Kertokaa mitä haittoja/seurauksia sairauteen liittyy! Pitääkö paikkansa, että kynnet voivat lähteä? Kokemuksiakin saa laittaa!
Anoreksian haitat/seuraukset
11
11551
Vastaukset
- thinny_skinny
Mulla itselläni lähti ainakin hiuksia ihan hirveesti. Sitten tuli kilpirauhasen liikatoiminta ja siihen liittyviä oireita, kylmät kädet ovat vieläkin (erityisesti talvella), kaikenlaiset vatsavaivat ja harmillisin niistä on ärtynyt paksusuoli & vatsa, sitten kuukautiset olivat poissa pitkän aikaa (onneksi nyt ovat ihan normaalit), osteoporoosi on suuri uhka (pitäisi itsellä mittauttaa luuntiheys), ja sitten tietysti kaikenlaiset unihäiriöt yms.
- Ei kannata
Voi aiheuttaa lapsettomuutta, pysyviä häiriöitä naiseudessa, esim. kuukautisissa, rintojen kehityksessä yms. Osteoporoosista kärsit loput elämää jne. Laihuus on rumaa, normaalius rocks!
- että
Ei kannata kirjoitti:
Voi aiheuttaa lapsettomuutta, pysyviä häiriöitä naiseudessa, esim. kuukautisissa, rintojen kehityksessä yms. Osteoporoosista kärsit loput elämää jne. Laihuus on rumaa, normaalius rocks!
..laihuus on kaunista!
Mutta se vaatii uhrauksia.
Mitä hentoisista luista, kynsistä, hiuksista,
mitä unettomista öistä jolloin pitää tarkistaa, että luut ovat yhä siinä, yhä terävät,
mitä nälästä, huimauksesta, väsymyksestä,
mitä ruoan välttämisestä, piilottelusta, pilkkomisesta, sen tauotta ajattelusta,
mitä valehtelusta, sosiaalisen elämän kaventumisesta, yksinäisyydestä,
mitä pelosta ja huumasta, paniikista ja euforiasta,
mitä puuttuvista kuukautisista, mahdollisesta lapsettomuudesta,
mitä kuivasta ihosta, törröttävistä luista, kylmistä kapeista raajoista,
mitä kutistuneesta vatsasta, joka tule helposti kipeäksi ja ei toimi,
mitä maailmankuvan ympärikääntymisestä, jolloin laihuus on nirvana, luut kultaa, kaotavat kilot enkeleitä, kylmyys voimaa, nälkä jumala ...
..mitä siitä, kun saa olla laiha.
- kokemusta äitinä
pahimmassa tapauksessa taannuttaa lapsen tasolle ja seurauksena voi olla kuolema,minun tyttäreni sairasti anoregsia ja oli menehtyä siihen,ei ite laidutanut vaan masennuken myötä laihtui ja panoi pahimmillaan vain 39kg monen kk sairaala reissu ja monen vuoden toipuminen,nyt terve ja 165/60 ja kahden lapsen äiti ja voi hyvin.
- jossu
Parantumattomat sydänsairaudet eli yleisimmin rytmihäiriöt ja verenkiertohäiriöt sekä aivojen tuhoutuminen(aivosolut) eli taantuminen henkisesti. Sydänsairaudet estävät yleensä kaiken liikunnan lopun elämää. Aivojen kilpirauhanen tuhoutuu myös useimmilla. Hermosto&psyyke kärsii.
- minun
omat kokemukset:
- Hiukset ohentuneet puolella ja pahenee, vaikka kunto onkin hieman jo parantunut
- Aina kylmä (heikentynyt ääreisverenkierto)
- Osteopenia (osteoporoosin esiaste)
- Kuukautiset poissa nyt kaksi vuotta
- Huonontunut näkö (paljon)
- Krooninen ummetus
- Huono yleiskunto
- Kuiva huono iho ja mustat silmänaluset
- Kynnet katkeilevat/liuskoittuvat jatkuvasti
- Sairastun helposti
- Migreeni ja tinnitus
- Laktoosi-intoleranssi
- Sydänvaivoja
- Masennus (> heikko itsetunto, viiltely, eristäytyneisyys, itseinho, kaikkien ystävien menetys...)
- Unettomuus
Ihan yleisesti tuntuu siltä, että olen menettänyt koko elämäni ja tulevaisuuteni, koska olen hitto mennyt pelleilemään mieleni ja ruumiini kanssa näin. Tunneälyltäni olen idiootti, enkä uskalla enää päästää ketään lähelleni. Olen etääntynyt muusta maailmasta ja kun niin käy ei helposti pääse takaisin. Minulla ei ole ystäviä eikä poikaystävää ja olen pilannut välit vanhempiini valehtelullani ja pettämiselläni. Olen vasta 18-vuotias ja vaikka elämän pitäisi olla edessäni tuntuu, että kaikki mahdollisuudet onneen on jo menetetty. - Jossu
Ystävälleni laukesi paniikkihäiriö ja migreeni. Paniikkihäiriö lääkärin ja psykologin mukaan pitkäaik.stressistä ja syyllisestä olosta(salailu syömättömyyden,ruokien piilottelun jne suhteen).Nämä molemmat ovat jonkinnäköisessä yhteydessä alhaiseen verensokeriin tutkimusten
mukaan ja paniikkihäiriö ei ole mikään harvinainen seuraus.
Tyypillinen oireyhtymä, josta moni kärsii on ärsyyntynyt paksusuoli eli kun syö vähänkin, saa istua pytyllä koko päivän. Yksi porkkana voi "ulostuttaa" kolme-viisikin kertaa...Ilmavaivoista ja muusta puhumattakaan. Tämä vaivaa monesti lopun elämää,vaikka anoreksiasta parantuisikin.
Näiden lisäksi myös hän kärsii lopunikäänsä sydän-ja verenkiertohäiriöistä ja todennäköisesti hedelmättömyydestä. Anoreksia myös todella rumentaa: lihakset ja hiukset lähtevät, iho voi huonosti,hampaiden kiille haurastuu(syljen eritys vähenee), kuona-aineet haisevat ihon ja hengityksen läpi, hirsutismi eli liika karvoitus valtaa kehon yrittäessään lämmittää sitä palelemiselta.Emätin kuivuu. Sydämen rytmihäiriöt voivat aiheuttaa sydämen pysähtymisen.
Pahimpia lienevät kuitenkin psyykkiset vaivat, joista harvemmin parantuu... Ja kukapa haluaisi jakaa elämänsä pikkutytön tasolla(erit.henkisesti) olevan ihmisen kanssa, joka ei uskalla syödä ja jonka elämä pyörii lähinnä syömisen(syömättömyyden) ympärillä..? Säälittäväähän sellainen on. - Kohta anorektikko
Mulla ei ole poikaystäväänollut ikinä ja olen 16v. Tuntuu siltä että en koskaan saa sellaista ja pitäisi laihduttaa vaikka kaikki sanoo mua laihaks. Oon tosi ahdistunut ja vaikka olenkin aina muotivaatteissa ja aina kauniin näköinen niin silti kaikki on ihan huonosti
- sozu
näitähän riittää
- jäätävän hidas aineenvaihdunta, peruskulutus reilu tonni
- veri ei kierrä varpaihin ja sormiin
- hiukset ku hamput
- vatsa turpoo törkeesti aina ku syö
- muut vatsaongelmat; mitään ei voi syödä etteikö sattuis.
- suolisto-ongelmia; ruoka ei sula kunnolla, jotkut päivät menee vessassa istuen, joskus ei tuu mitään viikkoon
- rytmihäiriöt
- paniikkikohtaukset, en oo voinu taas lähtee kotoota kolmeen viikkoon mihinkään..
- jatkuva ruoan ajattelu ja tasapainottelu syömisen/syömättömyyden välillä
- masennus ja jatkuva ahdistuneisuus
- hypoglykemia
- matala verenpaine ja pulssi
- jatkuva huimaus
- kylmyys
- uniongelmat
jnejnejne.. käytännössä oon 'parantunu' vuos sitten, mut ongelmat vaan lisääntyy.. niinhän ne väittää et suurimmat haitat tulee parantumisvaiheessa.
niinjoo sitten on vielä se iki-ihana buliminen vaihe, josta tulee muutama kymmen ongelmaa lisää. - forever ana
en lukenut kaikkia mutta luettelen omat haittavaikutukset ja vihaan sitä että sairastan anoreksiaa ja kokoajan tulee takapakki ja laihdutan jos pääsen normi BMI:lle!
minun haitat:
hiusten lähtö,
anemia(oli ennestään nyt PALJON PAHEMPI) hemppari saattaa olla 70 joskus.
heikko olo
palelu
haluttomuus mihinkään
masentuneisuuden lisääntyminen
itseviha
häpeän tunteet
unettomuus
oksettava olo vaikken söisi mitään päivällä tai vaik söisin
verenkierto vaivat
ummetus
seksuaalisen halukkuuden vähentyminen
aineenvaihdunta ei pelaa oikein mitenkään
kilpirauhasen vajaatoiminta(kuulemma se sai alkunsa anoreksiasta)
kouristelut sydämessä
lihasheikkous
väsymys(mutten saa unta)
siinä oli jotain! TÄMÄ ON HELVETTIÄ! olin juuri paranemaan päin ja taas luut paistaa ja alipainoa on ihan hitosti liikaa! olin jo normi BMI:n tasolla! :( pelottaa seuraava punnitus ku lääkäri palaa lomilta! en olekaan enää normissa painossa jota hän ennen lomia kehui! varasin sovitusti hälle ajan nyt sitten elokuun alkuun ja tää vaan pahenee tää paino, tai siis laskee, koitan väkisin syödä mutta ei uppoa, ei uppoa.välil jotain pientä mut sit saatan tahtomattani oksentaa....olo on toivoton.häpeän mennä lekurin vaakaan ja näyttää että hei oon taas luuranko, ku siin oon alusvaatteis! :'( oon ruma mielestäni mut sit toinen osa mua sanoo oon kaunis. :( - kohta 28 vee
16 vuotta anoreksiaa sairastaneena, suurin osa ajasta normaalipainon alarajoissa keikkumalla. Pahimmillaan painoindeksi oli 11 pintaan. Nyt vuosia normaalipainossa, vaikka välillä tapahtuu hetkellisiä lipsahduksia. Kerronpa oman listani. Kannattaa tosiaan hakeutua hoitoon, ennen kuin sairaus kroonistuu:
- hiusten lähteminen tupoittain (kyllä, myös "terveenä")
- lohkeilevat kynnet
- kilpirauhasen vajaatoiminta
- kuukautishäiriöt (välillä poissa, välillä viikottainen kiva)
- jatkuva turvotus ravinnosta ja elämäntavoista riippumatta
- luut hauraat kuin vanhalla mummolla
- naamassa näkyviä ryppyjä alle kolmekymppisenä
- lanugokarvaa, jota on turha koittaa poistaa
- pakko-oireet (ruokaan liittyvät nykyään vähäisiä, sen sijaan tilalle tullut vaihtelevasti mm. pesemispakko (suihkussa käytävä useasti päivässä, siivouspakko kotona yms.), pakkoliikunta väsymykseen ja ylikuntoon asti
- unihäiriöt (eivät lopu toipumiseen)
- jatkuva paleleminen, pyörrytys, väsymys, mielenkiinnottomuus asioihin
- ystäväpiiri kutistunut olemattomiin
- keskittymiskyvyttömyys (en pysty keskittymään kirjoihin, televisioon tai melkein mihinkään pitkiä aikoja kerrallaan)
- itseinho ja masennus
- munuaisongelmat (jatkuva jano, kusetus, selkäsäryt)
- sydänongelmat (matala verenpaine ja syke, rytmihäiriöt)
- pullottavat verisuonet
Anoreksia ei lopu toipumiseen, jos sairastaa pitkään. Kroppa ei kestä rääkkiä, vaan väsyy ja vanhenee ennen aikojaan. Ja pahinta on yksinäisyys, joka seuraa väistämättä sairauden edetessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6014898Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?252694HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2652371- 1251690
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271443Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3461358Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101193- 121075
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P73916- 100843