Tiilitakka vastaan vuolukivitakka

Kumpi laitetaan?

Sanokaa hyvät ihmiset kumman takka/leivinuuni systeemin laitaamme taloomme!! Kehukaa tai haukkukaa jompaakumpaa tai kumpaakin ja perustelujen kera. Kiitokset vastaamaan vaivautuville!!!!!!
ps. Harkinnassa on tiilerin tyyne ja joku vastaava tulikiveltä.

10

3883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uunilta/takalta

Vuolukivitakka antaa nopeammin lämpöä ja jäähtyy hitaammin. Ulkonäkö on maksuasia. Jos haluaa todella käyttää takkaa lisälämpönä, lienee tiiliuuni parempi, sillä se luovuttaa lämpöä hitaammin ja tasaisemmin. Kannattanee verrata Tiileriä myös muurarin tekemään uuniin/takkaan, näin voi itse vaikuttaa ulkonääköön enemmän ja ehkä säästääkin. Itse valitsin muurarin tekemän takan ja levinuunin, jotka ovat kuitenkin samassa kuoressa. Aiemmin oli Tulikiven takka/leivin uuni, joka pelasi ihan hyvin. Paistamiseen ei paras mahdollinen.

• pnieminen

leininuuneissa pieni koko = pieni varauskyky = kiire leipomisessa = alkulämpö liikaa ja loppulämpö liian pieni, yhdistelmissäkään ei ole omia hormikanavia joten takassa ei voi polttaa leivinuunin jälkeen mitään leivonta-aikana = turha kapistus. vuolukivi varaa kokoonsa nähden hyvin, leivinuunilliset ei vain kestä tiilisen leivinuunin normaalia esilämmitystä joten halkeamia voi olla odotettavissa...suosittelen ostamaan pelkän tiilisen leivinuunin joka toimii vaikka kuinka lämmittäisi !

• Timo

Olen täysin erimieltä edellisen kanssa yhdistelmä uuneista,perustuen 4 vuoden omaan käyttö kokemukseen.Onhan se tuli takan isoista luukuista katsottuna aivan eri tunnelman luoja kuin pieni leivinuunin luukku.takkaa lämmittämällä saat leivinuuniin mukavan pikkulämmön jota voi hyödyntää ruokien lämmityksessä pitkin päivää ja sulatuksessa.Mitä paistamiseen tulee,niin kyllä joulun kinkut,laatikot,ja levonnaiset paistuu mainiosti kertalämmitykssellä.Uunia käytämme erittäin ahkerasti ja ei vielä yhtään halkeamaa ole.kysymyksenä edelliselle,miksi pitäisi heti leivinuunin lämmityksen jälkeen saada tuli takkaan??? yritätkö saunoa olohuoneessasi???Uunimme on tulikiven TLU 2637.Voin suositella LÄMPIMÄSTI,perustuen omaan kokemukseen.

• vaikuttavat
        Timo kirjoitti:

Olen täysin erimieltä edellisen kanssa yhdistelmä uuneista,perustuen 4 vuoden omaan käyttö kokemukseen.Onhan se tuli takan isoista luukuista katsottuna aivan eri tunnelman luoja kuin pieni leivinuunin luukku.takkaa lämmittämällä saat leivinuuniin mukavan pikkulämmön jota voi hyödyntää ruokien lämmityksessä pitkin päivää ja sulatuksessa.Mitä paistamiseen tulee,niin kyllä joulun kinkut,laatikot,ja levonnaiset paistuu mainiosti kertalämmitykssellä.Uunia käytämme erittäin ahkerasti ja ei vielä yhtään halkeamaa ole.kysymyksenä edelliselle,miksi pitäisi heti leivinuunin lämmityksen jälkeen saada tuli takkaan??? yritätkö saunoa olohuoneessasi???Uunimme on tulikiven TLU 2637.Voin suositella LÄMPIMÄSTI,perustuen omaan kokemukseen.

uskottavilta. joku muu jauhaa paskaa eikä tiedä mistä puhuu. mikä uunisi nimi on? aion laittaa tiilerin tyyne takkaleivinuunin.

• pnieminen
        Timo kirjoitti:

on tullut korjattua muutama haljennut vuolukivi- yhdistelmä, lämpöä vuolukivinen kyllä varaa paremmin kuin pieni tiilinen yhdistelmä, tiedän. mallit joita olen nähnyt on leivonnan varauskyky ollut vain noin puolet vanhanmallisesta itsetehdystä tiilikasasta, ja leivinuunin syvyys täysin käsittämättömän naurettavan pieni, joku city-kokki varmaan tykkää sirosta, mutta täällä maalla ei tuollaisia käytetä kun koko ei yksinkertaisesti riitä...

• tehtiin
        pnieminen kirjoitti:

on tullut korjattua muutama haljennut vuolukivi- yhdistelmä, lämpöä vuolukivinen kyllä varaa paremmin kuin pieni tiilinen yhdistelmä, tiedän. mallit joita olen nähnyt on leivonnan varauskyky ollut vain noin puolet vanhanmallisesta itsetehdystä tiilikasasta, ja leivinuunin syvyys täysin käsittämättömän naurettavan pieni, joku city-kokki varmaan tykkää sirosta, mutta täällä maalla ei tuollaisia käytetä kun koko ei yksinkertaisesti riitä...

tiilestä ja hyvin pelaa. Lämpöä piisaa tasaisesti ja uuniin mahtuu ja paistuu. Vetää niin perkuleesti kelillä kuin kelillä eikä ole halkeillut.

Tommosta tarvetta pitää takassa tulia kun paistetaan uunissa en ole vielä koskaan kaivannut, lämmintä tulisi jo aivan turhaan ja kuka siitä takkatulesta ehtisi nauttia kun pitää vääntää kukkoa ja piirakka???

Jossain mainostettiin "perinteisenä" kahden leivän uunia (vuolukiveä) mutta se on kyllä jo härskiä kansanperinteen halveksumista.

Itse hylkäsin vuolukiviset kättelyssä mm. juuri pienten uunien vuoksi. En pidä myös lainkaan vuolukiven väristä (maailmassa on jo muutenkin tarpeeksi harmaata) ja lähes poikkeuksetta ovat liian krumeluureja/80-lukuisia muotoilultaan (siis nousukasmaisia).

Ja fiilis on omaa luokkaansa kun on itse kantanut 5000kg kiviä paikalleen vrt rimpula bulk-rakennussarja.

TUKES muuten varoitti viime talvena kevyttulisijoista ja -hormeista: ne eivät kestä jatkuvaa lämmittämistä, siis asuintalon lämmittämistä jatkuvasti pakkasilla. Näitä ovat muut kuin paikallaan muuratut hormit ja tulisijat. Ja väärällä käytöllä saa tietysti rikki mitä tahansa.

"Särpimeksi riittää raikas vesi" HS-ruokasivut

• Solo

Nunna-uuni sellanen takalla lämmitettävä. Ollaan ihan tyytyväsiä ominaisuuksiin. Paistaa laatikot, lihat, pikkupullat jne. mutta arinan lämpö ei riitä oikean ruisleivän paistoon. Tämä oli kyllä tiedossa jo aiemmin. Lämpiää pienellä puu määrällä on hyvä veto ja lasiluukut tietysti. Ollaan käytetty ahkerasti myös pelkkään lisälämmitykseen myös ja lämpöä kyllä tulee. Ei moittimista!

• emäntä

Meilläkin on tuoreessa talossamme (muutettiin 05/05) Tyyne ja tyytyväinen olen. Minäkin mietin alussa kumpaan päädytään ja asian ratkaisi se, että tiiliuuni/takka tosiaan luovuttaa lämpöä hitaammin. Tyyneen emme ottaneet ulkovuoritiiliä, vaan pelkän sisuksen. Ulkovuoraus tehtiin "tavallisilla" tiilillä, päälle rappaus ja lopuksi Kolibri-maali ("röpelöinen"), joka sävytettiin keittiökalusteiden väriseksi (vanilja).

• takoista ja uuneistanne

Itse kanssa olen tässä pähkäillyt ja miettinyt että kumpaan kallistua.
        Vuolukivi taitaa kerätä tuota pintalämpöä aivan melettömästi joten lapset varmaan muutaman kerran polttaa sormet ja sitten se lämpö tulee nopeasti.
        Ja kuin lämmitys järjestelmänä on varaava vesikiertolämmitys niin silloin suosisin ainaskin itse tasaista lämpöä pitkään että lämmitysjärjestelmä kerkeää mukaan ja säästö/hyöty tulisi käytettyä.
        Mutta Laittakaa ihmiset kuvia tiili takoista/uunista millaisia erinlaisia pintoja olette saaneet niihin.
        Koska itse en haluaisi tiilipintaa vaan jonkin sisustukseen sopivamman.

• Original Pulteri

Yhdistelmä on huono jos tarvit paljon uunia, mutta ilmeisesti olet jo sellaiseen päätynyt joten se siitä... Itse suosin tiiltä materiaalina kaikkien tiilen hyvien puolien perusteella joista on jo sinulle varmasti mainittu jo monta kertaa. Mutta lisäisin vielä yhden: YKSIKÄÄN leipomo, joka paistaa puu-uunilla ei käytä vuolukiveä uuneissaan, vaan lähes yksinomaan tiiltä!! Pistää miettimään eikö totta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      67
      2385
    2. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1367
    3. Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin

Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww
      Maailman menoa
      69
      1130
    4. EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!

Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje
      Maailman menoa
      4
      1097
    5. Miks me oikein

Rakastuttiin vaikka kaikki on mahdotonta?
      Ikävä
      77
      803
    6. Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä

Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi
      Kuhmo
      19
      780
    7. Ratikka Turkuun

Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta
      Turku
      82
      660
    8. Nainen, mikset lähetä

miehelle viestiä? Tiedän, että sulla on asiaa ja kysyttävää.
      Ikävä
      43
      658
    9. Miehet trikoissaan

On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe
      Suomussalmi
      23
      615
    10. Rakastan sinua

Yhä.
      Ikävä
      27
      581
    Aihe