Miten usein tuollaista 60 cm pitkää kokovarjossa olevaa palmuvehkaa pitäisi tähän aikaan vuodesta kastella? Olen kuullut että harvoin, ja luulenpa nyt että olen kastellut jopa liian harvoin. Muutama kuukausi sitten huomasin kasvin pukkaavan uutta oksaa, mikä kuitenkin kuoli kun en kai ollut antanut sille tarpeeksi vettä. Kasvi on altakasteluruukussa, ja ongelmana onkin nyt se, että koko tuona aikana minkä jälkeen huomasin uuden oksan kuolevan vedenpuutteeseen, altakasteluruukun pohjalla on ollut vettä. Tikun mukaan noin puolet maksimista tai vähän alle. Onko vika siis kastelijassa vai altakasteluruukussa? Miten kasvi voi kärsiä vedenpuutteesta jos altakasteluruukussa on vettä? Kuinka usein kastelette varjossa olevia palmuvehkojanne? Joku hyvä kertamäärä/kk olisi hyvä saada, etten luottaisi liikaa (?) tuohon altakasteluruukun tikkuun ja tappaisi myös tuota uutta oksanversoa jonka muutama päivä sitten onnekseni huomasin :)
Palmuvehkan kastelu
3
3185
Vastaukset
- ---
Ehkäpä oksa kuoli liikaan veteen, jos ruukussa kerran oli vettä koko ajan. En suosittelisi palmuvehkoille altakasteluruukkuja juuri siksi, että niiden pitää ehdottomasti kastelujen välissä kuivahtaa/kuivua. Altakasteluruukussakin voi tietysti pitää, mutta säiliötä ei ehkä kannata täyttää kokonaan ja sen pitää ehdottomasti välillä tyhjetä, jotta multa pääsee kuivumaan. Joten seuraa tikusta vesitilannetta ja kun on tyhjä anna vettä vasta viikon päästä. Itsellä kasvi on saviruukussa ja puolivarjoisella/valoisalla paikalla ja saa vettä n. parin viikon välein näin kesäisin ja talvisin harvemmin. Altakasteluruukussakin voi toki kastella päältäpäin ja antaa sitten kuivua ennen uutta kastelua eikä täytä säiliötä ollenkaan.
Multa voi joskus altakasteluruukuissa olla pinnalta aivan kuiva, vaikka säiliössä on vettä ja näin ollen mullan alaosa on märkä. Palmuvehkalla on aika paksut ja mehevät juuret jotka on nimenomaan siellä pohjalla ja mätänevät herkästi liiasta kosteudesta. Ja jos mukula pääsee mätänemään, lehdet kellastuu ja kuolee eikä sitä mukulaa sitten pysty enää pelastamaan.
Palmuvehkalla varmaan yleisin kuolemisen syy on liika kastelu. Olen kuullut myös, että ei siedä viileätä talvettamista eli ei alle 20 asteeseen. Myös aivan liian pimeä paikka voi varmaan saada uuden lehden kuolemaan, koska ei mikään kasvi sentään ihan ilman valoa kasva, vaikka melko varjoisessa sinnittelisikin hengissä aikansa.- Öznur
vastauksesta. Ehkäpä tosiaan liika kastelukin voisi olla syynä. Olen vaan päätellyt tuon liian kuivuuden multaa muutaman sentin syvyydestä kokeilemalla. Mutta jos tosiaan alaosa on vielä märkä niin ehkäpä liika märkyys tosiaan oli syynä. Viimeksi laitoinkin vettä jo päältäpäin, kun en enää luottanut tuohon altakastelun toimivuuteen. En nimittäin ole edes aivan varma onko ruukussa oleva tikku alkuperäinen eli kuuluuko se ruukkuun, jolloin sen näyttämä vesimäärä ei ehkä ole kovin tarkka. Muut lehdet eivät kuitenkaan onneksi tällä kertaa päässeet kellastumaan. Nyt on uutta oksaa tullut jo noin 15 cm (aiempi kuoli jo alta 10cm). Kuvittelisin että valo riittää, sillä olen nähnyt näitä palmuvehkoja menestyvän niin paljon pimeimmissäkin paikoissa. Tiedä tuota sitten. Täytyy nyt kokeilla ainakin tuota päältäkastelua vähän aikaa. Ehkä tosiaan olen antanut liikaa kerralla sinne säiliöön.
- Öznur
Öznur kirjoitti:
vastauksesta. Ehkäpä tosiaan liika kastelukin voisi olla syynä. Olen vaan päätellyt tuon liian kuivuuden multaa muutaman sentin syvyydestä kokeilemalla. Mutta jos tosiaan alaosa on vielä märkä niin ehkäpä liika märkyys tosiaan oli syynä. Viimeksi laitoinkin vettä jo päältäpäin, kun en enää luottanut tuohon altakastelun toimivuuteen. En nimittäin ole edes aivan varma onko ruukussa oleva tikku alkuperäinen eli kuuluuko se ruukkuun, jolloin sen näyttämä vesimäärä ei ehkä ole kovin tarkka. Muut lehdet eivät kuitenkaan onneksi tällä kertaa päässeet kellastumaan. Nyt on uutta oksaa tullut jo noin 15 cm (aiempi kuoli jo alta 10cm). Kuvittelisin että valo riittää, sillä olen nähnyt näitä palmuvehkoja menestyvän niin paljon pimeimmissäkin paikoissa. Tiedä tuota sitten. Täytyy nyt kokeilla ainakin tuota päältäkastelua vähän aikaa. Ehkä tosiaan olen antanut liikaa kerralla sinne säiliöön.
Tuota alkuperäisyyttä pohtiessani piti siis puhumani koko sen ruukun altakasteluosasta, ei pelkästä tikusta :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka241013- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59804Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713