Kuinka usein kilpikonnanne syö? Ja muita kysymyksiä.

Nelivarvas

Eli kuinka useasti te ruokitte kilpikonnianne? Kerran päivässä, muutamia kertoja päivässä? Missä kilpikonnasi asuu? Mitä käytätte pohja materiaalina? Mitä sisustuksia kilpikonnan kodissa on? kauanko teillä on kilpikonna ollut?Kerrothan kilpikonnan lajin myös. :)

Meillä annetaan ruokaa monia kertoja päivässä suunnileen 4-7 kertaa (ehkä useampiakin kertoja?Koskaanei olla laskettu).Välillä ihmetyttää miten ne jaksavat niin paljon syödä! Isompi nelivarvas konnamme alkaa syödä sanomalehtiä, monta kertaa ollaan suusta jouduttu sanomalehden palanen ottaa pois ja vaihtamaan se salaattiin tai voikukkiin yms. vihreään ravintoon. Pienempi kilpikonna taas alkaa raapimaan pahvilaatikkoa.

Meillä kilpikonnat asuvat pahvilaatikoissa. Kolmesta suuresta pahvilaatikosta ollaan rakennettu pahvilaatikko jono. Pienempi kilpikonna on raapinut ahkerasti laatikkoa parista kulmasta että on jo pienen reijän alun saanut tehtyä. Uudet pahvilaatikot saapuvat vielä tämän vuoden puolella. Haittana on että laatikot ovat lattian tasalla ja talvella ovista tulee vetoa. Kun akvaario lähtee aijon vanhemmat saada ylipuhuttua jonkun lipaston tms. hommaamaan että kilpikonnat pääsis pois lattian rajalta. Pohja materiaalina käytämme sanomalehtiä.

Kilpikonnilla on "mökki" eli pesäkoppi jossa on fleesin paloja lämmikkeenä. Sitten tietenkin Lämpölamppu, ruokakupit ja vesi kuppi.

Kilpikonnat on meillä ollut jo 6 vuotta toinen ja 5 vuotta toinen.

Sitten vielä yksi kysymys. Saako UV lamppuja semmosina "kanta" lamppuja eli onko muitakin kuin loiste lamppuja?

7

5514

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minun kilpionnani (nimeltään Nuppu) saa ruokaa kerran päivässä, hän asuu 250l terraariossa (160*50*35), pohjamateriaalina on hiekan ja turpeen seosta, sisustuksina on kiipeily puu, vesiastia, ruokailu laatat, kaksi "luolaa" (toinen ehjä, toinen rikkinäinen savi-kukkaruukku) yksi "este" kivi, yksi keskikokoinen laattakivi ja ruuri auringon-otto laatta kivi, Nuppu on ollut minulla nyt n.4,5 vuotta ja lajina on kreikanmaakilpikonna.

      Jos ymmärsin kysymyksen oikein, niin vastaus on, että saa. Itselleni hankin juuri UV-lampun, jonka kanta käy tavalliseen pöytävalaisimeen.
      Tässä on lampun tiedot,jos kiinnostaa:

      Zoo Medin kierrekantainen UV-loisteputki 26 W. (Vastaa tehokkuudeltaan 130 W hehkulamppua.) UVA 30% UVB 10% Erinomainen! Erittäin paljon UV-valoa tarvitseville lajeille.

      Tuo äskeinen on siis peräisin Tiia*s Shop:n kotisivulta, josta niitä voi myös tilata.

    • Tampereen_plikka

      Kilpikonnaa ei kannata ruokkia liikaa. Runsaskuituista (pihalta eri kasvien lehtiä ja ruohoa ja heinää) ravintoa kerran päivässä ja paastopäiviä olisi hyvä pitää jolloin tarjolla on vaikka vain kuivuneita lehtiä, heinää ym. Luonnosta kannattaa nyt kerätä ja kuivata sekä pakastaa kaikkia mahdollisia myrkyttömiä lehtiä talveksi, jotta saa tarjottua riittävän kuitupitoista ravintoa konnalle myös talvella. Kaupan salaatinlehdissä ei juuri kuituja ole, joten se ei saisi olla pääruoka. Konnan kilven normaalin kasvun kannalta on tärkeää että ravinto on oikeanlaista ja että sitä ei ole liikaa tarjolla. Niin paljon näkee kilven kasvultaan epämuodostuneita kilpikonnia. Kilpikonna ei siis kuole vaikka sitä ei ahda täyteen ruokaa, mutta tärkeää on että se saa ravinnosta tarvitsemansa vitamiinit. Vitamiini- ja kalkkilisä on tarpeellinen.

      • Nelivarvas

        Niin yli lihava kilpikonna on sen oman terveyden riski. Koska kuorihan ei suurene vaan painaa suolet kasaan. Mutta meillä ei kilpikonnat ole lihavia liikkuvat paljon asumuksessaan ja pääsevät lämpötilojen sallittua ulos kävelemään ja talvisin pesuhuoneen lattialle missä on lattialämitys. Tosiaa pitäis saada nuo muutkin ymmärtämään että muutama ei-niin-suurta annosta voisi antaa päivässä. Kun ne tuppaa aina raapimaan kun haluavat ruokaa tai kapuavat ruokakupin päälle ja isompi alkaa syödä sanomalehtiä..

        Sitten tuosta lehtien kuivauksesta ja pakastamisesta. Miten teillä pakastetaan ja kuivataan nuo lehdet? Kun mä kerran keräsin voikukan lehtiä, pakastin ne ja talvella annoin niitä lehtiä kun ne oli eka sulaneet eikä ollut enää kylmiä, niistä tuli ihan lössöjä ja ne ei kilpikonnille kelvannut mutta salaatti kelpasi.


      • Tampereen_plikka
        Nelivarvas kirjoitti:

        Niin yli lihava kilpikonna on sen oman terveyden riski. Koska kuorihan ei suurene vaan painaa suolet kasaan. Mutta meillä ei kilpikonnat ole lihavia liikkuvat paljon asumuksessaan ja pääsevät lämpötilojen sallittua ulos kävelemään ja talvisin pesuhuoneen lattialle missä on lattialämitys. Tosiaa pitäis saada nuo muutkin ymmärtämään että muutama ei-niin-suurta annosta voisi antaa päivässä. Kun ne tuppaa aina raapimaan kun haluavat ruokaa tai kapuavat ruokakupin päälle ja isompi alkaa syödä sanomalehtiä..

        Sitten tuosta lehtien kuivauksesta ja pakastamisesta. Miten teillä pakastetaan ja kuivataan nuo lehdet? Kun mä kerran keräsin voikukan lehtiä, pakastin ne ja talvella annoin niitä lehtiä kun ne oli eka sulaneet eikä ollut enää kylmiä, niistä tuli ihan lössöjä ja ne ei kilpikonnille kelvannut mutta salaatti kelpasi.

        Hyvä että konnasi pääsevät päivittäin liikkumaan runsaasti. Kuivia lehtiä voi aina pitää tarjolla, kun oppivat syömään niitä ne ovat erittäin hyvää ruokaa välipaloina kun tuoreet lehdet on syöty, jospa ne sanomalehdet sitten jäisivät rauhaan :-)

        Lehtien kuivaaminen onnistuu ihan sanomalehden päällä, vähän pöyhii välillä. Ja säilytys paperipussissa.

        Itselläkin on vasta ensimmäinen talvi tulossa kun pakastan lehtiä, joten en tiedä millaisia niistä tulee, mutta mitä olen muilta harrastajilta kuullut, se kyllä onnistuu. Lehtiä vaan tiiviiseen nippuun ja pussissa pakastimeen. Voikukanlehdet kuulemma menevät sulaessaan vähän vetisiksi mutta kannattaa silti tarjota, saattavat ruveta kelpaamaan. Ensi kesänä kannattaa pakastaa myös voikukan kukintoja, tältä kesältä se on jo myöhäistä. Lehtiä kannattaa kuivata kaikkia mahdollisia, pihatatamo, koivu, pihlaja, paju, leskenlehden lehti,mitä nyt vaan metsästä tai pihasta löytyy. Sitä parempi mitä monipuolisempi ruokavalio on. Ei ihan tien läheisyydestä. Ja apilaa en kannata paljoa antaa koska se on liian proteiinipitoinen. Jos lehtiä leikkaa pienemmiksi, ne kuivuvat nopeammin. Ja muista aina ripotella näiden lehtien päälle kalkkia ja vitamiinijauheta kun laitat ne konnalle tarjolle. Lisäksi myös seepian suomun voit eläinkaupasta hankkia niille, jos innostuvat sitä järsimään, töitä nokalle ja samalla siitä saa kalkkia.


      • kerttu-kerttu
        Tampereen_plikka kirjoitti:

        Hyvä että konnasi pääsevät päivittäin liikkumaan runsaasti. Kuivia lehtiä voi aina pitää tarjolla, kun oppivat syömään niitä ne ovat erittäin hyvää ruokaa välipaloina kun tuoreet lehdet on syöty, jospa ne sanomalehdet sitten jäisivät rauhaan :-)

        Lehtien kuivaaminen onnistuu ihan sanomalehden päällä, vähän pöyhii välillä. Ja säilytys paperipussissa.

        Itselläkin on vasta ensimmäinen talvi tulossa kun pakastan lehtiä, joten en tiedä millaisia niistä tulee, mutta mitä olen muilta harrastajilta kuullut, se kyllä onnistuu. Lehtiä vaan tiiviiseen nippuun ja pussissa pakastimeen. Voikukanlehdet kuulemma menevät sulaessaan vähän vetisiksi mutta kannattaa silti tarjota, saattavat ruveta kelpaamaan. Ensi kesänä kannattaa pakastaa myös voikukan kukintoja, tältä kesältä se on jo myöhäistä. Lehtiä kannattaa kuivata kaikkia mahdollisia, pihatatamo, koivu, pihlaja, paju, leskenlehden lehti,mitä nyt vaan metsästä tai pihasta löytyy. Sitä parempi mitä monipuolisempi ruokavalio on. Ei ihan tien läheisyydestä. Ja apilaa en kannata paljoa antaa koska se on liian proteiinipitoinen. Jos lehtiä leikkaa pienemmiksi, ne kuivuvat nopeammin. Ja muista aina ripotella näiden lehtien päälle kalkkia ja vitamiinijauheta kun laitat ne konnalle tarjolle. Lisäksi myös seepian suomun voit eläinkaupasta hankkia niille, jos innostuvat sitä järsimään, töitä nokalle ja samalla siitä saa kalkkia.

        Kuitujen saamiseksi kannattaa kuivata ihan perusheinää tai antaa konnille Pre alpin testudo - kuivaruokia. Joskus sanomalehden syönti on merkki nimen omaan kuitujen puutteesta. Konnalla on normaalioloissa suoli lähes koko ajan täynnä, joten suurimman osan pitäisi olla huonosti sulavaa kuitua, jottei konna lihoisi tai sisäelimet rasvottuisi. Myös talvihorros olisi tämän takia tärkeä.

        Tuo pakastaminen tosiaan tekee lehdet aika ällöiksi sulaessaan, kuivaaminen kaiketi säästää vitamiinitkin paremmin. Minä olen kuivannut ihan vaan sanomalehden päällä.

        Meillä konnat asuu 1x2 metrin terrassa, jossa on pohjalla hiekkaturvetta. Kyseessä on kaksi kreikankonnaa, joista toisen olen omistanut kuutisen ja toisen viitisen vuotta. Paljon on kyllä tänä aikana tullut otettua selvää, ja vaikka luulin että osaisin hoitaa konnaa oikein kun sen ensimmäisen otin niin huh huh, kyllä olen muuttanut tapojani. Esim. ennen luulin, että kreikankonna voi ihan hyvin asua lattialla, en ymmärtänyt kuitujen merkitystä, annoin sille myös hedelmiä jne.


    • Anonyymi

      huono

    • Anonyymi

      Mikä kilpikonnalaji olisi pienin mahdollinen? Jos hankkii vesikilpikonnan, voiko sitä pitää vaikka hetken lattialla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9766
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2857
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2647
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1468
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe