Lopettakaa kahvin juonti!

xoox25

Olen 25-vuotias miesopiskelija ja olen aina kärsinyt jonkin verran jännittämisestä. Puheiden pitäminen on minulle aina ollut vaikeata, ja monesti on tuntunut paniikkihäiriönkin oireita ihan tavallisissa arkitilanteissa.

Viime aikoina on tapahtunut paljon kaikkea stressaavia asioita, ja on tuntunut että jännittäminen vain pahenee, vaikka ulospäin näyttäisi olevan kaikki kunnossa. Kuntoni on hyvä ja elämä kuitenkin suht hyvin raiteillaan.

Olen lukenut mitä paniikkihäiriöön kuuluu ja ne oireet tuntuvat täsmäävän useassa tilanteessa, ja voinkin sanoa että lievä paniikkihäiriö minulla on. Puheiden pitäminen opiskelu-jutuissa on painajaista, vaikkakin kaiken järjen mukaan olen paljon itsevarmempi ja kokeneempi nyt kuin nuorempana, silti oireet tuntuvat päinvastoin pahimmilta. Samoin vapaa-ajalla ahdistaa joskus jopa liikkua kaupungilla. Usein kun ajattelen jotain tulevaa asiaa, johon saattaisi liittyä pienikään epävarma jännittämisen aihe, niin rinnassa tuntuu eräänlainen epämiellyttävä "kuohahdus" ja tunne ettei selviä tilanteesta kunnialla. Yksin en uskalla baariinkaan mennä kuin kovassa humalassa, ja silloinkin hermostuttaa, ja krapulassa olo on vielä pahempi.

Mutta keksin keinon. Olen juonut kahvia teini-iästä asti, vaikkakin vähän, vain pari kuppia päivässä. Niin luin jostain, että se saattaisi vaikuttaa jännitysoireisiin. Niinpä lopetin kahvinjuonnin kokonaan. Muutaman päivän pienen päänsäryn ja väsymyksen jälkeen tuntuu että jännitysoireet hävisivät kokonaan. Olo on luontevampi, "kuohahduksia" ei enää tapahdu, ei ole koko ajan hermostunut olo, eikä hikoiluta. En olisi ikinä uskonut että noin pienellä määrällä on noin suuri vaikutus, jotkuthan juovat jopa 10 kuppia päivässä. Kai kahvi ei vaan sovi elimistölleni. Kaikki jännittäjät ja paniikkihäiriöiset, kokeilkaa ihmeessä luopua kofeiinista! Siitä voi olla suuri apu.

62

19175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sviik

      ..mistä sitten saa energiaa? Minä ainakin olen sellainen että en pysy kauaa tolpillani ilman jotain apua jostain. Pitäisi kai sitten energiajuomia alkaa ostaa, mutta eikö niissäkin kofeiinia ole?

      • tpk78

        Kahvi on vain piriste, se ei sisällä energiaa kuin mitättömän määrän. Joutuisit juomaan satoja litroja kahvia päivässä, jotta saisit tarvittavan energiamäärän hengissä pysymiseen. Toisaalta kuolisit varmaan kofeiinin yliannostukseen ennen sitä. :)

        Eli asiaan, kofeiini piristää huijaamalla aivoja, että olet virkeä, vaikka oikeasti elimistösi huutaa lepoa ja energiaa. Terveellinen ruokavalio ja nukkuminen pitäisi riittää virkeänä pysymiseen, muuten elintavoissasi on jotain vikaa. Kahvi voi olla vain tilapäinen keino piristyä, jokapäiväisenä tapana hyvin epäterveellinen, koska muodostuu kierre, että runsaan kahvinjuonnin takia en saa nukuttua kunnolla, ja siten heräämisen jälkeen täytyy piristää itseään kahvilla ja se taas huonontaa seuraavan yön unta jne..

        Energiajuomissa on kofeiinia ja jotain muutakin piristettä, ja vähän sokeria. Vähän kuin joisit lasillisen kahvia ja limsaa yhtäaikaa.


      • perskutarallaa.

        ....liian vanha ketju vastattavaksi mutta vastaan silti. Kun lopetat kahvin juonnin niin kofeiinia voi olla kehossasi tai ainakin sen aiheuttamia haittoja jotka voivat olla psyykkisiä joten oireiden häviämiseen menee mahdollisesti viikkoja ellei kuukausia. Tämä esimerkiksi jos on väsymystä niin siihen tarviit vielä psyykelääkkeet koska kahvin seurauksena sinulle voi syntyä jännitystä ja panikointia jotka sitten pingottaa päälle paniikkikohtauksen tai pelkokohtauksen. Nämä kaikki ovat psyykkisiä häiriöitä joten voidaan olettaa että niiden hoitoon menee aikaaa vaikkei kehossa olisikaan kofeiinia. Vähän sama kuin jos ihminen tulee hulluksi ei hän parane siitä päivässä jos ollenkaan :| siksi kahvi on pirullinen juoma, mutta voit uskoa että tupakan kieltämiseen ravintoloissa ja kouluissa meni näin kauan joten voidaan olettaa että kahvin suhteen samaan päästään vasta satojen vuosien kuluttua.


    • ex panikoija

      Mä olen juonut kanssa tosi vähän kahvia aina, mutta mukillinenkin oli liikaa. Ihmettelin, miksi aamuisin alkoi olla vapinaa käsissä ja jalat tuntui tutisevan. Muutenkin oli paska olo. Olo alkoi helpottaa iltaa kohdin - sen kun huomasin, niin samalla hokasin sen johtuvan kahvista. Käsittämätöntä mutta totta. Jos nuo vapisevat ja kiihtyneet olotilat olisi jatkunut, olisin varmasti alkanut saamaan rajuja paniikkikohtauksia. Sen verran ahdistunut olo kahvista tuli.

      Ennen kyllä siedin kahvia. Mutta ennen adrenaliini purkautui fyysisesti töihin, nykyään elän sen verran rauhallista elämää, ettei kai ole tottunut tuollaisiin kiihtymystiloihin?

      • Nainen25

        Kertokaa ! Olen juonut ala-asteelta saakka.Mikä korvikkeeksi?En tupakoi,alkoholia käytän kohtuullisesti.Täytyykö aloittaa hitaasti vähentäen..Panikoija minäkin olin.Ja pelkään vielä 3;n vuoden jälkeenkin seuraavaa.


      • Saludo
        Nainen25 kirjoitti:

        Kertokaa ! Olen juonut ala-asteelta saakka.Mikä korvikkeeksi?En tupakoi,alkoholia käytän kohtuullisesti.Täytyykö aloittaa hitaasti vähentäen..Panikoija minäkin olin.Ja pelkään vielä 3;n vuoden jälkeenkin seuraavaa.

        Ei ihan helppo siitäkään päästä irti.
        Mutta, mikä vielä vaikeampaa, miten pysyt siitä irti, vaikka joksikin aikaa pääsisitkin eroon?


      • fdfssdf
        Nainen25 kirjoitti:

        Kertokaa ! Olen juonut ala-asteelta saakka.Mikä korvikkeeksi?En tupakoi,alkoholia käytän kohtuullisesti.Täytyykö aloittaa hitaasti vähentäen..Panikoija minäkin olin.Ja pelkään vielä 3;n vuoden jälkeenkin seuraavaa.

        Pikku hiljaa annokset allas,niin hyvä tulee.


    • länpee

      Itse join aiemmin 5-10 kuppia kahvia päivässä ja olo oli hermostunut koko ajan. En aluksi uskonut sen johtuvan kahvista.. Kaipa rakastin kahvia sen verran paljon =)
      Olen vähentänyt n. 2-3 kuppiin (ilman tulen hulluksi) ja rauhoittavien määrää on voinut vähentää. Paniikkihäiriöni iskee silloin tällöin(pari kertaa viikossa), mutta myönnän että kahvilla oli suuri vaikutus. Aiemmin kohtauksia oli monta päivässä..

      • toimii

        Teki se mullakin tuo kahvi paljon paniikkihäiriöisemmän olon ja varsinkin jos oli vielä univelkaa alla, niin aika flippi olo oli.

        Ei siitä kamalan vaikea ole päästä eroon - sanoisin että semmoset pari viikkoa haluttaa kahvia ja saattaa vähän päätäkin särkeä. Pari ekaa päivää voi olla kanssa nuutunut olo, mutta sitten alkaakin kummasti piristymään.

        Ite kun oon joutunu yötöitä tekemään ja pitkiä putkia siinä valvomaan, niin oon huomannu että tee on piristeenä paljon tasalaatuisempi. Ei tuu tärinöitä eikä tule huono olo vaikka pannukaupalla joisi.

        Suosittelen.


    • X.-mies

      Itse kärsin kuvailemistasi ongelmista ja hainkin lääkäriltä apuja. Pääsin opiskelemaan yliopistoon tänä vuonna. Eniten minua peloittavat nuo mahdolliset esiintymiset.

      Juon töissä 5-10 mukia päivässä, joten lopettaminen voi kyllä olla vaikeaa. Yritetäänpä pehmeästi vähentämällä pikkuhiljaa. =)

      Tosin, pohjalla on "risa" lapsuus/nuoruus joka taatusti on tuonut lisän tähän omaan häiriööni.

    • m26tku

      Jep jep.. mä otin opikseni tän viestiketjun aloittaneesta jutusta..
      Nyt on vko oltu ilman kahvia ja tiukkaa tekee - täytyy myöntää. Mut, periks en anna koska usko parempaa saa luopumaan kahvista.
      Teetä tulee juotua notta saa jotain lämmintä suuhun pantavaa :).

      Nyt ei ainakaan oo niin "paska" fiilis kun vois olla (henkisesti).. mut informaatiota pukkaan lisää kunhan aika kuluu ja näkee onko tässä jutussa mitään perää - meikäläisen kohdalla.

      Onhan teessäkin kaiketi kofeiinia. Mä rysäytin kertaheitolla myös teen juonnin kofeiinittomalle puolelle.. esim. Nordqvistin Sole Rooibos -tee on erittäin hyvää. Suasittelen.

      Tsemppiä muille jännäreille :)

      • kofeiinittomia

        mitä hyvänmakuisia kahvi ja tee laatuja on kofeiinittomia versioita ?


      • hyvää on
        kofeiinittomia kirjoitti:

        mitä hyvänmakuisia kahvi ja tee laatuja on kofeiinittomia versioita ?

        Osoitteesta (mm) http://www.nordqvist.fi/ löytyy tietoa teestä. Siellä mm. esitelty Rooibos tee. Kofeiiniton. Löytyy melkein jokaisesta kaupasta (ainakin suuremmista). Itse oon siemaillut sitä ja Liptonin vastaavaa (African Rooibos). Suosittelen. Nordqvistin Rooibos on kuitenkin parempaa.


    • MINUTKIN

      Kahvi tekee minut äreäksi, ensin tulee hyvä "nousuhumala" ja sitten myöhemmin tulee pahalle päälle ja ärtyneeksi ja kiukkuiseksi. Ei ole kuviteltua eikä johdu eikä liity muuhun.

      Onkohan muilla samanlaisia kokemuksia ja mistähän noi mahtaa johtua ??

    • Nimetön

      Olen 25-vuotias nais opiskelija. Itselläni ollut paniikkihäiriö yli 10 vuotta (siihen lisätään vielä epilepsia) Join kahvia myös paljon ja huomasin sen vaikuttavan negatiivisesti elimistöni toimintaan. periaatteessa kaikki, alkoholi, nikotiini, kofeiini, tiamiini (teessä) vaikuttavat serotoniini keskukseen huonolla tavalla. Kofeiiniton kahvi on hyvä vaihtoehto. Alitajuntaisesti se piristää ilman kofeiiniakin. Suurimmassa osassa teelaatuja on tiamiinia... mutta vihreätee pitäisi olla tiamiini/kofeiini vapaa tuote. Energiajuomat ovat täyttä myrkkyä elimistöllemme. Toivottavasti voimme auttaa edes vähän toinen toisiamme pääsemään lähemmäs paniikitonta elämää. Hyvää syksyä kaikille!!!

    • imemuaämmä

      Laitoin äsken googleen hakusanaksi vihreä tee ja sit lukemaan.. Näyttäis nyt sit siltä tässä vihreässä teessäkin olis kofeiinia. Teen lehdet on vain käsitelty eritavalla mutta kofeiinia edelleen löytyy. Tosin huomattavasti vähemmän kuin nomi teessä.

      Ps. itse en juo kahvia, teetä enkä myöskään vihreetä teeetä.

      • kokemusta on

        itsekkin olen käyttänyt kahvia jo vuosia ja tupakkaa polttanut toistakymmentä vuotta. etenkin tehdas työläisenä huomasin että jos eväs tauolla juo kupin kahvia ja polttaa tupakan niin se ei ole paras mahdollinen vaihtoehto, joten jätin tupakan kokonaan pois ja kahvin vaihdoin kofeiinittomaan ja nyt on ollut huomattavasti rennompi ja rauhallisempi olo, vaikkakaan ei se tätä sairautta ole kokonaan poistanut. oireita kyllä helpottanut, mutta opittuja pelkotiloja ei... mutta toivossa on hyvä elää!


      • Minää
        kokemusta on kirjoitti:

        itsekkin olen käyttänyt kahvia jo vuosia ja tupakkaa polttanut toistakymmentä vuotta. etenkin tehdas työläisenä huomasin että jos eväs tauolla juo kupin kahvia ja polttaa tupakan niin se ei ole paras mahdollinen vaihtoehto, joten jätin tupakan kokonaan pois ja kahvin vaihdoin kofeiinittomaan ja nyt on ollut huomattavasti rennompi ja rauhallisempi olo, vaikkakaan ei se tätä sairautta ole kokonaan poistanut. oireita kyllä helpottanut, mutta opittuja pelkotiloja ei... mutta toivossa on hyvä elää!

        http://www.city.fi/lehti/article.php?id=1259


    • kofeiNisti!
      • Alprox71

        Voi herran Jumala. Nämä ovat taas näitä "mikä ei ole terveellistä" jauhantaa. Kaikkihan sen tietää ettei kofeiini sovi jännittävälle/panikoivalle ihmiselle. Ja jos pilkkua viilataan niin jokaisesta maailmassa olevasta eineksestä on erinäisiä tutkimuksia niiden terveellisyydestä/vaarallisuudesta. Olkoot sitten kyseessä kahvi tai porkkana. Joopa jooo...


    • Anri82

      Joo, kyllähän kofeiinikin voi tehdä tietynlaisia oireita. Mutta ei tätä voi yleistää. Itse en ole juonut kahvia tai kofeiinia missään muodossa moneen vuoteen ja silti sairastuin muutama viikko sitten uudestaan ahdistuneisuushäiriöön ja saan paniikkikohtauksia säännöllisesti. Ei kaikki ole pelkästään kofeiinista kiinni. Kunpa tämä elämä olisikin niin yksinkertaista.. Kiellettäis vain kofeiini eikä olisi enää ahdistuneisuutta. Kukaan kuullut aivojen välittäjäaineesta nimeltään serotoniini? Sillähän ei ole mitään tekemistä kofeiinin kanssa..?! Eiköhän suurin osa masennuksista ja ahdistuneisuuksista johdu pikemminkin tämän aineen vajauksesta.

      • Kofeiini..

        Olen kohta 18 vuotias poika ja olen juonut kahvia 5-6 vuotiaasta asti.. Joo ehkä vähän liian aikaisin olen aloittanut, mutta totta se on. Mulla on ollu nyt vähä ahistuneisuutta, pakko-oireita, joskus pientä paniikkia ym, en tiedä mistä se johtuu. Mutta epäilen että syy on kofeiinin käytöstä, eli kun juon kahvia 2 kuppia päivässä, harvoin kolme. Nyt aion lopettaa kahvin juonnin kokonaan, vaikka ihan testaakseni että onko nuo oireet kofeiinin syytä.


    • ThePing1

      Vai suositus? Otsikon perusteella käsky.
      Meitä ihmisiä on niin erilaisia kuten tiedät. Monet eivät siedä maitotuotteita (laktoosi-intoleranssi), jotkut ruoat eivät sovi (allergia, keliaakikko), alkoholi ja jopa auringonottokin on joillekkin ongelma.
      Yksilöllistä nääs.

      Onnittelut sinulle että parannuit jännityksestä ja esiintymispelostasi jonka kofeiini aiheutti.

      • J

        Mua on mietityttänyt, että mihin fysiologisesti perustuu kahvin aiheuttamat paniikkikohtaukset. Itse join vielä joskus 10 vuotta sitten kahvia enkä tuntenut mitään ihmeellistä elimistössäni. Muutama vuosi sitten aloin saamaan aivan järkyttäviä paniikkikohtauksia kahvista, vaikka mulla ei muuten mitään paniikkia ja ahdistusta ollutkaan. Ja näissä tapauksissa vintti meni lähes tulkoon pimeäksi, aivan järjetön hermostuneisuus ja tärinä ja aivot ihan sumuun. Nyt todettiin vielä kilpirauhasen vajaatoiminta valtavan aivosumun vuoksi eikä ole vieläkään lähtenyt vaikka olen syönyt tyroa jo 4 kk. No off topic mutta summa summarum onko jollain tietoa enemmän tästä kahvi-asiasta? Kuvittelisin että kofeiini nostaa adrenaliinin nopeasti pilviin, mutta sen jälkeen onkin kysymysmerkki eli mitä sitten tapahtuu ja miksi tämä paniikki`?


      • ex-kofeinisti
        J kirjoitti:

        Mua on mietityttänyt, että mihin fysiologisesti perustuu kahvin aiheuttamat paniikkikohtaukset. Itse join vielä joskus 10 vuotta sitten kahvia enkä tuntenut mitään ihmeellistä elimistössäni. Muutama vuosi sitten aloin saamaan aivan järkyttäviä paniikkikohtauksia kahvista, vaikka mulla ei muuten mitään paniikkia ja ahdistusta ollutkaan. Ja näissä tapauksissa vintti meni lähes tulkoon pimeäksi, aivan järjetön hermostuneisuus ja tärinä ja aivot ihan sumuun. Nyt todettiin vielä kilpirauhasen vajaatoiminta valtavan aivosumun vuoksi eikä ole vieläkään lähtenyt vaikka olen syönyt tyroa jo 4 kk. No off topic mutta summa summarum onko jollain tietoa enemmän tästä kahvi-asiasta? Kuvittelisin että kofeiini nostaa adrenaliinin nopeasti pilviin, mutta sen jälkeen onkin kysymysmerkki eli mitä sitten tapahtuu ja miksi tämä paniikki`?

        Täältä löytyy selitys kofeinismin eli kroonisen kofeiinimyrkytyksen mekanismista. Akuutti myrkytys toimii ilmeisesti samalla tavalla, mutta nopeammin. Kaikki keskushermostoa kiihdyttävät päihteet aiheuttavat yliannostuksen yhteydessä luustolihasten hajoamista, rabdomyolyysia, jonka yhteydessä vapautuvat porfyriinit aiheuttavat psykoosia ja muita oireita. Päivittäiskäytössä sama mekanismi toimii vain hidastettuna, ja oireet alkavat tuntua ehkä vasta vuosien kuluttua, riippuen yksilöllisistä tekijöistä. Itselläni kesti noin 4-5 vuotta käytön aloittamisesta ensioireisiin.

        http://qmies.blogit.fi/kofeinismin-etiologiasta-ja-testaamisesta/


    • AktiivinenLiikkuja

      Syömällä terveellisesti ja liikkumalla säännöllisesti TULEE pirteäksi, ellei sitten ole masennuspotilas eikä pysty siihen. Paljon monipuolista proteiinia, turhat hiilihydrraatit pois, terveellisiä rasvoja, alkoholin ja tupakan rajoittaminen yms. sekä säännöllinen liikkuminen / lepo. Olet geneettinen poikkeus jos et piristy ajan myötä, samalla jännityksen kanssa on helpompi elää.

      • Aktiivinen Liikkuja

        Tarkoitan siis että myös se mitä haetaan lyhyeksi ajaksi energiajuomista ja kahvista, on saatavilla "hieman" pidempikestoisena jos vaihtaa elämäntapojaan.


    • inkerinen

      olen huomannut saman asian kahvissa. Olen kärsinyt paniikkihäiriöistä jo n.3 vuotta. ja noin vuosi sitten huomasin että oireet pahenivat aina kahvinjuonnin jälkeen ja yritinkin olla juomatta sitä muutaman hetken ja se auttoi. sen jälkeen aloin taas juomaan kahvia, kaikki oli hyvin mutta nyt se on taas alkanut että oireet pahenevat kahvinjuonnin jälkeen joten pitäisi kai koittaa uudelleen olla hetki ilman kahvia. Sain eilen meinaan niin hirveän paniikkikohtauksen että en enää kestä jos niitä tulee yhtä usein kuin ennen, joten yritän kaikin tavoin olla ilman kahvia jos se edes hieman helpottaisi.

    • YouAreEquivocal

      Itämaissa tuollaiset addiktiot paukutetaan lapsista hakkaamalla ja joskus aikuisistakin. Im just saying ..

    • kaakaoo :)

      Samaa suosittelen minäkin. 2 kk sitten lopetin kahvin jatkuvan kittaamisen ja kyllä se vaan helpottaa. Ei oo ainakaan ylimääräsiä tykytyksiä enään tullut :)

    • fjogen

      Kyl se totta on. Ja helposti voi ilman olla. Kofeiiniton kahvi yhtä hyvää. Kannattaa kokeilla. Sitä voi pitää vaik lumenlääkkeenä. Energia ihmiselle tulee ihan muusta kun kahvista.

    • kahvii <3

      No minä luin tän paniikkihäiriön oireita, ja ne vastas minun yöllisiä kohtauksia, jolloin itse tärisin, pyörrytti,sydän tykytti ja oli huono olo. Ja nyt kun luen tätä että kahvin juontia vähentämällä nämä kohtauksetkin saattavat vähentyä. Sitten muistin, että eilen ja toissapäivänä join kahvia. Myönnän kyllä, etten mitään ihan pientä määrää.. :D

    • Lopettaminen kannatt

      Olen kärsinyt 15 v asti ahdistus- ja paniikkihäiriöstä, sekä juonut kahvia litran päivässä. Lopulta kokeilin vuosi sitten lopettamista, joka oli aivan kamalaa vieroitusoireiden vuoksi. Söin viikon buranaa päänsärkyyn ja nukuin kuin karhu. Olin käsrisinyt vuosia uni ongelmista johon luulin olevan stressaavan työni syyllinen, mutta arvaatka miten kävi. rehellisesti sanottuna noin 2 vkon kuluttua lopettamisesta sain nukuttua ilman nukahtamislääkkeitä vuosikausiin. Ahdistus oli kuukauden kuluttua poissa jopa niin hyvin että jaksoi taas ajaa autoa( olin ajamatta jo vuoden paniikkihäiriön javäsymyksen vuoksi, ja elämä oli raahautumista päivästä toiseen). Kyllä se vaan ei sovi kaikille, olkaa mitä mieltä tahansa. No miksi olen täällä taas..no siksi kun on tyhmä lukihäiriöinen ja lyhyt muisti, että pikku hiljaa työpaineet ja valvominen ovat taas ajaneet piristeiden käyttöön, eli kofeiiniin..ja sama p...a taas päällä. Mitään lääkkeitä en käytä, enkä tule käyttämään. Lähtökohtaisesti lääke on mun mielestä vierasaine elimistössä..ensin katson aina elämäntavat jne. Elipäätin et eka kahvi pois, riittävästi unta, viinit pois jne..ja jos ei pellitä, niin sit olen valmis paniikkihäiriölääkkeisiin. Nyt sitten vaan taas kahvin hel..tillisiiin vieroistusoireisiin pariksi vkoksi. Nyt kirjoitan kissan kokoisilla kirjaimilla kahvikaapin oveen nyt kyllä miksi EN JUO KAHVIA! Sellaista elämää en toivo pahimmalle vihamiehellenikään, millaiseksi kofeiini on 25 v herkistänyt elimistöni! Tsemppiä kaikille, jotka uskaltaa olla erillaisia=) p.s. ärsyttää noi massahörhöt jotka ei salli ihmisten yrittää olla mahollisiman luonnolisessa tilassa kuunnellen kehoa. Niin ja viimeksi kun olin juomatta kahvia 2 kk, niin se hajukin oli kammotttava sen jälkeen. Melkein oksensin, kun se vahva lämmin diureetin tuoksu leijuu keittiössä, kun mies itselleen keittelee. Aikoinaan kun poltin tupakkaa, oli se kanssa maailam ihaninta..ja nyt kun näkee et joku vetää savua keuhkoihin, niin ihan sattuu, kun miettii miten ellimistö riutuu siinä myrkyssä harmaan kalpeina kasvoina, räkimisenä ja pahana hajuna. Elämä on ihanaa..ja pienin askelin mennään, eksyä saa, ja aina kannattaa yrittää toistaiseen. Minulla tupakkakin jäi vasta kun keuhkokuumeisiin meinasin menhtyä ja olin yrittänyt lopettaa 30 kertaa, heh. Nyt aivan mahtavaa!

    • Ei minun ole ainakaan tarvinnut kahvin juontia lopettaa. Tosin olen vain siirtynyt kofeiinittomaan kahviin ja se on mulle ainakin sopinut. Teetäkin saa kofeiinittomana versiona.

    • Panikoija!

      Vaikka tämä onkin vanha viesti, vastaan silti! Oon aina jännittänyt esilläoloa ja esiintymistä. Siis ihan lapsesta asti. Jo 7-8-vuotiaana koin mielettömän jännittävänä jonkun pienen hetken koulun lavalla, joulujuhlassa. Sitten iski eka kohtaus 14-vuotiaana. Siitä se sitten lähti pahenemaan. Lopulta oli vaikea olla koulussa tunneilla. Ja en tosiaan ollut tähän ikään mennessä opetellut juomaan kahvia ollenkaan. En juonut teetäkään. Mulla siis kohtaukset alkoi jo kauan ennen kahvin juomisen opettelua.

      Jossain vaiheessa opettelin juomaan kahvia tavan vuoksi, vasta parikymppisenä. Jos mulla on jännittävä tilanne tiedossa, niin kahvi pahentaa oireita. Mutta joskus jos olen oikein tyyni ja rauhallinen mieleltäni, niin voin juoda useamman ison kupin kahvia, ilman että se vaikuttaa mitenkään. Eli mulla ainakin jännitys lähtee ensisijaisesti omasta päästä, ei kahvista. Jos oon herkässä tilassa niin kahvi kyllä syventää sitä huonoa oloa ja niinpä sitä ei kannata juuri ennen esitelmää juoda ; )

      Minä en syyttäisi pelkästään kahvia häiriöstä. Ainakin omalla kohdallani se on yksi osa kaiken muun joukossa, mikä pahentaa. Myös nykyiset elintarvikkeet on täynnä kaikenlaista haitallista. Itse olen käynyt läpi lapsuutta ja tunnen muitakin panikoijia. Lähes jokainen panikoija on elänyt epätasapainoisessa perheessä ja kokenut turvattomuutta, jopa väkivaltaa. He ovat oppineet itseni tavoin jännittämään jo lapsena erilaisia tilanteita. Myöhemmin tuo jännitys purkautui omalla kohdallani paniikkihäiriönä ja kohtauksina.

    • :(

      hei haluisin kysyy johtuuks tää kahvista vai mistä.perjantai yönä olin juonu 3 kuppii kahvii (vahvaa)oon 15v.aamull join viel yhen kupin ja sen jälkee mentii ajamaa autolla ppellolle sit lähin kotii ni miul on kauhee olo ollu 4 päivää paha olo ilma vaivoja närästää mahassa kiertää jne samana yönä harrastin poikaystäväni kanssa esi leikkejä mitin olenko raskaana vai onko minulla jotain muuta.

      • :>

        Raskaana olet todennäköissesti:)


    • nutritionist

      Mihin tämän ketjun kofeiinikäytön lopettaneet paniikkihäiriköt ovat kadonneet?

    • tsädäddädä

      Kato kun ei ole enää paniikkihäiriötä, kun on niin euforinen tunne kahvinjuonnin lopettamisesta!

    • kofeiiniton

      Kahvin vähentäminen täälläkin vähensi huomattavasti paniikkioireita... Yksilönä olen sellainen että aamukahvit voin juoda (1-2 kuppia), ja sen jälkeen vain kofeiinitonta iltapäivällä tai kokonaan ilman. Iltakuuden jälkeen en salli itselleni kofeiinia enää lainkaan, näin olen kantapään kautta saanut opetella elämään. klo 18 jälkeen kun juon kupinkin kahvia, tulee illalla paniikkikohtaus satavarmasti.

    • helpponakki

      Hehheehhee...kahvin juonti kun loppuu niin mielenterveysongelmat kaikkoaa :D

      • kaikkkea kokeiltava

        yllähän se oudolta kuulostaa mutta osaksi kyllä totta. Itse en enää juon kuin aamulla yhden pienen kupin ja kyllä, yölliset paniikinomaiset heräämiset ovat kaikonneet. Ajattelin lopettaa kokonaan, ehkä tämä alakuloisuus ja masennus lientyisivät siitä kun serotoniinia alkaisia jälkeen löytymään...


      • nutritionist

        Montako tuhatta olet valmis lyömään vetoa asiasta?


      • 2+11
        nutritionist kirjoitti:

        Montako tuhatta olet valmis lyömään vetoa asiasta?

        Olen 12v juon joka päivä kaksi kuppia tummaa kahvia. Olenko normaali??


      • testatkaa
        2+11 kirjoitti:

        Olen 12v juon joka päivä kaksi kuppia tummaa kahvia. Olenko normaali??

        Näillä tiedoilla ei eded asiantuntija voi vastata. :-)

        Mielestäni jokaisen oireista kärsivän kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja.
        Alkoholin, tupakan, kofeiinipitoisten tuotteiden ja esim joidenkin viljatuotteiden käytön lopettaminen joksikin aikaa ei ole ylivoimaista. Jos apu löytyy, niin se on iso palkkio. Jos ei, niin tappiokaan ei ole suuri.

        Pelkkä väittely ei tuo totuutta asiaan.


      • nutritionist
        2+11 kirjoitti:

        Olen 12v juon joka päivä kaksi kuppia tummaa kahvia. Olenko normaali??

        Normaalius on hiukan vaikea käsite. Sanotaan nyt vaikka niin, että se ei ole epänormaalia tämän päivän yhteiskunnassa, mutta jos ajatellaan ihmistä pelkkänä ihmisenä, ilman sosiaalista viitekehystä; ei ole normaalia käyttää päivittäin riippuvuutta aiheuttavaa päihdettä, joka kertyy kehoon myrkyllisinä aineenvaihduntatuotteina ja aiheuttaa kroonisen myrkytyksen noin 10-20 prosentille käyttäjistä, joka taas tuhoaa elimistöä, aiheuttaa aivovaurioita dementiaa ja mielenterveysongelmia, sekä myös monia fyysisiä tappavia sairauksia.


      • nutritionist
        testatkaa kirjoitti:

        Näillä tiedoilla ei eded asiantuntija voi vastata. :-)

        Mielestäni jokaisen oireista kärsivän kannattaa kokeilla eri vaihtoehtoja.
        Alkoholin, tupakan, kofeiinipitoisten tuotteiden ja esim joidenkin viljatuotteiden käytön lopettaminen joksikin aikaa ei ole ylivoimaista. Jos apu löytyy, niin se on iso palkkio. Jos ei, niin tappiokaan ei ole suuri.

        Pelkkä väittely ei tuo totuutta asiaan.

        Aivan oikein. Kofeiinittomuutta voi kokeilla pari päivää ja ottaa runsaita annoksia magnesiumia ja kalsiumia sekä runsaasti vettä. Jo tämä voi poistaa paniikit.


    • Joopee

      Aion kokeilla lopettaa kofeiinin kittaamisen kokonaan. Lasken hitaasti nollaan. Katothan miten käy.

    • totuuden_torvi3242

      Höpön löpö. T'ämä on täyttä paskaa.

      Kahvi päin vastoin lisää rauhoittavia GABA- ja adenosiinireseptoreita. Se mikä ei tapa vahvistaa. Samalla tavalla muutkin stimulantit parantaa ja lääkärien lääkkeet vaan aiheuttaa sairauksia peittämällä oireet, keho adaptoituu tähän lisäämällä blokattavia reseptoreita ja olet sairaampi kun/jos lääke lopetetaan. Lääkärit koukuttaa lääkkeillään ja hyviä stimulantteja jotka parantaa ei haluta antaa ihmisille. Tällä tavalla sairaat tapetaan lääkkeiden sivuvaikutuksiin ja ahneet lääkefirmat ja lääkärit saavat tehtyä maksimivoiton asiakkaista.

      Up is Down!

      • itsekukin

        Jos käytäntö on että jollekin kahvin vähentäminen tai lopettaminen auttaa, niin ei siinä ole nokan koputtamista.

        Jokainen saa itse päättää juoko kahvia ja miten paljon. Samoin haluaako kokeilla kahvin vähetämistä tai lopettamista. Tulokset puhuvat puolestaan kunkin kohdalla.

        Ihan sama mitä hermosolutasolla ja välittäjäaineissa tapahtuu. Niitä ei muutenkaan taida kovin helppoa tulkita. On niin monta muuttujaa.


      • vfgbn

        "Kahvi päin vastoin lisää rauhoittavia GABA- ja adenosiinireseptoreita."

        Ja siinä taas yksi luupää jakaa väärää tietoa. "Elimistössä oleva kofeiini estää adenosiinireseptoreiden toimintaa. Tämä aiheuttaa väsymyksen tunteen vähenemistä ja saattaa aiheuttaa myös nukahtamisvaikeuksia.[5] Kofeiini heikentää myös verenkiertoa koko kehossa ja heikentää insuliiniherkkyyttä. Vaikutus perustuu kahteen tekijään. Adenosiini on tärkeimpiä verisuonia laajentavia välittäjäaineita, adrenaliini ja noradrenaliini taas supistavat verisuonistoa" Ja estää myös GABA:n toimintaa, stimulantti kun on. Dopamiinitasot nousee nostaen mielialaa, mutta ajan myötä et saa mistään muusta mielihyvää kuin sen myrkyn litkimisestä. Aivojen luonnolinen dopamiinin tuotanto häiriintyy.


      • jantte1234556

        Et sä voi sanella ketään täälä luupäiksi, ahdistus, pelkotilat paniikkihäiriöt kulkevat usein käsikädeeä ja se on sairaus. Toki kaikilla se on yksilöllistä uskon siihen että kahvi voi joittenkin kohdalla lisätä oireita ei aineskaan vähennä niitä. Itte en ole muutenkaan kahvin ystävä mutta jos satun juomaan kylässä tai joissain tilaisuuksissa enemmän niin olen alttiimpi mainittuihin oireisiin... Palautetta jos saisi kiitos!


    • Oireet On

      Niimpäs! ei asiasta tässä kannata tapella,se on jokaisen helppo kokeilla että miten vaikuttaa jos vakuttaa! Itsestäni tiedän että jos se aamukahvi jää pois niin päänsärky on kova,mutta varmasti sen arvoista jos esim paniikit häviäisivät.

      Että miksei sitä voi kokeilla itse kukin ja sitte kertoo oliko just oma juttu vähentää tai lopettaa se.

      Juon vain ison kupin aamuisin ja sitte en ollenkaan enää päivisin.

    • Missä mennään?

      Korvaa kahvi monipuolisella ruokavaliolla. VItamiineja, ja kevyttä ruokaa, kalsiumia... Olet pirteämpi ja ruokasi saattaa vaikuttaa mielentilaasi. Tsemppiä kaikille.

    • miss_vaitiny

      Juon kahvia yhen kuin päivässä ja voin kyllä jättää sen juomatta, koska ei se vaikuta mitenkään, oon ihan yhtä väsyny otin sen kahvin tai en.
      Jännitän kaikkea mahdollista mitä vaan voi ja oon suunnitellu kaiken valmiiks, mut kaikist pahinta on esiintyminen (mokaan aina jotenki, alan sönköttää ja sekoon).

      Oon kyllä huomannu, että sillon ku ei oo nukkunu, eikä syöny monee päivää, ni pysty stressaa tai miettii mitää esiintymistilannetta tai yhtää mitää, ku on nii väsyny ettei jaksa, mut sen sijaan ei tiiä yhtää mitä selittää tai mitä ylipäätään tekee.

      Ite just olin nukahtanu kouluu ja sit heräsin ni ihmettelin et miten helvetissä oon tänne kävelly.
      En edes muistanu.

    • Kahvin tuoksu

      Kahvi on hyvää! Kokeilkaa vaikka piparkakunmakuista, pistäkää tavallisen suodatinkahvin joukkoon.

      • Sepikarju

        Kofeiini on piriste. Piristeen liiallinen käyttö aiheuttaa riippuuvuutta ja sotkee kehon omaa luonnollista tasapainoa. Isommassa mittakaavassa samoin toimivat esim. nikotiini ja amfetamiini. Mut kukin taaplaa tyylillään, saahan sitä juoda vaikka bensaa jos siltä tuntuu.


    • Kahvin tuoksu

      Kahvi kerran tai kaksi päivässä ei tee ketään sairaaksi. Sairaampi ihminen on kun tuijottaa vain yhtä asiaa ja tekee siitä ongelman. Näkee kaiken pahan juontuvan kahvista tai siitä, ettei ihminen jäydä jeesusta tai huonosta, pimeästä ilmasta tai......

    • MOCCAHDISTUS

      uskomaton vaikutus, kun vaihdoin kahvin teehen. suosittelen lämpimästi kaikille ahistuneille ja aamulla kädet täriseville ihmisille. Loppu ahdistus ja keskittyminen parantunut huomattavasti. Pahin keskittymis vaikeus ollut yläasteelta lähtiin ja nyt se ongelman ydin löytyi elikkäs kahvi. HYI!!!!!!

    • Kahvin tuoksu

      Join aamulla kahvia ja oli hyvää!

    • TruthCircle

      Niille jotka juovat kahvia ja saavat näitä paniikkikohtauksia niin katsokaapas omaa päivä kalenterianne. Kuinka paljon liikutte päivän aikana, mitä syötte/milloin syötte yms. Kahvihan vaikuttaa energisyyteen, sen tiedämme, mutta mikäli ihminen on siinä elämäntilanteessa että hän nukkuu hyvin, liikkuu hyvin ja syö hyvin, ei hänen minkään jären mukaan tarvitsisi kitata kahvia. Jos taas ihminen on masentunut ja ei liiku paljoa, ei nuku hyvin, niin ei kahvi ole todellakaan hyväksi. Liikunta on avain tekijä parempaan elämään. Jos evoluutioon uskoo niin siitä voimme oppia että missään kehittymisvaiheessa emme ole tarvitseneet kahvia. Kahvi rantautui vasta noin 1600 luvulla Eurooppaan. Ja en usko että ennen sitäkään sitä kitattiin kuin nykyään. Kofeiinia tulisi välttään kaikin tavoin, varsinkin jos on yliherkkä sille. Toki jos on aivan pakko sitä saada, niin kohtuudella kuten ihan mitä vain. Syökää hyvin, liikkukaa hyvin, nauttikaa, nukkukaa hyvin ja rakastakaa perhettänne, näistä kun pidätte kiinni tulette varmasti jossain vaiheessa huomaamaan eron, kaikki muu on plussaa mitä matkan varrella tapahtuu, kaikesta pitää oppia. Sitä varten olemme täällä. Siinä avaimet parempaan elämään.

    • Fgggt3

      Kofeiini on piriste ja vaikuttaa useita tunteja. Itsellä huomaan normaali kupillisen vaikutukset vielä 5h päästäkin olotilasta . Verenpainetta myös nostaa ja leposykettä kun mittasin mittarilla ja vertasen viikkoon jolloin en juonut kahvia.

      Varmasti kaikilla aiheuttaa hieman rauhattomuutta ja myös uneen. Meillä suomessa on erittäin paljon uniongelmia ihmisillä.

      Aamulla voin sen puolikuppia juoda mutta en enää iltapäivällä miellään. Kofeiiniton kahvi ehdottomasti kauppoihin. En näe kofeiinistä hyötyä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      276
      19130
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      85
      3539
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2245
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1946
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1850
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1600
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1352
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1278
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      148
      1158
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe