Hormonikierukan teho 5 v:n jälkeen

Liisa

Onko kokemuksia hormonikierukan ehkäisytehosta viiden vuoden jälkeen? Muistan lukeneeni, että viisi vuotta hormonikierukka erittää hormonia, mutta mahtaako se toimia sen viiden vuoden jälkeen sitten kuten tavallinen kierukka?

7

4798

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • susa

moi en tiedä kokemusta vielä mutta olen kanssa laittamas sellaista.. onko se kans varma tiedätkös kun kaikki siitä niin puhuu...

• Liisa

Tutkimusten mukaan hormonikierukan pitäisi olla markkinoiden varmin ehkäisykeino, varmempi kuin e-pilleri. Itse olen ollut tosi tyytyväinen, kuukautiset on vain vähäistä tiputtelua, paitsi pari kertaa vuodessa vuotaa enemmän. Voin suositella.

• susa
        Liisa kirjoitti:

Tutkimusten mukaan hormonikierukan pitäisi olla markkinoiden varmin ehkäisykeino, varmempi kuin e-pilleri. Itse olen ollut tosi tyytyväinen, kuukautiset on vain vähäistä tiputtelua, paitsi pari kertaa vuodessa vuotaa enemmän. Voin suositella.

kiitos tosi paljon olen menossa maanantaina laittamaan sen sattuuko se kun se laitetaan??? tyhmä kysymys mut kuitenkin pääseekö saman tien pois sieltä

• Liisa
        susa kirjoitti:

kiitos tosi paljon olen menossa maanantaina laittamaan sen sattuuko se kun se laitetaan??? tyhmä kysymys mut kuitenkin pääseekö saman tien pois sieltä

Kierukka laitetaan sellaisen putken sisällä kohtuun ja sitten kun putki vedetään pois, niin kierukan t-muoto tulee esiin. Lääkäri joutuu jollain pinseteillä ottamaan kohdunsuusta kiinni ohjatessaan putkea kohtuun, minulla se ainakin sattui älyttömästi, ihan kuin synnytyskipua. Onneksi sitä kesti ehkä sekunnin tai pari, tosi nopea tapahtuma kokonaisuudessaan. Jälkeenpäin annettiin side, jos tulee vähän vuotoa. Sen jälkeen tuntui vähän aikaa siltä kuin olisi kuukautiskipua, alavatsalla sellainen painon tunne, vähän jomotti. Omin jaloin sieltä pois kävelin ja bussilla kotiin. Särkylääkettä voi tietysti ottaa, myös etukäteen. Onnea Sinulle maanantaille, toivottavasti kaikki menee hyvin!

• susa
        Liisa kirjoitti:

Kierukka laitetaan sellaisen putken sisällä kohtuun ja sitten kun putki vedetään pois, niin kierukan t-muoto tulee esiin. Lääkäri joutuu jollain pinseteillä ottamaan kohdunsuusta kiinni ohjatessaan putkea kohtuun, minulla se ainakin sattui älyttömästi, ihan kuin synnytyskipua. Onneksi sitä kesti ehkä sekunnin tai pari, tosi nopea tapahtuma kokonaisuudessaan. Jälkeenpäin annettiin side, jos tulee vähän vuotoa. Sen jälkeen tuntui vähän aikaa siltä kuin olisi kuukautiskipua, alavatsalla sellainen painon tunne, vähän jomotti. Omin jaloin sieltä pois kävelin ja bussilla kotiin. Särkylääkettä voi tietysti ottaa, myös etukäteen. Onnea Sinulle maanantaille, toivottavasti kaikki menee hyvin!

kiitos tosi paljon avun annosta autto tosi paljon kun tietää et se voi sattua tai siis sattuu..yritän kestää

• susa
        susa kirjoitti:

kiitos tosi paljon avun annosta autto tosi paljon kun tietää et se voi sattua tai siis sattuu..yritän kestää

joo kävin laittaa sen mut eipä sitä oikeen tuntenu et se laitettiin ei ainakaan sattunut.. mut nyt on koko ajan vuotanut aika runsaasti onko se normaalia

• Kokemusta

Laitatin hormoonikierukan toisen lapsemme jälkeen kun sitä niin kehuttiin. Toimenpide ei sattunut yhtään. Sen jälkeen tuli tiputteluvuotoa pitkän aikaan, mutta sinnikkäänä en luovuttanut, koska lääkäri sanoi sen kuuluvan asiaan. Epämääräisiä vatsakipuja oli koko ajan. Moni ystävä otatti omansa pois, kun sanoivat ettei se sovi heille. Minä jatkoin sinnikkäänä... kävin vuosittain tarkastuksissa, että kaikki on o.k. (Alussa tarkastuksen piti olla joka toinen vuosi lääkärillä, mutta jostain syystä käytäntöä muutettiin) Neljäs vuosi oli menossa, kun kuukautiset alkoivat, niitä kesti pari viikkoa, kunnes menin lääkäriin. Samalla reissulla lääkäri poisti kierukan. Hormoonikierukassa ei ollut enään kuulemma tehoa.

Tiedän erään ystäväni, jonka hormoonitasapaino ei ole vieläkään palautunut normaaliksi hänen käytettyään hormoonikierukkaa. Siihen voi mennä kuulemma jopa vuosi lääkärin mukaan. (Kierukan poiston jälkeen laihtui 7 kg kolmessa päivässä. Kierukka ei ollut passanut hänelle)

Niin että omat kokemukseni ovat olleet aika negatiivisia. Mutta toisille se passaa ja toisille ei. Olemmehan kaikki niin erillaisia.
      Toivontan sinulle, kuitenkin parempaa menestystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      186
      2690
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2407
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1122
    4. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      84
      954
    5. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      921
    6. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      819
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      810
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      285
      775
    9. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      89
      774
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      708
    Aihe