollut tietoa saatavilla.
        USA:n NIEHS on ottanut Iso-E-Superin (suurin hajuste-aine Eternityssä) toksikologisiin tutkimuksiin, koska siitä ei ollut tietoa ja sitä käytetään paljon ns. uusissa, hienoissa hajusteissa.
        Englanniksi voi lukea:
        http://www.fpinva.org
        Siellä on hyvää tietoa ja artikkeleja.
        USA:ssa valvontasysteemi poikkeaa EU:sta, EU:ssa on tällä hetkellä 2750 sallittua hajusteraaka-ainetta, löytyvät EU:n sivulta.
        Mm. styreeni on listattu, ja ksyleenejä, yms.
        Annan URL:in myöhemmin, jos jotain kiinnostaa.
        Tieto englanniksi.


    • niinh

      moido

      itselläni ei ole koskaan ollut mitään varsinaista ongelmaa hajujen kanssa, mutta hajusteosastot laukaisevat monesti pahoinvoinnin ja migreenin.
      tosin nyt meille tuli töihin uusi ihminen, joka käytti hajusteita. kerroin, että hajut tuntuvat minusta pahalle. muutaman kuukauden jälkeen aloin saada hengenahdistusta ja nenäni kirveli ihan kuin joku olisi happoa kaatanut sinne. kävin lääkärissä ja hän lisäsi allegialääkitystäni. asia helpottui pariksi viikoksi kunnes oireet pahenivat jälleen. tuossa vaiheessa olin täysin kyllästynyt ja raivostunut tuohon ihmiseen, johon järkipuhe ei tehonnut. otin yhteyttä esimieheen. hän keskusteli hajuste henkilön kanssa ja tuo hajusteihminen toitotti hänelle saman lauseen kuin minullekin: "ei minulla ole mitään hajusteita". esimieheni ei haistanut tuota hajua, joten minut leimattiin hulluksi ja työpaikkakiusaajaksi. minulla ei kuulemma ollut mitään muuta tekemistä, kuin keksiä tuosta uudesta ihmisestä valittamisen aihetta. tällä hetkellä odotan pääsyä hajusteallergiatesteihin (mitä lie ovatkaan), mutta se ei tule muuttamaan tilannetta työpaikalla, sillä uudella tulokkaalla on tiedossa vakituinen työpaikka. kun keskustelin pomoni kanssa omasta pelostani sairastua pahemmin, niin sain kylmän suihkun niskaani ja minulle kerrottiin, että voin aina jäädä sairaslomalle... siinä siis ratkaisu kaikkeen :( olenko siis jatkossa ikuisella sairaslomalla? vai työpaikan vaihto, jossa todennäköisesti on taas joku, joka käyttää hajusteita!? nastaa.

      • Puhdasta sisäilmaa

        Työpaikan pitää olla terveellinen ja turvallinen. Hajusteet on määritelty sisäilmahaitaksi. Jos oireilet, ota yhteys työterveyshuoltoon. Työterveyshuollon tehtävänä on valistaa työnantajaa terveellisistä ja turvallisista työolosuhteista. Älä enää suostu altistumaan kemiallisille hajusteille työpaikallasi.
        EU on v. 2005 tehnyt hajustedirektiivin ja listannut 26 yleisimmin allergisoivaa hajustekemikaalia. Useimmat näistä ärsyttävät myös limakalvoja eli silmiä ja hengitysteitä ja aiheuttavat siten oireita. Voit myös ottaa yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun, jos esimies ei tosiaan ymmärrä. Poista kotoasi kaikki hajusteet. Hajusteettomia tuotteita löytyy kaikkeen tarpeeseen, kun valmistajat tietävät kyllä tämän laajan ongelman. Meitä hajusteista kärsiviä on paljon ja joukko kasvaa koko ajan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8751
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2361
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe