Eli saako alle 18-vuotias aloittaa autokoulun. Jostain olin kuulevinani että 6kk alle 18-vuotias saisi jo aloitella teoria tunteja(?) Olenko väärässä?
Toinen kysymykseni kuulluu: Kauanko autokoulu kestää.
Ja kolmas: Jos esim hylätään ajokokeessa niin joutuuko käymään uudelleen myös teoria tunnit ja maksamaan koko autokoulun uudelleen.
Muutama kysymys
10
11611
Vastaukset
- RogerThat
> "Eli saako alle 18-vuotias aloittaa autokoulun."
Kyllä saa. Autokoulun voi aloittaa 17½ ikäisenä. Eli 6kk ennenkuin täyttää 18. Ja voi käydä niin teoriatunteja kuin ajotuntejakin.
> "Kauanko autokoulu kestää."
Autokoulu kestää minimissään yhden kk. Eli yksi kuukausi täytyy käydä autokoulua.
Pisimmillään se kestää sen 6 kk.
> "Jos esim hylätään ajokokeessa niin joutuuko käymään uudelleen myös teoria tunnit ja maksamaan koko autokoulun uudelleen."
Ei tietenkään. Joudut maksamaan uudestaan ainoastaan sen inssikokeen, jonka hintaa en nyt muista. Yhteensä teoriakoe ja inssi taisi olla 50 euroa...? muistanko oikein.
mutta siis autokoulua ei tietenkään uudestaan käydä. Vain maksetaan uusi inssi ja mennään uudestaan yrittämään.
Välissä voi ottaa lisätunteja autokoulusta.- Nimetön
Teoriakoe 14.50e
Ajokoe 35.50e
Teoriakoetta ei reputa jos jaksaa lukea ja harjoittelee netissä tai autokoulussa vielä tosissaan. Itselläni vielä inssi ajamatta...
Niin, ja teoriakokeessa pitää olla 18 täyttänyt (usein samana päivänä) ja sen jälkeen vasta saa varata inssin. - Mie vaan
on pakko ottaa lisäajoja jos inssi niin määrää..
- kohta autokouluun
Mie vaan kirjoitti:
on pakko ottaa lisäajoja jos inssi niin määrää..
Tämä odottaminen on yhtä kidutusta :) Noin puoli vuotta niin saan kortin(toivottavasti)... Siihen on niin vähän aikaa mutta kuitenkin niin kauan.
- autoilija
tuosta, että jos inssi hylkää, niin sulle määrätään muutama ajotunti lisää, (jotka tietysti maksaa) ja sitten uudestaan inssiin! ja inssi maksetaan uudestaan!
mulla ainakin oli pelkkä inssi sen 50e, mutta kaippa nuo hinnat vähän vaihtelee! - Mie vaan
autoilija kirjoitti:
tuosta, että jos inssi hylkää, niin sulle määrätään muutama ajotunti lisää, (jotka tietysti maksaa) ja sitten uudestaan inssiin! ja inssi maksetaan uudestaan!
mulla ainakin oli pelkkä inssi sen 50e, mutta kaippa nuo hinnat vähän vaihtelee!pelkkä ajokoe maksoi sulle sen 50 egee? Aika jännää, luulisi niitten olevan samat kaikissa paikoissa, mistä tulikin mieleeni että vastaanottaako suomessa tutkintoja joku muu kuin Ajovarma?
- autoilija
Mie vaan kirjoitti:
pelkkä ajokoe maksoi sulle sen 50 egee? Aika jännää, luulisi niitten olevan samat kaikissa paikoissa, mistä tulikin mieleeni että vastaanottaako suomessa tutkintoja joku muu kuin Ajovarma?
voi tietysti olla, että saatan muistaa väärinkin, mutta 50 euroon en kyllä kumpaakin saanut! =)
- tumpelo
Siis ei sen inssin uusiminen oo todellakaan halpaa. Ajokoemaksu on 35.50 euroo. Lisäksi tulee tietysti lisäajot,yleensä n.4 ajokertaa = n.2tuntia ja auton vuokra uuteen ajokokeeseen.Elikkä koko lysti maksaa helposti n. 150 euroo.
- mir
Kolmanteen kysymykseen vinkkinä vaan että kannattaa olla aika varma että saa inssin läpi, että jos tuntuu siltä, ja opettajanki mielestä tuntuu, niin ota ennen inssiä lisätunteja, ei kannata turhaan mennä inssiä ajamaan jos tietää että ei pääse.
Onnea vaan! Ota autokoulu tosissaa, liikenteessä näkee vaikka minkälaista hullu, jolle en soisi ajokorttia. Ei mitään jos ajaa kolarin tai jotain muuta sattuu, joka on oma vika, että jos itselle käy jotain. Mutta jos jollekkin muulle...- Nimetön
Ajattelin, että josko näistä minun kokemuksesistani olisi jotain hyötyä..
Mulla kesti autokoulu hieman vajaat kaksi kuukautta, inssi ei mennyt ekalla läpi. Tästä aiheutuneet kustannukset olivat:
-autokoululle ~ 200 €, 4 ajotuntia (vai 6?) ja auton käyttö inssissä
-katsastuskonttorille 35,50 € tutkintoajosta
(Olin muuten ennen ensimmäistä inssiä tosi epävarma kuski, ja kyselinkin autokoulun opelta, laitettaisko mulle muutama ylimääräinen tunti ajo-opetusta. Opettaja oli sitä mieltä, että läpäisen kirkkaasti, en tarvitse lisäharjoitusta. Toisin kuitenkin kävi..:P)
Inssin uusiminen pitkitti prosessia parilla viikolla, mutta kaikenkaikkiaan autokoulu meni todella sutjakkaasti. En ehkä aloittaisi autokoulua vielä silloin puolta vuotta ennen 18-vuotispäivää, ettei meno olisi liian verkkaista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803