oikominen likenneympyröissä

autoilia

Mitä mieltä liikenneympyröiden oikomisesta, eli sen matalan keskikiveyksen yli leikkaamisesta vasemman puolen pyörillä? Itse mieluummin ajan näin lyhintä reittiä etenkin jos ajan suoraan ympyrän läpi. Mutkittelu on hitaampaa ja hankalampaa.

Eikös raskaat autotkin leikkaa noiden kivetysten yli ainakin takapyörillään?

58

4169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MB260SE

      Sen takia ne on matalia, että raskasliikenne pääsee näissä pylpyröissä liikkumaan. Sitten valitetaan palstoilla että sen ja sen linjan kuski ei välitä liikennesäännöistä... Ihmiset kun ei yleensä ota selvää mistään vain valittavat. Niin siis olet oikeassa.

      • Anonyymi

        Riippuu liikenneympyrän koosta. Isommissa liikenneympyröissä ei synny mitään tarvetta oikoa mistään.


    • Ensiluokkainen autoilija vm...

      Yli vaan kivetysten, tottakai suorinta reittiä.... niin minäkin teen aina, kerran poliisit pysäytti yöllä kun ei edes muuta liikennettä ollut....huomauttivat, mut vittuilin takas ;-)

      • Ensiluokkainen autoilija vm...

        niin ainakin sanoivat poliisit...


      • Pekka
        Ensiluokkainen autoilija vm... kirjoitti:

        niin ainakin sanoivat poliisit...

        Ei laissa ole mitään kiveyksen yli ajamisesta, eli se on sallittua, jos vain renkaat kestää.


      • The Rat
        Pekka kirjoitti:

        Ei laissa ole mitään kiveyksen yli ajamisesta, eli se on sallittua, jos vain renkaat kestää.

        Muistelisin että laista kyllä löytyy kohta jossa käsitellään niitä osia tiestä jolla ajaminen on sallittua... Tuo kanttare taitaa menne penkereen puolelle ja siellä ajaminenhan ei sallittua ole. :)


      • Elmeri
        The Rat kirjoitti:

        Muistelisin että laista kyllä löytyy kohta jossa käsitellään niitä osia tiestä jolla ajaminen on sallittua... Tuo kanttare taitaa menne penkereen puolelle ja siellä ajaminenhan ei sallittua ole. :)

        Entä saako lastutetulla autolla ajaa siitä?


      • Pekka
        The Rat kirjoitti:

        Muistelisin että laista kyllä löytyy kohta jossa käsitellään niitä osia tiestä jolla ajaminen on sallittua... Tuo kanttare taitaa menne penkereen puolelle ja siellä ajaminenhan ei sallittua ole. :)

        Kiertosaarekkeen _yliajettava_ kanttari kuuluu ajorataan. Jos sen reuna olisi merkitty yhtenäisellä valkoisella reunaviivalla, niin silloin viivan sisäpuolinen alue voitaisiin katsoa pientareeksi, jossa TLL 8 §:n mukaan saa ajaa vain rajoitetusti.


      • autoilia
        Pekka kirjoitti:

        Kiertosaarekkeen _yliajettava_ kanttari kuuluu ajorataan. Jos sen reuna olisi merkitty yhtenäisellä valkoisella reunaviivalla, niin silloin viivan sisäpuolinen alue voitaisiin katsoa pientareeksi, jossa TLL 8 §:n mukaan saa ajaa vain rajoitetusti.

        Noin se taitaa olla. Miksipä siitä kivien yli ei saisi vetää. Mukulakivet on yhtälailla tietä kuin päällyste. Eli ajetaan suoraan!

        :-)


      • Anonyymi

        Eli toimit kuten ajat olet tollo


      • Anonyymi

        Omassa autossani on kääntyvät etupyörät,ei tarvitse oikoa ja muutenkin on autokoulu tullut käytyä,joten kierretään ei oikaista.Ei vittuilla Poliislle yrittävät opastaa Sinua tolloa ajamaan oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omassa autossani on kääntyvät etupyörät,ei tarvitse oikoa ja muutenkin on autokoulu tullut käytyä,joten kierretään ei oikaista.Ei vittuilla Poliislle yrittävät opastaa Sinua tolloa ajamaan oikein.

        Tyhmimmät eivät ymmärrä opastuksen päälle paljon mitään.


      • Anonyymi

        Olet tosiaan aikamoinen tollo,jos olis sattunut oikein kunnon poliisit,niin häkki olis heilahtanut ja kortti lähtenyt pois jos sellainen sulla olis edes ollut.


    • The Rat

      Itse pyrin valitsemaan ajolinjani niin että niistä on mahdollisimman helppo päätellä minne olen menossa.

      Liikenneympyröissä en pahemmin oio, siellä kun on yleensä useampi kaista vierekkäin ja vastustan kaistalta toiselle toilailua henkeen ja vereen (ja yleensä tööttäilen jos joku moista vieressäni harrastaa)... Kiertoliittymissä sitäkin enemmän sitten. Eli jos perus kahden tien kiertoliittymästä puhutaan niin suoraan mennessä oikaisen, oikealla kääntyessä vedän oikeaan laitaan ja vasemmalle kääntyessä keskeltä vasempaan reunaan ja siitä sitten ulos. Jos ymmärsitte kuvauksen.

      Vilkkua muuten tietysti käytän poistuessani moisista. Pitäisi olla sanomattakin selvää, mutta ei aina tunnu tällä palstalla aukeavan kaikille...

      • Vasuri

        Mä en käänny ku vasemmalle liikenneympyrästä !


      • 123
        Vasuri kirjoitti:

        Mä en käänny ku vasemmalle liikenneympyrästä !

        Muista vain kaksi kierrosta/pvä. :-)


    • kaahari-kale

      Mä yleensä ajan siitä keskeltä vaan, ei paljoo satasen vauhdissa myötäillä kurveja. Joskus siellä keskellä on jotain istutuksia tai mitälie taideteoksia ja kivihässäköitä, mutta eivätpä vaan paljoo hidasta.

      • Shellin

        ympyrään Jämsässä sitten riittävästi vauhtia ettet jää kitumaan siihen Lahteen päin vinossa olevaan paperikoneen telaan.


      • Anonyymi

        Tuon livenä nähnyt, kun kukkalaatikot, mullat, betuniat ja orvokit pöllähtäneet.


    • Anonyymi

      Saavun ympyrään ja ketään ei näy ja pitäs mennä vasempaan suuntaan niin säästän matkassa ja ajan sen pienen matkan vastakarvaan sitä.
      Ihan sama jos sä tuut liikennevaloihin ja ketään ei näy niin voi mennä. Ketä sä siinä punaisissa odottaisit?

      • Anonyymi

        Juu ja kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy usien.


    • Anonyymi

      En aja enää ympyrässä kiveyksien yli, niin kiire ei ole ja säästän autoani tärinältä. Nuoruuden intoa tuollainen oikominen oli.

      • Anonyymi

        Se nyt vähän riippuu siitä mistä roikkuu.
        Kun joissakin paikoissa tuo ympyrän koko muistuttaa kooltaan lähinnä pizzanpohjaa, niin sen matalan kiveyksen yli on raskasliikenne tallannut niin hyvän ajouran ettei suoraan menijän tarvitse yhtään rattia kääntää, eikä mitään sen kummempia tärinöitäkään tunnu, niin mikäpä ettei siinä voisi "kiertelemättä" ajaa.


      • Anonyymi

        Säästäähän se ohjausniveliä jos ajaa liikenneympyrään jättääkseen ympyrän seuraavasta erkanemiskohdasta. Yksi vähän laajempi kaarros oikealle, eikä tiukka oikea-vasen-oikea-sarja.


      • Anonyymi

        Tarkoitat varmaan nuoruuden tyhmyyttä. Nuoruuden tyhmyys jää valitettavasti joillekin päälle vanhempanakin. Korvantaustat eivät millään kuivu.


    • Anonyymi

      Liikenneympyrässähän pitää vilkuttaa vasemmalle, kun siihen suuntaan siinä käännytään? Niinhän se oli? Ja poistuessa vilkku pois, kun silloin mennään suoraan? Eikö? Ja edessä ajava pitää ohittaa oikealta? Olihan se niin?

      • Anonyymi

        Vanha ja väljähtänyt vitsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha ja väljähtänyt vitsi.

        Kyllä se, joka nuo ajatukset täällä aikanaan esitti, oli ihan tosissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanha ja väljähtänyt vitsi.

        Voit työntää sen vitsisi vaikka perrsesssesssi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit työntää sen vitsisi vaikka perrsesssesssi.

        Silti vitsi on vanha ja väljähtänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se, joka nuo ajatukset täällä aikanaan esitti, oli ihan tosissaan.

        Näin minäkin muistelen asian olleen. Toki pian tuo muuttui lähinnä vitsiksi, jota joku huumorihenkilö silloin tällöin katsoo oikeaksi esiin nostaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se, joka nuo ajatukset täällä aikanaan esitti, oli ihan tosissaan.

        Vanhan lain mukaanhan se noin meni (vilkutussääntöjen osalta, ohittaa saa kummalta puolelta vaan laillisesti pystyy). Ohjeistus oli erilainen.

        Nyt on onneksi lakia korjattu ohjeistuksen mukaiseksi (tai ainakin sinne päin), niin ei ole sitä ristiriitaa enää.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Vanhan lain mukaanhan se noin meni (vilkutussääntöjen osalta, ohittaa saa kummalta puolelta vaan laillisesti pystyy). Ohjeistus oli erilainen.

        Nyt on onneksi lakia korjattu ohjeistuksen mukaiseksi (tai ainakin sinne päin), niin ei ole sitä ristiriitaa enää.

        Ei mennyt vanhassakaan laissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei mennyt vanhassakaan laissa.

        Voit väittää noin, mutta ei se väitteesi arvoa nosta yhtään.

        Luulisi että teidän änkyröiden kanssa ei enää tarvitse tuosta vääntää, kun laki on kuollut ja kuopattu.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Voit väittää noin, mutta ei se väitteesi arvoa nosta yhtään.

        Luulisi että teidän änkyröiden kanssa ei enää tarvitse tuosta vääntää, kun laki on kuollut ja kuopattu.

        Ei sen väitteen arvoa tarvitse punnita, koska se on totta. Ja sinähän nautit typerästä vääntämisestä, kuten vuosia olet näyttänyt. Esitit valheen koskien vanhaa lakia, että joku tarttuisi siihen ja pääsisit vääntämään typerästi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei sen väitteen arvoa tarvitse punnita, koska se on totta. Ja sinähän nautit typerästä vääntämisestä, kuten vuosia olet näyttänyt. Esitit valheen koskien vanhaa lakia, että joku tarttuisi siihen ja pääsisit vääntämään typerästi.

        Ei mitään valhetta. Vanha laki oli risteyksessä vilkuttamisen suhteen harvinaisen selväsanainen.

        Ainut, mitä ei suoraan sanottu oli, että käännyttäessä risteyksessä vasemmalle, pitäisi myöskin vilkutttaa vasemmalle, eikä esimerkiksi oikealle...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Ei mitään valhetta. Vanha laki oli risteyksessä vilkuttamisen suhteen harvinaisen selväsanainen.

        Ainut, mitä ei suoraan sanottu oli, että käännyttäessä risteyksessä vasemmalle, pitäisi myöskin vilkutttaa vasemmalle, eikä esimerkiksi oikealle...

        Niin oli selväsanainen. Sehän ei määrännyt vilkuttamaan liikenneympyrässä siten kuin väität. Mutta eikö olekin hauskaa vääntää ihan vaan vääntämisen vuoksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin oli selväsanainen. Sehän ei määrännyt vilkuttamaan liikenneympyrässä siten kuin väität. Mutta eikö olekin hauskaa vääntää ihan vaan vääntämisen vuoksi?

        Se määräsi vilkuttamaan aina kun käännytään risteyksessä. Joita liikenneympyrässä on, tulkinnasta riippuen, yksi tai monta. Mutta joka tapauksessa enemmän kuin 0.

        En tiedä, miksi väännät, kun olet selvästi väärässä ja lakikin on jo muuttunut.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Se määräsi vilkuttamaan aina kun käännytään risteyksessä. Joita liikenneympyrässä on, tulkinnasta riippuen, yksi tai monta. Mutta joka tapauksessa enemmän kuin 0.

        En tiedä, miksi väännät, kun olet selvästi väärässä ja lakikin on jo muuttunut.

        Tulkintasi on väärä, josta johtuen olet väärässä. En tiedä, miksi väännät, kun olet selvästi väärässä ja lakikin on jo muuttunut.


    • Anonyymi

      Näin kerran, kun nuori mopoilija oikaisi keskikiveyksen kautta ja ohitti auton. Ei ollut paljoa tilaa enää vaan meni ohitetun auton keulan edestä liittymästä pois.

      Vaikutti törkeältä liikennesääntöjen rikkomiselta. Nuoruus olisi ollut lieventävä seikka, joten poliisi ei kuitenkaan olisi tuominnut.

      • Anonyymi

        Tuo vilkuttaminen on oikeasti vaikeaa. Kun tulet esimerkiksi liittymistietä moottoritielle, on siinä liittymistien ja moottoritien risteys, jonka osoittaa liikennemerkki B5. Ei kenenkään mieleen tule kääntyä risteyksessä vasemmalle, vaikka suurin osa laittaa vilkun vasemmalle.
        Itse laitan aina vilkun oikealle, kuten laki määrää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo vilkuttaminen on oikeasti vaikeaa. Kun tulet esimerkiksi liittymistietä moottoritielle, on siinä liittymistien ja moottoritien risteys, jonka osoittaa liikennemerkki B5. Ei kenenkään mieleen tule kääntyä risteyksessä vasemmalle, vaikka suurin osa laittaa vilkun vasemmalle.
        Itse laitan aina vilkun oikealle, kuten laki määrää.

        Onko tuo väärän tiedon antaminen tahallista?
        Käytä vilkkua oikealle sitten kun olet lähestymässä sitä kiertoliittymän katua tai tietä, josta aiot ajaa pois kiertoliittymästä. Ja aja sitten siitä pois. Kerrot vilkulla, että et jatka kiertoliittymässä enää.


      • Anonyymi

        Mulle teki kerran saman tempun Audikuski (eli nolla auto,neljä nollaa keulassa ja yksi nolla ratin takanaa),täysin idiootti kaveri,onneksi tajusi häipyä näkyvistä päästään sairas.Jos ajat kierrä ympyrässä tai pysy kotona jos sulla sellainen sattuu olemaan?


    • Anonyymi

      Tilanteen mukaan, eli se, paljonko oikaisen, riippuu keskikorokkeen korkeudesta.
      Ajan myös päin punaisia, jos kukaan ei ole näkemässä. Saatan myös oikaista ympyrästä suoraan vasemmalle, jos kukaan ei näe.
      Toimin liikenteessä siten, että tarkkailen mitä ympärillä tapahtuu, ja toimin sen mukaan.

      • Anonyymi

        Toi fed. julkaisu oli huono.On se ketjua, kun saavut valoohjattuun risteykseen yöllä ja nokanedessä valo vaihtuu punaiseen. Venaat siinä sitten minuun ja saastutat, vaikka yhtään liikkuvaa sielua ei ole näkyvissä.
        Tähän voisi tehdä lakiin muutoksen. Omalla vastuulla saisi ajaa!
        On siinä se huonopuoli, kun puskapolisin virka pitäisi lakkauttaa.


      • Anonyymi

        Asennevammaiset eivät säännöistä piittaa. Tämä tiedetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi fed. julkaisu oli huono.On se ketjua, kun saavut valoohjattuun risteykseen yöllä ja nokanedessä valo vaihtuu punaiseen. Venaat siinä sitten minuun ja saastutat, vaikka yhtään liikkuvaa sielua ei ole näkyvissä.
        Tähän voisi tehdä lakiin muutoksen. Omalla vastuulla saisi ajaa!
        On siinä se huonopuoli, kun puskapolisin virka pitäisi lakkauttaa.

        Puskapoliisi toimii puskissa, kotipoliisi toimii kotona, kaupunkipoliisi toimii kaupungilla ja toripoliisi toimii torilla.


    • Anonyymi

      Itse oikaisen aina, eipä se ympyrä siitä huonoa tykkää. Monissa ympyröissä voi ajaa suoraan jos on 2 kaistainen pylpyrä

      • Anonyymi

        Itsehän en aja ympyröihin ollenkaan, vaan ohitan ne kokonaan.


      • Anonyymi

        Niin teen minäkin, enkä käytä vilkkua, kun en käännykään.


      • Anonyymi

        Minä taas ajan aina pari ylimääräistä kierrosta, ihan vaan huvin vuoksi.


      • Anonyymi

        Oikaisen myös kauppojen kassalla muiden ohitse.


      • Anonyymi

        Mene Pariisiin Riemukaarenympyrään oikomaan,niin pisttävät sinut tollon ojennukseen,Kiitos.


    • Anonyymi

      Ne kiveykset on ajorataa. Jos ei olisi, siinä olisi reunaviiva. Siitä voi hakea ajolinjaa aivan laillisesti vrt. kanttarit moottoriradalla.

      • Anonyymi

        Aikanaan, kun asustelin Mäntsälässä, oikaisi joka talvi lumien aikaan tuossa ympyrässä joku mönkkärillä pensaikon läpi. Mitä sitä turhaan kiertelemään, jos säästyy puoli sekunttia kallista aikaa.
        https://maps.app.goo.gl/vBTdk2z7HXD2W1jL6


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikanaan, kun asustelin Mäntsälässä, oikaisi joka talvi lumien aikaan tuossa ympyrässä joku mönkkärillä pensaikon läpi. Mitä sitä turhaan kiertelemään, jos säästyy puoli sekunttia kallista aikaa.
        https://maps.app.goo.gl/vBTdk2z7HXD2W1jL6

        No tähän meidän kylälle kun tuli liikenneympyrä niin toiset oikoi suoraan vasemmalle, toiset veti suoraan yli mut suurin osa kuitenkin perinteisesti vastapäivään. Paras oli kuitenkin se Yaris kun tuli pakilla vastaan ajettuaan risteyksensä ohi.


    • Anonyymi

      Ihan ajotielläkin, jos esim. joku on kääntymässä vasemmalle ja odottelee siinä sopivaa väliä, ihan systemaattisesti muu liikenne koukkaa pientareen kautta vaikka siinä olis valkoinen viiva ja niin pitääkin menetellä. Samoin jos antaa takana tulevalle tietä, reilusti vaan pientareelle. Kiertoliittymässä tuskin haittaa ketään, jos pikkasen oikasee kivetyksen kautta. Ihan maalaisjärjellä pärjää.

    • Anonyymi

      Ripustukset tykkää kun ajaa mahdollisimman tasaisella.
      Vetarin alkaessa oireilla, kannattaa ajaa suoraan.

      Bensaa menee vähemmän, jos nopeutta muuttelee mahdollisimman vähän.

      Pyrin kaartamaan enimmäkseen, kun muun liikenteen vuoksi joutuu yleensä hidastamaan muutenkin.
      Joskus harvoin vähän oikasen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      229
      7053
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2917
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      45
      2380
    4. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      103
      2300
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2071
    6. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      232
      1560
    7. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      95
      1558
    8. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1423
    9. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      8
      1372
    10. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

      "Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      392
      1359
    Aihe