Rasvatonta vai ei?

rasvat takaisin

Mitenkäs on ruokatottumuksien laita. Kevytlimuissa on kaloreita enemmän kuin muissa, välillä on yksi ruoka terveellisempää kuin toinen. Kas kummaa kun ennen sai mättää perunaa ja läskisoosia ja eli pitempään. Nyt pitää olla rasvatonta ja kaloritonta ja hiilihydraatitonta ja kuitupitoista ja kolesteroolitonta. Ja loput tabletteina.

Ei ennen lisätabletteja tarvittu, kalkkia ja kalanmaksaöljyä (yök) penskana mutta siinä se. Nyt pitää olla magneesiumia ja seleeniä ja sitä tätä ja tuota. Huippukokit on sitä mieltä että kunnon sapuska vaatii kermaa ja voita, ja kyllä se maku siitä syntyy! Pistäppä metsuri elämään iduilla, ei kauaa mäntyjen keskellä sahaile.

19

1686

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hopefull

Nimenomaan liian rasvattoman ruokavalion takia eräs tuttavani joutui kääntymään lääkärin puoleen. Vaikka itse syön sekaravintoa, en ole vegaaneja tai muita ravintointoilijoita vastaan. Kuuluin porukkaan sen verran kauan itsekkin.
      Omien kokemusteni ja havaintojeni pohjalta arvelen, että laihuuden ihannointi naisilla on yhä liiallista. Mikä pyöreydessä on muka rumaa? Ja iän myötä muodikkuutta tärkeämmäksi on ilman muuta tullut terveys. Haluan elää pitkään ja mahdollisimman terveenä.
      Energian kulutus tosiaan määrää ravinnon tarpeen. Metsuri ei pärjää iduilla, mutta kaltaiseni keski-ikäinen konttorirotta pysyy niillä hoikkana. Terveellisyys on kuitenkin asia erikseen. Pystyykö vaikeat palaverit hoitamaan salaatin voimalla? Uskoakseni ei.
      Kaiken ravintotutkimus-infon takia olen itse päättänyt luottaa oman oloni kuunteluun ja maalaisjärkeen. Mieluummin kunnon kotiruokaa ja pari lisäkiloa, kuin vitamiinitabletteja aamupalaksi. Elämä on mielestäni liian lyhyt hivenaine-oppaiden ulkoa lukemiseen. Enkä halua elämäni päättyvän kuten "kuulemma" Titanicilla matkustaneen naisen. Tajutessaan laivan hukkuvan, hän huokaisi, että olisi ottanut jälkiruuaksi suklaavanukasta, jos olisi onnettomuuden arvannut.

• rasvat takaisin

että välillä on yksi juttu terveelistä ja seuraavana vuonna toinen, sitten taas eri juttu. Laihuuden ja terveellisyyden perässä juostaan ihan hullun lailla, no terveellisyyden ymmärrän, mutta jos se koko ajan vaihtuu niin mikä sitten on totta? Vähän olen sitä mieltä että oma kroppa tietää mitä tarvitsee jos osaa kuunnella. Joskus syön tomaatteja ihan älyttömästi vaikka en niistä tykkää, kai silloin keho kertoo että vitamiinit tänne ja äkkiä. Tietty jos on raskaana niin silloin voi haluta vaikka tiiliskiviä, mutta en sitä tarkoita.

• omw34

mukaan kaikkeen terveysintoiluunkin!!!
      Jotkut ruoat eivät maistu miltään ilman kermaa (esim.Janssonin/kinkkukiusaus).
      Saa joskus syödä ilman terveys- ja ravintointoilijoitakin?
      Salaattipäiviä?
      JA SITTEN taas muutama päivä kunnon perunamuusia lihapullilla (voissa paistetuilla).
      Vaal.sinistä maitoa juodaan, mutta voita käytetään ruoanteossa meilläpäin ainakin.
      Leipä on aitoa ruista, korvessa kasvanutta...
      Vehnästä vain vieraille kahveepöytään on ...

• rasvat takaisin

Janssoni ja aitoa kermaa, oo la laa, onko sen parempaa, on kai, mutta ei Janssonissa.

Ja ikäihmisille sallitaan se punainen maito, ei ne enää siihen kuole herran tähden.

• jokainen...
        rasvat takaisin kirjoitti:

Janssoni ja aitoa kermaa, oo la laa, onko sen parempaa, on kai, mutta ei Janssonissa.

Ja ikäihmisille sallitaan se punainen maito, ei ne enää siihen kuole herran tähden.

kuolee kuitenkin...olkoon siis se lyhyt elo nautinnoilla maustettu...
        Niinkuin Janssoniin kerma tai Karjalanpaistiin oma rasvansa...NAMM M M...NAM M. M..(kuola tippuu,vaikka en olekaan koira)...
        Samaa mieltä y.o:n kanssa - salaattipäiviä ja sitten KUNNON ruokaa ? ? ?

• rasvat takaisin
        jokainen... kirjoitti:

kuolee kuitenkin...olkoon siis se lyhyt elo nautinnoilla maustettu...
        Niinkuin Janssoniin kerma tai Karjalanpaistiin oma rasvansa...NAMM M M...NAM M. M..(kuola tippuu,vaikka en olekaan koira)...
        Samaa mieltä y.o:n kanssa - salaattipäiviä ja sitten KUNNON ruokaa ? ? ?

Miksi sitä pitää salaattipäiviä jos ajattelee että kuolee kuitenkin, sama se huitaista pihvi joka päivä????? Ja KERMAN kanssa, ja VOIN, siis paras mitä olen ikinä syönyt on ollut semmonen kalamedaljonki Kööpenhaminassa, voikastikkeessa, voi taivas sentään. Vieläkin voin tuntea sen maun, uih. Uih.

• tähän aikaan ala ollakin jo kunnon kebabin aika.

ps.Mutsi on pois kotoo,'lapset'on juuri hakemassa annoksia iltapalaksi.

Ruuanlaitosta en paljon ymmärrä,mutta kai hoikkuuteni salaisuus on siinä,että oon älyttömän ronkeli ja varmasti yksi sellainen ominaisuus,että vaimo olisi aivan taivaissa,jos olisin ns,kaikkiruokainen.

• rasvat takaisin

Silloin ei tartte miettiä lihooko vai eikö kun inhoaa puolta eväistä. Mä en voi sietää sisäelimiä, pissafilttereitä sun muuta, mutta kunnon piffi on kyllä ihan extraa kun siihen on jotain ihanaa kastiketta. Kastiketta! Kermasta ja voista tehtyä, viis siitä vaikka kuolisin siihen paikkaan. Ainaskin kuolisin onnellisena. Oihhh…

• Pirre*

metsuri muka, sielähän ne istuu moton kopissa, joka on (melkein) tietokone ohjattu ja ilmastoitukin viimmesen päälle jotta...

Ennen ihminen teki kokoajan ruumiillista työtä ja se ravinnosta saatu rasva tarvittiin energiaksi, nyt samainen rasvamäärä näkyisi kalkkeutuma kokkareina verisuoniemme seinämissä ja liikana rasvapitoisuutena veressä, sekä liikakiloina hmm.. vyötäröllä..

Meillä esim. seleeniä on lisätty jo, muistaakseni lannoitteisiin, joten ainakin kotimaisissa viljatuotteissa sitä on niin ettei meidän välttämättä tarvitse ottaa sitä purkista.

• rasvat takaisin

sitten pitää seleejiä lisätä, mistä yli´päätään johtuu että ravinnosta ei saada sitä mitä ennen. Noilla metsureilla, varmaan ymmärrät mitä tarkoitin, sitä että ruumiillisella työllä yleensäkkin ei pärjätä ituja syömällä, en tarkoita vaan metsureita vaan yleensä kaikkia. se ei riitä vaikka olisi kuinka terveellistä, ja jos se kerta on terveellistä mutta ei riitä niin onko se terveellistä...

• Pirre*
        rasvat takaisin kirjoitti:

sitten pitää seleejiä lisätä, mistä yli´päätään johtuu että ravinnosta ei saada sitä mitä ennen. Noilla metsureilla, varmaan ymmärrät mitä tarkoitin, sitä että ruumiillisella työllä yleensäkkin ei pärjätä ituja syömällä, en tarkoita vaan metsureita vaan yleensä kaikkia. se ei riitä vaikka olisi kuinka terveellistä, ja jos se kerta on terveellistä mutta ei riitä niin onko se terveellistä...

osaa hommansa..sitä se vaan on..suurta bisnestä.., sielä on tohtori Tolosta jms..näennäisinstituutin tutkimaa tietoa nääs..:)

• Marion.T

rasvoja jonkin verran, täysin rasvaton ruokavalio ei ole kovinkaan terveellinen.

Hyvä esimerkki täysin rasvattomasta ruokavaloista on 60 vuotias lähisukilaiseni, joka pienestä pitäen oli oikein ronkeli ruuan suhteen, hän tuli koulustakin kotiin kuulemma aina läskiä esiliinantaskussa, koska ei voinut syödä koulun läskisoosia.
      Hän on oikein terveysintoilija - ei tippaakaan rasvaa missään muodossa, ja tietenkin hän on hyvin laiha.
      Mutta mitenkäs sitten kävikään, kun terveysterkastuksessa otettiin kolesteroliarvot niin hänellä se oli yli 12 ja sokeriarvot myös huiman korkeat...

Nyt hän on ollut viitisen vuotta kovalla kolesterolilääkityksellä ja syö vielä vähemmän.
      Olen kuullut muistakin tapauksista joissa oikein rasvattomalla ruokavaliolla ikänsä elänyt on lääkityksellä huiman korkean kolesterolin takia...

Joten mitä opimme tästä, kyllä se monipuolinen ruokavalio myös rasvoineen kaikkineen, on yhtä hyvä kuin mikä muu hyvänsä.

Tänään on terveellistä tämä ja huomenna se voi olla jo myrkkyä - niinhän se on aina mennyt.

Liika laihuus ei kuulemma ole hyvästä, nyt sanotaan että mielummin hieman ylipainoa kuin alipainoa. Se on se uusin tutkimus, joka kumotaan taas vähän ajan päästä:))

Mietin joskus että eikö niillä tutkijoilla ole muuta tekemistä kuin tutkia mikä milloinkin on terveellistä, ja miksi useimmiten tutkimuksen tekijä on lääketeollisuuden palveluksessa.

Rahastahan tietenkin on kysymys, lääketeollisuus saa taas myytyä uusia myrkkyjänsä kun tutkimuksissa selviää, että jo lievä kolesterolin nousu on vaarallista....

Kuitenkin on tehty myös tutkimus, jossa todettiin että useimmiten sydänveritulpan saaneella on kolesteroliarvot siinä 3 pinnassa....

Joten söimme sitä tai tätä ja elimme miten terveellisesti hyvänsä, niin joku sairastuu ja toinen taas ei...
      Joten paras kun unohtaa koko terveellisyyshössötyksen ja syö sitä mitä haluaa..

Yletön liikalihavuus on tietenkin eri asia, silloin on jo syytä laihduttaakin, jo ihan tuki-ja liikuntaelinsairausvaaran vuoksi.

• Animus

Jos kolesteroli on liian alhainen (3-4) on myös HDL eli hyvä kolesteroli alhainen eli juuri se mikä eniten ihmistä suojelee verisuonten kalkkeutumiselta! Ei siis ole mikään ihme että sydäreitä saa alhaiset arvot omaavat ihmiset.

Ja tuo lähisukulaisesi tapaus: ihmisen keho valmistaa kolesterolia, sitä enemmän mitä vähemmän sitä saa ravinnosta.

• Marion.T
        Animus kirjoitti:

Jos kolesteroli on liian alhainen (3-4) on myös HDL eli hyvä kolesteroli alhainen eli juuri se mikä eniten ihmistä suojelee verisuonten kalkkeutumiselta! Ei siis ole mikään ihme että sydäreitä saa alhaiset arvot omaavat ihmiset.

Ja tuo lähisukulaisesi tapaus: ihmisen keho valmistaa kolesterolia, sitä enemmän mitä vähemmän sitä saa ravinnosta.

lääkärit kehoittavat häntä välttämään rasvaisia ruokia!!!

En tiedä onko hän edes kertonut heille, ettei koskaan ole syönyt mitään rasvaista....

Keho tosiaankin valmistaa itse kolesterolia, mitä vähemmän saamme sitä ravinnosta.
        Aika hassu juttu noin lääketieteellisesti, mitä "terveellisemmin" syömme oma elimistömme protestoi kehittämällä liikaa kolesterolia.

Ja toiset vetävät läskiä ja lotinaa ja ovat terveitä kuin pukit :))

Onkohan lääketiede ihan oikeilla jäljillä kuitenkaan...

• Animus
        Marion.T kirjoitti:

lääkärit kehoittavat häntä välttämään rasvaisia ruokia!!!

En tiedä onko hän edes kertonut heille, ettei koskaan ole syönyt mitään rasvaista....

Keho tosiaankin valmistaa itse kolesterolia, mitä vähemmän saamme sitä ravinnosta.
        Aika hassu juttu noin lääketieteellisesti, mitä "terveellisemmin" syömme oma elimistömme protestoi kehittämällä liikaa kolesterolia.

Ja toiset vetävät läskiä ja lotinaa ja ovat terveitä kuin pukit :))

Onkohan lääketiede ihan oikeilla jäljillä kuitenkaan...

...lääketiede nimittäin. Se hoitaa monesti vain itse oiretta, kun pitäis selvittää syy. Nykyiset ravintosuositukset on aivan täysin päin seinää. Noin puolet ravinnosta pitäisi saada hiilihydraateista, kun ihminen ei tarvitse niitä yhtään tippaa. Keho varastoi liian hiilarin rasvana. Sitten ihmetellään kun ihmiset on aina vaan sairaampia ja lihavampia. Haloo?!?

Mut on tuomittu geeniperimän mukaan sairastumaan metaboliseen syndroomaan enkä voi sitä sisätautien erikoislääkärin mielestä mitenkään estää. Itse tiedän jo paremmin, enkä aio sairastua.

On kyllä olemassa ihmisiä joiden kolesteroli ei laske millään ja lääkitys on ainoa vaihtoehto. Mutta kyllä kehottaisin sukulaismiestäsi kokeilemaan ensin hiilareiden poisjättämistä...

• Iili
        Animus kirjoitti:

...lääketiede nimittäin. Se hoitaa monesti vain itse oiretta, kun pitäis selvittää syy. Nykyiset ravintosuositukset on aivan täysin päin seinää. Noin puolet ravinnosta pitäisi saada hiilihydraateista, kun ihminen ei tarvitse niitä yhtään tippaa. Keho varastoi liian hiilarin rasvana. Sitten ihmetellään kun ihmiset on aina vaan sairaampia ja lihavampia. Haloo?!?

Mut on tuomittu geeniperimän mukaan sairastumaan metaboliseen syndroomaan enkä voi sitä sisätautien erikoislääkärin mielestä mitenkään estää. Itse tiedän jo paremmin, enkä aio sairastua.

On kyllä olemassa ihmisiä joiden kolesteroli ei laske millään ja lääkitys on ainoa vaihtoehto. Mutta kyllä kehottaisin sukulaismiestäsi kokeilemaan ensin hiilareiden poisjättämistä...

Kun maksa tuottaa liikaa kolesterolia, niin siihen ei auta mikään ruokavalio. Se on perinöllinen ominaisuus. Itse olin tiukalla kolesterolittomalla dieetillä kaksi vuotta, enkä livennyt dieetistä yhtään kertaa. Kolesteroliarvoni kohosi sinä aikana kaksi "pykälää". Nyt olen syönyt kolesterolilääkettä jo 20 vuotta, ja arvot ovat normaalit.

Hiilihydraatit eivät vaikuta kolesteroliin. Ne kyllä vaikuttavat triglyserideihin, jotka ovat myös veren rasva-aineita, ja joilla on samalainen vaikutus kuin kolesterolilla. - Ainakin minun lääkärini on suositellut, etten söisi liikaa hiilihydraattipitoisia elintarvikkeita (likaa leipää, liikaa sokeria, liikaa alkoholia.) Hedelmiä ja vihanneksia hän suosittelee. Hänen mielestään kaikki ruoka-aineet ovat tarpeellisia. Meidän ikäisemme ihminen tietää, mistä pitää, ja ymmärtää, ettei pelkillä ranskalaisilla, karkeilla, kokiksella tai chipseillä pitkälle pärjää.

Toivottavasti et viittaa johonkin Atkinsin dieettiin tai karppaamiseen. Ne ovat sitten se toinen ääripää. Ihminen tarvitsee kuituja ja vitamiineja, ja niitä ei saa riittävästi Atkinsin dieetistä. Olen lukenut kaksi Atkinsin kirjaa, ja molemmat kirjat olivat kuin hurmoshenkisen mainosmies-saarnaajan tekstejä. Atkins itse kuoli omaan dieettiinsä ylipainoisena.

Minä syön paljon vihanneksia ja hedelmiä. En ajattele pätkääkään terveyttäni niitä syödessäni. Syön niitä vain siksi, että ne ovat hyviä. Intiassa on satoja miljoonia ihmisiä, jotka syövät vain kasvisruokaa uskonnollisista syistä. Minä en haluaisi elää niin. Kyllä kunnon pihvi, paisti tai hyvä kala on poikaa!

• Animus
        Iili kirjoitti:

Kun maksa tuottaa liikaa kolesterolia, niin siihen ei auta mikään ruokavalio. Se on perinöllinen ominaisuus. Itse olin tiukalla kolesterolittomalla dieetillä kaksi vuotta, enkä livennyt dieetistä yhtään kertaa. Kolesteroliarvoni kohosi sinä aikana kaksi "pykälää". Nyt olen syönyt kolesterolilääkettä jo 20 vuotta, ja arvot ovat normaalit.

Hiilihydraatit eivät vaikuta kolesteroliin. Ne kyllä vaikuttavat triglyserideihin, jotka ovat myös veren rasva-aineita, ja joilla on samalainen vaikutus kuin kolesterolilla. - Ainakin minun lääkärini on suositellut, etten söisi liikaa hiilihydraattipitoisia elintarvikkeita (likaa leipää, liikaa sokeria, liikaa alkoholia.) Hedelmiä ja vihanneksia hän suosittelee. Hänen mielestään kaikki ruoka-aineet ovat tarpeellisia. Meidän ikäisemme ihminen tietää, mistä pitää, ja ymmärtää, ettei pelkillä ranskalaisilla, karkeilla, kokiksella tai chipseillä pitkälle pärjää.

Toivottavasti et viittaa johonkin Atkinsin dieettiin tai karppaamiseen. Ne ovat sitten se toinen ääripää. Ihminen tarvitsee kuituja ja vitamiineja, ja niitä ei saa riittävästi Atkinsin dieetistä. Olen lukenut kaksi Atkinsin kirjaa, ja molemmat kirjat olivat kuin hurmoshenkisen mainosmies-saarnaajan tekstejä. Atkins itse kuoli omaan dieettiinsä ylipainoisena.

Minä syön paljon vihanneksia ja hedelmiä. En ajattele pätkääkään terveyttäni niitä syödessäni. Syön niitä vain siksi, että ne ovat hyviä. Intiassa on satoja miljoonia ihmisiä, jotka syövät vain kasvisruokaa uskonnollisista syistä. Minä en haluaisi elää niin. Kyllä kunnon pihvi, paisti tai hyvä kala on poikaa!

...olen pelkästään lukenut, Atkinsista en tiedä yhtään mitään, joten mielipiteeni ei pohjaudu hänen ideoihin.

Mä en nyt yhden lääkärin mielipiteen (?) mukaan eläisi, täytyy ottaa huomioon että lähes kaikki vähähiilihydraattista ruokavaliota suosittelevat ja opuksia kirjoittaneet ovat myös lääkäreitä, jopa sydänspesialisteja. Outoa miten helposti voidaan korkeasti koulutetun ihmisen mielipiteet yhtäkkiä luokitella puoskaroinniksi...ja jos lähes jokainen hiilareita rajoittava potilas paranee aineenvaihduntasairauksistaan, ei se tietenkään ole mikään tieteellinen todiste, vaan surkeaa ihmisten terveydellä leikkimistä. Lääkkeitä tulee sinun syömän, sitä enemmän mitä vanhempi olet! 60v kuuluu aloittaa päivänsä seitsemällä pillerillä, kaikki muu on huuhaata. Sopis joskus miettiä sitäkin, miten paljon yhteistyötä lääkärit ja lääketehtaat tekee....

Heikkilän parasta antia on ruuan puhtauden arvostaminen.

Kaikista parhainta ravintoa ihmiselle olis paleo-dieetti. Ihminen on vieläkin metsästäjä-keräilijä ravinnontarpeeltaan, ei hiilariaddikti.

• ja kroppa

rasvaa vaatii, aivothan ovat esimerkiksi valtaosin rasvaa. Mutta jos ruoka onkin hyvää, ei sitä tarvitse silti syödä liikaa.

• &&&&&...

tai ei,mutta itse olen koillismaalla viettänyt lapsuuden ja osin nuoruutta ja meillä syötiin joka ikinen päivä kalaa ,ruisleipää ja kaikkea muuta luomua ja mieheni on eteläsuomalainen ,eikä ole kalaa saanut kuin isona koululaisena.Muu ravinto oli hänellä hyvin köyhää,kun oli yksinhuoltajaäitin hoivissa.Isämme metsästi kalasti ja marjastimme.Meillä oli 3 lehmää ja sika joka vuosi,jonka elämänkaari päättyi jouluksi,myös muutama kana ja lammas oli itsellä.Syötiin läskiä ,voita ,maitoa ym.Miehelleni ei ollut trjolla moisia ruokia vaan luusoppaa ja mössöleipää.
        Lopputulos on että meidän suvussa ei ole korkeita kolesteri eikä muitakaan arvoja,vaikka olemme suurin osa lihavia,kun mieheni suvussa ei ole lihavia,mutta kolesteroli arvot ym .verenpaineet aivan kauheita.Mieheni sai 42 v infartin ja kolesteroliarvo oli 13.
        Mitä aattelette onko rasvat syyllisiä vai ehkä turhaan parjattuja.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      623
      2606
    2. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      418
      2056
    3. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      23
      2040
    4. JM lukkoliike

Mihin helvetin kuuseen te olette tällä kertaa siirtäneet Lukkoliikkeenne? Sen kerran kun ensimmäisen ja viimesen kerran
      Jämsä
      19
      1586
    5. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      67
      1554
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1498
    7. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      126
      1262
    8. Helena Ahti-Hallberg uudessa elämäntilanteessa - Paljastaa eläkehaaveestaan Espanjassa: "Mä.."

Oi, kuulostaa ihanalta eläkepäivillä! Helena Ahti-Hallberg on ostanut kakkoskodin Espanjasta ja hänellä on puolisonsa ka
      Eläke
      23
      1090
    9. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      19
      1044
    10. Pankin avajaiset

Osuuspankin uuden toimitilan viralliset avajaiset vetävät väkeä. Kyllä oli outo nauhan leikkaus, kun leikkaajat pyllisti
      Kuhmo
      16
      988
    Aihe