Kertokaa rautalankaohjeet kuinka saan nuo MeriCD:n kartat SeaClear:iin!
Muunnos PMB:ksi ja MAP:ksi on tehty, miten jatketaan?
MeriCD -> SeaClear
37
20657
Vastaukset
- Vesku
Itse kyselin samaa ja opinkin homman.
Eli lienee teit tuon käännöksen sillä MapCal_2.exe
ohjelmalla mikä löytyy samasta hakemistosta itse SeaClearin kanssa? Tuolla em. ohjelmalla kun käännät kartat .WCI muotoon niin sitten pystyy Seaclearilla avaamaan suoraan.- Vesku
Siinä MapCal ohjelmassa on valikot Tools --> Convert mitä kautta pääsee alkuun.
Käänsin noin 80Mb (kokonaisen hakemiston) mericd karttamateriaalia uudehkolla kannettavalla jolloin homma otti noin 15min. Eli ei kannata heti hötkyillä vaikka valmista ei tulisikaan räpäyksessä. - Jansku
Tein tuon muutokset gmp2bmpc-ohjelmalla!?!
Se teki nuo bmp ja map tiedostot.
Eli jos viitsi niin jatkappas "rautalankaasi", niin voin illalla yrittää. Kiitos. - Vesku
Jansku kirjoitti:
Eli jos viitsi niin jatkappas "rautalankaasi", niin voin illalla yrittää. Kiitos.Eli samaan hakemistoon seaclearin kanssa tulee vakioasennuksessa se mapcal_2.exe se käyntiin ja mainitsemiini valikkoihin käsiksi.
Ota suoraan mericd:n hakemisto missä kartat on käännöksen kohteeksi ja menoksi.
Kannattaa kääntää suoraan siitä mericd:n hakemistosta kun siellä on calibrointi tieto/tiedostot valmiina. - Artsi
Vesku kirjoitti:
Eli samaan hakemistoon seaclearin kanssa tulee vakioasennuksessa se mapcal_2.exe se käyntiin ja mainitsemiini valikkoihin käsiksi.
Ota suoraan mericd:n hakemisto missä kartat on käännöksen kohteeksi ja menoksi.
Kannattaa kääntää suoraan siitä mericd:n hakemistosta kun siellä on calibrointi tieto/tiedostot valmiina.Käännökset kannattanee tosiaan tehdä sillä seaclearin omalla softalla. Mulle vaan kävi niin, että ohjelma ei kääntänytkään kaikkia tiedostoja,kun käänsin kansio kerrallaan, eikä kartan vieritys onnistunut. Käänsin sitten puuttuvat yksitellen ja johan alkoi toimia. Mulla on kaikki kartat Merenkurkusta Tammisaareen asti samassa kansiossa ja hyvin toimii. On muuten ylivertainen ohjelma käytöltään verrattuna alkeelliseen Meri.CD -softaan!
- jepujepu
Artsi kirjoitti:
Käännökset kannattanee tosiaan tehdä sillä seaclearin omalla softalla. Mulle vaan kävi niin, että ohjelma ei kääntänytkään kaikkia tiedostoja,kun käänsin kansio kerrallaan, eikä kartan vieritys onnistunut. Käänsin sitten puuttuvat yksitellen ja johan alkoi toimia. Mulla on kaikki kartat Merenkurkusta Tammisaareen asti samassa kansiossa ja hyvin toimii. On muuten ylivertainen ohjelma käytöltään verrattuna alkeelliseen Meri.CD -softaan!
Linkki tai lyhyt kuvaus ohjelmasta, pliis.
- bellisti
jepujepu kirjoitti:
Linkki tai lyhyt kuvaus ohjelmasta, pliis.
Tässäpä se kaipaamasi linkki:
http://www.sping.com/seaclear/
On muuten mainio ohjelma eikä hintakaan rasita. Liikun täällä Saimaan altaalla, joten joudun käyttämään myös itse skannattuja karttoja mericd:n karttojen lisäksi. Ei minkäänlaisia ongelmia esim. kun reitti siirtyy itse skannatulta mericd:n kartalle.Mericd:n kartat sinällään ovat ihan ok, mutta se käyttöliittymä........ - jepujepu
bellisti kirjoitti:
Tässäpä se kaipaamasi linkki:
http://www.sping.com/seaclear/
On muuten mainio ohjelma eikä hintakaan rasita. Liikun täällä Saimaan altaalla, joten joudun käyttämään myös itse skannattuja karttoja mericd:n karttojen lisäksi. Ei minkäänlaisia ongelmia esim. kun reitti siirtyy itse skannatulta mericd:n kartalle.Mericd:n kartat sinällään ovat ihan ok, mutta se käyttöliittymä........Tosiaan sen mericd:n käyttö kökköää. Liittymä alkaakin olla kohta 10 vuoden ikäinen. Nettisivuillahan sanotaan, että toimintaa ei edes taata win 2000:ssa, joka on sentään ollut markkinoilla jo jonkin aikaa...
- -Mika-
Jansku kirjoitti:
Eli jos viitsi niin jatkappas "rautalankaasi", niin voin illalla yrittää. Kiitos.Siis Oziexplorerin ohjelmaa karttojen konvertoimiseksi Seacleariin?
Karttaformaatti on noissa ohjelmissa erilainen, ei niitä voi käyttää ristiin.
- rautalangasta
Kopio MeriCD-levyltä Merik ja Erik-hakemistojen sisältö yhteen hakemistoon vaikka c:/MeriCD
Tee SeaClear/Charts-hakemistoon esim. C2005 hakemisto
Käynnistä MapCal_2.exe
Mene Tools-Convert-Images in Dir to WCI
Anna alkuperäisten hakemisto c:/MeriCD
Anna kohde hakemisto SeaClear/Charts/C2005
MapCal kysyy kalibroidaanko myös kartat, joissa ei ole kalibrointitiedostoa - Yes
MapCal kysyy kartan mittakaavaa '40000', anna 50000
Odota, odota, ...
MapCal kertoo montako karttaa on kalibroitu - OK
Tools - Set Directories - Chart Directories, valitse '- poolfelt
mun mapcal ohjelmasta ei löydy mitään tool juttua oikeesta hiirenpainikkeesta kun painaa aukee vain open map new map ja edit map?
- ei onnistu
mikähän minulla vikana,kun ei onnistu tuo siirto kaikki siihenasti hyvin mutta ei kysele noita mittakaavaa ja kun jatkaa niin mitään ei tapahdu onko kohde väärä minulla C:/Program Files SeaClear/charts/c2005
tyhmä kun olen muuten en tällaisia kyselisi
Kiitos Miksi 40 000 pitää muuttaa 50 000 :ksi? Olen aina antanut sen 40 000 olla, eikä ole ollut mitään ongelmia. Vai näyttääköhän mulla välimatkan mittauksessa sitten 20 % liian vähän?
- eivät oikeita
jokander kirjoitti:
Miksi 40 000 pitää muuttaa 50 000 :ksi? Olen aina antanut sen 40 000 olla, eikä ole ollut mitään ongelmia. Vai näyttääköhän mulla välimatkan mittauksessa sitten 20 % liian vähän?
Mittakaavoilla annetaan koneelle tieto mikä kartta on tarkin, mikä suurpiirteisin. Käytettäessä plotteria/reittisuunnittelua voi valita "tarkin kartta" tms. sen mukaan mille mittakaavalle kuva on merkitty. Luullakseni mittakaavana voi olla vaikka 1, 2 ja 3 eikä se vaikuta itse navigointiin vaan ikäänkun "tarkkuushierarkiaan".
- hommailu
Löysin netistä Pohjois-Savon opaskartan ja otin ruutukaapparilla sieltä peruskartan tasoiset venereitit ruudun palasina. Liitin ne siellä SeaClear-sivulla mainitulla panorointiohjelmalla toisiinsa ja sitten ajelin MapCal-jutulla sinne kalibrointipisteitä sen nettikartan perusteella. Ne kaapaukset voi tehdä myös sillä panorointi- eli stich-ojelmalla.
Syntyi erittäin hyvä GPS-kartasto ja kävin ajelemassa Vieremän ja Kiuruveden reitit. Gps-kapulana on sellaine halpa usb-kalikka liitettynä vanhaan läppäriin.- Kai-zu
Eli miten pitäisi nyt edetä kun sain tuon meri-cd:n D osan aukeamaan seaclearissa, mutta nyt tuo kokonainen kartta on about 24 osassa ja niiden nimet ovat jotain M626. Eli mitenköhän noista saisi nyt sellasen yhen kokonaisen kuvan mitä voisi sitten zoomailla sisään ja ulos??? Nimittäin tuo että ne on osissa ei oo mikään hyvä juttu.
- Manuaalimies
Kai-zu kirjoitti:
Eli miten pitäisi nyt edetä kun sain tuon meri-cd:n D osan aukeamaan seaclearissa, mutta nyt tuo kokonainen kartta on about 24 osassa ja niiden nimet ovat jotain M626. Eli mitenköhän noista saisi nyt sellasen yhen kokonaisen kuvan mitä voisi sitten zoomailla sisään ja ulos??? Nimittäin tuo että ne on osissa ei oo mikään hyvä juttu.
Senkin vuoksi veneessä tulee aina olla oikea kartta.
SeaClearin ohjeita saa suomeksi suoraan "valmistajan" sivuilta kuten ohjelmaakin ja niitä kannattaa myös lukea. MeriCD tms. formaatit on tuettu ja homma hoituu hyvin oheisohjelma mapcalilla johon myös on ohjeet samassa tiedostossa.
Olen huomannut, että mikäli käytän Garmin-käsigepsiäni pc-plotterina, pitää gepsin asetus laittaa NMEA:lle ja jos haluan siirtää läppärillä tekemiäni reittisuunnitelmia gepsille (laita G7toWin-ohjelma samaan valikkoon ohjeiden mukaan niin yhteensopivuus paranee), pitää gepsin asetus olla Garmin.
Tämä vaihtelu vähän harmittaa, muuten ohjelma on kirkkaasti parempi kun mm. maksullinen MeriCD reittisuunnittelussa sun muussa. Samoin tuo ison kartan puute, mutta toisaalta nuo M262:t viittaavat merikarttasarjoihin ja ainakin karttasarjojen index-sivu lehtijakoineen on syytä pitää lähettyvillä suunnitellessa.
Tee-se-itse-mies voi myös tehdä tuosta index-sivusta mapcalilla pääsivun kartalleen kunhan vaan laittaa skannattuun kuvaan kalibrointikoordinaatit nurkkiin (tähänkin on ohjeet samassa nipussa). Itse aloitin kokeilut skannaamalla puhelinluettelon kartan johon merkkasin mapcalissa tienristeysten koordinaatit ja konvertoin käyttökelpoiseksi tiedostoksi. Sitten ajelin autolla ympäriinsä tämän "plotterin" kera. Toimii.
- luettuani
päätin vihdoin ostaa kunnon plotterin!
- mutta mistä
aiot saada siihen kunnon kartat.
Luulenpa että sinun on pakko tyytyä kartantekijän indokiinassa kiireellä kyhäämään karttaan. - mielestäni,
itselläni on SeaClear läppärissä ja plotteri ratin luona.
Plotteri kestää säätä virrankulutus on siedettävä ja seurustelee nappia painamalla autopilotin kanssa. Reitin suunnittelu on varsin hidasta ja tuskaista, eikä alituskorkeudet, lossit yms. ole aivan kohdallaan (keväällä päivitetty kartta). Tois'aalta viitta ja väylämuutokset saa päivitettyä kohtuullisella hinnalla.
SeaClearissa pitää olla asennettuna eri tarkkuisia karttoja, jolloin pitempien reittien hahmottaminen on helppoa ja tarkoilla kartoilla näkee yksityiskohtia. Harmi vain, että tuoreempien kotimaisten karttojen saaminen tähän on niin työlästä. - tohelo.
mielestäni, kirjoitti:
itselläni on SeaClear läppärissä ja plotteri ratin luona.
Plotteri kestää säätä virrankulutus on siedettävä ja seurustelee nappia painamalla autopilotin kanssa. Reitin suunnittelu on varsin hidasta ja tuskaista, eikä alituskorkeudet, lossit yms. ole aivan kohdallaan (keväällä päivitetty kartta). Tois'aalta viitta ja väylämuutokset saa päivitettyä kohtuullisella hinnalla.
SeaClearissa pitää olla asennettuna eri tarkkuisia karttoja, jolloin pitempien reittien hahmottaminen on helppoa ja tarkoilla kartoilla näkee yksityiskohtia. Harmi vain, että tuoreempien kotimaisten karttojen saaminen tähän on niin työlästä.olen asentanut sekä seaclear että meri-cd mutta en saa karttoja siiretty seaclear ohjelmaan?? voiko joku auttaa ihan kädestä pitäen...
- Lukutaito
tohelo. kirjoitti:
olen asentanut sekä seaclear että meri-cd mutta en saa karttoja siiretty seaclear ohjelmaan?? voiko joku auttaa ihan kädestä pitäen...
Lue ne seaclearin sivulta saatavat suomenkieliset ohjeet. Tutustu MeriCD:n tiedostotyyppeihin ja mapcal-ohjelman toimintoihin.
On melkoisen turhaa kirjoittaa mitään "kädestä pitäen" ohjeita jos ne kerran on jo toisaalla saatavilla ja tässäkin keskustelussa niitä on jo sivuttu. Vähän vaivaa tuo vaatii mutta siksi koulussa sisälukutaitoa opetetaan.
Sen sijaan jos homma ei jostain syystä toimi ohjeista huolimatta, saattaa jotain neuvoja löytyä. - koppari hnouhno
tohelo. kirjoitti:
olen asentanut sekä seaclear että meri-cd mutta en saa karttoja siiretty seaclear ohjelmaan?? voiko joku auttaa ihan kädestä pitäen...
Kopsaa meriCD:n kartat SeaClearin Charts-tiedostoon käyttämällä Windowsin copy-paste. Sitten MapCalilla teet tuon koko listan Recreate jne.
- Jotain aivan muuta
koppari hnouhno kirjoitti:
Kopsaa meriCD:n kartat SeaClearin Charts-tiedostoon käyttämällä Windowsin copy-paste. Sitten MapCalilla teet tuon koko listan Recreate jne.
Tämän thredin "Tässä rautalangasta"- vastauksen pohjilta sain kesällä kartat toimimaan ja ajelinkin niillä 23 tuntia. Ei kannata millään ikivanhalla läppärilä alkaa konvertoimaan karttoja (MeriCD)... siinä menee ikä ja terveys. Tein homman pöytäkoneella ja siirsin vanhalle läppärilleni.
- Purjehtijako?
Jotain aivan muuta kirjoitti:
Tämän thredin "Tässä rautalangasta"- vastauksen pohjilta sain kesällä kartat toimimaan ja ajelinkin niillä 23 tuntia. Ei kannata millään ikivanhalla läppärilä alkaa konvertoimaan karttoja (MeriCD)... siinä menee ikä ja terveys. Tein homman pöytäkoneella ja siirsin vanhalle läppärilleni.
Miten konfiguroida SeaClear niin, että offline karttojen vieritys ruudulla onnistuu siten, että ohjelma hakee seuraavan kartan. Offline on siis kotona suunnittelu ilman GPS-yhteyttä. En onnistu tässä vaan aina kun olen kartan laidalla jousun hakemaan valikon kautta seuraavan kartan käsin. Koneellani on kaikki Suomenlahden kartat mutta ketjuttaminen ei onnistu.
- jussunduur
Purjehtijako? kirjoitti:
Miten konfiguroida SeaClear niin, että offline karttojen vieritys ruudulla onnistuu siten, että ohjelma hakee seuraavan kartan. Offline on siis kotona suunnittelu ilman GPS-yhteyttä. En onnistu tässä vaan aina kun olen kartan laidalla jousun hakemaan valikon kautta seuraavan kartan käsin. Koneellani on kaikki Suomenlahden kartat mutta ketjuttaminen ei onnistu.
esim. alalaidalla kursori muuttuu neljään suuntaan nuolipäiseksi, tuplaklikkaat silloin, niin seuraava kartta etelään aukeaa. Ainoa asia, jota pidän Sea Clearissa puutteena on se, että täytyy opetella esim Ahvenanmaan kartat ulkoa, jos haluaa talvisaikaan tehdä sinne karttacruisailuja kotona. Oletko muuten huomannut, että Sea Clearilla voi kotona tehdä "kylmäharjoittelua", kun oikeassa yläkulmassa, punaisena olevassa neliössä muutat suuntaa ja nopeutta, jotka ovat muuten nollassa. Silloin veneesi symboolikuva, joka jäi sille paikalle, jossa GPS oli viimeksi päällä, alkaa liikkua valitsemaasi suuntaa ja nopeutta. Olen huomannut tämän ominaisuuden sattumalta, en ole kuin kokeillut.
- Karttasarjoilla
jussunduur kirjoitti:
esim. alalaidalla kursori muuttuu neljään suuntaan nuolipäiseksi, tuplaklikkaat silloin, niin seuraava kartta etelään aukeaa. Ainoa asia, jota pidän Sea Clearissa puutteena on se, että täytyy opetella esim Ahvenanmaan kartat ulkoa, jos haluaa talvisaikaan tehdä sinne karttacruisailuja kotona. Oletko muuten huomannut, että Sea Clearilla voi kotona tehdä "kylmäharjoittelua", kun oikeassa yläkulmassa, punaisena olevassa neliössä muutat suuntaa ja nopeutta, jotka ovat muuten nollassa. Silloin veneesi symboolikuva, joka jäi sille paikalle, jossa GPS oli viimeksi päällä, alkaa liikkua valitsemaasi suuntaa ja nopeutta. Olen huomannut tämän ominaisuuden sattumalta, en ole kuin kokeillut.
Sitähän kaikki plotterit muistuttaa, että itse navigointi pitäisi tapahtua paperikartoilta ja tokihan meillä kunnon veneilijöillä semmoiset on läppäreidemme lisäksi.
Huomasin samaa ongelmaa reittisuunnittelussa, kokonaiskuva puuttuu. Ratkaisuna toimii paperikarttojen indeksisivut joissa eri karttalehdet on isommalla pohjalla ja näkyypä kuvassa vielä runkoreititkin. Kesällä tein veneessä (parin yllättävän sumupäivän jälkeen) tarkempia purjehdussuunnitelmia päivää varten. Ensin kuunneltiin säästä tuulet, sitten katsoin sopivat runkoreitit paperikartalta, napsuttelin reitin Seacleariin ja siirsin reitin NMEA-johdolla käsigepsiin jota käytin virransäästösyistä itse navigointiin sumun varalta. Käytännössä gepsi laski vaan reaaliaikaista perilletuloaikaa vaikka tokihan sen äkkiä laskisi päässäkin mutta olipahan turva maksimoitu.
Talven projektina olisi skannata tämmönen pääsivu koneelle ja kalibroida se Seaclearin kartaksi semmosella mittakaavalla, että se jää ikäänkuin taustalle ellei sitä erikseen hae. Sitä en tiedä, vääristyykö tarkkuus jo esim. D-sarjan alueella niin paljon, että homma jostain syystä prakaa mutta kokeilla kannattaa silti. - ail
Karttasarjoilla kirjoitti:
Sitähän kaikki plotterit muistuttaa, että itse navigointi pitäisi tapahtua paperikartoilta ja tokihan meillä kunnon veneilijöillä semmoiset on läppäreidemme lisäksi.
Huomasin samaa ongelmaa reittisuunnittelussa, kokonaiskuva puuttuu. Ratkaisuna toimii paperikarttojen indeksisivut joissa eri karttalehdet on isommalla pohjalla ja näkyypä kuvassa vielä runkoreititkin. Kesällä tein veneessä (parin yllättävän sumupäivän jälkeen) tarkempia purjehdussuunnitelmia päivää varten. Ensin kuunneltiin säästä tuulet, sitten katsoin sopivat runkoreitit paperikartalta, napsuttelin reitin Seacleariin ja siirsin reitin NMEA-johdolla käsigepsiin jota käytin virransäästösyistä itse navigointiin sumun varalta. Käytännössä gepsi laski vaan reaaliaikaista perilletuloaikaa vaikka tokihan sen äkkiä laskisi päässäkin mutta olipahan turva maksimoitu.
Talven projektina olisi skannata tämmönen pääsivu koneelle ja kalibroida se Seaclearin kartaksi semmosella mittakaavalla, että se jää ikäänkuin taustalle ellei sitä erikseen hae. Sitä en tiedä, vääristyykö tarkkuus jo esim. D-sarjan alueella niin paljon, että homma jostain syystä prakaa mutta kokeilla kannattaa silti.Aika mukavan yleiskartan saa vanhasta MeriCD:n Pietari-Tukholma-versiosta.
Joissakin kirjastoissa noita näyttää olevan. Koko rannikon saa yhteen kun
käyttää GMP2BMP-sovellusta ja yhdistää sillä tehdyt bitmapit kuvankäsittely-
ohjelmassa ja sitten kalibroi WCI-tiedostoksi MapCal_2-ohjelmalla. Lopputulos
on vanha vihreä versio, mutta kuitenkin käyttökelpoinen. Kartan kalibroinnissa
pitää käyttää Finnish Nautical Charts valintaa, jotta osuu kohdalleen.
WCI-tiedoston kooksi tuli noin 13MB kohtullisella resoluutiolla
- SC G7WIN NMEA
Asiaa asian vierestä.
Seaclear toimii ihan hienosti ja päähakemistoon laitetun G7Win-apuohjelman avulla sc ymmärtää myös "garminia" sen verran, että osaa lähettää reittisuunnitelmat gps:lle ja hakea trackit takaisin.
Vaan itse sc:n plottaus vaatii turhauttavan asetusten muuttamisen gps:n päästä garminilta NMEA:lle. Luulisi, että sama tulkkausohjelma osaisi kääntää myös garminia NMEA:ksi sc:tä varten? Näin ei tarvitsisi gps:n säätöjä muutella jatkuvasti tai miten usein läppäriplottausta nyt sitten käyttääkin.
Kesällä oli hentoinen vaaratilanne kun osuttiin outoon paikkaan enkä heti hoksannut NMEA-asetuksen olevan gps:llä väärin. Turvallista väylää ohiajanut vene osoitti lopulta tien ja tämän hässäkän ydin paljastui sitten pölyn laskeuduttua.
Osaatteko siis sanoa onko G7Winissä jotain lisäominaisuuksia jotka tämän korjaisivat vai onko syytä jatkaa vaan nykyisellään? - merimies077
Mikäs on vikana sain kartat siirettyä (meriCD) Mutta kaikkissa on lukon kuva päällä?? seaclear/chart sieltä löytyy!
- markus8054
Olen aikaisemmin tehnyt Tammelan pyhäjärveltä yhden kartan mittakaavaa 1:40000 käyttäen, toimii hienosti. Nyt yritän tehdä vanajavedeltä seitsemää karttaa vierekkäisiltä alueilta mittakaavassa 1:25000. Onko sellaista vaihtoehtoa että kalibroin vain yhden kartan retkikartan koordinaateilla ja se toimisi muissakin 1:25000 kartoissa ja kartat rullaisi samanlailla ku mericd:ssä? Miten kartat saa näkyviin " Hallitse karttaryhmiä ikkunassa"?Liittyykö se edelliseen kysymykseen mitenkään?
- Kovin kiinnostunut
Lisäkysymys tähän kiinnostavaan ketjuun?
Saako tuon mainitun SeaClear ohjelmiston toimimaan Windosw 7 käyttöjärjestelmän koneissa? ja onko joku kokeillut toimintaa? jos on miten hyvin toimii?
Ja sitten tietysti nuo MeriCD-t kin toimisi Windosw 7 vai mitä?
Kysyn vaan jos joku tietäsi etten kenties tee turhaa työtä.
- Sea Clearilla
Kyllä toimii ja MeriCD-kartatkin toimivat kun muunnat niiden mcd - tiedostot WCI-tiedostoksi, ohjeet manuaalissa : http://www.porinnavigaatioseura.fi/3/koulutus/seaclear.html , eikö paikkakunnallasi kierrä valmiiksi muunnettuja CD-levyjä, meiltäpäin löytyy kun kyselee kanssaveneilijöiltä.
- Kovin kiinnostunut
Kiitos tiedosta/vastauksesta, täytyypä tässä kevään kuluessa kokeilla jos saisi uudella ja tehokkaammalla koneella ja Win7 toimimaan tuollaisen systeemiin.
- CompassMatt
Kovin kiinnostunut kirjoitti:
Kiitos tiedosta/vastauksesta, täytyypä tässä kevään kuluessa kokeilla jos saisi uudella ja tehokkaammalla koneella ja Win7 toimimaan tuollaisen systeemiin.
KAIKILLE KYSYMYS, onko windows 7:aan COMDisable-ohjelmaa olemassa (ettei luule gps:ää hiireksi) ?
- drrty6
CompassMatt kirjoitti:
KAIKILLE KYSYMYS, onko windows 7:aan COMDisable-ohjelmaa olemassa (ettei luule gps:ää hiireksi) ?
Ei kai mutta lue vaikkapa täältä.
http://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/b49fb98f-94a7-46a5-90b4-e69c5d72e201/windows-7-comdisable-tool-equivalent-fix?forum=w7itprogeneral
- Sea Clearilla
En tunne COMDisablea, mutta voisiko sen ylimääräisen "hiiren" poistaa laitehallinnassa, olen joutunut jonkun koneen kanssa tekemään niin, joissakin vaikutti sekin, onko USB-kepsi paikoillaan kun PC avataan vai laitetaanko vasta käynnistyksen jälkeen kiinni USBiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1363492Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382743Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302535Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .402496Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631212485- 1161875
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3151557Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741498Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3141394- 661258