Tutkimus: Nuoret saavat ostettua alkoholia helposti

Suomi24toimitus

Stakesin tekemässä ostokokeessa selvisi, että alaikäisten on helppoa ostaa alkoholia myymälöistä. Marraskuussa tehdyssä ostokokeessa joka toinen alaikäisen näköisistä asiakkaista onnistui ostamaan itselleen alkoholia.

Kokeessa selvisi, että useimmiten alkoholin myymisestä nuorelle kieltäytyi Alko. Huoltoasemat puolestaan lipsuivat eniten.

Koe on ensimmäinen virallinen tutkimus aiheesta Suomessa.

Lue uutinen Iltalehdestä:
http://www.iltalehti.fi/2005/08/15/200508153384881_uu.s html

Saavatko alaikäiset liian helposti alkoholia huoltoasemilta? Pitäisikö myymälöiden tehostaa valvontaansa?

97

23269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AimoRapula

Jos nuori haluaa alkoholia sitä saa helposti. Jos yksi kioski tai huoltoasema ei suostu myymään ilman henkkareita niin voi käydä läpi muutaman paikan, aina jostain saa.

Papereita saisi kyllä kysyä paljon enemmän. Tiedän kaverin joka on ostanut kirkasta viinaa alkosta 14 vuotiaana ja itse ostin kaljat kaveriporukalle 16-17 vuotiaana vaikka en näyttänytkään kovin vanhalta. Kioskin tätille riitti vastaus "paperit jäi kotiin" tai että "joo mulla jäi lompakko autoon" yms. ja aina sai vaikka kopan kaljaa....kerran kun meinasi jäädä kaljat ostamatta joku pultsari suostui yhestä kaljasta todistamaan että se oli mun setä ja että olin 18....

Kyllä sitä aina saa jollain päänsä sekaisin vaikka kuinka yritettäs valvoa...ennemmin pitäs valistaa viinan vaaroista kun siitä mistä sitä saa ja miten. Jos 13 vuotias haluaa nykypäivänä kossupullon se myös saa sen mutta miksi niin nuoren pitää sitä haluta! Vika on jossain muualla kun alkoholin myyjissä.

• OMG...

et sä niin pimee oo ku väitetää x>

• Tyttö

Nuoret saa viinaa ihan mistä vaan ja hakija löytyy aina, vaikkei itse saisi ostettua. Ja jotkut vanhemmat ostavat viinaa lapsilleen, erittäin vastuutonta touhua!

• Ei mitään
        Tyttö kirjoitti:

Nuoret saa viinaa ihan mistä vaan ja hakija löytyy aina, vaikkei itse saisi ostettua. Ja jotkut vanhemmat ostavat viinaa lapsilleen, erittäin vastuutonta touhua!

Ei töitä.
        Ei asuntoa.
        Ei rahaa.
        Ei elämää.

Kännissä on kivempaa olla nälissään ja tuntuu
        pakkasellakin lämpöisemmältä....

• Yhteiskunnan rappio
        Tyttö kirjoitti:

Mikä muuttunut oleellisesti yhteiskunnassa viime vuosina?

-Feministit ovat saaneet vallan ! Ja sen jälkeen perheet ovat hajonneet, lapset kasvavat ilman isää, yhteiskunnan moraali romahtanut, perversiot valtaavat maata pressan linnaa myöten, samoin pakolaiset, itäblokin jengi, prostituutio , huumerikollisuus jne jne.

Itseasiassa koko arvokeskustelu Suomessa on tavalla tai toisella feminismipropagandan aivopesemää YLTIÖSUVAITSEVAISUUKSINEEN.

Ainoa lääke olisi perinteisen moraalin palauttaminen ! Mutta, koska jo itsestäänselvyytenä pitää vihata kaikkea perinteisen miehen keksimää ja luomaa - niin ollaan hiljalleen pistämässä koko yhteiskunnan vuosituhantinen MORAALI FEMINISMIN VIEMÄRISTÄ ALAS. Ja jäljet näkyvät , eivätkä edes vielä pahana, odotetaanpa kun vanha sukupolvi kuolee pois jarruttamasta feminismipropagandaa.

Lukekaapa lisää:
        www.miessakit.fi - keskustelufoorumi

• Sorija
        Ei mitään kirjoitti:

Ei töitä.
        Ei asuntoa.
        Ei rahaa.
        Ei elämää.

Tyttö hyvä.
        Viestissäsi annoit käsityksen että nuorten juominen juominen johtuu siitä että ei ole rahaa yms.
        Syy miksi meitä verotetaan välillä kovinkin paljon ja joka asiasta on juuri siinä että se asunto ja raha on tarjota niille jotka sitä tarvitsevat. Jos jostain syystä ei työkkärin "asiakkaaksi" kelpaa voi kääntyä sosiaalitoimiston puoleen. Jos ei ole rahaa maksaa vuokraa saa siihenkin apua kyseisestä virastosta. Työ ja itsetunto ovatkin sitten eriasia mutta niiden eteen tarvitsisi itsekkin tehdä töitä. Kyllä sitä viinan juontia nuortenkin keskuudessa on aina ollut eikä eroavaisuuksia (ainakaan omassa kaveriporukassa) ollut yhteiskuntataustalla tai vanhempien eroilla eikä muilla vastaavilla ulkoisilla tekijöillä. Joillekkin se vaan maistuu enemmän kuin toisille..

• poika
        Tyttö kirjoitti:

no älä viitti vinettää.
        kai sitä sitä nyt kaikilla on oikeus joskus vetää pää täyteen

• Susa

Kun olin 17 aloin styylata 16-vuotiaan pojan kanssa. Hän oli isokokoinen ja pitkätukkainen, parta oli alkanut kasvaa ja vähä parran- ja viiksentynkiä kasvatteli. Hän kävi meille Alkosta viintä hakemassa, eikä papereita kysytty. Tietysti, jos olisi isompaa satsia alkanut ostaa, olisi voitu kysyä, mutta menihän se niin, että pullo sieltä, toinen täältä. Itse kävin jo 17-vuotiaana diskoissa, joissa ikäraja oli 20. Tukkaa tärkkiin, meikkiä naamaan, hame päälle ja korkokengät jalkaan. Kun täytin 18 ja pääsin jo baareihin, tuli kundikaveri suvereenisti mukaan. Tällöin hänellä oli jo viikset ja parran tapaista ja kirkkaitten osto Alkosta sujui tuosta vain.

• kokkari
        Ei mitään kirjoitti:

Ei töitä.
        Ei asuntoa.
        Ei rahaa.
        Ei elämää.

Syy on SDP:n, joka on Suomen valtiota ja mediaa hallitseva puolue. SDP on tehnyt työnteosta merkityksetöntä, kun sillä ei voi rikastua, eikä työtä edes ole pakko tehdä hyvien sosiaalitukien vuoksi. Yrittäminen on Suomessa todella raskasta korkeiden verojen ja vaikean työntekijäpolitiikan (jos palkkaat jonkun, et saa häntä potkittua pois huonompina aikoina), joten sitäkään nuoret eivät uskalla kokeilla. Nuorilla ei ole mitään tavoiteltavaa elämässään.

Äänestäkää Kokoomusta, niin tilanne korjaantuu!

• äippä

Iselläni on 13 v tyttö, joka ei vielä ole alkoholia nauttinut. Mutta vanhempana pelko on päällä koko ajan, koska aina vain nuoremmat alkavat säännöllisesti nauttia alkoholia. Käsittämätöntä. Mistä he tosiaankin saavat juomansa? Onko kontrolli liikkeissä lipsunut alas? Vai onko "joppareita" enemmän alaikäisille viinaa ostamassa. Pelottaa tosiaan nykymaailman meno aina vain hurjemmaksi. Mutta millä saada homma aisoihin??!! Siinä on tekemistä paljon.

• ............

...vanhemmilta. Se on vanhemmissa se vika kun ei pidä yhtään kuria, eikä kasvata lastaan oikein.

• 24/7
        ............ kirjoitti:

...vanhemmilta. Se on vanhemmissa se vika kun ei pidä yhtään kuria, eikä kasvata lastaan oikein.

itse joisin 24/7 jos sais jostain mutta empä ole eksynyt niihin piireihin

• ulkomaalainen
        ............ kirjoitti:

kotimaassani 10-vuotiaatkin saavat kaupasta viinaa, viiniä ja tupakkaa vaikka ikäraja on 18v. ja viinaa saa myös itse tislata mutta minkäänlaisia alkoholiongelmia ei ole, koska lapset kasvatetaan kunnolla ja vanhemmat toimivat itse esimerkkeinä lapsille. humalainen häpäisee itsensä ja koko perheensä. näin minutkin on kasvatettu ja vaikka olen suurimman osan elämästäni asunut suomessa silti en ole ikinä ollut humalassa vaikka juon viiniä lähes päivittäin. en ikinä voisi edes kuvitella olevani humalassa koska häpäisisin itseni ja vanhempani sekä isovanhempani.

täällä suomessa taas "hyvät" jätkät ryyppää. mitä enemmän kännissä sitä kovempi jätkä. jos ei ryyppää niin on luuseri. ja vanhemmat opettavat. täysin päinvastaista kuin meillä.

• jaa-a
        ulkomaalainen kirjoitti:

kotimaassani 10-vuotiaatkin saavat kaupasta viinaa, viiniä ja tupakkaa vaikka ikäraja on 18v. ja viinaa saa myös itse tislata mutta minkäänlaisia alkoholiongelmia ei ole, koska lapset kasvatetaan kunnolla ja vanhemmat toimivat itse esimerkkeinä lapsille. humalainen häpäisee itsensä ja koko perheensä. näin minutkin on kasvatettu ja vaikka olen suurimman osan elämästäni asunut suomessa silti en ole ikinä ollut humalassa vaikka juon viiniä lähes päivittäin. en ikinä voisi edes kuvitella olevani humalassa koska häpäisisin itseni ja vanhempani sekä isovanhempani.

täällä suomessa taas "hyvät" jätkät ryyppää. mitä enemmän kännissä sitä kovempi jätkä. jos ei ryyppää niin on luuseri. ja vanhemmat opettavat. täysin päinvastaista kuin meillä.

• Nimetön

Isäni antoi minun juoda kotona jo ala ikäisenä. Ja piti perjaatetta että antaa juoda niin kyllä se kyllästyy jossain vaiheessa. Mutta painotti samalla että haluaa tietää kenen kanssa juon ja paljonko.Ja myös alkoholin vaarat on kerrattu. nyt 18 vuotta täytettyäni ei alkoholi pahemmin maistu eikä tee mielikään.

• btr
        ulkomaalainen kirjoitti:

Tottahan tuo tuntuu olevan, ainakin kaikki mitä tässä on viimesien vuosikymmenten aikana kerennyt katsomaan.

Kaipa tuo humalaan juominen juontaa itsensä jostain aikojen alusta kun suomiukot jossain pimeässä pakkas majassansa vetelivät keitoksiansa kurkusta alas, mitäs siinä muutakaan, kai sitä jossain paratiisi saarella jäisi juomiset vähemmälle.

• 18v
        Nimetön kirjoitti:

Isäni antoi minun juoda kotona jo ala ikäisenä. Ja piti perjaatetta että antaa juoda niin kyllä se kyllästyy jossain vaiheessa. Mutta painotti samalla että haluaa tietää kenen kanssa juon ja paljonko.Ja myös alkoholin vaarat on kerrattu. nyt 18 vuotta täytettyäni ei alkoholi pahemmin maistu eikä tee mielikään.

Kotona olisin saanu juoda jostain 13v lähtien ja kyllä sitä mukaankin annettiin, mutta silti se ei innostanut, lähti jotenkin se kielletyn hedelmän maku pois hommasta ja vaikka alkoholia oikeen tyrkytettiin välillä kotona niin silti tulee juotua humalaan asti alle 10krt vuodessa, joista useimmat kerrat kesällä(juhannus ja venetsialaiset). Esimerkiksi viime joulun jälkeen olin juhannukseen mennessä juopotellu 2kertaa.Ja juhannuksen ja tämän päivän välillä 6 kertaa ja nyt se homma taas rauhottuu talveen mennessä(noistakin 1kerta "ylimääräinen" koska piti juhlia synttäreitä). Eli tämmöstä alkoholin käyttöä tulee jos kotona annetaan juoda. Ei minulla mitään sitä vastaan ole jos muut juo mutta ei vain kiinnosta

• Abbath
        ulkomaalainen kirjoitti:

muuta takas kotimaahas äläkä täällä jankuta! oot varmaan joku manne joka raiskaa suomalaisia naisia!

• Nimetön

Uskon että liikeissä ja huoltoasemilla on vielä ihan samanlainen linja kun ennenkin, mutta näiden joppareiden määrä on kasvanut aika reilusti viime vuosiin nähden. Millä tavalla saisit asian aisoihin, yritätte sopeutua nykymaailmaan myötäilemällä. Ja vanhempiin mitä tulee niin kannattaa laittaa itsensä linjalle näissä tilanteissa ja jutella lapsille.

• juhhöö
        24/7 kirjoitti:

itse joisin 24/7 jos sais jostain mutta empä ole eksynyt niihin piireihin

Niin varmaan! Et tiedä koska et ikinä ole ollut!
        Olet just joku tajuton nörtti millä ei ole mitään muuta elämää kun kyhnöttää yksin kotona!
        KATEELLINEN OLET VAAN, KUN EI OLE PÄÄSTETTY TAI ET OLE USKALTANUT KOKEILLA!

• ...
        ulkomaalainen kirjoitti:

elä yleistä, koska asia ei ole noin...joidenkin vanhemmat antavat juoda joidenkin ei..niin se on joka puolella maapalloa...minulla ei koskaan ollut rajoituksia..(tarkoittaen esim.kotiin tuloa) juoda ei tietenkään saanut..mutta kokeilin, join nuorempana paljon..maistoin myös tupakkaa..mutta en ottanut siitä omaa juttua...kasvatus ei ole pelkästään vanhemmilla..minä kokeilin kaikenlaista..eikä minusta mitään huligaania ole tullut...

• ............
        ulkomaalainen kirjoitti:

Kaikki "hyvät" jätkät myös polttaa tupakkaa. Kaveri näytti yhen kuvan missä joku tyyppi oli, niin siinä ne veti röökiä huput päässä semmonen gangsta-ilme naamalla. Sitten aina porukalla käydään uhoomassa.

Kyllä juoda saa, jos osaa. Aina silloin tällöin pari kaljaa menee. Ikinä en ole kännissä ollut.

Ei taida nykynuorista tulla isona paskaakaan.

• ..............
        ... kirjoitti:

elä yleistä, koska asia ei ole noin...joidenkin vanhemmat antavat juoda joidenkin ei..niin se on joka puolella maapalloa...minulla ei koskaan ollut rajoituksia..(tarkoittaen esim.kotiin tuloa) juoda ei tietenkään saanut..mutta kokeilin, join nuorempana paljon..maistoin myös tupakkaa..mutta en ottanut siitä omaa juttua...kasvatus ei ole pelkästään vanhemmilla..minä kokeilin kaikenlaista..eikä minusta mitään huligaania ole tullut...

...en ole koskaan nähnyt ketään kännissä, paitsi viime kerralla oli joku 30v tyyppi ympäri juovuksissa ja sekin oli suomalainen.
        Jos ne nuoret sielläkin juo niin ainakin ne pysyy poissa kadulta.

• silloin tällöin...
        .............. kirjoitti:

...en ole koskaan nähnyt ketään kännissä, paitsi viime kerralla oli joku 30v tyyppi ympäri juovuksissa ja sekin oli suomalainen.
        Jos ne nuoret sielläkin juo niin ainakin ne pysyy poissa kadulta.

Kumpi se nyt sitten on parempi asia (terveydellisesti, yhteiskunnallisesti moraalisesti(?) :) ) Että juo silloin tällöin kovemman kännin kuin, että opettelee "hienon" viinikulttuurin ja juo viiniä päivittäin? Tämä ihan kysymyksenä - EI vastauksena tai mielipiteenä

• Haista vittu abbath
        Abbath kirjoitti:

muuta takas kotimaahas äläkä täällä jankuta! oot varmaan joku manne joka raiskaa suomalaisia naisia!

Mikä pelle sä olet täällä haukkumaan toisia ja käskemään muuttamaan takasin kotimaahansa? Mene sinä takaisin sinne eläintarhaasi, josta olet tullut.

• kysymykseesi
        silloin tällöin... kirjoitti:

Kumpi se nyt sitten on parempi asia (terveydellisesti, yhteiskunnallisesti moraalisesti(?) :) ) Että juo silloin tällöin kovemman kännin kuin, että opettelee "hienon" viinikulttuurin ja juo viiniä päivittäin? Tämä ihan kysymyksenä - EI vastauksena tai mielipiteenä

Jokapaikassahan sitä on toitotettu...päivittäin viiniä pari lasia nauttivat ovat terveempiä kuin esimerkiksi viikonloppuryyppääjät tai raimoraittiit.

• Halvan AlkoholinOrja
        ulkomaalainen kirjoitti:

Täällä Saksassa ryyppää nuoriso niin kuin Suomessa. Ja kyllä monet vanhemmat on täällä ihan samssa kunnossa kuin Suomalaiset ( kännissä )
        Joten kyllä se ihan normaalia että nuoriso juo. Kyllä sitä ittekin tuli ryypiskeltyä alaikäisenä joskus suuriakin määriä. Ihan normaali minusta on tullut. Antakaa lapsien ryypiskellä, pedakookit sun muut kukkahatut voivat pitää suunsa kiinni, onhan Suomessa varmaankin pahempia ongelmia ( Pakolaiset & sun muut sossun elätettävat ulkomaan pellet, ym... )

• Ulkomaalainen
        Abbath kirjoitti:

Tuossa taas yksi teidän suomalaisten sairaus. Ongelmista ei saa puhua koska se on jankuttamista ja valittamista. Kohta ollaan varmaan siinä pisteessä että kun lentokoneesta puuttuu siivet ja huomautan siitä lentoemännälle saan vastaukseksi että muuta vitun kommunisti Venäjälle jos siellä asiat on niin paljon paremmin saatana.

• tulipa mieleen
        ulkomaalainen kirjoitti:

"en ole ikinä ollut humalassa vaikka juon viiniä lähes päivittäin." Näin kirjoitit. Kysyn: Miten se on mahdollista? Eikö viinissä ole alkoholia? Vai oletko juonut alkoholitonta viiniä? (Onko sellaista edes?) (Luulisin että on, mutta luulen myös ettet tarkoittanut alkoholitonta viiniä.)

Eli olettaen että joku juo alkoholia eikä tule humalaan, kysyn: miten se on mahdollista? Osaako joku vastata? Kiitos vastauksesta jo etukäteen. Nimimerkki Utelias

• dnaHALPA

niin mitä sä tollasta pelkäät? muistatko millasta oli olla ite nuori?? :) ja kaikki jotka on ollu 80- luvulla nuoria niin ne joi kaikki salaa ja se oli hieno juttu!! mutta nykyään nuoret juo vanhempiensa aikanakin! niin eikö mielestäsi nykyään ole helpompaa kun jos lapsesi joisi sillon kun olet paikalla vai haluatko ,että lapsesi juo jossain salaa ja tulee putkan kautta himaan?? :/ niin alkoholi ei ole ihmeellinen juoma!! JUO NE LAPSETKIN RANSKASSA RUUAN KANSSA! ja saksassa 16 vuotiaanna on lain mukaan aikuinen!! asiat vois olla paljon pahemmin!!!

• tyttönen
        Ulkomaalainen kirjoitti:

Tuossa taas yksi teidän suomalaisten sairaus. Ongelmista ei saa puhua koska se on jankuttamista ja valittamista. Kohta ollaan varmaan siinä pisteessä että kun lentokoneesta puuttuu siivet ja huomautan siitä lentoemännälle saan vastaukseksi että muuta vitun kommunisti Venäjälle jos siellä asiat on niin paljon paremmin saatana.

Ihan totta kyllä puhut ja huomaan että meillä suomalaisilla tosiaan on jonkin sortin "ongelmia" näiden asioiden kanssa.

Mutta minkäs teet...

Koita kestää:)

• enemmän tai vähemmän viisas...
        tulipa mieleen kirjoitti:

"en ole ikinä ollut humalassa vaikka juon viiniä lähes päivittäin." Näin kirjoitit. Kysyn: Miten se on mahdollista? Eikö viinissä ole alkoholia? Vai oletko juonut alkoholitonta viiniä? (Onko sellaista edes?) (Luulisin että on, mutta luulen myös ettet tarkoittanut alkoholitonta viiniä.)

Eli olettaen että joku juo alkoholia eikä tule humalaan, kysyn: miten se on mahdollista? Osaako joku vastata? Kiitos vastauksesta jo etukäteen. Nimimerkki Utelias

yleisessä puhekielessä humalalla tarkoitetaan kaiketi sitä, että alkoholin vaikutus on havaittavissa joko niin, että sen havaitsee humalatilassa oleva henkilö itse, tai jopa jotkut muut ihmiset. humalatiloja on myös eri asteisia: kevyt, lievä, vahva, tai voimakas humalatila.

"humalatila päihtymys

päihteen (esim. alkoholin) nauttimista seuraava keskushermoston muuttunut toimintatila, oireina puheen epäselvyys, liikkeiden horjuvuus ja kasvojen punoitus "

http://www.tohtori.fi/termi.php3?terID=3037&termit=humalatila

minä, 80-kiloinen mieshenkilö, voin kyllä hyvinkin juoda päivittäin viiniä saavuttamatta mainitun kaltaista humalatilaa. keskushermoston muuttunutta toimintatilaa saattaa olla vaikea havaita, mutta noita muita oireita en varmasti saa lasillisesta ruokajuomaa, enkä huomaa muutenkaan missään toiminnoissani mitään muutoksia, kuten eivät muutkaan.

on siis mielestäni täysin mahdollista juoda alkoholia tulematta humalaan.

ps. alkoholitonta viiniä myydään muistaakseni myös alkossa.

• jfytjht
        tulipa mieleen kirjoitti:

ei kaljasta,viinasta eikä vinistä eikä mistään muustakaan alkoholi juomasta tule humalaan jos ei ala vetää sitä pohjan maan kautta useita lasillisii

• Kaupantätönen

Nykyään on todella vaikea arvioida nuoren asiakkaan ikää. Jotkin 14 kesäiset menisivät ihan hyvin täysi-ikäisestä. Itse yritän kysyä papereita aina kun vähänkin epäilyttää ja tämä on tuottanut myös muutamia noloja tilanteita (ostaja onkin ollut lähempänä kolmeakymmentä) =). Harvoin näitä alaikäisiä onnensa kokeilijoita on kohdalleni sattunut, mutta veikkaan syyksi sitä että kauppa jossa työskentelen on niin suuri. Jos itse olisin alaikäinen ja tarvitsisin alkoholia tai tupakkaa, suunnistaisin ensin jonnekkin pienempään putiikkiin. Varsinkin yksityisten omistamat pienet liikkeet tuntuvat kuuleman mukaan olevan helppoja kohteita. Ja jos ei alaikäinen itse onnistu hankkimaan juomiaan, niin ainahan hommaan on helppo pientä hakupalkkaa vastaan hankkia joku täysi-ikäinen kaverin kaveri tai sitten juuri se juoppo siitä alkon nurkalta. Niin se vain on..

• 15v

isommista kaupoista saa helpommin koska niisä on aina ruuhka päällä ja myyjät eivät juuri edes katso ostajaa huom. oma kohtaista kokemusta moppokortti on muuten kätevä vehe

• minä vain

noh, eipä tuohon olisi stakesin tutkimusta tarvittu kertomaan että nuoret saavat helposti alkoholia.. pah. riittää kun teinijoukolla on yksi täysi-ikäinen "kaveri" joka soitetaan paikalle kun halutaan kaljaa. rahat kouraan ja tyyppi kauppaan, helppoo kuin heinän teko. sama juttu toimiin tupakankin suhteen.

• joopasejoo

Mutta nyt kun oli kyse tutkimuksesta, kuinka helposti oikeasti alaikäiset lapset saavat alkoholia. Stakesin tutkimuksessa ei ollut kysymys trokauksesta!

• Asiantuntijatyyppi

Samahan tuo kuka ne bisset ostaa.
      Kännissä on kiva olla, ja tulee olemaan.
      Älkää holhotko aina.

• tutkimukset

itse "opettelin" juomaan kotona. olin siinä 12-13 ikänen ja äiti osti joka lauantai itselleen ja minulle yhden tai kaksi siideriä. välillä saatoimme juoda lasilliset viiniä tms. juhlilla minun ei tarvinnuut juoda salaa boolia, vanhempani sanoivat minulle että parempi kun juon heidän seurassaan, kuin salaa jolloin heillä olisi huoli (ja salaa olisin juonut).. nykyään olen parikymppinen ja hallitsen juomiseni, siitä suuri kiitos vanhemmilleni jotka ostivat minulle nuoruusvuosinani siideriä ja antoivat kokeilla rajojani. koskaan en ole joutunut alkoholin takai ongelmiin/sammunut/tms. kyllä nuoret saa kaljaa ja teille vanhemmat, jotka siitä huolehditte, ottakaa ohjat omiin käsiinne. niin munki isukki ja äiskä teki

• Humalassa huippujätkä

Oikea mielipide. Kyllä se nuoriso on aina juonut ja tulee juomaan tota viinaa. Itse en ollut parempi ja ihan normaali minusta on silti tullut.
        Vanhemmille hyvä neuvo: ÄLKÄÄ TEHKÖ LAPSIA !
        Jos se huoli noista mukuloista on niin suuri, niin miksi sitten olette tehneet lapsia ? Jos muistelette omaa ( normaalia ? ) nuoruutta, niin eikös silloinkin tullut alaikäisenä ryypättyä ? Kuka väittää ettei ole ollut alaikäisenä humalassa, niin nämä ihmiset eivät ole normaaleja Suomalaisia.

• Ammattimies

totta töriset!
        päissään ja kihloissa on aina mukava olla!

• veronmaksaja

Juoppoja kaikki tyynni, juokoon pennut itsensä eläviltä, niin ei tarvitse rahaa niitten kuntoutukseen tuhlata, kun olisi oikeitakin tarpeita, jotka rahaa tarvitsevat. Joo ja vois jokaiselle vastasyntyneelle antaa ajokortin, että pääsevät tapattamaan itsensä nopeammin, nuoret ovat kaiken kaikkiaan suunnaton menoerä Suomen valtiolle ja siis meille kaikille. Ja eihän niille edes koulu maistu, että voisivat maksaa takaisin tulevaisuudessa valtiolle veroina, työttömiksi lorvijoiksi päätyvät.

Suoraan sanottuna vituttaa maksaa veroja jälkeenjääneitten huumejuoppoteinien takia. Olkoot vaikka miten harhautuneita ja kokemattomia.

• Haloo!

Veronmaksaja, sori vain, mutta aika naurettavaa puhetta. Yleistät nuoria aika pahasti. Kaikki nuoret eivät todellakaan ole edes kiinnostuneita juomaan ja sitten vasta Suomen valtio huonossa jamassa olisi jos nuoria ei enää olisi yhtään. Ihmiset tulee vanhaksi ja kuoleekin joskus, oletko vielä huomannut?
        Ja kai se vituttaa maksaa veroja harhautuneiden huumejuoppoaikuistenkin takia vai miksi vain nuorten?

Joillekin ihmisille ei vain maistu alkoholi ja nuorissakin on näitä. Ja kyllä sinne kouluunkin toiset melko mielellään menee, allekirjoittanut esimerkkinä.

Ja huippujätkä humalassa, tiedän todellatodella monia jotka eivät ole olleet humalassa alaikäisenä ja ne on ihan yhtä "normaaleja" kuin muutkin. Jos se on normaaliuden kriteeri että pitää vetää kännejä nuorena niin ihmettelen vähän. Minun tuntemillani nuorilla näin ei ole. Jotkut juo ja jotkut ei ja se on oma valinta. Viinat tulee jos niitä haluaa, mutta monet ei niitä kaipaa.

Ei ole ihme jos toiset nuoret juo, kun jotkut ihmiset tunkee tuollaista asennetta, että et oo normaali jos et juo alaikäisenä. Niin että eiköhän ole aika katsoa vähän peiliin.

• Hypokloriitti
        Haloo! kirjoitti:

Veronmaksaja, sori vain, mutta aika naurettavaa puhetta. Yleistät nuoria aika pahasti. Kaikki nuoret eivät todellakaan ole edes kiinnostuneita juomaan ja sitten vasta Suomen valtio huonossa jamassa olisi jos nuoria ei enää olisi yhtään. Ihmiset tulee vanhaksi ja kuoleekin joskus, oletko vielä huomannut?
        Ja kai se vituttaa maksaa veroja harhautuneiden huumejuoppoaikuistenkin takia vai miksi vain nuorten?

Joillekin ihmisille ei vain maistu alkoholi ja nuorissakin on näitä. Ja kyllä sinne kouluunkin toiset melko mielellään menee, allekirjoittanut esimerkkinä.

Ja huippujätkä humalassa, tiedän todellatodella monia jotka eivät ole olleet humalassa alaikäisenä ja ne on ihan yhtä "normaaleja" kuin muutkin. Jos se on normaaliuden kriteeri että pitää vetää kännejä nuorena niin ihmettelen vähän. Minun tuntemillani nuorilla näin ei ole. Jotkut juo ja jotkut ei ja se on oma valinta. Viinat tulee jos niitä haluaa, mutta monet ei niitä kaipaa.

Ei ole ihme jos toiset nuoret juo, kun jotkut ihmiset tunkee tuollaista asennetta, että et oo normaali jos et juo alaikäisenä. Niin että eiköhän ole aika katsoa vähän peiliin.

Veronmaksaja on näitä heti mulle kaikki.
        Mitähän mahtaa tarkoittaa "paremilla tarkoituksilla"
        ilmeisesti autobahnia velkamersunsa alle?

• nuor1

Niin kysympähän vaan että etkö itse ollut koskaan nuori? Ja kun väität että ei meidän aikana, niin vastaan että aika kultaa muistot! Ei niitä huumeita niin moni vedä ja kyselyjen ja kokemusten mukaan esimerkiksi tupakointi on nykyään saanut kielteisemmän kuvan.

• nuor1
        nuor1 kirjoitti:

Niin kysympähän vaan että etkö itse ollut koskaan nuori? Ja kun väität että ei meidän aikana, niin vastaan että aika kultaa muistot! Ei niitä huumeita niin moni vedä ja kyselyjen ja kokemusten mukaan esimerkiksi tupakointi on nykyään saanut kielteisemmän kuvan.

Niin ja olen itekkin maksanut veroja ja itseäni jo hirvittää alkaa elättämään "suuria ikäluokkia" kun meitä nuoria jotka silloin veroja maksavat on niin vähän. Että kukahan teitä silloin elättää jaa passaa vai laitetaanko "nappi ohtaan" kun jää eläkkeelle tai alkaa sairastaa?

• veronmaksaja
        nuor1 kirjoitti:

Niin ja olen itekkin maksanut veroja ja itseäni jo hirvittää alkaa elättämään "suuria ikäluokkia" kun meitä nuoria jotka silloin veroja maksavat on niin vähän. Että kukahan teitä silloin elättää jaa passaa vai laitetaanko "nappi ohtaan" kun jää eläkkeelle tai alkaa sairastaa?

Onhan se hienoa jos on nuoriso lorvijoilla erilaisia kuvia, kyllä on tullut nähtyä juomiskuvia ja polttelukuvia, niitä kielteisisiä kuvia ei ole paljon näkynyt, ainakaan nuorten silmissä. Sen verran hyvin viina ja muut päihdyttävät maistuvat.

Ja mitä vanhenemisongelmaan tulee, niin suosittelen siihenkin ihan reippaasti nappi otsaan-tapaa, jos ei onnistu elämänsä aikana tarpeeksi hyvin elämään, että terveenä ja jaksavana pysyisi. Itsepähän jokainen turmelee kehonsa ja terveytensä miten haluaa. Ja vanhuuden heikkouden iskiessä pitäisi olla jo tarpeeksi kahisevaa, että voisi muuttaa mukavasti lämpimään maahan eläkepäiviä viettämään. Jos ei ole silloin vielä asiat reilassa, niin on se kyllä täysin ihan oma moka, että on moinen surkimus. Viinan ja päihteiden kanssa läträämisellä sellaista tilaa tuskin saavutetaan.

Elämme kylmässä maailmassa, jossa vahvat kukoistavat ja heikot poljetaan maahan ja poltetaan. Se on tietysti ikävää, mutta eivät asiat tule miksikään muuttumaan, kyseessä on globaali-ilmiö.

Jokainen on oman itsensä onnen ja kohtalon seppä. Yhteiskunnan ja muitten syyksi kaataminen on vain surkeuden merkki.

• mie..

Valitettavaa, mutta totta vaikka nuori tai nuoret itse eivät saisikaan ostettua alkoholia niin karu totuus on että aina se ostaja löytyy..Ostajia ovat yleensä vanhemmat poikaystävät, sisarukset, vanhemmat kaverit jopa tuntemattomat ihmiset.

Niin huoltoasemilla on surullisen kuuluisa tarina siitä, että niillä työskentelevät eivät kamalasti kysellä papereilta mahd. ostajilta.

Ikävää, mutta valitettavasti totta!!
      Te vanhemmat kaverit/poika/tyttöystävät muistakaa, että alaikäiselle alkoholin ostanut kantaa vastuun jos alaikäiselle sattuu jotain!!

• mistä vain

Päihteitä saa nykyään mistä vain. Pyytää jotakuta tuomaan alkoholia (tai ihan mitä vain), niin kyllä sitä saa. Helppoa näin.

• AA -kerho

Ei siinä mitään vaikka lipsahduksia sattuu tiskin takana... Kyllä teinit aina viinansa ja tupakkansa saavat kun tämän hetkinen moraali ihmisillä on mikä on. Tehdään kaveri palveluksia hakemalla tupakkaa ja kaljaa alaikäisille ja sitten ollaan hyvä jätkä. Vaikka todelli suudessa tehdään vain suurta karhunpalvelusta. Laki pitäisi olla selvä ja tarpeeksi iso sakko pitäisi pystyä lyömään niin alkoholin luovuttajalle alaikäis tapauksissa. Ja myös koulussa pitäisi järjestää yhä enenemissä määrin vanhempain tilaisuuksia aiheella "Mitä lapseni tekee!". Kovin moni vanhempi tuskin tietää mitä lapsi tekee viikonloppuna tai jos tietää niin pitäisi saada jonkin näköistä tukea vanhemmille että he ymmärtäisivät että alkoholiton lapsuus on parasta lapselle. 15.v lapsukaiset eivät ole aikuisia!

• agency

Pitikö noinkin klaariin hommaan tehdä oikein Stakesin tutkimus. Noh, näillä tädeillä riittää verofyrkkaa yhteen sun toiseen entistäkin tyhmempään "tutkimukseen."

Silloin kun meikämanne eli nuoruuden kukoistustaan, elettiin stadissa sitä hetekka-aikaa, ja ryske takuulla mielenkiintoisempaa kun nyt - päiväkotien, tätien ja tyhmien tutkimusten aikana.

Ensin opeltetiin polttamaan röökiä. PikkuBostonin sai faijan taskusta pöllityillä penneillä miten tykkäsi. Ainakin Rööperistä.
      PikkuBoston riitti silloin pitkään, kun ensi sauhuista lensi pitkä sylki - mutta ennenpitkään sitä opittiin vetämään oikein henkeenkin.

Bostonin ja puberteetin jälkeen alkoivat kiinnostaa mimmit ja siinä ohessa tietenkin viina.

Viinaa sai vain kortilla (nykypolvelle ilmeinen musta aukko historiassa) - mutta kun jipot oli hallussa, ei hätää.

Rööperin viinakaupan ympäristössä parveili aina ystävällisiä spurguja, ja Midi lestin sai siten että annettiin sedän ottaa pullosta snubit.
      Loppulestistä sen ikäinen kloppi sai aikaan ainakin yhdet pitkät syljet ja siinä sivussa mukavat pikkukännit.

Paras huikanheittopaikka oli tietenkin vihreä puhelinkoppi. Ne oli niinku sen aikaisia kännyjä.

Jos oli onnistunut saamaan daamin mukaan - painuttiin koppiin muhimaan, ja silleen...
      Siivo oli tietenkin sen mukaista, mutta silloin ei pikku pöpöjä pelätty - eikä paljon allergioita aivasteltu. Eikä ollut mitään V:tun Stakesin tutkimuksia lapsrukkien viinankäytöstä.

Silloin vanhempi polvi painoi niska limassa kunnon duunia, jopa lauantaisin. Pomot tiesivät paikkansa, maksoivat liksan duunista - eivätkä hölisseet optioista tai markkinamekanismeistä.

Eivätkä itkeneet joka suuntaan, jos kauppa kävi huonosti. Silloin oltiin vähän sitä mieltä, että jos mies ei osaa tehdä kauppaa - sen olisi paras vaihtaa alaa.

• Myyjä

Meillä päin kysytään paperit jokaiselta, joka näyttää alaikäiseltä. Jos on pieninkin epäilys olettaa ostajan olevan alle 18-vuotias, kysyn papereita. Onhan joukossa ollut muutama 25-vuotiaskin.

Mutta suurempi ongelma on se, kun nuoret käyttävät kavereidensa papereita. Niistä on joskus kertakaikkiaan mahdotonta sanoa, onko kuvassa sama henkilö kuin itse ostaja. Pari kertaa olen luullut papereita jonkun toisen papereiksi ja kieltäytynyt myymästä väärin perustein. Ei ole minun vikani jos kuva on niin vanha tai niin epäselvä ettei siitä pysty tunnistamaan henkilöä.

Väärennetyt paperit eivät käy ainakaan minun putiikissani, sillä en ikinä hyväksy papereita muovitaskun takaa näytettyinä. Pyydän paperit aina käteen ja kun vähän pintaa raaputtaa, selviää kyllä onko ajokortti/henkilökortti aito vai väärennös.

Myöskään silloin en myy, jos kaupassa/kaupan ulkopuolella on jotain ostajan omaa porukkaa. Jos tiskille tulee useampi kuin yksi henkilö röökiaskin/mäyräkoiran kanssa, kysyn paperit koko porukalta. Näin ainakin omalta osaltani psytyn vaikuttamaan nuorison alkoholinkäyttöön.

• Esku-juhani

Oot sairas ja seko akka jolla ei oo muuta elämää ku kytätä ala-ikäisten penikoitten tekemistä. Hanki elämä lehmä!

• oppjimm

voi jeesus!!!!!!!!!!!!!!!

• female fifteen

No jo on naurettavaa. Jos on alaikäsiä kavereita tai vaikka pikkusisko ulkona odottamassa niin ei saa ostaa itelleen juotavaa vai? Entä jos ihan oikeesti ei oo viemässä niille muille ku ittelleen vaan? Kiva kiva. Pien niuho :D

• olla alaikäinen
        female fifteen kirjoitti:

No jo on naurettavaa. Jos on alaikäsiä kavereita tai vaikka pikkusisko ulkona odottamassa niin ei saa ostaa itelleen juotavaa vai? Entä jos ihan oikeesti ei oo viemässä niille muille ku ittelleen vaan? Kiva kiva. Pien niuho :D

Hah hah...pisteet "Myyjälle". Jatka samaa rataa, älä välitä noista katkeroituneista teineistä...!

• toinen myyjä

Myyjä toimii ihan Alkon ohjesäännön mukaan. Jos myymälään tulee seurue nuoria ja juomia valitaan yhdessä, KAIKKIEN tulee olla valmiita todistamaan ikänsä.

• pertsa

muista siekin myyjä sitten kun näytän sulle paperit kymmenettä kertaa, ettei niitä aina tartte kysyä. en minä tästä mihinkään nuorene.

• oceansoul_n

Teet, Myyjä aivan oikein! Alaikäisillä nuorilla ei pitäisi olla edes mitään asiaa Alkoon. Jos kauppaan tulee vaikkapa äiti ja lapsi (lapsi jotain 5v) niin eihän siinä sitten ole mitään järkeä kysyä niitä papereita lapselta. Mutta jos kauppaan tulee joukko teini-ikäisiä nuoria, niin mitäpä he siellä muuta tekevät kun ovat kärkkymässä viinaa. Ei pikkuveljiä ja -siskoja pidä ottaa mukaan Alkoon. Sitäpaitsi...jos koko porukka on täysi-ikäistä sakkia, niin onko se nyt niin suuri vaiva ottaa ne paperit sieltä kukkarosta ja näyttää myyjälle. Tätä Alkon ohjesääntöä pitäisi käyttää jokaisessa pienemmässäkin kaupassa, joka myy alkoholihuomia.

Monet teinit näyttävät nykyään paljonkin vanhemmilta kuin ovatkaan. Tähän vaikuttaa mm. pukeutumistyyli, meikkaus, vanhemmat kaverit yms. Minulta kysytään vieläkin Alkossa ja monessa pienemmässäkin elintarvikeliikkeessä paperit, eikä se haittaa minua tippaakaan. Vaikka lähestulkoon joka kerta kassalla on sama(t) henkilö(t), niin ei voi edellyttää että ko. henkilö muistaisi kaikkien asiakkaiden kasvot! Varsinkaan isommissa kaupungeissa. Että onkohan nyt taas vedetty liian iso herne nenään, mitättömästä syystä...eihän kukaan inise poliisillekaan, kun tämä kysyy ajokorttia...

• poika

Tottakai saavat, kun nämä nimeltä mainitsemattomat henkilöt jotka kutsuvat itseään 18 - vuotiaiksi eivät tunne vastuuta

...Kotikasvatus kuntoon,
      niin ollaan jo pitkällä...

Jätän tästä viestistä enimmät saarnat

Kyllä jokaisen kahdeksantoistavuotiaan pitäisi tajuta mitä saa tehdä ja mitä ei ?

• Argh

Ymmärtäkää hyvät huoltoasemien tätit ja kaupan tätit, että nuoret osaa huijata hyvin! Kun sitä laittaa vähän enemmän meikkiä ja lyhyen hameen ja menee ostamaan sitä kaljaa ja tupakkaa, niin ei kukaan mitään papereita kysele!
        Monet joita te LUULETTE täysi-ikäiseksi onkin vasta 15-16 vuotias, miettikääs sitä!
        Kannattas niitä papereita kysellä vähän enemmän!
        Se on nuorelle etu jos se näyttää vanhammalta mitä se oikeasti on.

• voi voi
        Argh kirjoitti:

Ymmärtäkää hyvät huoltoasemien tätit ja kaupan tätit, että nuoret osaa huijata hyvin! Kun sitä laittaa vähän enemmän meikkiä ja lyhyen hameen ja menee ostamaan sitä kaljaa ja tupakkaa, niin ei kukaan mitään papereita kysele!
        Monet joita te LUULETTE täysi-ikäiseksi onkin vasta 15-16 vuotias, miettikääs sitä!
        Kannattas niitä papereita kysellä vähän enemmän!
        Se on nuorelle etu jos se näyttää vanhammalta mitä se oikeasti on.

No mutta mitä jos vain on yksinkertaisesti niin vanhan näköinen että tosiaan näyttää täysikäiseltä?
        Ei siinä voi mitään sitten, jos ei välttämättä halua joka asiakkaalta joka ostaa tupakkaa tai alkoholia kysyä papereita.

• aikamies

kyllähän itsekkin viinaa join ja kiljua keittelin heti kun rupes karvat kasvamaan,niin myös kaikki kaverit ja tuttavatkin.nyt olen 30 ja hyvin menee.työ ja perhe on.

• aikamies

aina porukassa oli joku(kaikki alaikäisiä) joka sai tuota jumalten juomaa ostettua

• ????

Omana kokemuksena voin yhtyä edelliseen tutkimukseen täysin. Alaikäiset nuoret ostivat lähikaupasta olutta, kotona saatiin tietää asiasta, vanhemmat tekivät ilmoituksen alkoholitarkastajalle, asia eteni poliisikuulusteluun aikanaan. Tulos: kauppiaan sana painoi enempi kuin asianomaisten alaikäisten sana siitä mistä he olivat kaljansa ostanut, koskapa kauppias väitti kysyvänsä AINA paperit jos on syytä epäillä ikää. Et silleen.

• Sarvipää

Nyt tästäkin on nostettu viimein suuri haloo.
      Siinä ei kyllä ole mitään pahaa, nuorten juomiseen pitäisi puuttua, mutta minkähän takia joissakin näissä viesteissä tunnutaan yleistävän "nämä nykyajan nuoret"??

Ainahan ne on teinit viinansa hankkineet ja ryypänneet, turha alkaa paapattamaan että kuinka alkoholisoituneita nuoret ovat nykyään, jotkut järkevöityvät aikanaan ja toiset eivät. Mutta sitäkin on taas tapahtunut kautta aikojen.

Ja asiahan on tunnetusti niin että virheistään oppii...

• toinen myyjä

Kunnon sakot alaikäisille jotka yrittävät ostaa olutta/väkevämpää ja "jäävät kiinni". Saisivat pennut ainakin kuulla kunniansa, kun poliisi toimittaisi sakkolapun vanhemmille. Järjetöntä, että myyjillä on kova vastuu vahdata kakaroitten ikää, mutta yrittäjillä ei ole edes mitään riskiä!

• jepjuu

no sittenhän sitä voisivat klopit vaikka samantien varastaa ne, eikä riski muutu miksikään. sakot jokatapauksessa. :)

• voi voi

Heh, taidat olla todella mulkku. Tietääkseni ei ole kiellettyä eikä rangaistavaa jos KOITTAA ostaa tupakkaa tai alkoholia alaikäisenä. Se on sitten sen myyjän häpeä jos myy ja sitä myyjää siinä pitäisi turpiin lätkiä ja sakot lätkäistä kouraan.
        Ei ole ollenkaan sen ostajan vika jos kaupassa myydään viinaa hänelle.

• mutta
        voi voi kirjoitti:

Heh, taidat olla todella mulkku. Tietääkseni ei ole kiellettyä eikä rangaistavaa jos KOITTAA ostaa tupakkaa tai alkoholia alaikäisenä. Se on sitten sen myyjän häpeä jos myy ja sitä myyjää siinä pitäisi turpiin lätkiä ja sakot lätkäistä kouraan.
        Ei ole ollenkaan sen ostajan vika jos kaupassa myydään viinaa hänelle.

henkilö joka tapauksessa tietoisesti kokeilee tuuriaan. Miksi myyjän tulisi olla selvänäkijä, joka automaattisesti tietää keneltä paperit on kysyttävä ja keneltä ei. Nuoriso kun tekee kaikkensa hämätäkseen.

Ja turha vedota siihen, että kysy kaikilta nuoren näköisiltä. Kun niin tekee, löytyy pian joku kolmikymppinen teininaama, joka rutisee, miten törkeää kohtelua tällainen kysely on! Mikään ei siis ole hyvä!

• KJ-88

Tämä johtaisi osaksi siihen, että alkoholi varastettaisiin, ostetaan pimeää viinaa (josta menee näkö tai henki)tai nuoret aikuiset rupeavat tekemään bisnestä ostamalla alaikäisille alkoholia.

Aikuiset eivät ymmärrä, että nuoret saavat AINA alkoholia, kun tarvitsevat. Vaikka joku saisikin sakkolapun, se ei hyödytä! Nuorten on hyvä juoda alkoholia tiettyyn rajaan asti. Paras tapa saada ystäviä ja pitää ne. Oppii sosiaaliseksi.

Paras keino mielestäni pitää nuoren alkoholinkäyttö kohtuullisena on juuri "poistaa siitä kielletyn hedelmän maku" eli tarjota sitä hänelle.

Minun mielestä ne eivät ole kovia, jotka juo, vaan normaaleja. Ne ovat nössöjä, jotka eivät saa olla ulkona, tai juoda ja kyhnöttävät 24/7 kotona pelaamassa koneella!

VANHEMMAT RYHDISTÄYTYKÄÄ JA MUISTELKAA MILTÄ TUNTUU OLLA NUORI!

MENKÄÄ NUORET RYYPPÄÄMÄÄN!!
        siitä on oikeasti hyötyä.

• juokoot
        KJ-88 kirjoitti:

Tämä johtaisi osaksi siihen, että alkoholi varastettaisiin, ostetaan pimeää viinaa (josta menee näkö tai henki)tai nuoret aikuiset rupeavat tekemään bisnestä ostamalla alaikäisille alkoholia.

Aikuiset eivät ymmärrä, että nuoret saavat AINA alkoholia, kun tarvitsevat. Vaikka joku saisikin sakkolapun, se ei hyödytä! Nuorten on hyvä juoda alkoholia tiettyyn rajaan asti. Paras tapa saada ystäviä ja pitää ne. Oppii sosiaaliseksi.

Paras keino mielestäni pitää nuoren alkoholinkäyttö kohtuullisena on juuri "poistaa siitä kielletyn hedelmän maku" eli tarjota sitä hänelle.

Minun mielestä ne eivät ole kovia, jotka juo, vaan normaaleja. Ne ovat nössöjä, jotka eivät saa olla ulkona, tai juoda ja kyhnöttävät 24/7 kotona pelaamassa koneella!

VANHEMMAT RYHDISTÄYTYKÄÄ JA MUISTELKAA MILTÄ TUNTUU OLLA NUORI!

MENKÄÄ NUORET RYYPPÄÄMÄÄN!!
        siitä on oikeasti hyötyä.

pennut niin paljon kuin tykkäävät, kunhan minun ei tarvitsisi kysellä ja kytätä niitä papereita kaiken aikaa ja kuunnella, kuinka **ttumainen olen kun teen työtäni. Että laskettaisiinko se ostoikäraja 15 vuoteen, niin ei tarvitsisi niin paljon vahtia.

• 16 v.

Niin kauan kun kaljaa kaupassa myydään, on sitä kenen tahansa helppo hankkia.

Omat kaljani minulle käy ostamassa aina joku 18 vuotiaista kavereistani. Hieman nuorempana, kun suurin osa kavereistani ei ollut vielä täysi-ikäisiä, oli kaljan hankkiminen vain jonkin verran vaikeampaa. Tosiasia on kuitenkin se, että kyllä jokainen tuntee ainakin jonkun täysi-ikäisen, joka voi kaljat käydä hakemassa.

Mielenkiintoisempi oli Helsingin Sanomien noin vuosi sitten järjestämä koe, jossa alaikäiset yrittivät päästä sisään Helsingin baareihin. Tulokset olivat melko samankaltaisia kuin alkoholin ostokokeessakin: nuoret pääsivät sisään noin joka toiseen baariin. Minusta tämä on hyvä asia ja ainakin itse olen viettänyt monta iloista baari-iltaa.

Ei baarissa ole pakko juoda itseään perskänneihin jotta olisi hauskaa, siksi on oikein, että nuorillakin on mahdollisuus viettää kylmiä talvi-iltoja jossakin muualla kuin pakkasessa, viinapullo lämmikkeenä. Jos olette eri mieltä, niin kertokaapa mitä nuorien kuuluisi tehdä iltaisin? Olla ehkä kotona tietokoneen ääressä?

Alkoholijuomien kohtuullinen nauttiminen ei ole välttämättä negatiivinen asia. Ensimmäiset kännit ovat jokaiselle kasvun kannalta tärkeä, mieleenpainuva kokemus, jota ilman jäävät yleensä vain syrjäytyneet. Minun elämässäni alkoholi on ollut vain positiivinen lisä, ja samaa sanovat kavereistani ne, jotka myöskin osaavat kontrolloida juomistaan.

Eri asia onkin nuorten satunnainen "nautiskelu" ja säännöllinen dokaaminen eli alkoholismi. Sama mikä pätee myös täysi-ikäisten juomiseen, pätee myös alaikäisten juomiseen: jotkut osaavat homman, toiset eivät.

Myymälöiden on turha puuttua nykyiseen tilanteeseen, ei ole suurta eroa sillä hankkiiko juomat nuori itse vai hakeeko ne joku hänen puolestaan. Jos joku viinaa haluaa, voi hän sen itselleen hankkia joka tapauksessa.

• herran tähren

"Jos olette eri mieltä, niin kertokaapa mitä nuorien kuuluisi tehdä iltaisin? Olla ehkä kotona tietokoneen ääressä?"
        Urheilla, lukea, tehdä hyödyllisiä asioita tietokoneella, katsoa hyödyllistä ohjelmaa TV:stä, katsella elokuvia, liikkua luonnossa, keskustella henkeviä, harrastaa yhdistystoimintaa, harjoittaa kädentaitoja (tehdä vaatteita tai muita esineitä), musisoida, pelata pelejä (kuten shakki) jne. Mieluummin vaikka näitä, kuin juoviskella ja harrastaa passiivista tupakointia baarissa. Mihin on nuorisomme menossa, kun sillä ei ole muka muuta tekemistä kuin juoviskella alaikäisenä baareissa?

• pöhh
        herran tähren kirjoitti:

"Jos olette eri mieltä, niin kertokaapa mitä nuorien kuuluisi tehdä iltaisin? Olla ehkä kotona tietokoneen ääressä?"
        Urheilla, lukea, tehdä hyödyllisiä asioita tietokoneella, katsoa hyödyllistä ohjelmaa TV:stä, katsella elokuvia, liikkua luonnossa, keskustella henkeviä, harrastaa yhdistystoimintaa, harjoittaa kädentaitoja (tehdä vaatteita tai muita esineitä), musisoida, pelata pelejä (kuten shakki) jne. Mieluummin vaikka näitä, kuin juoviskella ja harrastaa passiivista tupakointia baarissa. Mihin on nuorisomme menossa, kun sillä ei ole muka muuta tekemistä kuin juoviskella alaikäisenä baareissa?

..teidän on niin helppo sanoa, niin helppo kehottaa tekemään jotain "hyödyllistä"
        ..ettekö muista omaa nuoruuttanne?

14-17-vuotiaat ovat juuri siinä iässä, että ei todellakaan kiinnosta olla kotona neljän seinän sisällä pelaamassa shakkia tai kierrellä jossain luonnossa. Okei, on sellasiakin nuoria jotka tykkäävät tehdä näitä asioita, mutta suurin osa haluaa pitää hauskaa, elää nuoruuttaan, kokeilla rajojaan! Ette te näköjään ymmärrä....
        Turha koittaa selittää...

• Capitan

Itse en jaksa enää olla huolissani lasten ja nuorten kaljanjuonnista ja tupakoinnista, kun olen joutunut kesän kuluessa todistamaan ja jopa puuttumaan hasiksen polttoon sekä 80 %:n viinan juontiin, jota harrastavat 13-> ikäiset lapset naapurustossa. Kamaa ja viinaa saa todella helposti ja vanhemmat eivät välitä, mitä lapset tekevät, niin yhtälön tulos on selvä.
      Poliisi ei puutu asiaan 'resurssien puutteessa' ja ympäristön muut aikuiset vähättelevät ongelmaa.
      Mikä p***le tätä yhteiskuntaa ja lasten vanhempia vaivaa ? Hokema 'Elämä on...' on järkyttävän totta, se vain kustannetaan lasten tulevaisuudella !

• liberate tuteme ex inferis

Älä sinä pelle mene puuttumaaan toisten kakaroiden kasvatukseen ja lopeta se naapuripoliisin urasi.

• Valppu

Tsaukkis kaikki bailukamut,

Oon käyny säännollisesti Itiksessä. Sieltä saa hyvin.Kukaan ei kysy mitään. Viimeistään tallinnanaukiolta sit saa...69 rulaa

• Hyvä kun joku edes viitsii asiaa tutkia. Ajatellaan vaikka nykyisiä Kurko lonkeron, taikka
      Olvin olut mainoksia. Niillä luodaan alkoholin ympärille hauska ja suvaitsevainen ilmapiiri kaikelle epämääräiselle törttyilylle. Annetaan ymmärtää että kaikki on hyväksyttävää nostetta, mitä ne tyypit tekevät. Mitä helvettiä ? Eikö kukaan voisi puuttua yleisesti tapaan, jolla "mietojakin" juomia mainostetaan. Joka kymmenes niistä pennuista, jotka huoltoasemilla tankkaavat juomiaan, KUOLEE aikanaan niihin vähemmän hauskoihin lieveilmiöihin. Hyvä Suomi,
      kyllä joku selittää tämänkin vielä ahdasmieliseksi propagandaksi ja ilonpilaajaksi!!

• kirov

www.puhe.tk

• Vasta täyttänyt 18

Ite ainaki huomasin että silloin kun en ollut vielä 18 niin kaljan hankkimisvaiva oli jopa pienempi ku nyt. Soitto kavereille ja kaljat ovella. Toki olihan se helppoa kun luokkakaverit täysikäisiä. Tilanne oli toinen ollessani 15vuotias, silloin jouduin ostamaan kioskilta kaljani kalliiseen hintaan. Ja nyt juhliessani 18v synttäreitäni niin alaikäiset kaverit olivat kapakassa mukana juhlimassa.

• myös ollut alaikänen

Aina on kaveri joka hakee tai jos ei muuta niin varastetaan kaupasta tai kotoa. Tai sitten ostetaan itse. Mutta jos nämäkään ei ole mahdollisia niin ainakin kesällä on helppo laittaa kiljut käymään, ei sokerin ja hiivan ostamista ole kielletty alle 18vuotiailta. Ite haettiin aina sokerit ja hiivat eri kaupasta tai toinen haki sokerit ja toinen hiivat, kun ei kehannut jostain syystä hakea molempia jos ne epäilee... Vaikka kyllä ne katto pitkään kun haki vaikka 7kg sokeria joka olikin aika vakio määrä. Ja tämä käyttäminenhän toi vain lisää hohtoa hommaan.

• onhanse

Mitäpä ei rahalla saisi?

• Kolmosäksä

Kun oikein äksällä!On sitä Lontoon-kieltä näköjään opeteltu...

• pyh...älkää viitsikö

onko tullut mieleen että jos kaupoista ei nuoret saa lieviä alkoholeja kuten siideriä tai muuta kunhan ei saa kirkasta niin ne alkavat sekoittaa muuta huumaavaa ainetta...onko se sitten parempi

• Äiskä_4 lasta

Kyllä asia on niin, että nuoret saavat halutessaan sen olusensa, sidukkansa tai kirkkansa.

4:n lapsen äitinä tiedän tämän, ja jos ei kaupat myy, niin aina on vanhempia (tai vanhemman näköisiä) kaverita jotaka hakee.

Nykyään kun teinini haluaa jotain ottaa, ostan juomat hänelle itse, yksi kerta hänen ystävänsä kohdalta opetti paljon. Ystävä oli ostanut jostain "hämärä miehiltä" pullon, ja siinä ei lähtenyt vaan taju, vaan meinasi lähteä näkökin.

Teidän , tiedän.. että teen väärin, sen jo kertoo suomenlakikin. Mutta, mutta.. olen valinnut tämän asian paskoista vaihtoehdoista parhaimman:)

Että sellasii...

• samaa mieltä

samaa mieltä

• 17v olin

olin 17v kun ostin kaljaa kapasta
      ps näytän 16v pojalta

• seniorijuniori viinankittaa...

nuoret saa yllättävän helposti viinaa ja muita alkoholipitoisia juomia nykyisin ja on saanut aikaisemminkin.
      Kassojen tulisikin ottaa itseään niskasta ja rohkeasti kysyä paperit kun tiskille tulee nuoren näköinen tapaus. Olen ollut vartiointialalla töissä ja ikäväkseni olen joutunut erikseen mainitsemaan muutamalle kassalle ettei myy alaikäisille. Joskus kärjistetyissä tapauksissa (joku 18v täyttänyt hakee isolle alaikäiselle porukalle) olen itse seissyt kassan sivussa ja "tukenut" kassan päätöstä olla myymättä kun on selvästi todettavissa alkoholin ja tupakoiden päätyvän alaikäisille. Itse en ole koskaan ostanut alaikäisille, mutta itse alaikäisenä sain kyllä ostettua. Kai se moraali kasvaa vanhemmiten..

17-vuotiaana hain itselleni omat juomani ja kuljin vuoden baareissa ilman että kukaan kysyi papereita. Nyt kuusi vuotta myöhemmin, tanä kesänä käydessäni kotipaikkakuntani ainoassa Alkossa minulta kysyttiin paperit! Että luulisin papereiden kysymisten lisääntyneen, ainakin omien kokemusten perusteella. Enkä ole kyllä nuorentunut..

• on hankala

puuttua, sillä esim. Alkon ohjeistuksen mukaan myyjän tulee nähdä esim. rahanvaihto tai muu selkeä todiste välityksestä, ennen kuin myynnistä voi kieltäytyä. Jos epäilee välitystä, tulee tiedustella, tulevatko juomat ostajan omaan käyttöön ja myöntävän vastauksen tullessa juomat on myytävä. Joskus tulee kieltäydyttyä myynnistä myös ilman näin selviä perusteita, mutta se on tietysti omalla riskillä. Toimin sääntöjä vastaan ja saatan saada siitä "paskaa niskaan", jos joku kavereilleen viinaa välittävä teini jääkin ilman lastiaan ja keksii valittaa.

• Niinhä

Jos viina olisi ilmaista ja sitä tungettaisiin suoraan hanasta kotitalouksiin loppuisivat tälläiset ongelmat kertaheitolla.

Eli siis koska holhoustantat ja sosialistihyysärit jarruttavat moista järkiperäistä uudistusta joka poistaisi tämän ongelman on syy heissä.

• ....................

No tähän alaikäisille myyntiin olis ratkaisu jotta kunnon kontrolli ja ensimmäisestä rikkeestä alkoholinmyyntioikeus pois. Muutama "syöttitarkastaja" matkaan tekemään holikauppaa.

Saattaisivat huoltoasemanpitäjätkin korjata hyvin äkkiä sitä väärää asennettaan.

Ja hakumiehille rangaistuksia ja valvontaa. Alle 18 vuotiaille tarjottu/myyty alkoholi voidaan rinnastaa huumeisiin, johan sillä on oikeusopillinen kieltosääntö tuota ikäryhmää varten.

• argon

Tuossa "ostokokeessa" kaikki olivat täysi-ikäisiä joten myyjät toimivat täysin oikein myydessään heillä, vaikuttaa ihan ruotsalaiselta nollatutkimukselta.

• onnistui

Kyllä se onnistui jo 60-luvulla. Tässä todiste

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=123&conference=4500000000000477&posting=22000000010087545

• 15vpoiqa

Viinan hommaaminen on yhtä helppoo ku sanoo vaa kaverille, et hakee. Kaljaa saa myös erittäin helposti ja kiinni voi jäädä vaan jos oksentaa kotiin aamuyöstä vaikkapa lattialle eikä pysty siivoo tms.

Onpa tosi uus juttu, että nuoret saa helposti alkoholia. Mä en tiedä ketään, kuka ei sais ..

• VilleEemeli

Ei mitään järkeä!

Suomi24:sen Toimituksen tulisi kertoa tällaisessa vähintään kaikki faktat. Ja LEHTIIN VIITTAUKSET EIVÄT TOIMI USEITA PÄIVIÄ!

On provosoivaa jättää kertomatta että kokeessa käytetyt testaajt olivat Täysi-ikäisiä!

Ja se, että ei viitata tutkimukseen on myös erittäin epäammattimaista. Puhumattakaan siitä, että viitataan SANOMMALEHDEN OSOITTEESEEN LINKKINÄ JOKA EI TOIMI KUIN PÄIVÄN.

Ryhdistäytykää siellä Enirossa!

• vaikea homma

Ei ne nuoret saa sitä viinaa siinä alkon vieressä vaan yleensä homma menee niin että joku hakee ja tuo sinne minne on sovittu, kotiin siis kai aika usein! Ei tälläistä voi valvoa mitenkään. Koska näin olen toiminut itse ja tuttavat ja toiseksi että ikärajalla olevia ei koskaan näe alkoa lähelläkään noin periaatteessa että se reitti on jokin muu kuin että hakevat itse tai nuokkuvat alkon vieressä.

Miksi pitää saada alkoholia? No se on tämän yhteiskunnan kehityksen aikaan saanosta vai voiko joku muu väittää mitään muuta vastaan? Yksinkertaistettuna se alkoholi on niin tuttu asia vaikka ei koskaan olisi ottanut että sitä sitten hankitaan. Onneksi ei juuri muuta sentään hankita, pysytään siis alkoholissa!

Mä tiedän ett' esimerkiksi varakkaimpien vanhemmat pitää kotonaan niin paljon alkoholia jopa vuosien varastoja ja eikä isukki varsinkaan pane pahakseen jos poika käyttää sitä omiin tarpeisiinsa! Alko kotona.

Ei tämä ole yhtäkkinen juttu vaan tähän mennään pikku hiljaa ja mitä tulevaisuus tuo tullessaan? huonoa työllistettävuyyttä, alkoholismia, huumeita. Tämä on tulevan nykykehityksen vuoren huippu, jops ette tajua ei kannata edes vastata, tulette sen näkemään. Kaikki merkit on ilmassa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7830
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4390
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4013
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3922
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3310
    6. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      32
      3287
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3228
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2963
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2741
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe