Svenska i hufvudstaden

sunwae

Idag reste jag till Helsingfors för att närvaroanmäla mig vid universitetet där jag skall börja studera i höst. För skojs skull beslöt jag mig för att försöka klara mig med svenska under dagens lopp. Det gick faktiskt väldigt bra, alla från vaktmästaren till studierådgivaren svarade mig på utmärkt svenska. Såvitt jag kunde urskilja var bara en av de människor jag pratade med finlandssvensk.

Bara en studerande (som jag frågade om vägen) ursäktade sig vänligt och sade att hon var bättre på finska. Så jag bytte till finska och så var det med det (även om min finska ironiskt inte löpte så bra den gången).

Jag antar att universitetet är en exceptionellt tvåspråkig anstalt, men trots det! Om det ändå alltid vore så problemfritt och lätt! Man glömmer lätt att det i Helsingfors lever dubbelt så många svenskspråkiga som på hela Åland.

4

733

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nippertippan

Jag har en kompis som sedan Husis' kampanj med 'Svenska på stan' har gjort precis som du gjorde, dvs alltid börjat på svenska. Han har berättat att det går förvånansvärt väl. Om vi alla skulle sätta igång och alltid i första hand tala svenska och sen först byta till finska så kanske dom här påhoppen med 'suomessa ei tarvitse ruotsia' och 'suomessa puhutaan suomea' skulle minska. Jag kan bra förstå att våra finskspråkiga medbröder tror att vi inte finns om vi bara talar svenska 'i smyg'och de aldrig, vare sig hör svenska eller har en chans att använda sin 'pakkoruotsi'.
      Jag föreslår att vi gör ett experiment och berättar sedan här i spalten hur det gick.

• ultriksi

Gören I det! 'Suomessa puhutaan suomea... och också svenska'. Jag är nog alltid färdig att tala svenska med mina svenskspråkiga medborgare.

• ultriksi
        ultriksi kirjoitti:

Gören I det! 'Suomessa puhutaan suomea... och också svenska'. Jag är nog alltid färdig att tala svenska med mina svenskspråkiga medborgare.

Man glömmer också lätt att Hufvudstadsregionen har traditionellt varit ett svenskspråkigt område. Den skulle också bevaras tvåspråkig, fastän finskatalande folk är majoritet.

• Sverigesfinländare

Som här i sverige har vi blivit en folkgropp som brukar man jämföra med finlandssvennar.Vi är flera här än hurris i finland men status på oss har finlandssvennarna sett till att den är låg.Henrik Lax är största hatet till oss finländarna i sverige,men han viste inte att vi är en halv miljon här.Han och svenskastaten kom överens om 270 000 finländare i sverige bara två år sen.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      61
      2079
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1708
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1389
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1337
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1166
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      351
      1109
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      326
      1100
    Aihe