Diesel / pakokaasun savun väri

JJJ

- Jos Diesel savuttaa vaaleaa savua
onko merkki että öljyä on liikaa / öljy palaa öljynpaine mittari näyttää 4 ajon aikana.

- Vai onko merkki siitä että kansi/kannentiivisteessä olisi halkeamia.

Öljytikun öljy on pikimustaa.

Kyseessä vuoden -75 marinoitu Toyota Dynan B-moottori.

vihjeistä kiitollinen

25

30455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harva kone

      Kyllä valitettavasti pitää sanoa että koneesi vaikuttaisi loppuun ajetulta. Yleensä valkosavutus on merkki moottorin väljyydestä eli ei ole tarpeeksi puristusta polttaa löpöä kunnolla, ja tämä ilmenee vaaleana savuna. Yleensä valkosavutus on suurempaa kylmällä moottorilla. Korjauksena on moottorin porauttaminen, uudet määnät jne. Tulee melko hintavaksi, joten kannattaa myös harkita koko moottorin vaihtoa.

    • olla

      vaan suutinvika. Suuttimen neula hirttää ja kusee pisaroina. Ootko ajanu lämmityslöpöllä? Se ei enää nykyisin ole tarpeeksi voitelevaa ja suuttimet ja pumppu ei tykkää hyvää. Laita desi kymmeneen litraan 2-tahtiöljyä, niin saa voitelun. Jollei auta, käytä suuttimet huollossa. Vaihtavat kärjet ja säätävät avautumispaineet.

    • väristä tunnistaa

      Dieseleissä:

      Vaaleata: vettä joukossa, jos pakokaasut ovat merivesijäähdytettyjä niin ilmiö todennäköisesti ok jos koneessa ei havaitse mitään poikkeavaa. Savutus voi olla tietyillä ilmoilla, esim kosteaa kuten nyt loppukesästä runsaampaa.

      Mustaa: Polttoainetta liikaa suhteessa ilmaan. Suuttimet, ruiskutuspumppu ja ajoitus, mahdollisen turbon toiminta, ilmasuodatin.

      Sinistä: harvoin voit tälläista havaita kuten bensakoneesta.

      • saavutus

        Unohda kakden ensimmäisen asiantuntijan kommentit.


      • tietenkin
        saavutus kirjoitti:

        Unohda kakden ensimmäisen asiantuntijan kommentit.

        unohda vaan, mutta kusevista suuttimista tuo johtuu.Kirjoita tänne, kunhan sat selvyyden.


      • mittatays

        koneremontti tehty savu valkoinen tehot puuttuu


    • eki

      on koneen lämpötila kun sitä vaaleata savua tulee,nimittäin kylmä kone tekee myös tuon.polttoaine on nykyään erittäin heikkolaatuista monella asemalla ja kuten tuossa mainittiin varsinkin polttoöljy.aja pari tankkia dieseliä ja seuraa savutusta.ei ainakaan ihan heti koneremonttiin kannata lähteä.

      • jjj

        Savutusta esiintyy kun moottori on lämmin 80-90astetta,Kierrokksia noin 2000rpm.

        Keväällä huollettiin Diesel pumppu sekä suuttimet uusittiin.

        Täytyy tutkia lisää.


      • savu?
        jjj kirjoitti:

        Savutusta esiintyy kun moottori on lämmin 80-90astetta,Kierrokksia noin 2000rpm.

        Keväällä huollettiin Diesel pumppu sekä suuttimet uusittiin.

        Täytyy tutkia lisää.

        Voisi auttaa tulkinassa hieman. Onko kone suoraan merivesijäähdytteinen tai makeavesijähdytteinen? Miten pakokaasut johdetaan ulos?

        Onko kone turbollinen?


      • JJJ
        savu? kirjoitti:

        Voisi auttaa tulkinassa hieman. Onko kone suoraan merivesijäähdytteinen tai makeavesijähdytteinen? Miten pakokaasut johdetaan ulos?

        Onko kone turbollinen?

        Kone on Makeavesijäähdytteinen.
        Merivesi johdetaan pakoputkistoon pakosarjan jälkeiseen kulmaputkeen. Merivesiputken liitos kohta kulmaputkessa on pakosarjan laipasta n. 30cm. Pakoputkiletkun pituus noin. 4metriä.

        Koneessa ei ole Turboa.


      • pakokaasu
        JJJ kirjoitti:

        Kone on Makeavesijäähdytteinen.
        Merivesi johdetaan pakoputkistoon pakosarjan jälkeiseen kulmaputkeen. Merivesiputken liitos kohta kulmaputkessa on pakosarjan laipasta n. 30cm. Pakoputkiletkun pituus noin. 4metriä.

        Koneessa ei ole Turboa.

        Minkä värinen on pakokaasu 2000rpm kohdalla kun kone on lämmmin?

        Onko jähdytysvesi pysynyt koneessa ja onko tämä puhdas?


      • JJJ
        pakokaasu kirjoitti:

        Minkä värinen on pakokaasu 2000rpm kohdalla kun kone on lämmmin?

        Onko jähdytysvesi pysynyt koneessa ja onko tämä puhdas?

        Pakokaasun väri on valkoinen/vaalean harmaata
        kun kierrokset ovat 2000rpm, tyhjäkäynnillä 650rpm ei savutusta / vähäistä.
        Savu haihtuu kokonaan kun on noussut 1,5-2m merenpinnasta.

        Jäähdytysneste on viimevuonna vaihdettu.
        Ei näytä öljyiseltä, mutta siinä on kyllä jonkun laista metalli sakkaa / hiekan tapaista.

        Sitä näkee mm. paisuntasäiliön pohjalla tai jos ottaa jäähdytysnestettä astiaan.


      • kaikki ilmeisesti normaalia
        JJJ kirjoitti:

        Pakokaasun väri on valkoinen/vaalean harmaata
        kun kierrokset ovat 2000rpm, tyhjäkäynnillä 650rpm ei savutusta / vähäistä.
        Savu haihtuu kokonaan kun on noussut 1,5-2m merenpinnasta.

        Jäähdytysneste on viimevuonna vaihdettu.
        Ei näytä öljyiseltä, mutta siinä on kyllä jonkun laista metalli sakkaa / hiekan tapaista.

        Sitä näkee mm. paisuntasäiliön pohjalla tai jos ottaa jäähdytysnestettä astiaan.

        Eli kuulostaa vesihöyryltä (kuuma kone) ja samalla voi joukossa olla hieman mustaa savua (koneen kuormitus). Ehkä olet kyseisillä kierroksilla juuri ylittänyt runkonopeuden.


      • vaihtoehto.
        JJJ kirjoitti:

        Kone on Makeavesijäähdytteinen.
        Merivesi johdetaan pakoputkistoon pakosarjan jälkeiseen kulmaputkeen. Merivesiputken liitos kohta kulmaputkessa on pakosarjan laipasta n. 30cm. Pakoputkiletkun pituus noin. 4metriä.

        Koneessa ei ole Turboa.

        Yksi vaihtoehto vanhassa koneessa on tukkiutunut tai tukkoon menossa oleva pakosarja eli vettä tulee vain vähän pakoputkeen -> höyrystyy.

        Helposti puhdistettavissa hapolla tms. jos ei ole ruostunut puhki.


      • Micce_66

        Tuota vesihöyryä minäkin olisin ehdottanut. Tuleeko pakoputkesta vettä läpi kovin niukasti? Meillä pakoputken käyrä putki, josta merivesi menee pakoputkeen, oli lähes umpiruosteessa ja jäähdytysvettä tuli todella niukasti läpi... lähinnä vesihöyrynä. Putken vaihtamisen jälkeen vaalea höyry loppui ja louiskuttelee vettä normaalisti.


      • nmlkjh
        Micce_66 kirjoitti:

        Tuota vesihöyryä minäkin olisin ehdottanut. Tuleeko pakoputkesta vettä läpi kovin niukasti? Meillä pakoputken käyrä putki, josta merivesi menee pakoputkeen, oli lähes umpiruosteessa ja jäähdytysvettä tuli todella niukasti läpi... lähinnä vesihöyrynä. Putken vaihtamisen jälkeen vaalea höyry loppui ja louiskuttelee vettä normaalisti.

        Eiköhän tuo ongelma ole jo yhdeksässä vuodessa ratkennut.


    • masa

      Ota ainakin kansi aluks auki. Venttilit luultavasti karstottuneet ja näkeehän siinä vähän mäntienkin kuntoa. Suutimienkärjet vaihtoon myös.

      • ropaaja

        ruiskupumpun ajoitus on myöhäisellä... Löisin melkein vetoa.


      • Deepower
        ropaaja kirjoitti:

        ruiskupumpun ajoitus on myöhäisellä... Löisin melkein vetoa.

        Toinen ääni syöttöpumpun säädölle.

        Kuuman koneen saa oikein säädetyllä pumpulla käymään savuttamatta, vaikka moottori olisi katastrofaalisen väljä, jos kone lähtee "kylmästä" nätisti tulille, ei mitään pelkoa että kone olisi "valmis".


      • deerpover
        Deepower kirjoitti:

        Toinen ääni syöttöpumpun säädölle.

        Kuuman koneen saa oikein säädetyllä pumpulla käymään savuttamatta, vaikka moottori olisi katastrofaalisen väljä, jos kone lähtee "kylmästä" nätisti tulille, ei mitään pelkoa että kone olisi "valmis".

        Kolmas ääni täältä.


      • pekkakoo55
        deerpover kirjoitti:

        Kolmas ääni täältä.

        Jos ensin kuitenkin tarkastaa jäähdytysveden kiertämisen. Sitä pitää tulla pakoputkesta reilusti ulos. Sillä se vesihöyry tekee sitä valkoista savua. Saattaa myö solla niin, että vesikanavat koneessa on tukossa (lohkossa) ja vesi kiehuu sitten siellä antaen höyryä. (tyypillinen vika muuten yanmarin pikkudieseleissä)


      • ghjuuy
        pekkakoo55 kirjoitti:

        Jos ensin kuitenkin tarkastaa jäähdytysveden kiertämisen. Sitä pitää tulla pakoputkesta reilusti ulos. Sillä se vesihöyry tekee sitä valkoista savua. Saattaa myö solla niin, että vesikanavat koneessa on tukossa (lohkossa) ja vesi kiehuu sitten siellä antaen höyryä. (tyypillinen vika muuten yanmarin pikkudieseleissä)

        Eikös kone ollut makeavesijäähdytteinen, eivät lohkon mahdolliset höyryt silloin pääse pakoputkeen.


      • n.orppa
        ghjuuy kirjoitti:

        Eikös kone ollut makeavesijäähdytteinen, eivät lohkon mahdolliset höyryt silloin pääse pakoputkeen.

        Mites se ruiskupumppu ajoitetaan.Veneessäni on nanni 30hp,ei siinä pumpussa oo kun pari pulttia pelti tötterön suojassa.


    • Anonyymi

      Veneessäni (uppoumarunkoinen puu) Yanmar 3GMF diesel. Suljettu jäähdytysjärjestelmä/merivesijäähdytys. Ajaessa yhtä-äkkiä koneesta kuului jotain epämääräistä. Koneen ääni muuttui jotenkin rouvimmaksi. Pääsin hyvin satamaan, pudottaen kierroksia. Jäähdytysvesi ok , mutta putkesta työntää veden ohella vaaleaa harmaata savua (vai onkohan vesihöyryä ?). Koneella ikää varmaan noin 35 v. Toiminut tähänmennessä todella hyvin (starttimoottori/merivesipumppu vaihdettu). Mitähän tapahtui ? Mietin, kannattaako edes yrittää korjata, kun veneen arvokaan ei enää kummoinen. Kysyin veneliikkeen asentajalta, mutta ei luonnollisesti osannut tarkemmin kertoa, mistä mahdollisesti johtuu. Tämä poikkeava käyntiääni tässä eniten mietityttää (männänrenkaat ?).

    • Anonyymi

      kansivika

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      121
      6030
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2120
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1952
    4. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      66
      1114
    5. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1113
    6. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      997
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      987
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      902
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      897
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      765
    Aihe