Minulla on puupalsta jossa on järeää suoraa mäntyä satakunta kappaletta, ajatus oli että parkkaisin niistä mökkihirret itselle, kannattaako tämä? Kuinka paljon halvemmaksi tulisi itse omista puista tehty n. 50m2 mökki verrattuna hirsifirmojen kehikkoihin? Työmäärä siinä olis kyllä iso, maksaako vaivan?
Kannattaako tehdä omista puista?
20
14820
Vastaukset
- hirsimies
sahauta kylet pois tukeista ja rakenna niistä perinteinen hirsimökki.varatahan tarvii kummassakin tapauksessa,sorviin ei tarvi perinteistä hirttä laittaa,vaan kuoren saa pois kuorimaraudalla.kyllähän se käy kuin menee katsomaan hommaa jonnekkin, ellei ole mitään käsitystä siitä,ja pyrkii oppiin mukaan kurssejakin on pidetty.hintaahan omalle työlle ei voi laskea et jos ei ole valtavaa halua oppia tuota työtä,ja lähtee siitä että valmiiksi tehdään,vaikka hammasta purren,niin ei kannata.tukin hinta on muuten kohdallaan et jos ei itse niistä rakenna, niin kannattaa myydä pois.
- hirsirakentaja
Jotain vertailukohtaa saat mahdollisille säästöille siitä että kyseinen runko maksaa hirsifirmalla 4" hirrestä noin 6000 euroa ja hirren paksuuden kasvattaminen maksaa noin tonnin tuumaa kohti noilla neliömetreillä.
- Timpuri
Kaikki eläkemaksut ja verot jää ekaksi pois.Ja työn laatu on paras kun teet itte. Omalle työllesikin saat vielä palkkaa vaikka säästösi onkin 80%.
- elet pysty
itse tekemään suurinta osaa hommista. Mutta jos hommat puut kasaan ja sinne kiertävän höyläkoneen ja kalvat itse kaulat niin rahan säästö voi olla 30 - 50 % luokkaa.
- Minä
Ota laskelmissasi huomioon myös 29%:n myyntivero, jonka joudut maksamaan, jos otat omasta metsästä omaan kesämökkiin rakennuspuuta.
- lue ensin
älä nyt kuitenkaan puhu mitä sattuu,omaan käyttöön otettu puu ei ole myytyä, eikä verotettavaa tietenkään.
- Minä
lue ensin kirjoitti:
älä nyt kuitenkaan puhu mitä sattuu,omaan käyttöön otettu puu ei ole myytyä, eikä verotettavaa tietenkään.
Lainaus verohallituksen julkaisusta 55.04:
"3. Omasta metsästä otettu puutavara:
Merkitkää omasta metsästä ottamanne puutavaran arvo eriteltynä sen mukaan, onko se otettu maatalouskäyttöön (3.1), elinkeinokäyttöön (3.2) tai yksityiskäyttöön (3.3). Elinkeinokäyttöön otetun puutavaran arvo määritellään käyvän arvon eli hankintakauppahinnan mukaan. Maatalouden ja
yksityiskäyttöön otetun puutavaran arvo arvioidaan kantoraha-arvon mukaan."
Polttopuu on verovapaata. Oman mökin rakentamiseen omasta metsästä otettu puu ei sitä ole vaan siitä aiheutuu veroseuraamuksia, vaikka sitä puuta ei kenellekään myydäkään. Sille puulle määritellään laskennallinen arvo, josta mätkäistään vero. Puun arvosta saa vähentää mm. korjuu- ja uudistuskulut.
Vähennykset huomioiden ja puumäärän ollessa noinkin pieni, ei tällä taida olla ratkaisevaa merkitysta hankkeen kannattavuudelle. - per
Jos tollanen pitää paikkaansa,niin haluaisimpa tietää kuinka moni on koskaan ilmoittanut asiasta verottajalle
- Reiska
---kuka nyt muutamaa puuta verottajalle ilmottaa.!
- Anonyymi
per kirjoitti:
Jos tollanen pitää paikkaansa,niin haluaisimpa tietää kuinka moni on koskaan ilmoittanut asiasta verottajalle
ei kukaan sanoi 1-silmäinen kykloppi,kun odyseija tökäsi silmään,eli titä tikulla silmään olen suomeskin kulut,jos liaan läheltä tulee katselemaan.omalle työlle hintaa-vaivanpalkaa sitä saa.ja siten laatu jos on 100v-kestopuuta-keloa,ja esim 25.5-alvin saisit,voi palkata amaatilaisen jolla välineet,tekee nopeasti den mihin itsellä menisi isakin kirkon veran eli ei ihan sama kuin romaa tehdessä-asterix-obelix.nuo siten on isoja painavia.eli jos käsipelillä teet.korvessa.tv-näytää sen mitä vatii esim jenkeissä.
- Anonyymi
per kirjoitti:
Vanha avaus mutta 2025 loppuvuoden arvaus:
Voishan rehellisyyden nimessä laskea vaikka näin:
Mäntytukki 80€ /m3 josta veroa menee 30%
30 sm tukki, 5m pitkä tilavuus = 0,7 m3
Tukkirungon verotusarvo 100 kpl = 70 m3 x 80€ = 5600€X30% = 2400€
Loppu runko verotonta polttopuuta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanha avaus mutta 2025 loppuvuoden arvaus:
Voishan rehellisyyden nimessä laskea vaikka näin:
Mäntytukki 80€ /m3 josta veroa menee 30%
30 sm tukki, 5m pitkä tilavuus = 0,7 m3
Tukkirungon verotusarvo 100 kpl = 70 m3 x 80€ = 5600€X30% = 2400€
Loppu runko verotonta polttopuutaKas kun 0,7 m3 muuttui laskelmassa 70 kuutioksi.
- Nimetön
Ilmaiseksi oppilastyönä. Työministeriö palkkaa opettajiksi ilmaiset insinöörit ja rakennusmestarit.Näitä kurssejahan järjestetään joka puolella. Käytä niitä hyväksesi. Yhteiskunta maksaa palkat ja kurssilaisetkin saavat päivärahan.
- Hercule Poirot
Insinööri seisoo tekijän seljän takana ja valvoo,että saumat tulee justiinsa juu ja jetsulleen. Ja rakennusmestarikin on siinä varaohjaajana niinkun lentokoneessa perämies.
- yks hikinen
Hercule Poirot kirjoitti:
Insinööri seisoo tekijän seljän takana ja valvoo,että saumat tulee justiinsa juu ja jetsulleen. Ja rakennusmestarikin on siinä varaohjaajana niinkun lentokoneessa perämies.
Lentokonetta ohjaa perämies ja kapteeni valvoo!
- Anonyymi
yks hikinen kirjoitti:
Lentokonetta ohjaa perämies ja kapteeni valvoo!
Joskus on näinkin mutta vain satunnaisesti.
- Anonyymi
Kannattaa tehdä, jos itse osaat, mutta teettäminen ei kannata.
Itse lasken oman työn kannattavuuden aina niin, että montako työtuntia pystyn teettämään omalla netto päiväpalkalla. Omalla kohdalla se on noin kaksi tuntia. Jos saat päivässä aikaan enemmän kuin ammattilainen kahdessa tunnissa, niin kannattaa tehdä itse ja ottaa sitä varten palkatonta vapaata ansiotyöstä.- Anonyymi
Tähän on tultu. Nykyään ei juuri mitään kannata teettää. Korkea verotus tappaa Suomessa kaiken.
- Anonyymi
Palstan aktivoiminen on aina rakentamista kannattavampaa !!
- Anonyymi
Etkö ole vieläkään saanut mielenterveyttäsi kuntoon? Hakeudu pian psykiatrille !!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sdp on esittänyt maatalous- ja yritystuista leikkaamista
Joihin menee 10 miljardia euroa vuosittain. Minkä vuoksi äärioikeisto änkyttää jostain vuodesta 2026, kun ei demareiden1414422Sanna Marin pitäisi palauttaa pääministeriksi
Oikeisto "voitti" vaalit valehtelemalla äänistäjille päin naamaa, joten heidät tulisi tuomita menettämään vaalitulos ja563354Kokoomus kannatti aiemmin rahoitusmarkkinaveroa - kanta nyt muuttunut
Kokoomuksen linjanmuutos rahoitusmarkkinaveron suhteen on herättänyt kysymyksiä. Vielä aiemmin puolue antoi ymmärtää kan12443Ei me olla sielunkumppaneita
jos sellaisia edes on. En tiedä miksi niin kovasti pidin sinusta, varmaan olisi paljonkin hyviä syitä, mutta ehkä olit v241809KÄVELYTREFFIT ?
Mikä on tuo konsepti. Ei kävely ole mitkään treffit. Se on hengailua, ilman mitään panostamista toiseen, go with the flo2311635Mies pelkää mahdollista raskautta
Millaisia ajatuksia seuraava herättää teissä? Olemme tunteneet miehen kanssa vuosikausia, seurustelleetkin jo pitkään j2311218Hevosmies kylän kunnioitettu herra
Hei, eikö olis aika pistää "nuoriso" kuriin? Tiedämme miten teidän "yhteisö" toimii sekä kylän vanhin herra, olet poruka251187- 691116
Kiikkustuoli
Sunnuntai aamun hiljaisuutta ja rauhaisaa oloa. Aloitan taas uuden alustan, jospa edellisessä asiat tulee pohdittu ja sa1591109- 61833