Lopettakaa kahvin juonti!

xoox25

Olen 25-vuotias miesopiskelija ja olen aina kärsinyt jonkin verran jännittämisestä. Puheiden pitäminen on minulle aina ollut vaikeata, ja monesti on tuntunut paniikkihäiriönkin oireita ihan tavallisissa arkitilanteissa.

Viime aikoina on tapahtunut paljon kaikkea stressaavia asioita, ja on tuntunut että jännittäminen vain pahenee, vaikka ulospäin näyttäisi olevan kaikki kunnossa. Kuntoni on hyvä ja elämä kuitenkin suht hyvin raiteillaan.

Olen lukenut mitä paniikkihäiriöön kuuluu ja ne oireet tuntuvat täsmäävän useassa tilanteessa, ja voinkin sanoa että lievä paniikkihäiriö minulla on. Puheiden pitäminen opiskelu-jutuissa on painajaista, vaikkakin kaiken järjen mukaan olen paljon itsevarmempi ja kokeneempi nyt kuin nuorempana, silti oireet tuntuvat päinvastoin pahimmilta. Samoin vapaa-ajalla ahdistaa joskus jopa liikkua kaupungilla. Usein kun ajattelen jotain tulevaa asiaa, johon saattaisi liittyä pienikään epävarma jännittämisen aihe, niin rinnassa tuntuu eräänlainen epämiellyttävä "kuohahdus" ja tunne ettei selviä tilanteesta kunnialla. Yksin en uskalla baariinkaan mennä kuin kovassa humalassa, ja silloinkin hermostuttaa, ja krapulassa olo on vielä pahempi.

Mutta keksin keinon. Olen juonut kahvia teini-iästä asti, vaikkakin vähän, vain pari kuppia päivässä. Niin luin jostain, että se saattaisi vaikuttaa jännitysoireisiin. Niinpä lopetin kahvinjuonnin kokonaan. Muutaman päivän pienen päänsäryn ja väsymyksen jälkeen tuntuu että jännitysoireet hävisivät kokonaan. Olo on luontevampi, "kuohahduksia" ei enää tapahdu, ei ole koko ajan hermostunut olo, eikä hikoiluta. En olisi ikinä uskonut että noin pienellä määrällä on noin suuri vaikutus, jotkuthan juovat jopa 10 kuppia päivässä. Kai kahvi ei vaan sovi elimistölleni. Kaikki jännittäjät ja paniikkihäiriöiset, kokeilkaa ihmeessä luopua kofeiinista! Siitä voi olla suuri apu.

62

19175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sviik