Jostain tuli tänä yönä ahaa elämys että kaikesta huolimatta Volvokin voisi tulla kysymykseen autonani.... Isona autona jossa on ilmastointi ... Tähän asti olen katsellut oikeastaan vain GM jenkki farkkuja.... hintaa kun niissää on ainakin puolet vähemmän....
Mut mitä helkatin eroa noilla mailleilla on... 750, 850, 940 jne.... Ja kestääkö nämä vekottimet kun tahtoo kilometrejä olla järistään yli 300tkm... paljo semmosella vielä pääsee etiäpäin ja onko kallista korjauttaa tahi huoltaa ja uskaltaako näihin itse ennee koskee ??
Ruostuukkuuko nämä kun pahasti ja mitä kannattais kurkata tarkemmin kun tämmöstä menee katsomaan...
Entäs 2.3 kulutus ja viel automaatilla,,, tai no Volvon kulutus yleensä ??
Tietoa Volvoista kaivataan..
24
6882
Vastaukset
- tbo
740 kuuluu kyllä siihen autoje auto luokkaan. kestää, ei natise vanhanakaan, kaikkihuollot pystyy tekee ite paitsi jakopää. moottorit pommivarmat, joitakin ykssittäis tapauksia että ois sähköissä jotai mutta.. mukava hiljainen turbot varsin suoritus kykyisiä, hyvä kuljetuskapasiteetti, glt eli 16v mainio valinta. kyllä saa volvolla ajella herroiksi ja katella korkeemmalta noita nykykippoja hups tuli puskuriin naarmo oi se sitte kaks toonnii.
850 Hyvä myös mutta jääpiki sitte merkkiliikkeen huollettavaksi, öljynvaihdot voi tehdä itse, mutta pitää olla sitten tarkkana että kaikki isommat huollot tulee tehtyä merkkiliikkeessä- JP
suosittelen harkitsemaan myös 760 malleja, etenkin loppupäästä, ei V-6 moottorilla vaan esim. 2.3 tbo. ovat 740:ä parempia ajaa (eri taka akseli) ja muitakin eroja löytyy, mm. hiljaisempia. 960 on jo loistovehje mutta alkaa oleen hintaakin, R-6 motti kiikuttaa jo kivasti ja on myös kestävä.
- VOLVO 740 glt
Mutta Volvo Glt tehokkaampi kuin pelkkä turbo volvo.Kestävämpi myös mutta harvinaisempi.Jos tuollaisen jostain löydät niin suosittelen ostoa.
- sd
VOLVO 740 glt kirjoitti:
Mutta Volvo Glt tehokkaampi kuin pelkkä turbo volvo.Kestävämpi myös mutta harvinaisempi.Jos tuollaisen jostain löydät niin suosittelen ostoa.
Mallisarjoissa 740, 940 ja 850 mallimerkinnät ja moottoritehot olivat jotakuinkin seuraavaa:
GL ja GLE: 2.0, 2.3 tai 2.5 -litrainen peruskone, 2 venttiiliä per sylinteri. Tehot vuosimallista, ruisku/kaasari ja kat/ilman kat riippuen 115-140 heppaa.
GLT: moniventtiilikone, 2.0 ja 2.3 740 ja 940 -sarjoissa tuotti parikymmnetä heppaa enemmän, kuin peruskone (130-155 hv). 850-sarjassa 20-venttiilinen 170 heppainen kone.
TURBO: Aina mallisarjojensa tehokkaimmat koneet; 2.3-litraisina (740, 760 ja 940) tehoa 165-190 heppaa, 850-sarjassa useita viritysasteita ja teholukemia. Ainakin 193 heppainen, 200 -heppainen, 225-heppainen (850 T5), 240 heppainen (T5 R) ja myöhemmin myös 265 heppainen (V70 T5 R AWD).
GLT ei ole koskaan ollut vastaavan sarjan turboa tehokkaampi.
SD - tietäjä
sd kirjoitti:
Mallisarjoissa 740, 940 ja 850 mallimerkinnät ja moottoritehot olivat jotakuinkin seuraavaa:
GL ja GLE: 2.0, 2.3 tai 2.5 -litrainen peruskone, 2 venttiiliä per sylinteri. Tehot vuosimallista, ruisku/kaasari ja kat/ilman kat riippuen 115-140 heppaa.
GLT: moniventtiilikone, 2.0 ja 2.3 740 ja 940 -sarjoissa tuotti parikymmnetä heppaa enemmän, kuin peruskone (130-155 hv). 850-sarjassa 20-venttiilinen 170 heppainen kone.
TURBO: Aina mallisarjojensa tehokkaimmat koneet; 2.3-litraisina (740, 760 ja 940) tehoa 165-190 heppaa, 850-sarjassa useita viritysasteita ja teholukemia. Ainakin 193 heppainen, 200 -heppainen, 225-heppainen (850 T5), 240 heppainen (T5 R) ja myöhemmin myös 265 heppainen (V70 T5 R AWD).
GLT ei ole koskaan ollut vastaavan sarjan turboa tehokkaampi.
SDhevosvoimat 159HV.Että äläpäs poju valehtele.Glt volvo päihittää turbon kiihtyvyydessä ja nopeudessa mutta vääntö on huonompi.
- sd
tietäjä kirjoitti:
hevosvoimat 159HV.Että äläpäs poju valehtele.Glt volvo päihittää turbon kiihtyvyydessä ja nopeudessa mutta vääntö on huonompi.
Ystävä hyvä,
jos katsot vuosien 1986-1990 väliltä 740 Volvon tehtaan ilmoittamat tehot 2.3 GLT-mallille, huomaat helposti, etten puhunut sanaakaan pötyä.
GLT-mallin koneen vääntömomentti ja teholukemat ovat reilusti alle Turbon vastaavien ja vääntömomenttihan se on, joka auto kuljettaa eikä kierrokset.
GLT:n kiihtyvyys 0-100 km/h on noin sekunnin Turboa heikompi ja yllättäen bensankulutus pikkuisen suurempi (taas Volvon sivuilta www.volvocars.se).
Ei tarvitse yöunia menettää, vaikka autosi ei ollutkaan kymmenen-viisitoista vuotta sitten nopein markkinoilla ollut Volvo. Mikäli se palvelee Sinua hyvin, voit olla ajokkiisi tyytyväinen. Turha riehuminen tällaisilla turinapalstoilla ei autostasi tee yhtään nopeampaa/tehokkaampaa.
Itselläni viides Volvo peräkkäin, joten eri malleja on tullut seurattua pikkuisen enemmänkin.
- 240 GL 2.0 -89 (115 hv 185 Nm)
- 940 Turbo -93 (190 hv, 265 Nm)
- 850 GLT -96 (170 hv 220 Nm)
- V70 2.5 20 valve -00 (170 hv 230 Nm)
- V70 2.4 T -02 (200 hv 285 Nm)
* minun 940:ä vastaava 940 GLT 155 hv 220 Nm, 1.1 sekuntia hitaampi 0-100 km/h ja
* minun 850:ä vastaava 850 Turbo 225 hv, 1.8 sekuntia nopeampi 0-100 km/h
Take it easy.
SD - Tietäjä
sd kirjoitti:
Ystävä hyvä,
jos katsot vuosien 1986-1990 väliltä 740 Volvon tehtaan ilmoittamat tehot 2.3 GLT-mallille, huomaat helposti, etten puhunut sanaakaan pötyä.
GLT-mallin koneen vääntömomentti ja teholukemat ovat reilusti alle Turbon vastaavien ja vääntömomenttihan se on, joka auto kuljettaa eikä kierrokset.
GLT:n kiihtyvyys 0-100 km/h on noin sekunnin Turboa heikompi ja yllättäen bensankulutus pikkuisen suurempi (taas Volvon sivuilta www.volvocars.se).
Ei tarvitse yöunia menettää, vaikka autosi ei ollutkaan kymmenen-viisitoista vuotta sitten nopein markkinoilla ollut Volvo. Mikäli se palvelee Sinua hyvin, voit olla ajokkiisi tyytyväinen. Turha riehuminen tällaisilla turinapalstoilla ei autostasi tee yhtään nopeampaa/tehokkaampaa.
Itselläni viides Volvo peräkkäin, joten eri malleja on tullut seurattua pikkuisen enemmänkin.
- 240 GL 2.0 -89 (115 hv 185 Nm)
- 940 Turbo -93 (190 hv, 265 Nm)
- 850 GLT -96 (170 hv 220 Nm)
- V70 2.5 20 valve -00 (170 hv 230 Nm)
- V70 2.4 T -02 (200 hv 285 Nm)
* minun 940:ä vastaava 940 GLT 155 hv 220 Nm, 1.1 sekuntia hitaampi 0-100 km/h ja
* minun 850:ä vastaava 850 Turbo 225 hv, 1.8 sekuntia nopeampi 0-100 km/h
Take it easy.
SDPoju hoi! älä nyt vielä vedä herneitä nenuun vaikka glt onkin nopeampi kuin turbo.Tässä tehot jotka tarkastin juuri 159 hevosvomaa,210 vääntömomentti. pelkässä turbo volvossa 155 hevosvoimaa,vääntömomentti 220 nm.Äläkä sitten koita muutella noita ne on faktoja tietoja eikä keksittyjä niin kuin sinä teet.Hei kiihtysyys vielä 9.0s. 100 kmh.Turhaan sinä sitä turboa kehut koska se on silloin tehokas kun turbolla on ajettu alle 200 000 km.Suuria ongelmia tuon kilometrimäärän jälkeen turbo volvoissa ja tämäkin asia on faktaa.
- Pena
sd kirjoitti:
Ystävä hyvä,
jos katsot vuosien 1986-1990 väliltä 740 Volvon tehtaan ilmoittamat tehot 2.3 GLT-mallille, huomaat helposti, etten puhunut sanaakaan pötyä.
GLT-mallin koneen vääntömomentti ja teholukemat ovat reilusti alle Turbon vastaavien ja vääntömomenttihan se on, joka auto kuljettaa eikä kierrokset.
GLT:n kiihtyvyys 0-100 km/h on noin sekunnin Turboa heikompi ja yllättäen bensankulutus pikkuisen suurempi (taas Volvon sivuilta www.volvocars.se).
Ei tarvitse yöunia menettää, vaikka autosi ei ollutkaan kymmenen-viisitoista vuotta sitten nopein markkinoilla ollut Volvo. Mikäli se palvelee Sinua hyvin, voit olla ajokkiisi tyytyväinen. Turha riehuminen tällaisilla turinapalstoilla ei autostasi tee yhtään nopeampaa/tehokkaampaa.
Itselläni viides Volvo peräkkäin, joten eri malleja on tullut seurattua pikkuisen enemmänkin.
- 240 GL 2.0 -89 (115 hv 185 Nm)
- 940 Turbo -93 (190 hv, 265 Nm)
- 850 GLT -96 (170 hv 220 Nm)
- V70 2.5 20 valve -00 (170 hv 230 Nm)
- V70 2.4 T -02 (200 hv 285 Nm)
* minun 940:ä vastaava 940 GLT 155 hv 220 Nm, 1.1 sekuntia hitaampi 0-100 km/h ja
* minun 850:ä vastaava 850 Turbo 225 hv, 1.8 sekuntia nopeampi 0-100 km/h
Take it easy.
SDVolvo 740 GLT tietäjä näyttäs olevan oikeassa tarkistin tiedot.
--------------------------------------------------------------------------------
4-syl. 2316 ksm. 114/117 kW/155/159 hv
B 234 F-moottori
halk. x isk.pit. 96x80
puristussuhde 10,0:1 "740 GLT 16V" 1988-
"940 GLE 16V" 1988- - TPK
tietäjä kirjoitti:
hevosvoimat 159HV.Että äläpäs poju valehtele.Glt volvo päihittää turbon kiihtyvyydessä ja nopeudessa mutta vääntö on huonompi.
Molemmat olette unohtaneet 200-hevosvoimaisen 2-litraisen 16-ventiilisen turbon joka oli etenkin Italiaano makaroonien iloksi mutta sai myös muualla. Ja on muuten nopein 700/900-sarjalainen, siis nopempi kuin GLT ja TURBO.
Tämä tieto on fakta, tarkistettu Volvon historiikistä. - Tietäjä
TPK kirjoitti:
Molemmat olette unohtaneet 200-hevosvoimaisen 2-litraisen 16-ventiilisen turbon joka oli etenkin Italiaano makaroonien iloksi mutta sai myös muualla. Ja on muuten nopein 700/900-sarjalainen, siis nopempi kuin GLT ja TURBO.
Tämä tieto on fakta, tarkistettu Volvon historiikistä.Kyllä tiedän kyseisen auton,mutta sitä ei valmistettu paljon,eikä sitä suomeen ole koskaan tuotu.Turboa siinä ei mielestäni ollut.
- sd
Tietäjä kirjoitti:
Poju hoi! älä nyt vielä vedä herneitä nenuun vaikka glt onkin nopeampi kuin turbo.Tässä tehot jotka tarkastin juuri 159 hevosvomaa,210 vääntömomentti. pelkässä turbo volvossa 155 hevosvoimaa,vääntömomentti 220 nm.Äläkä sitten koita muutella noita ne on faktoja tietoja eikä keksittyjä niin kuin sinä teet.Hei kiihtysyys vielä 9.0s. 100 kmh.Turhaan sinä sitä turboa kehut koska se on silloin tehokas kun turbolla on ajettu alle 200 000 km.Suuria ongelmia tuon kilometrimäärän jälkeen turbo volvoissa ja tämäkin asia on faktaa.
Ihan miten vaan, en jaksa kinata 15 vuotta vanhoista autoista.
Ehdotan visiittiä www.volvocars.se niin saat faktat kuntoon.
Tarkista aikasi kuluksi vanhan 940 Turboni tiedot jonka vaihdoin pois seitsemän vuotta sitten, rekno JAS-825. 190 hv, 265 Nm ja samanaikaisen 940 GLT:n lukemat 155 hv 220 Nm.
Take it easy.
SD - euromees
Pena kirjoitti:
Volvo 740 GLT tietäjä näyttäs olevan oikeassa tarkistin tiedot.
--------------------------------------------------------------------------------
4-syl. 2316 ksm. 114/117 kW/155/159 hv
B 234 F-moottori
halk. x isk.pit. 96x80
puristussuhde 10,0:1 "740 GLT 16V" 1988-
"940 GLE 16V" 1988-Kyllä se GLT:n 159hv (117kW) paikkaansa pitää, mutta jostakin minulle on jäänyt se käsitys, että noiden turbojen tehot olisi 118kW/160hv (2.0) ja 134kW/182hv (2.3). Oikaiskaa toki, jos olen väärässä. Kaikissa noissa on riittävästi voimaa kyseiseen autoon (740), joten onko noilla lukemilla ja niiden suhteilla juurikaan merkitystä.
- make
Tietäjä kirjoitti:
Kyllä tiedän kyseisen auton,mutta sitä ei valmistettu paljon,eikä sitä suomeen ole koskaan tuotu.Turboa siinä ei mielestäni ollut.
Olit varmaan sama jopa juputti tällä palstalla samasta aiheesta aikaisemminkin. 2,0 turbo 16v nimenomaan italian vienti mallina. ja jos puhutaan 2,3 turboista JOKAISESSA mallissa enemmän tehoa kuin glt 16 v:ssä(euroalue)!!! 240 b21et 155hv
700/900 230ET 182hv 230FT 165hv ihmettelen vaan millä opilla saat GLT:n kulkemaan paremmin kuin turbon. itselläni oli aikanaa 740 turbo ajettu 450 000 km ilman moottorin avausta 216hv ja 340 nm penkissä. Turbo oli korjattu ensi kertaa 410 000 kohdalla.
- sd
740 ja 760 ovat saman mallin muunnelmia, 760 paremmilla varusteilla ja alun alkaen V6 2.8 -koneella. Takavetoisia. Erityisesti 2.3-litrainen kone on hieman janoinen. GLT-mallien 2.3-16V hieman modernimpi ja vikkelämpi. Tämänikäiset turbot vaativat jo taatusti ahtimen peruskorjauksen.
940 on edellisten seuraaja. Koriltaan hieman isompi ja muodoiltaan pyöreämpi. Kaikki pellit sinkittyjä, joten näissä ei ruoste paljon enää vaivaa. 960 hieman ylellisemmin varusteltu ja tarjolla 2.5 tai 3.0 -litraisia rivikuutosia. Kaikissa ABS ja KAT. 940:sen koneina 2.0, 2.3, 2.3-16V ja 2.3 Turbo. Olen omistanut 2.3 Turbon automaattilaatikolla, automaatti-ilmastoinnilla ja sähköherkuilla.
850 ja ensimmäisen sukupolven S70 ja V70 (1991-2000) on Volvon ensimmäinen "iso" etuvetoinen, ja mielestäni ehdottomasti yksi parhaista autoista aikakaudellaan. Koneina 2.5-litraisia 5-sylinterisiä 10- tai 20-venttiilisinä muunnoksina turbolla ja ilman. Tehoja 140-265 heppaa versiosta riippuen. Maahan on tuotu myös muutama Italian markkinoille tarkoitettu 2.0-litrainen, mutta se moottori on susi, PYSY KAUKANA.
Tällä hetkellä alla 2002-mallinen V70 2.4Turbo ja harkitsen kakkosautoksi (ainakin päiväunissa) ilmastoinnilla ja automaattivaihteistolla varustettua 940 farkkua tai 240 farkkua. 240-sarjan valmistus jatkui pidempään, kuin 700-sarjan, aina vuoteen 1992. 700-sarja loppui jo vuonna 90.
Käy kokeilemassa useaa, aja kunnon lenkki jotta saat tuntuman. Etsisin Sinuna yksilöä, jossa on ilmastointi, automaatti, luistonesto tai lukkoperä ja ehdottomasti ABS. Valikoima Suomessa on laaja, näitä löytyy paljon.
SD- lassikko
niin että eikös 740:n viimeset mallit olleet classic malleja eli mitä erikoista niissä on verrattuna karvalakkimalleihin(GL)
- sd
Nelisylinteriset moottorit (240, 740 ja 940) 2.0 ja 2.3 -litraisina olivat polttoainetaloudeltaan keskitason alapuolella; 8-9 maantiellä ja 13-14 kaupungissa. Moniventtiilikannet ja turboahdin parantavat hyötysuhdetta jonkin verran; so. ellet ota aina kaikkea tehoa irti.
Kuusipyttyiset (760, 960) pääsevät suurinpiirtein samoihin. Vanha V6 (760) on näistä janoisin, ja yllättäen 3.0-litrainen rivikuutonen on 2.5-litraista rivikuutosta taloudellisempi (960, molemmat koneet 24-valve).
Taitaa olla niin, että 2.3-litrainen turbo on taloudellisin, ja sitä on saanut sekä 740 että 760 että 940-malleissa.
Uudemmat 5-sylinteriset (850 ja 70) erityisesti moniventtiilikannella ovat sitkeitä ja kohtuullisen taloudellisia. Edellinen autoni (vm 2000 V70 2.5-20 valve 170hv automaatti) kulki maantiellä 7-8 litraan ja kaupungissa 10-11 litraan. Nykyinen 2.5-litrainen turbo (200 hv) vie puolisen litraa enemmän, mutta autossa on painoakin melkein 200 kiloa enemmän.
900, 800 ja 70-sarjan Volvojen kaikki pellit sinkittyjä, ei ruostumisvaaraa.
Sinuna etsisin 940 tai 760 -mallista autoa, jos haluat takavedon. Koneeksi joko 2.3-16valve tai 2.3 turbo.
Etuvetoisista 850 tai S70/V70 (sedan/farkku) parhaat koneet ovat 2.5 20 valve tai 193/200 heppainen 2.5 20 valve matalapaineturbo. Vanhempi 10-venttiilinen 2.5 -litrainen (140 hv) ei ole kovin sitkeä ja siksi erityisesti automaatilla pitää jalka painaa syvälle.
Myöhemmin 10-venttiilinen korvaantui matalaviritteisellä 20-venttiilisellä 2.5 -litraisella 140 hv -koneella, josta chippi vaihtamalla saa normaalin 170 hv koneen.
Tällä haluttiin ilmeisesti saada aikaan jonkinlaista tuotedifferointia, koska Volvolla oli pitkään ollut markkinoilla kaksi vapaastihengittävää; 140 hv ja 170 hv. Aluksi erona oli venttiilien määrä (10 tai 20) mutta myöhemmin moottori oli sama 20 valve ja eletroniikka teki toisesta edelleen 140 ja toisesta 170 heppaisen.
Mallimerkinnöistä sen verran, että GL tarkoitti ennen jotakuinkin perusmallia, GLE ylellisemmin varusteltua ja GLT piti sisällään moniventtiilisen moottorin (16 valve tai 20 valve). Tämä kaava ulottui 740-sarjasta 1986 aina 850-sarjaan 1997 asti. Mallimerkinnän toinen numero yleensä kertoo sylinterien lukumäärän, poikkeuksena 760 Turbo (2.3 rivinelonen).
SD- ?
Kiitos tiedoista, tehoista en jaksa tässä vaiheessa liikoja piitata... kuhan kulkee etiäpäin mukavasti..
Mut mites on kun olisin ostamassa 90-94 väliltä olevaa autoa kun niiden hinta alkaa olla siedettävällä tasolla, mut kilometrejä alkaa olla turhankin paljon ? Esim 940, yli 300tkm, automaatti, ilmastonti... Missä kunnossa voi olettaa tämän tekniikan olevan ?
Vai jatkanko vaan halpojen 88-90 jenkki farmarien metsästystä joista löytyy ajomukavuutta ja varustelua ja yleensä vähän kilometrejäkin ja tekniikka on kunnossa.. tosin vaimokkeelle uppoais tämä Volvo huomattavasti helpommin.. - sd
? kirjoitti:
Kiitos tiedoista, tehoista en jaksa tässä vaiheessa liikoja piitata... kuhan kulkee etiäpäin mukavasti..
Mut mites on kun olisin ostamassa 90-94 väliltä olevaa autoa kun niiden hinta alkaa olla siedettävällä tasolla, mut kilometrejä alkaa olla turhankin paljon ? Esim 940, yli 300tkm, automaatti, ilmastonti... Missä kunnossa voi olettaa tämän tekniikan olevan ?
Vai jatkanko vaan halpojen 88-90 jenkki farmarien metsästystä joista löytyy ajomukavuutta ja varustelua ja yleensä vähän kilometrejäkin ja tekniikka on kunnossa.. tosin vaimokkeelle uppoais tämä Volvo huomattavasti helpommin..Koneet ja laatikot kestää, samoin kori.
Sähkövehkeet ovat samanlaisia kuin muissakin. Jotkut voivat olla vielä priimakunnossa, toiset huonompia. Ilmastoinninkin kuntoon vaikuttaa paljon käyttäjä; onko talvella ollut kompura koko ajan käyttämättä ja tiivisteet päässeet kuivumaan.
SD - ?
sd kirjoitti:
Koneet ja laatikot kestää, samoin kori.
Sähkövehkeet ovat samanlaisia kuin muissakin. Jotkut voivat olla vielä priimakunnossa, toiset huonompia. Ilmastoinninkin kuntoon vaikuttaa paljon käyttäjä; onko talvella ollut kompura koko ajan käyttämättä ja tiivisteet päässeet kuivumaan.
SDMut mitä ero noilla 740/940/850 on.. Siis koossa, tekniikassa, varusteissa... Joku on joskus sanonu että 740 & 940 tehdään samalle alustalle mut 940 on isompi. Ja ne on takavetoja, 850 etuveto ?
Entäs huollot, pystyykö esim tohon 940 tekee itte vai pitäskö kiltisti viedä kalliille volvomekaanikolle huoltoon ?
Entäs onks varaosat kalliita ? Entäs esim koko vaihtokone ? - sd
? kirjoitti:
Mut mitä ero noilla 740/940/850 on.. Siis koossa, tekniikassa, varusteissa... Joku on joskus sanonu että 740 & 940 tehdään samalle alustalle mut 940 on isompi. Ja ne on takavetoja, 850 etuveto ?
Entäs huollot, pystyykö esim tohon 940 tekee itte vai pitäskö kiltisti viedä kalliille volvomekaanikolle huoltoon ?
Entäs onks varaosat kalliita ? Entäs esim koko vaihtokone ?940 on kooltaan 740:stä isompi. Leveyttä en muista, mutta pituutta on noin 4,90 metriä. 740:n mitat ovat 240:n kanssa samaa luokkaa, pituutta jotain 4,70 ja leveyttä 175 suunnilleen. 700-sarjan autot painavat noin 1200 kiloa, ysisatanen satakunta kiloa enemmän.
740 ja 940 takavetoisia, ja ainakin perusmalleihin pitäisi itsekin pystyä tekemään huoltotöitä, perus-rivineloset ovat kai melko tavanomaisia rakenteeltaan.
850 ja S70/V70 -mallit ovat etuvetoisia. Pituus on tippunut taisin noin 4,7 metriin, mutta leveys lienee kasvanut sentin pari. Painoa on tullut lisää taas satakunta kiloa.
Moottorit uudempaa tekniikkaa, kaikki 5-sylinterisiä suihkutus/kat -koneita. Itse en ole koskaan pellin alle pesunesteen lisäystä lukuunottamatta tehnyt mitään. Luulisi, että niissäkin on edelleen mahdollista perustyöt tehdä ilman sen kummempaa (nesteet, suodattimet, tulpat, jakohihnat,) mutta kokemusta ei ole tippaakaan.
Jos sisätilat pitäisi laittaa järjestykseen, niin pienin on 740. Oman kokemuksen mukaan 850 ja 940 samalla tasolla. Uusi V70 on kasvanut erityisesti leveyttä ja sisätilat ovat väljemmät myös lyhyemmän nokan vuoksi. Volvon istuimet ovat aina saaneet runsaasti kiitosta tukevuutensa, mukavuutensa ja monipuolisten PORTAATTOMIEN säätöjensä ansiosta.
Volvon osat ovat perinteisesti olleet kohtuullisen edullisia. Vaihtokoneista en tiedä, mutta yleisyytensä vuoksi luulisin niiden hintojen olevan normaalia tasoa. Ruotsissa todella halpoja, mutta en tunne tulli/katsastus/vero -politiikkaa.
HUOM! 740-sarjan autoja on alkuvuosina saanut myös kaasutinkoneilla, niistä kannattaa varmasti jo pysyä erossa, vaikka vähän ajettukin yksilö tulisi vastaan. Koneet kaikki rivinelosia, kuten 940-sarjassakin. 940-sarjassa enemmistössä ABS, kaikissa ohjaustehostin, ruisku/kat, keskuslukko vakiona.
2.0-litrainen kone liian kesy 940-koriin, etsi vähintään 2.3-litrainen, jota saatavilla myös 16-venttiilisenä (GLT) ja turbona.
850-sarjassa kaikissa 5-sylinterinen 2.5-litrainen ruisku/kat -kone. Ihan ensimmäisiä lukuunottamatta ABS vakiona. Kaikissa keskuslukko ja ohjaustehostin. Sähkölämmitteiset ja säätöiset peilit uskoakseni vakiokamaa. En muista onko 850:stä koskaan saanut ilman sähköikkunoitakaan.
Yleisiä varusteita on myös luistonesto, vakionopeussäädin ja ajotietokone. Ilmastointi ei taida vieläkään halvimmissa versioissa (V70) olla vakiovaruste, joten ilmastoitua auto saattaa joutua etsimään jonkin aikaa.
Volvolla tyylinä se, että halvimmat versiot pienimmillä koneilla ovat myös varustukseltaan karuja. Kalliimmissa versioissa on sitten oikeastaan koko lisävarustetarjonta vakiona. Eli, jos kaipaat hyvin varusteltua yksilöä, etsi sellainen, jossa takaluukussa lukee vähintään GLE, mieluummin ehkäpä GLT tai peräti Turbo.
SD
- pupetti
Käyppäs kuule suomenvolvofoorumin sivuilla.
Löytyy osoitteesta www.volvolandia.com
sieltä löydät tietoa sekä hyvässä lykyssä saat ostettua ittelles hyvän volvon.- ?
Siis onko 740/940 "sama" auto pienillä hienosäädöillä ?
Mitkä syyt sitten puoltaa kalliimman 940 hankkimista ? - sd
? kirjoitti:
Siis onko 740/940 "sama" auto pienillä hienosäädöillä ?
Mitkä syyt sitten puoltaa kalliimman 940 hankkimista ?940 on tehty 760:n pohjalta, eikä ole sama kuin 740. 740:ssä on jäykkä taka-akseli ja lisäksi kevytperäisyytensä vuoksi eteneminen talvella vähän niin ja näin.
940 on isompi, laadukkaampi ja nykyaikaisempi, kuin 740, joka tuli 760:n "halpaversioksi" myyntiin. Lisäksi 940 on varusteiltaan parempi. Jättäisin jo 740-sarjan rauhaan, jonka valmistus päättyi muistaakseni vuoteen 1990. 940-sarja tuli markkinoille loppuvuodesta 1990 ja jatkui muistaakseni aina 1998 asti.
850 sisälsi paljon uutta tekniikkaa jo etuvetoisuutensa vuoksi, ja uudet 5-sylinteriset koneet 2.5-litraisina ovat käynniltään todella tasaisia, lähes rivikuutosen tasoisia. Koneet ovat myös taloudellisempia ja sitkeämpiä, kuin takavetoisten perinteisemmät rivineloset.
Tiedän, tähän tulee taas "tietäjiltä" valtavasti hate-mailia... ;-)
Jos haet "ihanteellista" takavetovolvoa, haluaisin suositella:
- 940 GLT (2.3-16 valve)
- 960 (2.5 24-valve tai 3.0 24-valve)
- 940 Turbo (2.3, mutta paljon ajettuna ahdinremontti, kuten kaikki turbot???)
- jopa 760 GLE (2.8 V6) aikoinaan Volvon "luxusmalli", hinta 80-luvulla ylitti 400.000 mk.
Samanhintainen etuvetovaihtoehto voisi olla:
- 850 GLT (2.5 20-valve, ABS vakiona)
- 850 GLE (2.5 10-valve, ABS vakiona)
SD
- ?
.. mut oli tänään tarkoitus mennä koeajamaan 805&940 STW. Pysähdyimme matkalla Chrysler liikkeeseen ja kävin koeajamssa Voyageria.
Se oli virhe koska sen jälkeen Volvot ei tuntuneet missään. Jotenkin ankea olo tuli 850 ajelessa, mitä tuskin olisi tullut jos olisin sitä ensin ajellu kun kýl se nykyisen fordini sentää voittaa....
Tästä etiäpäin katselenkin sit Voyagereita ja jätän Volvot muiden käsiin mut kiitokset asiallista ja hyvistä tiedoista...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760