Mikä kumma saa .....

Angi.......

jatkuvasti autot törmäilemään toisiinsa? Oletteko huomanneet erikoisia piirteitä jotka toistavat itseään koko ajan...?
Esimerkiksi oletteko huomanneet onnettomuuksissa olevan aina toinen osapuoli joko rekkan tai kuorma-auton.

27

1286

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllä on

että useasti liikenteen pahimmat koijarit ovatkin juuri ammattikuskeja, varsinkin takseja.

• syy

kolareihin ei ole ne ammattikuskit (rekka), vaan muut tavalliset ajajat! Tää on tosiasia!
        Rekkamiesten syyttämisellä saadaan peitettyä tämä ns. tavallisten autoilijoiden uskomattoman huono liikennekäyttäytyminen.
        ..ajotaito vudesta 1968-

• Angi.......
        syy kirjoitti:

kolareihin ei ole ne ammattikuskit (rekka), vaan muut tavalliset ajajat! Tää on tosiasia!
        Rekkamiesten syyttämisellä saadaan peitettyä tämä ns. tavallisten autoilijoiden uskomattoman huono liikennekäyttäytyminen.
        ..ajotaito vudesta 1968-

Tiedätte nämä tien jakaja aidat? Ne ovat hyviä esteitä vastaan tulevia varten. Mutta mikä tarkoitus niillä voi myös olla, se että päästäisiin ohitse suuret rekat sun muut hitaammat kulkuneuvot.
        Me ajoimme pohjoisesta etelään menvää tietä kaikessa rauhassa. Emme hosuneet emmekä kiilailleet kuten monilla näytti olevan tapana.
        Olimme kauan ajelleet erään rekan perässä joka käytti hyväkseen keskiviivaa vaikka tien oikeassa laidassa olisi ollut tilaa. Hän ei tuntunut sellaiselta joka sanoo olkaa hyvät ja menkää ohi... Sitten tuli takaamme punainen iso auto joka ohitti seuraavassa levennyksessä tuon rekan. Mieheni sanoi että hyvin se näytti menevän ja lähti ohittamaan kaksiosaista rekkaa.
        Kun tulimme rekan keski osaan lähti rekan etupyörä lipumaan meidän kaistalle siis ylitti reilusti valkoisen viivan. Minä huusin kauhusta mies painoi kaasun pohjaan ja livahti rekan ohitse viimehetkellä. Sydämeni oli tehdä lopun niin säikähdin samoin mieheni oli kalpea kauhusta näin että hänen kätensä vapisivat. Peilistä näimme kuinka rekan perävaunu heittelehti rajusti kun oli hypännyt takaisin omalle kaistalleen. Harmittaa etten ottanut rekisteri kilven kirjaimia ja numeroita muistiin.
        Tämä asia on tapahtunut lähipäivinä.

• HuuHaa

Ja se toinen osapuoli on henkilöauto joka väen vängällä oli lähtenyt ylämäessä tai kurvissa sitä rekkaa ohittamaan!

• pöhpöh

toinen osapuoli aina kuorma-auto tai rekka ole, höh, kyllä henkilöautot kolaroi keskenään yhtä lailla. Rekka-autoilijat on sentäs ammattikuskeja, tietty kaikenlaisia mahtuu heihinkin, mutta silti. Henkilöautoilijat ne luulee olevansa aina keskitasoa parempia kuljettajia. Ja kun talvella seuraa, mustaa jäätä ja lunta, ei näkyvyyttä, ylämäki niin lisää kaasua ja eikun ohi vaan rekasta kun on niiiin kiire.

• Marion.T

niin paljon enemmän rekkoja joten ihan tilastollisestikin onnettomuusluvut nousevat.

Lähtee mihin aikaan päivästä hyvänsä liikkeelle niin kyllähän valtatiet ovat täynnä rekkoja - sillä se meidän Suomemme pyörii.

Matkat ovat pitkät ja rekoilla on kuljetus välttämätöntä, kyllähän jokainen haluaa kaljansa ja ruokatavaransa kauppaan ajoissa, samoin bensat huolto-asemille, puhumattakaan rahdista jota kuljetetaan ympäri vuorokauden ja ympäri suomea, ja suomesta satamiin ja vaikka minne.

Sen olen huomannut rekkakuskeista että vielä noin 10-15 vuotta sitten rekat antoivat ohitusmerkin jos tie edessä oli vapaa ohittamiselle - nykyään on useimpien rekkamiesten käytös muuttunut hyvinkin radikaalisti.

Ohitse ei meinaa päästä millään, ja kun ison rekan vauhti ylämäessä hiljenee, niin on todella ankeata ajaa perässä ja tehdä se pitkä letka sinne rekan perään.

Siinä tulee helposti se vaarallinen ohitustilanne, koska se tientukko ei kuitenkaan ole se rekka, vaan ne pari ensimmäistä autoa sen rekan perässä.

Silloin pitäisi rekan kuljettajan antaa näitä ohitusmerkkejä - hän kuitenkin näkee rekastaan mitä edessä tiellä tapahtuu - perässä ajaja ei tahdo nähdä mitään.

Suomalaisella liikennekulttuurilla olisi paljon oppimista useista länsimaista, suomalaiset ovat useinkin tiellä aivan kuin ajaisivat yksin, he eivät ota huomioon muuta liikennettä.
      Joustava liikenne syntyy muiden kanssa-autoilijoiden huomioimisesta.

• Angi.......

..ole kunnollista työ kokemusta, tai he ovat useimmin kiukkusia ja itseään täynnä olevia ajatuksineen. Esimerkiksi kun meidän täytyy tehdä työtä, niin miksi teidän sitten pitäis saada ajaa nopeammin kuin minun?

Sitten tuo meidän kokemus viimeviikolla.. Me olimme ainoat jäljellä olleet rekan takana. Kaippa tuolle kuskille tuli jokin tappamis vimma kun näki peilistään ettei muita ollut takana. Kuka muuten olisi todistanut rekkaa vastaan jos me oltaisiin littaantuneet aidan ja rekan väliin? Kyllä rekka mies olisi keksinyt, että me itse oltiin ajettu aitaa päin. Sitähän tuo yritti että mieheni olisi pelästyneenä siirtynyt lähemmäksi ja kolaroinut ihan kuin vahingossa.
        Vaikka rekkakuski ajoi meitä tekemään niin. Onneksi miehelläni on monen kymmenenvuoden ajokokemus takanaan ettei häntä niin vain peloitella.. Tämä asia on kuitenkin niin vakava että siitä pitäisi hiukan pitää haloota kuka on seuraava,joka joutuu tähän tilanteeseen...? Siis et voi luottaa rekkoihin vaikka tulisi levennys ohittamista varten.

• Marion.T
        Angi....... kirjoitti:

..ole kunnollista työ kokemusta, tai he ovat useimmin kiukkusia ja itseään täynnä olevia ajatuksineen. Esimerkiksi kun meidän täytyy tehdä työtä, niin miksi teidän sitten pitäis saada ajaa nopeammin kuin minun?

Sitten tuo meidän kokemus viimeviikolla.. Me olimme ainoat jäljellä olleet rekan takana. Kaippa tuolle kuskille tuli jokin tappamis vimma kun näki peilistään ettei muita ollut takana. Kuka muuten olisi todistanut rekkaa vastaan jos me oltaisiin littaantuneet aidan ja rekan väliin? Kyllä rekka mies olisi keksinyt, että me itse oltiin ajettu aitaa päin. Sitähän tuo yritti että mieheni olisi pelästyneenä siirtynyt lähemmäksi ja kolaroinut ihan kuin vahingossa.
        Vaikka rekkakuski ajoi meitä tekemään niin. Onneksi miehelläni on monen kymmenenvuoden ajokokemus takanaan ettei häntä niin vain peloitella.. Tämä asia on kuitenkin niin vakava että siitä pitäisi hiukan pitää haloota kuka on seuraava,joka joutuu tähän tilanteeseen...? Siis et voi luottaa rekkoihin vaikka tulisi levennys ohittamista varten.

rekkamieheltäkin, vaikka radion aseman vaihtaminen, tai jotakin pudonnut jota hän yritti nostaa tai ehkä peräti nukahti rattiin.

En oikein osaa ajatellakaan että liikenteessä rekkakuskit ihan tahallaan tuollaista tekisivät.

Tietenkin kaikenlaisiahan liikenteessä on, mutta kuitenkin - rekka on sellainen tappoväline jos kuski tuolla tavalla ihan tahallaan käyttäytyy, niin rekisterinumero ylös ja ilmoittakaa tapahtuneesta.

Jos teko todella oli tahallinen, niin rekkakuskin kortti pitäisi ottaa pois välittömästi.....

• Angi....... kirjoitti:

todennäköisin syy ko.rekan käyttäytymiseen olla kuljettajan väsymys.

Ei varmaan kuljettajan taidosta,saati asenteesta ole kyse.
        Tilastollisestikin raskasliikenne ei ole
        riskiryhmää liikenteessä vaan esim,tällä erää maamme liikenteessä kaiken riskialteinpia ovat/ajettu km,ns.citi maasturit.Heidän mahdollisuus joutua liikenneonnettomuuteen on huomattavasti suurempi,kuin esim,norm.henk.autojen.(älä minulta kysy,miksi,sitä en tiedä,mutta näin vain tilastollisesti on).
        Tämä siis ajoneuvokohtaisesti,kujettajistahan 18-25v.miehet ovat näitä "kolarikalleja"

Ainut millä"halvalla"konstilla saataisi olla jotain todellista liikenneturvallisuutta parantavaa vaikutusta,olisi kaikille ajoneuvoille(-ryhmille)"määrätty" sama tienopeus ja massiivinen tiedotuskampanja,että kaikki "pyrkivät" sitä noudattamaan ja olemaan joustavia ja muun liikenteen huomioonottavia kuljettajia.Jos ei omaa sellaista ajotaitoa jota pääosa muista tielläliikkujista käyttää,niin tiedottamisella tehdään joka suhteessa(tievarsiin(muistus)opastustauluja,kuten esim,ns.leveäkaistateilläkin on) heille selväksi,että he katsovat taustapeiliin riittävästi ja antavat takana tulijoille mahdollisuuden ensitilassa heidät turvallisesti ohittaa ja jos jonoa kertyy heidän taakse ja edessä pitkästi tyhjää,tulisi väistää sivuun(ei mieluusti pysähtyen)heti sopivan tilaisuuden tullen.
        Enemmän tiellä tunnekuohuja aikaansaavat ns,tientukot,jotka muusta liikenteestä piittaamatta ajavat alle nopeusrajoitusten joko uskoen optimistiseen nopeusmittariin tai ajotaitoon liittyvän seikan vuoksi,eivätkä seuraa taustapeilistä,millaista jonoa vetävät perässään.

Ps.Älkää ampuko "sanansaattajaa",pyydän nöyrästi!

• Olennainen

ja ajamiseni ajoittuu aina ruuhka-aikaan, perjantai-iltapäivään ja sunnuntai-iltaan.
      Joka kerta lähden matkaan pelko persuuksissa, pääsenkö ehjänä perille.
      Matkan varrella on muutama vaarallinen paikka, tiessä on töyssyjä joista auto saattaa luiskahtaa käsistä ja sitten on mäki-mutka metsätaipaletta jossa ex-treme ohittelijat ajavat tosiaankin henkensä kaupalla, aina niitä on matkassa.
      Tulin keskiviikkona neljän jälkeen etelään päin ja näin ensimmäisen kerran tänä kesänä ja peräti kaksi kertaa semmosen näyn, että asuntovaunu huomattuaan keränneen riittävän pitkän letkan taakseen, siirtyi levähdyspaikalle ja antoi tietä.
      Mulla ei yleensä ole kiire mihinkään, ohitan rekan vain silloin kun suoraa tietä on riittävästi edessä, toisaalta pidän edellä ajavaan rekkaan niin suuren etäisyyden, että minun ohi voi vaivatta ajaa.
      Kesäillan hämärissä on turvallistakin ajaa rekan perässä riittävän välimatkan takana, rekassa on enemmän massaa kohdatessa tielle poikenneen hirven.

• ajan paljon

Kyllä ne jonot aiheuttaa useimmiten rekan
        edessä ajava hidas henkilöauto,jos lastina on
        kymmeniä tonneja kuormaa täytyy ennen ylämäkeä
        saada hiukan enemmän nopeutta,tätä ei ne
        "kupparit"tajua tai halua ymmärtää.Tuo mitä
        sanoit rekan peesistä,minä myös ajan yöaikaan
        paljon ja peesaan aina kun mahdollista,siinä
        vaan on jätettävä terpeeksi iso rako rekkaan,
        niinkuin sanoitkin,ettei kuskin tarvitse kytätä,
        meneeköhän se ohi, vai mitä se meinaa.Riittävän
        iso rako rekkaan,niin siinä on turvassa metsän
        elukoilta ja matka joutuu.Rekkamiehissä/naisissa
        on monenlaista ihmistä,niinkuin missä muussa
        ammatissa tahansa,mutta he ovat kuitenkin niitä
        ammattikuskeja jotka tiellä liikkuvat,minulla
        on heistä pelkästään hyviä kokemuksia,eikä tulisi
        mieleenkään että lähtisin pottuilemaan tien päälle,heidän työpaikalleen.

• Nanni

ja kaaharimaiset ohittelijat aiheuttavat niitä kolareita tien päällä. Olen useaan otteeseen
      suivaantunut tänä kesänä niin maantiellä kuin kaupunkiajossa niihin ainisiin "roikkujiin".
      On tehnyt mieli monesti pysähtyä keskelle ajokaistaa ja käydä kysymässä "puskurissaroikkujilta", että mitäs teet kun minun on yllättäen jarrutettava?
      Rysähtäisi välittömäsi ja niin käy tuolla teitten
      päällä, ajetaan liian suurilla nopeuksilla ilman riittävää turvaväliä.
      Sitten on nämä "räplääjät" jotka eivät keskity ajamiseen, vaan touhataan ajaessa kaikkea muuta
      maan ja taivaan väliltä.
      Vika on siis KORVIEN VÄLISSÄ.

• Marion.T

joku nopeammin ajava tulee perässä?

Takapuskurissa roikkuja voi olla myös sellainen joka yrittäisi mennä ohi, mutta ei tahdo päästä, jos toinen ajaa keskiviivan tuntumassa.

Ja monet ajavat vielä alinopeutta, se on aika rasittavaa kun on pitkä matka ja joutuu jonkun hinurin taakse joka ei päästä ohi.
        Itse naisena likenteessä olen joutunut tilanteisiin missä mies ajaa hiljalleen ja kun yritän ohittaa, niin siinä vaiheessa mieskuski kauhistuu, että ei nyt ainakaan akkaa edelle saa päästää.

Kun ajoin paketia-autoa ja asunto-autoa, niin tuollaiset kuljettajat olivat oikein riesana, eihä isoilla autoilla voi ohitella ellei toinen anna mennä ohi.

Se vaaratilanne syntyy juuri siitä kun kuljettajat eivät jousta - jos joku haluaa ajaa nopeammin, annan aina tietä, sehän on taas hänen asiansa jos ylinopeussakot saa....

Pahimpia ovat nuo omatekoiset "poliisit" liikenteessä, jotka koittavat kaikin keinoin häiritä muiden ajoa.

Olen ajanut Suomen maanteillä todella paljon, ja olen huomannut kuinka naiset nykyään ajavat huomattavasti paremmin kuin ennen.
        Tarkoitus ei tietenkään ole mollata miehiä, hyvinhän hekin ylipäätänsä ajavat, mutta harvemmin se naiskuljettaja tekee kiusaa...

Malttia ja toisten huomioon-ottamista tarvitaan paljon enemmän suomen liikenteessä. Ammattikuljettajat tekevät raskasta työtä pimeällä ja liukkaalla ja vaikka millaisella kelillä, toivottavasti myös tämä ammattikuljettajien uusi sukupolvi muistasi että myös heidän pitäisi joustaa...

• Marion.T kirjoitti:

Takapuskurissa roikkuja voi olla myös sellainen joka yrittäisi mennä ohi, mutta ei tahdo päästä, jos toinen ajaa keskiviivan tuntumassa.

Ja monet ajavat vielä alinopeutta, se on aika rasittavaa kun on pitkä matka ja joutuu jonkun hinurin taakse joka ei päästä ohi.
        Itse naisena likenteessä olen joutunut tilanteisiin missä mies ajaa hiljalleen ja kun yritän ohittaa, niin siinä vaiheessa mieskuski kauhistuu, että ei nyt ainakaan akkaa edelle saa päästää.

Kun ajoin paketia-autoa ja asunto-autoa, niin tuollaiset kuljettajat olivat oikein riesana, eihä isoilla autoilla voi ohitella ellei toinen anna mennä ohi.

Se vaaratilanne syntyy juuri siitä kun kuljettajat eivät jousta - jos joku haluaa ajaa nopeammin, annan aina tietä, sehän on taas hänen asiansa jos ylinopeussakot saa....

Pahimpia ovat nuo omatekoiset "poliisit" liikenteessä, jotka koittavat kaikin keinoin häiritä muiden ajoa.

Olen ajanut Suomen maanteillä todella paljon, ja olen huomannut kuinka naiset nykyään ajavat huomattavasti paremmin kuin ennen.
        Tarkoitus ei tietenkään ole mollata miehiä, hyvinhän hekin ylipäätänsä ajavat, mutta harvemmin se naiskuljettaja tekee kiusaa...

Malttia ja toisten huomioon-ottamista tarvitaan paljon enemmän suomen liikenteessä. Ammattikuljettajat tekevät raskasta työtä pimeällä ja liukkaalla ja vaikka millaisella kelillä, toivottavasti myös tämä ammattikuljettajien uusi sukupolvi muistasi että myös heidän pitäisi joustaa...

kyllä Marion olet "asialinjalla",hyvä,hyvä.

• Angi.......
        Marion.T kirjoitti:

huomaamaan miten tökeröitä ajajia olivat monet ja useimmiten miehet. Punanen Saabi ajoi edellämme kuuttakymppiä, yhdeksänkympin rajoituksella olevalla kaistalla. Olisi hän minun mielestäni saanut sitä vauhtia ajaa jos olisi hiukan väistänyt keskiviivalta sivumpaan. Tie oli kovin mutkainen ei tarpeeksi näkyvyyttä ja keskiviiva oli paikoitellen pätkikäs että ohitse olisi voinut mennä jos oltaisiin uskallettu. Jouduimme ajamaan tuon miehen perässä ainakin 30km Kun lopulta pääsimme hänen ohitseen niin minä ajoin hänen eteensä keskiviivalle ja ajoin seuraavan 30km neljää-viittäkymppiä. En antanut hänen mennä ohitse.
        Katselimme peilistä miten ukko reakoi. Ei mies ollut iältään kuin vaivaiset 40 vuotta ettei nyt sentään puhuta 80:nestä mitään.. Olisin antanut anteeksi jos olisi ollut niin vanha.

• Angi....... kirjoitti:

huomaamaan miten tökeröitä ajajia olivat monet ja useimmiten miehet. Punanen Saabi ajoi edellämme kuuttakymppiä, yhdeksänkympin rajoituksella olevalla kaistalla. Olisi hän minun mielestäni saanut sitä vauhtia ajaa jos olisi hiukan väistänyt keskiviivalta sivumpaan. Tie oli kovin mutkainen ei tarpeeksi näkyvyyttä ja keskiviiva oli paikoitellen pätkikäs että ohitse olisi voinut mennä jos oltaisiin uskallettu. Jouduimme ajamaan tuon miehen perässä ainakin 30km Kun lopulta pääsimme hänen ohitseen niin minä ajoin hänen eteensä keskiviivalle ja ajoin seuraavan 30km neljää-viittäkymppiä. En antanut hänen mennä ohitse.
        Katselimme peilistä miten ukko reakoi. Ei mies ollut iältään kuin vaivaiset 40 vuotta ettei nyt sentään puhuta 80:nestä mitään.. Olisin antanut anteeksi jos olisi ollut niin vanha.

ja m.... valtiolle,tai vastaava.

Siinä tulikin oikein asennekasvatusta porvoon mitalla.
        Kiitos ei,sanon minä!

• Angi.......

pää aiheesta, niin muistutan teitä tälläisestäkin ajosta mikä näyttää olevan myös kummallinen.
      Yhtäkkiä ohitsemme ajaa kovaavauhtia auto niin läheltä että sanomalehti mahtuu väliin sitten hän pöräyttää aivan eteemme niin että, joudumme jarruttamaan, vaikka tilaa olisi ajaa parikilometriä ennen kuin siirtyy takasin oikeanpuoleiselle kaistalle. Kummallista kiusan tekoa, eikö totta?

Mieheni sattui olemaan ratissa. Hän tuli vihaiseksi ja ajatteli näyttää kuskille kuinka tehdään oikein. Hän lähti ohittamaan samaista autoa joka rupesi kaasuttamaan lisäävauhtia ettemme pääsisi ohi.. hänellä siis oli huono omatunto, tiesi siis tehneensä väärin. Otin rekisteri kilpi tiedot muistiin huvikseni. Mieheni antoi periksi ja palautui takaisin auton perään ajelemaan.Pysyen varmuuden vuoksi 30 metrin etäisyydellä, hulluista ei koskaan tiedä.

Hauskin juttu alkaa nyt. Me pysähdyimme hetkeksi sivuun huilaamaan ja jaloittelemaan.
      Lähdimme ja ajoimme kovaa yhtäkkiä tuli Leipudeiden keidas esiin ja sinne me menimme iloisena kahville.
      Mutta kuinkas ollakkaan tuo tuttu rekisteri ote osui näkökenttääni. Sanoin miehelle että nyt tuli meidän tilaisuus nähdä minkälainen kuski on autossa?
      Ajoimme auton viereen ja jäimme odottelemaan. Melkein puolituntia saimme istua odottamassa, kun sitten kahvilasta juoksi pieni 3 vuotias poika ulos ja perässä tuli noin 2-vitonen mies. Pikkupoika juoksi iloisena vieressämme olevan auton luo, me katsoimme hölmistyneenä ukonkanssa toisiamme. Nousimme autosta ja menimme kysymään jotain tekaistua sukusnimeä joilla olisi koira-kenneli lähistöllä? Nuori mies katsoi meitä tutkivasti ja sanoi ettei ole ikinä kuullut täällä päin olevan koiria myytävänä.
      Sanoimme sille että hänen olisi parempi hankkia myös koira tuon lapsen tilalle ja antaa lapsi jollekkin joka ajattelee hänen elämänsä jatkuvuutta.. Että jos hänellä on koira niin hyvin kelpaa tuonelan portille koiransa kanssa paremmin kuin pienen lapsen kanssa... Olisittepa nähneet miehen ilmeen.. oli muuten näkemisen arvoinen.
      Minä siihen vielä jatkoin että jos me olisimme sattumalta hiukan siirtyneet keskiviivaa lähemmäksi niin kolari olisi ollut valmis ja ei ollenkaan olisi ollut varmaa että poika olisi kuollut vaan paremminkin joutunut loppuiäkseen rullatuoliin..
      Että jos sinä joka olit näin tyhmä pienen lapsen kanssa olet lukemassa tätä niin ota opiksi vanhemman sanasta.
      Sillä me olemme jo ikä ihmisiä niin kuin varmaan näit. Mutta sinulla on vielä elämä edessäsi ja pieni lapsi joka oli oikein suloinen.
      Muistatko kun hän kysyi minulta, onko sulla mulle karkkia? Ihmettelin kuinka hän sellaista minulta kysyy kun sinulla oli syli täynnä kaljaa ja leipää tais olla vielä tupakka askikin. Olisit ostanut pojallesi silläkin rahalla yhden karkki pussin.
      Minä annoin yhden kurkkupastillin pojallesi kun sanoi haluavansa sen vaikka sanoin olevan hiukan väkevän.

• ole enää ihmeteltävää,miksi meno tiellä on mitä on.

MYÖTÄHÄPEÄÄ tunnen SINUN ja MIEHESI puolesta.

Antakaa hyvät ihmiset viranomaisten hoitaa liikennekasvatus ja rangaistukset älkää ryhtykö ottamaan heidän valtuuksiaan.
        Viisasta on antaa kiirehtijien mennä ja hoitaa vain se oma osuus liikenteesssä .Se on ainoa seikka,johon oikeasti voitte vaikuttaa,siis VAIN oma käytökseenne.

Kyllä on tuli todella turhautunut olo,kun kirjoituksesi luin;Kyllä ei voi muuta kuin toivoa,että teitä ei osu kovin usein tiellä kohdalle.

• Angi.......
        emw34 kirjoitti:

ole enää ihmeteltävää,miksi meno tiellä on mitä on.

MYÖTÄHÄPEÄÄ tunnen SINUN ja MIEHESI puolesta.

Antakaa hyvät ihmiset viranomaisten hoitaa liikennekasvatus ja rangaistukset älkää ryhtykö ottamaan heidän valtuuksiaan.
        Viisasta on antaa kiirehtijien mennä ja hoitaa vain se oma osuus liikenteesssä .Se on ainoa seikka,johon oikeasti voitte vaikuttaa,siis VAIN oma käytökseenne.

Kyllä on tuli todella turhautunut olo,kun kirjoituksesi luin;Kyllä ei voi muuta kuin toivoa,että teitä ei osu kovin usein tiellä kohdalle.

Turha luulla olemme aivan mukavia ihmisiä emmekä hauku kaikkia. Olin vain niin kauhuissani sen pienen Pojan tähden että halusin että hänen nuori Isänsä näkisi minkälaiseen vaaraan on itsensä ja poikansa asettanut. Uskoin että se asia laittoi hänet ajattelemaan, jos päässä on vähänkään järkeä. Ei me erottu ollenkaan vihaisina toisillemme jos se sinä olisit ollut niin olisit hihkaissut iloisena MORJENS! Me juttelimme kaikkea muuta sen jälkeen ja mieheni kehui hänen autoaan. Ja poikaa kehuimme myös. Loppujen lopuksi me olimme aivan hyviä koko porukka. Minun mottoni on älä koskaan eroa kenestäkään riidan kanssa. Muistakaa tekin se.

• Angi....... kirjoitti:

Turha luulla olemme aivan mukavia ihmisiä emmekä hauku kaikkia. Olin vain niin kauhuissani sen pienen Pojan tähden että halusin että hänen nuori Isänsä näkisi minkälaiseen vaaraan on itsensä ja poikansa asettanut. Uskoin että se asia laittoi hänet ajattelemaan, jos päässä on vähänkään järkeä. Ei me erottu ollenkaan vihaisina toisillemme jos se sinä olisit ollut niin olisit hihkaissut iloisena MORJENS! Me juttelimme kaikkea muuta sen jälkeen ja mieheni kehui hänen autoaan. Ja poikaa kehuimme myös. Loppujen lopuksi me olimme aivan hyviä koko porukka. Minun mottoni on älä koskaan eroa kenestäkään riidan kanssa. Muistakaa tekin se.

esimerkit 'kostaa'tienpäällä muiden virheet,vaikkapa ryhtymällä jarruttamaan aikaisemmin "liian hitaasti" ajanutta sekä yritys provosoida yrityksellä ohittaa sellainen henkilö,joka on "väärin"teidät ohittanut kyllä kertoo asenteesta liikenteessä kylliksi.

Sellaisesta käytöksestä en voi muuta kuin täällä turhautuneena kirjoittaa,miltä minusta tuntuu.

Se,että "ystävänä"eroatte on hyvä piirre,mutta ei muuta teidän käytöstä toisia tiellä liikujia kohtaan toimimisesta,joka on vielä pahempaa,kuin toisen matelu alinopeutta tai ohittaminen ja liian lähelle eteen palattaessa omalle kaistalle .

Jos hermojen hallinta on teidän perheessä kuvaamallasi tasolla,niin suosittelen,että otatte joukkoliikenteen palvelut käyttöön.

Asiat joista annoit esimerkit,niitä minäkin kritisoin,enkä sen kummemmin riitaa haasta,ilmoitin vain olevani tyystin erimieltä ja huolissani tavasta,miten liikenteessä suhtaudutte ja varsinkin käyttäydytte erilaista ja teille sopimattomaa ajotapaa käyttävää muuta tielläliikkujaa kohtaan.

• Marion.T
        emw34 kirjoitti:

esimerkit 'kostaa'tienpäällä muiden virheet,vaikkapa ryhtymällä jarruttamaan aikaisemmin "liian hitaasti" ajanutta sekä yritys provosoida yrityksellä ohittaa sellainen henkilö,joka on "väärin"teidät ohittanut kyllä kertoo asenteesta liikenteessä kylliksi.

Sellaisesta käytöksestä en voi muuta kuin täällä turhautuneena kirjoittaa,miltä minusta tuntuu.

Se,että "ystävänä"eroatte on hyvä piirre,mutta ei muuta teidän käytöstä toisia tiellä liikujia kohtaan toimimisesta,joka on vielä pahempaa,kuin toisen matelu alinopeutta tai ohittaminen ja liian lähelle eteen palattaessa omalle kaistalle .

Jos hermojen hallinta on teidän perheessä kuvaamallasi tasolla,niin suosittelen,että otatte joukkoliikenteen palvelut käyttöön.

Asiat joista annoit esimerkit,niitä minäkin kritisoin,enkä sen kummemmin riitaa haasta,ilmoitin vain olevani tyystin erimieltä ja huolissani tavasta,miten liikenteessä suhtaudutte ja varsinkin käyttäydytte erilaista ja teille sopimattomaa ajotapaa käyttävää muuta tielläliikkujaa kohtaan.

ollut mysteeri minulle, jos joku ohittaa niin miksi pitäisi kostaa se???

Turvalliseen ohitukseen tarvitaan sekä ohittajan, että ohitettavan molemminpuolinen yhteispeli.

Ei se ainakaan minua haittaa jos joku lujempaa ajaa, myönnän aika usein itsekin ajavani ylinopeutta.

Se ei lienee kovinkaan iso synti, ellei ylinopeus ole kovin suuri ja tie turvallinen.
        Kyllä ne jotka ammattinsa puolesta joutuvat ajamaan kymmeniätuhansia kilometrejä vuodessa, saisivat minun puolestani jonkinverran ylinopeutta ajaa sellisella tiellä jossa on hyvä näkyvyys ja keli.

Ei me saada olla kenenkään poliiseja, jos näen jonkin menevän rattiin juopuneena niin silloin kyllä soitan poliisit.
        Se on tilanne jota en voisi jättää ilmoittamatta.

Yhteispelin puute liikenteessä on se asia joka aina ottaa silmääni kun olen ajanut muussa maassa ja sitten tulen takaisin Suomeen.
        Voisi melkein sanoa että Suomi on ainoa maa jossa tuo taito useimmilta kuljettajilta puuttuu - onko se sitten sitä suomalaista itsepäisyyttä vai mitä??

En tiedä opetetaanko autokouluissa tuota puolta nykyään - saisivat kyllä opettaa.
        Paljon enemmän huomaavaista ja sujuvaa käyttäytymistä liikenteessä täällä tarvitaan...

• Marion.T kirjoitti:

ollut mysteeri minulle, jos joku ohittaa niin miksi pitäisi kostaa se???

Turvalliseen ohitukseen tarvitaan sekä ohittajan, että ohitettavan molemminpuolinen yhteispeli.

Ei se ainakaan minua haittaa jos joku lujempaa ajaa, myönnän aika usein itsekin ajavani ylinopeutta.

Se ei lienee kovinkaan iso synti, ellei ylinopeus ole kovin suuri ja tie turvallinen.
        Kyllä ne jotka ammattinsa puolesta joutuvat ajamaan kymmeniätuhansia kilometrejä vuodessa, saisivat minun puolestani jonkinverran ylinopeutta ajaa sellisella tiellä jossa on hyvä näkyvyys ja keli.

Ei me saada olla kenenkään poliiseja, jos näen jonkin menevän rattiin juopuneena niin silloin kyllä soitan poliisit.
        Se on tilanne jota en voisi jättää ilmoittamatta.

Yhteispelin puute liikenteessä on se asia joka aina ottaa silmääni kun olen ajanut muussa maassa ja sitten tulen takaisin Suomeen.
        Voisi melkein sanoa että Suomi on ainoa maa jossa tuo taito useimmilta kuljettajilta puuttuu - onko se sitten sitä suomalaista itsepäisyyttä vai mitä??

En tiedä opetetaanko autokouluissa tuota puolta nykyään - saisivat kyllä opettaa.
        Paljon enemmän huomaavaista ja sujuvaa käyttäytymistä liikenteessä täällä tarvitaan...

meidän tulisi toimia.

Kyllä tahallinen haitanteko on yksi niitä asioita ,joita en missään muodossa liikenteessä hyväksy.
        Jos todella tuntuu,että tiellä on vain niitä "surkeita"kuskeja ja "läheltäpititilanteita"osuu usein kohdalle,niin on enemmän kuin todennäköistä,että oman auton ratin ja selkänojan välissä se muutos on tehtävä,tai sitten on syytä käyttää julkisia kulkuvälineitä.

Keskimäärin liikun maanteillä vieläkin väh.30tkm.
        ja 5-15tkm.as-autolla,aiemmin vaunulla ja olen 37-vuotta ilman liikennevahinkoja tiellä selvinnyt.
        Ennakointi on paras tapa saada matkanteko turvalliseksi ja ei pitäisi ajatella liikenteessä kuka ksa ja kuka ei vaan siellä pitää asennoitua niin,ettei tehdä omalta osalta toisten elämää vaikeeksi.

Tieliikennelain henkihän on että siellä ei ole kenelläkään oikeuksia, vaan puhutaan velvollisuuksista eri tilanteissa.

• Angi.......
        Angi....... kirjoitti:

sanomatta. Kun meinasimme lähteä ohittamaan tätä nuorta miestä niin ei aikomuksemme olut kostaa vaan näyttää hänelle mallia miten ohitetaan. Sanoimme sen myös miehelle. Eikä siitä sen enempää.

Samalla reissulla kun olimme ajaneet 400km ilmestyi tuo hituri korpimaisemissa eteemme joka todella ajoi keskiviivalla paljon alle sallitun nopeuden. Meillä oli vielä pitkä matka edessä päin mutta tuo hituri pakotti meidät pysymään hänen takanaan, minä väsyin ja päätin hiukan muistuttaa miltä maistuu ajaa alinopeutta eikä millään pääse ohitse. Tuo ukko oli selvästikkin pirullinen ja terroriseedasi meitä.

• Marion.T
        Angi....... kirjoitti:

sanomatta. Kun meinasimme lähteä ohittamaan tätä nuorta miestä niin ei aikomuksemme olut kostaa vaan näyttää hänelle mallia miten ohitetaan. Sanoimme sen myös miehelle. Eikä siitä sen enempää.

Samalla reissulla kun olimme ajaneet 400km ilmestyi tuo hituri korpimaisemissa eteemme joka todella ajoi keskiviivalla paljon alle sallitun nopeuden. Meillä oli vielä pitkä matka edessä päin mutta tuo hituri pakotti meidät pysymään hänen takanaan, minä väsyin ja päätin hiukan muistuttaa miltä maistuu ajaa alinopeutta eikä millään pääse ohitse. Tuo ukko oli selvästikkin pirullinen ja terroriseedasi meitä.

tykkään sinusta ja kirjoituksistasi, mutta ihan liian paljon tien päällä olleena, pidän silti tekoasi ihan yhtä törkeänä kuin tuon toisenkin....

Olen itse joutunut aivan liian usein vastaavaan tilanteeseen, ja tiedän kyllä miten se potuttaa, ja tekisi mieleni mennä ja pitää kunnon saarna tökerölle kuljettajalle.

Mutta nuo vuodet tiellä ovat opettaneet ainakin itselleni sitä tunteiden hallintaa, ja ne muutamat pahat kolarit, jotka olen tien päällä nähnyt ovat saaneet minut ajatteleman, että mikään teko ei ole niin törkeä, että se oikeuttaisi minut toistamaan saman ilkeyden teon tehneelle.
        Vain siksi että hän saisi samalla mitalla takaisin.

Myönnän että monta kertaa on tehnyt mieli niin tehdä, sitten mietin taas sitä kolaria, jossa näin kolme kuollutta nuorta, juuri tälläisen kiusanteon seurauksena....

Kenenkään henki ei saa olla kiinni siitä, että joku haluaa vain tehdä kiusaa...
        Koskaan ei voi tietää toisen kuljettajan ajotaitoa, ehkä hän ei hallitsekaan tilannetta, ja ajaa juuri sinun vuoksesi pahan kolarin - oletko valmis ottamaan sellaisen omalletunnollesi???

Toivon niin sinulle kuin miehellesikin turvallisia kilometrejä ja malttia myös muiden kanssa-autoilijoiden suhteen...

• Automies vm 1948
        Marion.T kirjoitti:

tykkään sinusta ja kirjoituksistasi, mutta ihan liian paljon tien päällä olleena, pidän silti tekoasi ihan yhtä törkeänä kuin tuon toisenkin....

Olen itse joutunut aivan liian usein vastaavaan tilanteeseen, ja tiedän kyllä miten se potuttaa, ja tekisi mieleni mennä ja pitää kunnon saarna tökerölle kuljettajalle.

Mutta nuo vuodet tiellä ovat opettaneet ainakin itselleni sitä tunteiden hallintaa, ja ne muutamat pahat kolarit, jotka olen tien päällä nähnyt ovat saaneet minut ajatteleman, että mikään teko ei ole niin törkeä, että se oikeuttaisi minut toistamaan saman ilkeyden teon tehneelle.

Myönnän että monta kertaa on tehnyt mieli niin tehdä, sitten mietin taas sitä kolaria, jossa näin kolme kuollutta nuorta, juuri tälläisen kiusanteon seurauksena....

Koskaan ei voi tietää toisen kuljettajan ajotaitoa, ehkä hän ei hallitsekaan tilannetta, ja ajaa juuri sinun vuoksesi pahan kolarin - oletko valmis ottamaan sellaisen omalletunnollesi???

Toivon niin sinulle kuin miehellesikin turvallisia kilometrejä ja malttia myös muiden kanssa-autoilijoiden suhteen...

Kirjoittelette aiheesta josta tulisi enemmänkin keskustella,sillä minusta tuntuu kokoajan, että tielle sopivat vain hullut ja humalaiset. Itse olen alkanut vältellä noita valtateitä, aina kun vain siihen on mahdollisuus,valitsen saman suuntaisen kolmi numeroisen tien,en laadi mitään ennakko aikataulua, vaan ajelen sen mukaan minkälainen on tiekin. Pysäyttelen ja käveleskelen vähänväliä,käyn kahvilla ja syömässä kuten kotona ollessakin,ja jatkan matkaa ,eikä tarvitse rekkojen edessä olla , vaan saa ajaa omaa tahtiaan,ja yleensä siellä ei ole ruuhkia??

• Angi.......
        Automies vm 1948 kirjoitti:

Kirjoittelette aiheesta josta tulisi enemmänkin keskustella,sillä minusta tuntuu kokoajan, että tielle sopivat vain hullut ja humalaiset. Itse olen alkanut vältellä noita valtateitä, aina kun vain siihen on mahdollisuus,valitsen saman suuntaisen kolmi numeroisen tien,en laadi mitään ennakko aikataulua, vaan ajelen sen mukaan minkälainen on tiekin. Pysäyttelen ja käveleskelen vähänväliä,käyn kahvilla ja syömässä kuten kotona ollessakin,ja jatkan matkaa ,eikä tarvitse rekkojen edessä olla , vaan saa ajaa omaa tahtiaan,ja yleensä siellä ei ole ruuhkia??

Ehdotuksesi oli oikein hyvä me kyllä huomasimme saman asian kun ajoimme erääseen kaupunkiin sisälle niin lähdimme vahingossa vanhalle tielle joka vei samaan paikkaan. Matka sinänsä oli oikein kiehtova siellä näki paljon enemmän elämää. Oli erikoisia kirkkoja ja pikkukyliä. Yövyimme Pirtinperä nimisessa talossa josta saimme huoneen. Aamulla saimme mahtavan aamiaisen. En yhtään katunut että jouduimme pois valtaväylältä.
        Maantie oli kyllä tosi mutkainen ja kuoppainen emme missään uskaltaneet ajaa 6 kymppiä enempää. Olimmehan kesäloma ajelulla.

• Angi.......
        Marion.T kirjoitti:

Ei sinun tarvitse olla pahoillasi. Kyllä minä sen myönnän että tyhmästi tehty koko juttu. Minä vain olen niin äkkipikainen kaikissa jutuissa. Onneksi sentään myönnän sen itselleni ja muille. Niin ja en ainakaan täällä olisi saanut sellaisia puhua koska joku voi olla vieläkin hullumpi ja matkii puheitteni perässä. Toivottavati juttuni luki kaikki viisaat eikä ainoakaan mielenvikainen tai psygobaatti..
        Täytyy harkita hiukan enemmän mitä täällä kirjoittelee.
        Kirjoitellaan pysytellen keskiväylällä...

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      623
      2606
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      418
      2056
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      2040
    4. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1586
    5. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      67
      1554
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1498
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      126
      1262
    8. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      23
      1090
    9. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      19
      1044
    10. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      988
    Aihe