Idag reste jag till Helsingfors för att närvaroanmäla mig vid universitetet där jag skall börja studera i höst. För skojs skull beslöt jag mig för att försöka klara mig med svenska under dagens lopp. Det gick faktiskt väldigt bra, alla från vaktmästaren till studierådgivaren svarade mig på utmärkt svenska. Såvitt jag kunde urskilja var bara en av de människor jag pratade med finlandssvensk.
Bara en studerande (som jag frågade om vägen) ursäktade sig vänligt och sade att hon var bättre på finska. Så jag bytte till finska och så var det med det (även om min finska ironiskt inte löpte så bra den gången).
Jag antar att universitetet är en exceptionellt tvåspråkig anstalt, men trots det! Om det ändå alltid vore så problemfritt och lätt! Man glömmer lätt att det i Helsingfors lever dubbelt så många svenskspråkiga som på hela Åland.
Svenska i hufvudstaden
4
733
Vastaukset
- Nippertippan
Jag har en kompis som sedan Husis' kampanj med 'Svenska på stan' har gjort precis som du gjorde, dvs alltid börjat på svenska. Han har berättat att det går förvånansvärt väl. Om vi alla skulle sätta igång och alltid i första hand tala svenska och sen först byta till finska så kanske dom här påhoppen med 'suomessa ei tarvitse ruotsia' och 'suomessa puhutaan suomea' skulle minska. Jag kan bra förstå att våra finskspråkiga medbröder tror att vi inte finns om vi bara talar svenska 'i smyg'och de aldrig, vare sig hör svenska eller har en chans att använda sin 'pakkoruotsi'.
Jag föreslår att vi gör ett experiment och berättar sedan här i spalten hur det gick.- ultriksi
Gören I det! 'Suomessa puhutaan suomea... och också svenska'. Jag är nog alltid färdig att tala svenska med mina svenskspråkiga medborgare.
- ultriksi
ultriksi kirjoitti:
Gören I det! 'Suomessa puhutaan suomea... och också svenska'. Jag är nog alltid färdig att tala svenska med mina svenskspråkiga medborgare.
Man glömmer också lätt att Hufvudstadsregionen har traditionellt varit ett svenskspråkigt område. Den skulle också bevaras tvåspråkig, fastän finskatalande folk är majoritet.
- Sverigesfinländare
Som här i sverige har vi blivit en folkgropp som brukar man jämföra med finlandssvennar.Vi är flera här än hurris i finland men status på oss har finlandssvennarna sett till att den är låg.Henrik Lax är största hatet till oss finländarna i sverige,men han viste inte att vi är en halv miljon här.Han och svenskastaten kom överens om 270 000 finländare i sverige bara två år sen.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä612079Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1661708Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811166
- 1281155
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3511109Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3261100