Oliko ennen paremmin kuin nyt....

ollako vai ei

olen monasti miettinyt,oliko se niin vai näin,tullut siihen lopputulokseen,jos tämä maailma ei olisi mennyt näin kovaa eteenpäin,meillä olisi moni asia paljon paremmin,ehkä joku huonomminkin.Nyt on ainakin maapallo puolillaan stressaantuneita ,hermostuneita ihmisiä,ja moni ennenaikaisessa haudassa,hiljennä tok,mihin meillä on kiire,kysyn vaan.....

18

924

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sarkikala

"meillä olisi moni asia paljon paremmin,ehkä joku huonomminkin". Kyllä todellakin moni asia olisi paljon huonommin. MInä esim. kävelin 7-8 -vuotiaana 8 km kouluun ja takaisin. Nyt ei sellaista enää tarvitse tehdä, jne.

• kävelyistä....

Minulla itsellä ei koulumatka ollut pitkä,mutta ajattelepa sitä,nyt on kaiken maailman saleja ,on aerobicciä sun muuta,hyvä niin,mutta kun kouluihin viedään ympäri pitäjää kymmeniä koululaisia aamuin ,iltapäivisin ,istuvat autoissa,onko se sinusta parempi?tietenkin kohtuus kaikessa,Ja sitten harrastetaan niin maan perusteellisesti,mennään pururadan,vai mitä ulkoilureittejä ne oikein onkaan,niin mennään sinnekin autolla ja sitten juostaan takasin autolle ,ja sitten kotiin,kyllä minä,maalaisjärjellä ajatteleva,en ymmärrä......

• joka käveli pitkiä matkoja..

Minulla itsellä ei koulumatka ollut pitkä,mutta ajattelepa sitä,nyt on kaiken maailman saleja ,on aerobicciä sun muuta,hyvä niin,mutta kun kouluihin viedään ympäri pitäjää kymmeniä koululaisia aamuin ,iltapäivisin ,istuvat autoissa,onko se sinusta parempi?tietenkin kohtuus kaikessa,Ja sitten harrastetaan niin maan perusteellisesti,mennään pururadan,vai mitä ulkoilureittejä ne oikein onkaan,niin mennään sinnekin autolla ja sitten juostaan takasin autolle ,ja sitten kotiin,kyllä minä,maalaisjärjellä ajatteleva,en ymmärrä.sinä varmaan ymmärrät.Lapsena sain minäkin työtä tehdä 7v stä alkaen ja ei mitään kevyitä ,raskaita,raskaita. ja kroppa on sanonut itsensä irti jo aikaa sitten.

• Suvi2

sillä nyt on kuntomme vanhanakin parempi kuin jos olisimme istuneet autossa velttoina.
        Koulumatkani oli kohtuullinen kävelymatka, mutta olen huomannut etteivät nykyiset lapset sitäkään kulje jalan. Mutta kieltämättä on se 8 km:n kävelymatka pienelle lapselle liikaa.

• sarkikala
        Suvi2 kirjoitti:

sillä nyt on kuntomme vanhanakin parempi kuin jos olisimme istuneet autossa velttoina.
        Koulumatkani oli kohtuullinen kävelymatka, mutta olen huomannut etteivät nykyiset lapset sitäkään kulje jalan. Mutta kieltämättä on se 8 km:n kävelymatka pienelle lapselle liikaa.

Olen koko ajan kirjoittanut 8 km kun piti olla 5 km! En tiedä miten olen sekoittanut 8 ja 5 numeronäppäimistössä, mutta 5 km on se oikea luku. Sorry!

• Suvi2
        sarkikala kirjoitti:

Olen koko ajan kirjoittanut 8 km kun piti olla 5 km! En tiedä miten olen sekoittanut 8 ja 5 numeronäppäimistössä, mutta 5 km on se oikea luku. Sorry!

muutaman kilsan heitosta. On se 5 kilometriäkin pienelle koululaiselle mielestäni aivan liikaa. Silloin vain ei ollut valinnanvaraa.

• sarkikala
        kävelyistä.... kirjoitti:

Minulla itsellä ei koulumatka ollut pitkä,mutta ajattelepa sitä,nyt on kaiken maailman saleja ,on aerobicciä sun muuta,hyvä niin,mutta kun kouluihin viedään ympäri pitäjää kymmeniä koululaisia aamuin ,iltapäivisin ,istuvat autoissa,onko se sinusta parempi?tietenkin kohtuus kaikessa,Ja sitten harrastetaan niin maan perusteellisesti,mennään pururadan,vai mitä ulkoilureittejä ne oikein onkaan,niin mennään sinnekin autolla ja sitten juostaan takasin autolle ,ja sitten kotiin,kyllä minä,maalaisjärjellä ajatteleva,en ymmärrä......

saa vasta jos matka on yli 5 km tai jos reitti on vaarallinen.Eikö se niin ole?

• Leny
        sarkikala kirjoitti:

saa vasta jos matka on yli 5 km tai jos reitti on vaarallinen.Eikö se niin ole?

Asun kaupungissa. Bussilinjaa, jota käytän käyttävät myös reitin varrella olevan koulun yläasteiset oppilaat. Koululaisten matka koululta lähiöön on noin 3 km. Valtava lauma heitä autoon tunkee. Ihmettelen, etteivät edes pyöräile, kun on hyvät pyörätietkin. Koululaisliput ovat suht. halpoja, joten mitäs sitä kävelemään?? Eihän se ole muotia kävellä, mutta on niitä pyöräileviäkin onneksi ja mopot eivät enää ole entisessä suosiossa. Se on hyvä.

• Satu

...se ei ollut niitä huonoja juttuja varmaankaan! Nythän sinulla on millä liikkua! Jos ei lapsena liiku, miten silloin lihakset voisivat kehittyä.

Joskus vähän mietin näitä tiskikoneitakin. Miten lastenkin käsien kaikki pikku lihakset kehittyvät, ellei käsiä päivittäin käytetä. Ennen autettiin tiskaamalla ja ruuan laitossa myös oltiin apuna. Ja ne ovat hyviä muistoja, en usko, että olisin ollut onnellisempi laiskana.

• Pääsky64
        Leny kirjoitti:

Asun kaupungissa. Bussilinjaa, jota käytän käyttävät myös reitin varrella olevan koulun yläasteiset oppilaat. Koululaisten matka koululta lähiöön on noin 3 km. Valtava lauma heitä autoon tunkee. Ihmettelen, etteivät edes pyöräile, kun on hyvät pyörätietkin. Koululaisliput ovat suht. halpoja, joten mitäs sitä kävelemään?? Eihän se ole muotia kävellä, mutta on niitä pyöräileviäkin onneksi ja mopot eivät enää ole entisessä suosiossa. Se on hyvä.

saanut mennä pyörällä alaluokkalaiset kun poikani aloitti koulun,siinä taisi olla ettei tulisi haavereita,
        ennen oli suhteettomat matkat ,hyvä kun on inhimillisempää,mitenhän jaksoivat,
        meillä mentiin veneellä kaksi järveä, talvella hiihdettiin ,mutta paleltui niin monesti ei kelvanneet aina ne vaattet ja kengät vaan oli palelluksissa ennemmin kunkippuranokkaisissa nahkasaappaissa,monoja ei ollut
        veljeltäni paleltui kädet ja jalat,kun opettajan pölvästi vei tunturiin hiihtamaan eikä ollut kamppeita ,on silti pystynyt töihin,
        oli silloin joku henkinen ilmapiiri jossa oli enemmän sisältöä kun nykyisessä lattean kalseassa rumassa koulussa,

• Berita

Nykyaika on tyhjänpäiväistä moraalia ei ole ja mitän vastuuta ei ole kellään mistään .
      Pinnallisuus ja vastuuntunnottomuus on mitä arvostetaan se itsekeskeisyys ,muista välittämättä
      Kaikki on kertakäyttöistä ei kestävää mikään eikä enäää tarvitsekaan .
      Kaikki saa hakea vain sitä omaa nautintoa ja hyvää oloa periaattela minä ja minulle ensin muista viis.
      SEn näkee miten nykyään ei välitetä toisista ei lapsista ei nuorista ja työ ei enää merkitse mitään vastuuta ei kellään ole mistään .
      jos ei huvita niin kylä rahaa syydetään vain jokaiselle ja jokaisellahan pitää olla kaikkea ilman mitään tekemistä tai vastuuta .
      Ennen oli paremmin ihmiset luotettavampia huolehtivat asioista jokaiselle tuli vastuuntuntoa ja vastuuta työssä ja kotona
      Ennen myös ihmiset olivat iloisempia normaaleja ihmisiä nyt vain haetaan jotain erilasita ja ei olla tyytyväisiä mihinkään .
      Mitään ei halut itse tehdä vaan pitäs kaikki saada vain
      Rikollisuus lisäänntyy ja raaistuu ja ei ihme että niitä kun palvotaan mediat kirjottelee kuin suurista sankareista ja ylistää heitä ,kuten nyt on tehnyt sen ajan kun eräs julkimo on ollut linnassa rikoksesta ,on häntä vain palvotan ja paapotaan kun ois pitänyt olla kunnon rangaistukset .
      No nykyään ei oikesita vaarallisista ja henkirikoskista tulemitään rangaistuksia ja se että ne vangit pääsee sieltä pois vaikka mukamas on montavuotta tuomittu olemaan todellisuus on että joko ei saa mitään rangaistusta tai sitte vain muutama kuukausi ja jälleen samassa tilanteessa varmasti ovat .
      Mistään ei välitetä ja päättäjätkän ei uskalla mitään ,eikä osaa taito ja kyky puuttuu kaikkeen
      meillä kun päätäjinä on tuolla arkadianmäelläkin sellaisia joilla ei suurimmalla osalla ole mitään kykyä ei taitoa ovat vain päässeet kun ovat laulavia tai tappelijoita tai muuta hömpänpömppää missiä ym . Ulkoisilla olemuksilla kun ei asioista oikein tule mitän pitäs olla siellä päässä jotain . Taitaa se niinistö ja soini olla ainoat kun uskaltaa sanoa jotain päättää jotain asioita olla jotain mieltä ja pysyä sen takana mitä sanoo

• sarkikala

ovat ne sinun "tilityksesi". Onhan sinulla tietokonekin käytössö kun kerran kirjoitat tänne. Tulisimme tietysti aivan hyvin toimeen ilman tietokoneita, kännyköitä,tiskikoneita, televisioita ja kaikenlaisia pelikoneita. Uutiset voisimme lukea yhdestä sanomalehdestä päivittäin ja tavallinen lankapuhelin riittäisi. Voisimme kirjoittaa toisillemme tavallisia kirjeitä, ja voisimme ajankuluksi pelata kortteja ja Afrikan tähteä. Mankelikin on ihan turha laite. Jääkaappi, pakastin, sähköhella ja pesukone ovat aika välttämättömiä jos asuu kerrostalossa. Maalaistalossa nekin ovat turhia, paitsi jääkaappi ja pakastin. Kansanedustajat taas on valittu eduskuntaan kansan antamilla äänillä, niin että se on ainakin demokraattista toimintaa.Elinkautinen vankeusrangaistus pitäisi myös olla todella elinkautinen. Minkä takia muuten sillä on sellainen nimi. Mutta käytännössä se merkitsee kuitenkin korkeintaan 12 vuotta, muistaakseni. Ja kaiken lisäksi voi jo 8 vuoden jälkeen hakea armahdusta. Että kyllä kirveellä olisi töitä, niinkuin Salminen sanoi.

• sarkikala kirjoitti:

ovat ne sinun "tilityksesi". Onhan sinulla tietokonekin käytössö kun kerran kirjoitat tänne. Tulisimme tietysti aivan hyvin toimeen ilman tietokoneita, kännyköitä,tiskikoneita, televisioita ja kaikenlaisia pelikoneita. Uutiset voisimme lukea yhdestä sanomalehdestä päivittäin ja tavallinen lankapuhelin riittäisi. Voisimme kirjoittaa toisillemme tavallisia kirjeitä, ja voisimme ajankuluksi pelata kortteja ja Afrikan tähteä. Mankelikin on ihan turha laite. Jääkaappi, pakastin, sähköhella ja pesukone ovat aika välttämättömiä jos asuu kerrostalossa. Maalaistalossa nekin ovat turhia, paitsi jääkaappi ja pakastin. Kansanedustajat taas on valittu eduskuntaan kansan antamilla äänillä, niin että se on ainakin demokraattista toimintaa.Elinkautinen vankeusrangaistus pitäisi myös olla todella elinkautinen. Minkä takia muuten sillä on sellainen nimi. Mutta käytännössä se merkitsee kuitenkin korkeintaan 12 vuotta, muistaakseni. Ja kaiken lisäksi voi jo 8 vuoden jälkeen hakea armahdusta. Että kyllä kirveellä olisi töitä, niinkuin Salminen sanoi.

Ennen oli ja nyt on nyt sanoo hellapoliisi.
        Näinhän ne on näköispatsaat, maailma muuttuu nopeaa tahtia.

Elin ikä pitenee.Ennen ihmiset maaseudulla syntyivät ja kuolivat kotonaan.

Tekninen kehitys kulkee vauhtia, josta "vanhapolvi" jää pakostakin jälkeen.

Nykykoululaislla pc päätteet jo koulun puolesta.
        Nämä uudet sukupolvet
        tuulettavat aikansa eläneitä uskomuksia tehokkaasti.
        Hyvä juttu sanon minä!

• Satu

todella ruveta kuuntelemaan herkällä korvalla Timo Soinin, jonka mainitsit, puheenvuoroja.

Mielestäni asiat menevät nyt niin huonosti juuri työpaikkojen ulkoistamisen, työttömyyden lisääntymisen ja epäoikeudenmukaisuuden enentymisen suhteen.

Toisaalta, presidenttihän vastaa lähinnä ulkopolitiikasta, ja siinähän Tarja Halosemme on kokenein ulkoministerikautensa ansiosta . Eikös hän ole myös aika terävä-älyinen?

• Leny

Ainakin tämä asia on paremmin nykyään. Nimittäin yksinäisen äidin ja avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen. Ajatelkaa minkä häpeän nainen sai kärsiäkseen ennen synnytettyään "äpärän", kuten sanottiin. Myös lapsi sai kärsiä tästä.

• Ansku

maistanut tätä nyky hyvinvointia että en enää haluais palata siihen vanhaan vaikkakin se joskus tuntuu niin romanttiselta ja rauhoittavalta.
      Voinhan tänäpäivänäkin leikkiä mennyttä aikaa ja mennä mökille, kantaa selkä vääränä vettä ja puita, tyhjentää tunkiota, istua iltaa öljylampun valossa.
      Ihana palata kaupunkiin mukavuuksien pariin, mutta luulen että minussa on niin paljon tätä vanhaa "separaattoriaikaa" että sovellan sitä vielä tähänkin päivään.

• eltk

Mielestäni ennen oli elämä terveellisempää, (ruoka ilmasto ym).

Mutta nyt on elämä helpompaa, (koneistettu ja tavaroiden saatavuus) helpompaa.

Kysymyksesi kuului: oliko ennen paremmin kuin nyt? Siihen on vaikea vastata, riippuu miltä kantilta katsoo. Näin minä ajattelen.

• Pääsky64

yhdistää hyvää vanhaa ja hyvää uutta,kummassakin on hyvää ja huonoa,tänä aikana saa toteuttaa enemmän itseään,mutta itsekäs toiminta ei ole mukavaa kenellekkään,
      jotenkin nyt huolehditaan paremmin ihmisistä muttei se tuo onnea kun puuttuu läheisyys,
      meillä eläkeläisillä ei pitäisi olla valittamista muuta ,että pitää lähteä pois eikä saa rillutella kun olisi vapaata,

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      77
      5802
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3191
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      44
      2818
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2112
    5. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      27
      2095
    6. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      1889
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      102
      1888
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      177
      1847
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1508
    10. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      17
      1278
    Aihe